Home Forums Leesclub 40: Schijngestalten Verslag leesclub Schijngestalten van Staf Schoeters

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #7751 |

Leesclub 40, Schijngestalten – Staf Schoeters

Inleiding

Het verhaal: Schijngestalten

Zelden zijn mensen en dingen wat ze voorwenden te zijn…

Freelance-journalist Enzo Marsman waant zich een ‘speler’ in internationale intriges, maar in werkelijkheid wordt hij de speelbal van machten achter de schermen.

“Fucking hell!” was het enige wat Enzo meteen wist uit te brengen. “Jullie speelden me uit als een troef in een kaartspel. Dit alles was dus een door jullie opgezet en uitgeschreven scenario…”
    “Doe niet gek! En geef niet toe aan je paranoia. Denk je werkelijk dat we jouw persoonlijke miserie georkestreerd hebben: het spaak lopen van je huwelijk, het mislopen van je familiefortuin, het fiasco van je liefdesavontuur en je algemene onvrede met de wereld? We hebben je gemonitord, dat is zowat alles.”
    “Juist. Ik meen het te begrijpen. Nu ik het dieptepunt van mijn neerwaartse spiraal heb bereikt, achten jullie me ‘rijp’ voor…Voor een zelfmoordmissie?”

De schrijver: Staf Schoeters

Staf Schoeters (1949) was afwisselend scheepshersteller, vertaler, freelance journalist, recensent en schreef sinds 1980 een 27-tal boeken die werden uitgegeven in binnen- en buitenland. Op zijn palmares staan verhalenbundels, thrillers, historische intrigeromans, romanbewerkingen van film en VRT-series (o.a. van Hugo Claus en Robbe de Hert) en non-fictie boeken over de Eerste- en Tweede Wereldoorlog, alsook werken over Belgische historische begraafplaatsen.

Hij was de eerste laureaat van de Hercule Poirotprijs (1998) met de historische thriller De Schaduw van de Adelaar, het eerste deel van een Napoleon-trilogie die ook bekroond werd met de Karel Barbierprijs, uitgereikt door de Koninklijke Academie voor Taal- en Letterkunde.
    Enkele werken van hem werden vertaald in het Frans en Russisch. Thrillerauteur Rudy Soetewey bewerkte de thriller De Seismograaf voor toneel.
    Met Schijngestalten keert Schoeters terug naar zijn eerste liefde: de actuele thriller.

De lezers:

Lezer 1: coenraad, 52 jaar
    Iedereen heeft weleens te maken gekregen met iemand die zich anders voor doet dan hij of zij is. Veel is er mogelijk voor een schijngestalten.  Maar als je zelf een speelbal wordt van dit alles is het een heel ander geval.  Maar hoe het zover kan komen en hoe de afloop is wil ik graag lezen. Staf Schoeters heeft al een heel reportoire boeken op zijn naam staan en toch heb ik nog nooit van deze auteur gehoord. Wil graag kennismaken met zijn schrijftalent.

Lezer 2: Evy De Brabander, 32 jaar
    Ik wil me graag inschrijven voor de leesclub Schijngestalten. Ik ken de schrijver niet, maar als ik lees wat hij al allemaal gedaan heeft…dan ben ik erg benieuwd wat dat geeft als hij terugkeert naar het thriller-genre. Misschien sleept hij wel weer een grote prijs binnen en dan wil ik dat boek natuurlijk niet gemist hebben! De korte inhoud is heel beknopt, maar prikkelen doet het wel!

Lezer 3: helderinge, 38 jaar
    Na het lezen van de intro, had ik eigenlijk nog geen idee waar het boek over zou gaan. Enkele steekwoorden vallen mij op maar voor de rest kan ik er nog niet veel van maken. Ik heb het boek even opgezocht en de cover is in elk geval heel mooi, zwart met een kerkhof en een soort samoerai zwaard. Ik denk dat het vol zit met mysterie intriges die door en langs elkaar heen lopen en dus een boek waar je wel je hoofd bij moet houden. Ik heb nog nooit iets van deze schrijver gelezen maar ik ben dus wel benieuwd of mijn voorgevoel klopt. De schrijver dan, een Vlaamse alleskunner die o.a. geschiedenis gestudeerd heeft in Groningen. Hmm wellicht ook wat historie in dit boek? Of zoals ik lees een echte actuele thriller?

