Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 60: Het zwarte gif Het zwarte gif, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #11505 |

Vragen ThrillZone leesclub Het zwarte gif 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? 

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Daniel Silva vergelijkbaar?
    maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Het karakter van Natalie/Leila evolueert zeker. Van een “gewone” arts in Jeruzalem wordt ze opgeleid tot spion met sympathieën voor IS, en ze gaat daarin heel ver. Ze wordt zich steeds meer bewust van hoe je gehersenspoeld wordt en krijgt zelfs een 2x een nieuwe identiteit hiervoor. Dat ze daarna een sterkere persoonlijkheid is, zegt veel over haar karakter.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik heb een zwak voor Gabiel, maar dat komt ook doordat ik dit personage al ken uit eerdere boeken. Hij is een aardige man, die veel meegemaakt heeft, harde beslissingen neemt, maar altijd gaat voor samenwerking en nooit voor geweld om het geweld.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik vind het boek, goed zoals het geschreven is.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Door achtergrondinformatie over de diverse landen, organisaties etc, is het een boek met diepgang en een verhaal wat helaas ook realiteit zou kunnen zijn. Ik vind dat dit zeker hoort bij dit soort verhalen.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Daniel Silva vergelijkbaar?
    Ik ken geen schrijver met deze schrijfstijl over dit soort onderwerpen. Als ze er zijn, ik wil graag de boeken lezen!

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 39

Het karakter van Nathalie groeit zeker. Ze verandert van arts in terrorist. Toch heeft ze haarscherp in de gaten dat haar rol van terrorist een aangeleerde is voor een ‘goed’ doel.

Nathalie is voor mij favoriet. Ook in haar rol als Leila houdt ze haar menselijkheid. Dat blijkt vooral als haar kennis als arts inzet ook voor de vijand.

Nee is wil niets veranderen, hooguit een wens dat terroristen geen mensen voor hun idealen gebruiken, maar dat is een utopie.

De auteur
    De schrijfstijl past wel bij dit verhaal, er dient een mate van achtergrond gegevens gegeven te worden om het verhaal te kunnen snappen. Ik vond het wel veel, met veel personages met moeilijke namen, dat betekende dat ik moeite had om in het verhaal te komen.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Daniel Silva vergelijkbaar?
    Dit was zijn eerste boek dat ik heb gelezen, ik weet zo geen vergelijkbare schrijvers.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 99

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Toch wel bij Gabriel . De meeste verandering zie ik vooral bij Nathalie. Van een jonge arts die gaat infiltreren onder de naam Leila Hadawi
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Gabriel Allon heeft mijn sympathie. Hij komt in het verhaal ook erg geloofwaardig over. Erg direct maar wel eerlijk. Ook Nathalie met al haar emoties vind ik een geweldige personage
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, de karakters zijn zoals ze zijn en dat maakt het boek

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het begin was wat langdradig maar dit komt waarschijnlijk door de voorafgaande boeken. Verder vind ik het erg realistisch dus een prima schrijfstijl
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Daniel Silva vergelijkbaar? Hier kan ik geen antwoord op geven. Wel dat ik zeker meer van Daniel Silva wil lezen

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

Het boek heb ik een paar dagen gelezen uitgelezen. Het zit nog vers in gedachten. Dit was mijn eerste Daniel Silva. Ik kende vooraf nog geen enkel personage. Voor mij ontwikkelt het karakter van Gabriel Allon zich in sneltreinvaart. Dit naar aanleiding van de beschrijving van de gebeurtenissen uit zijn verleden. Het verlies van zijn kind. Zijn vrouw die er psychisch aan onderdoor is gegaan. Zijn tweede huwelijk en opnieuw het vaderschap. Dit alles kreeg ik in 1 boek mee als achtergrond. HIn ‘het zwarte gif’ laat voor mij Nathalie/Leila de meeste groei in personage zien. Zij vindt met wat sturing haar passie. Van ‘brave’ arts verandert zij in die-hard undercover zonder haar eigen identiteit te verliezen. Heel knap beschreven. Vandaar ook dat zij mijn favoriete personage is. Ik ben heel nieuwsgierig of zij nog terug gaat komen in een volgend boek.

