Home Forums Leesclub 62: Het meesterwerk Het meesterwerk, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 848
    #12137 |

Vragen ThrillZone leesclub Het meesterwerk

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? 

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar?
    Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 17

Mijn favoriete personage is de hoofdpersoon: Viljar. Hij is één grote stressbonk. Als vrouw zijnde wil je zo’n man helpen om van zijn verslaving af te komen.
    Ik zou aan niemand iets willen veranderen. Anders zou het een ander verhaal worden.
    De schrijfstijl is voor mij prima zo.
    Ik heb geen idee of de schrijfstijl van Geir vergelijkbaar is met een andere auteur.

HarryDresden
    Bijdrager
    Post count: 14

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja, je merkt het in ieder geval goed bij Viljar. Doordat hij dingen uit het verleden op moet halen ontwikkelt hij zich door. Hij kampt met een enorme depressie waar je hem dieper in weg ziet zakken tot aan het einde van het boek. Voor Viljar geen positieve ontwikkeling maar leuk om te lezen
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Als ik dan moet kiezen dan toch Viljar. Hij is chaotisch, depressief, slim, een beetje treurig. Eigenlijk het compleet verrotte type waar ik zo van hou in scandinavische thrillers. Een beetje een anti-held.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? 
    Nee, ik denk juist dat hoe de personages zijn uitgewerkt het verhaal maken. Iets aan de personages veranderen zou het verhaal breken zijn.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja. De combinatie flashback, heden en perspectiefwisseling bouwt grondig spanning op. Past goed bij het verhaaltype en maakte er een echte page-turner van.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar?
    Ik vind de auteur erg aansluiten op Jo Nesbø. Nu vertelde de auteur dat dat ook één van zijn favoriete schrijvers is. Daarnaast vind ik ook dat hij een beetje Henning Mankell aantipt qua stijl.

hans
    Bijdrager
    Post count: 33

Niet echt. Het blijft allemaal oppervlakkig en in dienst van het meesterwerk. Er is geen tijd om te evolueren. Wel worden de personages goed neergezet. Je komt te weten wie ze zijn en wat hun achtergrond is. Naarmate het verhaal vordert, evolueren ze niet veel meer.

Lotte Skeisvoll. Elke keer denk ik dat het haar lukt om de moordenaar te pakken maar het lukt haar maar niet. De prijs die ze moest betalen is hoog.

Bij de moordenaar. Bij Ranveig had ik door wie de moordenaar was. Dat is voor mijn doen erg doen.

Schrijfstijl was goed. Op het einde werd het allemaal iets te ongeloofwaardig en dat had wat minder gemogen.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar?
    Door de humor had het soms wel wat weg van De lachende eland van Stan Treland.

Liane van Oosterhout
    Bijdrager
    Post count: 13

Het karakter van Viljar evolueert zich, maar niet op positieve manier. Hij lijkt steeds verder af te glijden. De overige karakters blijven aardig “stabiel” (lees: minder uitgewerkt).

Lastige vraag. Ik kies dan toch voor Viljar. Eigenlijk is hij triest en vies. Een totaal verwaarloosd persoon. Maar op de een of andere manier ging ik toch met hem meeleven. Helemaal rondom het gebeuren met Ranveig.

Met deze vraag kan ik nooit zoveel. Een auteur kiest ervoor om personages op een bepaalde manier neer te zetten. Dat maakt het verhaal. Maar als ik toch wat moet zeggen, zou ik de vrouw die als eerste vermoord werd ietsjes jonger hebben neergezet. Geen 20, maar zeker geen 55+. Ik weet niet waarom, maar doordat de vrouw wat ouder was en bepaalde seksuele handelingen verrichtte, kreeg het iets ordinairs. Wat misschien helemaal niet de bedoeling van de auteur was. En misschien was dat juist wel de bedoeling;) Maar dat is het enige wat ik zo kan verzinnen.

Ja, fijne schrijfstijl. Een beetje donker. Echt Nordic Noir. Daar houd ik wel van. Ik moest in het begin even wennen aan de flashbacks naar 2010, maar ook dat wende snel. Ook de humor kon ik zeer waarderen.

