Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 59: In het veld In het veld, Voor het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #11361 |

Probeer de vragen te beantwoorden vóór je het boek gaat lezen. 

Cover: Alle aan- en opmerking betreffende de buitenzijde van het boek.

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek?

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 127

Cover: Omdat ik een ePub heb, weet ik niet wat er op de achterkant staat. De voorkant vind ik mooi, de in rood uitgevoerde persoon, vaag gehouden. Maar toch herkenbaar als een (kind)soldaat. De tekst bovenaan vind ik minder geslaagd. Ik wil graag zelf bepalen of het boek herinneringen oproept. Die tekst kan eventueel op de achterkant, maar op de voorkant vind ik het niet zinvol.

Auteur± Nooit iets van deze auteur gelezen, dus geen verwachtingen.

Verwachting: Ik verwacht een spannend boek met achtergronden over Afrika. Hoe is het leven voor een journalist daar, hoe gaan mensen om met schokkende gebeurtenissen. Welke invloed heeft dat. Wat leren over achtergronden.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 63

Ik heb een ePub en dan vind ik het moeilijk om de cover te beoordelen. De tekst roept de spanning op die iedere oorlog met zich medebrengt.

De auteur ken ik niet, ik heb er nooit iets van gelezen, dus ik laat me verrassen.

De verwachtingen die ik van het boek heb, zijn spanning en menselijk leed in een oorlogsgebied in Afrika. En de belevenissen van een verslaggever in oorlogsgebied, “in het veld”.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 95

Ik heb een ePub, dus zie geen kleuren en mis de beleving Vande cover. Sleep-in is de cover in zwart wit doods, ik herken vaag een persoon, maar zie miet wat deze uitbeeld. Doordat ik op internet heb gekeken weet ik dat het een kindsoldaat moet voorstellen…,ik kenZjesse Zlonvraine niet als auteur en last me verrassen. Ik verwacht een beschrijving van hoe de zog. Kindsoldaten ontstaan en hoe ze gehersenspoeld worden. Tevens nadere achtergrondinformatie hoe fit kan ontstaan en wat eraan gedaan wordt.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Ik heb maar even gegoogled om de cover in volle pracht te kunnen bewonderen. Ik kwam uit bij onze dikke webwinkel en zag daar en passant ook nog de recensie van een CeesR. Die heb ik ook maar even gelezen.
    Conclusie: Ik moet maar snel de muze en het meisje uitlezen zodat ik met in het veld kan beginnen

Nu eerst de cover. Opvallend is dat de cover helemaal wit is met een rode beeltenis van een kind met dat wapens draagt. Aan het hoedje te zien is een kind van buiten Europa. De beeltenis is schimmig, een beetje gestreept. Het lijkt alsof iemand zijn duim erop heeft afgedrukt vanwege de streepjes die een beetje rond zijn. Bovendien is de afbeelding rood als bloed. Lezing van de flaptekst verduidelijkt de cover. De beeltenis is een kindsoldaat, ontvoerd door een warlord. Bovendien tekent deze warlord zijn kinderen. Hij tekent ze dus dubbel. Voor het leven, in bloed en letterlijk met pen en papier. Het is om er rillingen van te krijgen.

De auteur: Ik heb nooit eerder van hem gehoord en dat kan kloppen. Hij heeft eerder drie korte verhalen geschreven in een tijdschrift genaamd de White Review.
    Hij studeerde Engelse literatuur en conflictstudies aan de SOAS ( School voor Oriëntaalse en Afrikaanse Studies) en maakt sindsdien oa documentaires, geeft les over het Internationaal Strafhof ( is gezeteld hier in Den Haag) en schreef verhalen en zijn eerste boek In het Veld

Ik verwacht een dramatisch en een emotioneel boek die een kijkje in de de keuken geeft van oorlog, de rol van kinderen en wat dat me hun ouders doet. Ik verwacht er niet heelhuids uit te komen.

annemarie van weelie
    Bijdrager
    Post count: 41

De buitenkant van het boek is lastig te beoordelen vanuit een epub. Ik vind de voorkant waarbij je de tekening van een kindsoldaat ziet wel mooi. In de winkel zou ik niet voor dit boek kiezen en de herinneringen aan Blood Diamondvzegt mij niet veel. Ik werd aangetrokken door de tekstomschrijving. Over de ethische dilemma’s en de strijd van twee moeders. Ik heb dit genre nog nooit gelezen dus ik ben vooral benieuwd.

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 55

Vóór het lezen :
    Cover : Alle aan- en opmerkingen betreffende de buitenzijde van het boek.

Ik kan enkel oordelen over een digitale cover omwille van een e-pub. Ik vind aan de hand van de cover dit een boek dat ik uit de rekken zou nemen. Een lege gelige achtergrond ( verwijzing naar oorlogstijden uit de geschiedenis ?) met een in het rood duidelijk zichtbare soldaat mét geweer. is het rood in streepjes een verwijzing naar bloederige vingerafdrukken? Een intrigerende boodschap !

Auteur : Geef jouw verwachting van de auteur.

