Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 04: Machtsstrijd Verslag leesclub: Machtsstrijd

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #1418 |

Leesclub 04, Machtsstrijd – Wouter Helders

Inleiding

Het verhaal: Machtsstrijd 

Een op waarheid gebaseerde thriller van een militair journalist Chris Hurkman werkt al zijn hele leven voor Hurkman & De Graaff, het bedrijf dat zijn vader samen met een zakenpartner oprichtte. Na zijn opleiding in Zwitserland, gaat hij als geoloog voor het bedrijf in Namibië werken, waar hij na de mysterieuze dood van zijn ouders opgroeide.

Maar wanneer Antonie de Graaff, medeoprichter en directeur van het bedrijf, zijn omgeving schokt door onverwacht zelfmoord te plegen, barst tussen de erfgenamen een meedogenloze strijd los. Zijn zoon, de aan drugs en drank verslaafde playboy Cecil, gaat niets uit de weg om de andere erfgenamen buiten spel te zetten. Cecils zus blijkt eenvoudig op een zijspoor te zetten, maar de uit Afrika teruggekeerde Chris is een veel lastiger tegenstander om te verslaan.

De schrijver: Wouter Helders

Wouter Helders is auteur en militair journalist. Hij is geboren in Eindhoven en woont op dit moment in Oss.

De lezers: 

Lezer 1: carinev, 53 jaar
    Een thriller die gebaseerd is op waargebeurde feiten, is een pluspunt. De auteur werkt in het familiebedrijf en is bovendien aan de slag in Afrika. Die elementen zie ik al terugkomen in de samenvatting. Machtsstrijd is een debuut. De naam Wouter Helders had ik nog nooit gehoord. Met zijn debuut heeft hij al meteen een prijs gewonnen. Dat is veelbelovend.

Lezer 2: Pierre MG Peeters, 57 jaar
    Ik neem graag deel aan deze leesclub om reden dat ik erg nieuwsgierig ben naar dit debuutboek, omdat het onderwerp mij erg aanspreekt, temeer dat het op ware feiten is gebaseerd en ik graag nieuwe schrijvers leer kennen.

Lezer 3: Weert, 45 jaar
    Dit boek is erg goed beoordeeld, heb ik gezien, ik ben daarom erg benieuwd of ik het net zo goed vind.

Lezer 4: helderinge, 37 jaar
    Ik lees als eerste de naam van de auteur. Helders. Zo heet ik ook denk ik meteen. Dan lees ik vervolgens militair journalist en dat maakt me helemaal nieuwsgierig. Ik ben ook 17 jaar lang militair geweest en ben veteraan en dat maakt dat ik heel veel raakvlakken heb met militair zijn. Het verhaal dan: Ja dat klinkt heel erg spannend en klinkt ook als een page turner. Kortom ik heb het gevoel dat ik dit boek moet lezen.

Lezer 5: patriciah, 44 jaar
    Ik benieuwd ben hoe dit alles wordt beschreven in het boek. De intro zoals in jullie mail beschreven trekt mij wel aan.

Lezer 6: MoonKager, 42 jaar
    Wouter Helders heeft de Hebban Debuut prijs gewonnen, ik had een andere voorkeur. Maar daarom zou ik enorm graag zelf willen ervaren of ik het eens ben met de beslissing dat hij gewonnen heeft boven mijn voorkeur. Dus pure nieuwsgierigheid en ik wil wel weer eens de ouderwetse leesclub ervaren, voorheen heb ik met plezier mee gedaan aan de leesclubs van Cees.

Lezer 7: Hanneke Tinor-Centi, 56 jaar
    Ik doe graag mee aan de leesclub van bovengenoemd boek.

Lezer 8: Tilak, 44 jaar
    Ik las dat dit een typisch ‘Meer boek voor mannen is’. Ja kijk, nu word ik als vrouw natuurlijk ook nieuwsgierig. Ik doe graag mee met deze leesclub om zelf mijn oordeel te kunnen vellen.

Lezer 9: Agnes te Molder, 61 jaar
    Ik doe graag aan de leesclub van Machtsstrijd mee omdat het me u een boek lijkt dat moeilijk weg te leggen zal zijn en me veel bezig zal houden. Daarom is het erg fijn om daarover met anderen te ‘praten’.

