Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 32: Het dossier Verslag leesclub Het dossier van Anya Niewierra

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #6267 |

Leesclub 32, Het dossier – Anya Niewierra

Inleiding

Het verhaal: Het dossier

“Berlijn, 9 november 1989, in de nacht dat de Muur valt: de 21-jarige Josta Wolf ontsnapt uit de Stasi gevangenis Hohenschönhausen. Ze zat hier opgesloten, omdat ze verdacht werd van het stelen van het Königstein Dossier. In deze map zaten de documenten die konden bewijzen dat het DDR-regime kunst vervalste om deze vervolgens in het Westen te verkopen.

Mechelen, 18 april 2014: de weduwe Josta Bresse overleeft een aanslag op haar leven. Ze ontdekt dat er een relatie is met haar vroegere werk als kunstvervalser. Ze vlucht naar Berlijn, want alleen hier kan ze antwoord vinden op de vraag wie haar destijds heeft verraden. 

Uiteindelijk komt ze oog in oog te staan met de man die haar leven verwoestte. Hij plaatst haar opnieuw voor een gruwelijk dilemma.” 

De schrijver: Anya Niewierra

Anya Niewierra (1964) is algemeen-directeur van de VVV Zuid-Limburg en bestuurslid van de Europese organisatie Necstour. In 2013 debuteerde zij met de thriller Vrij uitzicht, die genomineerd werd voor de Debuutprijs, de Schaduwprijs en voor de Beste Thriller.

De lezers:

Lezer 1: Boeklovers, 53 jaar
    Alleen nog maar goede meningen over gehoord en de aanbeveling het ook te lezen.

Lezer 2: Anita de Groot, 47 jaar
    Graag wil ik me opgeven voor deze leesclub. De cover is heel erg mooi (behalve het geel) de titel is intrigerend. Het gebied waar het zich afspeelt is bekend daar in de buurt heb ik 3x gekampeerd en het boek zou ik heel graag willen lezen zodat dit juweeltje in mijn boekenkast kan gaan pronken en de combinatie Kunst Berlijn en Zuid-Limburg is onweerstaanbaar om te lezen.

Lezer 3: Kessel45, 54 jaar
    Jaaa ik wil me dolgraag inschrijven voor Het dossier, boek van Anya Niewierra. Waarom??? Ik heb haar debuut gelezen en was hier érg door geraakt. Het was een schitterende en spannende thriller. Een van de beste die ik gelezen heb dus ook dit boek zou ik dolgraag willen lezen.

Lezer 4: leentje, 44 jaar
    Ik ben toch weleens benieuwd wie haar verraden heeft en voor wat een gruwelijk dilemma ze nog komt te staan. Daarbij is het 14 mei moederdag dus een boek dat ik vind dat ik als moeder wel aanmezelf als moeder van 2 ASS en ADHD wel verdiend heb. Daar zij het toch niet snappen deze dag of ik moest hem er zelf op wijzen

Lezer 5: Maryam, 57 jaar
    Ben zeer benieuwd naar dit boek, de val van de Berlijnse muur heb ik bewust meegemaakt en vond dit heel indrukwekkend, mede doordat ik een tante had die opgegroeid is in voormalig Oost-Duitsland en die nadat ze met mijn oom getrouwd was alleen met veel moeite haar ouders mocht bezoeken, zij mochten echter nooit naar Nederland komen.
    Verder ben ik ook een groot liefhebber van (moderne) kunst en bezoek ik regelmatig exposities en musea.

Lezer 6: Weert, 45 jaar
    Al veel goeds over dit boek gelezen/ gehoord en nu nieuwsgierig geworden.

Lezer 7: Marjon van Oostenrijk, 53 jaar
    Ik wil heel graag meedoen met deze leesclub. Ken de schrijfster niet, maar heb heel veel goede recensies van dit boek gelezen.  Ben benieuwd of ik het boek ook 5 sterren ga geven.

Lezer 8: Dini57, 60 jaar
    Ik meld mij graag aan voor deze leesclub. Het boek staat hoog op de verlanglijst. Door de vele reacties over dit boek ben ik nu wel erg nieuwsgierig geworden naar Het dossier. De cover vind ik nooit zo belangrijk maar die is van dit boek wel erg mooi.

Lezer 9: Wilma, 54 jaar
    Wil graag deelnemen aan deze club om te laten verrassen door een voor mij onbekend schrijfster. Omdat ik net een boek heb gelezen die speelde in Berlijn en ik graag spannende boeken lees.

