Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 22: Eindspel Verslag leesclub Eindspel van Isa Maron

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #4724 |

Leesclub 22, Eindspel – Isa Maron

Inleiding

Het verhaal: Eindspel

In een kleine woning in Amsterdam-Noord worden de gruwelijk toegetakelde lichamen van een hoogbejaard stel gevonden. Rechercheur Maud Mertens stort zich op de zaak, terwijl ze samen met haar collega Niels werkt aan een zaak waarbij er hoofden zijn gevonden in de tuin van de villa.

Kyra Slagter vertrekt naar Londen, de seriemoordenaar die meer lijkt te weten van de verdwijning van haar zus wil praten. Ze komt steeds dichterbij, gevaarlijk dichtbij..

De schrijver: Isa Maron

Isa Maron is schrijfster en schrijfcoach. Ze debuteerde in 2008 met de thriller Passiespel. Daarna verschenen Verboden Verleden, de minithriller Vrij Zwemmen en Schaduwkant.

In 2014 verscheen het eerste deel van het vierluik De Noordzeemoorden, Galgenveld tegelijk als gratis bijlage bij het AD en als gewone uitgave in de boekhandel. Inmiddels zijn ook deel 2: IJskoud en deel 3: Ritueel verschenen. In november van 2016 verscheen het laatste deel: Eindspel.

De lezers:

Lezer 1: Wiets, 57 jaar
    De eerste leesclub van Galgenveld heb ik ook meegedaan. Natuurlijk wil je daarna verder lezen hoe het allemaal verder gaat. Deel 2 gelezen, deel 3 was er nog niet van gekomen, maar ga ik maandag gelijk halen en lezen. Ik hoop dat ik dan met deel 4, Eindspel mee mag doen om de serie af te ronden.

Lezer 2: Hetty, 52 jaar
    Ik heb alle boeken van ‘De Noordzeemoorden’ met veel plezier gelezen en het lijkt me leuk om dit laatste deel samen met de leesclub te lezen. Ik mocht er ook bij zijn op 21 september 2014 samen met de leesclub leden en zou het nu leuk vinden om ook met een leesclub af te sluiten.

Lezer 3: Kessel45, 55 jaar
    Ik heb de andere delen van ‘De Noordzeemoorden’ gelezen, deze nog niet. Zou dolgraag in aanmerking komen voor het Eindspel van Isa Maron. Om het verhaal af te ronden want er zijn nog best wat vragen niet opgelost. Als ik aan een leesclub meedoe wil ik graag sommige passages even terugkijken.

Lezer 4: nini_ingrid, 48 jaar
    Omdat ik heel erg graag eens een boek van haar wil lezen omdat ik er al zoveel van gehoord heb en de inhoud is veelbelovend.

Lezer 5: tesdro, 37 jaar
    Na het lezen van Galgenveld ben ik een groot liefhebber geworden van de boeken van Isa Maron. Het hele verhaal blijft er spanning en het plot komt altijd uit onverwachte hoek. Daarom lees ik graag mee met deze leesclub. En ik ben natuurlijk reuze benieuwd of Kyra er eindelijk achterkomt waar haar zus is.

Lezer 6: Weert, 45 jaar
    De vorige delen heb ik met plezier gelezen, dit laatste deel moet zeker niet ontbreken!

Lezer 7: helderinge, 37 jaar
    Ik heb nog nooit iets van Isa Maron gelezen maar die staan al wel heel lang op mijn verlanglijstje. Heel graag zou ik dit spannende verhaal willen lezen om te ontdekken of Isa echt zo goed is als iedereen zegt.

Lezer 8: maria burger, 55 jaar
    Het verhaal klinkt best wel gruwelijk met een toegetakeld vermoord bejaard stel, maar ik ben ondertussen al aan heel wat gruwelijks gewend geraakt, maar dat zinnetje ze komt gevaarlijk dichtbij dat triggert, hoe eng gaat het worden, kan je het boek nog wegleggen.

Lezer 9: Brigitte72, 44 jaar
    Ik wil graag deelnemen omdat ik nog niet eerder iets gelezen heb van Isa Maron. Wie weet heb ik er straks wel een nieuwe favoriet bij.

