Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Verslag leesclub Het Brussel-syndroom van Buelens & Vermeiren

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #5785 |

Leesclub 29, Het Brussel-syndroom – Buelens & Vermeiren

Inleiding

Het verhaal: Het Brussel-syndroom

Zij is een bekende Europa-journaliste. Hij een Brits toponderhandelaar. Samen met de kersverse Europese president krijgen ze een vreemd ultimatum.

Wanneer zes eurocommissarissen gelijktijdig worden ontvoerd, moet het trio verplicht samenwerken. Zij is haar bewegingsvrijheid kwijt. Hij is gewoon om met de duivel te onderhandelen. De president zit verstrikt in het Europese machtsweb.

De ontvoerders bespelen de media met perfect geregisseerde onthullingen. Is de journaliste een marionet in de manipulatieve handen van de ontvoerders? Wat verbergt de Britse onderhandelaar? Welk spel speelt de Europese president? Wat zijn de motieven van de Britse politica die onverwacht de Europese publieke opinie op haar hand krijgt? Was de brexit maar een eerste stap in een alomvattend destructief plan?

De schrijver(s): Buelens & Vermeiren

Marc Buelens (1949) is professor emeritus aan Vlerick Business School en columnist bij Trends. In 2015 ontving hij de Acco prijs Psycholoog van het Jaar. Hij woont sinds 2014 in Londen. Na vijftien non-fictie boeken komt hij zijn eerste thriller uit: Het Brussel-syndroom. Samen met zijn schoonbroer Raf Vermeiren vormt hij het schrijversduo Buelens & Vermeiren.

Raf Vermeiren (1962) werkte zeven jaar in de Brusselse Wetstraat en voelde dagelijks het kloppend hart van de politiek. Hij was adviseur van een partijvoorzitter en verschillende ministers. Hij woont sinds 2011 nabij Genève. Het Brussel-syndroom wordt zijn tweede thriller. Samen met Marc Buelens vormt hij het schrijversduo Buelens & Vermeiren.

De lezers:

Lezer 1: Coenraad, 52 jaar
    Ik heb beide heren even gegoogled omdat ik dit schrijversduo niet ken en ik had ook nog nooit van ze gehoord. Buelens heeft al een aardige lijst boeken (non- fictie) op zijn naam staan en zo dus ook al aardig wat schrijfkilometers gemaakt. Zijn schoonbroer Vermeieren is bij hem nog maar een beginnenling. Samen hun krachten gebundeld om volgens de pers hebben ze een krachtige actuele thriller afgeleverd. Voor mij een reden om het zelf te willen gaan ervaren.

Lezer 2: Kessel45, 55 jaar
    Graag wil ik me inschrijven voor Het Brussel-syndroom. Het lijkt me een heel spannend thriller. Heb nog niets gelezen van deze auteurs maar onderhandelen met presidenten etc. staat me zéker aan.

Lezer 3: Fgoestoh, 45 jaar
    In de laatste verkiezingen ging het om wel of geen Europees leger. Dit boek kan best een inspiratie en/of doorkijkje geven hoe het er uit zou zien als we toch tot ‘één groot Europa’ behoren. Ook al is het fictie allemaal natuurlijk. Of toch misschien niet?

Lezer 4: Evy De Brabander, 31jaar
    Ik geniet elke keer van de deelname aan de leesclub. Het geeft me de kans om toch de Belgische schrijvers ook te volgen nu ik in Nederland woon en wat naast de hypes te lezen. Ik ben al enkele keren leuk verrast! Het Brussel-syndroom heb ik al proberen reserveren via de bieb maar is nog steeds niet binnen bij ons.
    Dus…ik doe graag mee want ik hoor er goeie dingen over!

Lezer 5: Erpi, 55 jaar
    Dit lijkt me een opper dus ik moet wel inschrijven. Alles rondom dit boek doet me denken aan House of Cards. Dat is een topserie, dus ik ben supernieuwsgierig naar dit boek en wil het heel erg graag lezen en zien of er werkelijk een overeenkomst is.