Lezer 10: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Ik heb nog nooit een boek gelezen met als insteek “de val van de muur”. Ik ben benieuwd naar die periode en hoe dat dan in elkaar klikt met het nu. Ook kunstvervalsing lijkt me interessant om over te schrijven en in mijn geval dus te lezen.

Lezer 11: kareltje, 48 jaar
    Wauw, dit lijkt me een super boek! Ik lees goede recensies hierover en de tips dat ik dit boek “moet” lezen. Ik houd van de link met kunst, verleden en heden en ben heel benieuwd naar deze (voor mij nieuwe) schrijfster.

Lezer 12: mariskavv, 38 jaar
    Graag doe ik mee met deze leesclub met het boek Het dossier van Anya Niewierra. Ik ben erg benieuwd naar dit boek. Ik las het eerste boek van haar en haar schrijfstijl vond ik prettig. Dit is een heel ander boek denk ik, in ieder geval een heel ander onderwerp. Over dit boek heb ik veel goede berichten gelezen. Dus ik doe graag mee in de leesclub!

Lezer 13: sillyruns, 50 jaar
    Dit boek staat al een paar weken op mijn lijstje. In eerste instantie viel de kleurrijke kaft mij op. Volgens mij in schril contrast met de somberheid van het boek zelf. Omdat daarna op sociale media ook de titel van dit boek verschillende keren viel was mijn interesse gewekt. Het verdeelde Berlijn van vroeger in combinatie met de tegenwoordige tijd lijkt me een mooie achtergrond voor een spannende thriller. En wat voor dilemma komt er op het pad van Josta? Ik ben nieuwsgierig.

Lezer 14: Axelle, 53 jaar
    Ik zou me graag aanmelden voor het boek. Een voor mij onbekende auteur waar ik graag kennis mee wil maken. Cover en tekst op achterflap zijn al interessant in ieder geval.

Lezer 15: Marije Ronteltap, 43 jaar
    Ik ben gek op thrillers. Ik heb ze echt leren waarderen, omdat ik eigenlijk altijd fantasy las. Nu is mijn horizon erg verbreed. Deze leesclub is voor mij een mooie kans om met mijn recensie anderen over de streep te trekken om ook thrillers te gaan lezen. Hopelijk zit ik erbij en kunnen we samen genieten van dit spannende verhaal!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

helderinge

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het tweeëndertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het dossier, geschreven door Anya Niewierra, uitgegeven en beschikbaar gesteld door B for Books.

Het is alleen al de cover die je in de boekwinkel laat stilstaan en het boek grijpen. Als je dan de achterflap leest wil je de rest ook lezen en kijk je naar de binnenkant van de cover, dan vind je een afbeelding van een mooi en treffend schilderij als toetje van Angeles Nieto. En zo vonden ook veel lezers de weg naar deze leesclub.

Kessel45 had goede herinneringen aan het eerste boek (Vrij uitzicht) van Anya Niewierra dus: ‘Jaaa ik wil me dolgraag inschrijven voor Het dossier, boek van Anya Niewierra. Waarom??? Ik heb haar debuut gelezen en was hier érg door geraakt. Het was een schitterende en spannende thriller.’ En ook kareltje had een goede reden: ‘Wauw, dit lijkt me een super boek! Ik lees goede recensies hierover en de tips dat ik dit boek “moet” lezen. Ik houd van de link met kunst, verleden en heden en ben heel benieuwd naar deze (voor mij nieuwe) schrijfster’. Sillyruns kon ook niet achterblijven: ‘Dit boek staat al een paar weken op mijn lijstje.’

Na ontvangst is over de cover niets dan lof, ook voor Marije Ronteltap: ‘De omslag is echt prachtig! Ik voelde al wat in de envelop en dacht: hoe ziet het er in het echt uit? Heel mooi, die uitgesneden letters.’ En Anitadegroot schreeuwt het bijna uit: ‘Fantastisch vooral het schilderij als je het openklapt.’ En helderinge nam deel met een eigen leesexemplaar en vindt: ‘Toen ik het boek binnenkreeg was ik bijzonder verrast door het uiterlijk. De doorkijk in letters is erg mooi gedaan. Het doet echt denken dat je werkelijk een dossier in handen hebt.’

Grote belangstelling ook voor het stellen van lezersvragen aan de auteur. Had het wellicht te maken dat Anya een ingelijst schilderijtje beschikbaar stelde voor de meest origine vraag? Die prijs is voor Kareltje en niet omdat ze de meest originele vraag heeft gesteld maar omdat Anya geen keuze kon maken en daarom maar heeft geloot. Kareltje proficiat, het schilderij komt naar je toe!

