Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 60: Het zwarte gif Het zwarte gif, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #11507 |

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? 

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanDaniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeHet zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn? 

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanDaniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

AT
    Bijdrager
    Post count: 45

De plot

Ik vond het een zeer spannend plot, vooral ook omdat ik steeds het gevoel had dat het echt zo zou kunnen gebeuren. Als lezer hoop je natuurlijk vooral dat het met Natalie goed zal aflopen en dat ze een heldendaad zal kunnen verrichten. En eigenlijk ga je er ook vanuit dat dat zal gaan gebeuren. Maar als ze Saladin dan daadwerkelijk komt te behandelen, weegt haar artsinstinct toch zwaarder dan haar spionnenopdracht. Daarmee krijgt Natalie het gevoel dat ze gefaald heeft en dat was toch wel een a-typische twist in deze roman.

Algemeen

Ik vond het een heel boeiend verhaal en ik heb dit boek van begin tot einde met zeer veel plezier gelezen. Ik heb wel de indruk dat ik het beter had kunnen volgen, en er meer uit had kunnen halen qua karakters, als ik de andere Gabriel Allon-boeken ook gelezen had. Maar ik ga dat zeker nog een keer doen; Daniel Silva heeft mij wel overtuigd. Het boek geeft een goed beeld van een internationale gemeenschap waar iedereen geraakt kan worden door het terrorisme dat ook internationaal opereert. Daarmee vond ik het zeker geen typisch Amerikaans heldenverhaal waar de Amerikaanse held het midden-Oosten of Europa komt redden.

Als ik het boek zou moeten typeren zou ik het een realistisch, spannend, complexe thriller noemen.
    Vind jeHet zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?

Ik lees in de afgelopen jaren opeens wat meer thrillers (vooral geïnspireerd door Thrillzone) en daarbij is dit boek toch wel bijzonder. Het gaat niet over een detective, politieman of vrouw die een zaak oplost. Dit boek lijkt een inkijkje te geven in de wereld van de geheime diensten, hun onderlinge verhoudingen en de reële dreiging van terroristen, waarbij IS hier een heus personage in het boek is, waarbij fictie en feiten (bijv. verwoestingen in Palmyra) door elkaar lopen. Dat maakt het voor mij echter en daarmee spannender dan veel andere boeken die ik in dit genre gelezen heb (de hele goeie daargelaten).

Voor Silva heb ik eigenlijk maar een advies: neem de lezer gedurende het verhaal iets meer mee in wat er in de vorige boeken is gebeurd.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 33

Wat vind je van het plot?
    Silva heeft een heel sterk plot geschreven, waardoor Het zwarte gif een goed boek is geworden.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur is goed gevonden, vooral als het gaat om de afwegingen die Natalie maakt over wat zij moet gaan ondernemen. Is zij vooral arts of is zij vooral infiltrant. Wat doet ze op welk moment. Dit maakt het verhaal boeiend.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik zat zo in het verhaal dat ik helemaal niet nagedacht heb over het einde. Het overkwam me.

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Hoe verder je in het boek komt, hoe meer het gaat boeien. In het begin van het boek had ik wat moeite mijn aandacht erbij te houden. Er gebeurde erg weinig en er werd veel informatie over je heen gestort. Wanneer je over de helft bent dan komt de vaart in het verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Op zich hanteert Silva geen moeilijke zinsconstructies. Dus de tekst is heel begrijpelijk, maar in het begin weinig boeiend. Dit maakt de auteur in de loop van het verhaal goed.

Vind je Het zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Typisch Amerikaans is dit verhaal niet, ook al omdat het op veel plaatsen speelt: Parijs, Beiroet, Israël, Amsterdam, enz. Qua opzet is het voor mij wel Amerikaans; het verhaal is wat complexer dan verhalen van Nederlandse of Vlaamse schrijvers.

Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn?
    Voor mij is dit boek: REALISTISCH

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is uniek, omdat Silva blijkt telepathische gaven te hebben. Hij heeft een verhaal geschreven dat heel veel overeenkomsten met de werkelijkheid vertoont. Bij veel boeken denk je als lezer dat het verhaal wel eens praktijk zou kunnen zijn. In dit geval is het gewoon praktijk.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik heb niet de pretentie om een schrijver als Silva een goede raad te kunnen geven. Hij is een ware professional op dit gebied.
    Ik weet niet of een auteur zich met vertalingen bezig houdt en of hij bijvoorbeeld iets over de vertaling van de titel te zeggen heeft. Als ik dan toch iets moet aanraden zou ik zeggen: let eens op hoe de titel vertaald wordt, want The Black Widow vind ik een veel betere titel dan Het Zwarte Gif.

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 39

Het verhaal kan zomaar waar zijn, het plot vond ik daarom ook zeer spannend.
    De plot deed me op het puntje van de stoel zitten, ik hoopte op een goede afloop. Ik vond de structuur van het plot een beetje ‘James Bond’ achtig.
    Niet verwacht, wel gehoopt.
    Algemeen
    Het verhaal was zeker boeiend met de gedachte dat het ingehaald is door de werkelijkheid. Wel had ik moeite met alle moeilijke namen van de mensen. Soms werd er geschiedenisles gegeven, dat was nodig maar leidt wel de aandacht af van het verhaal.
    Vind je de schrijfstijl vanDaniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig, maar al die lange namen vond ik verwarrend, ook de geschiedenislessen waren dat ik mijn aandacht er wel goed bij moest houden. Dit was mijn eerste boek met Gabriel Allon, misschien had ik beter wat vorige boeken moeten lezen om zijn karakter en werkzaamheden beter te kennen.
    Vind jeHet zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vond het zwarte gif geen typisch Amerikaans verhaal. De gebeurtenissen vonden helaas ook in Europa plaats. Toevallig kent Allon door zijn werkzaamheden veel mensen in heel veel landen en hij lijkt me meer de verbindende schakel.
    Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn?
    Ik zou het boek geen thriller willen noemen, maar meer een geloofwaardig spionageverhaal waar thriller elementen in voorkomen.
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek is uniek omdat we meegenomen worden in spionage, strijd tegen IS die landen met elkaar verbindt en waar fictie en non-fictie door elkaar lopen.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanDaniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Geen enkele, ieder schrijft zoals hij denkt dat zijn verhaal moet zijn.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

De plot
    Beangstigend, omdat het deels na het schrijven van dit boek ook werkelijk zo gebeurd is.
    De opbouw van rekruteren, opleiden en de infiltratie van Nathalie maakte dat ik moeite had met het wegleggen van dit boek.
    Ik probeer om zo min mogelijk zelf een verhaal in te vullen, laat me graag meenemen in het verhaal van de auteur.

Algemeen
    Doordat ik vorige boeken van Daniel Silva had gelezen begreep ik waarschijnlijk beter de achtergrondbeschrijvingen en zat ik redelijk snel in het verhaal. Geschiedenis was een van mijn eindexamenvakken en heeft altijd mijn belangstelling, daarom kwamen ook de “geschiedenislessen” me bekend voor. Doordat het verhaal helaas deels achteraf gezien waarheidsgetrouw bleek te zijn maakte het extra boeiend.
    Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De boeken van Daniel Silva zijn geen doorsnee, snel lezende thrillers door de onderwerpen, maar hij schrijft wel vlot en boeiend.
    Vind je Het zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Bij typisch Amerikaans denk ik aan, veel geweld, cowboys, nationalisme en daar voldoet dit boek zeker niet aan. Voor mij is dit een internationale thriller. Speelt zich wereldwijd af en ook onderwerp is internationaal.
    Helaas realistisch, geloofwaardig en aangrijpend maar dat laatste vooral door het actualiteit.

