Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Het Brussel-syndroom, Na het lezen #1

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #5980 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteurs

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. In interviews geven zowelMarc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Die van de hoofdpersonages (Thomas, Marie, David en Karen) wel, want beetje bij beetje wordt een tip van de sluier opgelicht. De randfiguren blijven vager maar die hoeven ook niet te evolueren.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Karen en Marie mijn favoriete karakters omdat zij de meeste kronkels hebben.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik had graag Marie nog wat beter leren kennen, wat meer over haar verleden vb.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, ik vind dat ze duidelijk zijn in hun uitleg zodat het ook voor mensen die niet zo goed thuis zijn in de politiek, verstaanbaar is. Af en toe een vleugje humor ertussen, is mooi meegenomen. De stijl is keurig en maakt het lezen aangenaam.

In interviews geven zowel Marc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Als dit hun beste eigenschappen zijn, dan vind ik dat ze er goed aan doen om de rollen op deze manier te verdelen. Willen en niet kunnen, zou veel erger zijn. Maak gewoon gebruik van ieders kwaliteiten om een goed boek neer te zetten. Prima zet.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De karakters
    De karakters evolueren zoals ik van hen verwacht. Je leert de hoofdpersonages beetje per beetje kennen en ze verrassen me soms. Goed gedaan dus! Ook de nevenkarakters zijn goed genoeg uitgewerkt voor hun rol.
    Ik heb persoonlijk het meeste feeling met de vrouwen en Marie, de journaliste, het meest. Ze probeert in mijn ogen het meest in te gaan tegen ‘haar opdracht’ ook al is het ergens ook gepland door andere.
    Iets veranderen vind ik niet meteen nodig, alles is goed voor het verhaal. Net genoeg informatie om alles te doen klikken.

De auteurs
    Ik vind de schrijfstijl goed gekozen, nogal sec/droog zoals politiek is. Fijn vind ik dat het toegankelijk is voor iedereen en dat er verwijzingen zijn naar films, boeken, acteurs, … Het zorgt voor een vrolijke noot en dat bevalt me goed.
    Wat de rolverdeling betreft, zou ik zeggen : houden zo! Never change a winning team. Goed idee om van elkaars sterktes uit te gaan.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 66

De karakters

De hoofdpersonen een heel klein beetje. Je leert ze een beetje kennen, maar een echte grote ontwikkeling zit er niet in.

Nee, eigenlijk niet. Ik vind jammer genoeg geen van de hoofdpersonen erg aansprekend.

Ja, ik had graag gezien dat Thomas wat krachtdadiger zou zijn.

De auteurs

De korte hoofdstukken vind ik wel passen, telkens belicht vanuit een ander persoon.

In interviews geven zowel Marc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Ja, als dat bij ze past, moeten ze dat zo houden. Alleen zouden ze wat meer aandacht moeten besteden aan de grammatica. Het aantal fouten begon me steeds meer te storen. Als het niet voor een leesclub was geweest, denk ik dat ik het boek aan de kant gelegd had na zo’n 50 bladzijden gelezen te hebben.

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 13

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    De hoofdpersonen (Marie, David en Thomas) evolueren zeker. Je komt steeds meer over ze te weten naarmate het verhaal vordert. Je krijgt iets te weten van hun geschiedenis, hun privéleven en komt er ook achter dat ze allemaal iets op hun kerfstok hebben waardoor ze in deze situatie terecht zijn gekomen.
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Thomas. Hij lijkt een charismatische man die rust en zelfverzekerdheid uitstraat, iets wat absoluut nodig is in zo’n functie. Hij probeert logisch te redeneren en zich over elke stap of nieuwe situatie zo goed mogelijk voor te bereiden. Je denkt als het ware mee met wat hij moet doen/beslissen en daardoor zit je echt in zijn gedachtegangen mee te kijken.
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Niet perse, ik had verwacht dat Marie een heel vervelend personage zou zijn in het verhaal, zo werd ze namelijk in het begin omschreven. Als dit zo geweest zou zijn had ik me denk enorm aan haar kunnen storen, maar ze was dus helemaal niet vervelend of irritant en ik zie voor de rest ook geen redenen om 1 van de personages te willen veranderen.

De auteurs

4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, ik vind het vrij diplomatiek af en toe en af en toe was filosofisch. Het diplomatieke sluit uiteraard perfect bij het verhaal aan, het filosofische had van mij niet gehoeven. De zinnen hadden soms van mij iets normaler en krachtiger gemogen, omdat ik dit meer bij het onderwerp en de situaties vind passen.
    5. In interviews geven zowel Marc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Het is logisch dat Raf de plotman is aangezien hij de ervaring in deze branche heeft en weet hoe het daar allemaal in zijn werk gaat. Hij kan zich inleven in bepaalde situaties. Marc is de stijlman en kiest de voor hem bijpassende schrijfstijl wat mij ook logisch lijkt aangezien de rolverdeling zo het best intact blijft.

