Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 36: De dood van een mooie vrouw Verslag leesclub De dood van een mooie vrouw van Lies van der Wal-Oosterhoff

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 768
    #6949 |

Leesclub 36, De dood van een mooie vrouw – Lies van der Wal-Oosterhoff

Inleiding

Het verhaal: De dood van een mooie vrouw

Wanneer Werner na afloop van zijn nachtdienst bij de NAM een vroege ochtendwandeling maakt door de duinen van het Oerd, treft hij daar het levenloze lichaam van Anja aan. Al snel blijkt dat ze na te zijn verkracht door wurging om het leven is gebracht.

De Groningse rechercheurs Rinze Oostra en Sicko Holwerda worden naar Ameland gestuurd om deze brute moord op te lossen. Iedereen kende Anja als een mooie, lieve vrouw, en vijanden leek ze niet te hebben. Toch staan er meerdere verdachten op het lijstje van het bevriende rechercheurs duo, maar allemaal lijken ze een waterdicht alibi te hebben.

Lange tijd zien Rinze en Sicko een belangrijk detail over het hoofd. Totdat er een tweede vrouw wordt vermist. Vanaf dat moment is duidelijk waar ze de dader en zijn volgende slachtoffer zullen vinden. Maar zijn ze op tijd? 

De schrijver: Lies van der Wal-Oosterhoff

Lies van der Wal – Oosterhoff (1968) woont in Aduard, een klein maar gezellig dorp in Groningen. Ze heeft heel veel interesses en is bijzonder avontuurlijk. Ze komt veel op de eilanden en haar passie is de natuur en schrijven. De dood van een mooie vrouw is haar solodebuut.

De lezers:

Lezer 1: Wiets, 57 jaar
    Waarom ik graag aan deze leesclub mee wil doen: ten eerste de beschrijving klinkt goed en ten tweede het verhaal speelt zich af in mijn omgeving, dat geeft nog net iets extra’s.
    En eindelijk weer een auteur uit nederland (veel België).

Lezer 2: nini_ingrid, 49 jaar
    Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe schrijvers en omdat deze schrijfster avontuurlijk is en van de natuur houdt ben ik benieuwd of ze dat mooi in haar verhaal tot leven brengt, ook de korte inhoud van het verhaal spreekt me erg aan en doet me verlangen om het verhaal te lezen

Lezer 3: Marjo Jacobs, 53 jaar
    Ik wil graag mee doen met deze leesclub omdat ik verwacht dat het een spannend verhaal is, met passie voor natuur geschreven. Van deze auteur verwacht ik een spannend verhaal, doordrongen van passie voor natuur. Van dit boek verwacht ik uren leesplezier. Van deze leesclub verwacht ik diepgang in het boek De dood van een mooie vrouw.

Lezer 4: Maryam, 58 jaar
    Een Nederlandse schrijfster met een solodebuut en dan ook nog uitgegeven in eigen beheer, maar wel uitgekozen voor deze leesclub! Ik ben erg benieuwd naar deze schrijfster en haar boek.

Lezer 5: Evy De Brabander, 32 jaar
    Ik ben altijd benieuwd naar debuten! Misschien ontdekken we wel de volgende bestseller!
    Dus…ik doe graag mee.

Lezer 6: tesdro, 37 jaar
    Lijkt mij een leuk boek om te lezen vooral omdat het op Ameland afspeelt en het een solodebuut is van deze schrijfster. Ik ben erg benieuwd.

Lezer 7: Grietje, 55 jaar
    Toen ik het verhaal zo las moest ik denken aan de verhalen uit de boeken van Elisabeth George en die vind ik altijd mooie boeken. Tevens is dit een debuut dus een mooie kans om kennis te maken met deze schrijfster.

Lezer 8: Rob, 67 jaar
    Ik wil deelnemen omdat het een debuut is en ik het altijd leuk vind om een nieuwe auteur te leren kennen.

Lezer 9: Wemmie, 54 jaar
    Heel graag zou ik met deze leesclub mee willen doen. Zelf woon ik in het noorden van het land en ik kom regelmatig op Ameland. Dat het verhaal zich in deze omgeving afspeelt vind ik een meerwaarde. Lijkt mij heel herkenbaar. Maar ook de aankondiging en een tipje van de sluier maken mij nu al nieuwsgierig! Heel graag zou ik kennis willen maken met deze voor mij nieuwe auteur.