Lezer 10: XKelllllyyyyy, 22 jaar
    Ik heb al heel veel positiefs gehoord van het verhaal maar omdat ik weinig tijd heb voor het boek te kopen. Hoop ik het via hier te kunnen lezen.

Lezer 11: Sillyruns, 50 jaar
    Als rasechte Amsterdamse uit Noord moet ik hier natuurlijk op reageren. Ik zou graag mee discussiëren. Van ‘De Noordzeemoorden’ heb ik deel 1 en 2 gelezen. Ben benieuwd of de zus nog leeft en gevonden wordt. Van Isa Maron heb ik verder Schaduwkant en Verboden verleden gelezen.

Lezer 12: Lies Oosterhoff, 48 jaar
    Ik lees best wel veel boeken en voor mij nieuwe schrijvers zijn leuk. Hoewel ik nog nooit iets van Isa heb gelezen mag ik aannemen dat ze dit boek wel zo heeft geschreven dat je het los van de andere boeken kunt lezen. Ik heb wel meermalen met ‘De Noordzeemoorden’ in mijn handen gestaan in de boekenwinkel maar is het er nog nooit van gekomen.

Lezer 13: alegna, 27 jaar
    Ik wil onwijs graag meedoen met deze leesclub, omdat dit het soort thriller is waar ik het meest van geniet. Spectaculaire moorden (het oudere echtpaar dat is toegetakeld) en een mysterieus aspect (waarom liggen er hoofden bij iemand in de tuin?). Wauw. En daar komt nog bij dat iemand op eigen houtje op onderzoek uitgaat, gaat dit wel goed? Of brengt ze zichzelf in gevaar met deze zoekactie naar haar zus? En hoe vallen deze drie verhalen samen tot één spannend verhaal? Ik ben echt heel erg benieuwd!

Lezer 14: Jet Spanjersberg, 54 jaar
    Ik wil graag mee doen aan deze leesclub omdat ik lezen geweldig vind, ik vooral van thrillers houd en omdat ik in Portugal woon en op deze manier ook nog eens aan nieuwe boeken kan komen. Ik heb gelezen over ‘De Noordzeemoorden’, maar ben er nog niet aan toe gekomen om iets te gaan lezen van Isa Maron, hopelijk lukt het op deze manier.

Lezer 15: Britt1989, 27 jaar
    Ik houd ongeloofllijk veel van lezen en van thrillers en wil graag iets bijdragen zodat andere mensen ook meer gaan lezen.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het tweeëntwintigste boek dat door de leesclub is gelezen is Eindspel, geschreven door Isa Maron, uitgegeven en beschikbaar gesteld door The House of Books.

Het vierluik De Noordzeemoorden kreeg in 2014 een begin met Galgenveld, daarna volgden IJskoud en Ritueel. En het werd steeds maar spannender of het allemaal wel goed af zou lopen met Kyra Slagter en of ze haar zus nog zou vinden. En hoe verliep het leven van Maud Mertens? Eindspel zou het allemaal weten en het zou vreemd zijn als dat laatste deel niet in deze leesclub zou verschijnen. Dus wel!!

En natuurlijk, Hetty en Kessel45 hadden de voorgaande delen ook gelezen dus waren niet een beetje nieuwsgierig naar de afloop. Voor Weert geldt dat ook en had ze met plezier gelezen dus ‘moet dit laatste deel zeker niet ontbreken!’ En tesdro staat ook in de wahthouding om het lot van Kyra’s zus te lezen.

Voor helderinge is het werk van deze auteur nog nieuw: ‘Ik heb nog nooit iets van de schrijfster gelezen en ben dan ook zeer benieuwd. Ik heb niet echt een verwachting daarvan.’ ‘Ik had gedacht dat het zou een probleem zijn als ik de vorige boeken niet had gelezen maar ik kan goed volgen en ben ook blij dat vooraan in het boek een korte inhoud staat van de vorige boekdelen’, vindt nini_ingrid en dat zal dan ook wel voor de andere lezers gelden, denk je niet?

