Home Forums Leesclub 47: Gevarenzone Verslag leesclub Gevarenzone van Jennefer Mellink

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9088 |

Leesclub 47, Gevarenzone – Jennefer Mellink

Inleiding

Het verhaal: Gevarenzone

Pip wil uit huis. Ze heeft voortdurend ruzie met haar moeder, die haar elke dag weer de huid vol scheldt omdat ze gestopt is met haar opleiding.

Op een mooie dag in september lijkt alles op zijn pootjes terecht te komen: Pip vindt een leuke baan én een eigen huisje. Maar dat huis is niet zo geweldig als het lijkt. Nadat Pip en haar vrienden een ouijabord hebben gebruikt, gebeuren er allemaal vreemde dingen: spullen verdwijnen of gaan kapot en er gaat zelfs iemand dood, zoals het ouijabord al had voorspeld.

Pips nieuwe leven verandert in een regelrechte hel. Wie heeft het op haar voorzien? Is het iemand van haar vrienden die haar in de maling neemt? Zijn het kwade geesten? Of zijn het spoken uit haar verleden?

Een spannende en beklemmende thriller over een droom die in een nachtmerrie verandert. 

De schrijver: Jennefer Mellink

Jennefer Mellink (Amersfoort, 1985) is opgegroeid in Leusden. In juni 2014 debuteerde ze met Gebroken, een zenuwslopend spannende young adult thriller.

Ze schrijft ook columns en korte (spannende) verhalen en boekrecensies voor Hebban/crimezone. Jennefer wandelt graag met haar hondjes door de natuur en houdt ook van lezen, schrijven, koken en reizen.
    Behalve auteur werkt ze parttime als medewerker binnendienst bij een bedrijfsmakelaar.
    Momenteel woont ze samen met haar hondjes in Twello.

De lezers:

Lezer 1: tesdro, 38 jaar
    Een herkenbaar verhaal van een puber die constant thuis ruzie heeft. Zo ben ik ook ongeveer het huis uitgegaan maar een ouijabord heb ik nooit durven gebruiken. Vroeger deden ze aan kaartje blazen wat ook spannende verhalen teweegbracht. Ik ben erg benieuwd wie of wat de gevarenzone voor Pip is.

Lezer 2: Ant, 40 jaar
    Ik zal, samen met mijn dochter op de achtergrond, dit boek graag lezen. Zij leest, net als ikzelf, erg graag en vindt YA geweldig. Gevarenzone is een boek die zowel mijn dochter als mijzelf gelijk aansprak. Het thema is en blijft actueel onder jongeren. (Kies jij eigen stijl in je leven ondanks dat deze afwijkt van de standaard) Ik ben erg benieuwd hoe Jennefer dit onderwerp heeft verweven in dit boek. Daarnaast is Jennefer Mellink voor mij een onbekende auteur. Ik maak graag kennis met nieuwe auteurs omdat ik niet weet welke schrijfstijl zij hanteren. Voor mij is dit altijd een leuke afwisseling in mijn genres en bekende auteurs.
    Ik hoop dat ik, samen met mijn dochter, verrast mag worden met Gevarenzone. Zal het een droom of nachtmerrie worden?

Lezer 3: helderinge, 39 jaar
    Vroeger hebben we allemaal weleens gehoord van geesten oproepen middels een bord en heel stiekem hebben sommigen het ook weleens gedaan. Ik ook maar er gebeurde uiteraard niks. De spanning en elkaar gek maken was al genoeg. In dit boek is het dus de vraag gebeuren dingen echt of zijn ze in scene gezet door een vriend die niet helemaal spoort. Heel spannend om uiteindelijk te lezen hoe dat afloopt!

Lezer 4: Marjon van Oostenrijk, 53jaar
    Graag wil ik deelnemen aan de 47e leesclub van het boek Gevarenzone van Jennefer Mellink.Eerst maar eens gegoogled wat een ouijabord is, doet mij een beetje aan de film Jumanji denken. Ook even de boektrailer bekeken. Heerlijk dat onheilspellende muziekje en de druppelende kraan, ben erg benieuwd wat dat te betekenen heeft.

Lezer 5: Nienke Pool, 49 jaar
    Ik volg Jennefer al een tijdje via social media en ik wil graag een boek van haar lezen. Ik vind die boeken met die bandjes heel erg leuk dus ik ben zeer benieuwd naar deze.

