Home Forums Leesclub 47: Gevarenzone Gevarenzone, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 662
    #9178 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jennefer Mellink mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 54

Wat vind je van het plot?
    Ik vond het plot leuk en verrassend overkomen.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Richting het plot had het verhaal een goede spanningsopbouw en het plot zelf had vaart.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Niet helemaal, dat maakte het leuk en verrassend. Wel vond ik dat het verhaal enigszins abrupt eindigde. Had nog wat meer afgerond mogen worden, nu zijn er nog heel wat vragen die achterblijven. Nieuwsgierigheid blijft hierdoor ook, wellicht een vervolg?

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik heb het boek zo’n beetje in 1 keer uitgelezen dus ja het had zeker mijn volle aandacht. Er zat voldoende vaart in het gehele verhaal en er gebeurde afwisselende dingen waardoor het boeiend bleef.

Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is vooral passend bij het YA genre en diens doelgroep. Het boek leest vlot en er wordt fijne bewoording gebruikt, die ook volledig past bij de leeftijd van de karakters in het verhaal.

Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het is natuurlijk wel een YA van Nederlandse bodem maar om nou te zeggen typisch Nederlands,.. wellicht door de Hollandse nuchterheid die naar voren komt bij de karakters. Maar met een beetje fantasie kan dit verhaal zich overal afspelen waar je maar wil 😉

Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn?
    Griezelig is voor mij zo’n typerend woord wat gelijk bovenkomt in mijn brein. Maar dat is dan vooral voor dit boek, haar andere boeken ken ik nog niet.

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek heeft zeker wel wat specifieks, helemaal de vinger erop leggen kan ik niet, maar ik denk dan vooral aan het griezelen en de beschrijving van de karakters waardoor die heel realistisch en eigen worden.

Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom?
    Nee, het is echt wel een YA boek maar daardoor zeker niet minder waard. Een thriller heeft vaak meer psychologische diepgang en er komen uiteraard meer bloederige taferelen in voor. Maar dit YA boek leest heel fijn voor mij even tussen de wat zwaardere werken door. Ik werd er blij van!

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jennefer Mellink mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Uhm altijd lastig maar ik denk dan toch aan het einde van dit boek. Voor mijn gevoel bleven er nog iets teveel losse draadjes over en eindigde het iets te abrupt. Wellicht volgende keer nog meer aandacht besteden aan de afronding van een verhaal? Maar ga zeker vooral door met toffe verhalen schrijven!

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 74

De plot

Onverwacht en verrassend. Zag dit niet aankomen.

Goede opbouw naar het plot toe. De spanning werd steeds verder opgebouwd, maar ook regelmatig getemperd om dan weer op te bouwen. De uitwerking van het plot vond ik erg goed.

Nee, had andere “verdachten” op mijn lijstje staan en Bram zeker niet.

Algemeen

Redelijk boeiend. Ik heb niet elke dag tijd om te lezen, maar ook na een paar dagen zat ik zo weer in het verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het boek leest makkelijk en is duidelijk bedoeld voor YA en hun leefwereld.

ind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het speelt zich af in Nederland, maar ik zou verder niet weten wat een typisch Nederlandse thriller is. Ik vond het ook niet echt een thriller, maar meer horror.

Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn?
    Horror/griezelboek. Ik vind het niet helemaal geloofwaardig dat een meisje van 18 jaar een huis kan huren.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik lees zelden dit soort boeken en weet daarom ook niet of het specifiek is.

Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom?
    Het is wel eens leuk om een YA boek te lezen, maar niet te vaak. Ik miste een beetje diepgang, maar denk dat het voor YA een leuk boek is.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jennefer Mellink mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Een vervolg op dit boek.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 39

Verrassend. Qua verhaallijn omdat ik had verwacht dat het voornamelijk over een quija-bord en geesten zou gaan en qua plot omdat ik het einde echt niet aan had zien komen.

De personages worden netjes voorgesteld en het plot verloopt op een nette lijn met een fijne spanningsboog.

Ik beschouw dit boek even als een boek met twee eindes. Het eerste einde was absoluut onvoorspelbaar en een leuke toevoeging aan het verhaal. Heb ervan genoten, al was het wel vrij abrupt en slechts in een paar pagina’s gepropt.
    Het tweede einde (dus de paar pagina’s met schuingedrukte tekst) vond ik echt flut. Heb er lange tijd over nagedacht, maar helaas kan ik er niet veel meer van maken. Het geeft geen toevoeging aan het verhaal, het maakt het juist verwarrend en zorg dat ik met vragen achterblijf. Vind het jammer dat Jennefer (nog) niet heeft gereageerd op de vragen in het topic, ben namelijk echt heel erg benieuwd wat de beweegreden hierachter is.