En het verhaal? Ach lees de reacties hieronder en het is een en al loftrompet wat er schalt.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat kessel45:
    Wat een schitterende cover zeg. De kleur spreekt me óók erg aan, zó fris, maar die uitgesneden letters van de titel!! Heb ik nog nooit gezien en vind het prachtig. Meestal heb ik weinig verwachting omdat ik niet alles van iedereen kan lezen natuurlijk, maar déze keer heb ik er hoge verwachtingen van. Heb dus Vrij uitzicht gelezen en was zó mooi. Ik denk dat Anya Niewierra niet gaat voor minder, dus mijn verwachtingsboog staat erg strakgespannen.

Citaat Marije Ronteltap:
    De omslag is echt prachtig! Ik voelde al wat in de envelop en dacht: hoe ziet het er in het echt uit? Heel mooi, die uitgesneden letters. Gewoon een erg mooie cover met alles erop wat erop moet en geen overbodige zaken. Totdat ik over deze leesclub las, had ik niet van deze auteur gehoord. Ik heb geen verwachting behalve een mooi boek te lezen. Ik hoop dat het verhaal me meeneemt en de personen me aan zullen spreken. Ik zie graag dat ik me in een persoon kan verplaatsen, dat maakt het een unieke belevenis. En hopelijk is het spannend tot het laatste woord.

Citaat maryam:
    Wat een prachtige cover, uniek, met die uitgesneden letters en het schilderij aan de binnenkant. De tekst op de achterkant maakt me erg nieuwsgierig naar het boek. De aanbevelingen op de flap, vind ik persoonlijk te veel (beetje verkooppraatje). De auteur ken ik nog niet, wel bijzonder dat een Nederlandse vrouw over dit onderwerp schrijft. Ik verwacht een spannend boek, en hopelijk herken ik in het boek wat van de verhalen die een tante van mij vertelde over het leven achter de Berlijnse muur.

Citaat Weert:
    Erg mooie cover zo met die ‘open’ letters op de voorkant. Ook de kleur geel vind ik mooi, die zie je niet vaak bij een boekcover. Het boek valt daardoor goed op. En erg mooi, het schilderij aan de binnenkant van de cover, niet vergeten te kijken! Over deze auteur heb ik al veel goeds gehoord/gelezen, alleen maar goede dingen eigenlijk, maar haar eerste boek heb ik (nog) niet gelezen, ik ben nu wel heel benieuwd geworden naar Het dossier.

Citaat kareltje:
    Het is een prachtig boek om te zien. Voelt oud aan, net als oude dossiermappen. De gele en blauwe kleur past daar ook bij. Wat ik bijzonder mooi vind zijn de uitgesneden letters van de titel en dat je daar doorheen de priemende ogen van een kunstwerk ziet, het kunstwerk op de binnencover. Anya Niewierra is voor mij een nieuwe schrijfster. Ik lees dat ze directeur is van de VVV in Zuid-Limburg en dat ook schilderen haar passie is. Ik ben benieuwd of ik die passie in dit boek tegenkom (iets artistieks) en kan me voorstellen dat met haar beroep ook een link met historie en cultuur terug kan komen.

Citaat Anitadegroot:
    Fantastisch vooral het schilderij als je het openklapt, flaptekst is veelbelovend. Wel grappig om te vermelden dat ik het boek voor het eerst zag (dan valt vooral het geel op) vond ik het verschrikkelijk totdat ik het oppakte en het schilderij zag toen was ik verkocht net zoals de vele goede recensies die ik voorbij zag komen. Auteur heb ik voor het eerst gezien bij het Thrillerfestival, met Vrij uitzicht was ze genomineerd voor het best debuterende boek en toen heeft Anya veel indruk op mij gemaakt. Ik heb haar boek nog niet gelezen maar deze staat wel op het lijstje dat ik graag wil gaan lezen dus mijn verwachting is blanco. Ik laat mij verrassen maar dat het een goed boek is weet ik al wel want als je 5 sterren krijgt van vijftig lezers dan maak je indruk dan is het geen toevalstreffer meer.

Citaat helderinge:
    Toen ik het boek binnenkreeg was ik bijzonder verrast door het uiterlijk. De doorkijk in letters is erg mooi gedaan. Het doet echt denken dat je werkelijk een dossier in handen hebt.
    Ik had nog niet eerder iets van deze auteur gelezen en had dus geen verwachtingen. Na het lezen van de achterflap was ik bijzonder benieuwd naar het verhaal, een spannend verhaal met een historische lading was de verwachting.

