Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 60: Het zwarte gif Verslag leesclub Het zwarte gif van Daniel Silva

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #11356 |

Leesclub 60, Het zwarte gif – Daniel Silva

Inleiding

Het verhaal: Het zwarte gif

Een zware bom ontploft in het hart van Parijs. Een paar dagen later is het raak op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Er vallen honderden slachtoffers, en de internationale veiligheidsdiensten draaien overuren.

Ze roepen uiteindelijk de hulp in van Gabriel Allon – meesterspion én kunstrestaurateur. De terreurdaden blijken het werk te zijn van een onbekende terrorist die zich Saladin noemt.
    Om hem te ontmaskeren rekruteert Gabriel een jonge vrouw, Natalie. Zij zal afreizen naar het kalifaat en daar infiltreren in Saladins cel. Gabriels taak? Zorgen dat Natalie het overleeft…

Toen Silva met dit boek begon, hadden de aanslagen in Parijs en Brussel nog niet plaatsgevonden – zijn fictieve verhaal werd ingehaald door de werkelijkheid.

De schrijver: Daniel Silva

Daniel Silva werd geboren in Michigan en groeide op in Californië. Tijdens zijn studie Internationale betrekkingen werd hij benaderd door United Press International met de vraag of hij de Nationale Democratische Conventie van 1984 wilde verslaan, en voor hij het wist was hij fulltime journalist. Uiteindelijk werd hij correspondent van het Midden-Oosten en de Perzische Golf met als standplaats Caïro.

Toch bleef het zijn droom om schrijver te worden, en in 1997 verscheen zijn debuut, dat meteen een groot succes was. Sindsdien heeft hij vele bestsellers geschreven, die in meer dan dertig landen worden uitgegeven. Hij woont in Florida met zijn vrouw en hun twee zoons.

De lezers:

Lezer 1: Maryam, 58 jaar
    Hoewel de boeken van Daniel Silva fictie zijn, krijg je tijdens het lezen een beklemmend gevoel. Alles wat je leest, is al gebeurd: bomaanslagen, zelfmoordterroristen en dan in dit boek gaat het hoofdpersonage naar het kalifaat.
    Het is mij nog niet duidelijk wat het “zwarte gif” is.

Lezer 2: Evy De Brabander, 32 jaar
    Goedenavond! En wat een goeie avond is het wel niet! Het zwarte gif krijgt lovende recensies. Het is het 16e deel in een serie en dat maakte me een beetje huiverig, aangezien ik nog nooit wat gelezen heb van Silva, maar ik lees dat dit geen bezwaar is want dat het prima als standalone kan gelezen worden!
    Conclusie: ik ben enthousiast! Nu maar in spanning afwachten. Ik denk dat dit wel een heel populaire leesclub kan worden.

Lezer 3: AT, 53 jaar
    Ik zou graag aan deze leesclub deelnemen omdat het me een heel spannend boek lijkt van een schrijver waar ik wel al van heb gehoord, maar nog nooit iets van gelezen heb. Wat een mooie kans om dit in te halen! Daarnaast vind ik het ook wel heel bijzonder dat Amsterdam een rol speelt in het boek van een Amerikaanse schrijver.

Lezer 4: Erpi, 56 jaar
    Ik heb Daniel Silva al een hele tijd op mijn te lezen lijst staan. Ook dit boek. Ik heb goede recensies gelezen en ben dan ook heel benieuwd. Bovendien heel intrigerend dat dit boek geschreven is VOOR de aanslagen…

Lezer 5: Marjon van Oostenrijk, 53 jaar
    Graag zou ik willen meedoen aan de leesclub van Het zwarte gif. Heel bizar dat toen Daniel Silva aan het boek begon de aanslagen in Parijs en Brussel nog niet hadden plaatsgevonden. Ben wel benieuwd in hoeverre de gebeurtenissen overeenkomen. Schijnt dat je even door het eerste stuk van het boek moet, maar dat het daarna spannend wordt. Ken de schrijver niet.

