Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 25: Maurice Verslag leesclub Maurice van Anne-Laure van Neer

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #5137 |

Leesclub 25, Maurice  – Anne-Laure van Neer

Inleiding

Het verhaal: Maurice

Kan je ontsnappen uit de tredmolen? ‘Beloof me, Maurice, dat je ophoudt met moorden,’ zei moeder vlak voor ze stierf. Hoewel mijn taak als Verlosser van de Mensheid nog niet volbracht was, heb ik haar mijn woord gegeven. Wat moest ik anders, zo aan haar sterfbed.

Maurice, 65 jaar en seriemoordenaar, belooft aan zijn stervende moeder om zijn roeping op te geven. Het is voorgoed gedaan om de Mensheid te bevrijden van bumperklevers, BMW-rijders en Alfa-mannetjes. Alles verloopt volgens plan tot zijn dochter thuiskomt met een nieuwe vriend. Een Alfa.

Kan Maurice de verleiding weerstaan?

De schrijver: Anne-Laure van Neer

Anne-Laure Van Neer (°1975) werkte in de toeristische sector als animatrice, reisorganisator en reisagente. Ze woont in Mortsel samen met haar echtgenoot, twee kinderen en drie katten. Zes jaar geleden besloot ze haar job op te geven om schrijfster te worden.

In 2015 verscheen haar debuut Justine dat genomineerd werd voor de Knack- Hercule Poirotprijs

De lezers:

Lezer 1: Evy De Brabander, 31 jaar
    Ik wil graag meedoen omdat ik de korte inhoud eigenlijk vrij humoristisch vind voor een thriller…ik denk dan ook dat het een boek is dat zich (hopelijk) gaat onderscheiden van de rest hierdoor.

Lezer 2: Ans Stier, 26 jaar
    Ik heb weleens mogen doen met de leesclub, dat vond ik erg leuk. Ik hoop dat ik ingeloot wordt. Het lijkt me een spannend verhaal. En de cover ziet er veelbelovend uit. Het eerste boek van Anne-Laure van Neer vond ik ook super. Dus ik ben heel nieuwsgierig naar deze. Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening.

Lezer 3: maria burger, 55 jaar
    Het debuut Justine van de schrijfster werd genomineerd voor de Knack- Hercule Poirotprijs. Dit is natuurlijk geen garantie maar als je wat belooft aan je moeder op je sterfbed dan is het toch wel heel moeilijk als je daar van af gaat wijken. Ik kan mij wel voorstellen dat als je dochter met een in jouw ogen verkeerd persoon thuiskomt, zeker als je “labiel” bent  en een “roeping” hebt dit een probleem voor de hoofdpersoon gaat worden. Hoe gaat hij hiermee om. Kan hij weerstand bieden? Ik denk het niet anders was het waarschijnlijk een saai boek geworden. Maar misschien heb ik het verkeerd. Het boek zal het leren.

Lezer 4: Dini57, 60 jaar
    Ik meld mij graag aan voor dit boek dat bovenaan op mijn verlanglijst staat. Ik ben na Justine gelezen te hebben ontzettend benieuwd of ze weer zo’n origineel goed boek heeft geschreven.

Lezer 5: laure89, 27 jaar
    Ik heb het eerste boek van deze schrijfster nog niet gelezen, maar wel heel goeie recensies over gelezen, dus ik ben heel erg benieuwd naar haar nieuwe boek. Het uitgangspunt van het verhaal doet me alvast glimlachen, ik heb nog nooit een boek gelezen over een moordenaar die bumperklevers en Alfa-mannetjes vermoordt. Ik ben heel nieuwsgierig of hij zijn belofte aan zijn moeder volhoudt.

Lezer 6: xKelllllyyyyy, 22 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub want ik ben echt opzoek naar auteurs van Vlaamse bodem.

Lezer 7: alegna, 27 jaar
    Ik wil graag aan de leesclub Maurice deelnemen, omdat het verhaal een keer vanuit het perspectief van een seriemoordenaar wordt geschreven en wat er dus door hem heen gaat. Dit is totaal anders dan wat ik normaal lees. Dan lees je het vanuit de politie gezien of soms vanuit de gedupeerde. Erg interessant dus, dit verhaal!

Lezer 8: mariannetje1968, 48 jaar
    Ik zou dolgraag Maurice willen lezen omdat ik Justine met groot plezier heb gelezen en de voorpret op de Facebook van Anne-Laure haar hele schrijftijd van Maurice heb gevolgd. Ik ben groot fan van Anne-Laure van Neer en haar schrijfstijl vind ik geweldig.