Lezer 6: M_Vermeulen89, 27 jaar
    De rede dat ik aan deze leesclub mee wil doen is omdat ik erg van politieke thrillers hou, maar vind dat er hier te weinig keuze in is. Ook is het boek veel gepromote op andere websites en zijn de meeste reacties en recensies erg positief. Hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden.

Lezer 7: helderinge, 37 jaar
    Een zinderende thriller met een politiek tintje die zomaar eens de actualiteit zou kunnen benaderen. Zo zou ik dit boek op basis van eerste indruk willen omschrijven en dat lijkt me heerlijk lezen. Ik houd van boeken die naast een flinke dosis spanning ook historiek of actualiteit bevatten die de lezer aan het denken zet. Ik ben benieuwd of dat hier het geval is.

Lezer 8: maria burger, 55 jaar
    Doordat de schrijver affiniteit heeft met de politiek, adviseur is geweest, hoop ik door middel van dit boek wat meer te weten te komen over de Europese commissarissen, zo’n Europees machtsweb, zo’n journalist die ook de speelbal kan zijn, de spanning van de ontvoering en bovendien is het leuk dat de brexit er ook in verwerkt wordt, een beetje actueel. Het is denk ik toch jammer voor een Britse Eurocommissaris dat ze er uitgestapt zijn. Er zijn heel wat vragen die in het boek op een spannende en marginale wijze zullen worden beantwoord. Het boek is hoop ik van een wat ander niveau dan de meeste thrillers waardoor ik getriggerd word om mee te doen.

Lezer 9: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Ik ken het duo niet en zou daarom graag kennismaken. Ook de korte inhoud spreekt me aan.

Lezer 10: MarianneIL, 64 jaar
    Wat mij aanspreekt in dit boek is de complottheorie-achtige opzet van het verhaal. Niet een standaard thema voor een thriller, maar wel erg leuk. Dit maakt me heel nieuwsgierig naar dit boek en ik zou dan ook graag meedoen met deze leesclub.

Lezer 11: XKellllllyyyyyy, 22 jaar
    Ik heb al heel veel positieve reacties gelezen en ik ben zelf benieuwd naar het verhaal.  Het is een thriller en ik ben daar helemaal gek van. Het speelt in Brussel af, beter kan het niet.

Lezer 12: Axelle, 53 jaar
    Ik zou me graag aanmelden voor het boek.  Na het lezen van de korte inhoud ben ik enorm gefascineerd om te weten te komen hoe de media kan bespeeld worden.

Lezer 13: lezer, 54 jaar
    Ik ben een thrillerfan die werkt in Brussel en in politiek geïnteresseeerd is.

Lezer 14: TomVB, 39 jaar
    Waarom ik wil meedoen? Ik woon in Brussel en schrijf over het leven in de stad op de groepsblog BrusselBlogt. Ik ben ook een literatuurliefhebber. Thrillers lees ik eerlijk gezegd zelden, maar het boek in kwestie vind ik interessant.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het negenentwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is Het Brussel-syndroom, geschreven door Buelens & Vermeiren, uitgegeven door Uitgeverij Houtekiet en beschikbaar gesteld vanuit auteursinitiatief.

Marc Buelens (1949) is professor emeritus aan Vlerick Business School en columnist bij Trends. Raf Vermeiren (1962) werkte zeven jaar in de Brusselse Wetstraat en voelde dagelijks het kloppend hart van de politiek. Een thriller over politiek, zal dat niet saai zijn? Laten we eens kijken wat de lezers zeggen in de leesclub!