Lezer 6: Elly, 66 jaar
    Heel graag loot ik met Het zwarte gif mee. Ik heb al veel over het boek gelezen en gehoord. Het is een verhaal dat zo maar waar kan zijn. Een aanslag op de Albert Cuyp. Het verhaal spreekt je erg aan. Ik waag een kansje.

Lezer 7: roboos, 58 jaar
    Nog nooit iets van Daniel Silva gelezen, maar al zo veel goede recensies over zijn boeken gezien en gehoord.

Lezer 8: Wilma, 54 jaar
    Het zwarte gif klinkt als een intrigerende titel, het zwarte gif dat in onze samenleving binnen dringt en onze levens verziekt en doodt. Het lijkt me een heel actueel boek ben ik heel benieuwd naar. Ik ken de schrijver nog niet dus laat me graag verrassen.

Lezer 9: LJ1976, 41 jaar
    Heb een aantal van de boeken van Daniel Silva gelezen. Goede spionagethrillers, die soms wat langzaam op gang komen, maar daarna heerlijk weglezen. Ben erg benieuwd naar dit deel dus zou graag aan deze leesclub mee willen doen.

Lezer 10: sillyruns, 51 jaar
    Aan de leesclub van Het zwarte gif zou ik graag meedoen. Zowel Amsterdam (mijn geboorteplaats) als Parijs (wie houdt er nu niet van Parijs) hebben een speciaal plekje in mijn hart. In 2016 de marathon in Parijs gelopen en daar de naweeën van de terreuraanslagen geproefd. Het maakt me angstig maar fascineert gelijktijdig. Mooi voer voor een leesclub lijkt me.

Lezer 11: ingebrunn, 45 jaar
    Graag maak ik kans op het spannende boek Het zwarte gif van Daniel Silva. Voor mij is Daniel Silva nog onbekend maar ik hoop dat hier snel verandering in komt.  Heb het fragment gelezen en het lijkt me onwijs spannend maar ook een goed doordacht verhaal. Graag maak ik kans en zal actief deelnemen.

Lezer 12: Severine, 31 jaar
    Toen ik de titel las was ik onmiddellijk nieuwsgierig naar dit boek. Het is een goede omschrijving van een vreselijk iets als een bom. Al heeft de auteur dit boek geschreven vóór de terreuraanslagen, het blijft actueel. Dat is een extra reden voor mij om dit boek te lezen, naast het feit dat ik enorm houd van spionagethrillers. Als ik het boek zou mogen lezen voor deze leesclub, dan is dat voor mij een gouden (kerst)geschenk i.p.v. een zwart gif.

Lezer 13: 1958Wilma, 59 jaar
    Ik wil graag meedoen met Het zwarte gif, omdat hier een heel actueel onderwerp in boekvorm verschijnt. Ben benieuwd of er overeenkomsten zijn tussen fictie en non-fictie.

Lezer 14: ovar, 51 jaar
    Ik doe graag mee omdat:
    – ik de boeken van deze schrijver (nog) niet ken en ik graag kennis wil maken met de boeken van Daniel Silva (als het een goed boek is, dan ga ik zeker meer van deze schrijver lezen);
    – ik benieuwd ben wat andere lezers van dit boek vinden.

Lezer 15: Patrick, 43 jaar
    Graag wil ik deelnemen aan deze leesclub omdat het boek op mijn ‘te lezen lijstje’ staat. Ik heb een voorkeur in boeken (en films en series: 24 (incl. de boekenserie), Sleepercell en Homeland) met het genre tereur en thriller. Tevens is het een mooie gelegenheid om te kijken of een leesclub iets voor mij is. Het is namelijk de eerste keer dat ik aan een leesclub deel neem, mocht ik in aanmerking komen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zestigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het zwarte gif, geschreven door Daniel Silva, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij HarperCollins Holland.

Met enige nadruk staat op de achterflap vermeld dat de auteur met dit verhaal al was begonnen voordat de aanslagen in Parijs hadden plaatsgevonden. Is dat nu fictie die werkelijkheid wordt?