Lezer 6: Annette Overvoorde, 48 jaar
    Hierbij wil ik mij inschrijven voor deze leesclub. De auteur is mij nog niet bekend. Graag zou ik meer lezen over Pip. De intro pakt gelijk. Waarom gebeuren er toch zo rare dingen? En waarom mag het voor Pip nu eens niet goed gaan? Na alle ellende! Ik wil er meer van weten. Dus ik zou het graag gaag lezen. Daarnaast is grappig te lezen dat de auteur hobbies heeft die mijn aandacht ook hebben. Hond, wandelen, natuur en een baan in dezelfde sector, huizen, woningmarkt. Heel bijzonder.

Lezer 7: kareltje, 48 jaar
    Waarom Gevarenzone? Omdat dit boek me tenenkrommend spannend lijkt, het een kennismaking met (voor mij) nieuwe schrijfster is, ik graag lees over de fase van verzet en nieuw begin (pubers), ik hele goede dingen over dit boek lees, heel benieuwd ben naar de spanning nu ik lees dat Pip in coma ligt en er spookachtige dingen gebeuren in haar nieuwe huis en bij de nieuwe start van haar leven.

Lezer 8: MarianneIL, 64 jaar
    In welke gevaren begeeft Pip zich, wat zijn de grenzen aan de gevaren en zijn die er wel. Begeeft iedere jongere zich in principe in een gevarenzone als zij op zichzelf gaan wonen of is dat gelukkig niet zo? Hoe groot is de kans dat een jongere zich mee laat slepen in “spelletjes” om er maar bij te horen en wat komt er allemaal boven als het uit de hand loopt. Een intrigerend thema en is het niet de angst van elke ouder als kinderen het huis uit gaan? Wat komen ze tegen, welke vrienden krijgen ze? Mijn kinderen hebben gelukkig zoiets nooit gedaan (voor zover ik weet…), maar als dat wel zou gebeuren. Wat had ik dan gedaan om te helpen? Dit zet me aan het denken en daarom wil ik het boek graag lezen.

Lezer 9: XKelllllyyyyy, 23 jaar
    Ik doe heel graag mee met deze leesclub. Een YA-thriller spreekt mij aan. Ik heb nog nooit zo’n thriller gelezen. Enkel de volwassen versies. Ik ben heel benieuwd naar het verhaal. Ik wil echt weten hoe het met Pip en haar vrienden gaat. Ondanks ze het ouija bord hebben gebruikt.

Lezer 10: Lies Oosterhoff, 49 jaar
    Ik zou dolgraag aan deze leesclub mee willen doen. Waarom? Het boek Gevarenzone van Jennefer Mellink lijkt me erg spannend. Ik ben benieuwd of het bovennatuurlijk gaat worden of dat Pip er handig ingeluisd wordt.
    Ik heb nog nooit van Jennefer gehoord maar ik vind het een plus dat ze eerder een YA-thriller heeft geschreven. Ik lees soms ook YA omdat dat net iets anders leest. Nu zal dit boek een normale thriller zijn maar ze heeft duidelijk wel ervaring met ook een andere groep. Dat maakt het bijzonder en interessant denk ik. Ik laat me graag verrassen.

Lezer 11: Britt1989, 27 jaar
    Nog nooit iets van deze schrijfster gelezen. Benieuwd naar haar schrijfstijl en verhaal. Het verhaal komt beetje overeen met mijn leven. Ik wil ook graag uit huis en heb net een nieuwe leuke baan, maar helaas niet net als Pip een huisje. Dit maakt mij extra nieuwgierig naar de belevenissen van Pip.

Lezer 12: sanhan, 44 jaar
    Ik heb mijn ouijabordbovengehaald en dat vertelde me dat dit HET boek voor mij is, dus ik neem graag deel aan de leesclub. Eens wat griezelig vind ik wel fijn. 

Lezer 13: Elsa Bakker, 32 jaar
    Heel graag wil ik Gevarenzone lezen voor de volgende leesclub! Ik had al eerder een poging gewaagd om het boek te winnen via een FB-actie omdat het mij echt een tof boek lijkt! De samenvattende tekst bevat een aantal elementen die mij enorm aanspreken. Zoals het griezelige met het ouijabord, de slechte band met haar moeder, een eigen huisje en een nieuwe baan. Al deze dingen bij elkaar kunnen het tot een heel leuk en leerzaam verhaal maken. Ik vind het YA-genre altijd superfijn om te lezen, zeker na wat zwaardere kost en ik ben altijd benieuwd naar de schrijfstijl van een schrijfster of schrijver die ik nog niet ken. En laten nou net al deze dingen samen komen voor de leesclub van Gevarenzone.