Lezer 9: Axelle, 53 jaar
    Ik zou me graag aanmelden voor het boek. Ik heb Justine heel graag gelezen en ben benieuwd naar het volgende vehaal.

Lezer 10: Katrien Baert, 54 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub, omdat het boek mij enorm triggert. Na het lezen van Justine, wat ik hilarisch vond, wil ik deze keer mijn kans wagen om Maurice te mogen resenceren. Dit zou voor mij de eerste keer zijn dat ik aan zoiets deelneem dus zal het totaal nieuw zijn. Eindelijk heb ik mijn schroom opzij kunnen zetten. Ik ga ervoor!!!!

Lezer 11: krisje peeters, 44 jaar
    Waarom Maurice? Betoverd en veroverd door Justine. Benieuwd of het tweede boek nog beter kan.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het vijfentwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is Maurice, geschreven door Anne-Laure van Neer, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Kramat.

Anne-Laure Van Neer  werkte in de toeristische sector als animatrice, reisorganisator en reisagente. Ze woont in Mortsel samen met haar echtgenoot, twee kinderen en drie katten. Zes jaar geleden besloot ze haar job op te geven om schrijfster te worden. In 2015 verscheen haar debuut Justine dat genomineerd werd voor de Knack- Hercule Poirotprijs.  Kan ze met dit boek Justine overtreffen?

Katrien Baert vind de cover fantastisch mooi. ‘Het witte doornaureooltje maakt dat ik al met de glimlach ongedurig afwacht om het boek te kunnen lezen’ zegt ze.  Ans Stier vind het ‘een mooie rustige cover die nieuwsgierigheid oproept’.

Krisje Peeters mijmert voor het lezen: ‘Gaat dit boek nog beter worden dan het debuutroman? Gezien de schrijfstijl verwacht ik dit absoluut wel’. Mariannetje1968 verwacht ‘wederom een knaller van een boek’ net als ze dat van Justine vond. Hopelijk worden ze hierin niet teleurgesteld.

Tijdens het lezen zegt Evy De Brabander ‘er zijn zoveel zinnen waarbij ik het inwendig besterf van het lachen’.  Ze lacht: ‘het is helemaal anders dan enig ander boek wat ik ooit heb gelezen’. Krisje Peeters moppert tijdens het lezen: ‘Typisch voor Anne-Laure van Neer, onze nachtelijke rust afnemen door een hoofdstuk te stoppen bij een nieuw spannend begin van een ander hoofdstuk’.

Veel lezers zijn het er over eens dat het verhaal misschien niet geloofwaardig is, maar, zegt laure89 ‘dat vond ik eigenlijk wel leuk aan dit verhaal’.
    Dini57 zegt na het lezen dat ze de personages zo goed uitgewerkt vind. ‘Ik zie ze zo voor mij en dit boek leent zich wel voor een klucht’. Wie weet..
    alegna zegt dat ze hoopte op een boek met humor en heeft dat zeker gevonden in dit boek. ‘Het boek leest op deze manier onwijs fijn weg’, zegt ze.

Met zoveel mooie opmerkingen mag Anne-Laure van Neer blij zijn, denkt de redactie. Op naar alle opmerkingen in de leesclub!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Katrien Baert:
    De cover vind ik fantastisch mooi. Het witte doorn-aureooltje maakt dat ik al met de glimlach ongedurig afwacht om het boek te kunnen lezen. Anne-Laure Van Neer stelde mij niet teleur met Justine. Kortom, ik verwacht op zijn minst hetzelfde niveau als Justine met een stijgende curve en er mag best wel nog meer hilariteit in voorkomen. Laat Maurice in zijn hoedanigheid hoger op de trap klimmen, wat maakt dat mijn verwachting toch redelijke hoog is.

Citaat Dini57:
    Ik las Justine al en dat vond ik een erg origineel en leuk debuut. Dus ik verwacht dat dit boek weer lekker leest en de nodige humor bevat. Zijn maar weinig auteurs die spanning en humor samen kunnen laten gaan maar verwacht dat het Anne-Laure wel weer gelukt is.

Citaat mariannetje1968
    Ik verwacht van Anne Laure van Neer wederom een knaller van een boek net als ik dat van Justine vond. Anne Laure weet perfect spanning in een boek te creëren, doorspekt van (zwarte) humor. Ik ben heel benieuwd of ze mijn verwachtingen waar maakt.

