Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 51: Dwaalspoor Verslag leesclub Dwaalspoor van Pjotr Vreeswijk

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #9957 |

Leesclub 51, Dwaalspoor – Pjotr Vreeswijk

Inleiding

Het verhaal: Dwaalspoor

Als Alex De Klerck, een ex-agent van de geheime Europese antiterreureenheid OPERATIONS, een onheilspellend en mysterieus bericht ontvangt, reist hij in allerijl naar Brussel.
    Op hetzelfde moment komt er dertienduizend kilometer verderop een roestige oude dieseltrein in beweging, waarvan zowel de lading als de bestemming onbekend zijn.

Eenmaal in de Europese hoofdstad gearriveerd, lijkt voor Alex alles veranderd. Zijn oude werkgever keert zich tegen hem en als hij daarna ook wordt geconfronteerd met een brand met dodelijke afloop, neemt de voormalig geheimagent noodgedwongen contact op met zijn enige en laatste bondgenoot: computerexpert en oude vriendin Suzanne Boyle.

In een ultieme poging het bericht te ontcijferen, vraagt hij haar alle geschreven en ongeschreven regels te overtreden. Wat hij niet weet, is dat daarmee de poort naar Europa wagenwijd wordt opengezet. Een monsterlijk kwaad stroomt het continent binnen.

De schrijver: Pjotr Vreeswijk

Pjotr Vreeswijk is geboren in Gouda en getogen in Den Haag. Na zijn diensttijd in Blomberg (Duitsland), waar hij als luchtmachtbeveiliger heeft gewerkt, is Pjotr in de Haagse horeca terechtgekomen. Hierna heeft hij de overstap naar de politie gemaakt, waar hij ondertussen ruim veertien jaar werkt.

Bij de politie heeft hij diverse functies en neventaken vervuld. Zo is hij motorrijder en mountainbikesurveillant in een achterstandswijk geweest en heeft hij als lid van onderzoeksteams verschillende grote rechercheonderzoeken gedraaid. Nu is hij, in de rang van brigadier, werkzaam als wijkagent aan bureau Scheveningen waar hij de spil tussen politie en burgers vormt. Zijn jarenlange ervaring als agent in verschillende Haagse wijken is merkbaar in de razendsnelle actiescènes van Dwaalspoor.

De lezers:

Lezer 1: Charlotte, 56 jaar
    Ik doe mee met Dwaalspoor omdat ik het eerste boek van Pjotr Vreeswijk heb gelezen, zijn debuut Masterplan en dat was een goed boek. Tevens heb ik hem mogen ontmoeten en ik denk dat hij een veel beter boek heeft geschreven, met een goed plot en met het lekkere ding de hoofdpersoon Alex….

Lezer 2: Fgoestoh, 46 jaar
    Na het eerste deel en het waanzinnig gezellige snert event alsmede de kennismaking en gesprekken met Pjotr kan ik niet anders dan deel willen nemen. Via twitter verschillende kleine gesprekjes en hints over het onderwerp al gehoord van Pjotr wat me echt nieuwsgierig heeft gemaakt. Een betere reden is er niet toch.

Lezer 3: MissyP, 45 jaar
    Zou supergraag meelezen in Dwaalspoor van Pjotr Vreeswijk. Ben zeer benieuwd hoe Alex en Suzanne dit probleem weer gaan oplossen. Heb ook zeer genoten van Masterplan en vind het heerlijk om nu eens een James Bond-achting verhaal te lezen in plaats van er voor naar de bioscoop te gaan.

Lezer 4: M_Vermeulen89, 28 jaar
    Ik lees over het algemeen weinig tot geen echte actiethrillers. Ik heb echter het vorige deel Masterplan met ontzettend veel plezier gelezen mede door de continue aanwezigheid van de spanning en de levendige, goed doorontwikkelde personages. Ik zou dan ook ontzettend graag het nieuwe deel willen lezen omdat ik benieuwd ben naar de verdere ontwikkeling van Alex en Suzanne en of dit tweede deel net zo spannend is als het eerste!

Lezer 5: Alice1812, 39 jaar
    Een Nederlandse schrijver die over de antiterreureenheid en een voormalig geheim agent schrijft, dat klinkt als een echt mannenboek van Nederlandse bodem!

Lezer 6: Ans Stier, 26 jaar
    Dwaalspoor heeft al mijn aandacht aandacht getrokken. Het lijkt me een erg goed boek. De titel klinkt al spannend. Nog nooit heb ik iets van deze auteur gelezen maar al we veel positieve berichten gehoord. Ik wil hem erg graag lezen, ik vind het ook leuk om met boek van een voor mij onbekende auteur kennis te maken. En uiteraard houd ik van spannende boeken. Ik hoop dat ik ingeloot wordt. De cover ziet er veelbelovend uit. Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening.

