Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 18: De juiste man Verslag leesclub De juiste man van Max van Olden

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #4240 |

Leesclub 18, De juiste man – Max van Olden

Inleiding

Het verhaal: De juiste man

Max van Olden won met ‘Lieve edelachtbare’ de Schaduwprijs voor het beste thrillerdebuut. Met ‘De juiste man’ komt Max van Olden met een waardige opvolger. Het is een gelaagde thriller waarbij vergelding vooropstaat.

Hoofdpersoon is Oscar, een alleenstaande advocaat op leeftijd. Sinds een persoonlijk drama van twintig jaar eerder, staat zijn leven in het teken van wraak.

‘De juiste man’ is een thriller in de wereld van de advocatuur.

De schrijver: Max van Olden

Max van Olden (1973) is advocaat en voert een civielrechtelijke praktijk, voornamelijk met betrekking tot de creatieve industrie. Met zijn debuut Lieve edelachtbare won hij de Schaduwprijs 2016

Uit het juryrapport van de Schaduwprijs: ‘Een goed doordachte plot met sublieme verhaallijnen, die aan het eind prachtig bij elkaar worden gebracht. Een zeer verrassend en overtuigend debuut dat doet uitzien naar een vervolg’.

De lezers:

Lezer 1: Ingridje, 53 jaar
    Ik schrijf me graag in voor deze leesclub en kom ook met plezier naar Den Haag.

Lezer 2: Anitadegroot, 47 jaar
    Graag wil ik me opgeven voor De juiste man, ik heb nog niets van hem gelezen maar soms is het heel leuk om blanco in een verhaal te gaan. Geen verwachtingen maar gewoon lezen en als kers op de taart bij Coenraad de schrijver ontmoeten en vragen kunnen stellen dat vind ik nog het leukst en met medelezers in gesprek gaan hoe zij het boek hebben ervaren.

Lezer 3: Charlotte, 55 jaar
    Graag zou ik deelnemen aan de leesclub Max van Olden en hem ontmoeten in Den Haag. De juiste man zou ik graag willen lezen, omdat het een goed boek is zoals ik overal lees. En winnaar van de Schaduwprijs, dan is het een goed boek. Ik ben er erg nieuwsgierig naar en de bonus is dat ik hem graag zou willen ontmoeten in Den Haag.

Lezer 4: coenraad, 52 jaar
    Vlak na de bekendmaking in Amsterdam waar bekend gemaakt werd dat Max de schaduwprijs had gewonnen met zijn debuut Lieve edelachtbare werd ik door Walter Lucius aan hem voorgesteld. Even kort met elkaar gepraat te hebben heb ik het boek mogen lezen voor de Thriller debuutprijs 2016. Een prachtig debuut dat mij nieuwsgierigheid wekte om uit te kijken naar zijn volgend boek. Wederom heeft Max gekozen voor een advocatenkantoor. Ik ben enorm benieuwd hoe zijn tweede boek is en wat zijn schrijversgroei is in De juiste man.

Lezer 5: Fgoestoh, 45 jaar
    Bij Max kan je goed teruglezen dat hij ingewerkt is in het (Nederlandse) rechtstelsel en dat hij dit ‘waarheidsgetrouw’ toepast. Zijn stijl spreekt me zeker wel aan, gewoon daarom dus.

Lezer 6: leentje, 44 jaar
    Ik heb al een aantal recensies van dit boek gelezen en iedereen vond hem goed. Ben dus heel erg benieuwd naar het boek. Ik heb het boek ook al willen bestelen via een boekhandelaar. Net toen ik dit via mail binnen kreeg, dacht ik, laat ik dat eerst proberen. Win ik niet kan ik nog bestellen. Vind de cover ook heel mooi. En na als wat er de afgelopen weken gebeurd is ben ik weer klaar om te lezen en heb weer zin om een lees discusie.

Lezer 7: tesdro, 37 jaar
    Leuk om een keer een thriller te lezen in de wereld van de advocatuur. Nog niet eerder gedaan dus ik ben erg benieuwd.