Lezer 10: Ans Stier, 26 jaar
    Ik doe graag mee met de leesclub. Het lijkt me een erg goed boek en ik vind het leuk om mijn mening te geven en meningen van anderen te lezen. Uiteraard ben ik gek op goede boeken en lezen.

Lezer 11: annekipg, 35 jaar
    Het boek had mijn aandacht al getrokken, maar nu het natuurlijk in de prijzen is gevallen, wil ik natuurlijk ook zelf kunnen oordelen of het nu écht zo goed is. Ik hoop een eerste keer mee te mogen doen met deze leesclub en interessante en boeiende discussies en analyses te mogen lezen. Alvast bedankt!

Lezer 12: maria burger, 55 jaar
    Ik ken de schrijver niet en ben gek op thrillers en een extra dimensie geeft deze omdat het op waarheid is gebaseerd en Chris uit Afrika komt waarbij ik benieuwd ben welke gewoonten, gebruiken hij overgenomen heeft.

Lezer 13: Marjon, 54 jaar
    Door de recensies ben ik enthousiast geworden om dit debuut te willen lezen, mede omdat het op waarheid berust en is bekroond met de Hebban Thriller debuutprijs 2016. De beschrijving van ‘een meedogenloze strijd’ en de belevenissen van de hoofdpersoon als geoloog in Namibië maken me gretig en nieuwsgierig.

Lezer 14: maaike2182, 35 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub, ik vreselijk benieuwd ben naar dit boek al voordat deze prijs gewonnen had.

Lezer 15: dikkiedik, 59 jaar
    Het lijkt me een heel bijzonder boek, ik wil graag ontdekken waarom dit boek een Hebban Award waardig is!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

……………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het vierde boek dat door de leesclub is gelezen is Machtsstrijd, geschreven door Wouter Helders, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Karakter Uitgevers. De verwachting was voor alle deelnemers hooggespannen want je wint natuurlijk niet zomaar de Hebban Debuutprijs.

Maar gewoon deelnemen omdat je ‘gek bent op goede boeken en op lezen’, zoals Ans Stier verwoordt. Is altijd een goede reden, toch? En Agnes te Molder vindt het altijd wel leuk om met anderen te ‘praten’ over boeken. En Tilak las dat dit een typisch ‘Meer boek voor mannen’ is en dan wordt ze als vrouw wel erg nieuwsgierig. Dus: ‘Ik doe graag met deze leesclub mee om zelf mijn oordeel te kunnen vellen’. Tenslotte wil dikkiedik zelf graag ontdekken waarom dit boek Hebban Award waardig is.

Als patriciah72 begint te lezen stelt ze vast dat ‘het er spannend uit ziet. Ik zie iemand hard wegrennen en het lijkt erop dat hij achterom kijkt. En ik denk dat het een woestijn is. Ik verwacht een spannend boek, zoals de cover doet suggereren. Nu afwachten of mijn verwachting klopt’. Laten we hopen dat patriciah72 gelijk heeft gekregen. Marjon wordt door de cover getriggerd, ‘diepe kleuren in allerlei schakeringen geel/rood. Vuur links op de cover, in de verte lijk ik dit ook te bespeuren en een man rent er naartoe’. De buitenkant straalt al spanning uit!

En na het lezen vindt Tilak: ‘er zat een goede verhaallijn in het boek, de ontknoping was verrassend. Voor mij was het hoofdonderwerp toch wel de strijd naar macht’. En voor Weert voldeed het verhaal ook aan haar verwachtingen, ‘bovendien is goed te merken dat Wouter Helders kennis van zaken heeft, erg prettig’. Voor carinev geldt: ‘De schrijfstijl is echt prima. Ik zou er niets aan willen veranderen. Ik heb het boek van de eerste tot laatste bladzijde met veel plezier gelezen’.

En in de beoordeling 2 volle tienen tegenkomen geeft vertrouwen voor het befaamde plekje in de leesclub Hall of Fame.