Voor Maryam is Het zwarte gif niet het eerste boek dat ze van Silva leest: ‘Hoewel de boeken van Daniel Silva fictie zijn, krijg je tijdens het lezen een beklemmend gevoel. Alles wat je leest, is al gebeurd’. En Erpi las ook de achterflaptekst; ‘Ik heb Daniel Silva al een hele tijd op mijn te lezen lijst staan. Ook dit boek. Ik heb goede recensies gelezen en ben dan ook heel benieuwd. Bovendien heel intrigerend dat dit boek geschreven is VOOR de aanslagen…’ En Wilma denkt de betekenis achter de titel te weten: ‘Het zwarte gif klinkt als een intrigerende titel, het zwarte gif dat in onze samenleving binnen dringt en onze levens verziekt en doodt. Het lijkt me een heel actueel boek ben ik heel benieuwd naar.’

sillyruns lijkt aangenaam verrast te zijn als ze het boek heeft gelezen: ‘Het boek heb ik een paar dagen gelezen uitgelezen. Het zit nog vers in gedachten. Dit was mijn eerste Daniel Silva. Ik kende vooraf nog geen enkel personage’. Voor roboos was het wel goed mar met een kleine opmerking: ‘De schrijfstijl van Daniel Silva, een combinatie van beschrijvend met dialogen, maakt het boek vlot te lezen en vind ik wel bij het genre passen. De uitgebreide beschrijving van de routes die er gevolgd worden had wat mij betreft wat minder gemogen.’

En zo heeft iedereen ook weer zijn of haar eigen mening op dit verhaal dat zo dicht bij de waarheid ligt. Was het maar fictie gebleven zou je zomaar denken maar de werkelijkheid is vaak toch even anders….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat maryam:
    Op de cover zie ik een grote zwarte wolk boven Parijs, is dit het zwarte gif? Wie is de vrouw die toekijkt? Als ik het boek zou zien liggen bij de boekhandel, zou ik het zeker oppakken en de achtercover lezen. Ik heb al eerder boeken gelezen van Daniel Silva en hoewel ik weet dat hij fictie schrijft, zijn het helaas wel gebeurtenissen die zouden kunnen gebeuren en in dit geval deels ook gebeurd zijn.
    Ik verwacht een verhaal wat me een beklemmend gevoel zal geven. Maar zeker een pageturner.

Citaat roboos:
    Een zwarte wolk trekt over Parijs terwijl een gesluierde vrouw toekijkt. Dat ziet er onheilspellend uit. Van Daniel Silva heb ik nog nooit een boek gelezen, terwijl hij toch op de achterkant wordt aangeprezen als een bestsellerauteur. Ik heb al verschillende enthousiaste reviews over zijn boeken gezien. Ik ben benieuwd of ik na het lezen dit enthousiasme kan delen. Ik verwacht een spannende spionage thriller die zich, gezien de voorkant vooral afspeelt in Parijs.

Citaat ingebrunn:
    De cover vind ik echt prachtig. Je ziet een gesluierde vrouw en een zwarte wolk. Wat zal zij mee gaan maken. De auteur is nog onbekend voor mij maar mijn verwachting is hooggespannen. Ik hoorde dat er nog een deel vooraf gaat aan dit boek. Ik hoop dat dit boek afzonderlijk ook goed te lezen is. Wel verwacht ik een onwijs spannend verhaal.

Citaat ovar:
    Hele mooie cover met rechts de Eiffeltoren en links Rome? Het ziet er onheilspellend uit. Ik heb nog nooit een boek van Daniel Silva gelezen, dus ik ben heel benieuwd. Ik verwacht een spannende thriller. Het is een heel dik boek, dus hoe houdt hij de spanning erin? Het lijkt me een mooi boek om het jaar mee te beginnen!