Lezer 7: Wilma, 54 jaar
    De omschrijving van het verhaal klinkt heel internationaal. Ik ben heel benieuwd hoe hij zijn ervaringen als agent in Scheveningen kan vatten in een internationaal verhaal. Het doet mij een beetje aan agenten zoals Schimansky van vroeger denken, een beetje foute agent krijgt de schuld van van alles en na heel veel gedoe komt het dan toch goed. Laat me graag verrassen.

Lezer 8: Saskia, 50 jaar
    Ik ben helemaal van mijn à propos. Ik heb net de omschrijving van het nieuwe boek van Pjotr Vreeswijk gelezen en ik vind het nu al spannend. Welk monsterlijk kwaad komt er Europa binnen en waarom probeert zijn voormalige baas onze held te dwarsbomen. Daar moet ik meer van weten. Het is echt zelden dat een omschrijving van de flaptekst (neem ik aan tenminste) me zo trekt. Er wordt echt niks weggegeven maar ik krijg het gevoel dat ik hier meer over moet weten. Heel dringend zelfs. Bijna van levensbelang. Ik heb nog niet eerder iets van Vreeswijk gelezen maar zo te zien heb ik wat gemist. Ik ben benieuwd dus doe graag mee.

Lezer 9: lezer, 54 jaar
    Ik lees graag mysteries: het oplossen van puzzels en zo een spoor volgen vind ik leuker dan het pure brute geweld. Ik ben zelf computerprogrammeur en geniet extra van de belevenissen van de computerexperts uit boeken, hun leven is zoveel interessanter dan het mijne (al is mijn levensverwachting hopelijk langer). En Suzanne Boyle? Ik moest tweemaal kijken om zeker te zijn dat er niet Susan Boyle stond. Van die associatie geraak ik in elk geval niet af.

Lezer 10: Severine, 31 jaar
    Ik had dit boek reeds langer op het oog, en vind het dus fantastisch dat het wordt uitgekozen voor jullie leesclub. De verhaallijn spreekt mij erg aan, alsook de mooie cover van het boek. Het ziet er een boek uit dat leest als een trein. Zullen wij als lezers op een dwaalspoor worden gezet? Hopelijk kom ik dit snel te weten.

Lezer 11: Annemie S, 57 jaar
    De naam van de schrijver zag ik reeds herhaalde malen voorbijkomen op de facebookpagina. Nu komt ie weer via email binnen en daardoor kreeg iedereen mijn aandacht helemaal. Het verhaal intrigeerde me al vanaf het eerste moment en als ik er dan ook nog een mooie recensie mag over schrijven, stel ik me graag kandidaat.

Lezer 12: Helma, 57 jaar
    Ik heb zo genoten van Masterplan, dat ik heel graag wil weten hoe het verder gaat met Alex. Waarom ik mee wil doen? Dat staat al kort hierboven, met de volgende toevoeging: Ik vond het eerste boek een mooie mix van spionage, avontuur en spanning en ik ben benieuwd of hij dat in de tweede deel weer voor elkaar krijgt. In het eerste deel waren er nog een paar open eindjes en natuurlijk wil ik weten of ik daar in dit deel antwoord op ga krijgen.
    Dus nu duimen dat ik een van de gelukkigen ben.

Lezer 13: roodkapje, 55 jaar
    Ik neem graag deel aan de leesclub Dwaalspoor van Pjotr Vreeswijk. Ik zag dat er heel wat boeken de titel Dwaalspoor hebben. Ik ben benieuwd naar de dwaalsporen in dit boek en houdt wel van een beetje actie. Ik kom graag achter het geheim van het mysterieuze bericht van Alex en wat voor monsterlijk kwaad het continent binnenkomt.

Lezer 14: yv87, 30 jaar
    Ah, wat doet het plot van Dwaalspoor me deugd, zo op deze vreselijke vrijdag de dertiende waar werkelijk alles misgaat! Het klinkt al een lekker onheilspellend en verrassend plot met een overdosis testosteron. En dat lijkt me héérlijk!
    Ik had nooit eerder van Pjotr Vreeswijk gehoord, maar na het lezen van het plot in onderstaand mailtje, ben ik meteen even gaan zoeken en de boeken spreken me ontzettend aan.
    Snelheid, hoog testosteron-gehalte, actie, complotten en kwaad. Alleen met die woorden lijkt het boek me al op te slokken!