Citaat laure89:
    Mijn verwachtingen zijn hoog, zeker omdat het eerste boek van de auteur zo’n goede recensies heeft gekregen. Daarnaast doet de samenvatting over het boek me al glimlachen, dus ik verwacht ook de nodige humor in het verhaal!

Citaat XKellllllyyyyyy
    Cover: Somber. Maar leuk gedaan. Mijn verwachting is een aangename leeservaring en vlotte lees schrijfstijl. Ik verwacht van het verhaal: Spannende maar grappige stukken.

Citaat maria burger:
    Ken de schrijfster niet, dus ben benieuwd. Ik verwacht iemand die toch weer in zijn oude “roeping” terugvalt wat hem heel moeilijk valt door zijn belofte aan zijn moeder. Op de achterkant staat spannend, geestig en origineel. Dat zegt wat…ik laat mij verrassen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Ans Stier:
    Het verhaal ontwikkelt zich zeker als verwacht. Ik verwacht een goed opgebouwd verhaal waarin je de hoofdpersonen goed leert kennen. Daarnaast een dosis humor en dat zit er zeker in. Ook vond ik het leuk dat Tom en Justine weer opduiken in dit verhaal.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik vind een opmerkelijk citaat moeilijk in dit boek want er zijn zoveel zinnen waarbij ik het inwendig besterf van het lachen… En het is inderdaad ook allemaal wat absurd! Sommige momenten valt mijn mond bijna open…hoe kom je er op! Ik zit volledig in het boek, het is helemaal anders dan enig ander boek wat ik ooit gelezen heb…maar ik ben benieuwd waar dit heen gaat!

Citaat krisje peeters:
    Als ik Justine las, viel ik van de ene naar de andere verbazing gegaan. Ook in dit boek, viel ik van de ene in de andere verbazing. Typisch voor Anne Laure Van Neer, onze nachtelijke rust afnemen door een hoofdstuk te stoppen bij een nieuw spannend begin van een ander hoofdstuk. En hop, nu nog nog de laatste 28 pagina’s lezen! Ik ben zo benieuwd naar het einde!

Citaat alegna:
    Het boek is leuker dan verwacht. Ik was wat bang dat God centraal zou staan, waar ik vrij weinig mee heb. Niets is minder waar. Je kruipt eigenlijk echt in het hoofd van Maurice en gaat mee in zijn denkwijze. Soms echt grappig om hem zo te zien strubbelen. Vermoord ik hem, nee, dat mag niet, of toch?

Citaat Axelle:
    Een zinnetje dat me bijgebleven is omdat ik het grappig vond is dit: Een zen tuin onderhouden brengt veel stress mee. Het verhaal bevat een paar verrassende wendingen.

Citaat maria burger:
    Op zich een origineel en soms humoristisch en absurd verhaal geschreven, wat soms een beetje simpel aandeed in relatie met een deel van verhaal van Jezus. Wel verrassend dat Alexandra meer wist dan Maurice ooit had geweten. Door het Belgisch taalgebruik lopen sommige zinnen een beetje anders en wellicht ook sommige woorden waarvan ik er slechts een paar heb weergegeven die misschien wel logisch zijn en je went wel aan het taalgebruik.

Citaat mariannetje1968:
    Zodra ik in het boek zat te lezen werd ik er alweer ingezogen, wat een goede start van een boek alweer. Zo tijdens het lezen bemerkte ik dat er een aantal verrassende aspecten in voor kwamen waarover ik niet kan uitweiden daar ik anders spoilers weggeef. Geweldig hoe bijvoorbeeld (mijn intussen lijfzin geworden) “Koe in de wei” ook hier wordt gebruikt.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Maurice is uiteindelijk door 9 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 25e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,61 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Maurice van Anne-Laure van Neer geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 5,73
    2. Plot: 7,36
    3. Leesplezier: 8,00
    4. Schrijfstijl: 8,36
    5. Originaliteit: 8,64
    6. Psychologie: 7,55

Gemiddelde puntenwaardering: 7,61

Wat vindt Anne-Laure van Neer van deze leesclub?

Allereerst wil ik ThrillZone en de lezers die meededen aan de leesclub van Maurice hartelijk danken!

