Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 61: Het meisje in het ijs Het meisje in het ijs, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #11954 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij je motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

Spanning: 8 punten, omdat ik meerdere keren op het verkeerde been ben gezet

Plot: 9 punten, omdat je lef heb om het over de engelse Upperclass te hebben en dat de politie daar onbewust toch enigszins corrupt is maar niet iedereen en daar een verhaal over heb gemaakt,erg spannend om te lezen.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het in een ruk heb uitgelezen.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ik Erika werd en ik de moord wou oplossen.

Originaliteit: 8,5 punten, omdat het verhaal zeer goed in elkaar steekt en totaal niet ongeloofwaardig is en heel goed is uitgewerkt.

Psychologie: 7 punten, omdat dit meer detectivethriller is dan psychologische thriller en zo ook is uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 48

Spanning: 9 punten, omdat het tot het einde echt spannend blijft wie de moordenaar is

Plot: 9 punten, omdat ook hier het erg verrassend was!

Leesplezier: 9 punten, omdat ik het supersnel uit had, prachtig verhaal!

Schrijfstijl: 8 punten, omdat makkelijk geschreven is en snel wegleest!

Originaliteit: 8 punten, omdat het verhaal goed in elkaar zit en ook geloofwaardig is. Toch is het niet opzichzelfstaand. Er zijn meer politiethrillers geschreven, daarom een 8

Psychologie: 7 punten, omdat het niet een echte psychologische thriller is.

Gemiddelde beoordeling: 8,3 punten

katrijn
    Bijdrager
    Post count: 16

Spanning: 9 punten, omdat je blijft gissen naar de moordenaar en het einde toch wel zeer spannend is.

Plot: 8 punten

Leesplezier: 8 punten, omdat het spannend was van begin tot einde.

Schrijfstijl: 8 punten, vlot geschreven daardoor lees je het snel uit.

Originaliteit: 8 punten, goed verhaal maar volgens mij bestaan er nog wel zo’n boeken.

Psychologie: 6 punten, veel psychologie komt er niet echt aan te pas.

Agnes te Molder
    Bijdrager
    Post count: 49

Spanning: 8 punten, omdat het spannend is hoe het gaat verlopen, of ze de moordenaar op tijd te pakken krijgen voor er meer doden vallen.
    Plot: 8 punten, omdat het pas op het laatst echt duidelijk werd wie de moordenaar was….
    Leesplezier: 8 punten, omdat ik het boek met veel plezier heb gelezen
    Schrijfstijl: .9 punten, omdat het korte zinnen en hoofdstukken waren en alles beeldend werd beschreven, ik zag het echt voor me.
    Originaliteit: 8 punten, omdat het een goede politiethriller is.
    Psychologie: 7 punten, omdat er niet veel psychologie in voorkomt

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 22

Spanning: 8 punten, het blijft lang onduidelijk wie de dader is

Plot: 8 punten, goed opgebouwd, de aanwijzing/oplossing komt uit onverwachte hoek

Leesplezier: 7 punten, wat aftrek vanwege de kromme zinnen af en toe, wat voor mij de vaart eruit haalde.

Schrijfstijl: 7 punten, vlot geschreven, leuke vondsten, maar die kromme zinnen he….

Originaliteit: 9 punten, toch een aanklacht tegen de Britse Upperclass en de houding van het politiekorps. De oren laten hangen naar de Upperclass en weinig aandacht besteden aan misdrijven tegen mensen aan de onderkant van de samenleving

Psychologie: 7 punten, er is weliswaar één personage dat groeit, maar ik mis de achtergronden en daarmee de beweegredenen van de dader.

Gemiddelde beoordeling: 7,6 punten

Nel
    Bijdrager
    Post count: 16

Spanning 8 punten. Van de eerste tot de laatste bladzijde zat ik in het verhaal.
    Plot 8 punten. Niet verwacht heel verrassend.
    Leesplezier 9 punten. Genoten van dit boek
    Schrijfstijl 8 punten. Prettig en aangenaam.
    Originaliteit 7 punten. Goed, maar had iets beter gemogen.
    Psychologie 7 punten. De hele familie had een duistere kant die niet heel erg is uitgediept.