Lezer 8: Marjon, 55 jaar
    Graag lees ik boeken met een mooi gelaagd plot en het feit dat deze thriller ook het predicaat “literaire thriller” heeft meegekregen maakt me dan ook nieuwsgierig en enthousiast om me voor dit boek op te geven. Ik verwacht een wat harder verhaal, vanwege het thema “vergelding” en ik denk dat ik de juiste vrouw ben om dit boek te lezen en te beoordelen. Om in de goede sfeer te komen heb ik meteen het debuut Lieve edelachtbare van deze auteur gepakt om te lezen.

Lezer 9: Erpi, 55 jaar
    Ik wil graag aan deze leesclub deelnemen en lezen hoe zijn professie wordt vertaald in het verhaal.

Lezer 10: maria burger, 55 jaar
    Ik ben zelf jurist en heb met de advocatuur te maken heb en daardoor benieuwd ben hoe Max van Olden de advocaat via zijn beroep? of gebruik makend van zijn kennis, wraak laat nemen. Je heb immers ook de orde van advocaten als beroepsgroep dus…ik ben héél benieuwd.

Lezer 11: claudje744, 42 jaar
    Ik wil graag deelnemen aan deze leesclub. Ik ken de auteur niet dus ik heb hem even gegoogled en een fragment van het boek gelezen. Top dat het begint met een quote van een Bob Dylan-song! Ik ben benieuwd of in het verhaal terug te zien is dat meneer van Olden zelf ook advocaat is.

Lezer 12: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Ik zou graag kennismaken met deze, voor mij onbekende, auteur en het lijkt me ook uniek, de setting in de advocatuur.

Lezer 13: kareltje, 48 jaar
    Omdat ik al hoopte dat jullie dit boek voor de leesclub zouden ontdekken! Ik heb zelf vanuit werk veel te maken met civielrecht, werk met juristen (sorry, geen advocaten) en ben enorm benieuwd naar deze schrijver en naar de door hem gecreeerde spanning in de advocatenwereld!

Lezer 14: barnem, 43 jaar
    Ik doe graag mee met deze leesclub. Zijn eerste boek was volgens mij het beste thrillerdebuut van vorig jaar. Daarnaast lijkt het me erg leuk jullie bij het event bij Coenraad weer eens te zien.

Lezer 15: XKellllllyyyyyy, 22 jaar
    Ik lees heel graag en ik heb nog nooit de kans gehad om een echte discussie en mening te geven over een boek.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…….

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog

Het achttiende boek dat door de leesclub is gelezen is De juiste man, geschreven door Max van Olden, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Ambo-Anthos.

Het leek er bijna op dat John Grisham in de leesclub was. Hij was auteur en advocaat alleen….zijn naam was anders, Max van Olden. En toch is Max in Nederland wereldberoemd. Maar je ontvangt ook niet zomaar de Schaduwprijs. Zijn debuut Lieve edelachtbare viel in 2016 die eer te beurt.

En voor diverse lezers was de auteur in kleine kring ontmoeten ook een extra stimulans om zich in te gaan schrijven voor deze leesclub. ‘Ik schrijf me graag in voor deze leesclub en kom ook met plezier naar Den Haag’, motiveert Ingridje haar aanmelding. ‘Als kers op de taart bij Coenraad de schrijver ontmoeten en vragen kunnen stellen dat vind ik nog het leukst en met medelezers in gesprek gaan hoe zij het boek hebben ervaren’, schrijft ons Anitadegroot.

Maar ook belangstelling voor het boek bleek voor leentje meer dan voldoende aanleiding om zich in te schrijven; ‘Ik heb al een aantal recensies van dit boek gelezen en iedereen vond hem goed. Ben dus heel erg benieuwd naar het boek’.

Het moge duidelijk zijn, lezend Nederland en Vlaanderen volgt Max van Olden met grote belangstelling!

Een snel verder lezende Erpi vindt: ‘Het boek leest lekker. Het is leuk om te zien hoe het verhaal zich langzaam ontvouwt. Ik word heel nieuwsgierig hoe Oscar verder gaat… Ik ga snel verder’. En kareltje is erachter nadat ze het boek tevreden dicht heeft geklapt: ‘Dit boek gaat niet zozeer over een rechtszaak of de rechtsgang of over het advocatenleven’. Tenslotte luidt de welgevormde mening van Stefanie_1985: ‘Zoals reeds gezegd vind ik het top dat hij zo toegankelijk schrijft en dat het niet te advocaatsgewijs saai en onverstaanbaar was’.