Citaat Axelle:
    De cover is prachtig. De uitgesneden letters zijn speciaal en misschien duidt het op de orgaanroof? En dan zie je door de uitsnijdingen een kleurige achtergrond. Ook al apart, want je verwacht een titelblad en dan zie je het mooie kunstwerk dat er achter verborgen zit. Een visueel heel aantrekkelijk boek en ook de korte inhoud is veelbelovend. Ik ken de auteur niet. Ik las op de achterflap dat haar debuut vele nominaties kreeg. Als zij met dit boek dezelfde weg opgaat, zal het een topper worden.

Citaat mariskavv:
    De cover is prachtig, een mooie kleur en het doet denken aan een dossier. Ook de binnenflap met het kunstwerk erop, prachtig! Dat is al een ster waard! Ik las het eerste boek van Anya Niewierra en dat was goed. Een goede thriller. Dit boek is denk ik van een heel andere orde, het onderwerp is heel anders en ik ben dan ook heel erg benieuwd. Maar dat de auteur kan schrijven weet ik en ik verwacht dan ook een prettig te lezen thriller.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat sillyruns:
    Ik ben nog maar op bladzijde 70. Het verhaal boeit me enorm. Het trekt je echt mee. Door de afwisseling van heden naar verleden. Door de verschillende perspectieven (wie zou toch Emma zijn…). Vanavond een bankhangavondje waarin ik fijn verder kan lezen.
    Niet echt een citaat, meer een wijsheid van Ganbaatar op blz 85/86: de plek waar je staat bepaalt je uitzicht. Mooi om eens in een les aan mijn studenten voor te leggen….

Citaat Dini57:
    Inmiddels heb ik de eerste honderd pagina’s gelezen. Boeiend boek en een mooie schrijfstijl heeft Anya. Ik had al eerder boeken gelezen die zich afspeelden in de DDR maar nooit werden de partijpraktijken zo belicht als in dit boek. Inmiddels ben ik erg nieuwsgierig wie die Emma nu is.

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    Inmiddels op pagina 74, moest er even inkomen. Vooral met de wisseling van de schuin gedrukte delen. Zit er nu helemaal in. Snel verder lezen…..

Citaat leentje:
    Ben ondertussen halverwege prachtig leest heel vlot weg. Prachtig hoe de gevoelens zijn weer geschreven je kan ze bijna voelen. Wel zou vlug mogelijk uit lezen omdat ik echt niet weet waar ze naartoe willen met het boek. Spannend is het juist woord. Mooie citaten staan erin. Had ze moeten opschrijven. Maar eens ik aan het lezen ben denk ik daar niet meer aan en blijft mijn papiertje leeg.

Citaat Wilma:
    Het verhaal ontwikkelt zich beter dan ik had gedacht, wat een heerlijk boek en wat een heerlijke plotwendingen. De schuingedrukte hoofdstukken geven duidelijkheid. De spelfouten e.d. kom ik niet tegen maar zit ook zo in het verhaal. Je wordt echt meegezogen. Waar ik van genoten heb, waren zoals hiervoor ook al aangegeven de citaten van Ganbaatar.

Citaat Stefanie_R1985:
    Ik heb geen citaten opgeschreven, omdat ik iemand ben die eigenlijk gewoon leest en dus geen pen en papier bij zich neemt. Ik vind dat de auteur wel heel mooi dingen kan omschrijven en relaties kan leggen zoals b.v. met dat konijn en die koplampen. Zo kan je je het best inleven in iets of iemand. Ook de gevoelens en het leven in de DDR staat goed in de verf. Puik gedaan! Ik was best onder de indruk dus van het verhaal, al geef ik toe dat ik de link wel vlug doorhad tussen het schuine en dan het heden. Het gegeven er rond was echter zo fascinerend en spannend dat ik niet anders kon dan verder lezen. De epiloog had ik niet zien aankomen, maar was echt mooi, triest ook maar toch … Prachtig.

Citaat Boeklovers:
    Ik ben misschien één van de laatste lezers die instapt maar wat een verslavend boek. Veel mensen hadden dit boek reeds aangeraden en ik moet hen allemaal volgen in hun oordeel. Maar ik heb een deadline te halen en dat gaat geen grote opdracht worden deze keer met zulk een intrigerend verhaal.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Het dossier is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 32e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 9,22 en een welverdiende 1e plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het dossier van Anya Niewierra geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 9,03
    2. Plot: 9,27
    3. Leesplezier: 9,43
    4. Schrijfstijl: 9,00
    5. Originaliteit: 9,43
    6. Psychologie: 9,17

Gemiddelde puntenwaardering: 9,22

Wat vindt Anya Niewierra van deze leesclub?