Lezer 10: helderinge, 38 jaar
    Meerdere malen ben ik op Ameland geweest en zelf kom ik oorspronkelijk uit Noord-Groningen. Het lijkt me erg leuk een razend spannend moordverhaal te lezen als je ook de omgeving kent. Bij het vertellen heb je dan gelijk een beeld in je hoofd wat wel een extra dimensie meegeeft aan het verhaal.

Lezer 11: Thrill1981, 35 jaar
    Ik ben weer toe aan nieuw leesboek en werk zelf ook nachtdiensten dus ben benieuwd naar dit boek.

Lezer 12: maria burger, 55 jaar
    Het lijkt mij schokkend als je na je dienst lekker aan het wandelen bent in de vroege stille morgen en je geconfronteerd wordt met een lijk en dan nog wel op zijn klein eiland waar toch alles snel gezien wordt en de sociale controle groter is waardoor je snel ontdekt zal worden lijkt mij. Maar toch komen de rechercheurs er niet snel achter doordat ze een detail over het hoofd zien. Ik ben benieuwd welk detail en of ik dat dan eerder kan weten door oplettend te lezen. Daarnaast een solodebuut, eng voor haar.

Lezer 13: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Ik ben benieuwd naar dit solodebuut. Ik leer graag nieuwe auteurs kennen.

Lezer 14: XKellllllyyyyyy, 22 jaar
    Ik heb de achterflap gelezen van het verhaal. Het spreekt mij wel aan hoe je een zaak oplost van een vermiste/ verloren vrouw. Hoe ze die zaak oplossen is een mysterie.

Lezer 15: alegna, 27 jaar
    Ik wil dit boek graag lezen, omdat dit dus echt typisch een boek is dat ik uit zou zoeken. Een goede moord gevolgd door meerdere moorden en een echt kat en muisspel! Heerlijk. Ben benieuwd wat ze op het spoor zijn gekomen en waar de verdachte zich bevindt met een nieuw slachtoffer en vooral ook waarom hij zijn slachtoffers pakt.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het zesendertigste boek dat door de leesclub is gelezen is De dood van een mooie vrouw, geschreven door Lies van der Wal-Oosterhoff, uitgegeven en beschikbaar gesteld door haarzelf.

Ze heeft eerder al menig keer als lezer aan de ThrillZone leesclub deelgenomen en haar mening gegeven over leesclubboeken. Dat is nog heel iets anders dan als schrijver aan de andere kant van de toonbank staan en anderen een oordeel laten geven over je boek. Lies van der Wal-Oosterhoff deed het en stelde haar debuutthriller De dood van een mooie vrouw beschikbaar voor een leesclub. En 15 enthousiaste deelnemers zetten er hun tanden in en vonden er wat van.

Er was al bewondering van Maryam voor er werd gelezen; ‘Een Nederlandse schrijfster met een solodebuut en dan ook nog uitgegeven in eigen beheer, maar wel uitgekozen voor deze leesclub! Ik ben erg benieuwd naar deze schrijfster en haar boek’. Maar er waren ook andere redenen om in te schrijven; ‘Zelf woon ik in het noorden van het land’, aldus Wemmie, ‘en ik kom regelmatig op Ameland. Dat het verhaal zich in deze omgeving afspeelt vind ik een meerwaarde’.

En toen waren daar de eerste reacties: ‘Het boek is uit en ik zeg het niet graag, maar wat ben ik blij!’, konden we uit de mond van Stefanie_R1985 horen. En Wemmie liet horen: ‘Bij een thriller mag er van mij meer aandacht zijn voor de misdaad en minder voor de omgeving’. Zelfs Wiets, afkomstig uit de omgeving liet weten ‘de schrijfstijl van Lies past meer bij een verhalend boek over Ameland en zijn natuur. Niet een thriller, want daarbij gaat het om de moord(en) en wie het gedaan heeft’.
    En Stefanie_R1985 laat tot slot nog weten dat: ‘De echte verhaallijn gewoon ondergesneeuwd is door te veel bijzaken’.