Vind leesclubs een ontzettend leuke manier om zo eens in de zoveel tijd een boek te lezen. De sfeer die gecreëerd wordt doordat meerdere mensen tegelijk hetzelfde boek lezen is al leuk, maar de kritische blikken op een boek maken het misschien nog wel het meest interessant. Bovendien vind ik de toevoeging om vragen kunnen stellen aan de auteur een ontzettend leuk iets!

Zo heb ik meegedaan met de leesclub van Gevarenzone van Jennefer Mellink en ik vond het einde echt heel erg teleurstellend. Met de reactie van Jennefer heb ik er toch een andere kijk op gekregen en ga het boek binnenkort zeker nog eens lezen met haar antwoord in gedachten. Ben benieuwd of ik er een ander gevoel aan over ga houden. Zo fijn dat de auteurs mee kunnen lezen en reageren!

Lezer 15: Jara Lee, 46 jaar
    Omdat ik erg nieuwsgierig ben naar collega-schrijvers en zeker omdat ik de naam Pjotr vaker heb horen vallen. Ook zal ik op mijn eigen blogje een recensie schrijven en voor ThrillZone.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het eenenvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Dwaalspoor, geschreven door Pjotr Vreeswijk, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij LetterRijn.
    Vele honderden bezoekers van de leesclub zagen een flitsende boektrailer die, als je hem had gezien, voldoende was om het boek Dwaalspoor direct aan te schaffen. Daar hebben ook veel mensen gevolg aan gegeven en voor deze leesclub zijn dat ook weer 15 winnaars.

‘Ik doe mee met Dwaalspoor omdat ik het eerste boek van Pjotr Vreeswijk heb gelezen, zijn debuut Masterplan en dat was een goed boek, laat Charlotte ons weten. Bij Fgoestoh is het niet precies duidelijk of het de snert bij Coenraad was of toch het boek… Alice1812 denkt een mannenboek gewonnen te hebben: ‘Een Nederlandse schrijver die over de antiterreureenheid en een voormalig geheim agent schrijft, dat klinkt als een echt mannenboek van Nederlandse bodem!’. Weer een mooie mix van redenen om mee te willen doen.

Maar roodkapje heeft de link met de cover en de boektrailer gevonden: ‘Ik ben inmiddels bij blz 60 en geniet ervan. Veel kan ik er nog niet van zeggen, leest als een “trein”, vlot geschreven’. Dit horen we graag Severine: ‘Wat een super goed boek! Hij is al bijna uit, kan hem niet wegleggen. Het is nog spannender en origineler dan ik dacht!’
    Volgens mij maak je Pjotr blij als je plezier hebt met zijn boek.

Alice1812 heeft het boek volgens mij uit: ‘Het boek neemt je in een sneltreinvaart van spanning en actie mee naar het einde.’ Fgoestoh lijkt de snert ook niet echt gemist te hebben: ‘Pjotr je schrijft een heerlijke snelle actiethriller vol van spionage en militaire actie’.

Zozo, dat is snel gegaan hoor, deze leesclub. Waarschijnlijk een goed verhaal. We gaan snel lezen wat iedereen van vindt.

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat M_Vermeulen89:
    De cover is eigenlijk een beetje in dezelfde trant als Masterplan met als verschil dat hij daar heel donker was en hier heel kleurrijk. Ondanks dit verschil blijft de cover wel dezelfde onheilspellende, grauwe uitstraling hebben. Mijn verwachtingen zijn redelijk hoog. Ik vond Masterplan een uitstekend debuut en ben benieuwd of Pjotr zichzelf heeft kunnen ontwikkelen tot een nog betere schrijver. Ik hoop dat ik een vorm van deze ontwikkeling in het boek terug kan vinden!

Citaat Saskia:
    Het is winter, de sneeuw dwarrelt en bedekt het landschap en het spoor. De titel is niet mis te verstaan. Je bevindt je op een dwaalspoor en die sneeuw erbij wekt de suggestie dat de hoofdpersoon al snel het spoor bijster is. Ik vind de kaft mooi en aantrekkelijk. Het is een winters tafereel maar toch oogt het niet donker. Er is hoop want kijk: er komt een trein aan wiens lampen licht in de duisternis doen schijnen. En volgens het woordje actiethriller zal dat met een hoop actie gepaard gaan. Ik krijg er al echt zin in.