Voor het lezen zegt MariannelL: ‘Ik verwacht een spannend verhaal, maar daarnaast hoop ik ook iets op te steken over de gang van zaken in de EU’. Afwachten dus of ze er wat wijzer van gaat worden. Stefanie_R1985 zegt voor het lezen dat ze ‘iets actueels verwacht met spanning en dreiging. Een doemscenario dat mij aanzet tot nadenken over media en de EU. Ik ben echt benieuwd, net omdat het zo close to home is.’ Over de cover zegt Kessel45: ‘ik vind het een heel aparte cover. Vooral die zachte ingewerkte sterren staan héél erg mooi bij het geheel.’ Axelle zeg er over: ‘Een duistere dreigende hemel boven de Belgische hoofdstad. De Europese sterren hebben duidelijk van hun glans verloren, wat inhoudt dat het niet zo goed gaat met de EU’.

Tijdens het lezen complimenten van lezer: ‘Veel te veel goeie quotes om allemaal op te lijsten, algemene waarheden vaak met een grappige ondertoon’. Coenraad zegt ‘De kenmerken die aan de personages gegeven zijn, zijn goed en doordacht gegeven, het zijn voor mij personages geworden waar ik me goed in kan verplaatsen zodat ze gaan leven’. Van de schrijfstijl vindt maria burger: ‘past bij het verhaal, prima, korte hoofdstukken, leuke woorden, wat humor erin verwerkt’.

Na het lezen zijn de meningen verdeeld, Evy De Brabander is overtuigd: ‘Ik vind het origineel, maar ik heb dan ook nooit eerder een politieke thriller gelezen’. XKellllllyyyyyy heeft een andere mening: ‘Ja het is een politiek verhaal. Maar soms voor de gewone mens een beetje saai.’ ‘Ik heb genoten’, zegt Fgoestoh, ‘lekker vlot’. M_Vermeulen89 vond er naar zijn zin te weinig spanning in zitten, hij ziet graag een ontknoping waarbij je op het puntje van je stoel zit en dat miste in dit boek. Dat het boek actueel is zijn de lezers wel met elkaar eens, zoals Erpi zegt; ‘Dit boek kun je als uniek bestempelen omdat het zeer actueel is’.

En daarmee slaat ze de spijker precies op de kop! In de politiek is altijd wel iets te beleven, omdat ze hun eigen verhaal maken… en een paar ervan zijn in Het Brussel-syndroom opgetekend

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Kessel45:
    Ik vind het een heel aparte cover. Vooral die zachte ingewerkte sterren staan héél erg mooi bij het geheel. Onheilspellende lucht, al met al een verrassende cover op de voorkant.
    Ik heb niet eerder iets gelezen van deze auteurs. Sterker nog, zelfs nooit van
    gehoord. Dus ga er helemaal blanco in. Ben erg benieuwd of hun schrijfstijl mij aanspreekt.

Citaat XKellllllyyyyyy:
    Auteur: Ik heb er nog nooit iets van gelezen. Ik ben benieuwd. Verwachting: Thriller maar met soms waargebeurde stukken erin en ook beetje grappige stukken.

Citaat Fgoestoh:
    Cover: Erg mooie setting. Onheilspellend springt eruit. Duidelijke cover voor onderwerp van het boek. Ook de titel opmaak in verhouding tot totaal cover erg geschikt. Goed ingespeeld op huidige thema, zou me zeker trekken als ik het in de boekhandel zou zien.
    Verwachting: Spanning en manipuleren. Maar wie zit erachter? Erg geschikt ook de intro teaser via YouTube.

Citaat Axelle:
    Een duistere dreigende hemel boven de Belgische hoofdstad. De Europese sterren hebben duidelijk van hun glans verloren, wat in houdt dat het niet zo goed gaat met de EU. Ik verwacht een spannend verhaal waar niets is wat het lijkt en dat media kunnen ge- of misbruikt worden voor vele doeleinden.

Citaat Stefanie_R1985:
    Een echte thrillercover door de donkere, dreigende hemel boven de triomfboog van het jubelpark in Brussel. Ik verwacht iets actueels met spanning en dreiging. Een doemscenario dat mij aanzet tot nadenken over media en de EU. Ik ben echt benieuwd, net omdat het zo close to home is.