Voor de auteur moet de boodschap meer dan duidelijk zijn, niet alleen het potlood is belangrijk maar wellicht nog belangrijker is…..het gommetje!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Grietje:
    De cover trok mij niet echt aan vond het een beetje saai.. Ze is nog beginnend dus is dit boek een eerste kennismaking met haar. Ik verwacht zeker dat het spannend zal zijn.

Citaat alegna:
    Het plaatje past enorm goed bij de omschrijving, volgens mij zijn het echt de duinen van het Oerd. Tenminste zie dit object ook terugkomen als je het Oerd gegoogled. Dit vind ik wel echt een goed pluspunt. De groene band op de cover spreekt me minder aan. Dit is zo statig ten opzichte van de rustgevende achtergrond. Ze is nog onbekend als schrijfster, maar schijbaar wel actief op dit forum! Dit vind ik echt onwijs leuk. Weet niet zeker of ik haar ooit heb getroffen in een leesclub? Maar het is wel stoer dat ze ons deze kans geeft.

Citaat wiets:
    Een beetje grijzig, grauwe cover. Trekt aan de ene kant niet zo aan maar aan de andere kant misschien een beetje mysterieus? Wel duidelijk dat het zich in de duinen afspeelt (de eerste moord in ieder geval) en op de achtergrond iets van de NAM denk ik (boortoren?). Duidelijke banner met titel en auteur. Niet heel spectaculair, wel duidelijk. Ik hoop dat het een spannende thriller is, die zich in de buurt afspeelt (altijd leuk). En natuurlijk dat het een vlot geschreven verhaal is, met de nodige humor.

Citaat maryam:
    Als ik de voorkant zie, zou ik niet denken dat ik naar een thriller kijk. Als de groene band vervangen zou zijn door de titel in andere letters zou het boek een andere uitstraling hebben. Dit is haar debuut. Maar alleen al door de aardige brief en voorwoord met handtekening, heb ik sympathie voor haar. Ik begrijp dat Lies van der Wal ook aktief is in leesclubs dus dat verwacht ik nu zeker. Op basis van de achtercover denk ik een spannend boek te gaan lezen waarbij de bijzondere omgeving van een eiland (Ameland) een rol speelt, maar ook zijn beperkingen heeft. Ben benieuwd hoe de schrijfster dit verwerkt heeft.

Citaat helderinge:
    De cover is mooi maar doet me niet meteen heel erg aan een thriller denken. Eerder aan een roman of docu boek ofzo. Desondanks maakt dat me des te nieuwsgieriger. De auteur ken ik nog niet maar het is haar debuut lees ik net. Leuk! Ik ben benieuwd. Op basis van de samenvatting bij de aanmelding heb ik me enthousiast aangemeld omdat het boek me erg goed lijkt. Een spannend verhaal in combinatie met de omgeving waar ik ben opgegroeid. Ik ben zeer benieuwd.

Citaat tesdro:
    De cover past bij het verhaal, want de dode vrouw wordt gevonden in het duingebied. Het oogt wat grauw maar er komt natuurlijk weinig vrolijkheid aan te pas. De groene banner vind ik niet zo passend en valt te veel op. Deze zou ik een sombere kleur hebben gegeven. De auteur ken ik niet maar ik denk dat ze het verhaal heel beschrijvend kan vertellen, want ze heeft ervaring met de eilanden.

Citaat Wemmie:
    De cover is onmiskenbaar het Oerd, het komt een beetje grijs over maar het kan daar inderdaad grijs en mysterieus zijn. Op zich is een cover voor mij niet doorslaggevend.
    De auteur ken ik niet, ik las dat ze ook hier actief is, leuk! Wie weet gaan we veel van haar horen. De tekst op de achterkant van het boek prikkelde mij, een moord op Ameland, een eiland waar ik vaak kom, dat kan weleens erg leuk zijn om te lezen.

Citaat Evy De Brabander:
    Een eerste thriller schrijven is altijd spannend en dat merk je ook bij deze auteur. Ik vind de persoonlijke brief erg leuk die in het boek zit en ik vind het erg knap dat ze haar boek aanbiedt voor de leesclub!

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat maria burger:
    Opvallend vond ik voor dit boek het kleine lettertype. Zoals Grietje aangeeft wordt alles uitgebreid weergegeven zodat je jezelf een goed beeld kan vormen van de omgeving en personen.