Citaat Jara Lee:
    Ik vind de cover afbeelding en de titel op elkaar aansluiten. Valt goed op en nodigt uit om te gaan lezen! Ik heb geen mening over deze auteur. Ik heb nog niets van hem gelezen. Ik heb Masterplan meteen uit de bibliotheek gehaald. Ik zag zijn naam vaker voorbijkomen op internet en ik ben erg nieuwsgierig naar beide boeken!

Citaat Wilma:
    Ik heb veel gehoord over hem, maar nog nooit iets van hem gelezen. Begreep dat hij zelf ook agent is, vaak helpt dat wel. Ik verwacht een spannend verhaal met vaart en actie.

Citaat Helma:
    Mooi, aantrekkelijke cover. Je wilt weten wat daar in de verte op die spoorbrug gebeurt. Een explosie of gewoon de lichten van een aanstormende trein? Op de achterzijde de contouren van een soldaat? En de foto van Pjotr die je bijna streng toekijkt. Alles zeer smaakvol gedaan. Na het lezen van de tekst op de achterzijde wil je direct beginnen met lezen. Maar ik moet nog even geduld hebben, want eerst moet ik nog een ander boek uitlezen. Want ik weet nu al, als ik hier eenmaal in begin wil ik verder lezen. Ik vond het debuut van Pjotr Vreeswijk een heerlijke actiethriller. Een mooie mix van spionage, avontuur en actie in een zeer prettig weglezende schrijfstijl. Ik verwacht dat hij deze lijn voortzet in Dwaalspoor.

Citaat yv87:
    Zo, na een hectisch weekje eindelijk de tijd om de cover eens goed en aandachtig te bekijken.
    De kleur groen van de achterkant is helemaal mijn kleur. De voorkant is mysterieus en wekt vragen op. Wat heeft een treinspoor met het verhaal te maken? De achterkant vertelt dit meteen. Pjotr is voor mij een onbekende schrijver, maar na wat opgezocht te hebben, blijkt dat hij zelf agent in Den Haag is. Dat belooft veel actie en waarheidsgetrouwe scenes!
    Verwachting: actie, overload aan testosteron, mysterie! Oftewel: een verhaal dat me opzuigt en zorgt voor korte nachtjes!

Citaat Fgoestoh:
    De cover spreekt zeer wel aan. Ik zie de relaties met verdwaald zijn, op het verkeerde spoor zijn, de dreiging van iets in de verte dat je nadert. Maar ben benieuwd hoe dit in het verhaald past. Mede omdat door lezen deel 1 Masterplan en de discussie toen met Pjotr dat er meerdere diepere lagen in de cover zitten. Het was tof om deel 1 te lezen maar vooral.om de achtergronden van Pjotr te horen. Via Twitter kleine hints langs zien komen voor deel 2 en ben benieuwd hoe dit nu uitpakt.

Citaat lezer:
    Net thuisgekomen in een koud huis. Mijn buur kent mijn prioriteiten en heeft het boek boven op de stapel post gelegd. Warm word ik er niet van: een desolaat, besneeuwd landschap met centraal een ijzeren spoorbrug. Het doet me helemaal aan de spionagethrillers rond het ijzeren gordijn denken. De bijpassende naam van hoofdrolspeler en meesterspion Pjotr Vreeswijk blijkt die van de auteur te zijn. De introductie op de achterkant toont aan dat ik wel meteen in de juiste sfeer zit.
    Van de winnaar van de Thrillzone Debuutprijs 2016 verwacht ik een spannend boek dat hetzelfde hoge tempo aanhoudt als de actie die erin beschreven staat. Als programmeur hoop ik dat de rol van de computer in detail uit de doeken wordt gedaan. Als de beschrijving op de achterkant effectief de lading dekt, zal ik meer dan tevreden zijn.

Citaat MissyP:
    De cover is heel anders dan van Masterplan, nu kleurrijk. Zie een spoorbrug en de trein komt eraan! Kan ik nog ontsnappen?! Ik verwacht weer een spannend verhaal a la James Bond, lekker vlot geschreven. Ben benieuwd of het deze keer was wordt tussen Alex en Suzanne.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat yv87:
    Ik dacht even een beginnetje te maken, maar vloog net alweer pagina 60 voorbij. Als de rest van het boek zo verder gaat, ben ik helemaal blij! Wat leest het vooralsnog lekker weg!