Ik lees met enige regelmaat boeken van Scandinavische auteurs, maar ik kan niet zo snel een vergelijkbare auteur bedenken. Jo Nesbo lees ik hierboven, maar daar heb ik pas 1 boek van gelezen dus ik durf het niet te zeggen.
    Ik vind de Scandinavische schrijfstijl sowieso wel herkenbaar. Totaal anders dan bijvoorbeeld de Engelse of Amerikaanse schrijfstijl (die haal je er ook altijd wel uit). De Scandinavische boeken ademen een bepaalde donkere sfeer uit.

Mirjam Regelink
    Bijdrager
    Post count: 6

Heb je het gevoel dat de karakter evolueren. Zo ja, hoe?
    Het karakter van Viljar wordt wel steeds duidelijker. Het wordt er voor hem alleen niet positiever op. Je krijgt een slechter beeld van hem. Toch blijf je je wel in leven in zijn situatie en heb je het met hem te doen.

heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meeste aan en waarom?
    Ik kan me vooral in Lotte en Viljar inleven. Lotte spreekt me erg aan omdat ze erg ambitieus is, maar soms een keuze moet maken tussen werk en privé. Ik kan me erg goed voorstellen dat het moeilijk is om privé uit te schakelen op het moment dat je aan het werk bent. Ondanks dat dit soms wel noodzakelijk is in het beroep van rechercheur.
    Viljar spreekt me aan omdat ik met hem te doen heb. Hij wordt aan deze zaken gelinkt, zonder dat hij er daadwerkelijk zelf iets mee te maken heeft. Vooral het moment dat hij Ranveig vindt, is hartverscheurend.

Het is een mooi verhaal, daarom zou ik er niks aan willen veranderen. Ook bij de moord van Ranveig wist ik wie de moordenaar was, als dit niet de bedoeling was, kan daar nog wel iets aan gedaan worden. Pas op het eind wist ik wel wat de link was met Jonas.
    Dit maakte het pas op het eind helemaal af. En daarvoor werd je weer op het verkeerde been gezet door anderen te verdenken, dus wat dat betreft is het ook helemaal prima zo.

Het boek leest makkelijk weg, wat fijn is om je helemaal te kunnen verdiepen in het boek.
    Het past daarom ook zeker in dit verhaal omdat je graag je aandacht er bij wilt hebben en geen moment wilt missen van het verhaal.

Dit vind ik een lastige. Ik bekijk elk boek eigenlijk op schrijfstijl en inhoud, en niet zozeer of ze op elkaar lijken. Ik weet wel dat ik dit een prettig leesbaar boek vond en super spannend!

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 7

Heb je het gevoel dat de karakter evolueren. Zo ja, hoe?
    Het karakter van Viljar verandert,alleen helaas niet in positieve zin

Moeilijk kiezen en ik heb niet echt een favoriet. Al heb ik wel erg te doen met Viljar

Natuurlijk wil ik niets veranderen aan een bepaald personage,zo zijn ze gecreëerd door de auteur

Ja past prima qua sfeer bij het verhaal,ik ben niet zo’n fan van flashbacks maar het past in dit boek

Ik denk in de trant van Jo Nesbo

Rietje
    Bijdrager
    Post count: 22

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De karakters vond ik juist afglijden. Dit is vooral duidelijk bij Viljar, hij trekt zich steeds meer terug en zoekt zijn toevlucht in alcohol.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik denk Lotte, ze is dapper en zorgzaam voor haar zusje. Mooi vond ik dat ze in het begin van het verhaal Viljar meer informatie gaf dan die radioman. Ze heeft goede mensenkennis.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, het zijn allemaal mooie personages bedacht door de auteur.