Citaat sillyruns:
    Het boek ziet er prachtig uit. Fijn dikke pil. Bijna 500 bladzijdes. De kleurstelling vind ik heel passend bij het onderwerp. Beetje grauwig, donker. De witte letters komen mooi uit. De Eiffeltoren trekt de aandacht. Helemaal omdat de punt in een zwarte, giftige (?) wolk is verdwenen. De achterkant toon de foto van de auteur. Vrij groot maar omdat het een uitsnede is maakt dat niet uit.
    Nooit eerder heb ik iets van Daniel Silva gelezen (ik moet oppassen dat ik niet constant de fout maar door Silvia te tikken…). Ik ben benieuwd naar zijn schrijfstijl. Verwacht wel dat dit een prettige zal zijn. Met name omdat het het 16e boek is waarin Gabriel Allon zijn opwachting maakt. Dat moet wel een succesvolle serie zijn! Zodra ik de flaptekst van dit boek las wist ik dat ik dit boek wilde lezen.

Citaat Wilma:
    Het plaatje dat mijn ebook voorspiegelt is de Eiffeltoren, het speelt duidelijk in Parijs en een gesluierde vrouw. Islam? Het heeft wat mysterieus. Verwachtingen: een spannend boek over een heel actueel onderwerp gezien de diverse aanslagen in Europa. Zou deze keer een vrouw een rol spelen? Tot nu toe zijn plegers van zelfmoordaanslagen mannen. Ik ken deze auteur nog niet, maar gezien de aanbevelingen heb ik hoge verwachtingen, ben dus heel benieuwd.

Citaat Patrick:
    De voorkant geeft al duidelijk aan wat je kan verwachten bij het lezen van het boek. De donkere (zwarte) wolken die boven de (meerderde) stad (steden) hangt. Met een gesluierd persoon op de voorgrond. Van mij had het lettertype van de titel groter mogen zijn dan dat van de schrijver (persoonlijke smaak).
    Het boek heeft een prettige afmeting en licht goed in de hand. Ik heb nog geen ander boek van hem gelezen. Vooraf heb ik geen (voor-)oordeel van hem. Ik laat me verrassen. Verwachting: Ik hoop dat het in het genre en kwaliteit is van Homeland en 24.
    Waarschijnlijk leg ik de lat dus hoog. We zullen zien……

Citaat Evy De Brabander:
    Ik vind de cover erg mooi! Het enige nadeel is dat hij weinig opvalt in de boekhandel. Ik heb er bewust naar gekeken en door de weinig contrasterende kleuren gaat dit boek volledig op in de omgeving. Pas als je hem in je hand hebt, kan je waarde hechten aan de details. Het is erg duidelijk dat er moslims in betrokken zijn, een vrouw en Parijs. Mooi gedaan. De achterflap, ja voor mij hoeft dat niet zo, de schrijver in een stoere houding poserend. Langs de andere kant is het leuk om een gezicht bij de naam te hebben. Ik heb nog nooit iets van Daniel Silva gelezen. Ik zou heel graag het eerste deel van de Gabriel Allon-serie lezen, maar daar is niet meer overal aan te komen! Als hij al zoveel boeken geschreven heeft in deze reeks, én ze nog steeds succesvol zijn… dan verwacht je goede dingen van de schrijver!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Elly:
    Het boek ontwikkelt zich deels zoals ik had verwacht. Ik dacht dat Nathalie iets meer terreurdreiging kon voorkomen. Maar het verhaal ontwikkelde zich verder goed. Er zit een goede opbouw in en het is spannend tot het eind.
    Het boek is uit, ik moet dus opletten op spoilers.

Citaat 1958Wilma:
    Ik ben geen opmerkelijke citaten tegengekomen. Heb pen en papier naast me liggen, maar niets opgeschreven! Ik lees een ebook en dan is terugbladeren lastig.
    De verhaallijn ontwikkelt zich gedeeltelijk zoals verwacht, ik vond het eerste deel pittig, het leek wel een geschiedenisles. Ik had verwacht dat Nathalie meer uit de verf zou komen. Had wel gerekend op een goede afloop.