Citaat Alice1812:
    Ook ik ben begonnen en het boek leest idd zo makkelijk weg dat je vergeet om kritisch te kijken maar ik ben geloof ik nog niks geks tegen gekomen! Ik had geen echte verwachtingen van de verhaallijn en deze loopt in ieder geval tot nu toe niet zoals verwacht! (Zeer positief bedoeld)

Citaat roodkapje:
    Ik ben inmiddels bij blz 60 en geniet ervan. Veel kan ik er nog niet van zeggen, leest als een “trein”, vlot geschreven.
    Citaat Charlotte:
    In het begin dacht ik wel even oh er wordt weer heel veel informatie gegeven. Veel uitleg, wat ik persoonlijk jammer vind, overbodige zinnen die niets toevoegen, maar dat verandert na een aantal hoofdstukken (ook bij Alex). Dat heeft niets te maken met de verhaallijnen. Er is veel actie en reactie en ik vermoed dat degene die nu opgevoerd wordt als niet te vertrouwen dat wel is, en dat er iemand is die fout is en nee dat is Alex niet. Ik wil nl niets weggegeven voor deelnemers die nog niet zo ver zijn.
    In de wereld van thrillers vind ik spionage en geheime diensten altijd een genre apart. Er gebeurt zoveel waar wij geen weet van hebben. Ik ga morgen weer verder en lees Dwaalspoor dan uit. Ik heb nog een aantal prettige en spannende leesuren voor de boeg.

Citaat Annemie S:
    Het verhaal ontwikkelt zich redelijk snel. Geweldadige acties volgen elkaar in sneltempo op, waardoor ik soms niet meer kon volgen. Vaak krijg ik het gevoel dat ik toch beter eerst Masterplan gelezen had. Ik heb namelijk nogal wat moeite met het leren kennen van de personages, en ze ook weer te herkennen, vooral ook hun onderlinge relaties. Bleef toch nogal onduidelijk.

Citaat Severine:
    Wat een super goed boek! Hij is al bijna uit, kan hem niet wegleggen. Citaten die mij aanspreken vind ik niet echt. Het is nog spannender en origineler dan ik dacht!

Citaat Ans Stier:
    Ik ben nu ook halverwege. Het is een boeiend verhaal. In het begin even in komen omdat er verschillende verhaallijnen opgestart moesten worden maar naar mate je iets verder bent kom je er lekker in.

Citaat lezer:
    Van bij het begin van het verhaal zat ik al meteen mee in volle aktie. Ik moet bekennen dat ik zo werd meegesleept dat ik nergens anders op gelet heb, ook niet op citaten. 1 sprong er toch uit op p. 199 “Het is niet te hacken. Het is volkomen veilig…. Maak je niet druk. Het is echt onmogelijk.”
    Als ik zoiets lees komt mijn haar (het weinige dat ik nog heb) rechtovereind en verwacht ik Armageddon. Dit beweert men vandaag van blockchain technologie (Bitcoin) dat alle banken willen gaan invoeren… Laat ons hopen dat het boek een thriller blijft en geen voorspelling wordt.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Dwaalspoor is uiteindelijk door 15 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 51e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 8,27 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Dwaalspoor van Pjotr Vreeswijk geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 8,27
    2. Plot: 8,67
    3. Leesplezier: 8,67
    4. Schrijfstijl: 8,53
    5. Originaliteit: 8,40
    6. Psychologie: 7,07

Gemiddelde puntenwaardering: 8,27

Wat vindt Pjotr Vreeswijk van deze leesclub?

Beste leesclub deelnemers,

Het zit er helaas al weer op en ik kan er maar op een manier reageren. Wauw!
    Wat een onwijs gave leesclub was dit. Ik heb echt van jullie opmerkingen en vragen genoten. Wat een enthousiasme zeg. Ook al had ik al eerder een leesclub bij ThrillZone meegemaakt, ik vond het best nog wel spannend. Misschien nog wel meer als toen met Masterplan. De lat lag hoog en voor mij voelde het als erop of eronder. Dwaalspoor lag natuurlijk in het verlengde van Masterplan, maar ik had links en rechts toch dingen anders gedaan. Ik deed wat met taal, en liet sommige dingen achterwege. Voor mij was Dwaalspoor echt een test. Dankzij jullie feedback denk ik dat deze geslaagd is, en sturen jullie mij met behoorlijk wat zelfvertrouwen verder op pad. Bedankt!

Een eerste boek is belangrijk, maar ik heb gemerkt dat een tweede nog veel belangrijker is. Er zijn immers ineens verwachtingen. Ik wil jullie ook bedanken voor de kritische noten. Die horen erbij en ik ga er mee aan de slag in mijn volgende manuscript dat er zeker gaat komen.

Lieve mensen nogmaals bedankt en ik hoop dat ik jullie volgend jaar, als mijn nieuwe boek uit is allemaal weer in goede gezondheid hier mag treffen.