We gaan het lezen en zullen het weldra weten…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Lies Oosterhoff:
    Het boek ziet er aan de voorkant verschrikkelijk onheilspellend uit. Het is een oud en vervallen huis waar een boom tegenaan lijkt te rusten. Je vraagt je af of er in zo’n bouwval nog iemand kan leven. Zonder vooroordeel denk ik dan snel dat als er iemand woont dat het niet helemaal pluis is. Dus in die zin intrigeert het aanblik wel.

Citaat Jet spanjersberg:
    Ik moet eerlijk zeggen, ik heb nog niets van haar gelezen, maar aangezien de reeks ‘De Noordzee moorden’ me wel was opgevallen, en goed staat aangeschreven verwacht ik er wel veel van. Ik had de reeks klaar staan op mijn telefoon (daar lees ik op), maar moest eerst nog boeken van een Scandinavische schrijver uit lezen.
    Isa Maron krijgt van de pers zeer goede recensies, dat maakt mijn verwachting groter, ook trouwens omdat er gebeurtenissen in voor komen die gebaseerd zijn op echte moorden.

Citaat Hetty:
    Ik heb de vorige boeken van “De Noordzee moorden” al gelezen. Het eerste boek Galgenveld had me al meteen te pakken en de daaropvolgende boeken vond ik steeds beter worden. Ik ben dan ook heel benieuwd of Isa Maron met Eindspel zichzelf nog kan overtreffen. Mijn verwachtingen zijn dan ook hoog.

Citaat wiets:
    Mijn verwachting: Een heerlijk, gruwelijk spannend verhaal, waarbij je alleen maar verder lezen wil. Door, door, door, tot het uit is en je denkt: ‘oh, wat jammer, ’t is uit’. Wel eindelijk de ontknoping, want je wilt na 4 boeken natuurlijk ook wel ’s weten hoe ’t nou allemaal zit.

Citaat Brigitte72:
    Isa Maron krijgt goede recensies dus ik verwacht een goede schrijfstijl die je gelijk pakt. Een boek dat je vanaf minuut 1 in zijn greep houdt. Dat je alleen maar wilt lezen, lezen en nog eens lezen. Een spannend en onheilspellend verhaal wat je ook nog bezighoudt nadat het boek uit is…

Citaat tesdro:
    Wat een dik boek! Dat zal weer veel leesplezier met zich meebrengen. Ik vind de cover er erg spannend uitzien met het slechte weer en het huis in een vervallen staat. Ik ben dol op deze schrijfster. Haar De Noordzee moorden-boeken zijn geweldig en super spannend dus dat zal dit boek ook weer zijn. Ik verwacht dus weer veel leesplezier en ik denk dat ik ook dit boek weer lastig weg kan leggen als ik er eenmaal goed in zit.

Citaat helderinge:
    Een zeer mooie cover die je een onheilspellend stormachtig gevoel geven. Het boek is lekker dik dat had ik niet zo verwacht. Ik moet zeggen dat ik dit boek al vele malen langs heb zien komen en keer op keer dacht ik, die wil ik graag lezen. Ik kan ook niet wachten om te beginnen. Ik heb nog nooit iets van de schrijfster gelezen en ben dan ook zeer benieuwd. Ik heb niet echt een verwachting daarvan.

Citaat Weert:
    Van Isa Maron heb ik in deze serie eerder twee boeken gelezen, Galgenveld en Ritueel en ik zag wel groei in de boeken. Daarom ben ik erg benieuwd naar dit laatste deel. De kritieken zijn goed.

Citaat chantalvl:
    Ik verwacht alsluiting van het verhaal over Kyra s zus en afronding hoofden enzo. Lekker even weg met Kyra en de rest.
    P.S. Voor wie de andere delen niet gelezen heeft probeer die eerst te lezen, je mist echt een stuk van het verhaal.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat sillyruns:
    Net begonnen en nu al een mooi citaat: Even voelt ze een steek van heimwee naar dagen die zo lang geleden zijn dat ze bijna geen kleur meer hebben, blz. 6. Dat belooft veel moois…..

