Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 58: Beet Verslag leesclub Beet van Marc Kerkhofs

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #11052 |

Leesclub 58, Beet – Marc Kerkhofs

Inleiding

Het verhaal: Beet

George is onderhoudsman op een carwash. Op een avond, als hij moet overwerken, ontdekt hij een vreemd schepsel in de waterput. Zonder dat hij het wil, hecht het dier zich aan hem en met gemengde gevoelens aanvaardt George die vriendschap. Zijn vrouw Diana ontfermt zich over het wezen en bekommert zich niet om de herhaaldelijke waarschuwingen van haar man. Als boerendochter weet ze hoe ze moet omgaan met dieren.

Dat de vreemde indringer hun hele wereld op zijn kop zet, beseft George pas wanneer het te laat is.

BEET is een roman over het onbekende en vervreemding. Over vastgeroeste gewoontes en de angst om te verliezen.

Beet: het sluipend vergif van onvoorzichtigheid

De schrijver: Marc Kerkhofs

Marc Kerkhofs (1964) is geboren in het landelijke Dilsen-Stokkem, gelegen aan de Maas in Belgisch Limburg. Momenteel woont en schrijft hij in Edegem, bij Antwerpen. Hij werkt achtereenvolgens als slager, wordt onderhoudstechnieker van autowasstraten en schoolt zich intussen bij als computertechnicus. Tussendoor schrijft hij, al van sinds hij op de lagere school de fascinerende wereld van de taal ontdekt. Op zijn vijftigste besluit zijn rug er de brui aan te geven. Tijd om terug te vallen op zijn verwaarloosde liefde: schrijven. Sindsdien is het zijn hoofdactiviteit. Hij neemt deel aan schrijfwedstrijden, wint publicaties, een eerste prijs (Lange Nachten – uitgeverij Schrijverspunt) en publiceert in maart 2017 zijn eerste roman (Verloren Tijd – uitgeverij Boekscout.nl)

Marc Kerkhofs verzorgt reportages voor diverse tijdschriften, schrijft artikelen, korte verhalen en pleegt af en toe een gedicht. Hij observeert en beschrijft, veronderstelt en vertelt. Hij geniet van de wereld die voor hem is opengegaan na zijn rugproblemen. Zijn gevarieerde achtergrond levert stof genoeg voor even gevarieerde verhalen. Roem en eer interesseren hem niet, hij wil gewoon vertellen. Als hij anderen daarmee een paar aangename uren kan bezorgen, heeft hij zijn doel bereikt.

De lezers:

Lezer 1: Ingridje, 54 jaar
    Korte inhoud belooft iets speciaals. Lijkt me weleens leuk om verrast te worden.

Lezer 2: fantje, 47 jaar
    De korte beschrijving heeft me getriggerd, ik lees heel graag en heel veel en wil dit boek graag lezen.

Lezer 3: Marjo Jacobs, 53 jaar
    Ik neem graag aan deze leesclub mee omdat ik me vast wil bijten in Beet.
    Ik verwacht van deze auteur een nuchter, Belgisch Limburg geschreven verhaal.
    Ik verwacht van dit boek een verhaal over een dierlijke indringer met diepgaande gevolgen.
    Ik verwacht van deze leesclub positieve reacties zodat deze Belgische auteur eer van zijn werk krijgt.

Lezer 4: Thrill1981, 36 jaar
    Zeer benieuwd naar dit nieuwe boek van Marc Kerkhofs.

Lezer 5: Ans Stier, 26 jaar
    De titel klinkt al spannend. En het verhaal spreekt mij aan. Ik wil hem erg graag lezen, ik vind het ook leuk om met boek van een voor mij onbekende auteur kennis te maken. En uiteraard houd ik van spannende boeken. Ik hoop dat ik ingeloot wordt. De cover ziet er veelbelovend uit. Ik vind het leuk om recensies te schrijven en mijn mening met anderen te delen. Ook ben ik nieuwsgierig naar andermans mening.

Lezer 6: karinhazendonkauteur, 56 jaar
    Ik ben een liefhebber van dit genre. Ik heb me in eerste instantie niet ingeschreven omdat ik al had deelgenomen aan de leesclub van Deal?. Naar aanleiding van het mailtje dat er nog plaatsen beschikbaar zijn, schrijf ik me graag in.

