Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 32: Het dossier Het dossier, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #6527 |

Vragen ThrillZone leesclub Het dossier

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over?
    3. Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    leentje
    Bijdrager
    Post count: 45

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja josta is een bange vrouw als we haar leren kennen. Tegen het einde van het boek komt ze op voor zich zelf en haar vrienden.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?De journalist ben even zijn naam kwijt die ondanks het gevaar haar toch wil helpen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? nee, ik ben geen schrijver waarom zou ik dan iets veranderen

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? ja het leest vlot
    Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over? heb de eerst niet gelezen maar ga zeker is kijken in de bib of ze die daar hebben
    Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet? ja ik vind dit een heel goed boek heel goed geschreven en vind dat ze hier mee moet door gaan

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ja. Josta leer je kennen van klein meisje tot nu. Je komt alles te weten over haar geluk dat van korte duur was, over haar angsten en het geluk dat ze toch terug kan vinden. Ook van Helmut Balden krijg je een heel goed beeld. Zij zijn de belangrijkste karakters, maar ook over de andere personages krijgen we een heel goed beeld. Niet overdreven veel, maar genoeg om in het verhaal hun rol duidelijk te maken.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Josta, zonder twijfel. Je voelt met haar mee in alles wat ze meemaakt, maar ook voor Tom heb ik een zwak omdat hij haar opnieuw zin geeft in het leven.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, ik vind ze allemaal goed zoals ze zijn.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ik vond het prima. Het verhaal van Josta vermengd met de gedachten van haar ondervrager. Alles was op een boeiende manier verteld en je wilde vooral verder en verder en verder lezen.

Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over?
    Zodanig goed dat ik haar eerste zeker ook ga lezen.

Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Anya heeft in ieder geval de gave om gevoelens over te brengen of het nu spanning is of vreugde of verdriet en ze sprak hier duidelijk met kennis van zaken. Dat zijn voor mij pluspunten om in het genre verder te gaan.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 141

De karakters
    Josta wordt door de omstandigheden gedwongen om van angstige vrouw die weinig contacten heeft. Op onderzoek uit te gaan en de confrontatie aan te gaan. Hierbij doet ze dingen die ze eerder niet voor mogelijk gehouden had. Ze lijkt hierdoor te evolueren, maar als je leest over haar verleden, blijkt ze altijd al een survivor te zijn geweest.

Niet echt 1 favoriet, dit wisselt door de loop van het verhaal. Uiteindelijk vond ik zelfs Katja sympathiek omdat ze het beste wil voor Julia, terwijl zij eerder geprofiteerd heeft van het foute geld van haar man, en geen vragen gesteld heeft over de afkomst van Emma.

Ik ga er altijd vanuit dat de auteur en uitgever daar goed over nagedacht hebben. Een enkele keer vind ik het jammer als een karakter niet verder uitgewerkt is, maar dat geld niet voor dit boek.

De auteurs
    Verleden en heden lopen door elkaar met twee vertellers, als er op de cover gestaan had: “gewone” thriller dan had ik gevonden dat deze schrijfstijl de spanning er een beetje uitgehaald had, maar omdat er staat: Literaire thriller, klopt de schrijfstijl prima

Het verhaal zit knap in elkaar met meerdere verhaal lijnen en een goede opbouw.

Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet?
    Ik vond dit een erg geslaagd boek wat ik zeker door ga geven aan liefhebbers. Dus wat mij betreft, kom maar op met het volgende boek.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 140