Lezer 14: Yv87, 30 jaar
    Quija..oh, wat brengt dat een hoop geweldige herinneringen naar boven! Bij elk schoolpartijtje of verjaardagsfeestje kwam -uiteraard ná “spin-the-bottle” en met de overgebleven mensen- het zelfgemaakte quijabord tevoorschijn op tafel waar we allemaal “serieus” geesten op gingen roepen en natuurlijk “niemand” schuldig was aan het bewegen van het omgekeerde plastic bekertje. Later hoorde ik van vrienden van mijn ouders dat er best ernstige dingen met dit spel gebeurd schenen te zijn en dat heeft me zo laten schrikken, dat ik nooit meer in de buurt van zo’n (zelfgemaakt) bord ben geweest, haha.
    Het boek klinkt als een lekker vlot verhaal wat gemakkelijk weg leest, maar toch een spanningsboog heeft. Ik heb de laatste tijd een paar Engelstalige YA-thrillers gelezen en die vond ik echt heel erg goed, ondanks dat ik had verwacht dat ik ze minder zou vinden door de leeftijden in het boek. Niets was minder waar, dus ik zou me graag laten verrassen met Gevarenzone.

Lezer 15: syl, 61 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub, Gevarenzone, deelnemen omdat ik een liefhebber ben van spannende boeken en iemand ben die jong van geest is en het kind in mij wakker houdt. Vandaar dat ik ook graag young adult boeken lees.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zevenenveertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Gevarenzone, geschreven door Jennefer Mellink, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Clavis.

Jennefer Mellink (Amersfoort, 1985) is opgegroeid in Leusden. In juni 2014 debuteerde ze met Gebroken, een zenuwslopend spannende young adult thriller. Gaat Gevarenzone haar debuut overtreffen?

Voor het lezen vindt tesdro: ‘De cover ziet er angstaanjagend uit. De dame is goed opgemaakt met de zwarte ogen en het griezelhuis op de achtergrond doet vermoeden dat het een echte thriller is’. Vervolgens meent kareltje: ‘Met het blauw/zwart en de foto van een meisje, een spookhuis op de achtergrond, zwarte kraaien en de contouren van bomen, lijkt het een gevaarlijk boek.’ Laten we hopen dat het gevaar beperkt blijft tot het verhaal en niet gevaarlijk is voor de lezers.

Ant laat weten ’Op basis van de beschrijving verwacht ik een verhaal die snel begint en de lezer het verhaal inzuigt.’  Sanhan mijmert ‘Hoewel ik niet een YA-lezer ben, was ik toch nieuwsgierig naar dit boek, de korte inhoud sprak me aan, ik hoop dat het zo angstaanjagend is als beloofd. Hopelijk stelt het boek haar niet teleur.

Elsa Bakker zegt tijdens het lezen ‘De verhaallijn ontwikkelt zeker zoals verwacht. Eerst kennismaking met personages en dan spanningsopbouw erin. Heerlijk!’ ‘Het boek leest heerlijk en je zit snel in het verhaal’ juicht helderinge. Yv87 vertelt ons ‘Ik ben net begonnen, maar zit alweer op een derde van het boek geloof ik. Leest echt als een trein!’

De meeste lezers vinden de schrijfstijl vlot, kareltje is overtuigd na het lezen: ‘De schrijfstijl is passend bij dit verhaal en helpt bij het opbouwen van de spanning.’ MariannelL vindt het plot onverwacht en verrassend. ‘Zag dit niet aankomen’ zegt ze. ‘Ik vond het wel echt boeiend en heb het in een ruk uitgelezen’ mijmert Britt1989. Annette Overvoorde heeft ook een goed gevoel: ‘Het boek heeft mij zeer positief verrast. De cover deed wel enger aan, dan het verhaal eigenlijk was’.  ‘Dit einde had ik zeker niet verwacht, ik had wel een aantal personages verdacht maar dit zag ik niet aankomen’ besluit syl lovend na het lezen.

