Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 29: Het Brussel-syndroom Het Brussel-syndroom, Beoordeling

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #5977 |

Hier kun je je boek waarderen met punten (1 t/m 10).

Probeer in de toelichting met een paar woorden aan te geven waarom je het boek die waardering geeft.

Bouw je puntenwaardering op uit de volgende onderdelen en plaats dit ook bij jet motivatie:

Spanning: .. punten, omdat ….

Plot: .. punten, omdat ….

Leesplezier: .. punten, omdat ….

Schrijfstijl: .. punten, omdat ….

Originaliteit: .. punten, omdat ….

Psychologie: .. punten, omdat ….

Gemiddelde beoordeling: .. punten

Bereken je eindoordeel door de 6 cijfers op te tellen en door 6 te delen (afronden op 1 cijfer achter de komma).

VERGEET OOK DE LEZERSRECENSIE NIET OP http://WWW.THRILLZONE.NL

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

Spanning: 7 punten, omdat het graag nog iets harder had gewild

Plot: 9 punten, omdat ik het een geweldig goede zet vond

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het moeilijk kon wegleggen

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ik het begrijpbare taal vond met een vleugje humor

Originaliteit: 8 punten, omdat reeds een ander boek las over manipulatie van media maar dan op een ander vlak

Psychologie: 8 punten, omdat er een aantal kronkels inzaten, maar het mocht nog meer

Gemiddelde beoordeling: 8 punten

Bedankt Raf Vermeiren & Marc Buelens en Cees

BuelensVermeiren
    Bijdrager
    Post count: 14

Spanning: 7 punten, omdat het graag nog iets harder had gewild

Plot: 9 punten, omdat ik het een geweldig goede zet vond

Leesplezier: 8 punten, omdat ik het moeilijk kon wegleggen

Schrijfstijl: 8 punten, omdat ik het begrijpbare taal vond met een vleugje humor

Originaliteit: 8 punten, omdat reeds een ander boek las over manipulatie van media maar dan op een ander vlak

Psychologie: 8 punten, omdat er een aantal kronkels inzaten, maar het mocht nog meer

Bedankt Raf Vermeiren & Marc Buelens en Cees

Dank je, Axelle, voor je uitgebreide en relevante commentaren. En we zijn vooral blij te horen dat je genoten hebt van Het Brussel-syndroom. En ja, we doen er mee voort en zijn nu volop bezig aan ons volgende boek.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Spanning: 7 punten, omdat het subtiele spanning is en ik graag wat meer wil.
    Plot: 7 punten, omdat alles in elkaar klikt en het realistisch is.
    Leesplezier: 8 punten, omdat het vlot leest, met humor en verwijzingen. Aangenaam!
    Schrijfstijl: 7 punten, omdat het begin nogal vaak korte zinnen had, nogal sec. Later werd het beter.
    Originaliteit: 7 punten, omdat er al boeken zijn rondom mediamanipulatie/politiek, maar het toch nog origineel benaderd werd.
    Psychologie: 7 punten, omdat ik graag nog wat meer gekonkel, mind fucking wou.

Gemiddelde beoordeling: 43 punten / 6 = 7,16 ptn

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 90

Spanning: .. 8 punten, omdat …. Je wist niet wie je moest geloven

Plot: ..9 punten, omdat …. Je verwachte het einde niet

Leesplezier: .. 8punten, omdat …. Leuke schrijfstijl en korte hoofdstukken

Schrijfstijl: ..7 punten, omdat …. Soms wat onbekende woorden er in

Originaliteit: ..8 punten, omdat …. Een politieke thriller niet zo gekend is in België

Psychologie: ..8 punten, omdat …. Het zette je soms op jeg verkeerde spoor

Gemiddelde beoordeling: 8punten

lezer
    Bijdrager
    Post count: 29

Spanning: 7 punten, omdat het hier niet op leven en dood gaat

Plot: 8 punten, omdat erg originele en goed uitgewerkte plot toch onwaarschijnlijk overkomt en op het einde een (realistische) anti-climax kent.

Leesplezier: 10 punten, omdat het boek nooit verveelt, vlot leest en een interessant verhaal vertelt.

Schrijfstijl: 9 punten, omdat de korte hoofdstukken en zinnen, constante wisseling van perspectief en eenvoudige woordenschat perfect de inhoud weergeven voor het doelpubliek

Originaliteit: 9 punten, omdat het bij mijn weten uniek is in het Nederlandse taalgebied, geen 10 door het op voorhand ingenomen standpunt.