De karakters
    Van de ontwikkeling van Josta en de ondervrager krijg ik het meeste mee in het boek. Mooi om te lezen hoe Josta eerst een slachtoffer lijkt, beschadigd doordat haar creatieve geest zo onder druk is gezet dat ze haar eigen schilderstijl kwijt lijkt te zijn en beschadigd door de heftige periode in Hohenschonhausen. Bij haar ontwikkeling vind ik het beeld van het konijn op de autoweg heel helpend. Daar waar ze zichzelf eerst ziet als een konijn dat verlamd van angst kijkt naar de naderende autolichten, probeert ze eerder de veiligheid van de struiken te vinden, maar ontdekt ze dat ze eigenlijk al die tijd toch een konijn is geweest dat het goede heeft gedaan om te overleven en dat ze meer kracht blijkt te hebben om het gevecht aan te gaan.
    Bij de ondervrager lees je zijn strijd tussen zijn verantwoordelijkheid als ondervrager, het regime waar hij onderdeel van was en dat rigoureus met verdachten omging, en zijn fascinatie voor Josta. Als zij zwanger blijkt te zijn, moet hij zijn gevoel naar haar ahw uitzetten, wat hem lukt, maar komt er een zachtheid en strijdlust voor de baby voor in de plaats.
    De ontwikkeling van Josta vind ik prachtig om te lezen. Ik heb genoten van de manier waarop ze de wereld ziet, in kleurschakeringen, schilderstreken, waarbij de natuur prachtig tot leven komt. Ik vind het ook mooi om te lezen hoe ze worstelt en boven-komt.
    Ik zou aan niemand iets willen veranderen. Van Katja weten we in eerste instantie niet zoveel, behalve dat ze het regime gewend is, zich hard kan opstellen, geheimen kan bewaren en dat ze vecht voor haar gezin. Ik vond het ook goed dat het boek ruimte gaf aan de menselijke kant van degenen die onderdeel van het oude-DDR-regime waren zoals ook bv bij Hannelore en voor het beklemmende van chantage zoals bv bij Ralf Engel. Van Emma had ik wel wat meer willen lezen, maar het past ook in het verhaal dat ze een dochter op afstand blijft. Mooi hoe volwassenen het belang van hun kind boven dat van zichzelf kunnen stellen en hoe de lijnen van de verschillende generaties uiteindelijk bij elkaar komen

De auteur
    Anya heeft een prachtig boek geschreven, met een goed passende schrijfstijl. De perspectiefwisseling met de cursieve delen past goed bij de opbouw van het verhaal. Ik vind dit een geweldige thriller, met originele thematiek en onderwerpen. Nu ik dit boek heb gelezen denk ik dat Anya elk onderwerp (maatschappelijk of niet) op een goede manier kan verwerken tot een intrigerende thriller. Wat mij betreft is elk onderwerp welkom, aangezien ze nu ook meerdere onderwerpen goed heeft verwerkt.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Vooral maakt josta natuurlijk heel veel mee, daar draait het ook om natuurlijk in het verhaal. de ontwikkeling van eenzame einzelgänger op de heuvel naar stoere vrouw die jarenlang vervalsingen heeft gemaakt is mooi gedaan.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? ja josta. Hoe ze zich in die tijd heeft weten redden tussen al dat misdaad en geweld.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik vind het altijd moeilijk te zeggen wat ik zou willen veranderen. Ik vind dit boek zo goed in elkaar zitten dat ik daar weinig aan toe te voegen heb.

De auteurs
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is heerlijk spannend. Het sleept je mee in het verhaal en maakt dat je verder wilt lezen. Ook is het verhaal een beetje op een harde koude manier geschreven wat dan wel heel goed in het verhaal past.

Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over? Ik vind hem echt heel erg goed.

Dit onderwerp doet ze in elk geval heel goed. Ik heb al eens vermeld dat spannend is , een page turner maar ook een flinke dosis historie bevat. Dit zou op een boekenlijst van elke scholier moeten staan. Op een zeer prettige manier word verteld en geleerd wat er in het verleden is gebeurt.

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 19

De karakters
    Ja de karakters evolueren zeker, vooral Josta, zij komt echt tot leven en je leert haar goed kennen. Je leert haar verleden kennen. Ook de ondervrager van Josta leer je wat kennen door zijn gedeelten die door zijn ogen worden beschreven in het boek. Heel goed gedaan. Mijn favoriete personage is absoluut Josta. Zij ging voor mij leven en ik leefde helemaal met haar mee. Ik zou aan geen een personage iets wilen veranderen. Ze zijn goed zoals ze zijn in het boek.

De auteur
    Ik vind de schrijfstijl prachtig, je krijgt het verhaal vanuit Josta beschreven te lezen, maar ook de stukken tussendoor “geschreven” door haar ondervrager zijn een waardevolle aanvulling. Ik wou alleen maar verder lezen, dit is het eerste boek wat ik lees wat het stempel “literaire thriller’ waardig is. Echt heel goed gedaan. Spannend, maar ook net zo indrukwekkend! Ik was even Josta en was waar zij was. Heel mooi gedaan!
    Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra en ik mocht de eerste ook lezen. Die was goed, maar met dit boek heeft ze mij als fan er zeker bij! Ze hoort voor mij bij de top van Nederland en ook daarbuiten!
    Ok Anya meer thrillers met een maatschappelijk onderwerp moet schrijven? Ja, dat moet ze uiteraard zelf weten, want wie ben ik om te zeggen wat ze moet doen. Dit is zeker een heel indrukwekkend boek over een maatschappelijk onderwerp. Dus als ze dit nog eens met een maatschappelijk onderwerp kan doen zeg ik: doen! En wanneer komt het boek uit??