Na zoveel positieve woorden zijn jullie vast nieuwsgierig geworden naar de rest van de reacties in deze leesclub! Lees maar snel verder dan!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat tesdro:
    De cover ziet er angstaanjagend uit. De dame is goed opgemaakt met de zwarte ogen en het griezelhuis op de achtergrond doet vermoeden dat het een echte thriller is. Het verhaal lijkt mij erg spannend, intrigerend en emotioneel dus ik niet wachten om te beginnen.

Citaat Lies Oosterhoff:
    Ik heb nog nooit van Jennefer gehoord. Maar ik ben blij dat we nu eens gaan kennismaken.
    Ik denk dat het boek echt spannend is. Als je de tekst leest ga ik ervan uit dat het gegooid wordt op bovennatuurlijke dingen terwijl in de praktijk en mensen bij zijn betrokken. Ik verwacht tevens dat ik op het verkeerde been word gezet en dat ik het in no time uit heb.

Citaat MariannelL:
    Cover: Door de kleuren angstaanjagend, maar wel duidelijk wat je zo’n beetje kunt verwachten (horror-achtig). Ik verwacht een YA boek, dus vrij eenvoudig taalgebruik.

Citaat sanhan:
    Ik vind het een aantrekkelijke cover, de kleuren, het angstaanjagende, het meisje dat toch zorgelijk kijkt. Het is een cover die me in een winkel zou aantrekken. Hoewel ik niet een YA-lezer ben, was ik toch nieuwsgierig naar dit boek, de korte inhoud sprak me aan, ik hoop dat het zo angstaanjagend is als beloofd.

Citaat helderinge:
    De cover is heel mooi. Een donkere uitstraling met een gothic achtig meisje op de voorkant. ik kan me voorstellen dat dat de young adult doelgroep aanspreekt.  Het lijkt me een spannend mysterieus boek. Bestaan geesten echt of word pip voor de gek gehouden door haar vrienden? Ik ben benieuwd naar het verhaal.

Citaat XKelllllyyyyy:
    De cover zegt genoeg over het verhaal. Donkere achtergrond met een meisje er voor. Auteur: Ik verwacht een toffe leesstijl. Ik verwacht een spannend verhaal.

Citaat Britt1989:
    De cover vind ik mooi en opvallend, het nodigt uit om te lezen. Ik heb nog niks gelezen van deze auteur dus ik ben heel benieuwd naar de schrijfstijl etc. De letters lijken groter dan de boeken dat ik normaal lees, maar het lijkt mij wel echt een super spannend boek. De achterkant en voorkant beloven veel goeds.

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    Voor- en achterzijde lopen door. Op de voorgrond een angstig meisje met op de achtergrond een oud vervallen houten huis, beetje horror gevoel. Ben benieuwd of dit plaatje overeenkomt met de inhoud van het verhaal. Ik verwacht een spannend Young Adult verhaal, dat gemakkelijk leest.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Annette Overvoorde:
    De verhaallijn ontwikkelt zich wel in een richting zoals verwacht, maar gaat dan toch een andere richting op. En dat is mooi. Als alles voorspelbaar is, is het ook niet fijn lezen. en dit boek leest zeker fijn weg. En gaat zijn eigen richting. Supermooi.

Citaat Elsa Bakker:
    Wat ik heel leuk vind is de naam van de kledingwinkel Bizar. Zie die winkel helemaal voor me, doet mij ook denken aan zo’n soort winkel die hier vroeger in Alphen te vinden was. De verhaallijn ontwikkelt zeker zoals verwacht. Eerst kennismaking met personages en dan spanningsopbouw erin. Heerlijk! Het verhaal leest als een trein en spelfouten ben ik daardoor niet tegenkomen.

Citaat kareltje:
    Boek leest als een trein. De cursieve delen helpen bij het opbouwen van de spanning, maar de gebeurtenissen tussendoor ook. Goed bedacht! (en daar mag ik verder niets over zeggen……). Vanmiddag dacht ik nog te reageren op deze pagina, maar ja, nu een paar uurtjes verder is het boek toch uit….. goed teken. Wel jammer, mocht nog iets langer duren.

Citaat syl:
    Ik moet zeggen dat het boek makkelijk leest, de schrijfstijl is zeer toegangkelijk. Ik vind het verhaal wel leuk vanuit het oogpunt van een jong meisje dat misschien op bepaalde punten zelf ook een beetje egoïstisch is. Ik ben ook geen regelmatige lezer van YA boeken maar dit vind ik zeer plezierig om te lezen, dus ga ik wellicht later nog een boek van Jennefer Mellink lezen.