Dit boek
    Alle boeken van Daniel Silva zijn uniek door de keuze van onderwerpen en de achtergrondinformatie die in elk boek aanwezig is.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Meer een wens: laat de onderwerpen in komende boeken, minder voorspellend zijn!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 102

Wat vind je van het plot? Spannend, sterk, diepgaand
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?Goed opgebouwd, chronologisch. Wat ik lastig vond is dat het begin zo feitelijk was zo saai haast. Ik snap nu dat het nodig was voor de opbouw maar vond het nogal verwarrend. Ook het spelen met de tijd, verleden en heden, de moeilijke namen maar achteraf is het duidelijk en heb ik genoten.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Zoals hiervoor ook al geschreven was het einde gebeurde, zag je het aankomen ja, daar ging het boek om, de aanslag hoewel ik de opzet slim gekomen vond, als het IS maar niet op gedachten brengt. Ik denk dat het wat anders is dan het oplossen van een moordzaak.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin moest ik er echt in komen maar daarna heerlijk. s avonds lezen ging niet echt, daarvoor moest ik mijn gedachten er teveel bijhouden.
    Vind je de schrijfstijl vanDaniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het een fijne schrijfstijl, maar moest er wel geconcentreerd bij lezen. Het is geen simpel eenvoudig te lezen boek maar dat stoorde niet, juist fijn.
    Vind je Het zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten? Het speelt in Amerika maar dat is alles, vind het eerder een wereld trhiller.
    Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn? realistisch
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?Het realisme maakt het boek zo uniek.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral zo door misschien het begin iets toegankelijker maken.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 47

De plot
    Het verhaal is zo realistisch geschreven en na het schrijven van “Het zwarte gif”, gebeuren er ook aanslagen in Europa en de rest van de wereld. Het lijkt of Daniel Silva al een mogelijk voordienende blik had.

Er zit structuur in het verhaal, het begint met het binnenhalen van een mogelijke kandidaat, dan volgt de opleiding en tenslotte de opdracht. Met telkens afwegingen van Nathalie.

Als ik een boek lees, heb ik wel bepaalde verwachtingen hoe het af zou kunnen lopen. Bij dit boek zat ik goed. Dat gebeurt niet altijd.

Algemeen
    Ik vind het zeker een boeiend verhaal en doordat ik door wilde lezen, had ik het boek ook snel uit. Ik heb inmiddels nog een boek van Daniel Silva gekocht en diverse titels gedownload op Koboplus.

De schrijfstijl van Daniel is makkelijk te volgen en dat doet het boek tot zijn recht komen. Een thriller mag best vaart hebben.

Ik vind het boek niet echt Anerikaans, terreuraanvallen worden overal gevreesd. Het is iets Internationaals.

Ik zou het boek typeren als een spannende realistische thriller.

Dit boek
    Ik vind dit boek geen doorsnee thriller en ik lees er gemiddeld toch honderd per jaar, aangevuld met wat andere genres ca 25.
    Dit is niet een rechercheur die alleen is en nachten doorgaat, zonder slaap. Dit is een spionage thriller met een vrouwelijke arts in de hoofdrol die getraind wordt om iets te doen waar ze zelf nooit aan gedacht heeft. Een toevallige held.
    Dus wel speciaal omdat het realistisch is.

Een raad aan Daniel Silva, blijf vooral schrijven, ik haal je wel in met lezen. Dit is mijn eerste boek van je die ik gelezen heb, maar de volgende die ik ga lezen, ligt al klaar.

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 29

* Wat vind je van het plot?
    Spannend en boeiend- mede door de terreuraanslagen en IS ook realistisch.
    * Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De aanslagen – de ontdekking van terrorist Saladin – het rekruteren en infiltreren van Natalie en vervolgens wederom aanslagen. Kortom een goede structuur (alhoewel in het begin soms wat langdradig door de vele namen en achtergrondinformatie).
    * Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Wist niet precies wat te verwachten van het einde. Wel iets met een aanslag en IS maar hoe precies?!?

* Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Absoluut een boeiend verhaal met name de rekrutering en infiltratie van Natalie in het kalifaat. Niet steeds met name het begin door de vele achtergrondinformatie, namen en plaatsnamen. Noodzakelijk voor het verhaal maar haalde bij mij het leestempo er wel een beetje uit.
    * Vind je de schrijfstijl vanDaniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Daniel Silva heeft een prettige schrijfstijl, begrijpelijk geschreven. Soms goed nadenken maar dat kwam voornamelijk door de (vele) achtergrondinformatie.
    * Vind jeHet zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, eigenlijk niet. Het gaat over aanslagen, IS en infiltratie en dat komt (helaas) wereldwijd voor. Ook dit boek speelt zich af in Europa en Amerika.
    Vind het meer een internationale spionagethriller. Ook is het jammer dat de titel niet letterlijk vertaald is: zwarte weduwe. Past beter bij het verhaal.
    * Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn?
    Realistisch! Maar ook spannend en actueel!

* Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Uniek, doordat je meegenomen wordt in de wereld van spionage, IS, het kalifaat, de verschillende denkwijzen van mensen aan de ene kant en andere kant. En niet te vergeten de actuele kant van dit verhaal.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanDaniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Als het mogelijk is wat minder achtergrondinformatie en (moeilijke) namen, haalt het tempo uit het verhaal. En verder… vooral blijven schrijven!!!

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

Severine
    Bijdrager
    Post count: 93

De plot

Ik vind het plot goed ineen zitten. Het is goed bedacht, erg actueel en vooral spannend.

Logische opbouw, het boek zit chronologisch in elkaar voor wat betreft de gebeurtenissen en de acties die daarop volgen.

Niet volledig, maar ik was ook niet zó verrast.

Algemeen

Het verhaal was erg boeiend en spannend, en je kon niet anders dan je er op concentreren, omdat het soms toch wel wat moeilijk was. Ik deed daardoor ook iets langer over het boek dan wat ik gewend ben.

Prettig, maar ook wel moeilijk, vooral omdat er veel beschrijvingen zijn. Je moet er je hoofd bijhouden.

Eigenlijk niet. Het speelt zich grotendeels in andere landen af, en het gaf mij daardoor niet echt het gevoel een Amerikaanse schrijver te zijn. Terreur komt ook overal voor.

Spannend, boordevol actie en ook wel aangrijpend

Dit boek

Ik lees wel vaak actiethrillers, dus daar komt terreur weel vaker voor, maar de infiltratie in IS vind ik wel uniek.

Blijven schrijven!

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

plot
    Gedegen opgebouwd. Een klapper om de lezer het verhaal in te sleuren, vorming van de karakters en beschrijving van de situatie en het eindspel dat toch nog wel wat onverwachte wendingen heeft. Het uiteindelijke einde is al vrij snel duidelijk, maar de weg waarover dit bereikt wordt verandert constant. Dat houdt je als lezer constant op het puntje van je stoel.

Algemeen
    Het begin en het eind van het verhaal had mij constant in zijn greep. Het middenstuk vond ik taai. Vooral door de beschrijvingen van de karakters en de situatie waarin Natalie terecht zou komen. Ook de Joodse en Arabische namen waren voor mij een struikelblok. Ik merkte dat ik hier overheen las en dat maakte dat ik soms iets miste en moest teruglezen. Ondanks dat het verhaal zich voor een groot deel niet in de US afspeelt en ondanks de Arabische namen vind ik dit een echte Amerikaanse spionageroman in de trend van Ludlum en Clancy. Gezien de gebeurtenissen kan het boek zeker als geloofwaardig worden afgeschilderd.