Voor het lezen:
    In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat patriciah72:
    Ziet er spannend uit. Ik zie iemand hard wegrennen en t lijkt erop dat hij achterom kijkt. En ik denk dat het een woestijn is. Ik verwacht een spannend boek, zoals de cover doet suggereren. Nu afwachten of mijn verwachting klopt.

Citaat moonkager:
    Als winnaar van de Hebban debuut prijs verwacht ik wel een goed thriller. Aangezien ik had gestemd op een andere winnaar ben ik voornamelijk benieuwd of hij terecht gewonnen heeft (naar mijn mening dan he!!)

Citaat Ans Stier:
    Cover: mooie kleuren, ziet er aantrekkelijk uit. De eenzame man gaat op pad naar een avontuur, voor hem een uitgestrekt landschap. Wat kan hij verwachten? Dat maakt me nieuwsgierig naar het verhaal.

Citaat Agnes te Molder:
    Wouter is, volgens een artikel in het Eindhovens dagblad, als student 4 maanden in Oeganda geweest en zag van dichtbij hoe hard en ingrijpend de strijd om grondstoffen in Afrika kan zijn. Dit gaf hem inspiratie om dit boek te schrijven. Ik verwacht dus een spannend, realistisch boek.

Citaat Tilak:
    Cover is aantrekkelijk, mooi gebruik van warme kleuren. Het woord STRIJD is vetter gedrukt dan machts, zit hier een betekenis achter… deze cover met daarop een naar een stad rennende man wekt zeker mijn interesse. Mijn verwachtingen bij dit boek zijn toch wel hoog maar dit komt doordat hij de Hebban Debuutprijs gewonnen heeft.

Citaat Marjon:
    De cover triggert me, maakt me zeer nieuwsgierig. Diepe kleuren in allerlei schakeringen geel/rood. Vuur links op de cover, in de verte lijk ik dit ook te bespeuren en een man rent er naartoe. Ik vraag me af waarom, want normaal gesproken is vuur gevaar en zou je wegrennen. Gaat hij iemand redden? Ik verwacht een indringend boek, vol vaart en zeer spannend verhaal.

Citaat carinev:
    De cover ziet er aantrekkelijk uit. Ik zou dit boek zeker in mijn handen nemen in de boekhandel. Ik zie een man die op de vlucht is en vraag me meteen af waarom. Het landschap lijkt Afrikaans. Rechts zie ik een bordje met ‘sperrge’. Dit roept meteen het woord sperrgebiet op. Even googlen leert mij dat dat sperrgebiet een diamantmijnbouwgebied in Namibië is. Ik leg meteen de link met de tekst op de achterflap.

Citaat maria burger:
    Ik vind de voorkant heel mooi qua kleur. De droge rode aarde doet gelijk denken aan Afrika. Rent de jongen naar een visioen, of ontvlucht hij het platteland of is hij voor wat anders op de vlucht? Een cover die mij heel erg aanspreekt. Van de auteur heb ik nog niet eerder gehoord. Ik verwacht een spannend boek dat ook een deel van de cultuur, gevoelens, realiteit van Afrika beschrijft

Tijdens het lezen:
    In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Tilak:
    Het leest als een trein maar ja de wekker gaat weer vroeg. Mijn man had zich het boek direct na binnenkomst al toegeëigend en binnen 1,5 dag uitgelezen. Maar als vrouw zijnde geniet ik ook zeker van dit “meer voor mannen boek”.

Citaat carinev:
    Heb gisterenavond de proloog en drie hoofdstukken gelezen. Ik ga meteen akkoord met Tilak en Marjon: het is zeker ook een boek voor vrouwen. Ook ik kon het boek moeilijk neerleggen. De auteur slaagt er meteen in om je nieuwsgierig te maken naar de rest van het verhaal.  

Citaat Weert:
    Dat vind ik ook dat het geen boek is voor alleen mannen. En het leest heel vlot tot nu toe. Het boek is overigens behoorlijk dik en de letters niet al te groot.

Citaat dikkiedik:
    Een heerlijk boek wat vlot leest, ik ben op 1/3 van het boek, je wil gewoon weten wat er gebeurd is in het verleden! Het is geen typisch mannenboek, dat had ik ook niet anders verwacht.