Ik vond het zeker leuk, al moet ik wel toegeven dat ik enigszins teleurgesteld was omdat het quija-bord maar zo’n kleine rol in het verhaal speelde. Had verwacht dat het verhaal daar juist omheen verteld zou zijn.

Vlot en gemakkelijk en het las als een sneltrein weg.

Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik weet niet wat er precies onder een Nederlandse thriller wordt verstaan, maar als ik die woorden hoor, denk ik persoonlijk aan de boekjes van Linda van Rijn en Suzanne Vermeer. Daarmee vind ik Gevarenzone gelukkig totaal niet te vergelijken! Gevarenzone is een stuk origineler en heeft een betere spanningsboog dan de boeken die ik van Vermeer en Van Rijn tot nu toe samen heb gelezen.

Niet zo origineel, maar ook ik moet hier aan een griezelboek denken.

Enerzijds is het wel een typisch YA boek, gezien de leeftijden van de personages, de problemen waar ze mee kampen, de manier van schrijven en de matige spanningsboog. Anderzijds had het tal van unieke elementen en was er ineens het eind, wat het boek absoluut weer uniek maakt.

Nee, daarvoor vond ik het te simpel geschreven, was er te weinig mysterie aanwezig en was niet alles diep genoeg uitgewerkt.

Eigenlijk niet, behalve dat ik zelf graag het einde anders had gezien. Wat logischer en niet zo abrupt.
    Of wellicht een vervolg op dit boek, zodat de vragen beantwoord worden.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 138

De plot
    De opbouw van de verhaallijn is goed. Er zit voldoende afwisseling in en er zijn genoeg personages (w.o. de vrienden en de ex-bewoner van het huis van Pip) om met vragen door te blijven lezen. Ook de gebeurtenissen bouwen goed mee richting het plot. Geniaal hoe de verschijning van de zwarte kat en de vogelverschrikker beschreven wordt. Ook de cursieve delen bouwen mee aan de opbouw van de spanning omdat je niet weet of het flashbacks of flashforwards zijn. De uiteindelijke ontknoping is verrassend en onverwacht. Knap geschreven, omdat we ook meeleven met bv de medewerker van de kringloop die mank loopt en brandlittekens heeft. Medelijden is een emotie, die juist door de knappe opbouw, niet tot wantrouwen leidt.

Algemeen
    Het is een boeiend boek, las als een trein en had steeds mijn volle aandacht. Ik vond het prettig leesbaar met prettige zinsbouw en genoeg verhaal om er steeds geconcentreerd in te zitten. Gevarenzone is een goede thriller, die niet per se Nederlands is. Het zou zich qua verhaal en omgeving ook in andere landen kunnen afspelen. Gevarenzone is een goede YA-thriller, laagdrempelig om te lezen, spannend, geschreven rondom en vanuit jongeren, waardoor het ook (!) goed past bij jongere lezers maar dus ook lekker te lezen is voor volwassenen. Ik vind het ook een psychologische thriller en geloofwaardig.

Dit boek
    Ik vind Gevarenzone inderdaad een YA-boek vanaf 16 jaar, maar ook heerlijk om te lezen voor volwassenen. Als het om “wedijveren” gaat weet ik het niet zo goed. Het is aansprekend voor jongeren, vanwege de leesbaarheid en de leeftijd en leefomgeving van Pip. Maar ik vind het ook passend voor volwassenen omdat er zoveel gebeurt en omdat er ook psychologische elementen in zitten (w.o. opgroeien in verwaarlozende en mishandelende omgeving en toch je kracht vinden). Het specifieke in dit boek is dat de thriller je blijft boeien en dat het hele verhaal onvoorspelbaar is en afwisselt met onverwachte gebeurtenissen. Knap gedaan!
    Ik zou Jennifer Mellink willen adviseren om voor de YA-doelgroep te blijven schrijven, omdat ik hoop dat hiermee meer jongeren gaan lezen. Ik zou wel heel benieuwd zijn naar een boek van haar dat ook voor jongens extra aanspreekt (puur eigenbelang, omdat ik 3 zonen heb die ik graag meer aan het lezen krijg…….).

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 121

De plot

Ja toch wel enigszins verassend. Ik had al wel snel door dat de gebeurtenissen in elk geval niets met geesten te maken hebben. Ik heb daar zelf ook niet zo heel veel mee. Maar wel had ik een andere verdachte in mijn hoofd.

Nogmaals was het best verassend. Er werd langzaam naar een einde toegeschreven en toen ineens Bam bleek de jongen van e kringloop erachter te zitten.

Nee ik zag dus niet echt aankomen dat het deze verdachte zou zij, Ook het hoe en waarom was echt doordacht. Waarschijnlijk dacht met mij iedereen dat het de vorige bewoner was die probeerde op deze manier zijn huis weer te krijgen. Maar nee dit had ik niet verwacht.