Groetjes, Pjotr

Getekend: Pjotr Vreeswijk.

Een impressie van de antwoorden die Pjotr Vreeswijk gaf op lezersvragen:

Jara Lee vraagt:
    Hallo Pjotr, ik heb erg veel zin om je boek te gaan lezen! Ik heb alleen een vraag. Horen de twee boeken Masterplan en Dwaalspoor bij elkaar en is het handiger om toch eerst Masterplan te lezen? Ik weet van sommige boeken dat je meegroeit met de personages… want dan ga ik die eerst lezen! Ik kan hem zo halen uit de bibliotheek. Groetjes van Rachel.

Pjotr Vreeswijk antwoordt:
    Hoi Rachel, gaaf dat je meedoet aan de leesclub. Ik denk dat je Dwaaspoor gemakkelijk los kan lezen. Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet extra leuk zou vinden als je eerst Masterplan las. Veel plezier in de leesclub en ik kijk uit naar je verdere reacties.
    Groetjes, Pjotr

Yv87 vraagt:
    Ha Pjotr, ik heb ‘m net dichtgeslagen en heb werkelijk genoten! Wat een vaart, leek wel alsof ik in een sneltrein zat! Heerlijk, was echt even toe aan zoiets. Juist door de aandacht die je aan je personages besteedt in het nawoord heb ik het idee dat ik wel wat heb gemist, dus ik ga zeker kijken of ik Masterplan ergens kan vinden! Tijdens het lezen overigens totaal geen last van gehad, kan inderdaad prima als standalone. Maar door het nawoord ben ik wel getriggerd. Wat ik me nu afvraag, in hoeverre zijn de personages gebaseerd op jezelf of collega’s uit het politieleven? De dingen die ze denken, de acties die ze doen…
    Groetjes, Yvonne

Hoi Yvonne, fijn dat je zo van het boek hebt genoten. Hier doe ik het natuurlijk voor. Masterplan is overal nog te bestellen of te leen in de bieb. Over de personages. Alex heeft best veel van mij weg. Vooral de steun die hij zoekt bij zijn collega’s maar ik denk ook zijn naïviteit (soms). Susanne is deels gebaseerd op mijn vrouw. Dat is ook een taaie en heel sterk.
    In de personage van Gideon Joubert zie ik mijn oude luitenant uit de tijd dat ik beroepsmilitair was.

Ik denk dat het normaal is dat je personages ongewild allemaal iets van jezelf of van personen uit je eigen omgeving krijgen. Ik kan natuurlijk maar uit een vaatje tappen, en dat ben ikzelf.
    De actie uit mijn boek zijn uitvergrotingen van dingen die ikzelf op straat heb meegemaakt. Misschien kom ik wel geen radioactief besmette goederentreinen tegen, ik ben vaak geconfronteerd met geweld en achtervolgingen. Ook heb ik natuurlijk zelf veel aanhoudingen verricht en train ik veel procedures. Ik hoop dat ik je vraag zo voldoende heb beantwoord.

Bedankt dat je mijn boek hebt gelezen en fijn dat je ervan genoten hebt. Ik kijk uit naar je recensie straks op het eind van de leesclub. Groetjes, Pjotr.

roodkapje vraagt:
    Hallo Pjotr, hoelang het je erover gedaan om Dwaalspoor te schrijven? En wat vinden jouw collega’s ervan? Is het schrijversschap goed te combineren met het werk als politieman? Groetjes, Joke

Hoi Joke, ik denk dat ik er een klein jaar over geschreven heb. Hierna natuurlijk de redactie. Rond augustus van dit jaar waren we klaar. Ik schrijf vooral als ik vrij ben. Juist door mijn werk als politieman heb ik veel vrije tijd. Ik werk onregelmatig en om het weekend dus heb vaak een paar uurtjes voor mezelf. Ik skip vooral televisiekijken. Daar is veel tijd te halen. Bedankt voor je leuke vraag. Groetjes, Pjotr

Voor alle vragen aan en antwoorden van Pjotr Vreeswijk, klik hier

Citaat Jara Lee:
    De meest opvallende personage voor mij was Natalia. Ik zag het niet aankomen wat er met haar gebeurde in de loop van het verhaal. (Ik wil natuurlijk niet veel prijsgeven over de inhoud) Maar zij evolueert natuurlijk de verkeerde kant op. Ik denk dat ik wel begrepen wordt door de lezers en de schrijver zelf. Doordat het zo spannend was wilde ik alleen maar doorlezen. Dan zegt het in mijn ogen genoeg. Ga zo door! Ik heb geen commentaar! Leest als een trein!
    Beoordeling: 8,67

