Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Het Brussel-syndroom, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #5974 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Deze vond ik wel leuk : Van een aquarium kan je vissoep maken, maar van vissoep geen aquarium.
    En deze is een waarheid als een koe : Volwassen worden is illusies kwijtraken.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Ik had eigenlijk geen idee hoe het zou verlopen en dat maakt het net zo boeiend om te blijven lezen.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Spellingsfouten of rare zinnen ben ik niet tegengekomen. Wel vind ik dat er veel komma’s ontbreken.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Ik ben gisteren gestart en wat me opvalt zijn de korte zinnen. Niets mis mee, maar daardoor komt het in het begin nogal sec/droog over. Wat politiek in mijn ogen wel is, maar ik hou van iets langere zinnen.
    Het is wel zo dat eens je in het verhaal zit, het voor mij betert.

Het is voor mij een eerste kennismaking en de verwachtingen zijn daardoor hoog en laag tegelijk. Het is een verrassing uiteindelijk. Dit is een aangename, er zit nl. meteen een spanning in. Ik was direct in het verhaal, wou direct blijven lezen, omdat ik wil weten wat er aan de hand is.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Citaten is niets voor mij, ze vallen mij wel op, maar ik schrijf ze niet op … Ik lees liever verder! Wat ik wel wil aanvinken zijn de verwijzingen naar acteurs, films, muziek, boeken. Geestig, goed gevonden 🙂 .

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Ben ook begonnen vandaag. Ben erg benieuwd of de politieke arena me voldoende kan boeien.

Ben ook erg benieuwd of de fictie en werkelijkheid niet te veel verwarring gaan geven in het verhaal.

Veel leesplezier allemaal.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 103

Ook ik ben begonnen in Het Brussels Syndroom.
    Na de Proloog te hebben gelezen waar ik weinig uit
    kon halen dacht ik oefff is dit wel een boek voor mij?
    Niet té veel op de politiek gericht?
    Nu 50 bladzijden verder ben ik helemaal om. Het boek boeit
    me zéker. Ook de kleine hoofdstukken vind ik prettig lezen
    en wat erg fijn is, boven elk hoofdstuk staat over wie het
    zal gaan. Je hoeft dus eerst niet regels te lezen voordat
    je er weer in zit. Ga met plezier verder lezen.

Stefanie_R1985
    Bijdrager

Het boek is uit en ik vond het aangenaam lezen. Geen opmerkingen, enkel een ww verkeerd vervoegd eens. Anders vlot geschreven! Het verhaal ontwikkelt zich bijzonder leesbaar dus, had ik niet verwacht vanwege het politieke thema eigenlijk. Fijne kennismaking!

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 90

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt ik heb niet echt citaten gevonden
    erbijom jij ze opmerkelijk vindt.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht? Ja beetje politieke problemen. Dat komt er bij
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Ik heb op het eerste zicht niks verkeerds gezien en het is wel leuk om korte hoofdstukken te lezen. Dat lees erg vlot

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 72

Ik ben bijna op de helft van het boek en ik vind er weinig vaart in zitten. Ik ben wel blij met de korte hoofdstukken, vooral omdat ik veel in het OV lees en dan is moeten stoppen middenin een lang hoofdstuk niet fijn.
    Wat me wel opvalt, is dat er erg slordig wordt omgesprongen met komma’s. Op elke bladzijde missen er wel een paar.

Fgoestoh
    Bijdrager

Hoofdstuk 25. Mooi geschreven stuk. . Vinden meer meer lezers dat?

Fgoestoh
    Bijdrager

Zin (kindle.locatie 142): De buren zouden weten waarover praten.
    In deze zin lijkt een woord te missen.

Het woord “pennenvruchten” gewoon prachtig mooi woord.

Ook mooie uitspraak: Zakenmensen poetsen hun schoenen naar het werk, niet erna.

Zo is er wel meer mooi taalgebruik en woorden benut in het boek.

lezer
    Bijdrager
    Post count: 29

Veel te veel goeie quotes om allemaal op te lijsten, algemene waarheden vaak met een grappige ondertoon.
    …hij mikte op meer dan één zwak punt en die had de EU in overvloed.
    …niet omdat Britse ministers met de regelmaat van een klok betrapt worden in seksclubs, dat ook ik die oorden moet opzoeken.
    …niets om zich ongerust over te maken, geen boodschap aan kruisvaarders, heidense honden of andere ongelovigen.
    Wetten zijn als worsten, je weet beter niet hoe ze gemaakt worden. (Bismarck)
    …journalisten… u bent belangrijk – ik ben belangrijk en samen belazeren we de boel.
    … hellhole Brussels.
    Peter had zijn bootjes op zijn stropdas niet langer op het droge.
    Het is niet omdat tien bronnen dezelfde leugen van elkaar overnemen, dat de leugen waar is.

Weerkerende vraag: “Hoe kan de EU het verloren vertrouwen van haar kiezers terugwinnen?”
    Niet toevallig datgene waar momenteel de europese poenpakkers het meest van wakker liggen.

Korte hoofdstukken en korte zinnen en telkens wisseling van gezichtspunt/personage. Dat zorgt voor een snel verhaal dat leest als een trein. Een mooie mix van herkenbare plaatsen, situaties en merken(?) doorspekt met de fictieve elementen die dit een fictieboek maken en geen documentaire.

Ik heb tot nu toe maar 1 kleine stijlfout gezien en merk niets van de ontbrekende kommma’s die anderen melden.
    Misschien omdat ik gewend ben om engels te lezen en die een andere punctuatie volgen. Of omdat het gewoon zo lekker leest dat ik geen tijd heb om er op te letten.

Spanning, aktie en humor… ik ben verkocht.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

Inmiddels een stukje op weg…

Veel personages die belangrijk zijn en ben ook blij dat ze goed beschreven zijn . De kenmerken die aan de personages gegeven zijn zijn goed en doordacht gegeven. Zijn voor mij personages geworden waar ik me goed in kan verplaatsen zodat ze gaan leven.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Ik ben bijna op de helft nu ( beetje later begonnen…)
    Het komt allemaal erg actueel over en dat is wel een fijne afwisseling in het grote aanbod thrillers. Persoonlijk moet ik vrij veel woorden en namen opzoeken en dat drukt de snelheid van het lezen iets.
    Ik lees graag verder want ik heb geen idee wat er gaat gebeuren!
    Citaten plaats ik in mijn volgende berichtje. Ik heb er een aantal opgeschreven maar zag er ook al wat staan hierboven!

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Citaten
    p12 Wetten zijn als worsten, je weet beter niet hoe ze gemaakt worden
    P30 Kwaad kon niet banaal zijn, daar zitten structuren en systemen achter.
    p36 MDZJJNB….
    Geweldig bedacht!
    p47 Het verschil tussen genot en walg is vaak niet erg groot…
    Deze mening deel ik zelf niet
    p58 Mooie verwijzing naar Griekse mythologie, net zoals in de inleiding
    p61 Als je middenin een probleem zit, moet je proberen er vanof afstand naar te kijken, dan zie je jezelf bezig.
    p74 1 van de vele wetenswaardigheden van de vader van Marie : Volwassen worden is illusies kwijtraken
    p94 Jongens willen slanke meisjes
    De kijk van een meisje op de wereld…pijnlijk maar zo waar
    p208 …Een chocolaatje dan maar
    Een simpele opmerking, geeft een verslaving aan, overspronggedrag. Mooi voorbeeld, eenvoudig verwerkt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.