Dit boek
    Het verhaal was spannend. Pakte me. Toch vind ik het niet uniek in zijn soort. Het unieke is dat de auteur een realiteit heeft verzonnen. Het spionageverhaal vind ik niet uniek. Wel het kijkje achter de schermen in het kalifaat. Dat kende ik niet uit andere boeken.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 59

De plot
    1. Wat vind je van het plot?
    Een goed opgebouwd, boeiend plot. Het is zeer realistisch en eigenlijk ook wel beangstigend,
    Zeker als je weet dat het boek geschreven is vóór de aanslagen in Parijs….
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Heel goed opgebouwd.. van de rekrutering van Nathalie, via de opleiding tot de daadwerkelijke infiltratie, het wachten en uiteindelijk de finale …heel indrukwekkend.
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had dit einde niet zien aankomen, heel goed gecamoufleerd.
    Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Een boek dat je in een ruk uitleest, Iedere vrije minuut :lezen!
    5. Vind je de schrijfstijl van Daniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het boek is heel prima te volgen, niet moeilijk geschreven. In het begin even erbij blijven om de diverse personages te leren kennen. He tis ook niet echt een gemis dat je de voorgaande boeken niet hebt gelezen.
    6. Vind je Het zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Geen typisch Amerikaans verhaal door de wereldwijde vertakking , het boek beschrijft een Global Problem.
    7. Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn?
    Beangstigend geloofwaardig!

Dit boek
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    9. Uniek in de uitgebreide beschrijving van het hele proces van rekrutering tot infiltratie, ,maar vooral door de actualiteit!
    10. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Daniel Silva mee willen geven? Hoe zou je

Patrick
    Bijdrager
    Post count: 7

Het verhaal zat goed in elkaar en wordt realistisch vertelt/beschreven.
    Zelfs zo realistisch dat het verhaal wel heel dicht bij de werkelijk/realiteit komt……

Het begin was zware kost en hard werken. Door de uitgebreide introducties en de vele Arabische namen was het moeilijk om in het verhaal te komen. De introductie minder gedetailleerd mogen zijn en daardoor dus ook automatisch korter. Toen ik verhaal eenmaal opgang kwam was er ook geen stoppen meer aan en las het heel prettig. (Aan het kleine lettertype was ik ondertussen ook aan gewend)

Nee en ja.
    Nee, omdat je als je kijkt vanuit Nathalie dan verwacht je dat haar infiltratie slaagt en dat er damage control plaatst vindt in plaats van vele doden.
    Ja, als je kijkt vanuit Gabriel dat verwacht je inderdaad dat hij het bureau gaat leiden en dat Nathalie bij hem zal gaan werken.

Na een moeilijk begin, 1e deel (150 blz), begon het verhaal los te komen en liet het mij ook niet meer los!

Vind je de schrijfstijl vanDaniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    In het begin (eerste deel) vond ik het wel wennen om het verhaal begrijpelijk te lezen, maar toen alle personages zijn plekje hadden ingenomen werd het begrijpelijk was het boek prettig en vlot te lezen. Het heeft niets met de schrijfstijl te maken, maar wel het het prettig of moeilijk lezen: Het lettertype van het boek vond ik aan de kleine kant waardoor het ook minder gemakkelijk las. Uiteindelijk ben ik er wel aan gewend.

Ja en nee.
    Ja omdat ‘de ontmoeting’ van Gabriel en Saladin in het hotel in Washington wel heel toevallig en essentieel is voor het verhaal. Hoeveel reëel is het dat je in zo’n grote stad precies op het zelfde moment op de zelfde plek bent…………?
    Nee, omdat echte Amerikaanse verhalen (bijna) goed aflopen. In dit verhaal ging het toch helemaal mis met veel slachtoffers en dat ze geen dader te pakken hadden.

Over zijn boeken kan ik niet oordelen omdat dit zijn eerste boek was wat ik gelezen heb. Maar dit boek was realistisch en (helaas) helemaal van deze tijd.