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 79

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Josta ontwikkelt zich het meeste. Ze is een overlever en moet alle dingen een plaats geven. Je ziet in het boek dat dat ook gebeurt, dat ze angsten overwint en leert weer te leven. Ook lees je veel over de ondervrager en zijn motieven. Daar spreekt ook zekere ontwikkeling uit. Heel goed gedaan.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Voor mij is dat zeker Josta. Kon me helemaal inleven en vroeg me af wat zou ik gedaan hebben om te overleven? Zou ik het ook gedurfd hebben?
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Het was goed zoals het is. Een prima evenwicht, is denk ik niet goed om daar iets aan te veranderen.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Deze tijd lijkt al weer lang achter ons te liggen, tenminste bij mij. Ook de combinatie was uniek: DDR, stasi, orgaanroof, kunstvervalsing. Hoe krijg je dat alles bij elkaar in een spannend boek. Door deze verhalende stijl te kiezen nam ze je mee en was je echt in de DDR van toen en dan weer in het heden. Je begon te raden wie de ondervrager was en hoe het in elkaar zou zitten en toen bleek dat het toch weer anders was. Grote bewondering
    Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over? De eerste thriller heb ik niet gelezen van haar, maar staat nu bovenaan mij nog te lezen lijstje! Ze heeft er een fan bij!

Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet? Ik vind dit lastig te bepalen. Ik vond de manier waarop ze deze zaken aan elkaar geknoopt had geweldig gedaan en goed beschreven maar ik denk dat een onderwerp voor een schrijver zijn of haar hart moet hebben. Je kan denk het beste schrijven over onderwerpen die je na aan je hart liggen. Als er nog andere maatschappelijke onderwerpen zijn die ze aan de kaak gesteld wil hebben omdat dat onderwerpen zijn die haar in vuur en vlam zetten dan ja. Ik kijk uit naar haar volgende boek!

Marije Ronteltap
    Bijdrager
    Post count: 13

De karakters
    Evolueren de personages? In mijn ogen wel. Josta komt erachter dat ze niet zo hulpeloos is als ze dacht. Eigenlijk hebben al haar daden in het verleden in het teken gestaan van overleven. En dat is haar gelukt. De wreedheden die haar zijn aangedaan hebben haar niet haar menselijkheid ontnomen (misschien wel voor de buitenwereld, maar zeker niet voor zichzelf).
    Haar ondervrager verandert gedurende het verhaal van een keiharde man naar iemand die alles doet om zijn kind te beschermen en daarin zelfs te ver gaat.
    De overige karakters spelen een grote rol bij de sfeer in het boek. De duistere praktijken van na de Tweede Wereldoorlog tot nog niet zo lang geleden beschrijven een beklemmende omgeving voor allen. Deze drongen op allerlei lagen in de maatschappij tot waarschijnlijk alleen de angst regeerde. Je kon door iedereen verraden worden (net als in de oorlog).
    Net als velen vind ik Josta heel mooi geschreven. Een vrouw die zich probeert staande te houden in een wereld waarin voor haar gevoel weinig veranderd is t.o.v. haar leven in gevangenschap. Achterdochtige rechercheurs, mensen die nietsontziend te werk gaan om hun doel te bereiken. Mensen die – zoals Anya heel goed omschrijft – boven de macht staan en dus overal mee weg kunnen komen. Josta spreekt me het meest aan, omdat ik hoop dat ik op haar lijk als ik in haar schoenen zou staan.
    Ik zou niets veranderen aan de personen. Ik hoop de schrijfster ook niet, anders krijgen we een nieuwe versie van het verhaal en zou het misschien heel anders lezen.

Auteur
    De stijl van het verhaal, de wisseling in perspectief, maakten dit tot een verhaal wat heerlijk leest. Er wordt steeds iets meer onthuld van alle gebeurtenissen. Ik had vaak iets van: zal het zo gaan of toch anders? Anya heeft het plot zeer goed uitgedacht en opgeschreven. Mijn complimenten!
    Ik wil zeker haar eerste boek ook lezen. Ik houd van de mix tussen heden en verleden.
    Ik zou haar ook niets adviseren. Ze moet schrijven wat ze wil, zolang het maar een goed verhaal is met mooie karakters met wie je mee kunt leven of met wie je je kunt vereenzelvigen.