Citaat helderinge:
    De cover is erg mooi en straalt onheil uit. Een donkere hemel met de sterren van Europa erin afgebeeld. Een mooi gebouw. Het verhaal: allebei schrijvers met een politieke achtergrond en raakvlakken met thrillers, Brussel en alles wat er daarin afspeelt. Mijn verwachtingen zijn hoog en daarom wilde ik ook zo graag aan deze leesclub meedoen. Het lijkt me een enorm spannend verhaal.

Citaat Tom VB:
    Auteurs: Marc Buelens, professor emeritus aan de Vlerick Business School, doctor in de organisatiepsychologie en columnist, werkt voor zijn eerste thriller samen met zijn schoonbroer Raf Vermeiren, de vroegere communicatieadviseur van de CD&V. Vermeiren schreef eerder met theoloog Jürgen Mettepenningen Moord in de basiliek. Verwachting: Een spannend boek dat een inkijk geeft in de Europese politiek en media.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat MariannelL:
    Ik ben bijna op de helft van het boek en ik vind er weinig vaart in zitten. Ik ben wel blij met de korte hoofdstukken, vooral omdat ik veel in het openbaar vervoer lees en dan is moeten stoppen middenin een lang hoofdstuk niet fijn. Wat me wel opvalt, is dat er erg slordig wordt omgesprongen met komma’s. Op elke bladzijde missen er wel een paar.

Citaat lezer:
    Veel te veel goeie quotes om allemaal op te lijsten, algemene waarheden vaak met een grappige ondertoon. Korte hoofdstukken en korte zinnen en telkens wisseling van gezichtspunt/personage. Dat zorgt voor een snel verhaal dat leest als een trein. Een mooie mix van herkenbare plaatsen, situaties en merken(?) doorspekt met de fictieve elementen die dit een fictieboek maken en geen documentaire. Spanning, aktie en humor… ik ben verkocht.

Citaat coenraad:
    Inmiddels een stukje op weg… Veel personages die belangrijk zijn en ben ook blij dat ze goed beschreven zijn. De kenmerken die aan de personages gegeven zijn zijn goed en doordacht gegeven. Zijn voor mij personages geworden waar ik me goed in kan verplaatsen zodat ze gaan leven.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik ben bijna op de helft nu … Het komt allemaal erg actueel over en dat is wel een fijne afwisseling in het grote aanbod thrillers. Persoonlijk moet ik vrij veel woorden en namen opzoeken en dat drukt de snelheid van het lezen iets. Ik lees graag verder want ik heb geen idee wat er gaat gebeuren!

Citaat M_Vermeulen89:
    Ik vind dat er eigenlijk best veel citaten en mooi geformuleerde zinnen zijn. Ik hoop op een spectaculaire ontknoping. Het leest ontzettend makkelijk en vlot. Enige waarmee ik zoals vaker bij Vlaamse thrillers altijd even aan moet wennen is dat er wat kleine verschillen zitten over hoe dingen omschreven of geformuleerd worden.

Citaat Erpi:
    Het boek leest heel prettig. Het is niet helemaal wat ik ervan had verwacht, maar dat is even schakelen. Ik word wel heel nieuwsgierig waarom de diverse personen gekozen zijn…

Citaat maria burger:
    Een boek waarin het moeilijk is voor de hoofdpersonen om het lot naar hun hand de zetten. Je wordt meegenomen in de molen en er lijkt geen ontkomen aan.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Het Brussel-syndroom is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 29e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,34 en een welverdiende plaats in de HALL of FAME

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Het Brussel-syndroom van Buelens & Vermeiren geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,42
    2. Plot: 7,54
    3. Leesplezier: 7,54
    4. Schrijfstijl: 7,15
    5. Originaliteit: 7,81
    6. Psychologie: 7,58

Gemiddelde puntenwaardering: 7,34

Wat vindt Buelens & Vermeiren van deze leesclub?