Citaat kessel45:
    Wat fijn om weer te kunnen beginnen aan De Noordzee moorden en dan nu het Eindspel. Zat er gelijk weer helemaal in en het was nét of ik even weg was geweest en nu weer aan kon schuiven. Wat een lekkere dikke pil ook. Moest eerst nog even Nemesis uitlezen, maar ben inmiddels alweer middenin het boek aangeland. Wat is het weer spannend.

Citaat Britt1989:
    Ik vind het boek echt superfijn lezen. Ik zit goed in het verhaal ook al heb ik de andere drie niet gelezen. Wel kwam ik in het begin moeilijk vooruit, maar daar is nu geen sprake meer van.

Citaat nini_ingrid:
    Ik had gedacht dat het zou een probleem zijn als ik de vorige boeken niet had gelezen maar ik kan goed volgen en ben ook blij dat vooraan in het boek een korte inhoud staat van de vorige boekdelen.

Citaat alegna:
    Nou, na een trage start door een moeilijk doorkomen in een ander boek, ben ook ik eindelijk begonnen aan dit boek! Ben erg benieuwd! Begint al meteen lekker met een harde moord (daar houd ik wel van, zolang het in een boek is).

Citaat xKellllllyyyyyy:
    Even voelt ze een steek van heimwee naar dagen die zo lang geleden zijn dat ze bijna geen kleur meer hebben. Ik vind dat wel een mooie citaat.

Citaat Wiets:
    Had het tijdens het lezen te druk met lezen om te reageren. Inmiddels uit! Je moest wel nadenken soms over wie ’t nu weer ging, zo vaak ging ’t van de één naar de ander.

Citaat maria burger:
    Een spannend boek, maar ik merkte wel dat het een vervolg was, moest inkomen in het verhaal en de namen en had graag de eerste drie delen ook gelezen. Er waren doordat het een deel vier was meer vragen voor mij als lezer.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Eindspel is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 22e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,38. en een dikverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Eindspel van Isa Maron geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,57
    2. Plot: 8,36
    3. Leesplezier: 8,36
    4. Schrijfstijl: 8,43
    5. Originaliteit: 8,14
    6. Psychologie: 8,43

Gemiddelde puntenwaardering: 8,38

Wat vindt Isa Maron van deze leesclub?

In de zomer van 2014 deden meer dan honderd deelnemers mee aan de leesclub van deel 1 van de Noordzeemoorden, Galgenveld. Honderd deelnemers die zich kritisch over mijn verse baby bogen! Doodeng. Want met het grootschalige PR-offensief dat de uitgeverij inzette (Galgenveld in 3 delen als bijlage gratis bij de weekend editie AD) roep je in Nederland meteen weerstand op.

Wie is die Maron wel niet? Godzijdank werd Galgenveld goed beoordeeld. Een aantal deelnemers vielen over het personage Kyra: veel te jong, te eigenwijs, te eigengereid, echt irritant. Ik zelf had Kyra natuurlijk allang in mijn hart gesloten en ik besefte me goed dat ik nog 3 boeken de tijd had om ervoor te zorgen dat ook (bijna) alle lezers echt van Kyra zouden gaan houden.
    Wat heerlijk om in de leesclub van deel 4, Eindspel terug te vinden dat dit ook gelukt is!

Ik vind het echt weer heel bijzonder dat een groep lezers zich met zoveel enthousiasme in mijn boek vastgebeten hebben. Een leesclub vraagt natuurlijk niet om ‘gewoon maar’ lezen en dat heb ik ook deze keer weer goed gemerkt. Dit was een groep opmerkzame en door de wol geverfde lezers die goed kritisch aan het werk gingen. Wat ik ook fijn vond was dat er een paar deelnemers zijn die de Noordzeemoorden nog helemaal niet kenden: die stonden er dus blanco in.
    Ik ben heel blij met het eindoordeel: een 8+.

