Home Forums Leesclub 47: Gevarenzone Gevarenzone, Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9170 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    3. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    4. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 54

Een opmerkelijke zin:
    “Hij pakt wat popcorn, en maalt het fijn”. Ik dacht eerst, hij knijpt het fijn. Maar later stond er “zij pakt wat chips, en maalt het fijn..”.waardoor ik begreep, dat het woord “Malen” het “chips-eten” / het eten zelf was. Een bijzondere vermelding, dat jongeren iets fijnmalen..grappig. Dus dat viel mij op.

Blz 99: “een soort omgekeerde placebo..” prachtig gevonden.

De verhaallijn ontwikkelt zich wel in een richting zoals verwacht, maar gaat dan toch een andere richting op. En dat is mooi.
    Als alles voorspelbaar is, is het ook niet fijn lezen. en dit boek leest zeker fijn weg. En gaat zijn eigen richting. Supermooi.

Fout in zinsopbouw:
    blz 100: “waar ik ook bij was betrokken”, moet zijn:
    Waar ik ook bij betrokken was.

Verder geen bijzonderheden aangetroffen. En deze ene opmerking ( blz 100) mag de pret niet drukken van het hele boek.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 54

Moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel opmerkelijke citaten ben tegenkomen. Wat ik heel leuk vind is de naam van de kledingwinkel Bizar. Zie die winkel helemaal voor me, doet mij ook denken aan zo’n soort winkel die hier vroeger in Alphen te vinden was.

De verhaallijn ontwikkelt zeker zoals verwacht. Eerst kennismaking met personages en dan spanningsopbouw erin. Heerlijk!

Het verhaal leest als een trein en spelfouten ben ik daardoor niet tegenkomen.

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 74

In hoofdstuk 10 verlaat Pip lopend het ouderlijk huis, in hoofdstuk 13 komt haar vader wat kleine spullen brengen. Uit de tekst blijkt niet dat Pip nog thuis geweest is, maar in hoofdstuk 14 fietst zij naar haar werk.
    Hoe is die fiets bij haar gekomen?

Na een wat stroeve start, ik moest nogal aan de schrijfstijl wennen, leest het verhaal vlot.
    Grote taal- of grammaticafouten ben ik nog niet tegengekomen, alleen regelmatig wat missende komma’s.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 138

Boek leest als een trein. De cursieve delen helpen bij het opbouwen van de spanning, maar de gebeurtenissen tussendoor ook. Goed bedacht! (en daar mag ik verder niets over zeggen……)

Vanmiddag dacht ik nog te reageren op deze pagina, maar ja, nu een paar uurtjes verder is het boek toch uit….. Goed teken. Wel jammer, mocht nog iets langer duren.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 121

Het boek leest heerlijk en je zit snel in het verhaal. Opmerkelijke citaten heb ik nog niet echt gezien. Ik heb het boek al bijna uit omdat het heerlijk leest en toch wel heel spannend is.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik hoop echt deze week te kunnen beginnen met dit boek. Ik heb mijn andere boek nog niet. Ik laat weten als ik begonnen met dit boek.

syl
    Bijdrager
    Post count: 7

Ik moet zeggen dat het boek makkelijk leest, de schrijfstijl is zeer toegangkelijk.
    Jennefer beschrijft heel uitvoerig haar slechte relatie met haar moeder.
    Ik vind het verhaal wel leuk vanuit het oogpunt van een jong meisje dat misschien op bepaalde punten zelf ook een beetje egoïstisch is.

Ik ben eerlijk gezegd geen opmerkelijke dingen tegengekomen.

Ik ben ook geen regelmatige lezer van YA boeken maar dit vind ik zeer plezierig om te lezen, dus ga ik wellicht later nog een boek van Jennefer Mellink lezen.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 56

Ik ben nu op de helft van het boek en het leest als een speer. De verhaallijn loopt tot nu toe zoals verwacht. Ik ben nog geen opmerkelijke dingen tegengekomen.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 31

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.

Nee, eigenlijk niet. Het boek leest echt fijn weg, ik heb daarom hier niet echt op gelet.

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht?
    Nee, er gebeuren onverwachte dingen waardoor het zich niet ontwikkeld als je verwacht.

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Nee, geen spellingsfouten gevonden

Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Dit wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!

Ant
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik ben gisteren begonnen met lezen. Het boek leest aardig lekker weg. Ik ben nu op blz 60.
    Van het weekend zal ik de vragen beantwoorden.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 39

Ik ben net begonnen, maar zit alweer op een derde van het boek geloof ik. Leest echt als een trein!

Wat mij, net als Annette, tot nu toe is opgevallen is dat kauwen inderdaad als malen wordt neergezet.
    Moest er wel om lachen, heb het zelf nog nooit uitgesproken :).

En ergens vind ik het jammer dat er in een YA het werkwoord kankeren gebruikt wordt. Ik weet dat het gewoon een synoniem is voor mopperen, zeiken en/of zeuren, dat het totaal geen scheldwoord is en persoonlijk heb ik ook 0,0 problemen met dit woord, maar ergens vind ik dat een synoniem beter had gepast door de leeftijd van de mensen die deze boeken aantrekt. (blz. 36- “Je zou denken dat ik immuun ben geworden voor mijn moeders gekanker op mij…”).
    Edit: Best grappig. Ik plaats dit, open vervolgens facebook en zie een hele “rel” over dit staan. Weet niet of het hetzelfde boek is, maar was wel een grappig toeval.

Verder vind ik de naam Pip echt ontzettend leuk en modern en Bizar vind ik ook een toepasselijke naam voor de winkel.
    Verder moet ik nog even lezen.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 39

Ondertussen is-ie uit en ben geen aparte of vreemde dingen tegengekomen.
    Enige is het einde: vond ‘m zo abrupt en geloof dat ik het (nog?) niet helemaal snap…

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 91

Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt
    erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    Niet zo direct enkel dit
    een soort omgekeerde placebo..

Ontwikkelt de verhaallijn zich zoals je ook verwacht? Ongeveer. Spanning kwam meer halverwege het verhaal

Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats er dan enkele als voorbeeld in dit onderdeel. Een eindeloze opsomming wordt niet op prijs gesteld.
    Niet opgelet. Was meer met het vethaal bezig

Nienke Pool
    Bijdrager
    Post count: 23

Ik ben nu ook een flink eind op weg. Ik lees niet zo snel als sommigen want ik schrok dat het item “na het lezen” al is geopend. Dat duurt bij mij nog even. Ondertussen ben ik wel heerlijk aan het genieten van dit boek. Fijne schrijfstijl waardoor je blijft lezen. Door het ik perspectief krijgt het boek een extra lading. Ik ben nog in de fase van het boek waar ik me afvraag waar gaat het heen en hoe zal dit aflopen.

Bij YA is het altijd leuk als er cliffhangers zijn en dat doet ze goed. Die opbouw naar spanning vind ik fijn lezen. Echte spanning komt nu ik halverwege begin te geraken.
    Ik ben benieuwd en ga vanavond zeker verder lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.