Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 72: Het Darwin dilemma Het Darwin dilemma, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 983
    #13769 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilerszijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

lianeem
    Bijdrager
    Post count: 41

Hebben meer mensen moeite om echt in het verhaal te komen?

Ik ben nu op blz 175, en ik baal ervan als een hoofdstuk weer met een cliffhanger eindigt, er een informatiedump komt over het verleden van personages die ‘toevallig’ terugdenken aan een situatie (mensen denken niet toevallig terug als je dat als schrijver goed uitkomt), waarbij ik denk ‘waarom moet ik dit nu weten?’ en bij sommige scenes wordt het personages wel heel erg makkelijk gemaakt iets wel of niet te doen. Als lezer wordt het me niet gegund enigszins iets zelf in te vullen, want alles wordt tot in detail verteld, wat maakt dat voor mij de spanning in het verhaal enorm ver te zoeken is.

Kortom, ik moet me er echt toe zetten door te lezen. Hebben anderen hier ook last van? Of juist helemaal niet, en vind je het een spannend verhaal, dat zou ik ook leuk vinden te horen!

lianeem
    Bijdrager

Citaat: Olivier lachte smalend. ‘Ik geloof niet zo in die vierde dimensie. Alles is toch gewoon te verklaren met onze eigen, vertrouwde dimensies lengte, hoogte en breedte?’

Serieus??? En dit zegt iemand die onderzoek doet in een lab naar het opwekken van leven uit materie? Natuurkundige kennis is een vereiste in zijn beroep. Richting natuur en techniek (inclusief eindexamen natuurkunde op vwo niveau) is een vereiste vooropleiding wil je een studie biologie, natuurkunde o.i.d. gaan doen aan de universiteit of HBO.

Sinds Einstein werken wetenschappers met minimaal vier dimensies: Lengte, breedte, hoogte en tijd. Dat is geen geloven in, dat is een uitgangspunt. Sterker nog, wetenschappers werken nu met theorieën tot 11 dimensies. En sinds de LHC-deeltjsversneller komt het bewijs van het bestaan van verborgen dimensies (verder dan de 4e) steeds dichterbij. Het is niet meer de vraag of er meer dimensies bestaan, het is de vraag hoe het bewezen kan worden.

En dan werkt iemand die alleen in drie dimensies gelooft op een hoge positie in dit lab. Ja, heel geloofwaardig dit personage!

Wilma van Klompenburg
    Bijdrager
    Post count: 12

Het epiloog vond ik wat misselijkmakend.
    Verder verwachte ik meer een spannend complot.
    Ik vond het lastig om erin te komen.

DennisScheerman
    Bijdrager
    Post count: 16

Tijdens het lezen is het enkel het Citaat ‘Ik geloof niet zo in die vierde dimensie. Alles is toch gewoon te verklaren met onze eigen, vertrouwde dimensies lengte, hoogte en breedte?’. Aan de ene kant heb ik hetzelfde idee, toch zet het je wel aan het denken, wel zou je verwachten dat iemand in zo’n positie wat meer algemene intresse heeft in deze onderwerpen.

De ontwikkeling van het verhaal en de characters is voor mij ideaal, ik hou er van om tijdens het lezen af en toe kort in de tijd teruggegooid te worden om achterliggende ideeën te zien en het pad te leren kennen die de characters hebben afgelegd om op de huidige plek te komen. De eerste helft van het boek was ik binnen een dag doorheen, ik hoop dat het verhaal zich op deze manier verder ontwikkelt.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 81

De proloog was echt verrassend.
    Voor het overige vond ik het boek ok en op het einde past de proloog dan volledig in het plaatje.

BeJa
    Bijdrager
    Post count: 14

Ik heb ook moeite om in het verhaal te komen,en moet me er toe zetten om verder te lezen.
    Hopelijk krijg ik er meer plezier in verderop in het boek

Brigitta Dielman-Bleeker
    Bijdrager
    Post count: 52

1. De vierde dimensie blijft steeds terugkeren zonder dat het echt duidelijk wordt, er wordt door verschillende personen over gesproken terwijl je zou verwachten dat de wetenschappers dit wel zouden moeten kennen… wie weet komt er nog duidelijkheid…
    2. Er zit een mooie opbouw in het verhaal. Toch vind ik het niet echt spannend nog. Zit niet met samengeknepen billen te lezen. Vind het wel toegankelijker dan Dan Brown.
    3. Op blz 151 staat: Wat als het goed begrijp kon je vroeger niet zien… dit moet volgens mij zijn Wat als IK het goed begrijp.

Nog 100 blz. Ik hoop het boek vandaag uit te lezen.

tazzylovesbooks
    Bijdrager
    Post count: 6

Ik hoop hem deze week uit te krijgen
    Het boek begon enorm goed en ik wou verder lezen. Maar nu ben ik ongeveer tegen de helft en ik mis de spanning. Veel uitleg (waardoor er weinig vaart in zit en ik het gevoel heb dat ik af en toe lesmateriaal voorgeschoteld krijg) en ik kan hierdoor niet meer goed in het verhaal komen. Dus ik ben het met Liane eens. Ik heb er moeite mee. Dus lees absoluut niet snel in dit boek. Jammer.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 65

Het boek leest vlot. De proloog legt de lat hoog qua verwachtingen… Dit komt niet helemaal uit…
    Ik vind het leuk dat er 2 verhaallijnen zijn en ben benieuwd waar en wanneer ze samenkomen. Hopelijk wordt de spanning dan ook verder opgevoerd