Lezer 4: maria burger, 55 jaar
    Met schijngestalten kan Enzo denk ik in verschillende gedaanten zich voordoen en dan wellicht de afschuwelijke boodschap dat hij een zelfmoordmissie moet uitvoeren omzeilen. Maar het kan ook zo zijn dat als hij een troef in het spel is er meerdere troeven zijn (meestal acht), welk onderdeel is hij dan van het geheel of wordt door hem naar voren te schuiven de andere gedaanten niet zichtbaar? Het doet mij erg denken aan de oranje overalls van diegenen die onthoofd zijn op tv alhoewel dat geen zelfmoordmissie was, maar het gevoel wat die mensen gehad moeten hebben is onmenselijk geweest en dat zal die Enzo dan volgens mij ook ervaren. Het lijkt mij afschuwelijk en ik ben benieuwd hoe hij met dat gegeven omgaat, de hoop, de kans misschien…het te ontlopen…ik hoop het te mogen ontdekken.

Lezer 5: Elly, 66 jaar
    Ik wil heel graag meedoen met de leesclub van Schijngestalten van Staf Schoeters. Een auteur die al 27 boeken geschreven heeft, maakt mij nieuwsgierig. Wordt dit een auteur waar ik meer van wil lezen of blijft het bij dit ene boek? Ik heb de laatste jaren zoveel nieuwe schrijvers ontdekt en meestal heb ik de boeken met veel plezier gelezen. Het werkt verfrissend om werk van andere auteurs te lezen. Om niet vastgeroest te blijven zitten aan de bekende populaire auteurs.

Lezer 6: Stefanie_R1985, 31 jaar
    Staf Schoeters is een onbekende voor me en zoals steeds wil ik graag nieuwe auteurs leren kennen. Hij is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe, wat me meer dan benieuwd maakt naar deze actuele thriller!

Lezer 7: MarianneIL, 64 jaar
    Je vraagt om een originele motivatie. Dat leek me een goede reden om de inhoud van het boek niet te lezen (ik weet zeker dat er alleen goede thrillers in de leesclubs komen) en na te denken over de titel. Een schijngestalte is de term die gebruikt wordt voor de verschillende gedaanten van hemellichamen, afhankelijk van de stand van dat hemellichaam ten opzichte van de zon. Altijd in beweging. In een boek met de naam Schijngestalten verwacht ik dan ook een thriller die veel plotwendingen heeft en je het verhaal van verschillende kanten leest. En het lijkt me leuk om daarover te lezen. Of het waar is, moet ik natuurlijk afwachten…

Lezer 8: XKelllllyyyyy, 22 jaar
    Ik doe heel graag mee want ik heb net de achterflap gelezen en ik ben echt benieuwd hoe het verhaal afloopt. Ik ben ook benieuwd naar deze schrijver, ik ontdek graag nieuwe auteurs

Lezer 9: Lies Oosterhoff, 49 jaar
    Ik zou me ook graag willen inschrijven voor leesclub 40, Schijngestalten van Staf Schoeters.
    Ik heb nog nooit iets gelezen van Staf Schoeters en ik ken de naam ook niet. Maar Schijngestalten lijkt me een erg leuk boek. Ik heb me alweer ingeschreven om mee te doen aan een leesclub, maar op het moment heb ik erg veel tijd om te lezen en actief mee te doen.

Lezer 10: Axelle, 53 jaar
    Schijngestalten …  Iedereen heeft er wel mee te maken, mensen die niet zijn zoals ze zich voordoen. Ze doen het om zich beter voor te doen dan ze zijn of ze willen op een goed blaadje bij je staan. Hoe ga jij daar mee om? Kijk je er doorheen of betrap je ze? Of wordt je zelf een schijngestalte …? Ik ben benieuwd om te weten te komen over welk soort het hier gaat en of ze ontmaskerd worden.