Dus ook hier weer evenveel meningen als lezers, hoogste tijd om ieders oordeel te gaan lezen…

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Ingridje:
    Aangezien ik juridische thrillers à la Grisham graag lees, hoop ik dat deze Nederlandstalige auteur misschien een waardig opvolger wordt.

Citaat Charlotte:
    Een straat en twee koplampen, en een wit blokje met naam en titel, dat is alles. Er wordt verteld dat Max van Olden de winnaar is van de schaduwprijs 2016. Als je niet beter weet zou je denken dat het over dit boek gaat. Nee dit is zijn tweede boek. Ik ben benieuwd, verwacht een goed boek en het toetje van deze leesclub is de ontmoeting op de 18e bij Coenraad thuis. Wie is Oscar, en wat hebben de koplampen te maken met Oscar en de titel De juiste man. Ik laat mij graag verrassen.

Citaat tesdro:
    Ik vind de cover er spannend uitzien met de koplampen in het donker. Het zegt nog niet zoveel over het verhaal en het heeft weinig met de titel van het boek te maken. De schrijver ken ik niet dus ik heb er geen verwachtingen bij.

Citaat barnem:
    Van Olden heeft een manier van schrijven die ervoor zorgt dat het verhaal simpel leest en je het je beeldig voor je ziet. Er zit een flinke dosis zelfspot van de hoofdpersonen in en daar houd ik wel van. Ik verwacht dat ook dit weer zo’n verhaal wordt waarbij de grens tussen het juridisch en rationeel toelaatbare opgezocht wordt.

Citaat maria burger:
    Een auto die in het donker verblindend op je af komt rijden met de bedoeling….
    Ik ken de schrijver niet. De verwachting is hooggespannen omdat hij de winnaar van de schaduwprijs van 2016 is en met zijn debuut genomineerd was voor de Hebban Thriller debuutprijs. Ik verwacht een thriller met aspecten van het gewone leven erin verwerkt. Ben benieuwd naar zijn persoonlijk drama.

Citaat marjon:
    Mooie, glanzende, stevige kaft. Onheilspellende koplampen, donkere nacht, natte weg. Geeft me nu al adrenaline bij de gedachte dat ik niet wil blijven staan. De tekst op de achterkant geeft mij voldoende info over het boek en ik zou niet twijfelen om hem te willen lezen. Met name de termen “psychologisch” en “gelaagd” spreken me heel erg aan.

Citaat coenraad:
    Na Lieve edelachtbare als een sterk debuut neergezet te hebben is mijn verwachting toch wel hoog. Dat zijn pen weer net zo vlot en vloeiend is als in zijn debuut.

Citaat Stefanie_R1985:
    Het is mijn eerste kennismaking met de auteur. Anderzijds, hij won met een vorig boek een prijs … Dan moet je toch een degelijk niveau hebben?!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat kareltje:
    Ik ben net begonnen in het boek. Leuk om in het dankwoord (laatste blz) te lezen hoe de schrijver zich verdiept heeft in onderwerpen en zelfs een dag met Pjotr Vreeswijk is meegeweest. Ben benieuwd wat we over online games tegen gaan komen.

Citaat Anitadegroot:
    Ik ben begonnen en wil complimenten maken over de cover, door het lezen maakt die nog meer indruk. Het taalgebruik vind ik ook goed, de schrijver schrijft heeft weinig woorden nodig om het verhaal te vertellen waardoor je door wil lezen. Ik ben zeer aangenaam verrast en wil zijn eerste boek ook gaan lezen.

Citaat barnem:
    Tot nu toe is het regelmatig een herhaling van zetten, maar het wordt niet vervelend. Het wordt nu wel tijd voor een nieuwe draai in het verhaal denk ik. Wat gaat Oscar met zijn gevoelens doen? Het is wel duidelijk dat hij het niet naast zich neer gaat leggen, maar wat gaat hij dan wel doen? Zoals ik verwachtte is dit boek geschreven op een manier die heerlijk wegleest. Geen ingewikkelde zinnen en lastige constructies.