Tommy
    Bijdrager
    Post count: 55

p. 125 De bekende astronomm Fred Hoyle vergeleek dit met de kans dat een tornado die een vuilnisbelt passeert uit het afval toevallig een Boeing 747 fabriceert.
    Ik zie dit gewwon voor me als tekenfilm. Prachtig beeld toch?
    Het verhaal verloopt langzamer en minder spannend dan ik verwachtte. Maar eigenlijk ligt de schuld niet bij het boek zelf, wel bij de overdreven teaser op de poster “Beter dan Dan Brown”.
    Het duurt wel tot een eind voorbij bladzijde 100 vooraleer we technische informatie over de piramides krijgen, dat ik had ik toch wel eerder verwacht. Het duurt ook wel erg lang voor de smaenhang tussen de verschillende verhaallijnen duidelijk wordt.
    Dat gezegd zijnde ben ik zeker niet teleurgesteld, integendeel. Het leest als een trein en er is grote afwisseling in korte hoofdstukken. Perssonlijk minpuntje vind ik de vele cliffhangers, daar hou ik nu eenmaal niet van.
    Spanning, karakters die uitgediept worden, wetenschappelijke theorie: het is er allemaal zoals beloofd.
    Ik heb nog geen taal- of spelfouten opgemerkt.

Ant
    Bijdrager

Ik was in de veronderstelling deze topic gevuld te hebben maar niks was minder waar.

Ik vond het boek lekker weglezen en makkelijk op te pakken maar wel een verhaal die de lezer op de proef zet. Het komt niet echt enorm op gang en dit had van mij wel wat sneller gemogen. Ik kan mij voorstellen dat het lezers laat afhaken. Qua opbouw van zinnen en grammatica is het in orde. Ik heb geen dingen kunnen vinden waarvan ik dacht dit is niet goed.

De verhaallijn, eenmaal op gang, is goed. Het liet mij wel steeds denkende waar het plot heen zou gaan al had ik deze op een gegeven moment wel deels in het vizier.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

Hebben meer mensen moeite om echt in het verhaal te komen?

Ik ben nu op blz 175, en ik baal ervan als een hoofdstuk weer met een cliffhanger eindigt, er een informatiedump komt over het verleden van personages die ‘toevallig’ terugdenken aan een situatie (mensen denken niet toevallig terug als je dat als schrijver goed uitkomt), waarbij ik denk ‘waarom moet ik dit nu weten?’ en bij sommige scenes wordt het personages wel heel erg makkelijk gemaakt iets wel of niet te doen. Als lezer wordt het me niet gegund enigszins iets zelf in te vullen, want alles wordt tot in detail verteld, wat maakt dat voor mij de spanning in het verhaal enorm ver te zoeken is.

Kortom, ik moet me er echt toe zetten door te lezen. Hebben anderen hier ook last van? Of juist helemaal niet, en vind je het een spannend verhaal, dat zou ik ook leuk vinden te horen!

[/q
    Ik heb dat ook dat de overdaad aan details met uit het verhaal haalt. Vooral op plaatsen zoals in de proloog die spannend zou moeten zijn vind ik het erg storend. Bij de wetenschappelijke uitleg vind ik het geen probleem. Ik vind ook dat de vele details niets aan mijn verbeelding overlaten. Ze halen de vaart uit het verhaal en zijn veelal onnodig

Saskia
    Bijdrager

Citaat: Olivier lachte smalend. ‘Ik geloof niet zo in die vierde dimensie. Alles is toch gewoon te verklaren met onze eigen, vertrouwde dimensies lengte, hoogte en breedte?’

Serieus??? En dit zegt iemand die onderzoek doet in een lab naar het opwekken van leven uit materie? Natuurkundige kennis is een vereiste in zijn beroep. Richting natuur en techniek (inclusief eindexamen natuurkunde op vwo niveau) is een vereiste vooropleiding wil je een studie biologie, natuurkunde o.i.d. gaan doen aan de universiteit of HBO.

Sinds Einstein werken wetenschappers met minimaal vier dimensies: Lengte, breedte, hoogte en tijd. Dat is geen geloven in, dat is een uitgangspunt. Sterker nog, wetenschappers werken nu met theorieën tot 11 dimensies. En sinds de LHC-deeltjsversneller komt het bewijs van het bestaan van verborgen dimensies (verder dan de 4e) steeds dichterbij. Het is niet meer de vraag of er meer dimensies bestaan, het is de vraag hoe het bewezen kan worden.

En dan werkt iemand die alleen in drie dimensies gelooft op een hoge positie in dit lab. Ja, heel geloofwaardig dit personage!

Ja dat viel mij ook op. Toch wel gek dat een beta opgeleide niets zou weten weten een vierde dimensie

Saskia
    Bijdrager

Ik had al een opmerking gemaakt over de vele details die ik het meest vind storen in zogenaamde actiescènes zoals in de proloog. De proloog is daardoor haast afschrikwekkend. Ook in de rest van het boek wordt alles tot in den treuren uitgelegd. Het haalt de vaart weg en de ‘dussen, dannen en daarommen’ doen mij af en toe een zuchtslaken.
    Wanneer het over de technische en wetenschappelijke zaken gaat, vind ik de details juist boeiend. De uitleg over alles en iedereen is mijns inziens teveel van het goede.
    Ik kom daarom ook niet zo snel door het boek heen. Eigenlijk vind ik het pas echt boeiend nu we in Egypte zijn. Ik ben op dit moment op pagina 254.
    De theorieën over de pyramides vind ik wel interessant.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.