De karakterbuilding heeft voor mij iets te lang geduurd (zeker 100 pagina’s). Toch denk ik dat het voor een verhaal als dit goed is om de personages body te geven. De voor mij ingewikkelde namen van personen en plaatsen maakten dat ik af en toe de draad kwijt was. De schrijfstijl vind ik vergelijkbaar met andere misdaadromanauteurs als Ludlum en Tom Clancy, het het verschil dat de personages van Silva beter zijn uitgewerkt.

AT
    Bijdrager
    Post count: 45

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Natalie maakt een enorme ontwikkeling door. Van ‘eenvoudig’ arts, naar special agent. En dat heeft Daniel Silva overtuigend gemaakt en dat is toch een enorme prestatie.
    Heb je een favoriete personage? Dit is mijn eerste Silva-roman en daarom is Natalie mijn favoriete personage. Misschien is Gabriel Allon ook interessant als je de voorgaande romans ook hebt gelezen. Ik snap overigens niet dat de uitgever in het boek niet aangeeft welke andere Allon-boeken er zijn verschenen (bijv. op pagina 2).
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind de ontluikende romance met Mikhail wat gezocht en minder goed uitgewerkt. Daarom zou ik hem beter willen hebben leren kennen.

De auteur

Ik vond de schrijfstijl zeer prettig. Silva maakt een complex verhaal geloofwaardig door allerlei inkijkjes te verschaffen in het werk van geheime diensten; inclusief hun onderlinge verhoudingen. Misschien meer door dit thema, dan door zijn schrijfstijl, deed het mij soms aan ‘I am Pilgrim’ denken. Geen klein compliment!

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters

* Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Bepaalde karakters wel. Zoals Gabriel Allon en met name Natalie. Zij is in het dagelijks leven een arts in een ziekenhuis in Jeruzalem. Ze wordt door het Bureau gerekruteerd, om uiteindelijk te infiltreren in het kalifaat van IS.

* Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ja, Gabriel Allon is voor mij de favoriet. Hij is recht door zee, heeft zelf veel meegemaakt, is iemand die slecht tegen onrecht kan en dat het liefst (indien mogelijk) zonder geweld probeert op te lossen. En toch zeker ook Natalie, door haar moed en lef om te infiltreren in het kalifaat. En dat ze, ondanks alle tegenstrijdigheden, haar beroep als arts uit blijft oefenen.

* Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee niet echt, de karakters passen prima bij het boek/verhaal.

De auteur

* Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja vind van wel. Alhoewel het eerste gedeelte (zo’n ca. 150 blz.) soms wat lastig lezen was door de vele namen, plaatsnamen en geschiedenis. Toch denk ik dat deze informatie wel van belang is voor het complete verhaal.

* Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Daniel Silva vergelijkbaar?
    Vind de schrijfstijl wel vergelijkbaar met Vince Flynn en (net als Sillyruns) Tom Clancy en Ludlum.

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

roboos
    Bijdrager
    Post count: 73

De karakters
    Een van de karakters die het meest ontwikkelt is natuurlijk die van Natalie. Ze wordt van een toegewijde arts opgeleid tot een medewerker van ‘het Bureau’ om zo bij IS te infiltreren. Later kiest ze er zelfs voor om fulltime voor ‘het Bureau’ te gaan werken. Omdat ze deze keuze maakt lijkt het me ook logisch dat ze in een volgend boek weer terugkeert.
    Mijn favoriete personage is echter Gabriel Allon, die naast zijn meedogenloze kant als beroepsmoordenaar ook een heel zorgzame kant blijkt te hebben als vader/echtgenoot en als bij zijn collega’s betrokken medewerker van het Bureau.

