Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 27: Hemelbewijs Hemelbewijs, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #5792 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    ‘Mensen laten geloven in wat jij volgens hen zou kunnen zijn’ vond ik wel mooi.

Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Ik had inderdaad verwacht dat het die richting uit zou gaan, met de nodige tegenslagen natuurlijk

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Wat mij opviel, waren af en toe rare vertalingen zoals op p 26 : Hij klopte de commando’s … Ik zou het naar invoeren of intikken vertalen eerder.
    Op pag 32 : Ze was een goede vriend geworden, zou ik dan vriendin van maken.
    Op pag 37 staat een vreemde zin. Hij begint met ‘Op het bureau …’.
    Spellingsfouten heb ik nog niet ontdekt.
    Ik ben ook geen wetenschappelijk iemand en de soms te lange zinnen in een uitleg maken het lezen wel moeilijker.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

Momenteel vind ik het boek moeilijk door te komen. Er is teveel informatie die ik moeilijk kan volgen

VeraVB
    Bijdrager
    Post count: 29

Pg 19: De computers in het nabijgelegen datacenter begonnen te stampen.

De tijd dat computers stampen ligt al ver achter ons. In de tijd van de eerste IBM mainframes, ja, dan maakte het een herrie vooral als je dan nog eens met ponskaarten begon, maar nu zou ik het eerder een zoemen noemen. Kan natuurlijk ook aan de vertaling liggen.

Ook dat inkloppen van commando’s komt oubollig over, alsof het verhaal zich een eind in het verleden afspeelt terwijl het toch het nu is.

Ik ben nog niet zo heel ver, ergens rond pg 50 en er wordt op een handige manier veel uitgelegd, door studenten rond te leiden die vragen stellen of door de studenten te bevragen krijg je toch veel uitleg over de experimenten en het wetenschappelijke aspect ervan.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 119

Hoe gaan jullie om met die lange feitenreeksen?

Ik probeer ze te begrijpen. Soms klinkt het logisch, maar ik vraag me af of het klopt, wat er staat? Daarom heb ik bv het stukje op pagina 126 over geschiedenis aan een geschiedenisstudent laten lezen. Die reageert dat het teveel “if-history” is, waarmee hij doelt op veronderstellingen die niet onderbouwd zijn maar uitgaan van speculatie, die te kort door de bocht is.

Nou ben ik nog op zoek naar iemand met verstand van biologie en dna………. Ben het er wel mee eens, dat het rondleiden van de studenten een goede manier is, om het wat begrijpelijker uit te leggen. Dat helpt iets om het vervolg iets beter te snappen.

Het zijn wel taaie stukken, die inderdaad mijn leestempo temperen.
    De spanning loopt ook nog niet op (ben op p.132). Wel is het geheimzinnig, omdat het hele computergebeuren moet worden afgeschermd. Het lijkt soms nog wat inleidend als bv nieuwe personages (leden van de Commissie) opkomen. Ik denk dat Bruce nog wat lijnen aan het creeren is, en hoop dat die goed bij elkaar gaan komen…………

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

Hoe gaan jullie om met die lange feitenreeksen?

Ik probeer ze te begrijpen. Soms klinkt het logisch, maar ik vraag me af of het klopt, wat er staat? Daarom heb ik bv het stukje op pagina 126 over geschiedenis aan een geschiedenisstudent laten lezen. Die reageert dat het teveel “if-history” is, waarmee hij doelt op veronderstellingen die niet onderbouwd zijn maar uitgaan van speculatie, die te kort door de bocht is.

Nou ben ik nog op zoek naar iemand met verstand van biologie en dna………. Ben het er wel mee eens, dat het rondleiden van de studenten een goede manier is, om het wat begrijpelijker uit te leggen. Dat helpt iets om het vervolg iets beter te snappen.

Het zijn wel taaie stukken, die inderdaad mijn leestempo temperen.
    De spanning loopt ook nog niet op (ben op p.132). Wel is het geheimzinnig, omdat het hele computergebeuren moet worden afgeschermd. Het lijkt soms nog wat inleidend als bv nieuwe personages (leden van de Commissie) opkomen. Ik denk dat Bruce nog wat lijnen aan het creeren is, en hoop dat die goed bij elkaar gaan komen…………

Ik geraak er gewoon niet door, het kan wel door mijn medicatie komen maar ik begrijp niet wat ik lees. Het is te wetenschappelijk voor me en ik weet niet of ik het ga kunnen uit lezen. Ik zit nu aan pagina 60 en ik begrijp nog niks van het verhaal

VeraVB
    Bijdrager

pg 111: een seersucker zomerpak

dat heb ik toch even moeten opzoeken: Seersucker is een dunne katoenen stof, meestal gestreept of geruit. Het garen is op een speciale manier geweven om zo de stof de karakteristieke oneffen of bobbelige structuur te geven. Het woord komt uit India; de Perzische woorden “shir” en “shakar” betekenen “melk en suiker” – waarschijnlijk door de overeenkomsten met het gladde van melk en het korrelige van suiker. Deze stof wordt vaak gebruikt voor zomerkleding, sportkleding en vrijetijdskleding.

