Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 27: Hemelbewijs Hemelbewijs, Na het lezen #2

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #5801 |

Na het lezen #2

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    3. Vind je de schrijfstijl van Bruce Buff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    4. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    5. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    6. Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaansen thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    7. Stel…. Bruce Buff vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Bruce zijn?

Nu kun je ook je beoordeling geven over deze leesclub.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 119

De Plot
    Ik vind het knap hoe de schrijver verschillende verhaallijnen creëert met o.a. de gebeurtenissen rondom de kernreactor (had ik met een boek over dna en god niet verwacht), de link naar het eerste incident en de schutter, de reis die Dan en Trish maken en de verhaallijn rondom de zieke dochter. Het boek bouwt op een goede manier spanning op; met de beschrijving van De Commissie, met de doden die vallen, het onderduiken van Dan en Trish en de ontdekkingen. Er wordt zeker niet te vroeg of teveel bekend gemaakt. Ik ben alleen niet tevreden met de manier waarop de schrijver het verhaal af heeft gemaakt, of eigenlijk niet-af heeft gemaakt. Er loopt teveel met een sisser af, waardoor teveel eindjes open blijven en er geen echt antwoord volgt op de engelse originele titel “The Soul of the Matter”. Het is niet spannend dat Dan de documenten lang bestudeert en “eigenaar” wordt van de kennis die niet af is. Het is niet spannend nu de dochter van Stephen geen ontdekt medicijn nodig heeft. Ook de zoektocht naar god is niet af, al is Dan uiteindelijk wel tevreden, maar hij heeft nog een pad te lopen, gezien het afscheid tussen hem en Trish. Mogelijk dat de schrijver hiermee nog een open einde heeft willen creëren voor een vervolg, aangezien ik lees dat er volgend jaar een deel 2 van de Soul Series komt met de titel The Last Souls

Algemeen
    Het boek had niet de hele tijd mijn volle aandacht. De technische beschrijvingen en sommige gesprekken deden me afdwalen. De gebeurtenissen lazen wel als een trein. Het thema voor dit boek vind ik aansprekend. De schrijfstijl was helpend, al hadden de technische beschrijvingen niet perse zo uitgebreid gehoeven voor het verhaal zelf. De schrijver had met noten, verklarende naschriften of een verklarende woordenlijst kunnen werken. Ik ben niet zo tevreden over dit boek omdat ik het verhaal niet af vind. Ik vind het wel een amerikaanse thriller, gezien waar het zich afspeelt, het roadtrip-idee, de verschillende verhaallijnen, die soms wat groots en daarmee voor mij amerikaans aandoen. Ik vind het bijzonder dat ik het op een site als christelijke roman tegenkom. De schrijver heeft het wel zo geschreven dat het geloofwaardig aandoet. Dat vind ik knap, maar er liggen wat mij betreft nog genoeg eindjes waar de schrijver nog iets over kan of zou moeten schrijven.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 136

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Nee, ik heb nog steeds geen antwoorden op bepaalde vragen. Ik heb niet het gevoel dat ik nu veel meer weet dan aan het begin.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Er wordt zeker niets te vroeg bekend gemaakt. Ik vind dat er veel te veel verstopt blijft zitten.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, ik ben wel fan van het gebruik van de technische snufjes. Die zorgen voor het leuke deel van het boek.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ik denk inderdaad dat het mogelijk is.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had meer duidelijkheid verwacht, zeker over de privé levens.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het wel boeiend maar soms veel te moeilijk als leek. Ik moest soms dingen herlezen om het dan nog niet helemaal te snappen. Je moest er echt je aandacht bij houden, maar na twee keer een bepaald deel gelezen te hebben en het nog niet helemaal door te hebben, ga je dan uiteindelijk verder. Het leest dan ook niet zo vlot, behalve de stukken die de wetenschappelijke delen aan elkaar lijmen.

Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    Thema is zeer interessant, maar de uitleg had misschien minder leerboekachtig geweest moeten zijn.

Vind je de schrijfstijl van Bruce Buff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Als hij ‘gewone’ stukken schrijft, was het heel goed te volgen. De wetenschappelijk stukken waren op een te hoog niveau om ontspannend te zijn.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben tevreden omdat ik toch wel iets bijgeleerd heb, maar niet tevreden omdat ik niet op alle niet wetenschappelijke vragen een antwoord kreeg. Ik neem aan dat er ook nog niet echt een antwoord voor is maar toch. Het is fictie, dus misschien aan de auteur om er zelf iets aan te breien?

