Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Het Brussel-syndroom, Tijdens het lezen

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13

Ben nu op 2/3 in het boek dus een goed moment om deze vragen te beantwoorden.

Citaten: Ik vind dat er eigenlijk best veel citaten en mooi geformuleerde zinnen zijn. Heb het idee dat dit 1 van de kernen is van het boek. Zelf vond ik deze wel apart: Het verschil tussen genot en walg is vaak niet erg groot (hierboven al eerder genoemd). Als je daar over nadenkt zit daar best een grote kern van waarheid in…

Ontwikkeling verhaal: Tot waar ik nu ben had ik verwacht dat er meer in zou worden gegaan op dat spel dat ze vroeger in hun studententijd speelden. Kort is daar veel aandacht aan besteed maar daarna komt het amper/niet meer terug. Ook vind ik dat er binnenskamers veel gebeurt maar de echte spanning achterwege blijft tot dusver. Ik hoop op een spectaculaire ontknoping.

Spellingsfouten/zinsopbouw: Deze ben ik tot dusver niet tegengekomen.. Het leest ontzettend makkelijk en vlot. Enige waarmee ik zoals vaker bij Vlaamse thrillers altijd even aan moet wennen is dat er wat kleine verschillen zitten over hoe dingen omschreven of geformuleerd worden. Wat woorden die in België heel anders zijn in Nederland. Dit overigens niet belemmerend maar vind het altijd wel grappig.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

Geweldig dat iedereen zoveel leuke dingen uit het boek haalt. Ik heb hem uit en kijk al uit naar volgende boek.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 35

Het boek leest heel prettig.
    Het is niet helemaal wat ik ervan had verwacht, maar dat is even schakelen.
    ik word wel heel nieuwsgierig waarom de diverse personen gekozen zijn….

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

Inmiddels is het boek hier uit .

Wat me in het begin best wel tegen stond is dat ik de hoofdstuukken te kort vond en dit heeft voor mij wel een beetje het leesplezier beinvloed.

De journaliste Marie Varewyck is toch wel de personage die mij het meest op viel door haar ‘EIGENGEREIDDE”karaktereigenschap. Dit heeft op mij als een rode lap op een stier gewerkt. In het dagelijkse leven zou ik met zo’n iemand meteen in de clinch liggen. Voor het verhaal is het sterk.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

ben nog aan het lezen en snap het dilemma: wanneer maak je de juiste keuze,wat wordt van je verwacht, toch om anders te handelen?
    eens met de quotes van lezer en evi

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

Ik heb hem al uit maar was vergeten de tijdens het lezen in te vullen.

Ik ben niet erg veel opmerkelijke citaten tegengekomen. Ook geen spelfouten.