Citaat leentje:
    Wat een verhaal, echt goed.

Citaat Erpi:
    Het boek leest lekker. Het is leuk om te zien hoe het verhaal zich langzaam ontvouwt. Ik word heel nieuwsgierig hoe Oscar verder gaat… Ik ga snel verder.

Citaat Marjon:
    Inmiddels ben ik op blz 172. Jammer…..nog maar 100 te gaan.

Citaat Claudje744:
    Ik heb net de laatste bladzijde gelezen van het boek. Wat een goed boek! Leest heerlijk weg en helemaal geen ingewikkeld juridisch, advocaten gewauwel. Ik heb erg moeten lachen om de onnozele gedachtegang van Oscar, de plannetjes die hij samen met Jasper smeedde om Alexander in de val te lokken. Zijn kleine dommigheden, terwijl hij juist dacht heel slim te zijn. Het einde vond ik briljant.

Citaat xKelllllyyyyy:
    In het begin ging het moeizaam. Maar tegen dat je op de helft van het verhaal was, ging het heel snel.

Citaat Fgoestoh:
    Ik ben ook begonnen. En wat een heerlijke start. Is even lastig met de stappen in de tijd. Je moet de eerste hoofdstukken echt even doorlezen om de noodzakelijke linken te kunnen gaan leggen. Maar nu ben ik lekker op dreef. Ik merk wel dat ik nog soms terugdenk en deze advocaten in het kantoor van de schrijver zijn eerste boek probeer te plaatsen. Dat is niet handig omdat er voorlopig in ieder geval geen link tussen zit en lossen verhalen zijn.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. De juiste man is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 18e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,86 en een mooie plek in de leesclub HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:
    Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De juiste man van Max van Olden geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 7,25
    2. Plot: 7,89
    3. Leesplezier: 8,11
    4. Schrijfstijl: 8,11
    5. Originaliteit: 7,57
    6. Psychologie: 8,25

Gemiddelde puntenwaardering: 7,86

Wat vindt Max van Olden van deze leesclub?

Nu de leesclub van De juiste man tegen zijn einde loopt, kan ik terugkijken op een hele leuke en leerzame ervaring. Al bij aanvang, toen ik Cees belde voor uitleg, begreep ik dat de leesclubs erg grondig zijn opgezet, dat er van de lezers een hele actieve houding wordt verwacht en, niet onbelangrijk, dat de leesclubs populair zijn.

Als auteur is niets leuker dan reacties te ontvangen van lezers: wat vindt men geslaagd, wat had beter gekund, wie zijn de favoriete personages etc? Zo vond ik het leuk om te lezen dat iemand zichzelf herkende in Oscar en ook dat Astrid (Oscars bovenbuurvrouw) volgens sommigen een goed uitgewerkt personage is. Met dat personage heb ik namelijk wel een beetje geworsteld…

Ook is het fijn dat vrijwel iedereen vindt dat het boek prettig leest. Sommigen hadden als kritiekpunt dat er te weinig spanning in het boek zat, maar gek genoeg zijn er ook veel mensen die het tegenovergestelde vinden en het boek niet konden wegleggen. Ik mag in ieder geval niet klagen over de waardering want bij de beoordelingen regende het achten en negens, fantastisch!

Ik maak van de gelegenheid gebruik om Coenraad nogmaals te bedanken voor het SoepEvent bij hem thuis. Dat was erg goed verzorgd en zeer gezellig. Het was bijzonder om enkele lezers eens persoonlijk te kunnen ontmoeten en rechtstreeks vragen te kunnen beantwoorden. Ik heb iedereen gevraagd naar zijn of haar favoriete boek dus ik ging naar huis met een hele lijst interessante titels. Hopelijk kom ik eraan toe ze te lezen…

Kortom: veel dank Thrillzone en graag tot een volgende keer!

Hartelijke groet, Max

Getekend: Max van Olden.