Bron: https://www.tailorstore.nl/informatieoverstoffen

VeraVB
    Bijdrager

pg 122: De tweede het heeft er alle schijn van dat die informatie bevat over het fysieke universum.

Vreemde zin, ten tweede het heeft er alle schijn van … of de tweede heeft er alle schijn van ….

Pg 126 verwijzing naar een lied, hier een uitvoering van dit nummer door de Dubliners.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    ‘Mensen laten geloven in wat jij volgens hen zou kunnen zijn’ vond ik wel mooi
    Ontwikkelt het verhaal zich zoals je ook verwacht?
    Het gaat Traag maar het is misschien dat ik dit boek nog niet goed ken
    Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.

Hij klopte de commando’s. Misschien een foutje in de vertaling

VeraVB
    Bijdrager

Af en toe toch slordigheden in de taal, kan natuurlijk aan de vertaling liggen.

pg 150: Evans had zich eerst vijfentwintig jaar zich beziggehouden met buitenlandse inlichtingendiensten, …

Daar staat toch echt een ‘zich’ teveel.

pg 160: Dan zal je de ernst van de situatie inzien en begrijpen hoezeer me dit van je me tegenvalt.

Leest ook niet lekker, ergens een ‘me’ teveel.

Ik vind het nu wel spannend aan het worden want er komen hier 2 zaken bij elkaar, het biologische onderzoek en de kernfusie.

VeraVB
    Bijdrager

pg 185: Ze waren er al sinds 14:00 uur, het moment waarop de wake begon ….
    pg 189: Het was 21:00 uur, tijd voor de afsluitende gebeden.

Een gebedswake die 7 uur duurt, dat is wel erg lang, ik vermoed dat een van de uren fout is.

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

@Vera, leuk dat YouTube-filmpje. Dat maakt het verhaal echt levendig.
    @kareltje, ik ben blij met biologie, natuurkunde, scheikunde in mijn eindexamenpakket en mijn opleiding tot verpleegkundige, wat maakt dat de wetenschappelijke stukken me niet zo heel vreemd voorkomen. Maar helemaal 100% begrijpen doe ik het ook niet. Dat is weer een heel andere studie. Het is ook niet echt nodig om alles tot in de finesse uit te pluizen, om het grote geheel van het verhaal te begrijpen. Bv hfdst 20 is pittig te noemen. Gewoon lezen en blij zijn met wat je wel oppikt. De intermenselijke kanten van het verhaal zijn minstens zo belangrijk en leuk om te lezen.

Toch is het m.i. goed om van tevoren wat onderzoek te plegen over een boek waar je op wilt inschrijven. Op Hebban staat bijv een recensie die al melding maakt van de grote stukken wetenschappelijke en lastige teksten. Dat kan teleurstellingen helpen voorkomen. ☺

Marjon
    Bijdrager

Ondertussen ben ik op blz 124 en vind het wel een interessant verhaal. Het is niet een heel vlotlezend boek, maar dat komt ook doordat er veel tekst op één pagina staat, door relatief klein lettertype.
    Spannend is het nog niet, wel veel uitleg en opbouw. Onheilspellend is het wel en ik ben erg benieuwd naar de ontwikkeling van de plot.

VeraVB
    Bijdrager

@marjon Dit boek zit ook echt wel in mijn interessegebieden, ik heb klinische chemie gestudeerd en nadien nog informatica, ik werk ook op de ICT afdeling, genetische manipulatie en gentechnologie hebben me altijd geboeid, dus ik kom wel aan mijn trekken in dit boek.

Het klopt dat je niet alles tot in detail moet begrijpen, de grote lijnen is voldoende om de verhaallijn te kunnen volgen. Ik amuseer me wel met dit boek. Het leestempo ligt lager dan normaal, maar dat komt omdat er veel beschrijving is, wetenschappelijke woorden die niet altijd even vlot lezen.

Marjon
    Bijdrager

@Vera, wauw ik mag wel zeggen dat een heleboel bagage hebt in je rugzak. Fantastisch! Petje af!
    Leuk dat het boek jou ook wel ligt. Ik amuseer me ook en ik steek er het nodige van op. Het is in ieder geval een bijzonder onderwerp die het verhaal voor mij uniek maakt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.