Citaat Erpi:
    Het boek is erg boeiend! Het verhaal ontwikkelt zich snel, duidelijk, en logisch.
    Ik had me van de verhaallijn geen duidelijke voorstelling gemaakt, maar de sfeer van het boek is exact zoals ik me had voorgesteld. Het is me niet opgevallen dat er vreemde uitspraken/ citaten in voorkomen.

Citaat AT:
    Ik geniet echt van het boek, al vind ik het behoorlijk complex. Alle Arabische namen vind ik moeilijk om uit elkaar te houden, merk ik. Maar omdat me toch af en toe het gevoel bekruipt dat het waarheidsgehalte wel eens hoog zou kunnen zijn; bijvoorbeeld over de samenwerking tussen de verschillende diensten en de rekrutering van IS-kandidaten, blijf ik zeer geboeid tot nu toe.
    Ik ben nog geen spel- of taalfouten tegengekomen. Maar nu ik net op bladzijde 225 voor de derde keer las “heupen die ervoor gemaakt leken een kind te baren”, vond ik dat toch wel een beetje teveel. En elke keer ook nog door een ander karakter gedacht volgens mij.

Citaat LJ1976:
    Ben ongeveer op de helft van het boek, tot nu toe geen echt opmerkelijke citaten tegengekomen. Het verhaal ontwikkelt zich aardig zoals verwacht met de nodige verhaallijnen en spanning. Nog geen spellingsfouten tegengekomen. Het is wel jammer dat soms door de vele namen en overbodige vele informatie/uitleg de vaart wat uit het verhaal gehaald wordt.

Citaat Severine:
    Ik zit nog niet zó ver in het boek, en tot nu toe kwam ik nog geen citaten tegen. Tot nu toe is het nog niet zó spannend als verwacht. Er zijn erg veel details, en veel verschillende namen, en het duurt wel even voor ik echt op gang geraak. Maar het boeit wel. Tot nu toe nog niet echt op de spelfouten gelet.

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    Ben nog niet zo ver in het boek. Kan mij even moeilijk er op concentreren, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijzelf. Ik vind de verhaallijn wel heel actueel. Hopelijk komt er de komende week meer schot in het lezen.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Het zwarte gif is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 60e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,12 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het zwarte gif van Daniel Silva geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,33
    2. Plot: 8,20
    3. Leesplezier: 7,93
    4. Schrijfstijl: 7,90
    5. Originaliteit: 8,20
    6. Psychologie: 8,13

Gemiddelde puntenwaardering: 8,12

Citaat maryam:
    Het karakter van Natalie/Leila evolueert zeker. Van een “gewone” arts in Jeruzalem wordt ze opgeleid tot spion met sympathieën voor IS, en ze gaat daarin heel ver. Ze wordt zich steeds meer bewust van hoe je gehersenspoeld wordt en krijgt zelfs een 2x een nieuwe identiteit hiervoor. Dat ze daarna een sterkere persoonlijkheid is, zegt veel over haar karakter.
    Ik heb een zwak voor Gabiel, maar dat komt ook doordat ik dit personage al ken uit eerdere boeken. Hij is een aardige man, die veel meegemaakt heeft, harde beslissingen neemt, maar altijd gaat voor samenwerking en nooit voor geweld om het geweld.
    Beoordeling: 8,50

Citaat 1958Wilma:
    De schrijfstijl past wel bij dit verhaal, er dient een mate van achtergrondgegevens gegeven te worden om het verhaal te kunnen snappen. Ik vond het wel veel, met veel personages met moeilijke namen, dat betekende dat ik moeite had om in het verhaal te komen.
    Beoordeling: 7,67