Beste lezers,

Feedback is een geschenk. De leesclub heeft fantastisch werk verricht en ons heel veel relevante feedback gegeven.

Welke feedback hadden we verwacht?

• origineel plot (verwachting bevestigd)
    • lekker spannend (grotendeels bevestigd, maar niet door alle lezers)
    • boeiende,  grappige zinnetjes die veel toegevoegde waarde leveren. (Inhoudelijk werd onze verwachting bevestigd, maar toch vrij veel eerder negatief getinte opmerkingen rond ‘filosofisch’)
    • is dit wel een thriller? (We leren dat stijl en vooral tempo af en toe afwijken van wat je van een thriller kan verwachten)
    • opvallend is hoe vaak het woord geloofwaardig in jullie commentaar staat. We waren erg droef toen een belangrijk recensent ons boek als ‘ongeloofwaardig’ omschreef. Meningen verschillen…

Graag delen we met jullie de leerpunten die we meenemen voor onze volgende thrillers:

• te veel korte zinnen. We moeten werken aan de afwisseling van zinslengte. We lezen natuurlijk graag dat de snelle zinsbouw een groot pluspunt is, maar we moeten leren die te beperken tot de ‘actie-scenes’.
    • komma’s en grammaticale fouten. Het manuscript is door drie Vlaamse taalkundigen nagelezen. Wat grammaticaal correct en zelfs vlot is in Vlaanderen, wordt vaak als ‘fout’ gezien in Nederland. Het gaat dus verder dan gewoon woordenschat maar zinsopbouw. De plaats van de hulpwerkwoorden bijvoorbeeld, begint steeds meer te verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Laten we een volgende keer het manuscript ook nalezen door een Nederlander?
    • de filosofische zinnetjes. Beschouwen we als een handelskenmerk van Buelens & Vermeiren. Toch een waarschuwing door jullie dat in een actie-thriller dit niet door iedereen wordt geapprecieerd. Ter info: voor elk filosofisch zinnetje dat jullie hebben gelezen, hebben we er drie geschrapt… Boeiend en onverwacht is dat een aantal onder jullie wijzen op een ‘vaag’ taalgebruik als het over politiek gaat. Een blinde vlek, die we niet echt betreuren, maar toch een waarschuwing inhoudt.
    • we werken nu aan onze volgende thriller, en die zal zeker harder, meer actie-gericht, minder filosofisch zijn.
    • bijzonder leerzaam is dat we positieve reacties krijgen op de naam boven elk hoofdstuk. Een uitgever had ons dat radicaal afgeraden (je geeft te veel weg…).
    • onze stijl is af en toe een tikkeltje journalistiek (leuk geformuleerd!). Jullie hebben de vierde versie gelezen. In de eerste versie was onze stijl uitgesproken journalistiek. We hebben hard gewerkt om die weg te werken en we zijn daar… bijna volledig in gelukt, maar niet helemaal.

Tot slot nogmaals een hartelijke dank voor de constructieve feedback. Ook een expliciete dank aan Cees, voor de vlekkeloze organisatie en opvolging.

Wil je verder op de hoogte blijven van onze activiteiten, kan je ons volgen via volgende kanalen:

Website: http://www.buelensvermeiren.com

Facebook: https://www.facebook.com/BuelensVermeiren

Twitter: https://twitter.com/BuelVerm

Nieuwsbrief: http://eepurl.com/cs34j9

Email: info@buelensvermeiren.com

We kijken er naar uit om verder contact te houden!

Marc Buelens & Raf Vermeiren

Getekend: Buelens & Vermeiren.

Een impressie van de antwoorden die Buelens & Vermeiren gaven op lezersvragen:

Axelle vraagt:
    Hoi, zijn jullie al bezig aan een volgend boek? Zo ja, speelt het zich opnieuw af in de politieke sfeer of gaan jullie een totaal andere richting uit?