Citaat yv87:
    Ik ben net begonnen, maar zit alweer op een derde van het boek geloof ik. Leest echt als een trein. Verder vind ik de naam Pip echt ontzettend leuk en modern en Bizar vind ik ook een toepasselijke naam voor de winkel. Ondertussen is-ie uit en ben geen aparte of vreemde dingen tegengekomen. Enige is het einde: vond ‘m zo abrupt en geloof dat ik het (nog?) niet helemaal snap…

Citaat Ant:
    Ik lees het boek samen met mijn dochter van bijna 15 die een enorm leesfanaat is. (van wie zal ze dit hebben). Tijdens het lezen heb ik steeds geprobeerd de bril van een tiener op te zetten. We hadden allebei verwacht dat het, gezien de doelgroep, sneller een spannender verhaal zou worden. Het is nu meer een verhaal. De schrijfstijl is wel prettig. Het boek leest makkelijk weg en kan ook goed weggelegd worden, om daarna weer verder te lezen.

Citaat Nienke Pool:
    Fijne schrijfstijl waardoor je blijft lezen. Door het ik perspectief krijgt het boek een extra lading. Ik ben nog in de fase van het boek waar ik me afvraag waar gaat het heen en hoe zal dit aflopen. Bij YA is het altijd leuk als er cliffhangers zijn en dat doet ze goed. Die opbouw naar spanning vind ik fijn lezen. Echte spanning komt nu ik halverwege begin te geraken.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Gevarenzone is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 47e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,23 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Gevarenzone van Jennefer Mellink geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,63
    2. Plot: 7,30
    3. Leesplezier: 7,60
    4. Schrijfstijl: 7,70
    5. Originaliteit: 7,70
    6. Psychologie: 6,43

Gemiddelde puntenwaardering: 7,23

Wat vindt Jennefer Mellink van deze leesclub?

De ThrillZone leesclub is een groep vol enthousiaste boekenliefhebbers en dat spat van mijn scherm als ik de reacties terug mag lezen. Wat ik erg leuk vind is dat het boek vanuit allerlei kanten wordt belicht: niet alleen de binnenkant, maar ook de buitenkant. Alle leesclubleden hebben opgeschreven wat zij van het boek vonden vóórdat zij begonnen met lezen.

Meningen verschillen. Dat is een feit. Dat geldt voor een coverbeeld, voor de inhoud van een boek, voor alles eigenlijk. Gelukkig maar. Ik vond het boeiend om te lezen wat jullie van Gevarenzone vonden. En waarom. Jullie hebben jullie mening goed onderbouwd, en dat is, mijns inziens, van groot belang in een (goede) recensie/ beoordeling. Waarom vind je het boek wel/niet spannend? Hoezo vind je de schrijfstijl van de auteur wel/niet prettig lezen?

In dit boek heb ik gekozen voor een uitgebreide introductie van mijn hoofdpersonage. Ik wilde dat de lezer Pip goed leerde kennen, omdat haar verleden zo’n grote rol speelt in het verhaal. Te veel spanningsbogen zouden, denk ik, afleiden, want voor een young adult (de doelgroep) is het verhaal al vrij “ingewikkeld” (met de flashbacks).

Ik merk over het algemeen (dus niet zozeer in deze leesclub) dat lezers niet doorhebben dat de flashbackhoofdstukken, net als de rest van het boek, vanuit Pip in ik-vorm zijn geschreven (ze hoort haar vader praten maar kan zich daar achteraf, als ze uit coma is ontwaakt, niets van herinneren).

Een hoop mensen denken dat de hoofdstukken vanuit haar vader zijn geschreven (ik-vorm), maar zijn gedachtegang krijgt de lezer niet mee. Enkel wat hij zegt (en wat Pip dus hoort). Op die manier hoopte ik iets “vernieuwends” toe te voegen aan het verhaal, wat ik bij ieder boek probeer met weer totaal iets anders.

Ik heb jullie vragen met veel plezier beantwoord en jullie recensies/ reacties vaak met een glimlach op mijn gezicht gelezen.

De conclusie is dat ik het een heel geslaagde leesclub vond. Daarvoor wil ik jullie allemaal bedanken. ThrillZone is meer dan een leesclub; jullie pakken het professioneel aan en houden het voor alle partijen helder (zowel lezers als auteur). Complimenten!

Getekend: Jennefer Mellink.

