Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 32: Het dossier Het dossier, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 918
    #6529 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 74

1.Wat vind je van het plot?Spannend en onvoorspelbaar
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Heel Slim, vanaf het begin bouwt Anya de spanning op door te beginnen bij de Nier en stukje bij beetje verteld ze het verhaal en om het de lezer lastig te maken verteld ze het verhaal van de ondervrager en van Josta waardoor de spanningsboog heel hoog is en het verhaal heel spannend
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Heel lang heeft Anya mij op het verkeerde been gezet maar op een gegeven moment kwam ik hier wel op uit, dus voor mij toch wel een onverwacht eind.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?Ik kon mij heel goed verplaatsen in Josta dus het begin heb ik het vaak weggelegd maar toen ik bij bladzijde 150 was heb ik het in 1 ruk uitgelezen, voor mij was het heel boeiend en het verhaal had mijn volle aandacht.
    5.Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is heel prettig en door het goede denkwerk en slim met de tijdlijn te spelen is het verhaal heel spannend geworden.
    6.Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee ik vind het geen typisch nederlandse thriller, dit niveau is veel hoger deze thriller heeft internationale allure. En dat komt mede door het actuele orgaanroof maar ook de historische kunstroof in de tweede wereldoorlog. Een zeer goed doordacht verhaal dat geen enkele bladzijde ongeloofwaardig overkwam.
    7.Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn? De veelzijdigheid van deze thriller is fenomenaal als boekverkoper kun je het op meerdere plekken aanbieden want het is historisch het is spannend en het is actueel en het einde is Feel Good en wat ik ook sterk in het boek vond de beschrijvingen van Zuid Limburg(liefde voor het land en natuur)Ik denk dat ik tegen Aya zou zeggen stop het boek niet in een hokje want het heeft allemaal, daar doe je het boek tekort mee, buit het lekker uit dat het zo veelzijdig is.

Dit boek
    1.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Dit is een uniek boek omdat het actueel en historisch is maar ook nog eens heel geloofwaardig geschreven.
    2.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Anya je hebt de lat heel hoog gelegd met het Dossier, ik hoop dat er nog heel veel inspiratie over is voor je komende boeken.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 175

De plot
    De verhaallijnen werken op een goede manier naar de meerdere plots toe. Er is niet 1 ontknoping, er zijn er meerdere, omdat de ontknoping stap voor stap gebeurt. De vragen waar het boek naartoe werkt zijn bv wie hebben de moorden gepleegd, wie leven er nog uit die tijd, hoe hebben ze Josta ontdekt, waarom hebben ze een nier weggehaald en wie is verantwoordelijk voor de jacht op Josta en waarom. De ontknopingen zijn goed uitgewerkt en onverwacht. Pas later wordt de verhaallijn rondom Emma duidelijk en is dat ook onderdeel van het plot. Prachtig dat de eindontknoping niet het einde is, maar dat er een onverwachte wending is als Katja bij Josta komt. Een soort intergenerationele vereffening.

Algemeen
    Ik vind het een boeiend boek, in al zijn facetten! Dit boek hoort zeker bij mijn favorieten. De schrijfstijl is prettig, niet moeilijk, niet oppervlakkig, een intelligent, goed doordacht boek, dat super is om te lezen. Ik vind het origineel dat een deel zich in Zuid-Limburg afspeelt en dat het mooie landschap daar zo goed beschreven is. Een deel speelt zich in Nederland af, een deel in Duitsland (o.a. Berlijn). Ik weet niet wat een typische Nederlandse thriller zou zijn, maar zie dit wel als een Nederlandse thriller, maar qua niveau zou het ook een Scandinavische thriller kunnen zijn. Het Dossier is een hoogwaardige, geloofwaardige thriller, een genot om te lezen en te ervaren. Een aanrader voor iedereen (ook voor niet-thriller-lezers) en ben het met Tomas Ross eens “een parel binnen de Nederlandstalige misdaadliteratuur”.