Citaat ingebrunn:
    Het begin was wat langdradig maar dit komt waarschijnlijk door de voorafgaande boeken. Verder vind ik het erg realistisch dus een prima schrijfstijl. Gabriel Allon heeft mijn sympathie. Hij komt in het verhaal ook erg geloofwaardig over. Erg direct maar wel eerlijk. Ook Nathalie met al haar emoties vind ik een geweldige personage. Ik werd zo mee genomen door het verhaal en de spanning dat ik eigenlijk geen idee had, hoe het af zou lopen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat sillyruns:
    Het boek heb ik een paar dagen gelezen uitgelezen. Het zit nog vers in gedachten. Dit was mijn eerste Daniel Silva. Ik kende vooraf nog geen enkel personage. Voor mij ontwikkelt het karakter van Gabriel Allon zich in sneltreinvaart. Dit naar aanleiding van de beschrijving van de gebeurtenissen uit zijn verleden. Het verlies van zijn kind. Zijn vrouw die er psychisch aan onderdoor is gegaan. Zijn tweede huwelijk en opnieuw het vaderschap. Dit alles kreeg ik in 1 boek mee als achtergrond. In Het zwarte gif laat voor mij Nathalie/Leila de meeste groei in personage zien. Zij vindt met wat sturing haar passie. Van ‘brave’ arts verandert zij in die-hard undercover zonder haar eigen identiteit te verliezen. Heel knap beschreven. Vandaar ook dat zij mijn favoriete personage is. Ik ben heel nieuwsgierig of zij nog terug gaat komen in een volgend boek. De karakterbuilding heeft voor mij iets te lang geduurd (zeker 100 pagina’s).
    Beoordeling: 7,67

Citaat AT:
    Natalie maakt een enorme ontwikkeling door. Van ‘eenvoudig’ arts, naar special agent. En dat heeft Daniel Silva overtuigend gemaakt en dat is toch een enorme prestatie.
    Heb je een favoriete personage? Dit is mijn eerste Silva-roman en daarom is Natalie mijn favoriete personage. Misschien is Gabriel Allon ook interessant als je de voorgaande romans ook hebt gelezen. Ik snap overigens niet dat de uitgever in het boek niet aangeeft welke andere Allon-boeken er zijn verschenen (bijv. op pagina 2).

Citaat LJ1976:
    Gabriel Allon is voor mij de favoriet. Hij is recht door zee, heeft zelf veel meegemaakt, is iemand die slecht tegen onrecht kan en dat het liefst (indien mogelijk) zonder geweld probeert op te lossen. En toch zeker ook Natalie, door haar moed en lef om te infiltreren in het kalifaat. En dat ze, ondanks alle tegenstrijdigheden, haar beroep als arts uit blijft oefenen. Ja, vind wel dat de schrijfstijl past bij dit verhaal. Alhoewel het eerste gedeelte (zo’n ca. 150 blz.) soms wat lastig lezen was door de vele namen, plaatsnamen en geschiedenis. Toch denk ik dat deze informatie wel van belang is voor het complete verhaal.
    Beoordeling: 8,33

Citaat roboos:
    De schrijfstijl van Daniel Silva, een combinatie van beschrijvend met dialogen, maakt het boek vlot te lezen en vind ik wel bij het genre passen. De uitgebreide beschrijving van de routes die er gevolgd worden had wat mij betreft wat minder gemogen. In de laatste hoofdstukken (78 en 79) komen er karakters uit eerdere boeken tevoorschijn, waarbij het misschien leuk was geweest als je die boeken ook gelezen zou hebben. Noodzakelijk is dat echter niet.