"Always look on the bright side of life, otherwise it'll be too dark to read"

Weert
    Bijdrager
    Post count: 89

De karakters

Het personage Josta maakt zeker een ontwikkeling door, ze wordt gedurende het verhaal steeds zelfverzekerder.
    Ja, dat is Josta, ik vind haar aardig en menselijk en kon me goed in haar inleven.
    Ne, ik vind ze allemaal goed zoals ze zijn.

De auteurs

De vlotte schrijfstijl met de afwisseling tussen korte en langere zinnen past prima bij het verhaal en nodigt uit tot doorlezen.
    Uitstekend boek, haar eerdere boek heb ik (nog) niet gelezen, misschien ga ik dat nog doen.
    Van mij hoeft dat niet perse, zolang het verhaal maar goed is met boeiende personages.

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 55

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?De Karakters evolueren omdat het verhaal nu begint en iedereen heeft de Stasitijd achter zich gelaten zij wisten dat het fout was maar wisten het niet te doorbreken en nu 25 jaar later hebben ze er nog moeite mee
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik kroop in de huid van Josta en beleefde alles als Josta maar voor Katja heb ik het meest bewondering, hoe hard ze ook was.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik zou niets veranderen en als ik er iets aan zou veranderen dan zou ik het een open einde geven zodat er nog een vervolg op zou kunnen komen.

De auteurs
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl is zeer goed, je nieuwsgierigheid word meteen gewekt en iedere keer komt er meer informatie los en ook door het verhaal van twee kanten te vertellen maakt dat de spanningsboog hoog is en het boek daardoor heel spannend.
    2.Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over? Dat gevoel had ik absoluut niet maar ze legt voor zichzelf de lat wel heel erg hoog want dit boek is Formidable, ik heb begrepen dat ze gestart is met haar 3e boek maar daar ga ik zeker voor heen in de boekhandel. Dit smaakt naar meer.
    3.Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet? Ze moet schrijven wat ze zelf wil en haar verhaal vertellen en ze heeft laten zien dat ze daar heel goed in is, Nele Neuhaus doet het wel maar soms krijg je daar wel wat ongeloofwaardige situaties bij. Als het in het verhaal past prima maar het is geen must voor mij.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 148

De karakters

De karakters evolueren zeker. Met name Josta die we leren kennen als een onzeker slachtoffer. Josta blijkt achteraf juist een sterk karakter te hebben die om te overleven tot het uiterste ging.
    Ook de rol en de achtergrond van de verteller wordt steeds duidelijker.
    Josta is voor mij toch wel het favoriete personage waar ik erg meeleefde.
    Meermaals dat ik ook dacht, wat zou ik gedaan hebben?
    Ik zou verder niets aan de personages veranderen.

De auteurs
    Ik vind haar schrijfstijl prachtig, past zeker bij dit verhaal.
    De manier waarop afwisselend de verteller/ondervrager en de gebeurtenissen van Josta worden verteld, verleden en heden elkaar afwisselen, en waardoor we langzamerhand meer te weten komen en geboeid blijven.
    Ik las haar eerste boek nog niet maar ga dat zeker nog doen.
    En ik ben erg benieuwd naar toekomstige boeken van haar.
    Of ze meer van dit soort boeken moet schrijven?
    Ik denk dat welk soort boek Anya ook besluit te schrijven het wel goed zal zijn.
    Ze heeft mij wel overtuigd van haar schrijverskwaliteiten met dit boek.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 110

De karakters:

Josta spreekt mij het meeste aan. Ze maakt zóveel mee, valt van nare momenten in onverklaarbare situaties en er zijn veel onduidelijkheden voor haar. Zij is absoluut mijn favoriete persoon.
    Maar ook verder in het boek heb ik ook een zwak gekregen voor Tom. Hij probeert haar zó goed te helpen overal mee.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee hoor ik vind de personages allemaal goed zoals ze zijn en er is er geen één bij waarvan ik denk die had beter zus o zo kunnen handelen. Allemaal op zichzelf staand vind ik ze prachtig omschreven.

De auteur:
    Zéker vind ik haar schrijfstijl bij het verhaal passen. Combinatie van vóór de val van de muur, daarna, alle andere aspecten zoals het roven van haar orgaan en waarom? de schilderijen vervalsing, veel afwisseling en telkens apart beschreven, ook de stukken met de ondervrager. Ik was erg nieuwsgierig wie hij zou kunnen zijn, zo ook naar Emma. Je zou zeggen met zoveel items wordt het rommelig of moeilijk leesbaar, maar in tegendeel, langzaam werd je geleid naar de ontknoping. Alles volgde op elkaar zonder teveel prijs te geven tussentijds.