Dit boek
    Ik ben een kritische lezer en plaats een boek niet snel bij mijn favorieten. Het Dossier stijgt boven een groot deel van de thrillers uit. Het brengt boeiende en originele onderwerpen op een goede manier bij elkaar; de orgaanroof, het voormalige DDR, Stasi-regime, kunstvervalsing, een trauma vanuit gevangenschap, een verdwenen baby, creatief talent, kunststromingen en mooie schilderachtige beschrijvingen van de natuur. Deze lijnen leiden tot spanning, moord, psychologische ontwikkeling en uiteindelijk tot heling in Josta zelf, in haar relatie met Tom, maar misschien ook wel bij Katja.
    Anya Niewierra overstijgt het niveau van de huidige thrillerschrijvers en heeft van mij geen advies nodig. Ze weet prima hoe gedegen ze vooronderzoek moet doen en hoe ze boeken moet opzetten en schrijven. Een heerlijk vooruitzicht dat ze met haar derde boek bezig is!

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot was heel goed uitgewerkt. Heel het boek door wordt er naartoe gewerkt en stilaan vallen alles puzzelstukjes op hun plaats.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het is meer dan duidelijk dat de auteur veel tijd en werk stak in research en alleen op deze manier kan je een plot mooi uitwerken en interessant maken voor de lezer.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, totaal niet verwacht en zeker aangenaam verrast vooral door die supermooie epiloog.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het was zeker een boeiend verhaal. Het was moeilijk om het boek neer te leggen en kreeg steeds mijn volle aandacht.

Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik las geconcentreerd omdat het boek mij boeide. Je moest er zeker je aandacht bijhouden omdat de structuren in de DDR mij onbekend waren, maar het werd allemaal duidelijk uitgelegd en het boek las vlot weg.

Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het is een Nederlandse thriller door het taalgebruik waar er voor mij, als Vlaamse, soms woorden of uitdrukking in voorkomen die wij niet gebruiken. Maar dat is weet je op voorhand als je een boek van een Nederlandse auteur leest. Is het storend? Totaal niet. Het kan alleen je woordenschat ten goede komen.

Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?
    Zeker geloofwaardig en af en toe hard maar ook ontroerend en zacht.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is er een zoals er meerdere zijn in de zin dat het de verhalen van het slachtoffer en de dader met elkaar mengt in verschillende hoofdstukken en druk. Het is uniek door de vermenging van de beide onderwerpen.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Gewoon zo doorgaan.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 49

Wat vind je van het plot? onverspelbaar
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? heel goed uitgewerk denk dat het boek is waar lang aan gewerkt is en lang en veel over nagedacht is
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? nee echt niet blijf spannend tot het einde

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja steeds weer ontdekte je weer nieuwe dingen die je niet verwachte
    Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? eens je aan het lezen was ging je er zo in op dat je niets meer hoort rondom mij. het was heel prettig om te lezen.
    Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? hier kan ik nooit op antwoorden heb het verschil nog niet ontdekt
    Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?spannend, geloofwaardig,

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? uniek misschien niet meteen maar wel heel goed en heel spannend van begin tot eind hoop nog meer van haar te mogen lezen

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 43

De plot

De plot zit goed in elkaar. Hoe het hele verhaal in elkaar steekt is zo ingenieus bedacht.. Alles klopt en tuurlijk weet je op een bepaald moment iets door de hoofdstukken met de ondervrager, maar dat maakt het alleen maar spannender. Er zijn vele plotwendingen in het verhaal en het wordt nergens saai. Dit einde had ik deels verwacht, omdat er naar toe gewerkt wordt, maar niet de wijze waarop het zou eindigen. Mooi gedaan!

Algemeen
    Ik vond het een heel boeiend verhaal. Het had zeker mijn volle aandacht. Ik heb het bijna in een ruk uitgelezen. Ik ben er erg van onder de indruk. De schrijfstijl is prettig, duidelijk en de spanningsboog blijft aanwezig gedurende het hele boek. Je moet wel je aandacht bij het boek hebben, want er gebeurt veel en als je niet goed oplet kun je wat missen wat voor het verhaal later van belang is. De spanning is gedurende het hele boek aanwezig. Heerlijk ook de actiemomenten in het boek. Een actiethriller kan Anya ook schrijven als ze wil! Of Het dossier een Nederlandse thriler is? Tja, wat is dat? Het is een Nederlandse auteur en het verhaal speelt deels in Nederland, maar in een vertaling zou het boek ook in het buitenland zeker hoge ogen gooien!
    Als mij gevraagd zou worden om het boek te typeren zou ik zeggen een indrukwekkende literaire thriller.