Als je een jaar in relatieve eenzaamheid werkt aan een verhaal dat zich in je hoofd afspeelt, is het bang afwachten eenmaal je het de wereld hebt ingestuurd. Is het goed genoeg? Is het grappig genoeg? Ben ik te ver gegaan? Of net niet?

Dat kan je op voorhand niet weten.

Met Maurice had ik twee doelen voor ogen. Een boek schrijven met de ultieme slechterik in de hoofdrol, maar dan wel op zo’n manier geschreven dat lezers hem sympathiek zouden vinden. Of zelfs mee zouden supporteren voor hem, zodat hij zijn laatste ‘daad’ eindelijk zou kunnen voltrekken.
    Als ik de commentaren mag geloven, is de eerste opdracht alvast gelukt.

Het tweede doel was om het ‘alfa-systeem’ te benoemen zodat mensen het herkennen en er mogelijk met andere ogen naar kijken. Misschien zullen mensen nog eens aan Maurice denken wanneer er iemand aan hun bumper kleeft. Dat hoop ik althans.

Het was heel leerrijk om te observeren hoe éénzelfde boek op zoveel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Iedereen haalt er iets uit, maar het is nooit helemaal hetzelfde.

Dat de mensen die Justine nog niet hadden gelezen, Maurice helemaal onbevooroordeeld hebben gelezen en ook mee wilden in mijn absurd verhaal, vond ik heel fijn.

Lezers die Justine al kenden, hadden bepaalde verwachtingen. Ik hoop deze dan ook ingelost te hebben.

Getekend: Anne-Laure van Neer.

Een impressie van de antwoorden die Anne-Laure van Neer gaf op lezersvragen:

Katrien Baert vraagt:
    Anne-Laure, de rare gebeurtenissen, in het appartement van Tom, lijken op een gelijkaardige situatie als bij Justine die daar zelf de hand in had. Speelt zij hier opnieuw een soort spel of is dit gewoon “haar zijn” die wordt doorgetrokken?
    Wordt dit een rode draad doorheen je (volgende) boeken?
    Bij Maurice heb je Verbeke laten overkomen als een niet erg bekwame agent. Klopt mijn vermoeden als ik denk dat Verbeke allerlei eigenschappen wordt toebedeeld ook naar de toekomstige boeken of zoek ik alles veel te ver?

Anne-Laure van Neer antwoordt:
    Hey Katrien, helemaal juist!
    Die vreemde gebeurtenissen waar Tom het over heeft, zijn inderdaad dezelfde als in Justine.
    Het leek me leuk om een paar personages opnieuw tot leven te roepen, zonder te vervallen in een echte ‘reeks’. Er zitten een paar ‘knipoogjes’ naar Justine in Maurice verweven. Zo herken je misschien ook de ‘koe in de wei’-mantra. Tom was inderdaad de onderbuur van Justine, en Verbeke de inspecteur die haar ondervroeg. Zijn nonchalance blijft hem ook in dit boek achtervolgen. Net zoals je in tv-series ‘spin-offs’ hebt, lijkt het me leuk om een soort reeks te schrijven die er geen is. Er zijn dus mogelijk al een paar personages van boek 3 aanwezig in Maurice. Maar zolang het boek niet geschreven is, kan het nog alle kanten uit.
    Het is dus even afwachten hoe het volgende verhaal zich zal vormen en wie van de ‘cast’ van Maurice/Justine daarin een plekje krijgt…

Dini57 vraagt:
    Was inderdaad leuk om die personages weer terug te zien. Hoe kom je aan de inspiratie om dit soort boeken te schrijven? Ik bedoel misdaad met humor. Er zijn weinig auteurs die zo schrijven vind ik en dat maakt het wel apart.

Hey Dini, ik heb er lang over gedaan om tot dit genre te komen. Toen ik pas begon te schrijven, heb ik een paar genres uitgeprobeerd. Al snel bleek ik niet geschikt om doodserieuze boeken te schrijven. Humor kwam er altijd vanzelf in. Uiteraard mag dat geen doel op zich zijn.
    Het verhaal moet, indien je er de humor uithaalt, ook nog overeind blijven. In Justine wordt de strijd voor vrijheid en wilsbeschikking neergezet. Maurice vecht tegen de prestatiedruk van de maatschappij. Dat zijn ernstige thema’s, die op een ludieke manier worden neergeschreven. Er zijn weinig boeken die misdaad, maatschappijkritiek en humor combineren. Het voordeel is dat er in dit genre nog niet veel verschenen is, het nadeel is dat mensen mijn boeken willen catalogiseren, hoewel er niet meteen een ‘vakje’ voor bestaat. Is het een zwarte komedie? Een komische misdaadroman? Een grappige thriller? Dat vakje houdt me niet meteen bezig. Ik schrijf vooral wat ik zelf graag zou lezen. Dat zijn boeken die de somberheid van het bestaan verlichten door er een komische, absurde draai aan te geven.