Gemiddelde beoordeling 7,8

Mama-jellie
    Bijdrager
    Post count: 24

Spanning. 9 Je wordt meegenomen in het verhaal. Je gaat meedenken en mee doen.
    Plot. 8 Het einde is goed al had ik al mijn vermoedens. Het jammere dat het wel wat rommelig was.
    Leesplezier 9 Op een gegeven moment wil je het boek niet meer wegleggen.
    Schrijfstijl 9 Heel prettig en zeer vlot te lezen.
    Originaliteit 9 Hoe de linkt wordt gelegd met de meerdere en eerdere moordzaken. Maar ook het verschil tussen het volk en de Upperclass van Engeland. Dat mensen met geld invloed hebben en wat voor invloed. Dat ze zelfs denken dat onschendbaar zijn.
    Psychologie 7,5 Andrea en haar familie die hebben niet echt alles op een rijtje en er speelt bij Erika ook één en ander op de achtergrond mee.

Gemiddeld 8,6

jajansen
    Bijdrager
    Post count: 96

Spanning: 8 punten omdat de verschillende lijnen maken dat je meegaat in het verhaal en zo tot de clou komt

Plot: 8 punten .Goede opbouw, waarbij uiteindelijk de eindjes bij elkaar komen

Leesplezier: 8 punten . Verveelt niet en als je blijft in het verhaal

Schrijfstijl: 7 punten, ook door kromme zinnen. Kan ook aan de vertaling liggen

Originaliteit: 8 punten . Een beschadigde rechercheur komt meer voor, dus niet zo heel origineel. De macht van de upperclass, lees je niet veel.

Psychologie: 7 punten. Is geen echte. Psychologische thriller, maar dat hoeft ook niet.

Ann Janssens
    Bijdrager
    Post count: 65

Spanning: 8 punten, omdat er op bepaalde momenten best wel aangename actie scenes zijn.

Plot: 8 punten, omdat de auteur meermaals tracht op het verkeerde been te zetten. Ook al denk je te weten wie het is, heel zeker ben je niet.

Leesplezier: 8 punten, omdat het gewoonweg een leuk boek is om te lezen. Vlot, vleugje humor, pittige dialogen, …

Schrijfstijl: 9 punten, omdat het geen moeilijk boek is. Zeer vlotte schrijftaal.

Originaliteit: 7 punten, omdat het verhaal zich niet distantieert van vele andere thrillers.

Psychologie: 6 punten, omdat in het ‘Meisje van het ijs’ niet echt aan bod komt.

Gemiddelde beoordeling: 7.6 punten

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 219

Spanning: 7,5 mede omdat de spanningsboog te vaak wordt onderbroken door de uitweidingen.

Plot: 8 punten, omdat het een goed plot is, veracht en onverwacht, het is maar welk scenario dat je in gedachten hebt en uiteindelijk wordt gekozen door de auteur.

Leesplezier: 8 punten, ook al zijn er veel uitweidingen, ik wilde toch wel heel graag weten hoe alles in elkaar zat.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat Bryndza te veel uitweidt en dat hoeft helemaal niet.

Originaliteit: 8 punten, omdat het is wat het is. Moeilijk punten te geven in deze tijd waarin zoveel verschijnt maar ook heel veel verschenen is, origineel zijn is dan heel moeilijk.

Psychologie: 7 punten, omdat er niet heel veel aandacht is voor achtergronden, hoeft ook niet, maar het had wel gemogen.

45.5 gedeeld door 6 is een 7,6

CharlottevV
    Bijdrager
    Post count: 29

Spanning: 7 punten, omdat het begin en het einde continu redelijk spannend waren. Het middenstuk zakte het wat mij betreft aardig weg, maar de verrassende plot brengt het totaal weer wat omhoog.

Plot: 9 punten, omdat je hierin op het verkeerde been wordt gezet doordat er 4 mogelijke daders in hechtenis genomen worden en uiteindelijk toch blijkt dat een 5de persoon (David) het gedaan heeft.