Dit boek
    Dit boek is zeker uniek, ik heb nog niet eerder een boek over dit onderwerp gelezen ook. En zeker geen thriller! Volgens mij is dit dus uniek. Zo’n heftig onderwerp en dat in een thriller verpakt, heel goed gedaan! Het verhaal van Josta, het verleden, is al een thriller zonder alle hedendaagse gebeurtenissen.
    Anya: ga door met schrijven! Je bent een topauteur! Dit is tot nu toe het beste boek wat ik las dit jaar! En ik ben aangenaam verrast! Een pareltje vind ik het!

maryam
    Bijdrager
    Post count: 166

De plot
    Het boek heeft meerdere verhaallijnen, die mij als lezer in het begin soms wat in verwarring brachten, maar naar het einde toe, vielen alle stukjes op zijn plaats. Knap bedacht!
    Anya maakt gebruik van meerdere verhaallijnen, zowel in verleden als tegenwoordige tijd. Dan is het heel knap om al deze verhaallijnen tot hun recht te doen komen. Als lezer kon ik ook feilloos de draad weer oppakken, toen ik eenmaal in het verhaal zat.
    Dat Josta en Tom samen zouden blijven, had ik wel verwacht. Maar niet de gebeurtenissen 2 jaar later, wel mooi dat het boek deze epiloog nog heeft. Zorgt ervoor dat er geen open eindjes meer zijn en maakte dat ik als lezer met een goed gevoel het boek dicht deed.

Algemeen
    In het begin had ik er moeite mee om de cursief geschreven hoofdstukken te plaatsen, maar het boek boeide zo dat dit snel een vertrouwd onderdeel van het verhaal werd. Ook omdat door deze hoofdstukken, andere onderwerpen weer meer duidelijk werden.
    Vind je de schrijfstijl van Anya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig, verduidelijkend waar nodig, maar nergens te veel. Goede balans tussen geschiedenis en heden.
    Vind je Het dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Boeken die als Nederlandse thriller getypeerd worden, vind ik vaak oppervlakkig en hebben vaak veel seksscènes, vergeleken met bv Scandinavische thrillers. Dit boek voldoet niet aan deze typering. Is dus voor mij geen typisch Nederlandse thriller.
    Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?
    Een zeer geloofwaardig boek, met een vleugje geschiedenis en kunsthistorie.

Dit boek
    Er zijn niet zoveel boeken, die de lezer een kijkje geven in het leven in voormalig Oost-Duitsland. Omdat ik een tante had die daar geboren was en als kind geleefd had, wist ik er iets meer van en herkende ook veel van haar verhalen.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nooit stoppen met schrijven!

Weert
    Bijdrager
    Post count: 101

Heel goed gedaan en behoorlijk verrassend.
    De tegenstelling tussen heden en verleden is goed uitgewerkt en de draadjes komen uiteindelijk aan het einde mooi samen.
    Het einde had ik voor een deel zien aankomen, maaar vond ik toch verrassend.
    Algemeen
    Gewoon een goed boek met een goed uitgewerkte plot.
    Het verhaal vond ik boeiend en had steeds mijn volle aandacht, hoewel zo nu en dan wegleggen ook geen probleem opleverde, bij het opnieuw oppakken van het boek ging ik heerlijk weer verder lezen.
    Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prima schrijfstijl, goede afwisseling tussen korte en lange zinnen.
    Vind je Het dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja, toc hwel, het verhaal speelt voor een deel in Nederland, in Limburg
    Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?
    Dit boek vind ik best geloofwaardig en bevat ook nog interessante gegevens over de geschiedenis.

Uniek vind ik het gegeven, dat er twee zaken door elkaar geweven zijn.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga vooral zo door met schrijven, daar zullen de lezers van je boeken erg blij mee zijn.

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 102

De plot

Wat vind je van het plot? Ik vond het een plot dat goed en duidelijk in elkaar stak ondanks de complexiteit om alle lijntjes bij elkaar te brengen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? In het begin moest je even wennen aan de structuur en de verschillende lijntjes maar het wordt zo goed bij elkaar gebracht en verwerkt tot een heel spannend geheel, heel knap gedaan met zulke grote vraagstukken, orgaandonatie, kunstroof/vervalsing en de praktijken van stasi tot een geheel te maken.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Deels wel, maar deels ook niet. Ik had nog verwacht dat Werner op een of andere wonderbaarlijke wijze zou leven en dat hij het gedaan zou hebben. Vind het fijn zo verrast te worden, dat zijn absoluut mijn favoriete boeken!