Wat ik vooral interessant vond aan deze leesclub is het gedeelde interesse voor de DDR. De vele vragen die daarover kwamen, laten zien dat er ook bij Nederlanders een latent interesse is in dit minder bekende recente verleden van onze oosterburen.

Verder was het voor mij leuk om te lezen hoe op de verhalen over expressionistische kunst werd gereageerd. Wat ik daaruit afleidde, is dat ik de lezers ook nog “iets” kon geven, namelijk inzicht in een wat minder bekende kunststroming.

Ook was het voor mij leuk om te sparren over de werkwijze die je hebt als schrijver en hoe je dus komt van een idee tot een (volgend) boek. Dat soort discussies leiden ook bij mezelf weer tot een stuk reflectie en daarmee dus innerlijke groei.

Verder viel me op dat zaken organisatorisch strak werden georganiseerd én geregisseerd. Mijn complimenten daarvoor!”

Getekend: Anya Niewierra.

Een impressie van de antwoorden die Anya Niewierra gaf op lezersvragen:

maryam vraagt:
    Hallo Anya, wat een bijzonder boek heb je geschreven. Ik ben erg geïnteresseerd in moderne kunst en was al wel bekend met werken van vooral Kadinsky, minder met Paul Klee.
    Vragen:
    – Is de afbeelding op de binnen cover een bestaand schilderij? Of (zoals ik denk) een samenstelling van stijl van beide schilders?
    – Heb je speciale interesse voor voormalig Oost-Duitsland en zo ja waardoor? Ik wel namelijk. Een broer van mijn vader was getrouwd met een vrouw die uit Leipzig kwam en zij vertelde vaak verhalen van het leven na de tweede wereldoorlog.

Anya Niewierra antwoordt:
    Hallo Maryam, mijn excuses voor de late reactie!!! Ik heb net pas mijn account aangemaakt!
    Hier dan antwoord op mijn vragen: 
    – De afbeelding is speciaal voor het boek gemaakt door de bekende Spaanse kunstenares Angeles Nieto. Zij is getrouwd met een Nederlander en is een paar jaar geleden vanuit Amsterdam naar Thorn verhuisd. Toen zij een expositie hield in het terpkerkje van Stein, was ik gelijk verliefd op haar werk. Mijn man en ik hebben meerdere kunstwerken van haar gekocht. Ik heb haar gevraagd of zij de cover wilde maken. Dat heeft zij met veel plezier gedaan, op basis van de inhoud van het boek. Haar stijl is helemaal haar stijl. Dus niets van beide schilders, maar… haar werk heeft iets “expressionistisch” over zich. Vandaar ook dat ik het zelf zo goed bij het boek vond passen. Meer info over Angeles vind je op http://www.angelesnieto.nl.
    – Mijn speciale interesse voor Oost-Duitsland heeft verschillende redenen.

1. Mijn opa komt uit voormalig Ost-Pruisen. Dus ik heb Baltische roots.
    2. Een deel van mijn familie woonde in Duitsland.
    3. Ik ben opgegroeid in de Koude Oorlog en die periode heeft me best wel gevormd.

Ik vond het een wonderlijk moment toen de Muur viel en ben gelijk daarna op verkenning gegaan. Wat ik daar in Oost-Europa zo kort na de val van de Muur zag, heeft me diep geraakt als vrouw van (destijds) 26. Die indruk moest er dus bijna 3 decennia later uit
    Ik denk dat de vrouw van de broer van je vader ook wel romans vol kan schrijven over het leven daar…
    Groet, Anya

Wilma vraagt:
    Ik geniet van het boek. Goed om de flashbacks cursief te maken. Ik vroeg me ook al af waar de belangstelling voor Oost-Duitsland vandaan kwam. Heel lang geen boeken meer gelezen over de DDR en de praktijken daar. Het lijkt niet zo meer in de belangstelling te staan. Is er een speciale gebeurtenis aan voorafgegaan om dit boek te willen schrijven? Vind de combinatie van DDR-regime, orgaanroof en kunst een bijzondere combi. Waar komt het idee vandaan.