Evy De Brabander vraagt:
    Goedenavond, het soort humor dat gebruikt wordt in Maurice is wel erg bijzonder. Ik vind het bijzonder knap dat je het zo makkelijk combineert met misdaad, dat had ik nooit verwacht en het gebeurt inderdaad niet vaak. Ik ben erg benieuwd waar je inspiratie haalt? En ik ben ook benieuwd welke tv-programma’s jij vroeger en nu graag keek/kijkt? Want ik krijg door je boek een beetje een Bart De Pauw-gevoel.

‘Een Bart De Pauw’-gevoel… welja, dat kan wel kloppen. Mijn inspiratie is een mix van dingen die ik zelf tof vind/vond:
    Vroeger: nonkel van Grauwel in het leugenpaleis, Schalkse ruiters en co, Tim burton, Luc besson. Nu: Breaking bad, Fargo, The Coen Brothers…
    dat soort humor zoek ik op. Eigenlijk stiekem wel heel blij dat je mee bent met mijn tripje.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Anne-Laure van Neer, klik hier

Citaat Axelle
    Of het verhaal voldoet aan mijn verwachting? Ergens niet. Ik vond Maurice te dom voor zijn rol. Hoeveel kan er fout gaan? Teveel hier om het geloofwaardig te lijken. De schrijfstijl is wel leuk. Ik hou van de humor en de vlotheid die erin zit. Door de verrassende wendingen kon je niet voorspellen wat het plot ging zijn, maar alles valt wel netjes op zijn plaats, alhoewel er hier en daar kleine dingetjes zijn die niet helemaal kloppen. De stijl is vlot en het boek leest als een trein. Een niet echt geloofwaardig boek maar dat wel zorgt voor leespret.
    Beoordeling: 5,00

Citaat Evy De Brabander:
    Ik vind de personages goed uitgewerkt. Ik had geen verwachting bij deze auteur aangezien ik haar naam nog nooit gehoord had en ook haar vorige boek dus niet heb gelezen.
    Ik had vooraf gehoopt dat het grappig zou zijn maar dit overtrof echt alles. Het boek doet meer dan voldoen aan mijn verwachtingen. Het schept verwachtingen voor alle komende boeken met humor die ik ga lezen! Je valt van de ene gekke situatie in de andere, en ik was steeds verrast door hoe die situaties gingen. De schrijfstijl past bij het verhaal. Het leest wel heel vlot, misschien wel te vlot. Ik had het boek in een paar uur uit en dat vind ik ergens ook wel jammer.
    Beoordeling: 8,17

Citaat krisje peeters:
    Dit verhaal voldoet aan mijn verwachting, absoluut. Hoe dit verhaal evolueert kan geen enkele andere auteur overtreffen. Steeds de onverwachte dingen waarvoor een oplossing uit de bus komt. Net zoals bij Justine. Zeer aangename schrijfstijl. De vlotheid van het schrijven voor deze tweede roman, de droge humor, de woordkeuze, de dingen waarover je een beetje moet nadenken zoals de Alpha en Omega personages. Geweldig gevonden.
    Literaire thriller met veel humor, doordachte schrijfstijl, zoveel gebeurtenissen die je absoluut niet verwacht. Ik kijk vol verwachting uit naar het derde boek!
    Beoordeling: 8,33

