Home Forums Leesclub 59: In het veld In het veld, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 768
    #11363 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 72

Opmerkelijke citaten:
    – Druppels sloegen tegen de ruit en liepen omlaag over het glas als tranen over de wangen van zijn moeder.
    – Moeders zijn niet langer moeders. Kinderen zijn niet langer kinderen. Zelfs als er morgen een einde aankomt wordt het nooit meer zoals het was.
    Het verhaal raakt je. Ik vind het treffende citaten die de emoties in het verhaal weergeven en je raken.
    Ik heb In het veld inmiddels uit en het verhaal heeft zich ontwikkeld zoals ik verwacht had.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 84

Het is een prachtig geschreven boek, de verhaallijn heeft zich ontwikkeld zoals ik gedacht had. Ik heb het boek onderhand uit (voordeel van twee weken vakantie: veel lezen).

Er zijn me twee dingen opgevallen waar ik een kanttekening bij wil plaatsen.
    1. In het ebook op bladzijde 41 zet Liz haar computer op slaapstand. Dat lijkt me in een kantoor toch niet de juiste manier van werken. Een computer moet uitgezet worden, om te voorkomen dat anderen er wat op kunnen doen.
    2. Een paar keer wordt vermeld dat iemand een kogelvrij vest aantrekt. Een veelvoorkomende fout. Als het goed is, is elk vest kogelvrij. Het moet een kogelwerend vest zijn.

annemarie van weelie
    Bijdrager
    Post count: 27

Wow, wat een emotioneel verhaallijnen zonder dat het pathetisch wordt. Goed geschreven, soms rauw, to the point. Vooral de dialogen zijn realitisch, knap weer gegeven, je zou zo toehoorder kunnen zijn. Ik heb het boek uit en de flaptekst belooft niets te veel.
    De verhaallijnen zijn mooi uitgewerkt. De onderliggende lagen (naast de inkijk in de oorlogsituatie met kindsoldaten) in her boek (moeders, zonen etc) vind ik mooi weergegeven.
    Ik denk niet of ik meer boeken in dit genre ga lezen maar dit is een topper.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 39

Ik ben nog niet zo heel ver in het boek, ongeveer een kwart gelezen, maar het verhaal spreekt me erg aan. Het doet realistisch en rauw aan en ik ben heel benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, waardoor je van verschillende kanten zicht op het gebeuren krijgt en dat maakt het interessant om door te lezen. De taal is beeldend, het boek is prachtig geschreven, soms poëtisch haast. Een citaat om dit te illustreren is als Christine naar de rivier gaat om een gruwelijke daad uit te voeren:
    Het verbaasde haar hoe mooi het hier was, het water als een zonnestraal die wegsijpelde uit de horizon.

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 24

De citaat wat mij de hele tijd bijblijft is die van Christine ‘Het is mijn kind niet meer’, ‘Zijn hele leven wordt uitgewist, en dan veranderen ze hem van een jongen in een moordenaar’ en ‘Moeders zijn niet langer moeders, kinderen zijn niet langer kinderen’
    Wat een heftig boek… wat deprimerend ook tot nog toe.. het is eigenlijk allemaal ellende… Ik verwacht dat dit wel zo zal blijven en dat wanneer ik ‘m uiteindelijk wegleg, dat ik er dan nog lang niet klaar mee zal zijn.

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 55

Tijdens het lezen :
    1. opmerkelijke citaten

wijl Christine de kleren van haar zoon verbrandde greep volgend citaat mijn keel bijna toe ‘haar geheugen was een wrokkige rechter die een eindeloos lange lijst van beschuldigingen opsomde’ om aan te tonen hoe schuldig een moeder zich kan voelen…
    Op een andere plaats zegt ze over zichzelf : ‘Binnen in me is alleen nog duisternis over’ wat ik opnieuw zeer aangrijpend vond;
    een prachtig geschetste ‘ valavond’ vond ik in de volgende omschrijving : ‘terwijl de schaduwen korter werden en de zon het landschap blakerde’
    en dan nog twee andere situaties die ik zo mooi verbeeld vind, zijn :
    ‘ze kon voelen dat hoop haar pols beetgreep, scherpe nagels in haar huid boorde’
    én
    ‘het briesje tilde een gordijn op als de rok van een jonge vrouw’