De auteur
    De schrijfstijl van Daniel Silva, een combinatie van beschrijvend met dialogen, maakt het boek vlot te lezen en vind ik wel bij het genre passen. De uitgebreide beschrijving van de routes die er gevolgd worden had wat mij betreft wat minder gemogen. In de laatste hoofdstukken (78 en 79) komen er karakters uit eerdere boeken te voorschijn, waarbij het misschien leuk was geweest als je die boeken ook gelezen zou hebben. Noodzakelijk is dat echter niet.

ovar
    Bijdrager
    Post count: 33

Gedurende het verhaal leer je de karakters beter kennen. Uiteindelijk concentreert het zich vooral op Natalie, nog meer dan op de eigenlijke hoofdpersoon Gabriel Allon. De jonge arts Natalie wordt opgeleid tot zelfmoordterrorist, de lezer leert haar steeds beter kennen, in zo verre zit er heel veel ontwikkeling in.

Favoriete personage is voor mij Natalie. Je leert dit personage steeds beter kenner en je leeft je ook steeds meer in met hetgeen zij doet, voelt en gaat ondernemen.

Silva heeft het verhaal en de personages goed in elkaar gestoken. Ik zou daaraan dus niets veranderen. Ik zou wel personages uit het verhaal hebben weggelaten wanneer ze toch niet relevant zijn voor het verhaal.

Op zich past de schrijfstijl bij het verhaal. Voor mij mag het wel wat ‘sneller’; het duurt nogal lang voordat het verhaal echt spannend wordt. Er worden heel veel namen van personen genoemd die later in het verhaal geen of nauwelijks een rol spelen. Ook bevat de eerste helft van het boek veel achtergrondinformatie, die op zich wel relevant is voor het verhaal, maar de snelheid uit het verhaal haalt.

Dit is voor mij moeilijk te beantwoorden, want dit is het eerste boek van Daniel Silva dat ik lees. Het boek heeft wel iets van sommige boeken van Scott Turow en die van Jack Higgins.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 59

De karakters

De karakters evolueren zeker. Met name Nathalie maakt grote veranderingen door. Ze wordt van alleen hulpverlener/toeschouwer een echte deelnemer aan het ‘spel’! Het is ook wel interessant om te zien hoe Gabriel evolueert. Eigenlijk wil hij nog steeds heel actief meedoen, maar hij beseft ook dat hij zijn gezin moet beschermen en zijn nieuwe taak moet gaan aanvaarden.
    Nathalie/Leila is mijn favoriete persoon in dit boek. Dat is natuurlijk logisch omdat dit mijn eerste boek van deze schrijver is en voor deze vrouw een prachtige hoofdrol beschreven is.
    Niets veranderen; voor mij helemaal goed op deze manier. Alles past .

De auteur
    Zeker! Door de beschrijvende, gedetailleerde manier van schrijven wordt je al het ware in het verhaal opgenomen. Je voelt je een alziende toeschouwer. Heel prettig
    Het is de manier waarop ik het boek ervaar, waarop ik wordt gegrepen door het verhaal.. Dit heb ik niet heel vaak met een boek. De boeken van Jens Lapidus doen dat ook. De schrijfstijl van deze schrijvers is absoluut niet vergelijkbaar maar de manier waarop het verhaal bij mij binnenkomt wel!

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 102

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja zeker. Als ik denk aan Gabriel die zijn trauma achter zich laat en in het begin nog niet klaar is voor directeurschap en dit later op zijn manier invult en dan Natalie hoe ze verandert in een geheim agente. Wat een moed overigens weet niet of ik dat had gekund.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Natalie en ook Gabriel beide wel. Knap zo rustig als Natalie blijft en de moed en Gabriel om zo een trauma te kunnen verwerken.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind dit altijd een lastige vraag maar denk niet dat ik aan iets dat een ander geschapen heeft iets kan veranderen. Wie ben ik daarin? Zeker in dit verhaal dat zo goed in elkaar zit.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het is zo goed neergezet en opgebouwd. Het is geen simpel te lezen boek. Je moet je gedachten er goed bijhouden en in het begin lastig in te komen. Maar dat past prima bij het verhaal. Het is komt angstig dichtbij.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Daniel Silva vergelijkbaar? Ik heb gehoord dat Joel Rosenberg ook dit soort boeken schrijft maar ik heb nog nooit iets van hem gelezen, dus heb geen idee.

Severine
    Bijdrager
    Post count: 93

De karakters

Ja, zeker en vast. Je ziet bv Natalie evolueren van een gewone arts naar een uitstekende geheime agente die infiltreert in IS.