Een impressie van de antwoorden die Jennefer Mellink gaf op lezersvragen:

Annette Overvoorde vraagt:
    Beste Jennefer Mellink, genoten van je boek. Het was mijn eerste “Mellink”. Reuzeleuk. Maar hoe ben je zo gekomen op het verhaal van Gevarenzone? Wat triggerde om dit verhaal zo te schrijven? En zitten er persoonlijke zaken in verwerkt? Ik hoor het graag, groeten, Annette Overvoorde

Jennefer Mellink antwoordt:
    Beste Annette, wat leuk om te lezen dat je hebt genoten van Gevarenzone! Dank je wel. Het idee voor Gevarenzone ontstond tijdens een fietsritje door mijn eigen dorp. Op het industrieterrein (naast de kringloopwinkel) zag ik een verpauperde, vrijstaande woning staan, volledig omheind met een ijzeren hekwerk. Na het zien van dat gegeven zag ik voor me hoe mijn nieuw te creëren hoofdpersoon daar een ouijabord ging gebruiken met vrienden. In werkelijkheid was de woning mooier dan in het boek. Er zitten geen persoonlijke zaken in het boek verwerkt, alles is fantasie.

MariannelL vraagt:
    Hallo Jennefer, vanmiddag ben ik in het boek begonnen en ik heb een vraag voor je.
    Je gebruikt in hoofdstuk 3 de termen “thriller” en “horror” door elkaar, alsof ze hetzelfde betekenen. Maar volgens mij zijn het verschillende dingen. Ik heb het even gegoogeld en kom op het volgende: “Een thriller is een spannend misdaadverhaal waarbij de klemtoon ligt op actie en gevaar” en “horror is de benaming voor een genre van verhalen waarbij het de bedoeling is de lezer of de toeschouwer als vorm van amusement angst aan te jagen”.
    Misschien kom ik er later in het boek achter waarom je de termen door elkaar gebruikt, maar zou je dit toe kunnen lichten? Groet, Marianne.

Beste Marianne, leuke vraag. Je schrijft hoofdstuk 3, dus ik ben het even gaan lezen. Met thriller bedoel ik in dit geval het filmgenre waar Sanne van houdt (en Pip niet van houdt) en met horror de achtergrond (oorsprong) van gothic. Inderdaad twee verschillende dingen.

Elsa Bakker vraagt:
    Benieuwd naar de antwoorden op de vragen die Annette stelt! Zelf vraag ik mij af of er een vervolg komt op dit verhaal? Of dat je bezig bent met ander nieuw werk wat niet in de trant van dit verhaal verder gaat. Ergens deed Gevarenzone mij ook denken aan de Kippenvel boeken van R.L. Stine. Heb jij vroeger ook zijn boeken verslonden of was je zelf als kind zijnde juist niet dol op griezelverhalen en dergelijke? Lees je veel en zo ja welk genre is jouw favoriet? Heb je een favoriete auteur? Lieve groet, Elsa.

Beste Elsa, het ligt niet in de planning om een vervolg te schrijven op dit verhaal. Mijn nieuwe boek, Vermoorde onschuld, verschijnt in het voorjaar van 2018 bij Luitingh-Sijthoff. Net als Gevarenzone (en mijn andere boeken) is het een stand-alone. Binnenkort maak ik daar meer over bekend!
    De boeken van R.L. Stine heb ik vroeger niet gelezen. Ik had vroeger zelfs een hekel aan lezen! Pas op latere leeftijd ontdekte ik hoe mooi het kan zijn om jezelf te verliezen in een boek. Toen ben ik ook boekrecensies gaan schrijven voor Hebban/Crimezone.
    Vandaag de dag ben ik gek op lezen, vooral de boeken van Tess Gerritsen, Esther Verhoef, Judith Visser en Ilse Ruijters. En natuurlijk veel meer. Groetjes Jennefer.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Jennefer Mellink, klik hier

Citaat kareltje:
    Ik vind dit boek goed en intrigerend en ben benieuwd naar de andere boeken van Jennefer Mellink. De opbouw van de verhaallijn is goed. Het is een boeiend boek, las als een trein en had steeds mijn volle aandacht. Ik vond het prettig leesbaar met prettige zinsbouw en genoeg verhaal om er steeds geconcentreerd in te zitten. Gevarenzone is een goede YA-thriller, laagdrempelig om te lezen, spannend, geschreven rondom en vanuit jongeren, waardoor het ook (!) goed past bij jongere lezers maar dus ook lekker te lezen is voor volwassenen. Ik vind het ook een psychologische thriller en geloofwaardig.
    Beoordeling: 7.83