Twee belangrijke opmerkingen die uit de leesclub naar voren kwamen waren: het waarheidsgehalte van het misbruiken van kinderen door netwerken van hoge ambtenaren, bekende personen of ‘elite’. De PVDA schijnt echt een rapport te hebben geschreven waarin gesteld wordt dat seks met minderjarigen niet langer strafbaar gesteld moest worden. Natuurlijk is dit rapport nergens meer te vinden. Feit is dat bordelen met jonge jongens in de jaren 80 en 90 gewoon gedoogd werden. Nederland was vrijhaven. Het wemelde er van de pedofielen uit het buitenland die uit eigen land verdreven waren, maar die onze regelgevers kennelijk ruimhartig onderdak boden. Het vermeende misbruik door Joris Demmink stamt ook uit die tijd. Nog steeds wordt deze hoge ambtenaar beschermd door zijn collega’s van justitie (die ook de rekening van zijn advocaat betalen). Ik maak me kwaad om dat soort dingen, vandaar dat ik er over schrijf. Het is fijn om in de leesclub te merken dat ik niet de enige ben die me daar boos over maak.

Het is ook fijn dat de geloofwaardigheid van mijn werk als heel goed wordt beoordeeld. Het verhaal is namelijk wel door mij verzonnen, maar een groot deel van de feiten stammen helaas gewoon in de werkelijkheid.

Een andere opmerking ging over de zaak van de 2 bejaarden.Het klopt dat die wat ondergesneeuwd raakt in het ‘grote verhaal’ van de vier delen. Toch wilde ik in het boek ook een korte verhaallijn hebben. Elk deel begint met een vondst of een verdwijning. Zo wilde ik ook het laatste deel beginnen. Mijn gevoel voor symmetrie, zeg maar. Tegelijkertijd wilde ik dit verhaal niet de boventoon laten voeren. Het gaat nu immers om de afronding van de zaak Sarina. Dus: jullie hebben gelijk. Ik heb er bewust zo voor gekozen. Misschien had ik het ietsjes evenwichtiger kunnen doen, maar ik ben heel tevreden met hoe het nu in elkaar zit.

Ontzettend bedankt aan de leesclubdeelnemers voor het serieuze lezen, de uitgebreide beoordelingen en de gedegenheid van de overall inzet!! Dankjewel Thrillzone, en dankjewel Cees!

Getekend: Isa Maron.

Een impressie van de antwoorden die Isa Maron gaf op lezersvragen:

Britt1989 vraagt:
    Waar komt de inspiratie vandaan voor het schrijven van deze reeks boeken?

Isa Maron antwoordt:
    Ik haal mijn inspiratie uit het dagelijks leven. Ik mix bijvoorbeeld de karaktertrekken van mensen om me heen (en van mezelf) en creëer personages. Ik hoor iemand iets zeggen en onthoud het als mooie quote. Maar ook inspiratie uit het (gelukkig) iets minder dagelijkse leven: zoals uit krantenberichten over misdaad (kijk naar de Rotterdamse seriemoordenaar die deze week is opgepakt!), en uit de anderhalve meter boeken over crime die ik heb staan.

Mijn belangrijkste inspiratiebron voor ‘De Noordzeemoorden’ was: onrecht. Ik kan er heel slecht tegen dat er allerlei figuren wegkomen met misdaden. Denk aan Jimmy Saville, of bijvoorbeeld Erik Staal die deze week werd opgepakt. Ik heb hem trouwens opgevoerd in Galgenveld. Daarin is hij een projectontwikkelaar die Jurgen IJzer heet (in de eerste versie heette hij Erik IJzer maar dat vond ik een beetje te duidelijk… ) en onthoofd wordt. Zo neem ik toch een beetje wraak voor al dat onrecht.

Hetty vraagt:
    Hoi Isa, leuk om je weer te ontmoeten in deze leesclub van Eindspel. Ik was destijds een van de gelukkige die mee mocht doen met de leesclub van het eerste boek Galgenveld uit de reeks ‘De Noordzeemoorden’ en heb je toen ook kunnen ontmoeten in ‘De Pont’. Vanaf toen had je er een fan bij! Helemaal in de ban van dit vierluik, dan ook alle delen gelezen. Helemaal blij dat ik een van de gelukkigen was die het laatste deel als pre-read mocht lezen voor de lancering op 15 oktober. Toch kon ik het verhaal moeilijk loslaten, daarom mijn deelname aan deze leesclub om het laatste deel nogmaals te lezen samen met anderen. Ik vond het al met al een heftige reeks die mij echt bij is gebleven. Mijn vraag aan jou is dan ook: Hoe is het voor jou om deze ingrijpende serie af te sluiten? Je bent er toch een paar jaar heel intensief mee bezig geweest en het lijkt mij dat het hele verhaal toch behoorlijk onder je huid is gaan zitten. Kun je het afsluiten en weer met een heel nieuw verhaal komen? Groetjes Hetty