Steeds als ik een boek in handen krijg van een voor mij ongekende auteur ga ik altijd even googlen. Ik leer hieruit dat ‘In het veld’ zijn debuut is, hij niet echt scoorde als journalist in Londen wat deadlines betreft, en hij uitgeweken is naar de US. Daar zet hij zich als verslaggever van oorlogsmisdaden en co in. Vandaar dan ook waarschijnlijk dit boek.

Verwachting : Wat verwacht je van het verhaal van het boek?

Na de korte inhoud gelezen te hebben in het leesclubvoorstel, moest ik toch wel even nadenken, omdat ik vrees dat het verhaal buiten mijn comfortzone ligt. Anderzijds klonk het toch wel heel intrigerend en werd ik hoe dan ook benieuwd. Ik hoop dat het verhaal me toch kan boeien. Ik ben wel heel nieuwsgierig.

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 27

Cover
    Het is voor mij niet echt een aantrekkelijke cover, een jongen met geweer en bloedige vingerafdruk, het doet me denken aan oorlog/kindsoldaat. Hoewel het onderwerp mij wel aantrekt is het niet een onderwerp waar ik gauw een boek over zou lezen en omdat de cover mij niet aanspreekt zou ik ‘m in de winkel gewoon voorbij zijn gelopen zonder verder te bekijken.

Auteur
    De naam Jesse Loncraine zegt mij niets en ik duik er dus zonder verwachtingen wb auteur in. Dit boek zal mij een mening doen vormen over de auteur, ik ben benieuwd.

Verwachting
    Omdat ik niet zeker weet of het boek iets voor mij is en ik de auteur niet ken weet ik ook niet wat ik kan verwachten. Ik ga er helemaal blanco in en zal me laten verrassen.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

Cover : Ik heb het boek in de winkel in mijn handen gehad. Ik vind het een hele simpele cover eigenlijk. De kleurencombi vind ik erg mooi en het intrigeert wel. De cover geeft mij hetzelfde gevoel als die van ‘Lief van je’. Het woord ‘kindsoldaat’ komt wel direct in me op als ik naar het boek kijk.
    Auteur : De auteur zegt me helemaal niks en ik moet ook eerlijkheidshalve bekennen dat ik er niks over heb opgezocht tot nu toe. Het leek me niet belangrijk om dat te doen voor ik begon te lezen.
    Verwachting : Ik verwacht geen triller eigenlijk, maar een mooi verhaal over oorlog en verlies, over liefde en lijden. Ik ben wel erg benieuwd!!! Er zijn weinig boeken de laatste tijd waar ik echt zo nieuwsgierig naar ben, net omdat ik moeilijk vooraf een inschatting kan maken van wat me te wachten staat!

yv87
    Bijdrager
    Post count: 76

Cover:
    In de boekwinkel zou ik dit boek geheid voorbij lopen. Ondanks dat de kleuren in goed contrast staan (evenals de knalrode stempels met ‘leesexemplaar’ en de rode binnenflappen, die zijn dezelfde kleur rood 😀 ), met elkaar, is het toch enigszins saai. Toch wekt het kindsoldaat op de cover mijn interesse en nieuwsgierigheid. De bloederige vingerafdruk zit op de juiste plaats, namelijk precies waar ik het boek vasthou als ik een eerst blik erop werp. De rug vind ik wel heel erg mooi gedaan: bloederige vingerafdrukken en een duidelijke, heldere tekst. Mooi!

Het valt op dat het boek véél dikker lijkt dat de slechts 251 pagina’s! Mooi stevig papier gebruikt. Het boek is een fijn formaat, al is het lettertype wel klein, zeker voor een boek van dit formaat. Vind ik persoonlijk erg fijn, hou van kleine lettertjes.

Auteur:
    Jesse Loncraine is voor mij een onbekende. Ik las dat hij documentaires maakte over genocide en oorlogsmisdaden. Dit schept wel verwachtingen, maar daarover hieronder meer.

Verwachting:
    Doordat Jesse blijkbaar ervaringen met het onderwerp heeft, worden de verwachtingen toch wel vrij hoog. Tel daarbij de (per ongeluk) gelezen review van Cees bij op en mijn verwachtingen zijn ineens torenhoog. Vaak wacht ik met recensies lezen totdat ik het boek zelf heb gelezen, omdat ik het fijner vind om blind een boek in te gaan. Maar omdat deze leesclub aangeboden werd en ik er nog nooit van gehoord had, ben ik toch gaan googlen en werd eigenlijk erg blij van alles wat ik las. Ik verwacht een meeslepend verhaal met een dosis narigheid. Niet per se een thriller, alhoewel gruwelijkheden natuurlijk ook wel onder thriller zouden kunnen vallen. Nee, toch niet, ik ga niet voor de thriller. Ik verwacht passie!

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 156

Cover: eenvoudige buitenkant met een vage afbeelding van een soort soldaat/kindsoldaat in het rood (bloed? gevaar?). Achterkant kan ik niet zien omdat het een ebook is.

Auteur: ik ken de auteur niet dus ben benieuwd.