Voor mij was het boek wel uniek omdat alle andere verhalen die ik gelezen heb eindigde ‘beter’ (minder slachtoffers en een dader die gepakt is)

Een minder uitgebreid/gedetailleerd begin, waardoor je sneller in het verhaal gezogen wordt.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 99

1.Wat vind je van het plot? Doordat het verhaal waargebeurd kon zijn vond ik het een heel erg spannend plot
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De geweldige opbouw naar de climax maakt het tot een geweldig einde
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik werd zo mee genomen door het verhaal en de spanning dat ik eigenlijk geen idee had , hoe het af zou lopen

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Op het begin had ik echt moeite met het verhaal. De vele moeilijke namen maakte het me ook lastig. Het is mijn eerst boek van Daniel Silva en had geen idee wat te verwachten. Waarschijnlijk kan ik beter eerst het vorige deel lezen en daarna nog eens Het zwarte gif. Misschien was het dan allemaal iets duidelijker. Nadat het verhaal snelheid kreeg en mij alles wat duidelijker werd, las het boek ook wel lekker door
    5.Vind je de schrijfstijl vanDaniel Silva prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond het wat lastig en moest af en toe ook nadenken. De moeilijke namen maakte het er niet makkelijker op
    6.Vind jeHet zwarte gif een typisch Amerikaans verhaal? Kun je je antwoord ook toelichten? Dit is niet echt typisch Amerikaans maar zou overal te wereld kunnen zijn gebeurd. Terreur vind je helaas ook wereldwijd.
    7.Stel….Daniel Silva vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan Daniel zijn? Lastig hoor omdat dit mijn eerste boek is die ik van Silva mocht lezen. Ik zou zeggen Realistisch wat dit boek betreft.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Door het thema terreur vond ik het wel iets bijzonders hebben
    9.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanDaniel Silva mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? De details op het begin weg laten of voor een groot deel inkorten

roboos
    Bijdrager
    Post count: 73

De plot
    Mooie plot over de infiltratie bij IS. Wel een beetje gladjes en voorspelbaar. Ik vraag me inmiddels wel af wat die infiltratie eigenlijk voor zin had. De aanslagen in Amerika konden niet worden voorkomen en het brein erachter loopt nog vrij rond.

Algemeen
    Ik vond het een boeiend boek dat met de aanslagen in Parijs en Amsterdam wel akelig actueel is. De schrijfstijl van Daniel Silva is door de mix van beschrijvingen met dialogen prettig en levert een vlot te lezen boek op.
    De schrijfstijl van Daniel Silva, een combinatie van beschrijving met dialogen, maakt het boek vlot te lezen en vind ik wel bij het genre passen.
    Je kan dit boek typeren als een spannende actiethriller en ik zou niet weten waarom het een typisch Amerikaans verhaal zou moeten zijn.

Dit boek
    Er zijn wel meer boeken over IS geschreven, maar dit boek is door de beschrijving van vooral de aanslag in Parijs wel akelig actueel.
    Wat zou je een gelauwerd schrijver als Daniel Silva nou nog voor advies moeten geven? Ik zou zeggen, blijf ons voorzien van hetzelfde soort spannende thrillers in de toekomst.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 65

De plot
    Plot is heel spannend en goed geschreven. zeker gezien het feit dat we helaas weten dat het niet geheel ondenkbaar is
    De opbouw naar het plot was beste lang, maar wel nodig denk ik om alles goed een plaats te geven.
    Had het einde niet helemaal aan zien komen. Dacht dat de aanslagen wel op het laatste moment verhinderd zouden worden.Ook had ik niet verwacht dat Nathalie zich bij het bureau zou aansluiten.

Algemeen
    Moest er in het begin echt inkomen. Was best veel informatie en namen die je moest onthouden
    Op zich heet de schrijver wel een prettige schrijfstijl, maar je moet wel goed de aandacht erbij houden. Wat ik wel prettig vind waren de korte hoofdstukken.
    Ik vind het geen typisch Amerikaans verhaal, want het had ook door een andere schrijver in één van de betrokken landen geschreven kunnen worden
    Helaas moet je dit boek wel typeren onder geloofwaardig….

Dit boek
    Het boek is akelig actueel
    Zou zo gauw geen advies weten. Ga zo door zou ik zeggen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.