Isa Maron antwoordt:
    Hoi Hetty, ik herinner me dat je er bij was in 2014!
    Wat fijn dat je een grote fan bent van de serie. En ja, die is behoorlijk onder mijn huid en in mijn hoofd gaan zitten. Loslaten hoef ik nog niet helemaal omdat er bijvoorbeeld nog deze leesclub is en diverse activiteiten rondom ‘De Noordzeemoorden’.
    Ik vind het jammer dat het laatste deel geschreven is. Stiekem zou ik wel door willen gaan met Kyra en Maud, maar eerlijk is eerlijk: dit was het verhaal zoals ik het in mijn hoofd had en dat is nu geschreven. Er moet wel een heel goed verhaal mij vinden wil ik doorgaan met de twee dames. Niet zomaar een ‘met de haren erbij gesleept’ verhaal. Voorlopig werk ik aan een luisterserie voor Storytel en schrijf ik aan een op zichzelf staande thriller die ik de werktitel ANGST heb gegeven.

chantalvl vraagt:
    Ik doe mee met eigen exemplaar want die had ik al gekocht, heb deel 3 net uit toen ik de leesclub zag en dacht goede reden mee te doen. Ik was ook een van degene die met de leesclub Galgeveld heeft meegedaan, maar helaas niet naar Amsterdam kon komen toen.
    Mijn vraag is hoe ga je afscheid nemen van deze karakters, of gaat de serie door. Maar dan over Kyra haar werk of school.

Isa Maron antwoordt:
    Het afscheid nemen van Maud en Kyra valt me zwaar. Althans, stiekem heb ik helemaal nog geen afscheid genomen. In mijn hoofd dan. Ik werk nu niet aan een nieuw verhaal met beide dames, maar ik heb ze nog niet gedag gezegd. Als ik iets goeds bedenk dan zou ik een volgend deel kunnen schrijven, waar Kyra al verder is in haar opleiding en Maud nog gewoon aan het werk is en beide elkaar weer tegenkomen. Maar dat moet dan echt een goed verhaal zijn en daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden. Het zou zomaar kunnen dat me iets te binnen schiet waardoor ik beide dames weer tot leven wek. Maar misschien blijven ze ook voor altijd de hoofdrolspelers in de Noordzeemoorden en verder niet (alhoewel iemand me de suggestie al deed: De Waterlandmoorden, De Zuiderzeemoorden….)

Voor alle vragen aan en antwoorden van Isa Maron, klik hier

Citaat sillyruns:
    Kyra maakt zich steeds meer los van haar familie, van haar kind-zijn. Wordt een volwassen vrouw. Ze redt zich zelfstandig in Londen. Het besef dat haar zus er niet mee zal zijn wordt steeds dieper. Ook Maud maakt een behoorlijke ontwikkeling door, van onzekere partner/vrouw naar het besef dat ze alles bezit wat ze nodig heeft. Beide daders (Ed en Vincent) maken ook een behoorlijke ontwikkeling door. Ed wordt steeds gewelddadiger. Komt los van Vincent nu deze gevangen zit en merkt dat hij volledig zijn eigen plan kan trekken. Vincent daarentegen wordt geconfronteerd met het verlies van zijn zus. Vertoont daardoor zelfs wat kwetsbaarheid.
    Beoordeling: 8,50

Citaat helderinge:
    Naarmate het verhaal vordert, ontwikkelen de personages zich steeds meer. Vooral Kyra vind ik bijzonder. Anne Jan is de stabiele achterban en zijn relatie met Kyra wordt me niet helemaal duidelijk. Ik gok op een gepensioneerde rechercheur die nu leermeester is. Ja, uiteraard is Kyra mijn favoriete personage, vrijgevochten jong en vol doorzettingsvermogen en lef. Vanaf begin tot eind heb ik heerlijk gelezen. Ik heb genoten mijn recensie is geplaatst en ik ga snel de andere delen opzoeken. Bedankt dat ik mee mocht doen.
    Beoordeling: 8,00