Verwachting: ik verwacht een intrigerend en pakkend verhaal wat zal beklijven.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 49

net boek ontvangen.
    prachtig cover de speelse titel de soldaat en de vinger afdruk in het rood. het lijk wel op bloed.
    ook op de zijkant lijken er bloedspatten op de cover te staan.
    de auteur zegt mijn niets maar de achter kant maakt mijn heel benieuwd naar het verhaal.
    moet nog een 100 tal blz lezen van mijn boek en dan begin ik er in.

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 41

Cover:
    Een mooie cover. De kleurencombinatie van de cover met daarop het kind in het rood en een geweer in zijn handen vind ik mooi gekozen. Minder vind ik het stukje tekst bovenaan (roept herinneringen op aan Blood Diamond,…), waarmee het boek in een categorie geplaatst wordt van boeken waar ik meestal met een grote boog omheen loop. De vingerafdrukken doen inderdaad denken aan bebloede vingers, dus dat schept wel de verwachting van een hard verhaal.

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.
    Ik ken Jesse Loncraine niet als auteur. Het is een debuut, dus dat is logisch. Zijn carrière, eerst werkzaam als journalist en daarna als documentairemaker over genocide en oorlogsmisdaden, geeft mij wel de verwachting dat hij een expert is in het onderwerp waarover hij schrijft in dit boek. En dat hij een duidelijke boodschap zal afgeven en stelling in zal nemen. Daarnaast verwacht ik dat hij omdat hij journalist is goed zal kunnen schrijven.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek?
    Wat ik hierboven al een beetje neergezet heb. Het is een boek waarin het gaat over kindsoldaten, een onderwerp waar ik meestal met een ruime boog omheen loop. Niet omdat ik mijn ogen ervoor sluit, maar omdat ik de stellingname in deze boeken vaak niet aantrekkelijk vind. Dat ik nu wel een boek over dit onderwerp wilde lezen is omdat ik zeer goede recensies over ‘In het veld’ gelezen heb. Mijn verwachtingen zijn dus hoog.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 175

Omdat ik geen papieren versie heb, heb ik op internet gekeken.

Cover: Ik vind het boek om te zien mooi en sterk. Ik zou het zo opppakken. Mooi gedaan, de rode, toch wat wazige figuur, waarin de vingerdrukprint zichtbaar is. Die figuur kan nog iedereen zijn, maar het lijkt een jonger iemand met geweer. Rood qua kleur doet meteen wat. Gaat het om bloed/dood? De ondertitel “twee moeders, twee zoons, een oorlog en levensbepalende dilemma’s” maakt me heel nieuwsgierig naar dit boek. De titel, ondertitel, naam schrijver en aanrader bovenaan staan duidelijk en overzichtelijk in zwarte letters op een lichte, bijna witte cover. Mooi detail is de rode vingerafdruk bij de naam van de schrijver.
    (Ik zag trouwens een andere cover, engels, met veel rode vingerafdrukken en vier kleine rode figuurtjes. Ook leuk.)

Auteur: Deze auteur is nieuw voor me. Ik lees dat het zijn eerste boek is en dat hij engelse literatuur heeft gestudeerd en “Violence, Conflict and Development”. Hij heeft meegewerkt aan documentaires en geeft les over de International Crime Court. Ik ben benieuwd hoe dat terug te lezen is………

Verwachting: Mijn verwachtingen zijn hooggespannen als ik kijk naar de beschrijving van dit boek. Ik zie alleen maar heftige thema’s: overleven, verslaggeving, moeder-zoon relatie, kanker, ethiek op verschillende vlakken. Kan een schrijver zoveel heftigheid op een goede manier in 1 boek verweven?

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 105

Cover: lichte ondergrond met in het rood als in een vingerafdruk een jong persoon met een wapen. Ook een bloederige vingerafdruk in de rechter onderhoek, net door de naam van de auteur en net als yv87 aangeeft, precies op de plaats waar de duim van de rechterhand komt als je het boek oppakt! Intrigerend. De titel In het veld, speels, niet kaarsrecht, maar verspringend. Ook voor mij voegt de verwijzing “Roept herinneringen op aan Blood Diamond, What is the What en The Constant Gardener” niets toe, want niet gelezen en ook niets over gehoord/gelezen.
    “Twee moeders, twee zoons, een oorlog en levensbepalende dilemma’s” => geeft mooi weer wat je verwachten kunt.

Auteur: Jesse Loncraine, nog niet eerder van gehoord. Lees dat hij zelf journalist is geweest in Kenia en nu zich bezighoudt met het maken van documentaires over genocide en oorlogsmisdaden. Denk daarom dat hij precies weet waarover hij schijft. En dit boek is waarschijnlijk een aanvulling op zijn documentaire werk. Door dit boek bereikt hij weer andere mensen dan met documentaires, maar zo wordt zijn bereik groter om mensen te laten zien hoe erg genocide en oorlogsmisdaden zijn en wat voor impact dat op alle mensen eromheen heeft.

Verwachting: Ik verwacht een heftig boek dat ons zal raken. Zoals Michael Palin aangeeft: je wordt meegenomen naar een donkere en wanhopige wereld wat je tot tranen zal roeren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.