Natalie, omdat ik haar een erg moedige en vastberaden persoon vind.

Nee, ik vind het goed zoals het is.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl passen, het verhaal is goed opgebouwd en alles wordt grondig beschreven. Het is wel een must om er je gedachten bij te houden, want het is niet altijd even gemakkelijk.

Goh, dat vind ik altijd een moeilijke vraag. Ik vind het wel wat gelijken op de boeken van Tom Clancy en Ludlum.

Patrick
    Bijdrager
    Post count: 7

Nathalie evolueert het meeste; van arts naar infiltrant. Gabriel ontwikkelt zich (in mindere mate) ook van een lid van het bureau tot de spil van deze operatie.

Nathalie is mijn favoriete personage. De kracht, gedrevenheid en zorgzaamheid die zij heeft zijn om jaloers op te worden!

Nee, ik zou niets willen veranderen aan de personages.

Dit vind ik moeilijk om te zeggen. Welke schrijfstijl hoort bij welk genre?
    In het begin van het boek vond ik het moeilijk om de draad op te pakken en het verhaal te kunnen volgen.
    Dit had ook minder gedetailleerd mogen zijn. Hierdoor duurde het ook (te) lang voordat het verhaal los kwam.

Geen vergelijking.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 65

De karakters
    Nathalie evolueert zich voornamelijk i het verhaal. Van een bekwaam arts in een geheime agent die zich op een sublieme wijze infiltreert in IS.
    Ik vind het moeilijk om te bepalen of Gabriel Allon zich evolueert in het verhaal, misschien heb je daar een betere kijk op als je ook de andere boeken met hem in de hoofdrol hebt gelezen
    Nathalie is toch wel mijn favoriet. Hoe zij zich ontwikkeld tot infiltrant is geweldig
    Ik denk dat de personages goed zijn neergezet

De auteur
    De schrijfstijl past voor mij wel bij het verhaal, maar je moet wel goed je aandacht erbij houden
    Moeilijk te zeggen, maar iets in de richting van Ludlum

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 172

De karakters
    Over Gabriel deel ik dezelfde mening als Marjon hierboven, het is moeilijk om evolutie in hem te vinden. Maar als je alle boeken hebt gelezen zie je die misschien wel.
    Doordat Nathalie zich in een heel ander milieu bevindt, verandert ze ook. Dat kan niet anders, je kan niet op een goede manier infiltreren zonder er zelf mee in te evolueren. Is deze evolutie afgedwongen door omstandigheden? Ja, zeker! Als Nathalie in haar eigen omgeving was gebleven, had ze zich waarschijnlijk op een heel andere manier ontwikkeld. Ik vraag me af of mensen die ergens geïnfriltreerd zijn, er met spijt op terugkijken of er trots op zijn.
    Gabriel Allon is toch mijn favoriete personage in dit boek. Hij is rustig en vastberaden, stabiel, niet van zijn stuk te brengen. En toch kan je goed meeleven met hem. Dus er is ook iets wat hem heel menselijk maakt. Een kunstwerk van een personage, ook door de geschiedenis die wordt meegegeven uit eerdere boeken.
    Ik zou niet iets veranderen aan een personage. De personages die dat nodig hebben, worden vrij uitgebreid neergezet in het boek. Wat wil je als lezer nog meer?

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl persoonlijk soms wat afstandelijk. Door de grote hoeveelheid informatie word je soms als lezer een beetje gebombardeerd (slechte woordkeuze misschien ;)). Het begin is doorbijten, maar eens het verhaal goed op gang komt en je gewend bent aan de schrijfstijl sleurt Daniel Silva je gewoon mee.
    Dat is altijd een erg moeilijke vraag. Ik doe erg mijn best om dan in mijn geheugen te gaan graven. Ik heb net Ik ben pelgrim van Terry Hayes gelezen. Het thema is vergelijkbaar, en de uitgebreidheid van de informatie die gedeeld wordt ook. Toch is het perspectief van vertellen helemaal anders bij beide auteurs en gaat het bij Hayes nóg meer om details die belangrijk blijken voor het verhaal.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.