Citaat helderinge:
    Het plot vond ik toch wel enigszins verrassend. Nee ik zag dus niet echt aankomen dat het deze verdachte zou zijn. Ook het hoe en waarom was echt doordacht. Prettig en vlot leesbaar en niet al te ingewikkeld. Af en toe mag het tempo best wat omlaag en mag er wat meer achtergrond en diepgang in, maar dat is puur mijn mening. Ja voor mij als volwassene was het zeer leuk leesvoer toch merk je wel aan de schrijfstijl dat het een young adult boek is. Ik had het binnen een dag uit en het was vrij simpel leesbaar.
    Beoordeling: 7.33

Citaat Elsa Bakker:
    De schrijfstijl past zeker goed bij het verhaal, heerlijk creepy en spannend. Ik vond het plot leuk en verrassend overkomen. Richting het plot had het verhaal een goede spanningsopbouw en het plot zelf had vaart. Wel vond ik dat het verhaal enigszins abrupt eindigde. Had nog wat meer afgerond mogen worden, nu zijn er nog heel wat vragen die achterblijven. Nieuwsgierigheid blijft hierdoor ook, wellicht een vervolg? Ik heb het boek zo’n beetje in 1 keer uitgelezen dus ja het had zeker mijn volle aandacht. Er zat voldoende vaart in het gehele verhaal en er gebeurde afwisselende dingen waardoor het boeiend bleef.
    Beoordeling: 8.08

Citaat MariannelL:
    Het plot vond ik onverwacht en verrassend. Zag dit niet aankomen. Goede opbouw naar het plot toe. De spanning werd steeds verder opgebouwd, maar ook regelmatig getemperd om dan weer op te bouwen. Het boek leest makkelijk en is duidelijk bedoeld voor YA en hun leefwereld. Ik miste een beetje diepgang, maar denk dat het voor YA een leuk boek is.
    Beoordeling: 7.17

Citaat sanhan:
    Een aangename, vlot leesbare schrijfstijl, niets op aan te merken. Het plot was voor mij niet verrassend, ik dacht het halverwege al door te hebben en ik zat juist. Plot zat goed in elkaar, al vind ik wel dat het nogal plots eindigt. Ik vond het lang duren voor het verhaal eigenlijk echt begon, het ouijabord komt pas halverwege het boek boven water, dat had voor mij sneller gemogen. Voor een YA is het wel spannend, voor volwassenen die normaal geen thrillers lezen ook. Maar doorwinterde thrillerlezers zullen het snel doorhebben.

Citaat yv87:
    Het is gemakkelijk leesbaar, toegankelijk en vlot geschreven. Het plot vond ik verrassend. Ik beschouw dit boek even als een boek met twee eindes. Het eerste einde was absoluut onvoorspelbaar en een leuke toevoeging aan het verhaal. Heb ervan genoten, al was het wel vrij abrupt en slechts in een paar pagina’s gepropt. Het tweede einde (dus de paar pagina’s met schuingedrukte tekst) vond ik echt flut. Heb er lange tijd over nagedacht, maar helaas kan ik er niet veel meer van maken. Het geeft geen toevoeging aan het verhaal, het maakt het juist verwarrend en zorg dat ik met vragen achterblijf.
    Beoordeling: 6.00

Citaat Britt1989:
    Ik vind dit echt een boek voor jeugd vanaf 16 jaar. Alles is goed en duidelijk opgeschreven en past bij het verhaal. Veel diepgang en details. Ik vind het plot goed, heel interessant en het maakte mij nieuwsgierig naar een tweede deel. Het had een duidelijke opbouw, het loopt op tot het spektakel. Het einde zag ik niet aankomen. Ik had een totaal ander eind verwacht.
    Ik vond het wel echt boeiend en heb het in een ruk uitgelezen.
    Beoordeling: 7.67