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 138

De karakters

De 3 hoofdpersonages worden in een uitzonderlijke situatie gedwongen en hun persoonlijkheden worden dan ook tot het uiterste gerekt en gestrekt om gezond verstand te gebruiken in combinatie met flexibel het hoofd te bieden aan de vijand. Ik ervaar het een beetje zoals een elastiek die erg onder spanning komt te staan, want ik vind wel dat ze trouw blijven aan zichzelf en dus terugkeren naar een bepaalde beginpositie (misschien enigszins blijvend uitgerokken…???)
    Ik merk dat ze elkaar wel nodig hebben om door deze crisis te komen, en veel over de anderen leren.
    De tijdspanne van het boek is te kort om over echte evolutie te spreken maar er komen zeker bepaalde karaktertrekken meer naar voor in de loop van het verhaal.
    Misschien is het omdat ik een vrouw ben, maar ik voel me het meest verbonden met Marie Vaerewyck. Ze is in mijn ogen erg aimabel maar toch integer en moedig. Wat ik bijzonder vind is hoe observatief Marie is, ze merkt kleine details op bij andere mensen die mij volledig zouden ontgaan. Dat komt misschien omdat ze bijzonder veel informatie kan opslaan/onthouden.
    David Fox Cabane wordt niet erg uitgediept in mijn ogen qua gevoelens en doet mij dan ook bijzonder weinig. Hij komt een beetje onsympathiek op me over.
    En over Thomas van den Broeck heb ik niet echt een mening. Ik vind hem wel aardig, en hij doet wat hij moet doen. Hij komt langs de ene kant berekend over maar hij lijkt een goed hart te hebben.
    Anna Wetzel is voornamelijk bang de hele tijd en dat geeft zo een personage natuurlijk een heel negatief beeld. In andere omstandigheden zou ik haar heel aardig vinden ;).
    Karen McGillen is erg doelgericht, onpersoonlijk.
    Ik vind dat er genoeg aandacht aan de personages is besteed om het verhaal interessant en leesbaar te houden. Ik zou niets veranderen. Knap gedaan!

De auteurs

Ik moest in het begin heel erg wennen aan de schrijfstijl. Ik heb de laatste maanden meer thrillers gelezen die erg vlot lezen met korte zinnen en een makkelijk taalgebruik. En dan wen je een beetje aan een hogere snelheid van lezen. Dit boek bevat vrij veel (politieke) vakterminologie. Ik ben geen politiek ingesteld persoon en ik moest dan ook wel wat woorden opzoeken wat in het begin van het boek mijn leestempo er wel degelijk uithaalde. Maar op de helft van het boek zat ik helemaal in het verhaal en kon ik vlotter doorlezen.
    Ik moet zeggen dat de schrijfstijl wel iets extra aan het boek geeft, dus uiteindelijk vond ik het een pluspunt. De korte zinnen en onderverdeling in hoofdstukken maakten het geheel wel overzichtelijk.
    In schrijversduo’s moeten de auteurs zelf een weg zoeken wat voor hun het beste werkt. Ik denk dat dit een prima onderverdeling is en dat ze dus zo verder moeten doen!

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters

Nee ik had gedurende het verhaal eigenlijk helemaal niet zo sterk het gevoel van ontwikkeling. Ik vond het verhaal en de karakters moeizaam te volgen.

Als ik dan iemand zou moeten aanwijzen zou ik zeggen de journaliste , daar gebeurt het meeste mee.

Ik vind dit altijd een lastige..een boek is wat het is en ik zou niet weten wat ik daaraan zou moeten veranderen.

De auteurs
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja wellicht wel alleen vind ik het geen prettige schrijfstijl , ik vond het verhaal droog en lastig te volgen en voor mijn gevoel vlotte het helemaal niet.

In interviews geven zowelMarc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Ik heb in het verhaal niet heel erg gemerkt dat het door meerdere auteurs geschreven was, dit lijkt me persoonlijk moeilijk uitvoerbaar.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Echt evalueren kan ik niet zeggen, maar ze komen wél tot ontwikkeling gedurende het verhaal en je groeit erin mee.
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Jazéker. Mijn favoriete persoon is Marie Vaerewyck. Ze is een erg krachtige persoonlijkheid en weet overal over mee te praten.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nou nee, het is aan de auteurs om bepaalde personen neer te zetten zoals men dat wenst en ik ga daarin mee.