Citaat PierreMGPeeters:
    Vond en vind ik een heel prachtige zin op pagina 21: “Zijn haarlijn had definitief besloten tot volledige terugtrekking over te gaan en na jaren van camouflage had hij de handdoek in de ring geworpen.”.

Citaat Marjon:
    Eergisteren heb ik het laatste stuk van het boek in één ruk uitgelezen. Wat voor mij overbleef was…WAUW. Dit had ik niet zien aankomen! Pas in het allerlaatste stuk begon het me een beetje te dagen, maar ik kan nu alleen maar zeggen: Wouter, dit debuut is een knap staaltje.

Citaat Hanneke Tinor-Centi:
    Ik zat snel in het verhaal en kon niet meer stoppen. Wat een vaart!

Citaat maaike2182:
    Prachtig vlot geschreven verhaal, kon het na de eerste hoofdstukken al niet meer wegleggen en heb gelezen tot ik mijn ogen niet meer kon openhouden. Volgende dag uitgelezen! fantastisch einde, de foutjes in de data en spelling zijn mij niet allemaal opgevallen. Vond ze ook niet hinderlijk.

Na het lezen:
    In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Machtsstrijd is uiteindelijk door 11 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 4e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,68.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Machtsstrijd van Wouter Helders geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,55
    2. Plot: 9,00
    3. Leesplezier: 8,82
    4. Schrijfstijl: 8,64
    5. Originaliteit: 8,45
    6. Psychologie: 8,64

Gemiddelde puntenwaardering: 8,68 plus een plaats in de Leesclub HALL of FAME

Wat vindt Wouter Helders van deze leesclub?

Ik heb erg genoten van de vragen van de lezers. Vooral het feit dat zij echt de tijd genomen hebben het boek goed te lezen, erover na te denken en mij allerlei vragen te stellen, vond ik geweldig. En het is natuurlijk erg leuk vragen te beantwoorden en zo een beetje interactie met de lezers te hebben.

Ook was het leuk om te lezen dat de dames het labeltje ‘meer boek voor mannen’ onterecht vonden en Machtsstrijd meer als een unisex boek zien. Daar ben ik blij om. Het is iets wat ik al vaker gehoord heb en waar ik het helemaal mee eens ben; ook (of misschien wel juist) vrouwen kunnen spannende boeken waarderen!

Wat ik zelf vooral meeneem uit de ‘leesclub’ is alle uitgebreide feedback van de lezers. Er zitten veel complimenten bij, maar ook een aantal kritische noten waar ik alleen maar dankbaar voor kan zijn. Ik heb al het commentaar uitvoerig gelezen en houd er bij het vervolg op Machtsstrijd, waar ik nu hard aan werk, rekening mee.

Ik zal ook vast een tipje van de sluier oplichten wat betreft het volgende boek: Sofie komt terug. Samen met een aantal andere oude bekenden. En ik zal proberen het einde iets minder hard te laten binnen komen, dat beloof ik!

Getekend: Wouter Helders.

Een impressie van de antwoorden die Wouter Helders  gaf op lezersvragen:

moonkager vraagt:
    Ha Wouter, een vraagje. Op de achterkant van het boek staat “Meer voor Mannen”, heb je dit zelf bepaald, of heeft de uitgeverij bepaald dat jouw boek meer voor mannen is? Ben je daar blij mee? Persoonlijk vind ik al lezende het boek voor zowel vrouwen als mannen. Juist de personages Sofie en Victoria maken het verhaal wel uniseks. Ben je niet bang door deze toevoeging dat de vrouwen je boek laten liggen?
    Zou ik zelf zonde vinden! Ben erg gecharmeerd van je schrijfstijl, groetjes Moon.

Wouter Helders antwoordt:
    Hoi Moon, dank je wel voor het compliment. Fijn dat je het een leuk boek vindt! Over jouw vraag: grappig dat je dat opvalt. Het was inderdaad een idee van de uitgever het boek mee te nemen in hun ‘Meer boek voor mannen campagne’. Zelf ben ik het totaal met je eens; het is een unisex boek (voor zover er überhaupt echte ‘mannen- en vrouwenboeken’ bestaan). Kan het niet staven met cijfers (die heb ik niet), maar als ik naar de recensies en reacties kijk heb ik het idee dat het boek bij vrouwen in ieder geval erg goed aanslaat. Dus hoop dat zij het niet massaal links laten liggen door het ‘mannenlabel’! Zegt het voort.

