Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Het Brussel-syndroom, Voor het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #5972 |

Probeer de vragen te beantwoorden vóór je het boek gaat lezen.

Cover: Alle aan- en opmerking betreffende de buitenzijde van het boek.

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek?

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 66

Omdat ik een e-book heb, is de cover in grijstinten. Heb de cover dus maar even opgezocht. Mooie, maar onheilspellende kleur. Donkere luchten pakken zich samen… De sterren van de EU zien eruit als bladeren (nerven), maar dat kan eraan liggen dat ik maar een klein plaatje heb.

Ik heb niet eerder iets gelezen van deze auteurs, ik sta er dus helemaal open tegenover en laat me graag verrassen.

Ik verwacht een spannend verhaal, maar daarnaast hoop ik ook iets op te steken over de gang van zaken in de EU. Hoe verlopen onderhandelingen, hoe zijn de verhoudingen. Het is een actueel onderwerp (Brexit), dus daarvan verwacht ik ook het een en ander te vinden.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Cover: Alle aan- en opmerking betreffende de buitenzijde van het boek. Je zie dat Brussel de hoofdstad is van de EU. Je ziet ook de Europese vlag

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur. Ik heb er nog nooit iets van gelezen. Ik ben benieuwd

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek? Thriller maar met soms waargebeurde stukken er in en ook beetje grappige stukken

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

De Cover:
    ik vind het een heel aparte cover. Vooral die zachte
    ingewerkte sterren staan héél erg mooi bij het geheel.
    Onheilspellende lucht, al met al een verrassende cover op de voorkant.
    Op de achterkant de twee auteurs, die ondanks de afstand tussen hun woongebieden
    Londen en Genève, tóch samen een boek kunnen schrijven. Super toch!!

Auteur:
    Ik heb niet eerder iets gelezen van deze auteurs. Sterker nog, zelfs nooit van
    gehoord. Dus ga er helemaal blanco in. Ben erg benieuwd of hun schrijfstijl mij aanspreekt.

Verwachting:
    Ook al ken ik het werk van de auteurs niet, heb ik er tóch een zekere verwachting van.
    Ik verwacht een héél spannende thriller, doch eveneens een kijkje achter de schermen
    betreffende de EU en lopende zaken. Jaaa ik verwacht een goed uitgewerkt boek.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

Cover: Alle aan- en opmerking betreffende de buitenzijde van het boek.
    Een duistere dreigende hemel boven de Belgische hoofdstad. De Europese sterren hebben duidelijk van hun glans verloren, wat in houdt dat het niet zo goed gaat met de EU. Cover en titel gaan uitstekend samen.

Auteur: Geef jouw verwachting van deze auteur.
    Ik ken de auteurs niet maar gezien hun biografie op de achterkant ben ik ervan overtuigd dat ze met kennis van zaken ons bepaalde dingen zullen kunnen duidelijk maken en ons misschien bewust maken van dreigingen waar we nu geen weet van hebben.

Verwachting: Wat verwacht je van het verhaal van het boek?
    Ik verwacht een spannend verhaal waar niets is wat het lijkt en dat media kunnen ge- of misbruikt worden voor vele doeleinden.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

Cover: Erg mooie setting. Onheilspellend springt er uit. Duidelijk cover voor onderwerp van het boek. Ook de titel opmaak in verhouding tot totaal cover erg geschikt. Goed ingespeeld op huidige thema, zou me zeker trekken als ik het in de boekhandel zou zien.

Verwachting: Spanning en manipuleren. Maar wie zit er achter? Erg geschikt ook de intro teaser via youtube. https://www.youtube.com/watch?v=AWTVYGz6fOg

Auteurs: Geen bekenden tot op dit moment. Leuk dat er in het eerst blad naar een derde schrijver inspirator verwezen wordt.

Misschien vraag 1 aan de auteurs: Waren jullie een boek aan het schrijven en hebben jullie de Brexit er in verweven of was de Brexit de basis van het boek?

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581

Misschien vraag 1 aan de auteurs: Waren jullie een boek aan het schrijven en hebben jullie de Brexit er in verweven of was de Brexit de basis van het boek?

Frank, ik stel voor dat je deze vraag even bewaart voor het topic ‘Vragen aan Buelens & Vermeiren’

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

Cover: Een echte thrillercover door de donkere, dreigende hemel boven de triomfboog van het jubelpark in Brussel. De EU sterren er dan bij, die bruinig zijn ipv stralend geel. Het doet me denken aan bladeren die in de herfst/winter vergaan. Het past bij de titel, korte inhoud. Het witte hiervan symboliseert hoop?

Auteur: Ik ken geen van beiden, maar zag dat Vermeiren reeds een boek schreef met een ander persoon. Iemand die kennis had van het thema, net als hier. Ik verwacht dus een goed onderbouwd boek, kennis van zaken, … .

Verwachting: Ik verwacht iets actueels met spanning en dreiging. Een doemscenario dat mij aanzet tot nadenken over media en de EU. Ik ben echt benieuwd, net omdat het zo close to home is.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

de cover is erg mooi en straalt onheil uit. Een donkere hemel met de sterren van Europa er in afgebeeld. een mooi gebouw ( Berlijn ?? )

De auteur: Eigenlijk moet ik zeggen auteurs zie ik nu. Ik ken ze niet en heb dus geen verwachtingen. Een thriller schrijver en een psycholoog. een psychologische thriller dus zou je denken.
    Het verhaal: allebei schrijvers met een politieke achtergrond en raakvlakken met thrillers, Brussel en alles wat er daarin afspeelt. Mijn verwachtingen zijn hoog en daarom wilde ik ook zo graag aan deze leesclub meedoen. Het lijkt me een enorm spannend verhaal.