Lezer 11: Elsa Bakker, 32 jaar
    De samenvatting van dit verhaal spreekt mij enorm aan! Het lijkt mij een behoorlijk origineel verhaal.

Lezer 12: Tamara, 31 jaar
    Ik zou graag deelnemen aan de leesclub van Schijngestalten. Schijngestalten lijkt me een speciaal boek, heb nog geen boek van Staf Schoeters gelezen, ben wel benieuwd naar dit boek. Als ik boeken bekijk beeld ik mij onmiddellijk een kortverhaal in. Een fantasie die in mijn hoofd opkomt over het verhaal in dat boek. Bij Schijngestalten heb ik het idee dat in het boek personages zijn die verschillende gedaantes zullen aannemen. Aan ons als lezers om uit te zoeken welke gedaantes zichtbaar zijn en welke ons zullen verrassen.

Lezer 13: roodkapje, 54 jaar
    Lijkt me een apart boek Schijngestalten van Staf Schoeters. Ik had nog nooit van deze zelfstandig werkende auteur gehoord. Ik doe graag mee aan de leesclub Schijngestalten. Als ik zo naar de omschrijving en de cover kijk, lijkt het erop dat Enzo op zelfmoordmissie gaat of dat er in ieder geval iemand vermoord wordt met een zwaard, al dan niet op het kerkhof. Ook kom ik er graag achter waarom dit een actuele thriller. Het schrijven van actuele thrillers zou nl de 1e liefde van Staf Schoeters zijn.

Lezers die met een eigen exemplaar actief hebben deelgenomen:

…………..

De Leesclub:

Deze leesclub bondig en met een knipoog.

Het veertigste boek dat door de leesclub is gelezen is Schijngestalten, geschreven door Staf Schoeters, uitgegeven en beschikbaar gesteld door Uitgeverij Kramat.

De Vlaamse auteur Staf Schoeters heeft een groot scala aan boeken geschreven maar in de ThrillZone leesclub is er nog niet een van verschenen. Wellicht dat daar nu verandering in gaat komen. De reden voor deelname waren ook nu weer vrij divers.

Mooi is dan ook hoe helderinge dit verwoordt: ‘Na het lezen van de intro, had ik eigenlijk nog geen idee waar het boek over zou gaan’. Om even later te vervolgen met: ‘Ik denk dat het vol zit met mysterie intriges die door en langs elkaar heen lopen en dus een boek waar je wel je hoofd bij moet houden’. En Elly vindt: ‘Een auteur die al 27 boeken geschreven heeft, maakt mij nieuwsgierig’. En collega-auteur Lies Oosterhoff laat weten: Ik heb nog nooit iets gelezen van Staf Schoeters en ik ken de naam ook niet.

Alle reden dus om je in te schrijven…

Tijdens het lezen meldt Elsa Bakker ons: ‘Wat ik interessant aan het verhaal vind is dat er feitelijke gebeurtenissen uit de geschiedenis in voorkomen. Dit geeft het geheel een realistische dimensie’. En voor coenraad wachtte ook een verrassing…. ‘Tijdens het lezen van de proloog die eigenlijk best lang was werd ik er zo in mee genomen waardoor ik helemaal vergat dat het een proloog was, besefte het weer aan het einde ervan’.

Voor Axelle waren de buitenlandse woorden zeker geen favoriet: ‘Ik vond de stijl nogal zwaar soms. Ook de aaneenrijging van spreekwoorden in de proloog was niet zo geslaagd. Ik heb niets tegen het gebruik van andere talen als het in de context past, maar waarom Engelse en Duitse uitdrukkingen gebruiken als we in onze eigen taal er ruim voldoende woorden voor hebben’.

Voor Evy De Brabander tenslotte: ‘Ik had het gevoel dat er veel evolutie zat in de personages van het boek. In ieder geval dezelfde evolutie als mensen in het dagelijkse leven doormaken..

Dan lijkt het wel een normale dagelijkse gebeurtenis waar we allemaal wel benieuwd naar zijn dus maar snel verder lezen of dat ook voor de andere lezers geldt….

