Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 59: In het veld In het veld, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 983
    #11365 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

leentje
    Bijdrager
    Post count: 49

Spanning: 6 punten, omdat de spanning goed opliep van begin naar het einde toe.

Plot: 4 punten, omdat het duurde lang voor ik echt in het verhaal zat

Leesplezier: 5 punten, omdat al duurde het lang voor ik in het verhaal zat eens ik er door was, was het toch een heel leuk boek om te lezen

Schrijfstijl: 7 punten, omdat de schrijfstijl was hij vlot en goed leesbaar

Originaliteit: 6 punten, omdat Ik heb al heel veel soorten boeken gelezen en echt een heel originaal boek kom ik niet vlug meer tegen

Psychologie: 7 punten, omdat je weet dat het echt bestaat kindsoldaten, en ze ook gewoon van straat worden gepikt. en getromatieserd zijn voor hun leven. de meest nooit meer een gewoon leven kunnen leven.

totaal 5,83 = dus een 6

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 104

Spanning: 8.. punten, omdat ik steeds door wilde lezen en echt het gevoel had af en toe ter plekke te zijn.….
    Plot: 8.. punten, omdat het realistisch is.
    Leesplezier: .8. punten, omdat het verhaal mij vanaf het begin af aan geboeid heeft en ik achter elkaar wilde uitlezen.
    Schrijfstijl: .8. punten, omdat het een prettige toegankelijke schrijfstijl heeft.
    Originaliteit: 8.. punten, omdat de verhaallijn opgehangen is aan 2 moeders.
    Psychologie: .8. punten, omdat de problemen van de plaatselijke bevolking en ook journalisten goed uit de verf komt en er duidelijk in naar voren komt hoe machteloos de regering soms staat.
    Gemiddelde beoordeling:8 .. punten

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 55

BEOORDELING

Spanning : 10 punten, omdat spanning opgebouwd in verschillende hoofdstukken naar hun einde toe, in het volgende hoofdstuk niet meer aan bod komen. Je moet als lezer een aantal hoofdstukken verder lezen, wil je ‘n vervolg krijgen op het geschrevene…

Plot : 10 punten, omdat het heel erg abrupt, onverwacht en rauw gepresenteerd werd en zomaar een onvoorstelbaar waargebeurd verhaal zou kunnen zijn.

Leesplezier : 10 punten, omdat je verder moet lezen om dat je volledig in het verhaal getrokken zit. De personages lijk je wel in ‘t echt te kennen, en je wil alleen nog alle goeds voor hen te lezen krijgen.

Schrijfstijl : 10 punten, omdat je zo in het verhaal gezogen wordt. Vanaf pagina 1 tot het boek uit is.

Originaliteit : 10 punten, omdat het tijd wordt dat ook aan dit spijtige onderwerp meer aandacht mag gaan besteed worden. Een boek hierover uitbrengen is al een grote stap in de goede richting.

Psychologie : 10 punten, omdat je als lezer echt begaan bent met veel personages. Zo danig erg dat ik soms mijn verontwaardiging hardop uitte, waardoor mijn kamergenoten mee schrokken!!

Gemiddelde beoordeling : 10 punten

Ik geef niet snel 10 punten, maar dit boek ligt in de bovenste schuif.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 190

Spanning: 8 punten, omdat, al zie ik het niet in eerste instantie als een thriller, de spanning over Paul, het verloop van het verhaal met Orin, de situatie met Liz en Christine het een spannend en boeiend verhaal maken, waarin je door blijft lezen.

Plot: 8,5 punten, omdat de schrijver zoveel verhaallijnen op een prachtige manier langs elkaar opbouwt en samen laat komen, waarbij niet alles voorspelbaar is.

Leesplezier: 8,5 punten, omdat ik genoten heb van de verhaallijnen, de schrijfstijl en het geheel.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat de schrijver dit boek beeldend en met diepgang weet te omschrijven, waarbij ik het ook mooi vond dat de dialogen wat verstild aandeden.

Originaliteit: 9,5 punten, omdat ik de personages, de verhaallijnen divers en origineel vind, goede manier om heftige thema’s als oorlog, kindsoldaat, verslaafd zijn aan je werk en kanker te verweven! Alles is zeer geloofwaardig geschreven. Heel goed dat de schrijver met dit boek onze aandacht vergroot voor het leed in wat normaal een-ver-van-je-bed gebeuren is!

Psychologie: 9 punten, omdat juist door de verstilling in dialogen, door de ontwikkeling bij alle personages, zelfs door een niet volledige afgesloten einde de diepgang en psychologie goed aan bod komt.

Gemiddelde beoordeling: 8,6 punten

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 149

Spanning: 9 punten, omdat het boek me van het begin tot het einde vastgehouden heeft. Juist door de zinderende spanning.

Plot: 8 punten, omdat aan het eind alle verhaallijnen bij elkaar komen, maar er ook andere “uitkomsten” zouden kunnen zijn.

Leesplezier: 9 punten, omdat het boek blijft boeien.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het vlot leest, ondanks het “zware” onderwerp.