Lezer 7: Saskia, 50 jaar
    Dit lijkt me nu typisch een staaltje magisch realisme en daar ga ik wel voor. Ik word graag vervreemd. Ik doe dus graag mee met Beet.

Lezer 8: Annick Van Goethem, 42 jaar
    Ik zou graag aan deze leesclub willen meedoen omdat de korte inhoud me nieuwsgierig heeft gemaakt. Ben benieuwd wat dat schepsel nu eigenlijk is en wat het teweegbrengt in het gezin van George en Diana. Geen “gewone” thriller, het schepsel is eens iets anders dan anders. Trekt meteen de aandacht, zeer mysterieus. Mijn soort boek. Bijzonder onderwerp. Niet voor iedereen, maar ik ben wel een liefhebber. Hoe enger hoe leuker.
    Wie weet mag ik deel uitmaken van de de leesclub. Ik heb voor jullie al deelgenomen aan andere leesclubs, aangename ervaring!!

Lezer 9: Jacobaan, 55 jaar
    Marc Kerkhofs is voor mij ‘nog’ een onbekende auteur. Op deze manier wil ik graag kennismaken met zijn manier van schrijven. Ben erg nieuwsgierig naar het verhaal en of de gebeurtenissen in de autowasstraat ook daadwerkelijk gebeurd zijn, aangezien Marc Kerkhofs ook in een autowasstraat gewerkt heeft, of dat het helemaal verzonnen is? En wie is die indringer? Ben supér gemotiveerd voor deelname aan deze leesclub. Wil echt ontzettend graag een actieve bijdrage leveren aan deze leesclub. Hoezo nieuwsgierig, kan niet wachten om dit boek te mogen lezen! Wacht in spanning af…

Lezer 10: Britt1989, 28 jaar
    Voor mij een nieuwe schrijver, dus reuze benieuwd naar de schrijfstijl en het verhaal. De intro in de mail maakt mij extra nieuwsgierig.

Lezer 11: lezer, 54 jaar
    Uw uitnodiging komt als geroepen. Ik had een lange en verre reis gepland maar dat gaat niet door. Op deze manier kan ik misschien toch dit jaar nog met een leesclub meedoen. De vakantiedagen waren gepland en ik zit nu thuis, te lezen uiteraard, maar wel in mijn eentje.

Lezer 12: ingebrunn, 45 jaar
    Het lijkt me geweldig om deel te nemen aan de leesclub met het boek Beet. De auteur is voor mij onbekend maar dat maakt het juist leuk. Net als het fragment. Ik ben reuze benieuwd

Lezer 13: roodkapje, 55 jaar
    Ik wil wel meedoen aan leesclub Beet van Marc Kerkhofs. Een thriller met tanden, daar wil ik mijn tanden wel in zetten. Ben benieuwd wat dit wezen uit de waterput aanricht.

Lezer 14: Saskia Vogelaar, 41 jaar
    Ik zou graag meedoen aan de leesclub van Beet. Toen ik over deze leesclub las wist ik meteen dat het een boek voor mij zou kunnen zijn. Het verhaal doet me namelijk denken aan iets wat in de X-files zou kunnen gebeuren. En dat vind ik nog steeds één van de beste tv-series ooit gemaakt. Ik ben heel benieuwd naar dat vreemde schepsel. Wat is het voor schepsel en wat wil het van George en zijn vrouw. Ik zou heel daarom heel leuk vinden om dit boek via de leesclub te mogen lezen.

Lezer 15: Rebecca, 34 jaar
    Graag wil ik meedoen aan de leesclub Beet. Eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit eerder meegdaan met een leeeclub. Dus vind ik het best spannend als ik mee zou mogen doen! Het boek spreekt mij aan omdat het een spannende roman is! De nadruk ligt niet op superknappe of rijke mannen maar op de ‘gewone mens’. Daardoor lijkt het me extra leuk om te lezen!

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

Elsa Bakker
    coenraad

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het achtenvijftigste boek dat door de leesclub is gelezen is Beet, geschreven door Marc Kerkhofs, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Godijn Publishing.