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Absoluut. Het was een dik boek en dacht in het begin, als dit maar een goed te lezen boek is anders wordt het lastig doorkomen, nu ik vond het jammer dat het boek uit was. Hoop op nog veel meer mooie boeken van haar!
    Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het leest heel prettig, niet echt moeilijke zinnen maar ook weinig mooie citaten te vinden. Dat is prima voor een spannend boek, dan is het meegenomen maar niet persé noodzakelijk.

Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Het hangt ervan af wat je onder Nederlandse thriller verstaat. Als je denkt aan Esther Verhoef en dat genre dan wil ik deze daar absoluut niet bij scharen. Esther Verhoef lees je heel makkelijk weg, in een paar uurtjes en ben ik daarna ook weer vergeten. Dit stijgt daar absoluut bovenuit. Dit is een roman die je bij blijft. Als je het wilt typeren als Nederlandse thriller omdat het in Nederland speelt, dan zou het er wel onder vallen, omdat het deels in Nederland speelt.
    Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn? Een spannend boek die diverse maatschappelijke thema’s samenbrengt.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Voor mij maakt de combinatie van verschillende onderwerpen en de plottwists het boek zeker uniek. De verrassingen die het boek biedt, ja is een uniek boek. Ik heb nog geen boek gelezen in deze combinatie.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ga vooral door met schrijven met passie. Geniet van deze boeken.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 149

De plot
    Wat vind je van het plot? Het plot was een beetje verassend maar mooi gedaan.

Heden en verleden worden continue afgewisseld , uiteindelijk komt het dan samen dat is mooi gedaan.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Er werd wel naar dit einde toegewerkt maar toch had het nog een verassend tintje.

Algemeen
    Ik vond dit verhaal heel boeiend en het had continue mijn aandacht. De combinatie van historie en spanning vind ik echt fantastisch.

Vind je de schrijfstijl vanAnya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is prettig en ik had dan ook geen enkele moeite om de aandacht vast te houden.

Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee eerder een Duitse, de manier van schrijven is naar mijn idee niet typisch Nederlands. Kort, krachtig.

Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?
    Prachtige spannende historische thriller.

Dit boek

Ja ik vind het zeker uniek, de combinatie met het historische verhaal en de spanning , ik heb dat niet vaak zo mooi vertaald gezien als in dit boek.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Nee eigenlijk niet, ik zou niet eens durven om een tip te geven want ik vind dit boek zo goed dat een tip van mij een beetje kansloos zou klinken lol. De schrijfster heeft een prachtig verhaal geproduceerd en ik heb daar weinig aan toe te voegen.

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 21

De plot

Ik vind het verhaal heel goed in elkaar zitten. Er is een duidelijk idee van welke verhaallijnen er allemaal zijn en alles wordt netjes afgerond. Daar houd ik van.

De structuur is mooi bedacht. De schrijfster heeft een goed idee op papier gezet en alles uitgewerkt. Een mooie opbouw vanuit de 2 perspectieven, waardoor je steeds iets meer te weten komt. Niet alleen het idee van 1 iemand, die het zo heeft meegemaakt (of het zich zo herinnert), maar een volledig beeld van beide kanten van de geschiedenis en de motieven waarom iemand zo gehandeld heeft.

Ik had een vermoeden, want het kon verschillende kanten op. Ik vond de motieven duidelijk omschreven, misschien niet allemaal te verdedigen. Ik was het ook niet eens met de manier waarop Helmut zijn dochter wilde redden. Ik ben zelf geen ouder, dus heb geen idee hoever iemand zou willen gaan, maar dit overschreed wel een grens voor mij.

Algemeen

Ik was erg gegrepen door het verhaal. Zeker de prachtige uiteenzetting over de praktijken van de Stasi en het regime in West- en Oost Duitsland. En dan te bedenken dat het echt nog niet zo lang geleden is. En dat heel veel acties en geheime operaties doorgetrokken zijn vanuit de Tweede Wereldoorlog. Heel heftig! Ik zat snel in het verhaal en werd meegezogen in de belevenissen van Josta.

Vind je de schrijfstijl van Anya Niewierra prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De stijl vond ik erg prettig om te lezen. Sommige termen heb ik opgezocht. Maar dat vond ik niet vervelend, het verrijkt mijn kennis alleen maar.