Leesplezier: 7 punten, omdat het begin en eind ik graag verder wilde lezen maar met het middelste gedeelte toch heb lopen worstelen

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het een simpele, vlotte manier van schrijven is die past bij een thriller als deze. Het kan wat mij betreft af en toe nog iets krachtiger weggezet worden.

Originaliteit: 8 punten, omdat het wel een standaard thriller verhaal is. Dit is niet erg want dit hoort hier ook wel bij en de plot was wel verrassend en inventief.

Psychologie: 7 punten, omdat er redelijk wat aandacht besteed wordt aan Erika haar privéleven en haar ontwikkeling. Ik vind echter wel dat aan de andere personages meer aandacht besteed mag worden.

Gemiddelde beoordeling: 46/6 = 7,67 punten en dus dik verdiend 4*

SM Pellikaan
    Bijdrager
    Post count: 31

Spanning: 7 punten, goed opgebouwd en uitgewerkt, in het middenstuk zakte het wel wat weg.Dat vond ik wel jammer.

Plot: 9 punten, veel afleiding naar de verkeerde daders, de lachende 5e komt er lang mee weg, maar uiteindelijk is hij toch het haasje.

Leesplezier: 8 punten, omdat het genoeg uitdaging geeft om zelf mee te denken.

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het zeer vlot geschreven was. korte hoofdstukken maakt dat het prettig leest.

Originaliteit: 7 punten, omdat het verhaal niet uniek is, er zijn er meerdere van. Maar dat zijn er van andere soort thriller verhalen of bijvoorbeeld romans met een zelfde thema ook . Dus ik vind het evenwel een goed boek.

Psychologie: 7 punten, Erika haar psyche wordt veel besproken, maar de andere personen nauwelijks. Vooral de dader had misschien eerder in het verhaal wat meer over zijn achtergrond mogen worden verteld.

Mijn gemiddelde komt op 7,6. Goed voor 3-4 sterren.

Nog een laatste opmerking: De titel Meisje in het ijs vind ik niet zo bij het verhaal passen. Enige is dat het meisje in het ijs werd gevonden maar verder gaat het daar niet meer over. Ze had net zo goed op een andere plek gedumpt of verstopt kunnen zijn. Het was maar een detail. Een andere meer sprekende en titel passend bij de inhoud zou mooier zijn geweest naar mijn mening.

Wemmie
    Bijdrager
    Post count: 70

Spanning: 8 punten, omdat de auteur mij verschillende keren op het verkeerde been heeft gezet

Plot: 8 punten, omdat er een logische opbouw in het verhaal zat, er werd gestaag naar de finale gewerkt zonder deze af te raffelen.

Leesplezier: 8 punten, omdat ik geboeid bleef lezen en het verhaal mij bezig hield. En vooral heel fijn om na een leesdip weer eens lekker te kunnen lezen!

Schrijfstijl: 8 punten, omdat de hoofdstukken kort waren, mooi opgebouwde spanning en genoeg elementen in het boek waardoor je door bleef lezen.

Originaliteit: 7 punten, omdat er tegenwoordig veel boeken zijn met een beschadigde vrouwelijke rechercheur. Tegen de gevestigde orde in gaan vind ik een mooi gevonden thema.

Psychologie: 7 punten, omdat er vrij veel aandacht is voor het oplossen van de moordzaken. Natuurlijk lezen we over de achtergrond van Erika maar dit stond niet op de voorgrond.Het is overigens niet storend.

Gemiddeld een 7.7 en ik geef het boek 4 sterren.

chantalvl
    Bijdrager
    Post count: 61

Spanning: 7,5 punten, omdat de spanning ondanks het middelste gedeelte goed aanwezig is.
    Plot: 8 punten, omdat dat verrassender was dan ik tijdens lezen had gedacht.
    Leesplezier: 6,5 punten, omdat door rare zinnen of zins opbouw het niet echt lekker las.
    Schrijfstijl: 6,5 punten, omdat zie hierboven.
    Originaliteit: 7,5 punten, omdat dat wel zo is, tenminste lijk in ijs komt volgens mij niet veel voor.
    Psychologie: 7 punten, omdat niet echt.

Gemiddelde beoordeling: 7,17 punten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.