Originaliteit: 9 punten, omdat ik geen ander boek ken dat dit onderwerp zo goed schetst.

Psychologie: 10 punten, omdat de verschillende hoofdpersonen goed tot hun recht komen en “uitgediept” worden. Ze zijn heel verschillend en ondanks dat zijn het echte personen.

Gemiddelde beoordeling: 9 punten

yv87
    Bijdrager
    Post count: 77

Spanning: geen score, omdat het geen thriller was, ik er ook niet ingegaan ben alsof het een thriller was en ik het oneerlijk zou vinden om een ‘drama’ op spanningselementen zou moeten afkeuren.
    (als dit niet is toegestaan hoor ik het graag Cees, dan verander ik het alsnog!)

Plot: 8 punten, omdat de insteek goed, aangrijpend en uniek is en de uitwerking ruim voldoende.

Leesplezier: 7 punten, omdat het naar mijn idee niet helemaal afgewerkt is met bepaalde personages en vooral het begin een minpuntje heeft gekost.

Schrijfstijl: 6 punten, omdat vooral het begin moeizaam ging en het leek alsof de auteur daar net iets teveel wilde. Daarbij blijf ik het idee houden dat ik het een en ander in de verhaallijn van Paul mis.

Originaliteit: 8 punten, omdat kindsoldaten niet uniek zijn, maar de insteek van Loncraine zeker wel en hij dat echt ontzettend goed heeft neergezet. Jammer dat het eind wel in grote lijnen voorspelbaar was.

Psychologie: 8 punten, omdat de meeste personages letterlijk het boek dragen en ze zeer goed zijn uitgewerkt. De dialogen zijn realistisch, het kijkje in het hoofd van de personages en hun problemen zet je aan het denken.

Gemiddelde beoordeling: 7,4 punten (37/5)
    Recensie staat online.

annemarie van weelie
    Bijdrager
    Post count: 42

Spanning: 7, delen van het boek zijn spannend en er is een spanningsopbouw, maar het was niet ‘ nagelbijtend spannend ‘
    Plot 7 het verhaal op zichzelf vond ik goed, maar in essentie niet heel bijzonder, waarbij ik nog wel een vraag houd hoe realistisch het is dat een moeder haar zoon met journalist in de jungle vind…
    Leesplezier 8, ik vond het een goed geschreven, kernachtig, soms rauw boek met mooie lagen, was benieuwd naar hoe het zou gaan (af)lopen, goed einde
    Schrijfstijl 9 Kernachtig, prachtige dialogen, zo passend bij de setting van het verhaal
    Originaliteit 8, voornamelijk door de verschillende lagen en paralellen in het boek
    Psychologie 10, voornamelijk omdat ik de psychologie in boeken vaan vind achterblijven en het die hier zo mooi is uitgewerkt geef ik een 10

totaalcijfer: 8,2

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 71

Spanning: 4 punten, omdat ik het boek geen thriller vond en ik de afloop gedeeltelijk zo had verwacht.

Plot: 6 punten, omdat het wel goed in elkaar zat, maar er voor mijn gevoel te veel door elkaar heen liep, wat het voor mij war verwarrend maakte.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik geboeid bleef en graag wilde weten hoe het verhaal af zou lopen.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat er prachtige passages voorkwamen die beeldend en poëtisch waren.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik dit thema niet eerder zo ben tegengekomen.

Psychologie: 8 punten, omdat er een duidelijke inkijk werd gegeven in de psyche van de verschillende personages.

Gemiddelde beoordeling: 7

EliJos
    Bijdrager
    Post count: 33

Spanning: 9 punten, omdat ik me continu bleef afvragen hoe het met de hoofdpersonen ging en ik me zorgen maakte over ze.
    Plot: 9 punten, omdat ik het ijzersterk vind hoe de verschillende verhaallijnen in elkaar verweven zitten
    Leesplezier: 9 punten, omdat ik het boek weg kon leggen maar het verhaal met me meedroeg
    Schrijfstijl: 9 punten, omdat niets het tempo van lezen verstoorde.
    Originaliteit: 9 punten, omdat er niet veel boeken zijn over dit onderwerp maar ook niet veel boeken zijn waar je zo mee bezig blijft terwijl het verhaal al uit is
    Psychologie: 9 punten, omdat er zoveel heftige dingen gebeuren waar een ieder op zijn eigen manier op reageert, mee omgaat dat het je aan het denken zet.

Gemiddeld een 9!

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

Spanning: 7 punten, omdat dit niet het belangrijkste facet van het boek is. Ik wou wel steeds weten hoe het verder ging. Er zitten ook enkele zeer spannende scenes in het boek.

Plot: 9 punten, omdat de verhaallijnen erg sterk zijn en goed bij elkaar gebracht worden.

Leesplezier: 9 punten, omdat ik echt heb genoten van het hele boek.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het niet emotioneel geschreven is. Vlot leesbaar.

Originaliteit: 9 punten, omdat ik niet eerder een boek zoals dit heb gelezen en het me wel heeft verrast.