Citaat Rob:
    Ik ben begonnen met het lezen en tot nu toe, ik ben bij hoofdstuk 8, valt het me enorm tegen! Ik heb wel meer debutantenwerk gelezen, maar dit stijgt (nog) niet uit boven het niveau van een MAVO-leerling. Er staan veel knullige en kromme zinnetjes in, die met een beetje moeite er veel beter uit hadden kunnen komen. Soms ook informatie, waarvan je jezelf afvraagt: “wat moet ik hier nu mee?”

Citaat Stefanie_R1985:
    Het boek is uit en ik zeg het niet graag, maar wat ben ik blij! Ik heb al heel wat debuten gelezen en dit is een van de mindere die ik ooit las. Het idee an sich is er en vind ik best origineel, moord op een eiland. Er zijn echter zo veel op- en aanmerkingen. Ik ga beginnen met de beschrijvingen. Hulde aan de auteur om zoveel te weten en het eilandgevoel weer te geven, maar het haalt zo de vaart uit het verhaal. Ik vond het soms ook saai en repetitief.

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik vind de beschrijving van de natuur mooi en gedetailleerd, nodigt uit tot het brengen van een bezoek aan Ameland. Fijn dat de auteur het boek aan haar lezers heeft opgedragen.

Citaat Britt1989:
    De schrijfstijl vind ik fijn lezen. Ik ben geen opmerkelijke citaten tegen gekomen waarvan ik dacht deze te moeten vermelden. Het verhaal loopt anders dan ik vooraf dacht. Het begin vond ik best verwarrend omdat het vlug wisselde van verleden naar heden. Uiteindelijk ontwikkelt het verhaal zich zo dat je het langzaam gaat begrijpen.

Citaat XKellllllyyyyyy:
    Ja we kunnen heel goed aan de personages aan uit. Genoeg beschrijving. Het kleine lettertype was even aanpassen dat het ineens kleiner was dan een ander boek.

Citaat Thrill1981:
    Sluit me aan Marjo Jacobs, het is leuk dat het boek is opgedragen aan de lezers. Verder nog geen opvallende citaten gevonden. De ontwikkeling had van in de eerste 100-150 bladzijden wat sneller gemogen, het boek blijft erg lang hangen in de ontwikkeling van de hoofdpersonen, de rechercheurs Rinze en Sicko.

Citaat nini_ingrid:
    Ik vind het een boek met veel te veel beschrijvingen van alles wat er te zien is en ik vind het niet erg om te weten hoe alles er uit ziet maar het is zo uitgebreid dat het verhaal niet goed te volgen is. Ik heb er lang op gezeten om het boek te lezen maar ik ben er door geraakt. Er waren ook veel woorden die ik als Vlaming niet begreep maar ja dat gebeurt omgekeerd ook.

Citaat alegna:
    Opvallend vind ik het stukje over geocaching. Ben zelf een geocacher en vind het bijvoorbeeld raar dat er wordt gesproken over gps-bakjes? Vond het nogal een neerhalend stukje. Zo voelde het. Natuurlijk, het is een aparte hobby, maar de meeste geocachers hebben het beste voor met de natuur en vinden het zoeken van een geocache een toegevoegde waarde aan een wandeling. En we schaffen hiervoor vaak gewoon een echt GPS-toestel voor aan.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. De dood van een mooie vrouw is uiteindelijk door 14 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 36e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 5,13 en een plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor De dood van een mooie vrouw van Lies van der Wal-Oosterhoff geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 4,86
    2. Plot: 4,71
    3. Leesplezier: 5,29
    4. Schrijfstijl: 5,43
    5. Originaliteit: 4,64
    6. Psychologie: 4,86

Gemiddelde puntenwaardering: 5,13

Wat vindt Lies van der Wal-Oosterhoff van deze leesclub?

Mijn ervaring met deze leesclub?
    Hmm, ik was eerst nogal enthousiast over mijn schrijfsel door de reacties in mijn eigen omgeving. Het boek is erg goed ontvangen in de regio waar ik wegkom. Waarom stel je dan een exemplaar beschikbaar aan ThrillZone? Ik ben een actief deelnemer van ThrillZone en vind het gewoon erg leuk om boeken te lezen en te beoordelen. Het leek me leuk om mijn eigen boek te laten beoordelen door mijn mede leesclubgenoten van ThrillZone. Een gevoel van gezellig, lezers onder elkaar.