Marc Kerkhofs (1964) is geboren in het landelijke Dilsen-Stokkem, gelegen aan de Maas in Belgisch Limburg. Momenteel woont en schrijft hij in Edegem, bij Antwerpen. Op zijn vijftigste besluit zijn rug er de brui aan te geven. Tijd om terug te vallen op zijn verwaarloosde liefde: schrijven. Sindsdien is het zijn hoofdactiviteit. Hij neemt deel aan schrijfwedstrijden, wint publicaties, een eerste prijs (Lange Nachten – Uitgeverij Schrijverspunt) en publiceert in maart 2017 zijn eerste roman (Verloren Tijd – Uitgeverij Boekscout.nl). Zal hij met Beet, een roman over het onbekende en vervreemding, “beet” hebben?

‘Ik vind de cover er lekker spannend uitzien en hij valt op’, zegt Elsa Bakker, ‘ik zou het boek zeker oppakken in de winkel’. ‘Ik ken de auteur niet, maar door het uiterlijk van het boek erg nieuwsgierig naar het verhaal en schrijfstijl’, mompelt Britt1989.

Voor het lezen zegt Saskia Vogelaar: ‘Door het bloed op de voorkant kan het bijna niet anders dan dat er gewonden of doden zullen gaan vallen’. Laten we hopen dat ze hierin niet teleurgesteld wordt, tenminste als ze daarop wacht…. ‘Ik verwacht een thriller met een bijzonder verloop, dat iets met de beet van het diertje uit de waterput te maken heeft, iets buitenaards.’ Zegt roodkapje verlangend.

‘Ondertussen heb ik het boek verslonden! Ik kon me helemaal inleven in het verhaal. Had gedeeltes waarbij ik zelf kriebels in m’n buik kreeg of schrok van een reactie’, Zegt Rebecca roemend tijdens het lezen. En ja, het is Marc gelukt, hij heeft “beet”! Ingridje zegt tijdens het lezen ‘ik ben nu halfweg en het verhaal heeft me volledig in zijn ‘beet’’.

Na het lezen zet Marjo Jacobs: ‘Ik heb enorm genoten van deze schrijfstijl, leest gemakkelijk en vlot’. Thrill1981 is het hier mee eens: ‘Het is vlot leesbaar en zitten ook geen dipjes (saaie stukken in het verhaal) in’. ‘Persoonlijk vind ik Beet ook zeer geschikt voor een televisiefilm’ laat hij weten.

Annick van Goethem complimenteert de schrijver: ‘Het is een triller met een vleugje horror, maar ook humor en onderlinge menselijke relaties. Mooi gecombineerd.’ Lezer is tevreden over het verhaal ’Een goede mix van beschrijvingen, dialogen en gedachtenweergave die zorgt voor snelheid in het verhaal en voorkomt dat de spanning verdwijnt’. ‘Het einde was verrassend, dit had ik niet zien aankomen. Ik vind het boek origineel’. Zegt Ans Stier waarderend. ‘Waar het verhaal voorspelbaar was kwam voor mij het plot toch als een verrassing’ zegt ingebrunn verbluft na het lezen.

Na zoveel lovende woorden mag de auteur tevreden zijn denkt de redactie. Maakt deze samenvatting jou ook zo nieuwsgierig naar alle reacties? Lees dan snel verder!

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat Saskia:
    Ik zie een jongen met lichtgevende ogen op de cover. Je ziet zijn mond niet. In plaats daarvan zie je het woord Beet heel toepasselijk op de plaats van de mond. Ik ga een roman over het onbekende tegenmoet. Je kunt me daar geen groter plezier mee doen. De auteur is nieuw voor mij. Ik heb nog niet eerder iets van hem gelezen.

Citaat karinhazendonkauteur:
    Ik heb nog niets van deze auteur gelezen. De flaptekst is heel intrigerend. Ik verwacht een spannend verhaal. Een vreemde indringer die een leven op zijn kop kan zetten, zou bijna garant moeten staan voor een goed boek.

Citaat Saskia Vogelaar:
    Omdat het boek over een onbekend wezen gaat, verwacht ik een spannend verhaal met onverwachte zaken. Door het bloed op de voorkant kan het bijna niet anders dan dat er gewonden of doden zullen gaan vallen.

Citaat Elsa Bakker:
    Ik vind de cover er lekker spannend uitzien en hij valt op, ik zou het boek zeker oppakken in de winkel om aan een nader inspectie te onderwerpen. Verder verwacht ik na het lezen van de achterflap een apart spannend verhaal met diepgang.