Psychologie: 8 punten, omdat er genoeg psychologie aan bod komt. Er had misschien op dit punt nóg meer ingezeten.

Gemiddelde beoordeling: 8,5 punten. Een dikke vier sterren!

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 111

Spanning: 9 punten, omdat ik het een zeer spannend, aangrijpend verhaal vind, was zeer benieuwd hoe het af zou lopen
    Plot: 9 punten, mooi opgebouwd in onderdelen en verhaal vanuit gezichtspunt van verschillende hoofdrolspelers belicht
    Leesplezier: 9 punten, klinkt wat gek, had geen plezier aan het onderwerp, maar vind het wel heel mooi geschreven
    Schrijfstijl: 8 punten, leest makkelijk weg, duidelijk en mooi verwoord
    Originaliteit: 9 punten, het is geen standaard roman of oorlogsverhaal, maar een aangrijpend verhaal over oorlogskinderen
    Psychologie: 9 punten, er gebeuren veel heftige dingen, die heel goed verwoord worden en omdat gebeurtenissen vanuit gezichtspunt van verschillende hoofdpersonen wordt belicht

Gemiddelde beoordeling: 8,8 punten =>bijna 5 sterren!

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Spanning: ..8 punten, omdat Loncraine me geboeid wist houden van het begin tot het einde
    Plot: .7. punten, omdat de verschillende verhaallijnen goed zijn uitgewerkt en elkaar onderweg ontmoeten om vervolgens weer hun eigen weg te gaan net als de hoofdpersonen. De soms onverwachte plotwendingen kwamen soms als een schok en verhoogden het leesplezier. Alleen het einde van het verhaal kwam een beetje onaf over. De losse eindjes werden naar mijn gevoel niet bevredigend afgewikkeld.
    Leesplezier: .8. punten, omdat ik van het verhaal, van de schrijfstijl en de diepgang heb genoten
    Schrijfstijl: ..8 punten, omdat de stijl het gebeuren in het verhaal versterkt door het gebruik van taal en tegenstellingen Ik genoot ook van de soms poëtische zinnen die in hun schoonheid fel afstaken tegen de gruwelijkheid van het bestaan.
    Originaliteit: .8. punten, omdat het een mix is van roman, thriller en non-fictie en deze is zo natuurlijk gebracht dat het verfrissend is.
    Psychologie: ..9 punten, omdat de personages, hun beweegredenen en hun ontwikkeling goed en geloofwaardig zijn uitgewerkt. Er werd ook veel niet gezegd maar toch wist de schrijver ons te laten proeven van de onderhuidse sentimenten. Ook mooi is het gevoel van onvermijdelijkheid en lotsbestemming dat zich aan je opdringt, terwijl tegelijkertijd er ook een onderstroming van hoop is.

Gemiddelde beoordeling: 48.. punten gedeeld door 6 is 8
    Het boek krijgt 8 punten gemiddeld

maria
    Bijdrager
    Post count: 169

Spanning: 7 punten, omdat het niet echt spannend was, geen thrillergevoel.

Plot: 7,5 punten, omdat het laatste gedeelte voor mij een beetje teveel onrealistisch was. orin vind Paul (lijkt mij heel moeilijk) de vrouwen ontmoeten elkaar, vinden gelijktijdig beide zoons. Liz die ondanks haar operatie (wat best heftig is) zoveel kan.

Leesplezier: 9 punten, omdat het boek lekker doorlas.

Schrijfstijl: 8,5 punten, omdat het prettig geschreven was alleen in het begin wel erg veel namen en hoe zit het in elkaar.Daarnaast volgens mij bijzonder weinig en misschien wel geen taalfouten.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik nog nooit iets over een kindsoldaat had gelezen

Psychologie: 8 punten, omdat de gedachten en gevoelens van de personen met verschillende verhaallijnen goed aan bod komen. Je denkt en leeft met ze mee.

Gemiddelde beoordeling: 8

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 41

Spanning: 6 punten, omdat het verhaal hier en daar wel spannend was, maar dan weer wegzakte omdat er een ander personage aan het woord kwam. Maar in een roman mag dat!

Plot: 9 punten, omdat Loncraine vanuit verschillende verhaallijnen, die allen goed uitgewerkt waren, tot een geloofwaardig einde komt.

Leesplezier: 8 punten, omdat het boek me bleef boeien tot het eind.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat de hoeveelheid personages en bijfiguren voor mij iets te veel waren. Het is wel een dikke voldoende omdat ik de balans tussen omgeving, actie en personage in de verschillende hoofdstukken erg evenwichtig vond. Ik kon het zo voor me zien, zonder dat het overheersend voorgeschreven werd.

Originaliteit: 9 punten, omdat ik voel dat dit een verhaal is dat verteld moet worden, zonder door te slaan naar een oordeel.

Psychologie: 9 punten, omdat de personages allemaal zeer geloofwaardig waren. Zelfs die van kinderen die meegenomen worden, doorslaan in geweld, en soms ook niet. Heel goed uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.