Zoals ik van haar verwacht had. Super spannend. Is géén verrassing voor mij. Heb het eerste boek van haar óók gelezen en zat ook al zó geweldig in elkaar dat ik vol verwachting naar dit boek uit heb gekeken. En nee, ze heeft me op geen enkel punt teleurgesteld. We kwamen van het éne spannende item in het andere.
    Er zat geen énkel saai of langdradig stuk tussen.

Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet? Ik geloof niet dat het mijn taak is om te zeggen wat Anya moet gaan schrijven, maar ik denk dat ze zéker bij haar derde boek ons weer gaar verrassen op een spannend verhaal met veel variatie. Het blijft mij om het even waar het om draait, het zal zéker weer een geweldig boek worden.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De karakters
    Qua evolutie bij de personages is het vooral Josta die je beter leert kennen. Natuurlijk is dit logisch als hoofdpersonage, maar toch, het is eigenlijk haast de enigste. Balden en zijn familie leer je ook stilaan beter kennen. Echt evolueren doen ze niet, vind ik, juist zijn vrouw in de epiloog.
    De karakters zijn echter perfect zo voor de rol die ze hebben in het verhaal. Tom had ik misschien wat beter nog willen kennen … . Hij is mijn favoriete personage, omdat hij eigenlijk haast meteen door Josta’s muur prikt. In het begin misschien alleen door zijn looks, maar uiteindelijk om wie hij is en omdat hij haar herkent als juist Josta, een vrouw.

De auteurs
    Ik ben echt onder de indruk van deze schrijfster en de manier waarop ze verteld. Ze doet dit echt met kennis van zaken en ze houdt het boeiend. Samen met de gevoelens en de beschrijvingen van de plaatsen en de tijdsperiode, zorgt dit er voor dat je een pageturner hebt. Haar eerste boek, maar ook haar verdere werk, ga ik zeker lezen!

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 93

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Er zit zeker groei in de karakters. Vooral Josta laat een enorme groei zien. Van jong, onbekommerd meisje naar de angstige vrouw die een teruggetrokken leven leidt. We krijgen inzicht waarom ze tot het besluit is gekomen om zich terug te trekken. Om zich niet langer bloot te stellen en geven aan invloeden om zich heen. Door de gebeurtenissen te herbeleven worden hiaten in haar verleden duidelijk voor haar. Hierdoor hervindt zij zichzelf en daarmee een nieuw zelfvertrouwen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Josta is het duidelijkst aanwezig. Zij raakt mij met haar twijfels en angsten. Dat gezegd hebbend moet ik zeggen dat ik stiekem ook wel een zwak voor Tom heb.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik zou niets willen veranderen. Als eerste omdat de karakters zoals ze zijn beschreven het verhaal natuurlijk maken tot wat het is. Het mooie vind ik dat zelfs Helmut, de slechterik nog een zachte kant heeft (voor zijn dochter).

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Door de verschillende perspectieven (die heel duidelijk worden aangegeven door bijvoorbeeld een andere hoofdstuknummering of een ander lettertype (italic)) wordt de spanning heel goed opgebouwd. De switch tussen heden en verleden voegt nog toe aan deze spanning. Ook worden vragen opgeroepen (hier in de discussie heb ik meerdere keren de vraag gezien wie nu Emma is). Het verhaal kan ook opgesplitst worden in meerdere hoofddelen: de spanning (het persoonlijke verhaal van Josta), orgaanroof, geschiedenis over Berlijn en ook informatie over kunst.
    Dit is de tweede thriller van Anya Niewierra, hoe komt die bij je over? Ik vind dit een heel afgerond, volwassen boek met goed uitgediepte aspecten. Haar eerste boek ga ik zeker op mijn NTL lijstje zetten.
    Wat vind jij, zou Anya meer thrillers met een of meer maatschappelijke onderwerpen moeten schrijven? Waarom wel of niet? Het gaat niet alleen om de maatschappelijke onderwerpen maar om de combinatie van meerdere zaken. Dat is wat een boek een goed boek maakt. Anya Niewierra heeft met dit boek laten zien dat ze de verschillende aspecten tot een heel spannend verhaal kan weven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.