Citaat Britt1989:
    Ik ken de auteur niet, maar dóor het uiterlijk van het boek erg nieuwsgierig naar het verhaal en schrijfstijl. Verwachting: Spannend, buitenaards, vreemde gebeurtenissen.

Citaat roodkapje:
    Ik verwacht een thriller met een bijzonder verloop, dat iets met de beet van het diertje uit de waterput te maken heeft, iets buitenaards? Volgens de achterkant komt vervreemding en het onbekende ook aanbod. Verder de angst om te verliezen en vastgeroeste gewoontes. Ik heb nooit eerder iets van Marc Kerkhofs gelezen.

Citaat Thrill1981:
    Mijn verwachting van de auteur zijn hoog (nog geen eerder werk gelezen van Marc Kerkhofs). Hopelijk neemt het verhaal mij helemaal mee en laat het mij huiveren van de spanning.

Citaat ingebrunn:
    De cover is spannend en mysterieus tegelijk. De titel Beet staat duidelijk in witte letters gedrukt. Je ziet een jongen met enorme groene, bijna lichtgevende ogen. Ook zie je een auto die gereinigd wordt en een bloederige hand. Reuze benieuwd. Ik verwacht door de tekst een thriller met tanden een ijzersterke thriller vol spanning.

Citaat fantje:
    De cover spreekt me wel aan: donker en mysterieus, geeft niet te veel info. Ik ken de auteur niet. Ik verwacht spanning, iets ongewoons, een verhaal waar ik me in kan verliezen.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat Jacobaan:
    Na het lezen van de samenvatting op de kaft, ontwikkelt de verhaallijn zich wel zoals ik het mezelf had ingebeeld.

Citaat lezer:
    Ik wil niet beweren dat ik de plot op voorhand had kunnen uittekenen, maar terwijl het verhaal zich ontwikkelt merkte ik toch niets dat mijn verwachtingen tegensprak. Algemeen had ik meer op spannende scènes met het monster gerekend en minder de nadruk op de psychologie binnen de relatie verwacht.

Citaat Marjo Jacobs:
    Het verhaal verloopt nagenoeg naar mijn verwachtingen. Alleen had ik een ander einde verwacht.  Ik ben geen taalfouten en vreemde zinsconstructies tegen gekomen.

Citaat Ans Stier:
    De verhaallijn is in het eerste deel van het boek redelijk voorspelbaar. Halverweg het boek tot het eind is toch wel verrassend. Daar gaat het anders verder als ik verwacht had en dat is juist leuk.

Citaat Rebecca:
    Ondertussen heb ik het boek verslonden! Ik kon me helemaal inleven in het verhaal. Had gedeeltes waarbij ik zelf kriebels in mn buik kreeg of schrok van een reactie. Spellingsfouten heb ik nauwelijks gezien en waren voor mij niet storend.

Citaat Ingridje:
    Geen opmerkelijke citaten, wel een oervlaamse schrijver die graag hier en daar een kwinkslag in zijn zinnen doorvoert. Ik ben nu halfweg en het verhaal heeft me volledig in zijn ‘beet’.

Citaat Annick van Goethem:
    Ik vind het boek heel vlot lezen. Ik vind het leuk om Vlaamse uitdrukkingen in een boek tegen te komen. Zijn heel herkenbaar en doen je aan een gewoon dagelijks gesprek denken waar je deze ook zou gebruiken. Humor is ook een belangrijk gegeven en maakt het boek ‘zachter’.

Citaat coenraad:
    De zin onderaan de cover een thriller met tanden heb ik ik niet zo ervaren, wat mij betreft heb ik het meer ervaren als een spannende roman. Beet is een goed lopend verhaal met personages die goed in het verhaal passen leuke wendingen erin verwerkt maar toch is het wel een verhaal geworden wat ik tijdens het lezen ervan verwachtte.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Beet is uiteindelijk door 17 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 58e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 7,20 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Beet van Marc Kerkhofs geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,47
    2. Plot: 7,00
    3. Leesplezier: 7,65
    4. Schrijfstijl: 7,76
    5. Originaliteit: 7,29
    6. Psychologie: 7,00

Gemiddelde puntenwaardering: 7,20

Wat vindt Marc Kerkhofs van deze leesclub?