aan mijn verwachtingen voldeed het verhaal niet echt. Ik vond het verhaal niet lekker lopen en had dat anders verwacht. meer spanning en een makkelijk te volgen verhaal was mijn verwachting.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Een boek waarin het moeilijk is voor de hoofdpersonen om het lot naar hun hand de zetten. Je wordt meegenomen in de molen en er lijkt geen ontkomen aan.
    proloog : uiteindelijk één scenario, dat af is. Vier jaar later begint de misère in Brussel, maar op blz. 27 staat dat er passages uit zijn boek zijn genomen en dat boek is slechts drie jaar oud.
    blz 5:mooie zin: als je de kritische zin verzwakt, vergeet je dat niets is wat het lijkt.
    blz 16 de stijl van Van den Broeck? i.p.v. stijl Van….
    blz 22 afkorting VRT wordt niet weergegeven,net als officieel IT en KBC en blz. 23 BBC, blz 80 WWF, blz 97 NAVO. blz 185 MUG, blz 271 KGB, blz 281 GROE,M16, BP
    blz 24 Dat ze hun werk zelf doen zal de taal van de schrijver zijn.(Laat ze hun werk zelf maar doen?)
    blz 27 Je onderhandelt nu eenmaal beter voor een ander dan voor jezelf is een vaststaand feit.
    blz 25 staat in de mail dat hij moet bemiddelen maar blz. 27 heeft hij het zelf over onderhandelen terwijl daar toch een verschil in zit omdat bij bemiddelen de oplossing uit beide partijen moet komen en bij onderhandelen hij ook zelf voorstellen kan doen om tot een compromis tussen beide partijen te komen. Hij mag overtuigen op basis van inhoudelijke argumenten en kan meer sturend (strategisch) optreden.
    blz 25 de witte Volvo komt niet meer terug?
    blz 34 zo’n inconsistentie i.p.v. zo’n inconsistenties?
    blz 36 van mijn vakantie? het ging toch om alleen zaterdag en zondag?
    blz 37. blieptoon i.p.v bieptoon?
    blz 51 “De buren zouden weten waarover praten” loopt voor mij niet lekker.
    blz 59 Gerda Gade komt met de expres mislukte transplantaties niet meer terug in het verhaal (jammer)
    blz 67 Ook al wist je het nooit met die man i.p.v. ook al wist je nooit met die man.
    blz 68 om te dansen naar de pijpen van.i.p.v dansen naar het pijpen?
    blz 69 is ook een waar feit: “er waait geen wind of hij is voor iemand gunstig” evenals blz. 74: volwassen worden is illusies kwijtraken..en blz 83 “wees voorbereid op wat je niet verwacht”
    Leuk dat Thomas op blz 97 een andere interpretatie aan Marie geeft dan op blz 98 Marie voor ogen had.
    blz 138 ze stelde zich de vraag toch airco en nachtkleed waarna ze de airco aan deed en dan weer af. Over een nachtkleed niet gesproken,alleen over haar lakens en kussensloop, dus toen ze (beneden aan de blz.) buiten kwam stond ze in haar nakie en dan schrik je toch wel erg als iemand jou toespreekt en heb je het niet over iets te drinken.
    blz 144 onderaan ze droeg zonnebril en zonnehoed. bovenaan de blz :ze stapte met haar hoofd naar beneden, lukt je niet met zonnehoed op en kom je overal tegenaan en valt op in de auto en met een zonnebril een achterbak van een auto instappen gaat ook niet lekker als je van zonlicht in donker komt . Ze werd meegenomen naar de plek waar ze verbleef en had geen zonnehoed op en dat is ook niet iets wat de “ontvoerders” bij je kleding stoppen als je binnen moet blijven.
    Blz 147 dat hij gelijk jaargang 1978 wilde hebben.
    blz 151 Dat Eva nooit in haar zomerhuisje is?
    blz 151 leuke cd van Andrew Lloyd Webber schreef trefwoorden op, en zei niet veel. tien minuten later Roland mijn mindmap samen te vatten “dus die prof…hendrik. terwijl op blz 158, ze vooral zou tonen en er niets over het samenvatten van Roland wordt gezegd
    blz 160 Karin Hammond getrouwd met Mcgillen, gescheiden blijft zijn naam houden is wel apart.
    blz 174 11 november etc maar blz 16 sandalen en blz 34 zomer?
    blz 176. met eten wat in de kasten stond, maar blz 134 bestudeerde ik de kasten en deed elk deurtje open. Niet over eten gesproken . Daarna: alle dranken en levensmiddelen in de koelkast waren Duits.
    blz 50 beschrijving van kamer, geen apart toilet ,maar badkamer, terwijl blz 214 het heeft over opsluiten op het toilet.
    blz 185 Eva komt niet meer terug in het verhaal met wat zij gehoord had.
    echtgenoot van Marie is louis Peeeters , waarom heet ze dan Marie Vaerewyck?
    234 de rol van de amerikanen…
    blz 235 Macht erotiseert en als vrouwen vallen voor die macht vergeten de heren toevallig dat ze getrouwd zijn en dus mag Thomas terecht op de blaren zitten.
    blz 277 Zeus ging door de knieën voor de knappe prinses. blz 6 operatie Zeus en dan gaat het daarmee fout,leuk dus.
    blz 284 beetje ongeloofwaardig dat dit allemaal beeldmateriaal is in een archief.

BuelensVermeiren
    Bijdrager
    Post count: 14

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Deze vond ik wel leuk : Van een aquarium kan je vissoep maken, maar van vissoep geen aquarium.
    En deze is een waarheid als een koe : Volwassen worden is illusies kwijtraken.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Ik had eigenlijk geen idee hoe het zou verlopen en dat maakt het net zo boeiend om te blijven lezen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Spellingsfouten of rare zinnen ben ik niet tegengekomen. Wel vind ik dat er veel komma’s ontbreken.

Dag Axelle, heb je evt voorbeelden waarvan je denkt dat komma’s ontbreken? We hebben nl daar speciaal op laten nalezen. Het is dus voor ons interessant te weten hoeveel komma’s we dan nog gemist hebben. Hartelijk dank.

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.