De auteurs

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja de schrijfstijl hoort wel bij dit boek. Ook bij het politieke verhaal. A en toe wat saai maar dan weer vol power.
    5.In interviews geven zowelMarc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Ik denk dat ze het goed hebben gedaan. Ik heb niets gemerkt van verschillende stijlen. Voor mij was het één aaneensluitend verhaal. Past wel bij hun.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Ja, het verhaal word goed verteld zo leer je de personages ook goed tellen
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Marie vaerenwijck, krachte vrouw
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Geen veranderingen

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het is een politiek verhaal. Maar soms voor de gewone mens beetje saai
    In interviews geven zowelMarc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling?
    Perfect. Mooi verdeeld onder hun 2

lezer
    Bijdrager
    Post count: 19

Ik vind niet dat de karakters evolueren – ze blijken het ganse verhaal door hetzelfde te zijn zoals ze in het begin worden voorgesteld. Gezien de korte tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt lijkt me dat ook logisch. Wel kom je in de loop van het verhaal steeds meer te weten over de achtergrond van de hoofdpersonen en dat is eigenlijk bij niemand een mooi verhaal.
    Deze steeds verdergaande onthullingen zorgden er bij mij voor dat mijn favoriete personage van David veranderde in Marie en eindigde bij Anna.
    De personages zijn wie ze zijn, dat veranderen zou ook gans het verhaal veranderen en dat kan de bedoeling niet zijn.

Ik vond vooral de persoonswissel per hoofdstuk en de telkens wisselende psychologische inslag erg goed gedaan en boeiend om te lezen. Samen met de korte hoofdstukken en snelle zinsbouw draagt dat het verhaal, dus absoluut passend.
    De rolverdeling is duidelijk een winnaar dus houden zo.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

De karakters

Hoewel de doorlooptijd van het boek niet een grote tijd beslaat leer je de karakters wel kennen. Evolueren is in het tijdsbestek wel moeilijk. Dus eigenlijk is mijn antwoord toch Nee.

Nog steeds is de echte favoriet onze verslaggeefster Marie. Beetje brutaal en toch een knappe kop die iets durft.

Thomas van den Broeck kan ik gewoon niet helemaal lekker plaatsen. Misschien mijn onvoldoende bekendheid met de druk van de top van de politiek maar ik verloor mijn sympathie gedurende het verhaal.

De auteurs

Ik heb genoten. Lekker vlot. Niet te moeilijk, niet altijd uitgelegd dus wel regelmatig dingen zelf opgezocht maar wel mooi taalgebruik.

In interviews geven zowel Marc Buelens als Marc Vermeiren aan dat Raf de plotman is en Marc de Stijlman. Wat vind je van deze rolverdeling? Het zou zo maar zo kunnen zijn. Je moet vooral je eigen kracht gebruiken.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

De karakters

Net als een boek je moet erin komen en dit geld ook voor de “hoofd”personages. Ze groeien tijdens het verhaal. Laten beetje bij beetje hun menselijke kant zien waarbij hun politieke masker minder wordt.
    Ik heb niet specifiek een favoriete personage, de journaliste heeft wel een sterke rol en zij doet me soms de haren overeind zetten. Een type vrouw waar ik in het dagelijkse leven een gigantische hekel aan zou hebben. Een “bitch” die zich zelf heel wat vind.
    Niet zo zeer zou ik de personages willen veranderen . Voor het verhaal staan ze goed tegenover elkaar. De president van de EU zou wel iets meer ballen moeten laten zien. Hij wordt een beetje vlak neergezet.

De auteurs
    De schrijfstijl past goed bij het verhaal en is net als de politiek soms wat vaag.
    Dat deze rolverdeling werkt dat blijkt wel. Je moet doen waar je goed in ben en zo je sterke punten aanscherpen. Niet aan deze rolverdeling sleutelen.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Thomas wordt steeds sterker in zijn doen en laten, maar verliest mijn sympathie door Chrissie te zijn. Over de andere personages kom je steeds meer te weten waardoor je gaat gissen wat de reden van dit alles is, zijn zij de oorzaak van dit alles met wat zij in het verleden gedaan hebben?

Anna Wetzel, dat ze er intrapte , ontvoerd werd, opgesloten zit en met de wetenschap dat …,de angst, het overleven, het zich afzetten en gestraft worden, en helaas uiteindelijk het niet met iemand samen kunnen wonen en dan verkeerde dingen zeggen, misschien begrijpelijk
    De personages hoeven niet veranderd te worden maar ik zou wat meer over Eva en Gerda Gade te weten willen komen en het verleden van Marie met Louis.
    De auteurs

prima, korte hoofdstukken, leuke woorden, wat humor er in verwerkt.
    niets van gemerkt, dus het werkt goed,ieder zijn kwaliteit laten benutten

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 35

De karakters
    Of de karakters echt evolueren wet ik niet. Je komt steeds meer achtergrond van ze te weten en daardoor lijkt het misschien of ze zicht ontwikkelen.. Ik denk dat Marie mijn sympathie heeft. Ze probeert open-minded en onderzoekend te zijn. Dat waardeer ik in een personage. Ik zou niets willen veranderden, dat zou afbreuk doen aan de ideeën van de schrijvers.

De auteurs
    De schrijfstijl past wel. Deze si aangenaam en niet ingewikkeld. Telkens een andere invalshoek is wel boeiend in een politieke intrige. Een duo moet de rolverdeling kiezen die ze past. In dit geval is het een prima verhaal geworden dus kun je zeggen dat de rolverdeling goed was.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.