Buelens & Vermeiren antwoorden:
    Ja, het wordt een medische thriller. Maar ‘politieke’ of ‘medische’ thriller roept onmiddellijk een niet-bedoelde context op. We wensen in onze boeken de lezer binnen te loodsen in een wereld waar hij niet zo vertrouwd mee is. In ons volgende boek is dat de wereld van de key opinion leaders, de achter de schermen zeer invloedrijke academici die beslissen wat ‘gezond’ is voor u.

Stefanie_R1985  vraagt:
    Wat me opvalt is dat de politiekers gewoon random namen hebben, maar bvb Obama en Trump worden gewoon behouden. Waarom de ene wel en de andere niet? Ligt waarschijnlijk aan regels die jullie moeten volgen, maar toch … Waarom niet alles fictie qua namen dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

In principe hebben de huidige politici fictieve namen. Het boek speelt zich ergens in de toekomst af. Politici uit het verleden behouden hun naam. Trump wordt nooit met naam genoemd. Dit is een gevolg van het feit dat we zo lang aan ons boek gewerkt hebben. In 2014 zou het zich ergens rond 2017 afspelen, misschien 2018.

Fgoestoh vraagt:
    Waren jullie een boek aan het schrijven en hebben jullie de Brexit er in verweven of was de Brexit de basis van het boek?

De brexit is achtergrond. Is een marketingelement om het boek actueler te maken. De facto gaat het boek over populisme, onmacht, gebrek aan communicatie. Die thema’s lagen al vast in 2013. Toen bleken achteraf de Brexit en ook de verkiezing van Trump daar een perfect voorbeeld van.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Buelens & Vermeiren, klik hier

Citaat Axelle:
    Karen en Marie mijn favoriete karakters omdat zij de meeste kronkels hebben. De stijl is keurig en maakt het lezen aangenaam. Af en toe een vleugje humor ertussen, is mooi meegenomen. Langzaam maar zeker komen de geheimen boven water tot de bom ontploft.
    Nee, ik had het einde niet zien aankomen en daarom vind ik het bijzonder goed gevonden. Ik vond het zeker boeiend. Ik denk dat ons veel op de mouw gespeld wordt en dat wij het geloven zonder er bij stil te staan. Het boek had zeker mijn volle aandacht want het was een subtiel maar gevaarlijk spel dat gespeeld werd.
    Beoordeling: 8.00

Citaat Stefanie_R1985:
    Ik vind de schrijfstijl goed gekozen, nogal sec/droog zoals politiek is. Fijn vind ik dat het toegankelijk is voor iedereen en dat er verwijzingen zijn naar films, boeken, acteurs, … Het zorgt voor een vrolijke noot en dat bevalt me goed. Ik vind het een sterk plot, mind fucking. Wie verteld de waarheid, wie is te vertrouwen, wie manipuleert wie, … Het zet aan tot nadenken over de echte wereld. Het einde zat, net als het volledige verhaal, goed in elkaar en daarom vind ik het een goed boek.
    Beoordeling: 7.17

Citaat MariannelL:
    De korte hoofdstukken vind ik wel passen, telkens belicht vanuit een ander persoon. De plot was goed gevonden, het geeft iets om over na te denken. Er wordt langzaam maar zeker naar de plot toegewerkt, maar wat mij betreft had het wat sneller gemogen. Het einde was redelijk voorspelbaar. Helaas, ik vond het niet echt boeien en kon mijn aandacht er soms moeilijk bij houden. De schrijfstijl is wat langdradig. Te vaak hele stukken waarin weinig gebeurt. Daarnaast kreeg ik me steeds vaker “de kriebels” van de vele grammaticale fouten
    Wel is het leuk dat de actualiteit van de Brexit er goed in verwerkt is met al zijn complicaties.
    Beoordeling: 5.83