De auteur
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl past perfect bij het verhaal. Korte hoofdstukken en soms een verrassingselement erin verwerkt, zodat je zo snel mogelijk door wilt lezen.
    5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar?
    Ik kan zo geen auteur bedenken maar vind het wel een typisch Scandinavische schrijfstijl.
    Veel aandacht voor de omgeving, een zwaarmoedige hoofdpersoon die te veel drinkt. Precies datgene waar ik bij een Noorse schrijver op hoop.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 123

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik vind dat de karakters op een gelijkmatige manier evolueren. Blijven allemaal een beetje op de vlakte. Maar
    Viljar gaat nét de andere kant op. Niet positief dus.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Moeilijk. In het ene gedeelte is mijn favoriete persoon Viljar en dan weer Lotte. Gaat wat op- en neer.
    Lotte is een harde werkster, zeer ambitieus, maar krijgt niet vaak voor elkaar wat ze voor ogen ziet.
    Bij het vinden van Ranveig had ik echt weer te doen met Viljar omdat hij vreselijk overstuur was hierdoor.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee hoor ze zijn zo door de auteur neergezet en daar ga ik niet aan tornen. Bovendien vind ik alle medespelers op hun manier goed neergezet.

De auteur
    4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vind de schrijfstijl super goed passen bij het verhaal. Goed neergezet en korte hoofdstukken zijn altijd fijn om te lezen.
    Bovendien ieder hoofdstuk weer vanaf een andere locatie, houd de spanning erin.
    Beetje moeilijk vond ik wél de flashbacks die terug gaan naar 2010. Omschakelen maar dat wend snel.

5.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar?
    Met geen enkele vind ik. Tenminste ik kan hierop niet antwoorden. Het is wél een echte Scandinavische thriller, super spannend.

honingbol
    Bijdrager
    Post count: 20

Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. Het boek gaat niet over een hele lange periode, dus echt tijd om te evolueren voor de personages is er dan uiteraard ook niet. Toch maken vooral Lotte en de Krippo rechercheur (sorry, ben zijn naam even kwijt…) een ontwikkeling door, doordat ze toch gaan samenwerken ipv elkaar alleen maar tegenwerken.

Ik had niet echt een favoriet personage, iedereen in het boek had wel iets dat mij aansprak of tegenstond. Ik vond Lotte zo nu en dan best wel een beetje een zeur. Ze wil bij haar zus blijven, maar toch ook weer niet. Ze wil samenwerken, maar toch ook weer niet. Ik vond haar soms best vermoeiend daardoor.

Dat zou dan echt zijn dat Lotte niet zo’n twijfelaar is. Dat ze samenwerkt, bij haar zus blijft en niet piept en zielig is als ze toch niet bij haar blijft.

De auteur
    Het past, maar ik vond het niet altijd even makkelijk leesbaar. Vooral de hoeveelheid namen had ik in het begin echt wel moeite mee. Het duurde even voor ik goed in het verhaal zat. Het einde vond ik dan weer echt briljant geschreven!

Ik zou het echt niet kunnen zeggen. Hoewel typisch Scandinavisch (veel namen, hier en daar wat ingewikkeld en geen 13 in een dozijn boek) had ik niet een andere auteur in gedachten die dit boek geschreven zou kunnen hebben.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 219

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

De personages/karakters worden stuk voor stuk goed neergezet. Sommige iets beter uitgewerkt dan de ander. Door de informatie over de personage groeien ze heel gestaag. Ik heb me er een heel goed beeld bij kunnen vormen.
    Viljar en Lotte zijn toch wel mijn favoriet. Ik heb me in beide zeer goed kunnen verplaatsen en had ook regelmatig met ze te doen.
    De rol van de moordenaar had misschien in eerste instantie iets groter gemogen, maar aan de andere kant als dit zo was geweest was misschien het verrassingseffect weg. Als je er zo over na zit te denken zijn ze eigenlijk wel goed in balans voor het verhaal.

De auteur

Ja zeker, Zodra je begint te lezen merk je dat het prettig geschreven is en je het verhaal wordt ingetrokken. Door de flashbacks krijg je een duidelijk beeld van die persoon en begrijp je hem/haar ook beter.
    Ik ben nooit zo goed in vergelijken van auteurs. Het is bij mij meer zo van bevalt het verhaal je,leest het prettig en raak je erbij betrokken. En dit is in dit geval zeer zeker zo. Geir heeft zo wie zo door zijn blog in zich om de lezer het verhaal in te trekken en ook vast weet te houden. Dit past zeer goed in het beeld wat ik heb van Scandinavische auteurs.