Marjon vraagt:
    Hai Wouter, dat “Meer boek voor mannen” neemt niet weg dat ik dit boek ook met veel plezier lees, dus vrouwen……gewoon lezen! Overigens vind ik het heel leuk dat je zelf de vragen beantwoordt in deze leesclub.
    Nu heb ik een paar vragen.
    In hoofdstuk I wordt verteld dat Congo tegenwoordig Zaïre heet, waarom spreek je in hoofdstuk III weer over Congo, terwijl het zich afspeelt in 2016?
    In hoofdstuk IV zeg je dat Schiphol een vluchthaven is. Ik neem aan dat dit een zetfoutje is, want er zit veel verschil tussen een lucht- en een vluchthaven.
    Ik ga snel verder lezen. Fijne avond, Marjon.

Hoi Marjon, leuk te horen! Congo heb ik (foutief) zo genoemd om mensen niet teveel in de war te maken, maar misschien had ik dat (gezien jouw reactie) niet hoeven doen.
    Vluchthaven is absoluut fout Nederlands. Typo, dus!
    Veel leesplezier nog! Wouter.

Ans Stier vraagt:
    Zijn er al plannen voor een nieuw boek? Machtsstrijd leest heerlijk weg en ik kijk uit naar de volgende van u.

Hoi Ans, leuk te horen, dank je! Ik ben druk bezig aan een nieuw boek. Hoop dat ik je in mei 2017 kan verrassen met een waardige opvolger van Machtsstrijd!

Voor alle vragen aan en antwoorden van Wouter Helders, klik hier

Citaat moonkager:
    Ik had geen verwachtingen, alleen was ik nieuwsgierig omdat Wouter met dit boek de Hebban debuut prijs had gewonnen. Ik had een andere schrijver gekozen. Dus daarom wilde ik dit boek graag lezen omdat ik wilde weten of hij verdiend had gewonnen. Wouter had mij echt even flink te pakken met de plot en ik neem hem dat echt kwalijk. Sorry echt ik was er echt even stuk van. Dat is dan toch het vrouwelijke kantje he. VRIJ DUIDELIJK ik was van mijn sokken geblazen. ik denk inderdaad een verdiende winnaar
    Beoordeling: 8,67

Citaat Tilak:
    Er zat een goede verhaallijn in het boek, de ontknoping was verrassend. Voor mij was het hoofdonderwerp toch wel de strijd naar macht (zoals de titel van het boek al aangeeft). Hoe ver gaan mensen om de absolute macht te bereiken? De verhaallijn draait geheel om deze machtsstrijd dus dat is prima gedaan. Vooral door de bijzondere wending aan het einde van het verhaal blijft het verhaal hangen en ga je er nog meer over nadenken.
    Beoordeling: 7,83

Citaat dikkiedik:
    Uiteindelijk spreekt toch Sofie mij het meeste aan, als onderzoeksjournaliste is ze vindingrijk, ze bijt zich vast en boekt resultaat. Ze neemt bovendien risico en lijkt niet op geldelijk gewin uit te zijn. Ik heb een spannende thriller gelezen en ervan genoten. Ik heb het wel leuk gevonden zoals het verleden in het heden terug kwam, jammer dat de datering niet altijd klopte.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Weert:
    Ja, dit verhaal voldoet aan mijn verwachtingen en bovendien is goed te merken dat Wouter Helders kennis van zaken heeft, erg prettig. De schrijfstijl past goed bij het verhaal, vlot en spannend. Het einde had ik niet helemaal zien aankomen. Heel knap gedaan. ik heb het boek met plezier gelezen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Pierre MG Peeters:
    Ik vind dat alle personages voldoende zijn uitgewerkt tot de karakters die ze in het boek vertolken. Ik had de verwachting dat het debuut van deze auteur een ijzersterk, onderbouwd boek moest zijn. Het verhaal voldoet volledig aan mijn verwachtingen omdat het goed is onderbouwd en heel erg realistisch wordt neergezet. Je wordt van meet af aan meegezogen in het verhaal en de hoofdstukken zijn kort maar krachtig.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Marjon:
    Het verhaal heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan. Spannend en zeer goed plot, met een verrassend en geweldig doordachte plotwending in de laatste bladzijden. De grote mate van gelaagdheid in dit verhaal, maakt dat elk hoofdstuk wordt afgesloten met een cliffhanger. Het boek is erg fijn om te lezen en het is duidelijk dat de auteur zich goed heeft verdiept en zich laten informeren over de onderwerpen die in het boek voorkomen.
    Beoordeling: 8,83