Natuurlijk moet ik alles uit eigen zak betalen omdat ik zelf geen uitgever ben. Dat was dan nog wel even een drempel. Maar je moet er wat voor over hebben. Helaas ging het niet helemaal goed in België, maar die fout heb ik kunnen herstellen.

Dan heeft iedereen zijn boek en voor mij begint een spannend wachten. Wat zullen ze ervan vinden? Hoewel sommige mensen best aardig voor me waren heb ik ook dingen gelezen die mij toch een beetje pijn deden. Als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt…

Ik denk niet dat ik ooit weer een boek beschikbaar ga stellen in een leesclub. Dat is niet omdat ik niet tegen kritiek kan, het is meer hoe sommige mensen het uiten.  Misschien is dat niet bewust maar niet alles voelde voor mij goed aan. Je probeert als debutant en als mede ThrillZone leesclubgenoot iets leuks te doen. En ik weet dat ik nog een hoop moet leren…

Toch heb ik van deze leesclub wel wat opgestoken. Ik weet nu dat ik er inderdaad stukken uit had moeten halen. Wat ik ook positief vind is dat er dingen zijn gelezen die mij niet zijn opgevallen. Ze zijn aangepast in de nieuwe druk. Er wordt door sommige mensen echt super nauwkeurig gelezen! Dat is echt leuk. Ik wil iedereen hartelijk danken voor de moeite om mijn boek te beoordelen.

Met vriendelijke groet,

Lies van der Wal – Oosterhoff

Getekend: Lies van der Wal-Oosterhoff.

Een impressie van de antwoorden die Lies van der Wal-Oosterhoff gaf op lezersvragen:

Stefanie_R1985 vraagt:
    Hoe voelt het om je debuut in handen te hebben? Heb je nu al eventueel plannen voor een tweede?

Lies van der Wal-Oosterhoff antwoordt:
    Ik ben dolgelukkig en best wel een beetje trots dat ik dit heb bereikt. Ik ben bezig met Wassermann. Dit wordt een thriller over Schiermonnikoog.

Grietje vraagt:
    Hebt u veel tijd op Ameland doorgebracht ik vind namelijk dat alles zo goed is omschreven. Door uw verhaal zie ik Ameland met heel andere ogen.

Hoi Grietje, Ik heb inderdaad veel tijd doorgebracht op Ameland. En dank voor het compliment.

maryam vraagt:
    Hallo Lies, wat is de reden dat je het verhaal op een klein eiland af laat spelen? De typische eilandbewoners en hun ondelinge verhoudingen, of ben je gewoon erg gecharmeerd van Ameland?

Hoi Maryam, ik kom ontzettend veel op eilanden. Eerst heb ik alle platen en eilanden van de Nederlandse Wadden leren kennen. Maar later heb ik de Duitse ontdekt. Toen ik op diverse Duitse eilanden was zag ik dat ze allemaal wel een crimi hadden op elk eiland. Ik dacht dat het wellicht ook leuk was om dat voor de Nederlandse te doen. En ik ben begonnen met Ameland omdat daar een kennis van mij woont.
    Of ik nu de rest van de eilanden ook ga doen? Ik weet het niet. Ik werk nu wel aan iets over Schiermonnikoog maar mogelijk dat ik dat in het klein doe. Het kost namelijk heel veel tijd en geld om zoiets te realiseren. En ik denk dat ik inderdaad een beetje gefascineerd ben doordat een eiland toch een soort van geïsoleerd ligt van de vaste wal.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Lies van der Wal-Oosterhoff, klik hier

Citaat maryam:
    Ik vond het in dit verhaal voor een deel lastig om hoofd- en bij-personages te scheiden. Soms erg veel informatie en lange stukken over personages die later in het boek niet meer terugkwamen. Daarentegen kwam voor mijn gevoel Gjard pas heel laat als persoon in beeld. De lange stukken beschrijving van de natuur, hoort voor mij niet bij een thriller. Er zit daardoor ook weinig vaart in het boek en de spanning komt niet op gang.
    Beoordeling: 4,50