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ik denk dat mensen met een wetenschappelijke achtergrond hier meer gaan van genieten dan andere. Een boek waar je te vaak dingen moet gaan herlezen, is geen ontspanning maar een corvee. Ik ga mijn mening geven en mensen zelf laten oordelen of het wat voor hen is of niet.

Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik denk het wel. Ik zie dat allemaal hier nog niet gebeuren. Ik kan mij vergissen maar ik denk dat wij hier de mogelijkheden niet hebben daarvoor.

Stel…. Bruce Buff vraagt aan jou om zijn boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Bruce zijn?
    Voor mij is het geloofwaardig, maar te ‘droog’. Een thriller moet meer spanning bevatten.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.
    Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?

Nee niet echt , ik heb het boek uitgelezen maar merkte gedurende het verhaal dat ik het niet spannend vond. het plot was er maar was ook weer niet heel spannend. De laatste bladzijdes heb ik eerlijk gezegd uitgelezen met niet meer zo heel veel interesse.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?

Ik heb niet de indruk dat verwikkelingen erg verstopt zitten. Ik vind het verhaal ook niet met heel veel diepgang geschreven. Hier en daar was er een ontwikkeling en daar werd dan op voort geborduurd maar zonder al teveel spanning naar mijn idee.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ik vind de wetenschappelijke informatie te langdradig en teveel. Dit moet je liggen en ik had dit van te voren niet zo verwacht. Ik ben hierdoor best wel een beetje interesse verloren gedurende het verhaal. Ook de religie was sterk aanwezig maar vond ik wel beter gedoseerd.

Nee hier en daar niet nee, ik weet niet heel veel van wetenschap af maar ik vraag me af of dat op waarheid gebaseerd is. Ook de ontdekkingen en de relatie tot god vind ik persoonlijk niet geloofwaardig maar goed dat vond hoofdpersoon Dan in het verhaal ook niet.

Ja een beetje wel , alhoewel ik het eind en de scene in italie behoorlijk langdradig vond. Ik heb ook hier mijn interesse een beetje verloren.

Algemeen

Nee ik vond het al moeilijk om er in te komen en dat was eigenlijk gedurende het hele verhaal zo. In het midden was er een beetje spanning maar het verhaal eindigde naar mijn idee weer wat langdradig.

Eigenlijk kun je thema’s zeggen. Wetenschap en religie. Het kan heel spannend en boeiend zijn maar ik had dat gevoel niet.

Vind je de schrijfstijl van Bruce Buff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Moeilijk door alle wetenschappelijke feiten die om je oren vlogen was het moeilijk het verhaal te volgen.

Ik had dit verhaal niet zo verwacht. Op zich het verhaal was best mooi bedacht alleen alle afdwalingen eromheen maakte dat ik het niet zo goed volgen kon.

Nee niet direct.

Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaansen thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Niet persee Amerikaans afgezien van het feit dat het zich daar afspeelt.

Stel…. Bruce Buff vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Bruce zijn?

Wetenschappelijke thriller met religieuze raakvlakken.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ik heb het gevoel dat ik soms dingen mis
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee, er komt geen verhaal in
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Nee. Wetenschap en religie gaat niet makkelijk samen
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Eigenlijk niet echt
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Zag je van ver aankomen

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was moeilijk om geconcentreerd te volgen
    Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt? Ingewikkeld
    Vind je de schrijfstijl van Bruce Buff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Moeilijk. Veel woorden dat ik niet ken of niet makkelijk uitspreekbaar zijn
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Iets meer spanning en niet te veel wetenschappelijke woorden
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Nee, enkel mensen die in de wetenschap zitten snappen dat wel
    Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaansen thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee,het speelt af in Amerika dat is alles
    Stel…. Bruce Buff vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Bruce zijn?
    Wetenschappelijk verhaal met reglieuze stukjes

AT
    Bijdrager
    Post count: 24

De plot

Ik vond het plot van dit boek af en toe te oppervlakkig terwijl de schrijver ons wel in diepe theorieën mee wil nemen. Dat was voor mij tegenstrijdig. Er is wat mij betreft ook geen echte ontknoping. Er zou bij wijze van spreken nog een tweede deel kunnen komen.
    Geloofwaardig vind ik het al helemaal niet of misschien begrijp ik het nog steeds niet goed genoeg. De schrijver gooit nogal veel in de strijd en misschien wel teveel!
    Het einde had ik niet verwacht, maar toch was het geen klapper. Daarvoor vond ik, ik weet ik val in herhalingen, te complex.