Toen mijn uitgever (Elly Godijn – Godijn Publishing) me liet weten dat mijn boek uitverkoren werd om onder de aandacht van een leesclub te komen, kreeg ik het warm en koud tegelijk. Ik beschouwde het als een lakmoesproef, waarin mijn boek gefileerd werd tot op het bot en ik wachtte met klamme handen het verdict af.

Mijn boek is niet zozeer een harde thriller, maar wordt veeleer ervaren als een ‘soft’ thriller. Zelf noem ik het liever een roman met thrillerelementen en een bovennatuurlijke toets. De keuze van de cover was even zoeken. In samenspraak met de vormgever en de uitgever werd uiteindelijk geopteerd voor de huidige cover, omdat dat het eerste is wat de mensen zien en hen nieuwsgierig moet maken. De rechtlijnige structuur met één verhaallijn was vanaf het eerste moment de bedoeling. Ik wou geen verwarrende flashbacks of -forwards die de vaart uit het verhaal haalden en opteerde voor een chronologische vertelling, om de aandacht vast te houden.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de toewijding waarmee de leden van de leesclub zich kweten van hun taak. Aandachtig volgde ik hun leeservaring, beantwoordde de vragen en stak er een en ander van op. Wat mij het meest plezierde is dat nagenoeg iedereen het erover eens is dat het vlot en aangenaam leest. Ook fijn dat de humor geapprecieerd werd. Dat George een goedmoedige lobbes is en over zich heen laat lopen, kwam blijkbaar goed uit de verf en was inderdaad de bedoeling. Ook leuk: sommigen onder de leden vonden mijn schrijfstijl tamelijk uniek. Voldoende aansporingen om er weer vol in te vliegen!

Dankzij deze ervaring sta ik sterker in mijn schoenen. Het is pas als je boek gelezen wordt door een onbevooroordeeld publiek, dat je commentaar krijgt waar je als schrijver echt iets mee kan.  Hoewel ik eerder schrijfwedstrijden won of op zijn minst een publicatie, is de beoordeling van een heus boek van jouw hand toch wel een ander paar mouwen. Eindelijk voel ik me voldoende gesterkt om visitekaartjes te laten drukken met ‘auteur’ achter mijn naam …

Rest mij nog Cees en de leesclubleden hartelijk te danken voor hun commentaren, opmerkingen en vragen. Het was een unieke ervaring. Ik wens iedereen nog veel leesplezier en wie weet tot een volgende keer!

Getekend: Marc Kerkhofs.

Een impressie van de antwoorden die Marc Kerkhofs gaf op lezersvragen:

roodkapje vraagt:
    Hallo Marc, hoe ben je op het idee gekomen om Beet te schrijven?

Marc Kerkhofs antwoordt:
    Dag roodkapje, ik heb meer dan twintig jaar op een carwash gewerkt. Net zoals het hoofdpersonage stond ik in voor het onderhoud en ik kan je wel vertellen dat je soms geluiden hoort die je de oren doen spitsen en de fantasie aanwakkeren. Het “wat als” principe kwam om de hoek kijken. Voor ik het wist was ik vertrokken …
    Vriendelijke groeten, Marc Kerkhofs

Elsa Bakker vraagt:
    Hi Marc, de eerste vraag die mij te binnen schoot, toen ik je boek aan het lezen was, is lijk jij zelf op een van de hoofdpersonages? Lijk je qua persoonlijkheid meer op George of juist op zijn vrouw (zoals ze is in de beginfase)?
    En ben jij zelf ooit een wonderlijk dier tegengekomen waarvan je geen idee had wat het was of tot welk dierenrijk het behoorde?
    Groetjes, Elsa.

Marc Kerkhofs antwoordt:
    Dag Elsa, lijk jijzelf op 1 van de hoofdpersonages? Ik lijk qua karakter op George. De andere personages die Beet bevolken zijn ofwel uitvergrotingen van karakters die ik in mijn leven ben tegengekomen of een collage van verschillende karakters, samengebracht in één persoon. Bovenal wou ik ze geloofwaardig houden zonder hen te doen vervallen in karikaturen.