Voor het lezen:

In deze rubriek wordt aan de lezers gevraagd een verwachting te geven op basis van de cover, achterflap en hun verwachting. Hiermee wordt een beeld gevormd in hoeverre de buitenkant van een boek, lezers kan interesseren.

Citaat XKelllllyyyyy:
    De voorkant valt wel goed op. De halve maan met een zwaard vol bloed en daarachter een doodskop en daaronder een kerkhof (zoals de soldaten gemaakt). Spijtig dat de achterzijde van het boek wit is. Dit is de eerste keer dat ik van hem iets lees. Ik ben benieuwd.

Citaat Elly:
    De cover voorspelt niet veel goeds. De maan lekker geel tegen de donkere achterkant dat deels door een schedel gevuld wordt, het bebloede zwaard en tenslotte het eenvoudige kerkhof met alleen simpele kruizen, dat me aan anonieme oorlogsslachtoffers doet denken. De kaft loopt mooi over in de rug, maar zoals al door XKellllyyyy wordt gemeld, jammer dat het daar niet doorloopt. Ik heb nog niet eerder van Staf Schoeters gehoord, heb dan ook geen verwachting. Ik laat me lekker verrassen.

Citaat helderinge:
    Het lettertype doet me een beetje oubollig denken maar dat is puur gebaseerd op dat ik eerder een vrij oud religieus boek gelezen heb die ook dat lettertype had. Verder de afbeelding kan ik niet echt heel veel uit opmaken nog. Deze auteur ken ik nog niet.
    Verwachtingen – Het lijkt me een spannend verhaal vol mysterie intriges en verwikkelingen die je van tevoren niet bedacht had.

Citaat Elsa Bakker:
    De cover vind ik persoonlijk wel tof, ik hou wel van een duistere afbeelding. De schedel (bijna niet zichtbaar), de maan, zwaard en kerkhof alles doet vermoeden dat het een moorddadig spannend verhaal bevat. Het lettertype gebruikt voor de titel en auteursnaam vind ik ietwat minder passend/aantrekkelijk, doet voor mij wat ouderwets aan. Ik had zelf voor een strakker/moderner lettertype gekozen en een andere kleur in plaats van het crèmekleurige. Ook had ik mooier gevonden als de achterzijde meer 1 geheel was geweest met de voorzijde, dus donkere kleur doorlopend.
    De auteur was mij geheel onbekend. Terwijl ik aan de binnenzijde lees dat hij tal van boeken heeft geschreven dus shame on me.

Citaat Lies Oosterhoff:
    De info over het verhaal is wel heel summier. Ik denk als ik in de winkel sta, en ik heb het boek gepakt op basis van de voorzijde, dat ik hem na het lezen van de achterzijde al weer netjes terug leg in het schap. Verder mis ik een auteursfoto. Ik vind het persoonlijk altijd geweldig om even “kennis” te maken met de auteur. Verder staan er op de achterflap zelfs nog twee skulls! Of strikt genomen anderhalf. De ene in grijs uitgevoerd en de andere in geel. Is dat om tijdsverschil tussen twee doden aan te geven? Of is dat gewoon omdat het leuk lijkt om in twee kleuren uit te voeren? Het verhaal van Fred Braeckman nodigt bijna uit om eerst een ander boek te lezen. Ochrana dus! Wie weet ga ik dat nog weleens doen.

Citaat Axelle:
    Dit is een soort cover waar ik van hou. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je ontdekt. Het opvallendste zijn de maan en het zwaard omdat ze natuurlijk beter zichtbaar zijn door het geel en het rood. Je denkt dat het gewoon wat mistflarden zijn die rond de maan hangen, tot je ontdekt dat ze eigenlijk een doodskop vormen. Dan is het natuurlijk het kerkhof. Maar dit is geen gewoon kerkhof want alle grafstenen zijn hetzelfde. Daarom denk ik aan een militair kerkhof of misschien een begraafplaats van een groot aantal onherkenbare personen? En het zwaard als moordwapen? Niet zo alledaags, dus misschien rituele moord(-en)? De titel past heel goed bij de cover want ook op de cover is niets wat het op het eerste zicht lijkt.