Toch kon het boek me boeien en dat kwam vooral door de persoon van Dan Lawson en het feit dat Bruce Buff echt wel een verhaal kan vertellen. Hij schrijft prima, er zitten af en toe goede twists in, maar voor mij is het geen topper vanwege het feit dat de thematiek te hoogdravend en complex is.

Ik vond de thematiek voor het lezen juist heel prikkelend en was daarom zeer nieuwsgierig naar dit boek. Ik ga dit boek niet aanraden aan andere lezers omdat het daarvoor te veel steken heeft laten vallen. Dan houd ik me toch liever bij Britse en Scandinavische thrillers waar het onderwerp eenvoudiger is, maar het plot vaak nog veel complexer waardoor je als lezer meer meedenkt omdat het een meer klassieke whodunit is.

Zou ik het boek moeten typeren dan zou ik het een thriller noemen met veel wetenschappelijke en religieuze elementen.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De plot
    Op zich vind ik het best wel een goeie verhaallijn. Het is iets wat we willen weten, hoe zitten we in elkaar en waar komen we vandaan. Er zijn daar genoeg discussies rond. Het is dus geloofwaardig, maar totaal niet toegankelijk dit boek.
    Daarnaast zit het wel oké in elkaar, maar het kon vlotter en spannender. Meer actie, minder wetenschappelijk gepalaver!

Algemeen
    Ik denk dat het ondertussen duidelijk is dat ik het niet echt een begrijpelijk boek vond, zeker de wetenschappelijke stukken. Ik had het anders verwacht en zal het ook zo eerlijk zeggen als ze mijn mening vragen. Het is het voor mij allemaal net niet, geen thriller, niet echt Amerikaans, niet hard, … Het is een haast wetenschappelijk, filosofisch discussieboek. Iets voor met vrienden en een goed glas wijn!

VeraVB
    Bijdrager
    Post count: 29

De plot

Ik vind dat de omslag die in Dan gebeurd, van depressieve ongelove naar actieheld wat ongeloofwaardig. Hij moet ineens het verhaal dragen omdat Stephen Bischop overlijdt. Dat laatste zag ik niet aankomen, dat een hoofdpersonage overlijdt. Je weet uit dit soort boeken dat het uiteindelijk na enkele tegenslagen meestal wel goed afloopt. Ik blijf op het einde wel met het gevoel zitten dat er nog een deel komt. Vooral de rol van Trish is niet af.

Ik heb het idee dat op het einde er nog een en ander ontbreekt, dus er wordt niets te vroeg bekend gemaakt, integendeel.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik vind dat de auteur goed werk geleverd heeft door enkele onderwerpen die niet goed mengen toch samen te brengen. Het is een uitdaging om een moeilijk onderwerp in een spannend verhaal te gieten en dan moet er veel uitgelegd worden om dit boek toegankelijk te maken voor alle lezers. Toch blijft het boek een moeilijk boek.

Toch wel, ik geloof dat men met gentechnologie al heel ver staat en dat er mogelijk al experimenten gebeuren waarvan we niet weten dat ze gedaan worden omdat ze ethisch niet verantwoord zijn. Of er effectief een voorgeprogrammeerde code in onze genen zit, dat betwijfel ik toch. Wie zou die daar dan ingestopt moeten hebben, een god of buitenaards leven? En als je die weg bewandelt, wat is dan nog de invloed van de evolutie, van omgevingsfactoren op de ontwikkeling van de mens. Nee, dat stuk vond ik te ver gezocht.
    De wetenschappelijke kennis van kernfusie staat al ver, maar experimenten kunnen erg gevaarlijk zijn, dus ik weet niet of men daarmee al doet wat in het verhaal gebeurt. Dat religie en wetenschap haaks op elkaar staan en niet met elkaar in overeenstemming te brengen zijn is ook al jaren, eeuwen duidelijk. Denk maar aan het concept dat de aarde niet plat is en dat de aarde rond de zon draait. De eerste wetenschappers die daarmee afkwamen werden bijna op de brandstapel gegooid.