Een impressie van de antwoorden die Max van Olden gaf op lezersvragen:

kareltje vraagt:
    Hallo Max, super dat je meedoet en dat we je vragen mogen stellen. Met een boek leg je al iets van je ziel bloot……….
    Al lezende vroeg ik me af of door je eigen praktijk geinspireerd bent geraakt voor de thema’s in dit boek. Ik snap dat je daar niet zaak-gerelateerde antwoorden op mag geven, maar misschien in algemene zin….. En daarbij vraag ik me af of je soms ook zodanig onrechtvaardigheid tegenkomt, dat je zelf ook de grens van wat mag zou willen overschrijden om iets van rechtvaardigheid te bereiken….. (gewetensvraag).
    Ik hoor het graag, dank je wel voor het meedoen alvast!

Max van Olden antwoordt:
    Beste kareltje, dank voor je vragen. Ik ben niet geïnspireerd geraakt door de inhoud van een bepaalde zaak, maar wel door de volgende gebeurtenis. Enkele jaren geleden behandelde ik een zaak over een bepaald beleggingsproduct. Ik stond een particulier bij, die streed tegen een grote bank. Al snel nadat ik aan de zaak was begonnen, bleek de bank te worden bijgestaan door een vriend uit mijn studententijd. Zo stond ik op een bepaald moment tegenover die vriend in de rechtszaal; een bijzondere en zeldzame situatie die me sindsdien is bijgebleven. Voor De juiste man wilde ik daar iets mee doen, ik wilde met zo’n situatie beginnen. Alexander is dan wel geen vriend van Oscar, maar ze kennen elkaar wel goed. En het brengt Oscar op een bepaald idee…
    Verder: natuurlijk zou het fijn zijn wanneer je als advocaat wat meer vrijheden zou hebben. Naast de wet moet je je namelijk ook nog aan de zogenaamde gedragsregels (regels specifiek voor advocaten) houden en die zijn erg streng. Het overtreden van die regels is geen optie, maar het komt natuurlijk wel eens in me op.
    Hopelijk heb ik zo je vragen beantwoord. Met vriendelijke groet, Max van Olden

Anitadegroot vraagt:
    Zoals je in de Telegraaf vermeldde gaat Oscar over de grens van wat eigenlijk mag, maar Jasper doet het vaker en wil op het rechte pad. Is met dit idee het boek ontstaan of was er een ander idee dat je inspireerde om De juiste man te schrijven?

Max van Olden antwoordt:
    Beste Anita, dank voor je vraag. Voor De juiste man wilde ik iets doen met groot onrecht, iets wat een mens zich een heel leven kan aantrekken en een enorme impact heeft. Dat is het verlies geworden van Oscars zoon. Daarnaast liep ik al een tijdje rond met het idee om een boek te beginnen met een rechtszaak die een advocaat voert tegen een andere advocaat die hij persoonlijk kent. Misschien kun je mijn reactie aan ‘Kareltje’ lezen? Daarin leg ik dat verder uit. Die twee zaken samen hebben me op het idee gebracht voor De juiste man. Met vriendelijke groet, Max van Olden

Fgoestoh vraagt:
    Max is er een reden om niet verder te bouwen op de karakters van je eerste boek?

Max van Olden antwoordt:
    Deze vraag krijg ik best vaak. Misschien omdat Lieve edelachtbare ruimte laat voor een vervolg. Of omdat mensen Luna nu eenmaal een interessant personage vinden. Hoe dan ook, ik vind het prettig om met een schone lei te beginnen. Een nieuw verhaal, een nieuw thema, en ook nieuwe karakters. Ik sluit zelfs niet uit dat mijn derde boek tot een ander genre zal behoren, ik wil mezelf niet herhalen en steeds blijven uitdagen. Het is een beetje zoals met een vakantie: ik hou ervan om steeds weer nieuwe plekken te bezoeken…

Voor alle vragen aan en antwoorden van Max van Olden, klik hier

Citaat Anitadegroot:
    Ik heb me verbaasd over de schrijfstijl omdat de schrijver met heel weinig woorden het verhaal heel duidelijk kon brengen. Ik was best bang dat het heel taai zou worden door de wetten en advocatuur maar dat was gelukkig niet het geval. Het boek is een feestje om te lezen.
    Beoordeling: 8,17