Psychologie: 10 punten, omdat elk hoofdstukje psychologisch vantuit het juiste perspectief voor het betreffende personage verteld wordt.

Gemiddelde beoordeling: 8,8 punten

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 103

Spanning: 7 punten, zat wel spanning in, maar had rustig wat harder gemogen.

Plot: 8 punten, een goed opbouwend verhaal en goed uitgewerkt. Erg realistisch neergezet.

Leesplezier: 8 punten, heeft bést wel wat plezierige leesuurtjes opgeleverd

Schrijfstijl: 7 punten, vond het een fijn te lezen schrijfstijl en ja ik vond die korte zinnen
    best fijn om te lezen, soms met wat humoristische trekjes overgoten.

Originaliteit: 8 punten, het boek is heel apart. Er zijn best wel meerdere politieke boeken
    geschreven maar ik vond dit op een aparte manier gebracht. Héél realistisch.

Psychologie: 7 punten, er was wél dieper op de feiten ingegaan, maar wat mij betreft had het nog wat
    dieper gemogen.

Gemiddelde beoordeling: 7,5 punten

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 121

Spanning: .4 punten, omdat ….ik heb gedurende heel het verhaal geen spanning gevoeld.
    Plot: .4. punten, omdat ….ook weer weinig spanning en ontwikkeling.
    Leesplezier: 5.. punten, omdat ….ik heb af en toe moeite gehad het te volbrengen.
    Schrijfstijl: .5. punten, omdat niet vlotjes , niet prettig.….
    Originaliteit: .7 . punten, omdat …origineel was het wel.
    Psychologie: .7. punten, omdat ….het zat wel psychologisch ingewikkeld in elkaar.
    Gemiddelde beoordeling: 5,2.. punten

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 17

Spanning: 5 punten, omdat de algemene spanning voor mij te mager was.

Plot: 5 punten, omdat deze redelijk voorspelbaar was en er niet meer een echte verrassing/twist in zat.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik ondanks het ontbreken van de spanning het politieke gedeelte zeker kon waarderen. Ik vond het erg interessant om te lezen wat de beweegredenen waren voor een volgende zet en de gedachten hierachter.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat de schrijfstijl makkelijk en vlot is en je daarom snel door het boek heen leest. Af en toe vond ik zinnen ietwat poëtisch geformuleerd en dat vond ik aan kracht inleveren.

Originaliteit: 8,5 punten, omdat er te weinig politieke thrillers zijn die voor iedereen toegankelijk zijn. Je krijgt in het boek veel te leren over het er binnenskamers aan toe gaat en dat is erg leuk om eens op die manier te lezen. Ook de invloed van het spel “Diplomacy” vond ik een leuke extra vinding.

Psychologie: 8 punten, omdat je van de belangrijkste personages een goed beeld krijgt. Hoe willen ze bepaalde dreigende situaties aanpakken en waarom op die manier? De gehele gedachtegang en beredenering biedt een goede inkijk in de karakters. Ook hebben alle hoofdpersonages een smetje op hun blazoen waardoor ze bij elkaar als groep gevormd zijn. Ook hierdoor leer je meer over de karakters en waarom ze bij elkaar gezet zijn.

Gemiddelde beoordeling: 6,75 punten

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 72

Spanning: 5 punten, omdat het nergens echt spannend wordt.

Plot: 7 punten, omdat plot is goed gevonden.

Leesplezier: 5 punten, omdat met moeite het boek uit kunnen lezen door het grote aantal taal- en grammaticafouten.

Schrijfstijl: 5 punten, omdat de stijl me niet echt aanspreekt.

Originaliteit: 7 punten, omdat redelijk origineel om de Brexit te verwerken in deze thriller.

Psychologie: 6 punten, omdat veel momentten waar psychologie gebruikt is, maar niet echt goed uitgewerkt.

Gemiddelde beoordeling: 6 punten

Evy De Brabander
    Bijdrager
    Post count: 139

Spanning: 7.5 punten, omdat er niet zozeer levensbedreigende situaties zijn maar er hangt wel een grote donderwolk boven ieders hoofd. In het boek wordt dit als ‘Doomsday’ verwoord. Mooie, treffende benaming!

Plot: 8 punten, omdat ik het persoonlijk wel een knap plot vind. Het is een verfijnd plot en er is een dunne lijn tussen geloofwaardig en iets waar je als lezer niet in wordt meegenomen. Maar gelukkig bleven ze (voor mij) wel de goede kant.