2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht ?
    Neen helemaal niet,het leven van de personages die er in voorkomen loopt elke keer helemaal anders een verschillende richting uit, in tegenstelling tot waar ik voor vreesde, of wat ik hoopte. dat maakt mijns insziens dit boek tot een prachtig verwoorde roman die toch heel spannend blijft, omdat er telkens onverwachte dingen worden beslist door de personages . Misschien hebben de verschillende verhaallijnen en de clifhangers aan enkele hoofdstukeindes er wel mee te maken dat dit ook een heel erg spannend boek is. Snel verder lezen dus …
    3. spellingfouten
    Tot hier toe nog geen enkele spellingsfout tegengekomen

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 21

Ik heb nu het eerste deel (Terugval) gelezen. Wat mij opvalt is dat Jesse Loncraine het verhaal heel geloofwaardig en realistisch opschrijft. Ja, ik geloof dat Paul die ontwikkeling doormaakt. Ik geloof Christine als ze zegt dat ook al komt Paul terug, hij Paul niet meer zal zijn. Net als dat ik Liz een sterk personage vind en haar keuzes oprecht.
    In eerste instantie moest ik wennen aan de hoeveelheid personages die Loncraine opvoert, maar nu ik echt kennis gemaakt heb met hen, wil ik graag weten hoe het allemaal samenkomt. En de korte stukjes waarin het verhaal van de een naar de ander switcht, geven het verhaal spanning.
    Ik ben er nog niet uit of ik het prettig (of spannend gezien het feit dat het een thriller is) vind om over het onderwerp kindsoldaat te lezen. Dus nu maar verder met het volgende stuk: Misbruik.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 51

Oh wow, ik krijg helemaal zin om te beginnen! Door omstandigheden loop ik ietsjes achter, maar ga er aankomend weekend helemaal voor. Zo nieuwsgierig, de aangegeven zinnen hierboven zijn alvast heel prikkelend.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 49

het verhalenlijn het duurde even voor ik er inzat en door had wie, wie was maar eens ik er in zat was het echt heel mooie.
    citaten jammer maar daar ben ik echt heel slecht in en weet ik echt niet goed waar ik moet naar zoeken terwijl ik lees.
    meestal ben ik zo verdiept in het boek dat ik ze ook vergeet te noteren.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 150

Prettige schrijfstijl. Ik zit meteen in het boek. Het boek loopt vooralsnog anders dan ik had verwacht en dan m.n. rondom de verslaggever. Boeiende personages. Ik raakte extra geboeid door de redenatie van Liz over de linken oorlog – verslaggever – kanker – dood in het veld (nee verder geen spoilers!).

Ik lees nog even door……….

yv87
    Bijdrager
    Post count: 51

Ik zit nu ongeveer op de helft.
    Kwam er wat lastig in omdat het verhaal zoveel verschillende gezichtspunten heeft, maar volgens mij heb ik ‘m nu door. Mis zeker meer informatie over oorlog, het gaat nu vooral over journalistiek. Maar ik moet nog de helft, dus wie weet komt er daar meer over in voor. Ik vind het fijn en vlot geschreven.

De reactie van Christine over haar zoon Paul vond ik ook heftig beschreven.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 135

Dat je zo gedrogeerd kunt worden en ook dat je kinderen zo kunt drogeren.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 156

Ik heb het boek in 1 ruk uitgelezen op het vliegtuig. Ik moet zeggen dat ik tijdens het lezen af en toe stopte, dat is geen slecht teken, maar het geeft wel aan dat mijn hersenen af en toe een pauze nodig hadden om al de input te verwerken. Is het dan door het thema of door de vele invalshoeken…? Dat weet ik zelf niet goed.
    Het is helemaal niet emotioneel geschreven, en daar hou ik wel van!De thema’s zijn immers heftig genoeg!
    Ik ben geen storende zinnen tegengekomen. Ik heb geen citaten opgeschreven, maar het zijn meer delen uit het boek die je bijblijven.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 156

De ontwikkeling van de verhaallijn verliep voor mij verrassend en ook weer niet. Het is niet zo dat ik tijdens het lezen zelf al zat te bedenken waar het verhaal heen zou gaan en hoe het zou aflopen. Dat komt denk ik, omdat het boek me echt meenam en ik er geen nood aan had om vooruit te denken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.