Citaat Tamara:
    De cover is duister, de titel Schijngestalten doet vermoeden dat erin het boek personages zullen zijn die verschillende gedaantes zullen aannemen. En de afbeelding van het oorlogsgraf lijkt mij een persoonlijke toets van de auteur, aangezien Staf Schoeters een passie heeft voor de wereldoorlogen en er al boeken heeft over geschreven. Ik heb nog geen boek gelezen van deze auteur, dus ik laat mij verrassen.

Citaat maria burger:
    Cover donker, onheilspellend, een oorlogskerkhof met massagraven, een ander soort gevecht met een zwaard, een doodskop zie ik nu pas verschijnen nu mijn kaft iets schuin ligt en de maan voor het mysterie. Achterkant van het boek erg licht t.o.v de voorkant. (géén afbeelding van de auteur). Onbekende auteur voor mij, maar de thrillerrecensent Braekman is erg enthousiast, dus mijn verwachting is hoog.

Tijdens het lezen:

In deze rubriek is aan de lezers gevraagd om hun aandacht te vestigen op opmerkelijke citaten en de zinsopbouw, woordkeuze of andere in het oog springende tekst. Dit zorgt altijd voor leuke discussies.
    We zetten de opmerkelijkste uitspraken voor u op een rijtje:

Citaat roodkapje:
    Het kwam eruit, als een geut en nu temporiseerde hij even.. blz. 54. Ik heb echt even op google gekeken wat deze 2 woorden betekenen. Ik heb veelvuldig met het woordenboek in de hand gezeten i.v.m. Vlaamse woorden.

Citaat Stefanie_R1985:
    Het begin vond ik nogal verwarrend. Ik vond het geschreven alsof de auteur al alles wist van de personages en wij helaas (nog) niet. Het is pas door terug te gaan in de tijd dat alles klikt.
    Anders voldoet het aan mijn verwachtingen, want het stemt tot nadenken over de wereld zoals we hem vandaag kennen. Plotgewijs is het in een later stadium ook top! Meer in volgende topics.

Citaat Elsa Bakker:
    Wat ik interessant aan het verhaal vind is dat er feitelijke gebeurtenissen uit de geschiedenis in voorkomen. Dit geeft het geheel een realistische dimensie. Zoals bijvoorbeeld de gebeurtenissen rondom 9/11 en wat de hoofdpersonages uit het boek toentertijd deden. Dit deed mij terugdenken aan wat ikzelf toen op dat moment aan het doen was. Zo ook de moord op Pim Fortuyn etc.

Citaat MarianneIL:
    Ben vandaag begonnen, zo’n 50 bladzijden gelezen. Maar vind het moeilijk om “er in” te komen. Komt misschien ook, omdat er nogal wat komma’s missen. Dat kan verwarrend zijn. Morgen verder en hopelijk komend weekend een heel stuk verder.

Citaat coenraad:
    Tijdens het lezen van de proloog die eigenlijk best lang was werd ik er zo in mee genomen dat ik helemaal vergat dat het een proloog was, besefte het weer aan het einde ervan.
    Het heeft wat mij betreft het leven van Enzo zeer goed neer gezet en tevens worden er ook een aantal andere personages uiteengezet. In grote lijnen heb ik een heel goed beeld gekregen van het eventuele verhaal… Nu nog bezien of dit nu klopt met mijn verwachtingslijn.

Citaat Evy De Brabander:
    Ik had dat ook heel erg, dat ik het begin lastig vond om in te komen!!! De schrijfstijl is erg…verheven denk ik dat het woord moet zijn. Het gaf mij in ieder geval een beetje het gevoel dat ik dom was. Er zitten in dit boek veel opvallende zinsconstructies, die niet overeenkomen met een ‘normale spreektaal’ voor mijn gevoel.

Na het lezen:

In de laatste rubriek wordt openlijk over de inhoud van het verhaal gediscussieerd. Doelstelling is om hier gezamenlijk vast te stellen of de meningen overeenkomen, iedereen het verhaal op een zelfde wijze leest, beleeft en waardeert. Schijngestalten is uiteindelijk door 13 lezers beoordeeld en gewaardeerd. Het krijgt als 40e leesclubboek een gemiddelde puntenwaardering van 6,96 en een welverdiende plek in de HALL of FAME.