Citaat ovar:
    Silva heeft het verhaal en de personages goed in elkaar gestoken. Ik zou daaraan dus niets veranderen. Ik zou wel personages uit het verhaal hebben weggelaten wanneer ze toch niet relevant zijn voor het verhaal. Op zich past de schrijfstijl bij het verhaal. Voor mij mag het wel wat ‘sneller’; het duurt nogal lang voordat het verhaal echt spannend wordt. Er worden heel veel namen van personen genoemd die later in het verhaal geen of nauwelijks een rol spelen. Ook bevat de eerste helft van het boek veel achtergrondinformatie, die op zich wel relevant is voor het verhaal, maar de snelheid uit het verhaal haalt.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Erpi:
    De karakters evolueren zeker. Met name Nathalie maakt grote veranderingen door. Ze wordt van alleen hulpverlener/toeschouwer een echte deelnemer aan het ‘spel’! Het is ook wel interessant om te zien hoe Gabriel evolueert. Eigenlijk wil hij nog steeds heel actief meedoen, maar hij beseft ook dat hij zijn gezin moet beschermen en zijn nieuwe taak moet gaan aanvaarden. Nathalie/Leila is mijn favoriete persoon in dit boek. Dat is natuurlijk logisch omdat dit mijn eerste boek van deze schrijver is en voor deze vrouw een prachtige hoofdrol beschreven is.
    Niets aan de personages veranderen; voor mij helemaal goed op deze manier. Alles past.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Wilma:
    Goed opgebouwd plot, chronologisch. Wat ik lastig vond is dat het begin zo feitelijk was zo saai haast. Ik snap nu dat het nodig was voor de opbouw maar vond het nogal verwarrend. Ook het spelen met de tijd, verleden en heden, de moeilijke namen maar achteraf is het duidelijk en heb ik genoten. Zoals hiervoor ook al geschreven was het einde gebeurde, zag je het aankomen ja, daar ging het boek om, de aanslag hoewel ik de opzet slim gekomen vond, als het IS maar niet op gedachten brengt. Ik denk dat het wat anders is dan het oplossen van een moordzaak.
    Beoordeling: 8,75

Citaat Elly:
    Het verhaal is zo realistisch geschreven en na het schrijven van Het zwarte gif, gebeuren er ook aanslagen in Europa en de rest van de wereld. Het lijkt of Daniel Silva al een mogelijk voordienende blik had.
    Er zit structuur in het verhaal, het begint met het binnenhalen van een mogelijke kandidaat, dan volgt de opleiding en tenslotte de opdracht. Met telkens afwegingen van Nathalie. Als ik een boek lees, heb ik wel bepaalde verwachtingen hoe het af zou kunnen lopen. Bij dit boek zat ik goed. Dat gebeurt niet altijd.
    Beoordeling: 8,33

Citaat Severine:
    Het verhaal was erg boeiend en spannend, en je kon niet anders dan je er op concentreren, omdat het soms toch wel wat moeilijk was. Ik deed daardoor ook iets langer over het boek dan wat ik gewend ben. Prettig en goed leesbaar geschreven, maar ook wel moeilijk, vooral omdat er veel beschrijvingen zijn. Je moet er je hoofd bijhouden.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Patrick:
    Het verhaal zat goed in elkaar en wordt realistisch vertelt/beschreven. Zelfs zo realistisch dat het verhaal wel heel dicht bij de werkelijk/realiteit komt……
    Het begin was zware kost en hard werken. Door de uitgebreide introducties en de vele Arabische namen was het moeilijk om in het verhaal te komen. De introductie had minder gedetailleerd mogen zijn en daardoor dus ook automatisch korter. Toen ik verhaal eenmaal opgang kwam was er ook geen stoppen meer aan en las het heel prettig. (Aan het kleine lettertype was ik ondertussen ook aan gewend)
    Beoordeling: 8,50

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    De schrijfstijl past voor mij wel bij het verhaal, maar je moet wel goed je aandacht erbij houden. Moest er in het begin echt inkomen. Was best veel informatie en namen die je moest onthouden. Op zich heet de schrijver wel een prettige schrijfstijl, maar je moet wel goed de aandacht erbij houden. Wat ik wel prettig vind waren de korte hoofdstukken.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik vind de schrijfstijl persoonlijk soms wat afstandelijk. Door de grote hoeveelheid informatie word je soms als lezer een beetje gebombardeerd (slechte woordkeuze misschien). Het begin is doorbijten, maar eens het verhaal goed op gang komt en je gewend bent aan de schrijfstijl sleurt Daniel Silva je gewoon mee.

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Elly

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.