Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 32: Het dossier Het dossier, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #6519 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

maryam
    Bijdrager
    Post count: 165

Ik ben al op 3/4 van het boek.
    Na een wat moeizaam begin, doordat ik de schuingedrukte tekst niet zo goed kon plaatsen, vallen intussen de puzzelstukjes op hun plaats en leest het boek als een sneltrein.
    Spelfouten ben ik niet tegengekomen of heb ik overheen gelezen.
    Opmerkelijke citaten ook niet.
    Tot nu toe verrast het verhaal me mee door de manier waarop het geschreven is dan het verhaal zelf, maar ik heb het boek nog niet uit!

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

Ik ben nog maar op bladzijde 70. Het verhaal boeit me enorm. Het trekt je echt mee. Door de afwisseling van heden naar verleden. Door de verschillende perspectieven (wie zou toch Emma zijn…). Vanavond een bankhangavondje waarin ik fijn verder kan lezen.

sillyruns
    Bijdrager

Niet echt een citaat, meer een wijsheid van Ganbaatar op blz 85/86: de plek waar je staat bepaalt je uitzicht. Mooi om eens een les aan mijn studenten voor te leggen….

Weert
    Bijdrager
    Post count: 100

DE foto met de vingerafdrukken en de schuingEDrukte proloog vind ik al heel intrigerend. WAt verder op valt tijdens het lezen zijn de korte en snelle zinnen.

Anya Niewierra
    Bijdrager
    Post count: 13

Hallo Allemaal,

Hier dan met Anya (de schrijver van het Dossier). Ik wil even laten weten dat ik een account heb aangemaakt en dat ik beschikbaar ben voor vragen.

Morgen vlieg ik overigens naar Mosset (Pyrénées-Orientales) om te schrijven aan thriller 3. Het kan dus zijn dat ik vertraagd reageer omdat ik tot dinsdagavond redelijk afgezonderd in de bergen zit.

Groetjes,

Anya

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 173

Ik ben enorm aan het genieten. Wat een rijk boek met veel linken. Boeiend. Ook de beschrijvingen van natuur, wat een kleur en beweging. Dit is niet alleen schrijven, maar schilderen met letters.

@sillyruns, inderdaad interessant citaat.

Ik vond op p.105 “Je kunt je aandacht telkens maar op 1 ding richten,……, en jij beslist of het iets is dat je licht geeft of duisternis”. – Mooi

p.106 “zeg me wat uw zoekwoorden op internet zijn en ik vertel u wie u bent” – grappig, eens zoekgeschiedenissen gaan nazoeken……

De cursieve delen van de ondervragen bouwen goed mee op aan het verhaal. Ben benieuwd wie Emma is.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 165

Wat vervelend dat een aantal medelezers hun boek nog niet ontvangen hebben.
    Ik heb het inmiddels uit en ben erg benieuwd naar de leerervaringen, moet dus nog even geduld hebben.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 198

Inmiddels heb ik de eerste honderd pagina’s gelezen. Boeiend boek en een mooie schrijfstijl heeft Anya. Ik had al eerder boeken gelezen die zich afspeelden in de DDR maar nooit werden de Partijpraktijken zo belicht als in dit boek. Inmiddels ben ik erg nieuwsgierig wie die Emma nu is.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 100

Prettig lezen, de afwisseling tussen heden en verleden.
    Het trekt je echt het verhaal in.
    Ik ben al weer verder gekomen en ben eigenlijk geen spelfouten tegen gekomen (of ik heb er over heen gelezen)
    Citaat op blz 105 – Ik vond op p.105 “Je kunt je aandacht telkens maar op 1 ding richten,……, en jij beslist of het iets is dat je licht geeft of duisternis”. – is mij ook opgevallen, mooi citaat.

Ook op blz 110 staat een mooi citaat: Zoek het licht, Minii Kahir.
    Verder vind ik de beschrijvingen van het Limburgse landschap erg mooi.
    Zoals bijvoorbeeld op blz 124 .
    Ik observeer mijn heuvels.
    De bomen tooien zich met duizenden tinten groen, geel , wit en roze.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 149

Gedurende het verhaal viel het op dat de wisseling tussen heden en verleden maakt dat je simpel verder moet lezen.Enorm spannend en je word echt meegetrokken in die spaning.Het is lang geleden dat ik zo’n spannen boek heb gelezen.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 21

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Een mooie zin vind ik op blz. 105: ‘Je kunt je aandacht telkens maar op één ding richten, Minii Kahir, en jij beslist of het iets is dat je licht geeft of duisternis.’ Ik vind het een mooie gedachte over hoe je in het leven tegen dingen aan kunt kijken. Ik bewaar hem, omdat ik het een goede raad vind.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Ik ben nu op blz. 155 en ik vind het verhaal zich op een mooie manier ontwikkelen. Vooral de afwisseling tussen de hoofdstukken met Josta en die met de ondervrager. Ben benieuwd of we er nog een naam bij krijgen verder in het verhaal. En ook wie Emma is.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel.

Ik kwam wel iets tegen op blz. 109. Er staat: Ik leun achterover, pak mijn glas….dan nog een paar zinnen ern er staat weer Ik leun achterover en zucht. Misschien een beetje dubbelop.

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

sillyruns
    Bijdrager

. Ben benieuwd of we er nog een naam bij krijgen verder in het verhaal. En ook wie Emma is.

Dat vroeg ik me ook af, Marije…wie is Emma. Maar…ik lees dat je op bladzijde 155 bent…nog even door en je bent erachter 🙂 Tenminste…de rol van Emma is dan duidelijk.

sillyruns
    Bijdrager

Inmiddels op bladzijde 170.

Ik geniet nog steeds van het verhaal. Met name de citaten van Ganbaatar vind ik zeer de moeite waard. Met de spanning zit het ook goed. Langzaam wordt het opgebouwd. Er zijn nog weinig onthullingen, maar het raamwerk van de gebeurtenissen komt tot stand. Ik lees snel verder.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 198

Inmiddels op pagina 205 beland.inmiddels al een vermoeden over bepaalde zaken.Boek blijft boeiend. Het is dat ik niet veel tijd had om te lezen anders zeker al uitgelezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.