Citaat Dini57:
    Ik vond Maurice mijn favoriete personage. Ondanks zijn moorden in het verleden en zijn nog uit te voeren “werkzaamheden” blijft hij toch een heerlijk personage.
    Ik vind de personages goed uitgewerkt. Ik zie ze zo voor mij en dit boek leent zich wel voor een klucht. Doordat ik al het originele debuut Justine las was ik erg nieuwsgierig of Anne-Laure het weer zou kunnen, een toppertje afleveren. En ze deed het weer met Maurice.
    Ik heb weer genoten, ze heeft mij niet teleurgesteld. Aparte stijl heeft Anne-Laure die mij zeer aanstaat. Het onderscheidt haar ook van de rest van de auteurs. Humor en misdaad samen, zij komt er mee weg. Ik kijk nu al reikhalzend uit naar het volgende boek.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Ans Stier:
    Ik verwachtte een humoristisch verhaal in een thrillerachtige setting. Dit heeft de auteur zeker weer waar gemaakt. Ik moest regelmatig lachen. Het verhaal voldoet dus ook aan mijn verwachting. De schrijfstijl is luchtig en soepel dit past zeker bij dit boek. De verhaallijn groeit wel naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen. Sommige momenten waren erg verrassend. Ik ben tevreden, een heerlijk boek. Ik vond het zeker een boeiend verhaal. Leest lekker vlot weg en zit vol humor. Ik heb genoten.
    Beoordeling: 7,50

Citaat XKellllllyyyyyy:
    Ja, de schrijfstijl past bij het verhaal, het vloeit mooi in elkaar. Het groeit van een gewoon verhaal naar een ontknoping. Soms had het verhaal eventjes niet mijn volledige aandacht.
    Heel vlot geschreven. Ik had ietsje meer spanning verwacht.
    Beoordeling: 6,33

Citaat laure89:
    De verhaallijn was zeker niet voorspelbaar, daardoor wil je steeds verder lezen. De afwisseling tussen humor en de spanning maakt het lezen zeer aangenaam. Het verhaal is helemaal niet geloofwaardig, maar dat vond ik eigenlijk wel leuk aan dit verhaal. Het blijft leuk om te lezen. Ik heb het boek in een paar dagen lezen uitgelezen, het had dus zeker mijn volle aandacht. Ik ben tevreden met het verhaal, spanning en humor gecombineerd.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Katrien Baert:
    Het verhaal was boeiend tot het einde en ik heb het dan ook met volle aandacht gelezen en enorm genoten. De verhaallijn zit zeer vernuft in elkaar en de ontknopingen worden ons mondjesmaat meegegeven. Wat impliceert dat de verwikkelingen zeer goed verstopt zitten. Als je denkt dat je iets weet, wordt al heel snel duidelijk, dat je op het verkeerde been werd gezet. Alle ontwikkelingen en ontknopingen komen zeer langzaam. Dit maakt het boek nog spannender en het humoristisch absurdisme wordt nog iets uitvergroot en maakt het boek nog aangenamer te lezen. Hoe Anne-Laure het doet om alles zo gecombineerd en compleet de verhaallijn te laten kloppen, is een talent die weinig auteurs in dit genre haar kunnen nadoen.
    Beoordeling: 8,50

Citaal alegna:
    Ik hoopte op een boek met humor. Dat heb ik zeker wel gevonden in dit boek. Dit boek draait puur om emoties van allerlei personen in het verhaal. Echt heel goed gedaan. Het boek leest op deze manier onwijs fijn weg. Geen haperingen. Duidelijke hoofdstukken. Geen moeilijke woorden. Er wordt juist niks te vroeg verteld. In het begin denk je bijvoorbeeld; Waarom is piep, blaas zo belangrijk? Hier kom je pas na een tijdje achter. Ja. Het boek heb ik in enkele dagen uitgelezen.
    Beoordeling: 8,17

Citaal maria burger:
    Nee, ik vind het verhaal niet geloofwaardig maar dat heb ik al aangegeven bij tijdens het lezen. Heel veel toevalligheden en bepaalde dingen die niet kloppen (zonlicht, bureau, opstapje van 120cm). Wel een beetje verwacht zeker Lorenzo en Simone, maar niet Alexandra”s gedragingen.
    Het verhaal had mijn aandacht en las ook snel, het was eenvoudig geschreven.
    Beoordeling: 7,17

Citaal mariannetje1968:
    Nee, het verhaal is absoluut niet geloofwaardig en gelukkig ook maar, het zou niet goed zijn als er teveel personen zouden zijn die zichzelf de “verlosser” vinden, ook al zijn er wel van die personen geweest in het misdaad circuit helaas. De manier waarop Maurice zich als zodanig ontpopt is echter een beetje vergezocht. Ik heb me uitstekend vermaakt tijdens het lezen, in 1 dag uit wil zeggen dat ik het een fijn boek vond.
    Beoordeling: 7,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…….

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 134

Mooi verslag weer. Bedankt.

krisje peeters
    Bijdrager
    Post count: 35

Leuk om hier alles samen gevat te lezen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.