Citaat Annette Overvoorde:
    De schrijfstijl in “ik”-vorm, daar heb ik soms wat moeite mee. Dus het is niet mijn favoriete schrijfstijl. Neemt niet weg dat ik het een fijn verhaal vind, vlot geschreven en na een tijdje werd ik meegenomen in het verhaal. En dat is knap. Het boek heeft mij zeer positief verrast. De cover deed wel enger aan, dan het verhaal eigenlijk was. Ook dat is leuk. Dus voor mij zeker een auteur om te onthouden. De plot in de zin van verloop van het verhaal en verwikkelingen vind ik heel mooi. De spanning wordt langzaam opgebouwd. De structuur van de plot is helder. Het einde vind ik wel passen, alleen lijkt het nu een open einde.
    Beoordeling: 7.50

Citaat Marjon van Oostenrijk:
    Het verhaal bouwt zich heel langzaam op met schuingedrukte hoofdstukken met flashbacks. Had meer verwacht over het ouijabord en geesten. Einde is nogal abrupt. De schrijfstijl is nergens moeilijk en heel begrijpelijk geschreven, waardoor het boek makkelijk leest. Het boek kan niet wedijveren met een thriller voor volwassenen, daarvoor duurt de opbouw van de spanning te lang. Bovendien is de schrijfstijl gericht op young adults.
    Beoordeling: 6.75

Citaat tesdro:
    Ik vind het een prettige schrijfstijl en het past goed bij dit verhaal. Er komen spannende elementen in voor die voor een jongere erg spannend zijn maar voor een volwassene mag het nog wat meer diepgang en spanning bevatten. Het plot vond ik verrassend en vraagt om deel 2. Er werd langzaam toegewerkt naar het plot maar hoe het eindigde zag je niet aankomen dus daarom was het spannend tot het eind.
    Beoordeling: 7.83

Citaat syl:
    De verhaallijn ontwikkeld zich wel aardig alhoewel de schrijfster wel een beetje in herhaling valt met het beschrijven van situaties en gevoelens. Ik vond het plot heel erg verrassend maar dus toch op het einde spannend. Dit einde had ik zeker niet verwacht, ik had wel een aantal personages verdacht maar dit zag ik niet aankomen. De schrijfstijl vind ik zeer toegangkelijk en prettig en begrijpelijk.
    Beoordeling: 7.67

Citaat XKellllllyyyyyy:
    De plot vond ik interessant. Spannend en goed opgebouwd! Ik had dit einde helemaal niet verwacht. Leuke schrijfstijl. Een thriller is Altijd iets anders dan een YA. Een thriller is nog iets meer spannender
    Beoordeling: 7.00

Citaat Lies Oosterhoff:
    Ik vind YA lezen leuk maar deze is te uitgebreid uitgelegd en hier en daar kwam het wat ongeloofwaardig over. Ik vind de schrijfstijl wel goed en de hoofstukken zijn lekker kort. Het plot was wel goed. De aanloop naar het plot toe is veel te lang met te veel zijwegen. Dit einde had ik niet verwacht en eerlijk gezegd vond ik het ongeloofwaardig. In het begin vond ik de spanning ontbreken maar de schrijfstijl is wel zo dat je door wilt. Halverwege het boek gaat het wat spannender worden maar niet zo dat ik mijn nagels af wil bijten. Het is geen slecht boek maar ik mis de volwassen spanning.

Citaat Ant:
    Wij vonden het niet altijd prettig dat het verhaal in ik-vorm geschreven was. Dit is meer een persoonlijke voorkeur. Verder mag het boek, gezien de doelgroep, voor onze beiden wel wat spannender. Het plot is vrij goed opgebouwd al hadden wij allebei wel wat meer diepgang verwacht op het spirituele gebied. De vriendschap van Pip en Sanne is wel mooi verweven in het verhaal. Dit spreekt oudere tieners zeker aan. Nee dit einde hadden we niet. We hadden de rol en de reden waarom hij verbrandt was niet zien aankomen. Ook niet dat hij Pip kende.
    Beoordeling: 6.75

Citaat Nienke Pool:
    Ik vond het een aardig boek. Ik lees dit jaar veel YA-thrillers en ze hebben allemaal hun eigen toon. Dat is erg leuk om te zien. Ik was erg benieuwd naar deze. Het is erg eigentijds en van deze tijd. Alles in het boek werkt naar het einde toe waardoor je steeds sneller gaat lezen in de hoop dat je het goed geraden hebt. Das al met al een dikke voldoende 3- 3,5 ster
    Ik vond het iets te eenvoudig als geheel en ook zinnetjes als: ik kneep mijn ogen tot spleetjes e.d. vond ik wat amateuristisch aandoen.
    Beoordeling: 6,17

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

………..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.