Citaat wiets:
    Ik had hoge verwachtingen, na het lezen van deel 1, 2 en 3. En deze verwachtingen zijn uitgekomen. Het was een heerlijke spannende aaneenschakeling van gebeurtenissen. Elke keer verspringend van de ene naar de andere verteller en van de ene naar de andere locatie en van het ene onderwerp naar het andere. Soms wel even 2 keer lezen om weer te weten waar je bent en wie aan het woord is. (En dan soms ook nog in het verleden)
    Schokkend ontknoping (in de silo), maar wel passend bij het verhaal. Het zat er natuurlijk wel aan te komen. Ook schokkend om te horen dat er zoveel waargebeurde feiten in verwerkt zitten. Bijna niet te geloven!
    Beoordeling: 8,33

Citaat Jet spanjersburg:
    Ik had nog niets van Isa gelezen. Vond het een spannend boek, nadat ik de achterflap had gelezen en andere resensies, heeft het wel aan mijn verwachting voldaan.  Ik heb de andere delen niet gelezen, maar dat ga ik wel doen. Doordat ik nog niets gelezen had, kostte het misschien iets meer moeite om in het boek te komen! Het is spannend voor mij, wanneer ik maar door wil blijven lezen, soms leg ik ook het boek even weg omdat het te spannend is.  Zoals het verhaal is opgebouwd en ook omdat het weer andere achtergronden geeft van de personages, blijft het toch origineel.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Lies Oosterhoff:
    Nee, eigenlijk helemaal niet. Om eerlijk te zijn heb ik al eerder met een boek van haar in mijn handen gestaan maar zoals ik eerder schreef, je moet keuzes maken. Ik ben niet zo’n verschrikkelijke fan van Nederlandse schrijfsters… Sorry, maar dat is gewoon zo. Toch wilde ik het dan eens proberen en ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast. Ze houdt ons als lezers echt in spanning door de verhaallijnen te wisselen. Maar ook af en toe dat kijkje in het verleden van het slachtoffer. Heerlijk. Je hebt dan de neiging om alleen de hoofdstukken op te zoeken met de cursief geschreven tekst, te lezen. Ik word daar behoorlijk nieuwsgierig van.
    Beoordeling: 8,50

Citaat tesdro:
    Mijn favoriete personage is Kyra. Ze laat lef zien maar ze stelt zich ook kwetsbaar op. Ik verwachtte een spannend boek en dat is dit zeker. Het verhaal zit goed in elkaar en de verschillende verhaallijnen volgen elkaar goed op. Het is een vervolg op de andere boeken waarbij diverse dingen terugkomen maar als je de andere boeken niet gelezen hebt is dat geen probleem. Het boek is tot het einde toe spannend. Het boek zoog mij in het verhaal mee en ik er echt van genoten heb.
    Beoordeling: 8,83

Citaat kessel45:
    Jaaa de karakters ontwikkelen zich zéker. Vooral Kyra wordt een volwassen vrouw en ook komt Maud tot het besef op een gegeven moment dat er méér is dan werk. Maar ze krijgt wél steeds meer vertrouwen in Kyra en gaat haar meer bij het werk betrekken. Kyra is al vanaf het eerste boek mijn favoriete persoon. Zóó doortastend. Mijn complimenten. Ook in dit deel van De Noordzeemoorden hebben we gekregen waar we op zaten te wachten. Véél spanning en eindelijk een ontknoping. Goed opgebouwd plot.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Weert:
    Aangezien ik eerdere delen van Isa Maron heb gelezen verwachtte ik een spannend boek met terugkerende personages. Ja hoor, het verhaal is goed geschreven en de gebeurtenissen zijn goed afgerond. De vlotte schrijfstijl past goed bij het verhaal, niet moeilijk, waardoor je niet wordt afgeleid. Twee eerdere delen heb ik gelezen, maar dat is alweer een tijd geleden.
    Maar ik kan me goed vinden in het einde en in de gekozen oplossingen. De plot is goed gevonden en uitgewerkt, hoewel niet helemaal onvoorspelbaar. De psychologie en gedachtenwereld van de personages goed uit de verf komt
    Beoordeling: 7,33