Vind je Het dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik heb geen idee wat de kenmerken zijn van een Nederlandse thriller. Ik vond het een heel mooi, spannend boek. Meer eigenlijk een roman met thriller elementen. Bij een thriller heb ik meer het idee van een moordenaar en achtervolgingen, een onderzoek door een rechercheur die zelf geen leven heeft en zich daardoor vastbijt in de zaak. Het Dossier pakte mijn aandacht door de mooi uitgewerkte karakters, het waren allemaal mensen met hun goede en slechte kanten.

Dit boek is voor mij meer een queeste naar de waarheid en dus ook een zoektocht naar het verleden. Hierin verwerkt zitten mooie personages, die driedimensionaal zijn en niet alleen goed of slecht. En de spanning wordt langzaam opgebouwd, waardoor je als lezer op het puntje van je stoel blijft zitten welke kant het verhaal uitgaat.

Ik houd erg van de combinatie verleden en heden. In het verleden is iets gebeurd waardoor de acties in het heden in gang worden gezet, maar in eerste instantie is niet duidelijk wat er precies gebeurd is en waarom de acties juist nu zijn begonnen. Anya heeft een hele mooie manier om dit aan de lezer duidelijk te maken. Haar gedegen onderzoek naar hoe bepaalde dingen gaan, maken het verhaal heel geloofwaardig. Het mag van mij best een deel verzonnen zijn, maar moet niet al te ver gezocht zijn. Dan wordt het onbedoeld grappig en dat lijkt me niet de bedoeling van een thriller.

Doe lekker waar je je goed bij voelt. Mooie verhalen schrijven en de mensen deelgenoot maken van hoe je die tot stand brengt. En blijf vooral plezier hebben in wat je doet. Dat is het belangrijkste. Als je dat nog lang kunt combineren met mooie verhalen schrijven, dan blijven wij allemaal fan van je!

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 198

De Plot

Ik vind het knap hoe al de verhaallijnen bij elkaar kwamen.
    Toen de zwangerschap van Josta ter sprake kwam werd mij wel gelijk duidelijk waarom de nier van Josta was verwijderd.
    Maar het einde heeft mij zeker verrast.
    Heden en verleden knap afgewisseld zodat het boek bleef boeien.

Algemeen

Het boek was niet weg te leggen dus dat zegt al voldoende lijkt mij.Het bleef mij boeien.
    Schitterende schrijfstijl en heerlijk om te lezen.
    Het speelt zich ook gedeeltelijk af in Nederland dus dan kun je misschien van een Nederlandse thriller spreken maar ik vond het boek on-Nederlands goed. Doet niet onder voor een gevestigde buitenlandse auteur.
    Ik zou het boek als een mooi historisch pareltje willen omschrijven.

Het boek

Ik vond het een uniek boek. Niet eerder over de combinatie van kunstvervalsingen,de Stasi praktijken, orgaanroof gelezen in een thriller.
    En ook de cover is voor mij de mooiste tot nu toe.
    Kwalitatief mooi van binnen en buiten is het boek.
    De enige raad die ik Anya wil geven is, blijf ons nog lang verblijden met mooie boeken.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 125

De plot
    De plot is duidelijk uitgewerkt. Er wordt vanaf begin naar eind telkens weer
    wat bijgevoegd maar blijft goed leesbaar en voert de spanning op.

Super goed opgebouwd en zoals ik al zei, gestructureerd telkens wat nieuws erbij
    om zo tot een geheel plaatje te komen.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik heb niets zien aankomen, had ook géén idee waar het mee zou eindigen,
    had zéker niet verwacht dat Emma nog in beeld zou komen.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht
    Zéker had het mijn volle aandacht. Vond het moeilijk weg te leggen.
    Het verhaal is erg boeiend van het begin tot het einde.

Als je in het boek begint te lezen dan leest het zó prettig dat je automatisch geconcentreerd leest,
    maar niet op een onprettige manier maar je duikt in het verhaal en laat alles bij je binnen vloeien. Zó geleidelijk aan en vlot omschreven dat het een van de weinige thrillers is waar ik niets negatiefs over te melden heb.

Vind jeHet dossier een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik zou zegen een Europese thriller. Het kan in de landen om ons heen ook gebeuren denk ik.
    Het is een geloofwaardig verhaal en roof, moord en vervalsingen komen in de landen rondom ons heen overal voor.