Citaat M_Vermeulen89
    Er zat aan het einde van het boek te weinig spanning en de plot was ook allerminst verrassend te noemen. In de structuur van de plot wil ik graag zien dat de spanning zich opbouwt tot de ontknoping waarbij je op het puntje van je stoel zit of dat er een onverwachtse twist komt die je niet aan had zien komen. Het diplomatieke vond ik in het begin leuk, maar naarmate het verhaal vorderde vind ik dat het te veel conversatie binnenskamers was en te weinig echte actie daarbuiten. Het had dus niet continu mijn volle aandacht, omdat er stukken waren die ik te langdradig vond. Inhoudelijk is alles goed uitgewerkt, realistisch en interessant, maar om echt tot een voor mij goede thriller te komen is meer continue spanning nodig en een spannender/ verrassender plot.
    Beoordeling: 6.75

Citaat Evy DeBrabander:
    Ik moest in het begin heel erg wennen aan de schrijfstijl. Maar op de helft van het boek zat ik helemaal in het verhaal en kon ik vlotter doorlezen. Er zit een goede verhaallijn in het boek met een duidelijke opbouw en einde. Ik vind het origineel, maar ik heb dan ook nooit eerder een politieke thriller gelezen. Ik vind het boek niet voorspelbaar, ik had ook nooit een moment dat ik dacht…nu zal dit wel gebeuren. Ik had dit einde niet verwacht, dit leg ik hierboven al een beetje uit, maar toen ik het gelezen had dacht ik…ja, het is eigenlijk niet zo verrassend. Ik vond het een boeiend verhaal maar door de vakterminologie en de grootste opzet, had ik een paar stukken waar ik voor mijn gevoel moeilijk doorheen kwam.
    Beoordeling: 7.83

Citaat helderinge:
    Ja wellicht past de schrijfstijl wel bij dit verhaal, alleen vind ik het geen prettige schrijfstijl, ik vond het verhaal droog en lastig te volgen en voor mijn gevoel vlotte het helemaal niet. Eigenlijk gedurende heel het boek heb ik weinig spanning gevoeld. Dit was in het plot niet anders. Nee eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het verhaal eigenlijk mijn aandacht helemaal niet had. Ik vond het voorbij de helft zelfs behoorlijk langdradig worden.
    Beoordeling: 5.33

Citaat Kessel45:
    Ja de schrijfstijl hoort wel bij dit boek. Ook bij het politieke verhaal. Af en toe wat saai maar dan weer vol power. Ik vind de plot goed tot uiting komen. Zou zo maar overal ter wereld kunnen gebeuren. De structuur is mooi opgebouwd van begin tot einde. Maar voor mij had er wel meer spanning in gemogen. Vond het redelijk voorspelbaar. Een apart politiek verhaal. Voor mij niet écht onder de noemer thriller, maar zéker geloofwaardig. Zou zó maar kunnen gebeuren.
    Beoordeling: 7.50

Citaat XKellllllyyyyyy:
    Ja het is een politiek verhaal. Maar soms voor de gewone mens een beetje saai.
    Ik vond de plot goed. Ik vond het een boeiend verhaal, ik kon het steeds volgen. Leuke schrijfstijl en korte hoofdstukken. Heel gemakkelijk te lezen en als er woorden bij waren die je niet snapte kon je het even opzoeken of stonden er bij vermeld. Het gaat over politiek met een thriller en dat vind je niet veel.