Het einde was niet direct een verrassing. Als het om het leven van een ziek kind gaat, weet je dat dat goed afloopt. Zelden durft een auteur het aan om dat kind dan te laten sterven. Er blijven ook nog mysteries over op het einde, niet alles hoeft uitgelegd te worden en zo is er ruimte voor een volgend deel.

VeraVB
    Bijdrager
    Post count: 29

Algemeen

Ik vond het een boeiend verhaal omdat het over thema’s ging die mijn interesse hebben. Het is een boek dat mijn aandacht had alleen al omdat het een moeilijk te lezen boek is. Je moet je aandacht erbij houden anders is het niet te volgen.

Het zijn interessante zoektochten waar veel wetenschappers zich mee bezig houden. Gentechnologie, kernfusie, religie, waar komt het leven vandaan. Het zijn mischien iets te veel thema’s om in een boek te gebruiken.

Het is geen gemakkelijk boek dat je even tussendoor kan lezen of vlak voor het slapen gaan. Je moet wel moeite doen om het verhaal te volgen.

Ik ben wel tevreden van dit boek omdat het enkele thema’s bevat die mijn interesse hebben.

Ik ga dit boek enkel aanraden aan wetenschappers of aan mensen waarvan ik weet dat ze interesse vertonen in een van de thema’s.

Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaansen thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Niet direct, ik denk dat het zich evengoed in Rusland had kunnen afspelen, in ieder geval in een land dat op wetenschappelijk gebied ver staat.

Wetenschappelijk-religieus mysterie

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 149

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Voor wat ik van het boek begrepen heb vind ik wel dat het naar een ontknoping toegroeide maar ik had het gevoel dat er niet echt een ontknoping was
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Ik kan hier niet op antwoorden omdat ik te weinig begreep van het boek
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Nee het was veel te wetenschappelijk
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Geen idee omdat ik het meeste niet kon volgen
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had een spannender einde verwacht met een oplossing maar die kwam niet

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Het was boeiend als je de wetenschappelijke stukken eruit haalt maar ik heb het meeste niet begrepen dus had het mijn aandacht niet ten volle. ik wou zelf het boek zo laten en niet verder lezen maar ik heb mezelf gedwongen om verder te lezen
    Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt? Het thema is wel interessant als het eenvoudiger word uitgelegd
    Vind je de schrijfstijl van Bruce Buff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik moest me zo concentreren en dan nog vond ik het te moeilijk, lezen moet voor mij meer ontspanning zijn
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben niet tevreden, ik vond het boek niets voor de gemiddelde lezer
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Nee
    Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaansen thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee het kan zich overal afspelen

Moeilijk, wetenschappelijk

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Het is me duidelijk dat de auteur zich heel gedegen heeft verdiept in de materie. De wetenschappelijke beschrijvingen zijn interessant om te lezen, maar niet altijd geheel duidelijk voor de leek, maar in grote lijnen een prachtige toevoeging aan het verhaal en bieden diepgang. Die diepgang miste ik bij de uitwerking van de plot. Veel vage draadjes die aan het einde ook nog eens niet samenkomen. Het verhaal is niet af.
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Integendeel, aan het einde is er nog veel over waar niets over wordt gezegd. Open einde?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ondanks dat ik erg heb genoten van het boek, mis ik veel, maar misschien heb ik er domweg overheen gelezen. Flat characters. De combi wetenschap vs God is knap gedaan en uitgewerkt.
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Er is waarschijnlijk meer tussen hemel en aarde en de wetenschap staat niet stil. Er is meer kennis dan wij weten. Het verhaal blijft wel “aards” ondanks dat er gezocht wordt naar het ontstaan.
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Dat Ava blijft leven had ik zeker verwacht, maar verder blijf ik achter met het gevoel dat er een vervolg zal komen op dit boek.

