Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 60: Het zwarte gif Het zwarte gif, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #11503 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

AT
    Bijdrager
    Post count: 45

Spanning: 8 punten, omdat het zo dichtbij de werkelijkheid komt.

Plot: 7 punten, omdat het zeer complex is.

Leesplezier: 9 punten, omdat het heel goed geschreven (en vertaald) is en er vaak page-turners zijn.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het heel gemakkelijk leest, met mooie overzichtelijke hoofdstukken.

Originaliteit: 8 punten, omdat het zo dicht tegen de werkelijkheid aanschuift.

Psychologie: 8 punten, omdat m.n. Natalie heel dichtbij de lezer komt. De andere karakters bleven helaas wat vlakker.

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

1958wilma
    Bijdrager
    Post count: 39

Spanning: 9 punten, omdat we gemerkt hebben dat fictie zomaar non-fictie kan worden.
    Plot: 7 punten, omdat het wel echt op de laatste seconde goed komt met Leila.
    Leesplezier: 7 punten, omdat er wel erg veel ingewikkelde namen voorbij kwamen.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat het, op de geschiedenislessen na, lekker doorleest.
    Originaliteit: 8 punten, omdat ik nog niet veel boeken met dit thema gelezen heb.
    Psychologie: 7 punten, omdat niet alle karakters even goed uit de verf kwamen.

Gemiddelde beoordeling: 7,67 punten

ovar
    Bijdrager
    Post count: 33

Spanning: 7 punten, omdat er in het begin weing gebeurt cq. het weinig spannend is en het einde erg spannend is

Plot: 8 punten, omdat het een sterke, goed gevonden ontknoping is

Leesplezier: 7 punten, omdat het traag op gang komt en de lezer de eerste helft van het boek zit te wachten op het moment dat het ‘echt’ begint.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het boek plezierig leeft; geen moeilijke zinsconstructies; beeldend beschreven.

Originaliteit: 8 punten, omdat het geschreven is vóór gelijksoortige aanslagen (als het erna was dan zou de score veel lager zijn).

Psychologie: 8 punten, omdat de innerlijke strijd van Natalie (terrorist laten doodgaan of hem levend houden) scherp geschreven is.

Gemiddelde beoordeling: 7,5 punten

maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

Spanning: 9 punten, omdat de opbouw van het verhaal maakt dat je door wil lezen en doordat fictie en werkelijkheid erg dicht bij elkaar liggen
    Plot: 9 punten, omdat het proces van rekrutering, opleiden en infiltreren erg goed beschreven is.
    Leesplezier: 8 punten, omdat ik moeite had het boek weg te leggen.
    Schrijfstijl: 8 punten, omdat vlot geschreven in begrijpelijke zinnen, door achtergrondinformatie, duurt het wel even voordat echte verhaal begint. Maar doordat ik andere boeken van Daniel Silva heb gelezen kende ik deze schrijfstijl al en wist ik dat het de moeite waard is om door te lezen.
    Originaliteit: 8 punten, omdat het boek geschreven is voor de aanslagen in Europa.
    Psychologie: 9 punten, omdat de worsteling van Nathalie en Gabriel over waar ze mee bezig zijn goed beschreven zijn, dat geldt deels ook voor Safia en Mikhail.

Gemiddelde beoordeling: 8.5 punten

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 100

Spanning: 9 punten, omdat het tot het laatste toe spannend was. Wat gaat er gebeuren en vooral waar

Plot: 8 punten, omdat je er toch wel in moet komen en het verwarrende spelen met de verleden tijd.

Leesplezier: 9 punten, omdat dit echt een boek is dat je van de wereld bent als je de concentratie opbrengt

Schrijfstijl:8,5 punten, omdat het geen simpel boek is dat je makkelijk even tussendoor leest

Originaliteit: 9 punten, omdat het zo realistisch is

Psychologie: 9 punten, omdat er duidelijk ontwikkeling in zit.

Totaal 8,75

Elly
    Bijdrager
    Post count: 47

Spanning: 9 punten Mede omdat het zo realistisch beschreven is, het werd werkelijkheid

Plot: 8 punten Het proces van het werven van Nathalie was erg goed,

Leesplezier 9 punten Ik kon het boek niet wegleggen, datums omdat ik het erg goed vind

Schrijfstijl8 punten Omdat het gewoon goed was. Heldere zinnen en gebeurtenissen.

Originaliteit8 punten omdat het boek geschreven is voor de aanslagen dus origineel

Psychologie. 8 punten Het was voor Nathalie een worsteling, zou ze de uitdaging aangaan of niet, iedere keuze was moeilijk voor haar maar ook voor de andere betrokkenen.

Totaal: 50 : 6 = 8,3

LJ1976
    Bijdrager
    Post count: 29

Spanning: 9 – boeiend, realistisch en actueel
    Plot: 8 – het begin is soms wat langdradig, verder spannend en boeiend
    Leesplezier: 8 – wat lastige namen maar genoeg spanning om te blijven lezen.
    Schrijfstijl: 8 – prettige schrijfstijl, leest lekker weg
    Originaliteit: 9 – het fictieve verhaal wordt ingehaald door de werkelijkheid
    Psychologie: 8 – de tweestrijd van met name Natalie en Gabriel. Overige karakters blijven wat vlak.