Tiny Rutjens
    Bijdrager
    Post count: 10

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, ik heb het gevoel dat de karakters zeer gelijkmatig blijven.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Viljar en Lotte zijn allebei mijn favoriete personen. Ze zijn heel menselijk en maken fouten die ze ook weer proberen op te lossen.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, want dan zou het een heel ander boek zijn.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, het is een zeer prettige schrijfstijl.
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar?
    Geen idee. Hij heeft een eigen schrijfstijl denk ik.

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 39

De karakters
    Ja, de karakters evolueren, vooral Lotte, Viljar en de dader leer je beter kennen, ze gingen voor me leven.
    Viljar is mijn favoriete karakter, ik denk omdat hij het meeste slachtoffer is. Lotte komt op de 2e plaats als favoriet.
    Ik zou niets willen veranderen aan een bepaald personage.

De auteur
    De schrijfstijl is prettig, korte hoofdstukken wat prettig leest. Ik vind het geen snel lezende thriller, maar het verhaal is daar ook niet naar, dus ja het past prima bij dit verhaal. Ik zou geen schrijfstijl weten welke vergelijkbaar is met die van Geir Tangen.

Inge
    Bijdrager
    Post count: 8

Niet heel erg, het verhaal speelt zich ook maar in een korte periode af (waarbij er natuurlijk wel regelmatig terug wordt gekeken naar een aantal jaar eerder). Van Viljar is wel duidelijk dat hij steeds dieper wegzakt en eigenlijk geldt dat ook voor Lotte.
    Heb geen favoriet personage gehad tijdens het lezen, heb me eigenlijk aan iedereen wel een aantal keer geërgerd.
    Nee, want ook al heb ik me aan iedereen wel geërgerd, ik bedenk me nu dat dat eigenlijk wel knap van de schrijver is.

De auteur
    Vond de schrijfstijl prettig, wat mij betreft paste het dus bij het verhaal. Wel heb ik vooral in het begin moeite gehad met het door elkaar gebruiken van zowel alleen de voornaam, maar ook alleen de achternaam en dan ook nog de voor- en achternaam samen. Dat maakte het voor mij behoorlijk verwarrend.
    Poeh, hier kan ik geen antwoord op geven. Het meesterwerk is sowieso mijn eerste kennismaking met een Scandinavische auteur.

Monique276
    Bijdrager
    Post count: 24

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren, zo ja hoe?
    Bij deze vraag moest ik meteen aan Viljar denken. Helaas in negatieve zin. Tijdens het lezen glijdt hij steeds verder af: depressie, verward, chaotisch. eerder meelijwekkend.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom.
    Mijn favoriete personage was Lotte. Je merkt tijdens het verhaal dat ze steeds weer opnieuw de moord wil oplossen, en telkens mislukt het haar. Ook zit zij steeds in tweestrijd met haar zus Anne.. wat gaat voor. Werk of zij. Uiteindelijk loopt zij weg bij een plaats delict en kiest zij op dat moment voor haar zusje.

Ik zou niets willen veranderen. Vind dit niet echt een realistische vraag. Het is het boek van de auteur. Wanneer ik er iets aan ga veranderen, klopt het verhaal niet meer. Lekker laten zo.

4.Vind jij dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past. Zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl doet mij echt Scandinavisvh aan. Ook omdat ik dol ben op Scandinavische thrillers. In het begin was het even schakelen tussen verleden en heden en alle personages. Eenmaal eraan gewend las het lekker weg, ook met de heerlijke humor erin verwerkt.

5. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Geir Tangen vergelijkbaar.
    Iedere schrijver heeft zijn eigen schrijfstijl. Toch denk ik dan meteen aan Jo Nesbø en Unni Lindell. Tevens de favorieten van GT.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.