Algemeen
    6. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Boeiend zeker wanneer de wetenschappelijke beschrijvingen aan bod kwamen, maar de plot in het geheel was minder boeiend. De moeilijkere stukken hadden zeker mijn aandacht, omdat ik anders geheel en al de draad kwijt zou raken. Ik heb dan ook nog nooit zo lang over een boek gedaan als dit boek. 😉
    7. Wat vind je van het thema dat door de auteur is gebruikt?
    De thema’s vind ik bijzonder interessant en plezierig om te lezen. Iets meer psychologische diepgang zou ik op prijs hebben gesteld. Ik verwacht dat dit boek geen bestseller zal worden.
    8. Vind je de schrijfstijl van Bruce Buff prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig en leesbaar. De wetenschappelijke passages vergen veel aandacht en de tablet in de aanslag om e.e.a. op te zoeken ter verduidelijking.
    9. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Eerlijk gezegd had ik een spannender boek verwacht. Het is ook verwarrend dat op de cover staat dat het een thriller betreft, maar op pagina 1 staat dat het een roman zou zijn. Over de gehele linie ben ik tevreden, omdat het interessante materie betreft, maar het is hier en daar ook een beetje “over the top”.
    10. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Niet iedereen zal ik dit boek aanraden. Ik moet wel duidelijk hebben of er interesse is in deze materie.
    11. Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaanse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Er komen voldoende aanwijzingen in het verhaal voor die wijzen in de richting van een Amerikaans setting, maar je zou het ook in een ander land kunnen plaatsen.
    12. Stel…. Bruce Buff vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Bruce zijn?
    Religie vs wetenschap, met een filosofische twist.

alegna
    Bijdrager
    Post count: 56

Wat mij betreft sprong het in het begin van hot naar her. Kernreactor hier, biologie daar, religie ook nog erbij. Uiteindelijk komt het wel samen, maar heb je niet echt een afgerond gevoel.
    Ik vond het juist zeer langdradig soms.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? De onderwerpen hadden enorm leuk en interessant kunnen zijn, als men meer in lekentaal had geschreven. Elke zin was een zin waar je over na moest denken, daarvoor lees ik niet een fictie-verhaal. Dan pak ik wel een studieboek, daar staat het logischer in beschreven..
    Dat men ooit iets zal vinden om de mens zelf te creëren, daar ben ik zeer van overtuigd, ook wat dit teweeg zal brengen en het misbruik zal een groot discussiepunt worden. Of er daadwerkelijk een God, een schepper of wat dan ook is, geen idee. Ik sta hier niet open voor. Geef mij maar de feiten en het zichtbare.
    Ook ik verwacht een volgend deel. En ook ik had vooraf niet verwacht dat Ava zou sterven, dat is juist de motivatie om door te strijden, zou die vroegtijdig sterven in het verhaal, dan ben je een belangrijk doel kwijt.

Een hele dikke nee. Ik ben vaak in slaap gevallen, het trok me totaal niet en liet me supersnel afleiden. Echt jammer.
    Het is wel een keer vernieuwend voor een thriller. Het is geen simpele moord en doodslag.
    Je moest teveel geconcentreerd nadenken. Het voelde echt rot om het boek uit te moeten lezen.
    Ik ben helaas niet tevreden. Het zal voor een bepaalde doelgroep leuk zijn, maar ik heb best een goede achtergrond qua biologie en ook qua wetenschap weet ik wel iets, maar dit was te diepgaand om even lekker te ontspannen.
    Nee.
    Vind je Hemelbewijs een typisch Amerikaansen thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Mocht er ooit voortgang komen in het veranderen van het menselijk dna of genoom enzovoort, dan verwacht ik dit wel in Amerika.
    Stel…. Bruce Buff vraagt aan jou om haar boek te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Bruce zijn? Wetenschappelijke thriller.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

Lieke
    Bijdrager
    Post count: 33

Het gegeven waarmee gewerkt wordt vind ik uitermate boeiend. De manier waarop viel me echter tegen.
    Er is wel sprake van opbouw, maar m.i. lopen er teveel verhaallijnrn. Het verhaal van Dan en dat van Stephen zijn de twee belangrijkste lijnen. Het deel over kernfusie vind ik overbodige ballast, dat had de schrijver als feiten kunnen aandragen, zonder mij als lezer te vermoeien met al de technische kennis. Met alleen de biologisch-technische aspecten tegenover de religieuze en ethische overwegingen, was het gemakkelijker te lezen en begrijpen geweest.
    De actie vond ik typisch Amerikaans, maar een zo open, bijna afgeraffeld einde niet.
    Pas tegen het eind vond ik de overwegingen boeiend, vooral waar Dan en vader Michael in gesprek waren. Zo had ik het hele boek graag gezien; een mooie balans tussen geesteljke en lichamelijke actie. Ik heb het boek in twee delen gelezen (zie ook mijn opmerkingen bij tijdens het lezen) en vond het zeker niet gemakkelijk. Ik zal slechts zeer beperkt aanbevelen, en dan nog met een zware kanttekening.
    Technisch-ethische thriller lijkt me een goede term.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.