Hallo Wilma, Oost-Duitsland heeft mij altijd geboeid omdat mijn opa daar vandaan komt. Uit Ost-Pruisen. Plus ik heb Duitse familie. Daarnaast ben ik opgegroeid in de Koude Oorlog, wat toch behoorlijk bedrukkend voelde. Ik had vaak het gevoel dat de oorlog (en de bedreiging uit het oosten) dichtbij was.
    Ik kon het bijna niet bevatten toen in 1989 opeens de Muur viel en het oosten voor ons open kwam te liggen. Ik ging eigenlijk in het eerste jaar na de val van de Muur al op “vakantie” naar Oost-Europa, op trektocht, en was geschokt door de armoede, de troosteloze en vervuilde steden en de toch wel schuwe mensen. Ik denk dat deze indrukken er 25 jaar later uit moesten, toen in Duitsland (waar ik tegenaan woon en vrienden heb) het 25-jarig bestaan van de val van de Muur vierde.

Wat verder nog meespeelt, is dat ik ben opgegroeid in Kerkrade. Wij hadden vroeger geen Nederlandse TV, maar alleen Duitse TV (de zendmast in Hulsberg was er nog niet). Dus ik heb heel wat Duitse cultuur meegekregen en al jong veel gehoord over de controverse Oost-West.

Het idee van de orgaanroof heb ik gekregen n.a.v. een artikel dat ik las over orgaanroof in totalitaire regimes. Maakte diepe indruk op me, dat zoiets bestaat, een dergelijk zware aantasting op je wezen als mens. Ik moest dat gewoon in mijn boek verwerken. Het idee dat een stuk van jou wordt weggenomen en je niet weet hoe en wat… Het kwetsbare ervan en het ongrijpbare. Zonder vervolgens te ontaarden in een “who did it”, maar meer in een “why was it done”.
    Groetjes, Anya

Axelle vraagt:
    Heb je een bepaald schrijfritueel? Bijvoorbeeld, moet er koffie naast je staan of een doosje chocolade of zo of is het eerder dat je alles vergeet zodra je aan het schrijven gaat?
    Maak je op voorhand een schema? En zo ja wijk je daar dan van af of hou je je eraan?
    Werk je met proeflezers?

Hallo Axelle. Ja, ik heb vaste rituelen als ik in de feitelijke schrijffase zit. Daaraan vooraf gaat echter de researchfase. Ik zit nu in de afronding van de research voor thriller 3. Research kan ik eigenlijk altijd en overal doen.

Wanneer het einde van de research nadert, ga ik “plotten”. Daarvoor heb ik al meer rust nodig. Wanneer ik echt de lijn te pakken heb en hoofdstukken indelingen moet maken, vertrek ik voor een paar dagen naar mijn huis in het dorp Mosset, in de Pyreneeën. Daar sluit ik me dan in stilte op. Ik componeer vervolgens mijn verhaal en ga tussendoor lange wandelingen door de bergen maken. Ik probeer een paar dagen zo min mogelijk mensen te spreken en duik onder in mezelf.

Als ik weer terug ben in NL begint de schrijffase. Het echte schrijven doe ik alleen op zaterdag- en zondagochtend. Vanaf 07.00 uur. In mijn schrijfperiode ga ik in de weekenden uiterlijk om 22.00 uur naar bed en ga dus niet uit, geen feestjes, niks. Mijn sociale leven valt dan helemaal stil. Alles is dan gericht op het schrijfproces.
    Tijdens de avonden door de week controleer ik dan teksten en doe nog nader research -als ik niet voor de VVV hoef te werken-.

Ik werk met strakke schema’s en uitgewerkte hoofdstukken indelingen.
    T.a.v. de proeflezers: als het boek klaar is, gaat het eerst naar mijn vaste redacteur. N.a.v. haar commentaar ga ik herschrijven. Als ik dat weer verwerkt heb, gaat het boek naar de proeflezers. Die hebben de opdracht om heel kritisch te zijn.
    Vervolgens verwerk ik weer de opmerkingen van de proeflezers en gaat het boek naar de eindredactie.
    Nu zit ik in de fase dat ik de hoofdstukkenindeling aan het afronden ben. Ik kom namelijk net terug naar Mosset. Het einde van de research is dus dichtbij. Daarnaast ben ik een nieuw schrijversprogramma aan het leren, zodat ik niet meer met de plakkertjes op de muur hoef te werken, maar een systeem heb (scrivener). Begin juli ga ik weer het echte schrijfproces in en zal hoofdstuk 1 van thriller 3 op papier staan.
    Groetjes, Anya

