Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 27: Hemelbewijs Hemelbewijs, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 29

In hoofdstuk 52 komt het Salt Institute aan bod. Omdat het boek het over een adembenemende aanblik heeft, ben ik op hun website gaan kijken en de gebouwen aan de rand van een klif zijn inderdaad indrukwekkend.
    Er is ook een filmpje over wie Salt was en wat ze doen. Ik denk dat ik er een website bij heb waar interessante informatie over gentherapie te vinden is.

Science

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@Vera, dat ziet er zeker indrukwekkend uit. Ik vind het ook zo’n bijzondere wetenschap en heel interessant. Prachtig dat er op gen-gebied kan worden gezocht naar methoden om te kunnen genezen en tegelijkertijd doodeng om te denken waar deze kennis toe kan leiden. In tijden van oorlog of wanneer de mens écht voor God kan spelen.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

Momenteel vind ik het boek moeilijk door te komen. Er is teveel informatie die ik moeilijk kan volgen

ja ik ben nu al een week bezig en kom net terug van vakantie. Ik had drie boeken in de koffer en had verwacht dat ik daar tekort aan zou hebben. Dit boek vind ik idd ook dusdanig ingewikkeld lezen dat ik nog maar bij bladzijde 150 ben en de andere boeken nog niet een aangeraakt heb.
    Thuisgekomen ging ik dus hier kijken of meer mensen dat ervaren.

AT
    Bijdrager
    Post count: 24

Nog een spelfout op pagina 208: …om deze tijdlijn in elkaar zetten,… (hier ontbreekt het woord ‘te’).

Ik vond het een moeilijk boek om in te starten. Er werden wel heel erg veel zeer technisch, wetenschappelijke uiteenzettingen gedaan, veel te complex naar mijn zin. Ik had af en toe sowieso wel de indruk dat Bruce Buff ons wil imponeren met zijn kennis en graag zijn mening over het al dan niet bestaan van god met ons wil delen. Dat vond ik in het begin van het boek zo vermoeiend dat ik me er af en toe echt toe moest zetten om door te lezen. Naarmate het boek vorderde werd dit gelukkig beter en werd het ook nog wel een spannend boek. Ondanks de nog vaak zeer complexe theorieën die voor mij niet gehoeven hadden.

VeraVB
    Bijdrager

Het boek is uit. Het is geen gemakkelijk boek, dus een uitdaging, maar wel interessant en boeiend en toch ook wel spannend hoor.

Iedere wetenschappelijke ontdekking heeft twee kanten, als het in de juiste handen terecht komt kunnen velen ervan genieten, maar als het in verkeerde handen valt is het profijt maar voor enkelen, altijd macht of geldbelust.

VeraVB
    Bijdrager

Pg 339: Alleen dan kan ik je zeggen ik of ik iets weet waar je wat aan hebt.
    Een ik teveel.

Het boek laat me met veel vragen achter, niet direct losse eindjes alhoewel ik wel enkele vragen heb over een paar personages, maar daar ga ik hier niet op ingaan omdat nog teveel mensen in het boek bezig zijn.
    Nee, meer algemene vragen.

Is alles ontstaan door de oerknal en doordat toevallig enkele deeltjes samen zijn gekomen die dan een eerste levend wezen hebben kunnen vormen en van daaruit verder geëvolueerd volgens het Darwin principe van de soortdifferentiatie en survival of the fittest.

Of lag alles al vast en wie heeft dat dan vastgelegd? Dan zijn er verschillende mogelijkheden, of het was een ‘God’ hoe je die dan ook wil noemen, of was het buitenaards optreden.

Als er een code is, mogen we daar dan als mens aan prutsen, hoe ver ga je daarin, wat zou je toelaten en wat niet? De algemene opinie is meestal als het om zieken te genezen is, ja, dan mag het, maar waar leg je de grens. Bij het bepalen van het geslacht van een kind, bij de kleur van de ogen, bij intelligentie als daar al een gen voor zou zijn?

Ik geloof dat er veel mogelijkheden zijn met stamceltherapie om kankers te genezen. Ook het preventief diagnosticeren van ziektes bij foetussen kan al voor bepaalde ziektes en heeft wel een toekomst. Maar wat doe je dan met foetussen waarvan je weet dat ze heel hun leven ziek zullen zijn. Ik ga nu waarschijnlijk een weg op die velen niet willen horen maar waarvan ik weet dat verzekeringen er wel aan denken: wie gaat dat blijven betalen, moet de maatschappij daarvoor opdraaien? We zitten hier niet zo ver vanaf want er worden geregeld ballonnetjes opgelaten zoals: moet je een roker die ondanks alles wat we van roken weten, blijft doorgaan met roken wel behandelen?
    Ik kan zo echt nog wel even doorgaan met vragen stellen en ideeën opwerpen.

Marjon
    Bijdrager

@Vera, dat doe je snel! Ik ben nog even bezig, maar ik lees ook altijd meerdere boeken tegelijk. Het boek bevalt me in ieder geval wel.
    Treffend hoe je het onderwerp omschrijft. Ja, twee kanten.

@at, of de auteur wil imponeren met zijn kennis, weet ik natuurlijk niet, maar op de achterkant van het boek staat te lezen: “de afgelopen jaren werkte hij aan zijn debuut”. Dat geeft aan dat hij er lang mee bezig is geweest, wat waarschijnlijk maakt dat hij zich terdege heeft verdiept in het onderwerp van zijn boek.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

Ik scrol even vlug voorbij wat jullie zeggen, morgen start ik aan het boek!

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

Een spelfout gevonden op bladzijde 220. Net iets verder dan het midden staat: dat is heel ootmoedig van je.

Neem aan dat het grootmoedig moet zijn.

Marjon
    Bijdrager

@helderinge,
    Ootmoedig is een normaal Nederlands woord. Zie hiervoor deze link: http://www.encyclo.nl/begrip/ootmoedig

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

Zoals reeds gezegd in andere leesclub, ben ik niet zo van de citaten onthouden/opschrijven. Er zijn in dit boek weinig dingen die ik opmerkelijk vind eigenlijk. Tenzij je de hoeveelheid kennis waarmee de auteur je om de oren slaat, meetelt. Ook de hoeveelheid aan kromme zinnen en typo’s springen in het oog. Echt jammer, het draagt allemaal bij tot een boek dat mij niet kan bekoren … . Nochtans een boek die anders wel aan mijn verwachtingen voldeed qua ontwikkelingen.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 148

Voor mij is dit een hatelijk boek om te lezen. Ik ben er door en snap echt niets van dit boek. Ik ben nochtans geen dommerik en kan over veel meespreken maar dit is zo wetenschappelijk dat ik er niets van snap. 🙁

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

@nini_ingrid; compliment voor je doorzettingsvermogen!

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 148

@nini_ingrid; compliment voor je doorzettingsvermogen!

Bedankt 🙂

alegna
    Bijdrager
    Post count: 55

Ook ik heb een moeizame start gemaakt. Dit had ik vooraf niet verwacht, maar het is zo’n diepgaand boek, dat ik er gewoon geen focus op heb. Om het bot te zeggen; ik lees een leesboek voor vertier, voor diepgang lees ik wel een studieboek. Nu heb ik zelf een biologie-achtergrond dus begreep het Biologische deel wel, maar echt dat wetenschappelijke natuurkundige deel trok me beduidend minder. En had dit toch wel minder verwacht.

Wel vind ik het zeer leuk dat er afbeeldingen in het boek zitten. Dit zie je vrijwel nooit, dus dit is zeker een pluspunt wat mij betreft!

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.