Noot redactie over de bepaling gemiddelde puntenwaardering:

Door de deelnemers wordt een puntenwaardering over de zes belangrijkste facetten toegekend, over een schaal van 0 t/m 10. Dit geeft een realistischer, vollediger en nauwkeuriger beeld van de totstandkoming van de eindwaardering. Voor Schijngestalten van Staf Schoeters geldt de gemiddelde beoordeling per facet, zoals hieronder is weergegeven.

1. Spanning: 6,28
    2. Plot: 6,88
    3. Leesplezier: 6,88
    4. Schrijfstijl: 6,81
    5. Originaliteit: 7,77
    6. Psychologie: 7,31

Gemiddelde puntenwaardering: 6,96

Wat vindt Staf Schoetsers van deze leesclub?

……….

Een impressie van de antwoorden die Staf Schoeters gaf op lezersvragen:

Stefanie_R1985 vraagt:
    Heb je een schrijfritueel? Zo ja, welke? Wat vind je nu het leukst om schrijven qua genre?

Staf Schoeters antwoordt:
    Ik hanteer geen strikt schrijfritueel. Ik probeer om dagelijks minstens één pagina kant en klaar te hebben. De volgende dag moet weer een pagina naadloos aansluiten bij de vorige.  Ik schrijf op mijn laptop en houd me niet aan een vaste uurregeling. Maar ook als ik niet schrijf, denk ik aan het verder verloop van het verhaal.
    Ik heb geen uitgesproken voorkeur m.b.t. een genre. Sommige onderwerpen lenen zich meer voor een aanpak van non-fictie of fictie.  Zijn feiten of gebeurtenissen relevant op zich, dan hoeft het niet meteen versneden te worden met fictieve personages en opteer ik voor non-fictie.

roodkapje vraagt:
    Wat heeft je ertoe gebracht je zo in de Islam te verdiepen? En waarom heb je zoveel historie in Schijngestalten verwerkt?

Als je een roman schrijft met als onderdeel de terreur van de Islamitische Staat, kun je bezwaarlijk omheen de Islam en de Koran.  Actuele gebeurtenissen hebben hun wortels in de geschiedenis.  Wat ons in het heden overkomt is vaak het gevolg van gebeurtenissen uit het verleden. Alles heeft een oorzaak en een gevolg.

Elsa Bakker vraagt:
    Goedendag Staf, allereerst dank dat ik u boek mag lezen voor deze leesclub van ThrillZone! Wat heeft u geïnspireerd tot het schrijven van dit exacte verhaal? Heeft u bewust gekozen om het boek Vlaamstalig te schrijven of wilde u het zoveel mogelijk Nederlands schrijven? Wat zou u ervan vinden als u gevraagd wordt of het boek verfilmd mag worden? En zo ja, wie ziet u dan graag in de rol van Enzo? Werkt u al aan een volgend verhaal/boek?
    Heeft u veel research gedaan voor Schijngestalten? En zo ja, hoe heeft u dit aangepakt?
    Alvast dank voor uw antwoorden! Met vriendelijke groet, Elsa Bakker.

Inspiratie voor mijn romans haal ik veelal uit actuele gebeurtenissen die tot mij komen via de media of wat mensen mij vertellen over hun ervaringen. Ik kijk natuurlijk met verlangen uit naar een eventuele verfilming, maar ik zou me dan meer bekommeren om het scenario dan om de keuze van hoofdvertolker. Mijn research voor Schijngestalten is zowel gebaseerd op contacten en gesprekken met moslims alsook met leden van de Belgische staatsveiligheid.  Ook nieuwsitems in kranten en tijdschriften vormen vaak een basis van mijn research.