Voor alle vragen aan en antwoorden van Anya Niewierra, klik hier

Citaat leentje:
    Josta is een bange vrouw als we haar leren kennen. Tegen het einde van het boek komt ze op voor zichzelf en haar vrienden. De journalist, ben even zijn naam kwijt, die spreekt me het meeste aan. Ondanks het gevaar wil hij haar toch helpen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat maryam:
    Josta wordt door de omstandigheden gedwongen om van angstige vrouw die weinig contacten heeft, op onderzoek uit te gaan en de confrontatie aan te gaan. Hierbij doet ze dingen die ze eerder niet voor mogelijk gehouden had. Ze lijkt hierdoor te evolueren, maar als je leest over haar verleden, blijkt ze altijd al een survivor te zijn geweest. Ik heb niet echt een favoriet, dit wisselt door de loop van het verhaal. Uiteindelijk vond ik zelfs Katja sympathiek omdat ze het beste wil voor Julia, terwijl zij eerder geprofiteerd heeft van het foute geld van haar man, en geen vragen gesteld heeft over de afkomst van Emma.

Citaat kareltje:
    Anya heeft een prachtig boek geschreven, met een goed passende schrijfstijl. De perspectiefwisseling met de cursieve delen past goed bij de opbouw van het verhaal. Ik vind dit een geweldige thriller, met originele thematiek en onderwerpen. Nu ik dit boek heb gelezen denk ik dat Anya elk onderwerp (maatschappelijk of niet) op een goede manier kan verwerken tot een intrigerende thriller. Wat mij betreft is elk onderwerp welkom, aangezien ze nu ook meerdere onderwerpen goed heeft verwerkt.
    Beoordeling: 9,33

Citaat helderinge:
    Ik vind hem echt heel erg goed. Dit onderwerp doet ze in elk geval heel goed. Ik heb al eens vermeld dat het spannend is, een page turner maar ook een flinke dosis historie bevat. Dit zou op een boekenlijst van elke scholier moeten staan. Op een zeer prettige manier wordt verteld en geleerd wat er in het verleden is gebeurd.
    Beoordeling: 8,50

Citaat mariskavv:
    Ik vind de schrijfstijl prachtig, je krijgt het verhaal vanuit Josta beschreven te lezen, maar ook de stukken tussendoor “geschreven” door haar ondervrager zijn een waardevolle aanvulling. Ik wou alleen maar verder lezen, dit is het eerste boek wat ik lees wat het stempel “literaire thriller’ waardig is. Echt heel goed gedaan. Spannend, maar ook net zo indrukwekkend! Ik was even Josta en was waar zij was. Heel mooi gedaan!
    Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra en ik mocht de eerste ook lezen. Die was goed, maar met dit boek heeft ze mij als fan er zeker bij! Ze hoort voor mij bij de top van Nederland en ook daarbuiten!
    Beoordeling: 10,00

Citaat Marije Ronteltap:
    De stijl van het verhaal, de wisseling in perspectief, maakten dit tot een verhaal wat heerlijk leest. Er wordt steeds iets meer onthuld van alle gebeurtenissen. Ik had vaak iets van: zal het zo gaan of toch anders? Anya heeft het plot zeer goed uitgedacht en opgeschreven. Mijn complimenten! Ik wil zeker haar eerste boek ook lezen. Ik houd van de mix tussen heden en verleden.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Anitadegroot
    Heel slim, vanaf het begin bouwt Anya de spanning op door te beginnen bij de Nier en stukje bij beetje vertelt ze het verhaal en om het de lezer lastig te maken verteld ze het verhaal van de ondervrager en van Josta waardoor de spanningsboog heel hoog is en het verhaal heel spannend. Heel lang heeft Anya mij op het verkeerde been gezet maar op een gegeven moment kwam ik hier wel op uit, dus voor mij toch wel een onverwacht eind.

Citaat Axelle:
    Het plot was heel goed uitgewerkt. Heel het boek door wordt er naartoe gewerkt en stilaan vallen alles puzzelstukjes op hun plaats. Het is meer dan duidelijk dat de auteur veel tijd en werk stak in research en alleen op deze manier kan je een plot mooi uitwerken en interessant maken voor de lezer. Nee, had dit einde totaal niet verwacht en zeker aangenaam verrast, vooral door die supermooie epiloog.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Weert:
    Heel goed gedaan en behoorlijk verrassend. De tegenstelling tussen heden en verleden is goed uitgewerkt en de draadjes komen uiteindelijk aan het einde mooi samen. Het einde had ik voor een deel zien aankomen, maaar vond ik toch verrassend. Gewoon een goed boek met een goed uitgewerkte plot. Het verhaal vond ik boeiend en had steeds mijn volle aandacht, hoewel zo nu en dan wegleggen ook geen probleem opleverde, bij het opnieuw oppakken van het boek ging ik heerlijk weer verder lezen. Prima schrijfstijl, goede afwisseling tussen korte en lange zinnen.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Wilma:
    Ik vond het een plot dat goed en duidelijk in elkaar stak ondanks de complexiteit om alle lijntjes bij elkaar te brengen. In het begin moest je even wennen aan de structuur en de verschillende lijntjes maar het wordt zo goed bij elkaar gebracht en verwerkt tot een heel spannend geheel, heel knap gedaan met zulke grote vraagstukken, orgaandonatie, kunstroof/ vervalsing en de praktijken van stasi tot een geheel te maken.