Gemiddelde beoordeling: 8,3

I'm a bibliophile.... Relax...., it just means I love books📚

Severine
    Bijdrager
    Post count: 93

Spanning: 8 punten, omdat het erg spannend was, en vooral ook erg actueel en realistisch.
    Plot: 8 punten, omdat de verhaallijn goed in elkaar zat en mij enorm boeide.
    Leesplezier: 7 punten, omdat het wel even duurde voor ik goed in het verhaal zat.
    Schrijfstijl: 7 punten, omdat het af en toe wel wat ingewikkeld was en vrij beschrijvend.
    Originaliteit: 9 punten, omdat het zo realistisch is.
    Psychologie: 8 punten, omdat ik de transformatie van Natalie tot Leila erg goed vond uitgewerkt. En ook Gabriël werd goed neergezet.

Gemiddelde beoordeling: 47 punten = 7,8

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

Spanning: 7 punten, omdat ik met name aan het begin en het eind van verhaal die spanning voelde. Het middenstuk heeft gezorgd dat het geen 8 of zelfs 9 is.

Plot: 8 punten, omdat goed onderbouwd met een wending aan het eind van het verhaal.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik ondanks de spanning en het goede plot door de benamingen vaak de draad kwijt raakte. Het was voor mij geen boek dat ik niet weg kon leggen.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat als je eenmaal in het verhaal zit je de spanning goed meekrijgt. De dilemma’s van Gabriel en Natalie worden heel goed op de lezer overgebracht. Zelfs de beweegredenen van Saladin zijn duidelijk weergegeven.

Originaliteit: 8 punten, omdat nu bijna niet meer te beoordelen valt of dit origineel is omdat de werkelijkheid net zo bizar is gebleken dan het verhaal.

Psychologie: 8 punten, omdat de karakterbuilding uitgebreid en zorgvuldig wwas. Hierdoor leefde ik met name met Natalie enorm mee. Gabriel bleef voor mij wat achter, maar dat komt waarschijnlijk omdat dit mijn eerste boek was waarin hij de hoofdpersoon is.

Gemiddelde beoordeling: 7,7 punten

Recensie is inmiddels geplaatst.

Dank voor het mee mogen lezen met deze leesclub. De kennismaking met Gabriel Allon ga ik zeker in een ander boek van Silva voortzetten.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 59

Spanning: .9. punten, omdat het een heel compleet verhaal is, en bovendien superboeiend….
    Plot: 9.. punten, omdat de lezer tot het einde van het boek in spanning blijft over de afloop
    Leesplezier: .9. punten, omdat ik het boek in één ruk heb uitgelezen, zeer spannend
    Schrijfstijl: .9. punten, omdat het helder geschreven is, duidelijke taal….
    Originaliteit: .8. punten, mn door de actualiteit….
    Psychologie: 8.. punten, omdat het hele proces dat Nathalie doorloopt heel duidelijk/begrijpelijk beschreven is.
    Gemiddeld 8,667….

Patrick
    Bijdrager
    Post count: 7

Mijn punten voor het boek:

Spanning: 9 punten. Het verhaal laat je niet meer los. Je wilt weten hoe het afloopt.

Plot: 9 punten. Goed, realistisch en actueel verhaal.

Leesplezier: 8 punten, Na een moeizaam begin toch met heel veel plezier gelezen

Schrijfstijl: 8 punten. Met uitzondering van het eerste deel heel prettig te lezen.

Originaliteit: 8 punten. Door de actualiteit is het niet meer origineel, maar als je nagaat dat het verhaal bedacht is voor de gebeurtenissen dan gaan je nekharen toch overeind staan.

Psychologie: 9 punten. vooral door de rol van de infiltrant.

Beoordeling: 8,5

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 99

Spanning: ..8 punten, omdat ik het begin totaal niet spannend of boeiend vond en eigenlijk vond het ik het te langdradig….

Plot: .9. punten, omdat het een geweldige opbouw had wat het tot een verrassend einde maakte….

Leesplezier: 8.. punten, omdat …het begin me niet boeide en ik door de moeilijke namen soms dingen miste en ik af en toe wat terug moest lezen.

Schrijfstijl: 7.. punten, omdat het af en toe wat moeilijk en verwarrend was….

Originaliteit: .. 8punten, omdat het zomaar waargebeurd kan zijn….

Psychologie: ..8 punten, omdat ….ik vooral heb genoten hoe Nathalie werd neergezet in het verhaal

gemiddeld een 8

roboos
    Bijdrager
    Post count: 73

Spanning: 8 punten
    Spannend boek. Maar vraag me wel eigenlijk wel af wat die hele infiltratie voor zin had. De aanslagen konden er niet mee voorkomen worden.

Plot: 8 punten
    Mooie plot over de infiltratie bij IS. Wel een beetje voorspelbaar.

Leesplezier: 8 punten
    Gewoon om het een lekker lezend boek is.

Schrijfstijl: 8 punten
    Fijne schrijfstijl die een makkelijk te lezen boek oplevert. Uitvoerige beschrijving van routes had achterwege gelaten mogen worden.

Originaliteit: 8 punten
    Boeken waar IS in voorkomt zijn er tegenwoordig wel meer. Dit boek is echter wel akelig actueel.

Psychologie: 8 punten
    Vanwege de ontwikkeling bij zowel Gabriel als Natalie.

Eindoordeel: 48 punten gedeeld door 6 = 8,0

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 65

Spanning: 8 punten, omdat het spannend blijft tot het eind, alleen de opbouw was wat lang

Plot: 9 punten, omdat ik niet verwacht had dat de aanslagen in Amerika zouden plaatsvinden

Leesplezier: 7 punten, omdat je wel heel erg je aandacht erbij moet houden

Schrijfstijl: 8 punten, omdat prettig om te lezen, vooral de korte hoofdstukken

Originaliteit: 8 punten, omdat het echt kan gebeuren

Psychologie: 8 punten, omdat goed wordt omschreven de verandering bij Nathalie, maar ook de invloed van IS op mensen

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.