Citaat Helma:
    Ik vind Alex eigenlijk niet veel veranderd ten opzichte van het vorige boek. Hij blijft voor mij hetzelfde. Ik vind het voor het verhaal en het genre ook helemaal niet nodig dat hij evolueert. Hij is al goed zoals hij is. Datzelfde geldt ook voor Joubert en Lynn Diaz. Het eerste boek heb ik al gelezen en ik was direct fan. Van het tweede deel heb ik ook genoten en zijn volgende boek zeker ook. Ik wil weten hoe het verder gaat met Alex en ik verwacht dat Lynn Diaz toch ook wel weer een rol zal komen spelen.
    Beoordeling: 8,17

Citaat yv87:
    Alex, Suzanne en Joubert hebben een plaatsje in mijn hart veroverd, wat een heerlijke personages zijn dat! Alex omdat hij een heel klein hartje heeft en opkomt voor wat hem lief is, Suzanne omdat het gewoon een schat van een mens is en ik benieuwd ben naar wat haar precies is overkomen en Joubert omdat hij een leider is, maar toch komt hij ook over als een knuffelbeer.

Citaat Annemie S:
    De schrijfstijl past hier zeer zeker bij het verhaal. Zo beeldend beschreven dat het eerder leek of ik een film aan ‘t volgen was dan wel een boek. Het betreft hier een boek boordevol acties, die elkaar opvolgen in snel tempo. Eigenlijk blijf ik toch wat gefrustreerd achter. Ik ben er nog steeds niet achter wie Lynn is in verhouding tot Alex en Suzanne, wie haar opdrachtgever was, en wat nu -buiten het vinden van die twee agenten- haar hoofdtaak was. Dus ja, ik ga het eerste boek ook lezen, in de hoop dat ik dan de verhoudingen beter begrijp en de dingen die ik gemist heb ook beter kan plaatsen. En misschien lees ik dan Dwaalspoor daarna nog een keer, zodat alles duidelijker zal worden.
    Twee delen zijn wel weinig om over een serie te spreken. Dus ja, voor de liefhebber kan er nog wel een derde deel bij.
    Beoordeling: 8,00

Citaat Alice1812:
    Het boek neemt je in een sneltreinvaart van spanning en actie mee naar het einde. Je moet wel blijven opletten, maar doordat het makkelijk weg leest is dit heel goed te doen! Ik ga zeker het vorige deel lezen voor antwoorden op enkele van mijn vragen en ook volgende boeken zal ik zeker lezen! Jazeker moet Pjotr de serie voortzetten, Alex heeft vast nog veel meer te beleven!

Citaat Charlotte:
    Vreeswijk schrijft actiethrillers en over spionage, daar gaan zijn twee boeken over. De schrijfstijl van korte hoofdstukken, veel actie en met grote sprongen van de een naar de ander past bij zijn stijl, al is het in het begin wel even wennen.
    Wat ik persoonlijk jammer vind is dat hij teveel wil uitleggen, er mag wel wat te raden zijn, maar dat is mijn persoonlijke mening. Zijn boeken lezen gemakkelijk, zijn spannend en zorgen voor een aantal plezierige leesuren.
    Ik heb nu beide boeken gelezen en de serie mag wel uitgebreid worden. Nieuwe mensen en nieuwe avonturen completeren dan het verhaal rondom Alex, Suzanne en Lynn, deze verhaallijnen gaan dan verder. Want het is niet meer de serie van Alex, het is een serie van deze drie mensen naar mijn mening.

Citaat Fgoestoh:
    Pjotr je schrijft een heerlijke snelle actiethriller vol van spionage en militaire actie. Ik vind je schrijfstijl erg toegankelijk en het boek las best wel lekker weg. Deel drie of een andere opvolger van je is iets waar ik zeker naar uit kijk gewoonweg omdat het boeken zijn waar je niet heel erg veel bij hoeft te denken.
    Ik ben zeker voorstander van Alex – deel drie. Ik denk dat Alex echt naar de USA moet. En met Suzanne de strijd moet aangaan met hackende Russen die een presidentskandidaat willen vermoorden of een kerncentrale overnemen of zo iets…. Waarbij Lynn vanuit het Kremlin met de computer van een of andere generaal aldaar de russen ontmaskerd. Maar ja, ik ben geen schrijver dus ik laat me verrassen en ben benieuwd.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Ans Stier:
    De schrijfstijl past zeker goed bij het verhaal. Twee verhaallijnen zijn mooi uitgerwerkt. Vanuit de terrorist wordt het duidelijk wat er speelt en ook aan de kant van Alex, Suzanne en Natalia. Lynn speelt ook een grote rol in de verhaallijn en aan het eind van het boek komt dit mooi bij elkaar. Dit boek van Pjotr is mij prima bevallen. Een fijne schrijfstijl, diepgaand en spannend. Zijn vorige boek zou ik ook graag lezen en zijn komende boeken ook. (Pjotr mocht je nog een recensent zoeken voor je boeken dan wil ik ze met plezier lezen en recenseren.
    Deze serie mag wat mij betreft zeker voortgezet worden!