Citaat kareltje:
    Dit boek gaat niet zozeer over een rechtszaak of de rechtsgang of over het advocatenleven. De hoofdpersoon is toevallig advocaat en het gaat er meer over dat de rechtsgang faalt. In die zin was het wel een ander boek dan ik verwachtte. De schrijfstijl past bij het boek. Er zaten soms wat moeilijke woorden in, die waarschijnlijk wel in het wereldje van rechtsgeleerden past. Verder was het boek makkelijk te lezen. Ik wilde het eerste boek al lezen en die wens blijft na het lezen van dit boek zeker overeind! Het is een intrigerend boek om te lezen en het boek ook iets met je doet. Dat vind ik knap.
    Beoordeling: 8,08

Citaat Charlotte:
    Ik verwachtte een spannend boek. Dat is deels uitgekomen, het verhaal van Oscar die treurt om de dood van zijn zoon is goed uitgewerkt. Er wordt heel veel spanning opgebouwd, op twee derde van het boek treedt er wat saaiheid op, veel feiten worden er dan gegeven met zijwegen en dan ineens gaat het snel. Dat vond ik wel jammer, de spanning die werd opgevoerd werd niet geheel doorgevoerd. Het verhaal van De juiste man is anders dan ik had verwacht. Van Olden heeft een prettige schrijfstijl en geeft uitleg over advocatuur

Citaat XKelllllyyyyy:
    Ja hoor, dit verhaal voldeed aan mijn verwachting. Ik zocht een vlotte literaire thriller. Het is iets beter dan ik had verwacht. Oscar spreekt me het meeste aan. Ondanks alle miserie toch nog een gelukkig leven. En vooral Marjet. Ze doet veel om hem te helpen. De juiste man is een aangenaam verhaal.
    Beoordeling: 7,50

Citaat tesdro:
    Ik ken de schrijver niet maar omdat hij zelf advocaat is weet hij wel hoe het allemaal in elkaar zit wat het boek erg geloofwaardig maakt. Ja, het verhaal voldoet zeker aan mijn verwachting. Beter zelfs, want ik had ingewikkelde taal verwacht maar dat was totaal niet aan de orde. Het leest lekker en er worden geen lastige woorden gebruikt wat ik wel had verwacht.
    Beoordeling: 7,67

Citaat leentje:
    Ik vond het heel prettig om te lezen. Ik ben tevreden, had het einde anders verwacht maar het is goed zo. Ik ga het zeker aanraden aan mijn kinderen. Het verhaal zit heel goed in elkaar, het loopt echt door naar het einde van het verhaal. Het verhaal heeft mij geestelijk heel veel gedaan, heb een uur over het boek gepraat met mijn therapeute. Het heeft veel in me los gemaakt.
    Beoordeling: 8,83

Citaat Stefanie_R1985:
    Ik had geen verwachtingen en tegelijkertijd wel. Zoals reeds gezegd vind ik het top dat hij zo toegankelijk schrijft en dat het niet te advocaatsgewijs saai en onverstaanbaar was. Ik snap het enthousiasme van de lezers en daarmee ook de verkregen prijs met het vorige boek. Ik ga het eens lenen in de bib. Het is in het algemeen goed, maar voor mij doet het niets behalve vlot doorlezen en het einde vond ik ergens jammer.
    Beoordeling: 6,00

Citaat coenraad:
    Lieve edelachtbare heb ik gelezen en ik was meteen weg van het boek. Eeen stevig debuut Dus ja ik ik heb wel een bepaalde verwachting. Het verhaal ontpopt zich met een ander soort spanning dan in zijn debuut. Een aangename verrassing. De schrijfstijl is zeer aangenaam en nodigt uit om door te willen lezen en past helemaal in het verhaal. Absoluut ga ik zijn nog uit te komen boeken lezen. Je denkt het te weten en dat is het uiteindelijk toch niet. Goed gewerkt met de wendingen die het verhaal in zich heeft.
    Beoordeling: 8,67