Citaat carinev:
    De stijl past. Het verhaal leest vlot, de taal is goed. Je merkt duidelijk dat de auteur een groot deel van de wereld gezien heeft. Hij kent Afrika heel goed en beschrijft de gebeurtenissen in dit werelddeel gedetailleerd. Hij heeft ook een goede kennis van geologie. Zijn boek zou ik wel niet hard noemen. De schrijfstijl is echt prima. Ik zou er niets aan willen veranderen. Ik heb het boek van de eerste tot laatste bladzijde met veel plezier gelezen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Ans Stier:
    Ik heb wel het gevoel gekregen dat hij goed weet hoe alles in elkaar steekt. Hij heeft een mooi verhaal neergezet. Het verhaal blijkt gebaseerd op een waar gebeurd iets. Het echte verhaal ken ik niet maar naar mijn idee is het goed uitgewerkt en geeft het je een kijkje hoe hard de zakenwereld kan zijn. Het boek heeft me van begin tot eind geboeid en ik kon het moeilijk wegleggen. Het verhaal is soepel geschreven, het leest makkelijk weg mede ook door de korte hoofdstukken.
    Beoordeling: 10,00

Citaat Agnes te Molder:
    Ik verwachtte een boek waarin ik meer over Congo te weten te komen en dat is ook gebeurd. Het voldoet aan mijn verwachtingen. Het is een boek waar je in wilt blijven lezen, wilt weten hoe het verder gaat. Het boek leest prettig. Ook als je een dag niet hebt kunnen lezen kun je het boek oppakken en zo verder lezen.
    Beoordeling: 10,00

Citaat Hanneke_Tinor-Centi:
    Er zitten voldoende verrassingelemenenten in. Nee, het was geen typisch Nederlandse thriller. Ik vond het eerder Amerikaans. In elk geval van internationale allure. De auteur houdt de spanning er stevig in en prachtige plotwendingen in heeft gebouwd. Machtstrijd is een heerlijk boek dat maar heel lasting valt weg te leggen. De schrijfstijl en taalbeleving zijn dik in orde!
    Beoordeling: 8,57

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen
    Beoordeling

++++++++++++++++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

patriciah72, geen deelname in Na het lezen, Beoordeling + motivatie, geen lezersrecensie
    Hanneke_Tinor-Centi, geen deelname in Voor het lezen, geen lezersrecensie
    annekipg, geen enkele deelname en geen lezersrecensie
    maria burger, geen deelname in Na het lezen
    maaike2182, geen deelname in Na het lezen, Beoordeling + motivatie, geen lezersrecensie
    dikkiedik, geen lezersrecensie

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 40

Hallo Cees.
    Ik zie dat ik geen recensie geplaatst zou hebben. Dat lukte me eerst niet maar nadat ik mail contact had gehad met Marinus heb ik 18 december een recensie geplaatst.
    Hartelijke groet: Agnes

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732

Hallo Cees.
    Ik zie dat ik geen recensie geplaatst zou hebben. Dat lukte me eerst niet maar nadat ik mail contact had gehad met Marinus heb ik 18 december een recensie geplaatst.
    Hartelijke groet: Agnes

Hallo Agnes, ik ga het corrigeren

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

Geweldig en uitgebreid verslag, Cees.
    Fijn dat het puntentotaal van onze beoordelingen nu duidelijker aangeeft hoe goed we het boek vonden dan het aantal sterren wat op de recensiepagina staat.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.