Citaat xKelllllyyyyy:
    Ik vond het spannend naar het einde toe. Alles wordt pas op het einde bekend gemaakt. Had het einde ook Niet echt zien aankomen. Enkel een beetje. Heel vlot leesbaar hoewel ik toch iets meer had verwacht. Ik vind het een heel geloofwaardig verhaal.
    Beoordeling: 7,17

Citaat nini_ingrid:
    Ik moest eventjes in het verhaal komen omdat ik de drie vorige delen niet gelezen heb maar eens ik goed wist wie de personages waren kon ik het boek moeilijk weg leggen. Fijne schrijfstijl, heel gemakkelijk te volgen en begrijpelijk, het leest echt prettig. Ik ben heel tevreden want het bleef echt spannend tot het einde, ga het boek echt wel aanraden bij vrienden en kennissen. Het is spannend van het begin tot het einde, er is geen moment dat je het verhaal saai vindt.

Citaat Britt1989:
    In het begin lijkt het nergens naar toe te leiden. Tot alles bij elkaar komt. Er komen steeds meer verassingen boven. Ze zitten zeker goed verstopt. Dit einde had ik niet bedacht. Ja, het verhaal is wel geloofwaardig al denk ik dat sommige dingen misschien in het echte leven al eerder ontdekt waren. Ja, ik ga dit boek aanraden bij familie en vrienden, er is al een wachtrij om hem te lezen.

Citaat Hetty:
    Maud is een ervaren en gedreven rechercheur met echt hard voor de zaak. Als moeder en partner is ze wat onzeker en steunt op de relatie met haar dochter Roos. Ook heeft ze soms last van een zaak uit het verleden. “Zoveel blauwe plekken had ze nou ook weer niet.” Dit alles maakt haar een menselijk en herkenbaar karakter.
    Kyra is een gemotiveerde en enthousiaste jonge vrouwelijke studente criminologie. Gedreven door de zoektocht naar haar verdwenen zusje, bijt zij zich vast in het onderzoek naar de verdwenen meisjes rondom de Noordzee en de gevonden schedels in een tuin. Een eigenwijze slimme jonge vrouw met een koppig karakter die zich soms meer laat leiden door impulsiviteit dan met verstand. Ik heb met erg veel plezier dit 4e deel gelezen en ben zeer tevreden als ik het boek dicht sla.
    Beoordeling: 9,67

Citaat alegna:
    Vooraf hoopte ik op een zeer spannend boek dat echt in mijn straatje past. Ik geniet enorm van lugubere moorden (in boeken) en het kat en muisspel dat daardoor ontstaat. Dit boek is echt een geweldig boek in dat opzicht. Met nog eens het aspect dat de muis (Vincent) niet wil praten, waardoor de nachtmerrie langer doorgaat tot de andere dader ook gepakt kan worden. Ja, de schrijfstijl was onwijs fijn, omdat het duidelijk was wie er aan het woord was. Je sprong steeds van plek naar plek, van persoon naar persoon enzovoort. Wat ook hoort bij zo’n verhaal, maar wat dus ook zeer duidelijk terugkwam.
    Beoordeling: 8,67

Citaat maria burger:
    Een aantal zaken vind ik niet zo geloofwaardig zoals het niet opvallen van een politie van een modern hek met muur om een oud gebouw. Dat is niet logisch, of die boten die in een haven achterblijven en niet gemeld worden terwijl er opsporingsberichten over verdwenen meisjes zijn die aanspoelen en hoe zwak Sarah van gestel moet zijn en toch een silo op kan klimmen etc. Maar dat er misstanden zijn dat geloof ik zeker maar ook van dien aard die beschreven zijn?? Je hoopt altijd van niet maar soms komt er weer wat in het nieuws.
    Beoordeling: 8,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 100

Leuk verslag!
    Het boek is zeer zeker de moeite waard om te lezen.
    Ikzelf ben zo enthousiast dat ik de voorgaande delen ook nog ga lezen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.