Citaat Grietje:
    Ik vind de personages allemaal een beetje vlak ik kon mij niet helemaal inleven bij hun. Misschien iets meer diepgang bij Rinze en Sicko. Ik vind de schrijfstijl eigenlijk niet bij een thriller passen omdat er veel over de omgeving word geschreven en daarom de spanning van het verhaal een beetje weg valt. Denk dat ik het volgende boek niet ga lezen.
    Beoordeling: 6,67

Citaat Rob:
    Ik vind de karakters erg oppervlakkig neergezet. Hierdoor heb ik geen echte favoriet kunnen kiezen, hoewel Rinze redelijk uit de verf komt. Eigenlijk zou ik het hele boek herschrijven nadat ik eerst een profiel van mijn hoofdpersonen had gemaakt.
    De schrijfstijl, dat heb ik al eerder aangegeven, is van een zeer zwak gehalte, dat past niet best bij dit soort verhalen. Nee, ik vrees dat een volgend boek niet veel beter uit zal pakken.
    Beoordeling: ??

Citaat Wemmie:
    Bij een thriller mag er van mij meer aandacht zijn voor de misdaad en minder voor de omgeving. De beschrijving over Ameland is bijzonder beeldend geschreven maar haalt de vaart uit het verhaal. Als de volgende thriller meer gericht is op de misdaad, less is more, dan wil ik Lies zeker nog een kans geven want de beste stuurlui staan aan wal natuurlijk.

Citaat helderinge:
    Het blijft allemaal best oppervlakkig. Het verhaal, de personages. Het leest best wel ok, maar het had van mij spannender gemogen. Ook dwaalt de schrijfster vaak af in het verhaal. Feiten die er in mijn ogen minder toe doen worden uitgebreid beschreven. Ik denk dan ik wel wat meer details had willen horen in het moordonderzoek.
    Beoordeling: 6,67

Citaat wiets
    De schrijfstijl van Lies past meer bij een verhalend boek over Ameland en zijn natuur. Niet een thriller, want daarbij gaat het om de moord(en) en wie het gedaan heeft. Daarnaast is het fijn om de mensen een beetje te leren kennen. Maar de verhoudingen zijn hier wat zoek.
    Ik ga niet weer een boek van Lies lezen.
    Beoordeling: 3,33

Citaat XKellllllyyyyyy:
    Qua inhoud vond ik het minder. Wel goed gedaan voor haar eerste boek. Het verhaal is wel makkelijk te lezen enkel beetje te veel details. Het is een echt Nederlands verhaal met beetje Fries er in.
    Beoordeling: 4,67

Citaat Stefanie_R1985:
    Het is een zootje. De echte verhaallijn is gewoon ondergesneeuwd door te veel bijzaken. Ik raakte de draad echt meermaals kwijt en dan was er nog het einde … Veel te vlug afgehaspeld en een dader die uit de lucht valt. Ik kan helaas niet zeggen dat dit een boek was dat me boeide. Integendeel, ik heb me er moeten door worstelen.
    Beoordeling: 2,17

Citaat nini_ingrid:
    Ik had het gevoel dat er ineens een plot moest komen voor het verhaal en de dader kwam er toen pas goed in tevoorschijn om maar een dader te hebben. Ik was wel teleurgesteld daardoor. Ik verwachtte een thriller en niet zozeer een natuurboek.
    Beoordeling: 4,17

Citaat tesdro:
    Het plot gaat erg snel terwijl het boek heel beschrijvend is. Alles wordt zo op papier gezet dat je je helemaal kan inleven daarom vind ik het zo jammer dat het plot in een paar blz. wordt neergezet. Wel blijft het lang spannend wie de dader is, want er zijn een aantal gegadigden en bij iedereen ga je weer twijfelen.  Ik vond het boek soms lastig doorheen te komen vanwege de uitgebreide schrijfstijl. Er zat te weinig spanning in. Er had meer mee gedaan kunnen worden.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Thrill1981:
    Het plot is niet verkeerd. Alleen denk ik dat de verdeling van het verhaal niet evenredig is, het verhaal blijft erg lang hangen in het middenstuk of wel de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Het einde wordt voor mijn gevoel even afgeroffeld. Bijvoorbeeld; de hele reddingsactie en de reanimatie, word bijna geen aandacht aan geschonken. Simsalabim ze leeft weer! Ik werk toevallig in de zorg en kan zeggen dat het niet heel erg geloofwaardig over komt. Traag en op het einde supersnel. Ik mis verdieping, in bijvoorbeeld de psychopathologie van bepaalde karakters.
    Beoordeling: 5,50