En ben jij zelf ooit een wonderlijk dier tegengekomen waarvan je geen idee had wat het was of tot welk dierenrijk het behoorde?
    Leuke vraag! Inderdaad heeft een vreemd beest me ooit de stuipen op het lijf gejaagd toen ik jong was. Ik ging met mijn vader vissen op paling. Ik had beet (!) en haalde een vis boven water waarvan ik dacht dat het een paling was. Eenmaal de vis aan de kant gaf dat dier een schreeuw! Ik deed het zowat in mijn broek en rende huilend van schrik naar huis. Later vertelde mijn vader dat het een rivier- of beekprik was, een soort parasiet, die in onze contreien een ‘negenoog’ wordt genoemd. Een monster in mijn kinderogen … Foto:https://nl.wikipedia.org/wiki/Rivierprik#/media/File:Lampetra_fluviatilis.jpg
    Vriendelijke groeten, Marc Kerkhofs

Britt1989 vraagt:
    Welke schrijver is jouw inspiratie?

Marc Kerkhofs antwoordt:
    Dag Britt, Ik kan niet echt zeggen dat dat er één schrijver is die me inspireert. Ik lees graag Herman Koch, Leon De Winter, af en toe een Stephen King, alles van Robert Harris en Philip Kerr … Uiteraard zullen er wel invloeden zijn, maar ik jaag ze niet bewust na. Ik lees vooral ter ontspanning.
    Met vriendelijke groeten, Marc Kerkhofs

Voor alle vragen aan en antwoorden van Marc Kerkhofs, klik hier

Citaat karinhazendonkauteur:
    De plot was voor een deel voorspelbaar.  Mark heeft er op een nette manier naartoe gewerkt. Het was meer een grappig verhaal, maar het wist me wel te boeien. Beet is niet direct het soort boek wat de volle aandacht vereist. De schrijfstijl van Marc is eenvoudig, maar past prima bij het verhaal. Hoewel het onderwerp niet origineel is, heeft het verhaal wel iets specifieks. Het is erg lief geschreven en hoewel dat niet in de setting van een thriller past, doet het dat in dit verhaal toch wel.
    Beoordeling: 6,92

Citaat Jacobaan:
    Het is vlot en duidelijk geschreven met de nodige humor maar je moet wel inbeeldingsvermogen hebben vanwege de onwerkelijkheid en fantasie van de auteur.
    Plot was té voorspelbaar jammer genoeg. De titel van het boek gaf al véél weg! Is wel goed gestructureerd opgebouwd en verloopt op natuurlijke wijze, maar als nadeel leverde dit wel een ietwat voorspelbaar plot op. Ondanks het enigszins voorspelbaar plot was het een verrassend einde.
    Beoordeling: 6,08

Citaat Britt1989:
    Het is spannend geschreven, het is een excentriek verhaal, maar het boek lijkt geschreven of het heel normaal is wat er gebeurd. Het plot was goed opgebouwd, een ongewoon verhaal zoals er weinig zijn. Het einde was gedeeltelijk voorspelbaar. Ik had wel verwacht dat het weer goed kwam tussen de twee hoofdpersonen, maar de manier waarop was verrassend.
    Het verhaal had wel constant mijn aandacht maar het was te veel fantasie. Dit soort boeken lees ik normaal niet. De schrijfstijl van de schrijver zorgde ervoor dat ik toch bleef lezen. Het boek zou ik omschrijven als fantasierijk, liefdevol en verrassend.
    Beoordeling: 7,17

Citaat roodkapje:
    Een deels voorspelbare plot, waar je door de titel al op een spoor wordt gezet. Maar goed opgebouwd, deels voorspelbaar en er is ruimte voor een vervolg….De karakters van George en Diana ontwikkelen volop. Ik vond het een boeiend verhaal en het had steeds mijn volle aandacht. De schrijfstijl van Marc Kerkhofs is erg prettig en vlot geschreven. Ik vond het op zich wel een uniek boek en voor mij had het wel iets specifieks. Ik had zoiets nog niet eerder gelezen.
    Beoordeling: 7,75