Voor alle vragen aan en antwoorden van Staf Schoeters, klik hier

Citaat Elsa Bakker:
    Voor mijn gevoel is het alleen Enzo die behoorlijk evalueert. Dit komt door de geheimen opdrachten die hij moet vervullen, daarin altijd een dubbelrol spelen en het brengt zijn eigenheid en gevoelens in gevaar/verwarring. Uiteindelijk gaat zijn geweten aan hem knagen en vervalt zijn egoïsme, wat hij voordien altijd wel had en ook nodig had in zijn werk.
    Ik heb geen favoriet personage ontdekt in dit boek, vooral omdat het verhaal ansich mij minder aanspreekt. Wel vind ik Hermans het meest aansprekende karakter, door zijn rustige voorkomen en intelligentie. Ik zou hem een nog grotere rol willen zien spelen in het verhaal dat is het enige wat ik misschien zou veranderen. Meer informatie over Hermans zijn achtergrond etc.
    Beoordeling: 6,92

Citaat roodkapje:
    De schrijfstijl past wel bij het verhaal, alleen de hele lange theatrale zinnen hoefden voor mij niet zo en maakten het af en toe lastig te lezen. Moest soms bepaalde zinnen 2x lezen.
    Als zijn andere boeken dezelfde stijl hebben lokt me dit niet aan. Maar, ik ga wel kijken naar de andere boeken. Ik had het eerste deel moeite om door te komen, terwijl het tweede deel veel makkelijker las. Teveel historische feiten.
    Beoordeling: 7,50

Citaat Elly:
    Ik heb geen favoriet personage, vooral omdat ik vind dat Enzo zich teveel laat sturen en niet stopt als het nig kan. Ik zou aan zijn rol dus wel wat veranderen, meer tegengas geven bij de opdrachten omdat hij gevaarlijk werk moet doen. Zijn schrijfstijl is me niet als hinderlijk opgevallen. Ik denk wel dat ik nog eens een boek van Staf Soeters ga lezen.
    Beoordeling: 7,00

Citaat Stefanie_R1985:
    De karakters evolueren wel, zeker Enzo, maar ergens had je al de evolutie gehad in het begin van het boek en lees je nadien eigenlijk, door terug te keren in de tijd, het omgekeerde. Laura ondergaat hetzelfde patroon, maar de andere zijn te vluchtig om eigenlijk goed te leren kennen en dus een echte evolutie mee te maken. De schrijfstijl an sich was niet zo mijn ding, veel gebruik van zegswijzen. Ook fouten, geen goed gebruik van leestekens en naamsverwisselingen zorgden ervoor dat het moeizaam las.
    Beoordeling: 5,83

Citaat helderinge:
    Met het begin had ik het een beetje moeilijk en daar dacht ik echt, oef dit wordt lastig doorkomen. Maar het zal nodig zijn geweest voor de beeldvorming veronderstel ik. Eenmaal in het verhaal was het prima. Ik weet niet of ik andere boeken van Staf Schoeters ga lezen, ik moet wel een beetje aan de schrijfstijl wennen en dat heeft meer te maken met het eerste hoofdstuk dus. Het verhaal op zich was spannend origineel en interessant maar de opbouw vond ik best traag.
    Beoordeling: 6,67

Citaat Axelle:
    Ik vond de stijl nogal zwaar soms. Ook de aaneenrijging van spreekwoorden in de proloog was niet zo geslaagd. Ik heb niets tegen het gebruik van andere talen als het in de context past, maar waarom Engelse en Duitse uitdrukkingen gebruiken als we in onze eigen taal er ruim voldoende woorden voor hebben? Er moet ook rekening mee gehouden worden dat niet elke lezer bij voorbaat weet wat een ‘watering hole’ is. Nee, denk niet dat ik andere boeken van Staf Schoeters ga lezen. Als dit de stijl is van de auteur, die ik respecteer, dan zijn zijn werken niet voor mij weggelegd. Sorry. Ik miste spanning en het valt voor mij niet onder de noemer ‘thriller’. Ik hou meer van boeken met minder (droge) achtergrondinfo en wat meer actie.
    Beoordeling: 5,50

Citaat Lies Oosterhoff:
    Ik had moeite om in dit verhaal te komen. Dus dit is niet helemaal mijn schrijfstijl. Hij schrijft wel begrijpelijk en grappig Belgisch. Ik was niet erg enthousiast over dit boek. Maar je moet mensen altijd een tweede kans geven… Dus ik denk dat ik nog wel eentje ga proberen.
    Beoordeling: 6,83