BuelensVermeiren
    Bijdrager
    Post count: 14

Waren jullie een boek aan het schrijven en hebben jullie de Brexit er in verweven of was de Brexit de basis van het boek?

Heel snel heeft de figuur van Karen McGillen vorm gekregen. Populistisch tot en met, meester in het omgaan met de media. Aanvankelijk was zij de (falende) mastermind achter de Brexitcampagne. Ze zou het nu grootser aanpakken. Als de brexit niet lukte, zou ze meehelpen om Europa onderuit te krijgen. Maar toen, tegen alle voorspellingen in, het Brexitkamp toch won, hebben we niet zozeer de rol van McGillen, maar wel het resultaat van haar werk achter de schermen moeten bijsturen. Hoe zeer we ook gevloekt hebben omdat we het scenario moesten herwerken, toch bleek het uiteindelijk een zegen voor het boek. De Brexit was nooit de basis van het boek. Dat was populisme, manipulatie door de media en van bij de start stond ons centraal thema vast: onmacht.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

Frank, ik stel voor dat je deze vraag even bewaart voor het topic ‘Vragen aan Buelens & Vermeiren’

Opgelost door vraag en antwoord op juiste plek te plaatsen en excuses Cees

Tom VB
    Bijdrager
    Post count: 2

Cover: Een onheilspellende foto van de Triomfboog in het Brusselse Jubelpark, met erboven de twaalf Europese sterren, waarvan er een aantal helemaal of half vergaan zijn. De ondertitel verwijst naar de Brexit, die mogelijk het einde van de EU (“een duivels plan”?) zou kunnen inluiden.

Auteurs: Marc Buelens, professor emeritus aan de Vlerick Business School, doctor in de organisatiepsychologie en columnist, werkt voor zijn eerste thriller samen met zijn schoonbroer Raf Vermeiren, de vroegere communicatieadviseur van de CD&V. Vermeiren schreef eerder met theoloog Jürgen Mettepenningen ‘Moord in de basiliek’. Ik las online een heel slechte recensie van dat boek van thrillerexpert John Vervoort: “Dit boek is door de uitgeverij amper op een kritische manier geredigeerd, alsof mensen alles opgesolferd kan worden als er een min of meer bekende naam op het voorplat staat. ‘Moord in de basiliek’ is een blamage voor het genre.” Ik hoop dat dit boek beter is.

Verwachting: Een spannend boek dat een inkijk geeft in de Europese politiek en media.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

@fgoestoh bedankt voor de link naar de teaser. Geeft net dat beetje extra.

Cover
    Wow…hoe onheilspellend kan je het maken? De donkere wolken die zich samenpakken boven de triomfboog in het Jubelpark in Brussel. Dit is zo een grote trekpleister en iets typisch voor Brussel dat het mooi de titel bijvalt. Wat ik een heel mooi detail vind is het feit dat door de bogen heen alleen maar donkere lucht/zwarte gaten te zien zijn. Dit drukt nog meer gevaar uit.
    De vlag van de Europese Unie verwerkt in de cover, knap gedaan, ook doordat de kleur geel helemaal vervaagd is…alsof de Unie uit elkaar valt en ten dode is opgeschreven….
    Voor mij had de zin : Maakt de Brexit deel uit van een duivels plan, niet gehoeven…ik vind dat het afbreuk doet aan de rest van de cover.
    Het enige nadeel van de hele sfeer is dat de cover erg donker is geworden en daardoor weet ik niet of het in de boekhandel erg opvallend is.
    De achterflap vind ik erg sober maar wel mooi. Het opvallendste hier is de foto : Met 1 persoon erg op de voorgrond en de andere op de achtergrond. Ik ben benieuwd of dit een reden heeft maar ik zal deze vraag ook nog in het juiste topic stellen.

Verwachting auteurs
    Volledig onbekend voor mij dus ik laat me verrassen!

Verwachting verhaal
    Politiek en spanning verweven. Ik heb het gevoel dat ik hier nog iets van kan leren! En ik ben daar heel blij mee, ik vind kranten en nieuwsitems vaak te deprimerend dus ik lees graag een boek wat mij een beetje doet aansluiten met de actualiteit.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Cover: een mooie cover met de sombere onheilspellende wolken en de belichting van het gebouw aan de onderkant waar het zo lijkt het om zal draaien.

Auteur: Had nu pas in de gaten dat het twee schrijvers waren Een wat ouder en wat jonger persoon die elkaar denk ik in evenwicht houden met het schrijven, elkaar van informatie voorzien. Ik ken de schrijvers niet

Verwachting: Een gedegen verhaal dat klopt en inside informatie.

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 13

Cover: Deze is echt ontzettend mooi! De dreigende, sombere wolken die boven de Europese hoofdstad hangen maken het onheilspellend. De verwerking van de Europese vlag met de sterren erin is erg mooi gedaan! En het zinnetje of de Brexit deel uitmaakt van een duivels plan maakt mij helemaal nieuwsgierig. Echt een hele pakkende/mooie cover!!

Auteur: IK heb geen verwachtingen van dit schrijversduo omdat ik er nog nooit iets van gelezen heb en ze niet ken.

Verwachtingen: Ik verwacht een spannende politieke thriller. Aangezien ik vind dat hier een sterk tekort naar is ben ik ontzettend nieuwsgierig en heb ik er onwijs veel zin in. Gezien het werkverleden van beide mannen zou je zeggen dat ze meer dan genoeg kennis van zaken hebben om dit boek realistisch en spannend uit te werken en dus heb ik enigszins hoge verwachtingen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.