Leesplezier: 7 punten, omdat ik toch wel vertraagd werd door de terminologie waar ik duidelijk niet genoeg mee bekend was.

Schrijfstijl: 7 punten, omdat het samenhangt met wat hierboven gezegd wordt over terminologie. Maar langs de andere kant, wel korte en duidelijke zinnen met een goede structuur. De hoofdstukken worden duidelijk aangegeven.

Originaliteit: 9 punten, omdat het voor mij helemaal iets anders is dan wat ik ooit heb gelezen. Ook al is er die algemene dreiging. Veel boeken gaan dan de richting van geweld op, en deze ontvoeringen waren dat natuurlijk ook. Maar de spanning berust op de zelfvernietiging van de EU door verlies aan vertrouwen, en niet doordat er een letterlijke bom gaat vallen.

Psychologie: 8.5 punten, omdat de personages goed uitgewerkt worden.

Totaal 47/60 = een kleine 8 = 4 sterren

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Spanning: 6 punten, omdat de spanning er som wel is maar er meer kan zijn.
    Plot: 8 punten, omdat alles klopt en komt dicht bij een werkelijk gebeurd verhaal.
    Leesplezier: 8 punten, omdat het vlot leest, goed woordgebruik.
    Schrijfstijl: 7 punten, omdat korte stukken, springt lekker heel en weer door de verhaallijnen.
    Originaliteit: 7 punten, omdat origineel en actueel is.
    Psychologie: 6 punten, omdat niet erg diepgaande spanning en verwikkelingen in zitten.

Gemiddelde beoordeling: 42 punten / 6 = 7 punten totaal

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

Spanning: 7 punten, de spanning is gezapig aanwezig en mag van mij best wel wat meer worden opgeschroefd.
    Plot: 9 punten, zit sterk in elkaar met wendingen die er voor zorgde dat je scherp en alert bleef.
    Leesplezier: 8 punten, Heb in het begin wat moeite met de voor mij te korte hoofdstukken, eenmaal gewend eraan volop genoten.
    Schrijfstijl: 9 punten, begrijpelijke politieke uitleg maakt het geheel toegankelijk met een vleugje humor erin verwerkt.
    Originaliteit: 8 punten, Politiek en media een samenwerking van water en vuur gebeurt wel vaker maar met de gevoeligheid van de Brexit erin wordt het hedendaags.
    Psychologie: 8 punten, er wordt wel degelijk een psychologisch spel gespeeld met de personages.

Gemiddelde beoordeling: 49 punten : 6 = 8.16

BuelensVermeiren
    Bijdrager
    Post count: 14

Graag willen we alle lezers bij deze al hartelijk bedanken voor de waardevolle input en beoordeling. Het was een boeiend leer- en leestraject. Zeker als beginnende thrillerschrijvers was jullie feedback zo interessant. We kijken uit naar het volledige leesverslag.

Wil je verder met ons in contact treden, kan je steeds ons bereiken via info@buelensvermeiren.com of facebook (https://www.facebook.com/BuelensVermeiren/).

Ondertussen zijn we ook volop bezig aan onze volgende thriller. Geïnteresseerd om proeflezer te worden? Geef maar een seintje!

En expliciete dank ook aan Cees om dit proces zo vlekkeloos te leiden. Chapeau!

Hartelijke groeten, Marc Buelens & Raf Vermeiren.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 112

spanning: 7 punten, omdat ik niet op het puntje van mijn stoel zat….

Plot: 8 punten, omdat ik wel verwachte dat Karin het niet zou redden maar de samenwerking had ik niet bedacht

Leesplezier: 9 punten, omdat het boek makkelijk en prettig las en zou graag het volgende boek lezen (ook als proeflezer)

Schrijfstijl: 8 punten, omdat het korte hoofdstukken waren vanuit een wisselend perspectief, en je merkte dat jullie je ook in de achtergrond hadden verdiept. Het is geen los zand, maar ook gefundeerd.

Originaliteit: 8 punten, omdat ik nog nooit op deze manier over dit onderwerp een boek had gelezen.

Psychologie: 8 punten, omdat je zo gemanipuleerd wordt door de media en ik het wel handig vind dat meerdere mensen dat te weten komen alleen die zullen veelal niet dit soort boeken lezen. Daarnaast de keuze die de hoofdrolspelers hadden in hoe te handelen, wat wordt van jou door de tegenpartij verwacht, hoe ga je daar mee om, of doe je anders , verwacht je tegenpartij dat ook. Het dilemma waar men mee te maken kreeg in het boek.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.