Citaat Erpi:
    Ik was erg nieuwsgierig naar de manier waarop de schrijver, met zijn juridische achtergrond, de juridische aspecten in het boek zou verwerken. Waarschijnlijk had ik meer hiervan verwacht maar in dit boek zijn alle gebeurtenissen op de manier gemixt. Het boek leest heel prettig en uitnodigend, geen ingewikkelde zinsneden, maar wel een heel doordacht verhaal. Ik ben zeker benieuwd naar het eerste en de eventuele volgende boeken van deze schrijver. Op een mooie manier komt wraak en rouwverwerking aan de orde.
    Beoordeling: 8,50

Citaat Marjon:
    De combi van plot en onderwerp is goed gekozen en interessant genoeg om te genieten van het verhaal. Ook al zou je kunnen denken dat advocatuur en justitie nooit corrupt kunnen zijn, wordt ons in het nieuws vaak voorgeschoteld dat elke beroepsgroep zo zijn uitwassen heeft, zo ook de instanties waar wij burgers op moeten vertrouwen. Het verhaal is zeker geloofwaardig te noemen. De plotwending aan het einde heb ik niet zien aankomen en was voor mij een verrassing. Mooi gevonden en goed uitgewerkt. Het is een verhaal met meerdere lagen, die niet voor elkaar onder doen en aan het einde samenkomen.
    Beoordeling: 9,00

Citaat Ingridje:
    Ik ben een zeer tevreden lezer. Ik vind het verhaal geloofwaardig. Mensen kunnen inventief zijn als het over gerechtigdheid gaat. Het verhaal was zeer zeker boeiend en had steeds mijn volle aandacht. Zeer toegankelijke schrijfstijl die begrijpelijk en vlot leest. Dit boek is zeker een aanrader voor liefhebbers van spannende romans. De auteur heeft een zeer vlotte schrijfstijl waarbij je niet moet terugbladeren om de draad terug op te pakken.

Citaat Fgoestoh:
    Ik vind de verschillende verwikkelingen zo heel bewust zich richten op de confrontatie. Het lijkt wel of er geen enkel losse link of ‘getuige’ mag overblijven. Op een rare manier is het bijna een serie moordenaars verhaal geworden zonder serie moordenaar dan natuurlijk. De confrontatie is logisch en te beredeneren maar geeft niet helemaal het goede gevoel van genoegdoening waar het hele boek bijna over gaat. Ik heb heerlijk gelezen en geen stukken willen overslaan.
    Beoordeling: 6,83

Citaat barnem:
    Grotendeels vind ik het verhaal wel geloofwaardig. Erg knap hoe Van Olden de haast niet te beschrijven emotie van Oscar weergeeft. Het verlies van een kind en de emotie die ermee gepaard gaat wens je niemand toe. In dit verhaal weet hij toch een mooi geheel neer te zetten met een duidelijk begin en eind. Ik vind het er soms wel erg bloederig aan toe gaan, maar wellicht gaat het wel echt zo in het criminele circuit. Het leest in ieder geval makkelijk weg.
    Beoordeling: 7,17

Citaat maria burger:
    Oscar vind ik iemand die het verlies van zijn zoon nog niet geaccepteerd heeft en zijn leven eigenlijk laat vergallen door het feit dat de dader vrij rondloopt, hij zijn zoon kwijt is, zijn carierre anders is gelopen, zijn huwelijk gestrand is door het overlijden van hun zoontje waarbij hij de dader veroordeeld wil krijgen een beetje koste wat kost. Hij hikt daarbij aan tegen de fatale termijn en ziet door een zaak van een client toch weer een kans. Het denken aan al die jaren kost ontzettend veel energie en geeft negatieve energie. Je voelt de frustratie die heel begrijpelijk is. Het boek las wel lekker weg.
    Beoordeling: 7,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

claudje744

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 183

Mooi verslag van een goed boek en een meet en greet, erg leuk.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

heerlijk om het eindresultaat te lezen. Wat betreft het soepevent ik heb het heel graag gedaan en doe het een volgende keer weer met heel veel plezier.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Mooi samengevat weer!

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Mooi verslag. Leuke mix van de reacties en andere info geworden. Top dat Max ook nog even reageerde op het geheel. Dank aan de thillzone mensen en uitgever maar natuurlijk aan Max dat hij zijn talent zo met ons deelt. Volgende keer hoop ik weer bij de soep te zijn hoor Coenraad!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.