Citaat Dini57:
    Ik vind haar schrijfstijl prachtig, past zeker bij dit verhaal. De manier waarop afwisselend de verteller/ondervrager en de gebeurtenissen van Josta worden verteld, verleden en heden elkaar afwisselen, en waardoor we langzamerhand meer te weten komen en geboeid blijven. Ik las haar eerste boek nog niet maar ga dat zeker nog doen. En ik ben erg benieuwd naar toekomstige boeken van haar.

Citaat kessel45:
    Zéker vind ik haar schrijfstijl bij het verhaal passen. Combinatie van vóór de val van de muur, daarna, alle andere aspecten zoals het roven van haar orgaan en waarom? de schilderijen vervalsing, veel afwisseling en telkens apart beschreven, ook de stukken met de ondervrager. Ik was erg nieuwsgierig wie hij zou kunnen zijn, zo ook naar Emma. Je zou zeggen met zoveel items wordt het rommelig of moeilijk leesbaar, maar in tegendeel, langzaam werd je geleid naar de ontknoping. Alles volgde op elkaar zonder te veel prijs te geven tussentijds.

Citaat sillyruns:
    Er zit zeker groei in de karakters. Vooral Josta laat een enorme groei zien. Van jong, onbekommerd meisje naar de angstige vrouw die een teruggetrokken leven leidt. We krijgen inzicht waarom ze tot het besluit is gekomen om zich terug te trekken. Om zich niet langer bloot te stellen en geven aan invloeden om zich heen. Door de gebeurtenissen te herbeleven worden hiaten in haar verleden duidelijk voor haar. Hierdoor hervindt zij zichzelf en daarmee een nieuw zelfvertrouwen.  Ik heb het boek vrijwel achter elkaar uitgelezen. Ik heb genoten van de quotes van Ganbataar. De beschrijving van het voormalige Oost-Duitsland. De romance tussen Josta en Tom.

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    De schrijfstijl is heel goed voor het verhaal. De opbouw is niet alleen spannend, maar ook heel goed in het ontvouwen van het verleden van Josta en de omstandigheden in die tijd. In het begin denk je: “wat heeft orgaanroof te maken met een dossier uit het DDR verleden”, maar de opbouw hiernaar toe is heel goed gevonden.
    De tweede thriller van Anya Niewerra is zo goed gevallen dat ik gelijk haar eerste thriller heb gekocht om te gaan lezen. Deze heeft ook goede recensies. Ik heb van het begin tot het eind genoten van het boek. Was moeilijk weg te leggen. Anya heeft een fijne schrijfstijl die heel prettig leest en nergens vraagt om stukken twee keer te lezen voor je begrijpt wat er bedoeld wordt. Het verhaal is heel ingenieus.
    Beoordeling: 9,50

Citaat Stefanie_R1985:
    Algemeen kan ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de schrijfstijl en kennis van de auteur. Het wordt allemaal zo goed uitgelegd en beschreven, ook gevoelsmatig. Het zorgt er voor dat je gewoon doorleest met volle aandacht. Het was voor mij een geloofwaardig boek met de nodige emoties, maar ook met realistische kijk op Duitsland toen en nu. Voor mij persoonlijk is het daarom een internationale thriller. Het zou zo maar door b.v. een Duitse geschreven kunnen zijn en vertaald door een Nederlandse. Er werd met kennis van zaken, emotioneel, boeiend en verstaanbaar geschreven.
    Beoordeling: 8,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Boeklovers
    leentje

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 198

Mooi verslag weer. Bedankt Cees, ThrillZone, Anya en uitgever voor dit prachtige boek. Een terechte nummer 1 ook.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 219

Mooi verslag van een heel goed boek.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

Een van de mooiste boeken die ik afgelopen tijd gelezen heb. Dat we met velen die mening delen blijkt wel uit de beoordeling.
    Bedankt dat ik weer mee mocht doen en de kans kreeg om kennis te maken met een voor mij onbekende schrijfster.
    Anya, je hebt er een fan bij!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.