Citaat lezer:
    De schrijfstijl past absoluut bij dit soort verhaal. Geen moeilijke constructies of ellenlange zinnen. Een goede mix van beschrijvingen, dialogen en gedachtenweergave die zorgt voor snelheid in het verhaal en voorkomt dat de spanning verdwijnt. Een tamelijk eenvoudige plot, met een duidelijke hoofdlijn en slechts enkele zijlijnen, zodat het verloop makkelijk te volgen is. Het verloop van het verhaal zelf bevat voldoende spanning om te blijven boeien, al kostte het me geen moeite om het boek even weg te leggen om nadien weer verder te gaan (zonder de draad te verliezen).
    Beoordeling: 7,33

Citaat fantje:
    De schrijfstijl is zeer vlot en makkelijk te lezen. Het verhaal is zo geschreven dat je steeds verder wil lezen, niet makkelijk om dit te bereiken bij een lezer. De plot vond ik verrassend, had het niet zien aankomen. Ik vind het leuk dat het een Vlaamse schrijver is, soms herken ik quotes, dat maakt het alleen maar leuker. Ik zou de stijl, spannend met een luchtig kantje noemen. Omdat het wel spannend is, maar niet te eng. Precies goed.
    Beoordeling: 7,25

Citaat Saskia Vogelaar:
    Voor dit verhaal zijn de personages denk ik heel goed gekozen. Het veranderen van een personage zou denk ik het verhaal teveel veranderen. Het verhaal is niet heel complex wat in mijn ogen wel overeenkomt met de gebruikte woordkeuze en lengte van de zinnen.
    Ik denk dat Marc Kerkhofs een eigen stijl heeft die zich moeilijk laat vergelijken. De plot van dit boek vond ik eerlijk gezegd best verrassend. Ook het einde van het verhaal zag ik niet aankomen, maar vind ik wel heel goed passen bij het verhaal. Het is misschien wel het beste einde wat je voor dit boek had kunnen bedenken.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Ans Stier:
    Het verhaal leest soepel en vlot weg. De schrijfstijl is prettig. Het soort verhaal deed me een beetje aan Stephen King denken hoewel het niet die spanning heeft. Het verhaal had spannender gemogen. Wellicht worden toekomstige boeken van deze auteur spannender. Het plot vond ik enigszins voorspelbaar. De titel van het boek geeft al aan dat iemand gebeten gaat worden en dat het gevolgen heeft. Het plot is geleidelijk opgebouwd. De structuur is dus goed. Het einde was verrassend, dit had ik niet zien aankomen. Ik vind het boek origineel. Het is toch geheel anders als andere thrillers.
    Beoordeling: 6,67

Citaat Saskia:
    Ik vind het verhaal origineel en zeker het tweede deel gaat meer over de emotionele reacties van George. Die komen goed uit de verf en het woordgebruik helpt erbij. De zinnen waar niet te lang en de woorden pasten bij de heftigheid van zijn gevoelens. Het plot is langzaam opgebouwd. In het begin lijkt het verhaal enigszins voorspelbaar maar wanneer het vordert, gebeuren er steeds meer onverwachte dingen. De plotwendingen volgen elkaar steeds sneller op. Het einde was onverwachts en dramatisch. Ik heb me geen moment verveeld. De spanning zat vooral in de psychologische ontwikkeling.
    Beoordeling: 7,83

Citaat Elsa Bakker:
    Het is een heel apart verhaal en de schrijfstijl zorgt ervoor dat het toch vlot leest en fijn leesvoer is. Ik vond het plot enigszins wel verrassend, het bevat een paar verrassende elementen en het einde laat ruimte voor een vervolg (door Elly). Ik heb het verhaal met plezier gelezen. Er zitten grappige elementen in en ik kon mijn aandacht er gemakkelijk bijhouden. Alle personages blijven wel redelijk oppervlakkig, toch stoorde dit niet en waren hun beweegredenen duidelijk/realistisch. Dit boek is een fantasierijke thriller. Low key fantasy met thriller elementen.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Rebecca:
    Het was een heerlijk boek om te lezen. Ik wilde maar door en door lezen. Ik heb bijna het hele boek ontzettend met George meegeleefd (mijn favoriet dus) maar uiteindelijk vond ik George een beetje een sulletje. Het verhaal op zich vond ik gewéldig! Ik had kriebels in mn buik, schrok bij bepaalde gebeurtenissen en keek nog wel eens vies (volgens mn vriend). Heerlijk om te lezen en een super schrijfstijl! Het verhaal was heel realistisch met een leuk verzonnen ‘beest’ erin. Dat wat het beest doet en anderen laat doen, dat maakt het spannend maar ik vond het geen thriller. Maar leuke fantasie!