Citaat Marjo Jacobs:
    Wat mij betreft had de ontknoping wel een langere aanlooptijd mogen hebben. Verder was het plot prima. De structuur van het plot kwam traag op gang, de voortgang werd uitgebreid beschreven en de ontknoping kwam zo goed als uit de lucht vallen. ik heb wel genoten van de gedetailleerde natuurbeschrijvingen van Ameland.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Evy De Brabander:
    De schrijfstijl is erg beschrijvend. Daarbij komt dat er vaak zaken herhaald worden, die ook niet heel belangrijk lijken voor het verhaal. Het maakt het geheel een beetje langdradig. En een boek waar je spanning in wil creëren mag eigenlijk nooit het gevoel geven langdradig te zijn. Ik vind de schrijfstijl dus niet passen bij het verhaal.
    Ik ga het volgende boek niet kopen, maar ik ben benieuwd of ze wat doet met de commentaren die hier in de leesclub gegeven worden. Die zijn vrij éénduidig en dat kan ervoor zorgen dat je als schrijver net een nieuwe kijk krijgt op het geheel en het voor een volgend boek anders aanpakt. Er is zoveel keus, ook steeds nieuwe schrijvers, dat als je als lezer een mindere ervaring hebt met een schrijver daar heel makkelijk niet meer naar grijpt. Het leesplezier is heel laag geweest omdat ik er echt niet doorheen kwam.
    Ik moet eerlijk bekennen als ik dit boek niet voor de leesclub had gelezen dan was ik na 80 pagina’s gestopt. Als ik een boek laat liggen tot de deadline is dat voor mezelf nooit een goed teken.

Citaat alegna:
    Het soort verhaal is een thriller. Hierbij denk ik aan spanning, angstemoties enzovoort. Angst kwam in het eerst deel van het boek nauwelijks aan bod. Hooguit bij de vinder van het lichaam, maar zodra de rechercheurs op het eiland kwamen werd je meegesleept in positieve emoties. Het vakantiegevoel, de fluitende vogeltjes enzovoort. Daarnaast is het allemaal dusdanig uitgebreid beschreven dat je losraakte van datgene waar het om ging. Haar schrijfstijl past voor mijn gevoel (nog) niet bij een thriller. Het is te beschrijvend. Wel zou haar schrijfstijl in een ander genre het goed doen misschien. Het einddeel, wat er juist meestal voor zorgt dat je het boek echt niet meer weg wil leggen tot het definitieve eind, gaat te snel. De voorgaande rest weer traag.
    Beoordeling: 5,00

Citaat maria burger:
    Als het boek onder de thrillers valt dan past de schrijfstijl niet bij het verhaal. Het is dan niet actief en spannend geschreven. Misschien ga ik haar tweede boek lezen om ook te kijken of ze een ontwikkeling in manier van schrijven door maakt, dan wel heel anders gaat schrijven als het genre onder de thrillers valt. Alleen het einde was nu spannend….. Ineens met een persoon op de proppen komen geeft geen spanning voor het gehele boek. Het einde was wel spannender geschreven, maar ging wel ineens heel vlug.
    Beoordeling: 6,00

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

Rob

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 62

Wat weer een bijzonder gedetailleerd verslag! Dank Cees. Voor Lies vind ik het jammer dat een aantal feedbacks behoorlijk pijnlijk opgeschreven zijn. Kritiek hoort opbouwend te zijn.
    Toch hoop ik dat ze door blijft schrijft en onbekende proeflezers mee laat lezen. Mensen in de omgeving zijn goed bedoeld niet de beste proeflezers want zeg tegen een aardig iemand maar eens dat je dingen minder leuk vindt aan een manuscript.
    Bedankt dat ik deze keer weer mee mocht lezen!

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

Wederom goed geschreven! Ik hoop dat ik Lies niet heb geraakt met mijn commentaar op het boek. Enige waar ik wat feller over was, was over het geocachen. Dit is echt mijn favoriete hobby, haha.

Ik wil Lies bedanken voor haar boek en haar tijd die ze ook aan ons gespendeerd heeft. Heel veel succes met je volgende boek ‘Wasserman’.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.