Citaat Wilma:
    Het is lastig wat over het plot te zeggen zonder teveel te verklappen. Ik zou zeggen laat je overrompelen. Door de wisselingen wordt je meegenomen in waanzinnige achtbaan. Nee het is geen typische Nederlandse roman. Ik denk dat het door de stijl komt en ook omdat het niet echt in Nederland speelt. Sommige dingen zijn wel erg toevallig en voor mijn gevoel niet echt realistisch maar dat is zeker niet storend.
    Beoordeling: 8,67

Citaat roodkapje:
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht en ik vond het lastig om weg te leggen, omdat ik wilde weten hoe het verder ging. De scenes deden reëel aan. Ik weet niet of ik het echt een typisch Nederlandse roman zou willen noemen. Het had ook door iemand van niet Nederlandse oorsprong geschreven kunnen zijn.

Citaat lezer:
    Uiteraard zijn er de helden waar je mee meeleeft, en dan vind ik het moeilijk kiezen tussen Alex, Joubert en Lynn. Maar de persoon die mij het meest raakte – omdat hij zo tragisch menselijk getekend werd – is de machinist Michail. Een gewone man die een klein risico wil nemen om zijn bestaan iets te verbeteren en dan onafwendbaar op zijn noodlot afstevent. Met als dieptepunt (los van zijn zinloze dood door paniek) wanneer op zijn kop wordt geplast en dat zijn geluk betekent.
    Beoordeling: 10,00

Citaat Saskia:
    Ja dit is een actiethriller. Plotwendingen en wisseling van vertelperspectief horen daarbij. Je kunt natuurlijk wel nog kiezen voor meer achtergrondinfo (wat Pjotr niet doet) maar de helden blijven altijd een beetje een soort superman. Zelfs 3 seconden van Roslund en Hellstrom kennen een actie held die zo is. Maar dat dikke boek kent veel maatschappijkritiek en achtergrondinfo waardoor het een wat complexer boek wordt. En de personages worden psychologisch meer uitgediept. Dit is een eenvoudige en snelle actiethriller waar je als een speer doorheen gaat (al deed ik er wat langer over maar dat lag niet aan het boek)
    Beoordeling: 6,83

Citaat Severine:
    Pjotr heeft een aangename en vlotte schrijfstijl. Het las heel vlot en ik zag de beelden zo voor mij. De structuur is zeer goed. Pas op het einde weet je hoe het in elkaar zit. Het boek wisselt ook na enkele hoofdstukken van personage. Je leest over Lynn, daarna Alex, en zo is er een mooie wisselwerking die zorgt dat de spanning goed in het verhaal blijft. Het begin van het boek kun je ook pas goed begrijpen eenmaal je het boek uit hebt.
    Beoordeling: 9,00

Citaat MissyP:
    Ik vind het heerlijk zoals Pjotr schrijft. Het is een rollercoaster, maar door boven de stukjes duidelijk aan te geven waar het zich afspeelt en bv “twee jaar eerder” is het allemaal goed te volgen. Past ook perfect bij een actietriller.
    Het vorige boek van Pjotr had ik ook al met veel plezier gelezen (vandaar dat ik zo graag aan deze leesclub mee wilde doen) en ik zal zeker volgende boeken van hem gaan lezen! Graag zou ik daarin ook weer Alex de Klerck tegenkomen, want ik ben nog lang niet op hem uitgekeken! En ook Suzanne en Lynn zou ik graag weer terug zien komen in volgende boeken.
    Beoordeling: 8,83

Citaat M_Vermeulen89:
    Ja, het onderwerp is interessant en ook bangelijk realistisch. Het toont toch aan dat er een hoge mate van kwetsbaarheid zit in de wereldwijde automatisering en dit beangstigt mij af en toe wel. Vooral het 2de deel van het boek had mijn volle aandacht, ben hier dan ook als een bezetene doorheen gegaan!
    Beoordeling: 7,83

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

………..

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.