Citaat lezer:
    Ik vond vooral de persoonswissel per hoofdstuk en de telkens wisselende psychologische inslag erg goed gedaan en boeiend om te lezen. Samen met de korte hoofdstukken en snelle zinsbouw draagt dat het verhaal, dus absoluut passend. Ik vind de plot knap gevonden. Als je erover nadenkt ga je van “ja, natuurlijk”, maar je moet er maar opkomen. Politieke thrillers zijn bij ons erg zeldzaam, zeker als ze helemaal verweven zijn met echte figuren, plaatsen en instellingen. Het einde kwam voor mij onverwachts en lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
    Typerend voor het boek: politieke thriller, vanuit de realiteit geschreven, geloofwaardig, gevaarlijk echt, ogenopener, dubbele bodems, gedoemd.
    Beoordeling: 8.83

Citaat Fgoestoh:
    Ik heb genoten. Lekker vlot. Niet te moeilijk, niet altijd uitgelegd dus wel regelmatig dingen zelf opgezocht maar wel mooi taalgebruik. Heerlijk actueel verhaal en zeer realistisch. Beetje spanning en prachtige verwikkelingen. Structuur spraak mij erg aan. Mooi hoe de verschillende verhalen door elkaar heen lopen. Einde was wel een beetje verwacht door de verwikkelingen in de UK. Mooi was wel de gedwongen samenwerking in de politiek. Boeiend zeker, volle aandacht niet altijd, wel interessant.
    Beoordeling: 7.00

Citaat coenraad:
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal en is net als de politiek soms wat vaag.
    Het plot zit stevig in elkaar. Wist men regelmatig te verassen waardoor ik met veel aandacht dit politieke verhaal heb zitten lezen. Als een auteur of in dit geval auteurs je weet te verassen met het einde dan hebben ze het goed gedaan en dat is in dit geval goed gelukt. Missie geslaagd. Het verhaal is boeiend maar door de zeer korte hoofdstukken heb ik soms wel wat moeite gekend om mijn aandacht goed bij het verhaal te behouden. De politiek wordt op een zeer begrijpelijke manier beschreven en hierdoor is het toegankelijk geworden voor veel mensen die niet echt wat met politiek hebben.
    Beoordeling: 8.77

Citaat maria burger:
    De schrijfstijl past bij het verhaal, prima, korte hoofdstukken, leuke woorden, wat humor erin verwerkt. Vond het beschrijven van diverse personen met hun gezichtspunten, ervaringen in korte hoofdstukken goed gedaan. Daarnaast het manipuleren, wanneer maak je de juiste keuze voor je vijand… Ja het had mijn aandacht en las prettig weg. Ik vond het geen echte thriller (lag niet van de spanning wakker) maar een prima boek.

Citaat Erpi:
    Telkens een andere invalshoek is wel boeiend in een politieke intrige. De plot is wel goed. Verrassend omdat je blijft twijfelen wie ‘goed’ is en wie niet. Uiteindelijk dus een verrassende ontknoping. Het was een boeiend boek, ik heb het snel gelezen maar ik merk wel dat hele delen snel zijn weggezakt na het lezen, dus de impact was niet heel erg groot. De schrijfstijl was prettig, open en eenvoudiger dan je bij een politieke thriller misschien zou verwachten. Dit boek kun je als uniek bestempelen omdat het zeer actueel is. En redelijk dicht bij zich afspeelt. Dat is wel boeiend.
    Beoordeling: 7.00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

TomVB

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

komma’s en grammaticale fouten. Het manuscript is door drie Vlaamse taalkundigen nagelezen. Wat grammaticaal correct en zelfs vlot is in Vlaanderen, wordt vaak als ‘fout’ gezien in Nederland. Het gaat dus verder dan gewoon woordenschat maar zinsopbouw. De plaats van de hulpwerkwoorden bijvoorbeeld, begint steeds meer te verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Laten we een volgende keer het manuscript ook nalezen door een Nederlander?

Aan de auteurs, laat Vlaams aub Vlaams. Nederlandse auteurs Vervlaamsen ook hun boeken niet … Onze taal is zo mooi en anders, maar verstaanbaar. 🙂
    Anders moeten we Margriet Hermans en Robert Long nog eens opleggen : https://www.youtube.com/watch?v=9LJfItmSqao

Bedankt dat ik mee mocht doen! Een aangename kennismaking!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.