Citaat Ingridje:
    Aangezien het een mix van zachte thriller en fantasie was, past deze schrijfstijl er wel bij.
    Ik vond het wel een goed plot, niet uitzonderlijk maar gewoon goed. De auteur heeft de structuur goed opgebouwd en is zeker niet van de hak op de tak gesprongen. Voorspelbaar einde, spijtig genoeg. Voor mij was het een boeiend verhaal dat steeds mijn aandacht had.
    De auteur heeft een prettige, vlotte schrijfstijl dat goed doorspekt is met vlaamse woorden. Voor de Nederlandse lezers misschien niet altijd zo tof maar ik vind het toch altijd iets “sappigs” hebben.

Citaat ingebrunn:
    Waar het verhaal voorspelbaar was kwam voor mij het plot toch als een verrassing. Goed uitgewerkt. Het einde was voor mij toch wel een verrassing. Het verhaal vond ik bijzonder en uniek en had zeker mijn aandacht alhoewel ik het niet echt een thriller vind. Marc schrijft erg duidelijk en het verhaal loopt ook vlot. Ook is het erg beeldend geschreven. Het boek vond ik uniek. Ik vond het een boeiend verhaal met spanning, romantiek en humor. Dit heb ik niet vaker gelezen
    Beoordeling: 7,67

Citaat Marjo Jacobs:
    Ik heb enorm genoten van deze schrijfstijl, leest gemakkelijk en vlot. Dit was mijn allereerste kennismaking met de boeken van Marc Kerkhofs. Dit is me goed bevallen en ik ga zeker nog meer van deze auteur lezen. Het plot is goed opgebouwd. Het einde van het verhaal nam een onverwachte verrassende wending. Ik vond het een boeiend en grappig verhaal wat steeds mijn volle aandacht had. Ik vind Beet een fantasierijk geschreven verhaal, geen thriller en niet specifiek Vlaams.
    Beoordeling: 7,67

Citaat Thrill1981:
    Het is vlot leesbaar en zitten ook geen dipjes (saaie stukken in het verhaal) in.  In het begin gelukkig geen lange vermoeide intro, maar gewoon lekker overlaten aan de fantasie van de lezer. Schrijfstijl past goed bij een kort verhaal. Persoonlijk vind ik Beet ook zeer geschikt voor een televisiefilm. Ik vond het plot vermakelijk en origineel. Vooral het einde had ik niet zo abrupt verwacht. Het boek in een paar uur uitgelezen.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Annick van Goethem:
    Het is een duidelijk en vlot verhaal, leest makkelijk weg.
    Is een triller met een vleugje horror, maar ook humor en onderlinge menselijke relaties.
    Mooi gecombineerd. Dit was het eerste boek dat ik van hem las. Is me wel bevallen. Wil gerust nog andere werken van hem lezen. Hoewel het verhaal voorspelbaar is, is het einde voor mij toch wel een beetje raar en onverwacht. Nooit gedacht dat het zo zou eindigen. Kort einde ook. De laatste zin doet me denken dat er nog een vervolg mogelijk is, of niet???

Citaat coenraad:
    Over het plot is goed van te voren nagedacht en is op een mooie manier opgebouwd. Het plot is wel wat voorspelbaar wat geen afbreuk op het verhaal heeft gehad. Doordat het verhaal redelijk makkelijk verloop met weinig onverwachtse wendingen had ik dit einde niet in mijn scenario zitten. Dus dit was een kleine verassing voor me. Door de makkelijke schrijfstijl met geen moeilijke zinnen heeft het volledig mijn aandacht vast weten te houden.
    Door de Vlaamse uitdrukking en woorden is het wel een Vlaamse thriller (ik vind het meer een spannende roman) geworden.
    Door de rol van Splinter in dit verhaal is het niet echt een geloofwaardig verhaal. Het verhaal zit goed in elkaar en is zeer toegankelijk geschreven.
    Beoordeling: 6,67

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

…………

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 231

het is weer leuk om de meningen van de andere zo in een verslag te lezen. Top

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.