7.Stel….Anya Niewierra vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Anya zijn?
    Ik zou zeggen, geloofwaardig, de juiste hardheid en super spannend.

Dit boek
    Dit boek vind ik uniek omdat het niet over één onderwerp of item gaat. Telkens komt er weer wat bij,
    en zit zó geweldig in elkaar. Ik vind het onvoorstelbaar zoals het geschreven is. Alle puzzelstukjes passen in elkaar. Het is een specifiek uniek boek, Anya Niewierra waardig.

2.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Anya Niewierra mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Jazeker 🙂 Anya laat ons niet te lang wachten op je derde boek want er zijn zéker goede auteurs, maar er is maar één Anya Niewierra en die zit diep in mijn hart en zal je volgende boek zéker weer met een gretigheid verslinden.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De plot
    Het verhaal heeft me geboeid van begin tot einde omdat het zo goed was uitgewerkt. Sommige links had ik wel al redelijk vlug door, maar toch bleef ik verder lezen. Het was gewoon echt interessant en de epiloog zorgde voor een einde dat echt niemand kon voorspellen. Sterk gedaan!

Algemeen
    Algemeen kan ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de schrijfstijl en kennis van de auteur. Het wordt allemaal zo goed uitgelegd en beschreven, ook gevoelsmatig. Het zorgt er voor dat je gewoon doorleest met volle aandacht. Het was voor mij een geloofwaardig boek met de nodige emoties, maar ook met realistische kijk op Duitsland toen en nu. Voor mij persoonlijk is het daarom een internationale thriller. Het zou zo maar door bvb een Duitse geschreven kunnen zijn en vertaald door een Nederlandse.

Dit boek
    Voor mij is het boek redelijk uniek omdat het een Nederlandse is die oa. schrijft over de DDR. Ik heb nog niet veel boeken gelezen rond dat thema en al zeker niet door een buitenstaander. Dat vind ik gewaagd en daarom alleen al hoop ik dat er nog boeken volgen.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

De plot

Het verhaal leest als een legpuzzel. Prachtige sfeerbeelden van de omgeving. Donkere gevoelens bij de beschrijving van het regime van voormalig Oost Duitsland. Empathie voor de twijfel en onzekerheid van Josta. Frustratie over de orgaanroof. Romantiek als Tom in beeld komt. Onzekerheid over wie nu Emma is. Al deze (en meer) puzzelstukjes komen samen in het plot. Soms onverwacht. Soms voorspelbaar. Altijd spannend en heel goed passend. Met nog een extra toegift van Katja.

Algemeen

Ik heb constant genoten van het verhaal. De gedetailleerde sfeerbeelden zorgen dat het verhaal heel beeldend is. De spanning wordt in fases opgebouwd. Daarom is het moeilijk om het boek weg te leggen. Je blijft nieuwsgierig. De schrijfstijl is heel effectief. Je wordt als het ware het verhaal in gezogen. De citaten van Ganbataar zijn prachtig en zorgen voor het juiste perspectief. De korte hoofdstukken houden de vaart in het verhaal. Ook de verschillende perspectieven maken dat je alle kanten belicht krijgt. Deze perspectieven zijn duidelijk onderscheiden door lettertype of hoofdstukindeling.

Het dossier is wat mij betreft niet echt een Nederlandse thriller. Dit omdat er veel wisseling van tijd is. Een heden dat wordt verklaard door het verleden. Die switch deed me denken aan een boek van Tess Gerritsen (the bone garden).

Een stempel drukken op het boek door er een label aan te hangen vind ik lastig. Alle enkele labels doen het boek tekort. Is het een literaire thriller? Ja. Maar ik vind het ook deels een roman. Een (koude) oorlogsverhaal. Een historische thriller.

Dit boek

Dit verhaal heeft vele aspecten. Dat maakt het enigszins uniek. Er komen zoveel deelverhalen aan bod, die alle goed worden uitgewerkt. Dat maakt het voor mij een uniek boek.

De geschiedenis van Berlijn vind ik een fascinerende. Hier zou ik nog meer over willen lezen. Niet als informatieboek, maar in combinatie met een “fijn misdrijf” zou het voor mij een echte mustread zijn. Gezien het feit dat Anya Niewierra goed op de hoogte is over beide (thrillers en Berlijn) zou mijn advies zijn….(nog) een boek met deze aspecten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.