Citaat Tamara:
    Ik zou zeggen dat Enzo degene is die het meeste evolueert, in het begin van het verhaal had ik een heel ander beeld van het personage. De schrijfstijl is goed, eens je wat verder in het boek bent. In het begin is het even aanpassen. Het verhaal wordt zo vertelt dat je je er een perfect beeld van kan vormen. Dit boek sprak me aan omdat het een acutele thriller is, en verband heeft met de terreurdreiging waar we in deze tijd mee moeten leven.
    Beoordeling: 7,33

Citaat MarianneIL:
    Alleen de persoon Enzo evolueert gedurende het verhaal. Door alles wat hij te doen krijgt, moet hij volgens mij wel veranderen. Aan het eind is nog een ontwikkeling bij Hermans als hij de geheime dienst verlaat. In het begin had ik erg veel moeite mijn aandacht bij het verhaal te houden, het was allemaal een beetje vaag. Daarna ging het beter, maar de taal is soms wat breedsprakig. Persoonlijk houd ik meer van bondig taalgebruik. Daarnaast is het aantal grammaticale fouten (vooral vergeten komma’s) wel erg groot. Dat werkt storend.
    Beoordeling: 6,50

Citaat coenraad:
    De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Het begin had voor mij wel wat meer spanning kunnen gebruiken maar zeker wel interessant van wat er gebeurd en waar dit allemaal naar toe leidt. Ik heb het als een leuke kennismaking ervaren maar zijn eerdere boeken zal ik geloof ik niet direct gaan aanschaffen maar zijn volgend boek als het mijn pad zal kruisen wel gaan lezen.
    Beoordeling: 6,67

Citaat XKelllllyyyyy:
    Het plot is goed gedaan, Enzo is goed ingekneed. Boek is een beetje uniek, maar een Vlaamse auteur verschilt wel met een Nederlandse auteur. Advies aan de auteur: probeer meer details te geven over bekende personen (ik weet niet echt wie Pim Fortuyn was, toen dat voorval gebeurde was ik nog jong).
    Beoordeling: 7,17

Citaat maria burger:
    Er wordt vooral vanuit Enzo geschreven zodat je met hem meedenkt. Al denk ik dat Hermans het ook niet makkelijk heeft in zijn netelige positie al krijgen we niet veel van zijn gevoelens mee. Prettig geschreven verhaal met divers woordgebruik en informatie. Bij Vlaams is toch de zinsconstructie iets anders zodat je het soms nog een keer leest maar het went wel. Verder is het wel begrijpelijk geschreven.
    Beoordeling: 8,17

Citaat Evy De Brabander:
    Ik had het gevoel dat er veel evolutie zat in de personages van het boek. In ieder geval dezelfde evolutie als mensen in het dagelijkse leven doormaken. Er zijn natuurlijk ook personages die eerder ‘flat’ zijn in dit verhaal maar ik heb het gevoel dat bv. extremisten altijd minder evolutie lijken door te maken voor mensen van buitenaf.
    Enzo maakt natuurlijk de meeste evolutie door. Hij zweert zijn oude, vertrouwde leven af. Ik denk wel dat de evolutie niet ten goede is. Hij wordt eenzaam en angstig, achterdochtig. Soms is teveel weten van wat er allemaal achter de schermen gebeurt helemaal niet zo goed voor je…
    Beoordeling: 8,33

Lees de onverkorte discussie en de reacties in alle onderdelen van deze leesclub

Voor het lezen
    Tijdens het lezen
    Na het lezen #1
    Na het lezen #2
    Beoordeling

++++++++++++

Helaas zijn de onderstaande personen voorlopig uitgesloten voor het winnen van een gratis leesexemplaar omdat ze niet of niet volledig hebben voldaan aan de richtlijnen van de leesclub.

……….

Deze uitsluiting kan direct worden tenietgedaan door actieve deelname aan een volgende leesclub met een eigen leesexemplaar.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 169

Het is weer een leuk verslag geworden. Dank hier voor.

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580

Het is weer een leuk verslag geworden. Dank hier voor.

At your service 😉

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.