Algemeen
    Ja het had zeker volledig mijn aandacht maar echt heel boeiend was het niet door het hele boek heen. Hier en daar was het wel flink spannend maar ook was het snel en vlot geschreven waardoor gebeurtenissen elkaar snel opvolgde. Dan dacht ik soms wel even van ooh zijn we hier al.

Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Nee prettig en vlot leesbaar en niet al te ingewikkeld. Af en toe mag het tempo best wat omlaag en mag er wat meer achtergrond en diepgang in , maar dat is puur mijn mening.

Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja wel typisch Nederlands ook door de manier waarop de omgeving geschetst word ( braderie , dorp , dijkjes en stroopwafelkruimels ) Toch vond ik het wel meer een young adult thriller persoonlijk. Ook door het personage natuurlijk )

Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn? Heerlijke spannende thriller voor young adults.

Dit boek
    Nee ik heb niet eerder zo’n scenario gelezen en vond het ook grappige details hebben. Het ghotic meisje met de rat en het spookhuis op het industrie terrein. En ook natuurlijk de winkel waar ze werkt.

Ja voor mij als volwassene was het zeer leuk leesvoer toch merk je wel aan de schrijfstijl dat het een young adult boek is. Ik had het binnen een dag uit en het was vrij simpel leesbaar.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jennefer Mellink mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Mijn advies , maak er nog een paar als deze en wij gaan als lezer zeer veel leesplezier beleven 🙂

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 66

– voor mijn niet verrassend, ik dacht het halverwege al door te hebben en ik zat juist.

– Plot zat goed in elkaar, al vind ik wel dat het nogal plots eindigt.

– De dader had ik snel door, de manier waarop was wel verrassend. Ik had wel meer van het ouijabord verwacht.

Algemeen

– Ik vond het land duren voor het verhaal eigenlijk echt begon, het ouijabord komt pas halverwege het boek boven water, dat haf voor mij sneller gemogen.

– Simpele, aangename schrijfstijl.

– De beschrijving van het dorp vond ik wel heel Nederlands, maar het verhaal zelf kan zich eender waar afspelen.

– In het genre een spannend verhaal

Dit boek

– Voor een YA is het wel spannend, voor volwassenen die normaal geen thrillers lezen ook. Maar doorwinterde thrillerlezers zullen het snel doorhebben.

– Misschien een iets minder lange aanloop nemen naar de essentie van het verhaal, in dit geval, het ouijabord. Of de korte inhoud aanpassen. Dit is niet slecht bedoeld, maar ik vond het lang, erg lang duren voor dat ouijabord mee mocht doen.

syl
    Bijdrager
    Post count: 7

1.Ik vond het plot heel erg verrassend maar dus toch op het einde spannend.
    2.De structuur van het plot? Geen idee hoe ik dat omschrijven moet.
    3.dit einde had ik zeke niet verwacht, ik had wel een aantal personages verdacht maar dit zag ik niet aankomen.
    4. Ik vond het een leuk verhaal hoewel het mij aandacht soms niet geheel kon vasthouden, het leest wel lekker maar soms vervalt de schrijfster in herhaling, dingetjes die steeds wee voorbij komen welke al eerder beschreven zijn.
    5. De schrijfstijl vind ik zeer toegangkelijk en prettig en begrijpelijk.
    6. Gevarenzone is volgens mij wel een typisch Nederlandse thriller omdat er veel elementen uit onze Nederlandse cultuur inzitten, zoals gezellig koffie drinken en veel fietsen, braderie met gezelligheid.
    7. Om Jennifer haa boeken te typeren zou ik willen zeggen: Voor de jonge lezer spannend en lekker om te lezen maar af en toe een beetje ongeloofwaardig. Maar daarvoor is het natuurlijk ook fictie.
    8. Dit boek heeft voor mijn gevoel niks specifieks.
    9. De inhoud van dit ya boek kan niet wedijveren met een thriller voor volwassenen omdat ik het niet spannend genoeg vind. In het laatste hoofdstuk word het eigenlijk pas echt een eng, ik had meer spanning verwacht.
    10. Of ik Jennefer Mellink een advies zou willen geven? Ik ben geen schrijver en doe het haar niet na, maar misschien kan ze gebeurtenissen en gevoelens eenmalig beschrijven en niet in herhaling vervallen.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 56

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot vond ik verrassend en vraagt om deel 2.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Er werd langzaam toegewerkt naar het plot maar hoe het eindigde zag je niet aankomen dus daarom was het spannend tot het eind.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik zag dit niet aankomen en daarom was het boek spannend.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het een leuk verhaal wat herkenbaar is voor veel jonge meiden.
    Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond de schrijfstijl prettig met een goede opbouw van zinnen en geschreven in begrijpelijke taal.
    Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Het had in ieder land kunnen afspelen maar de stroopwafelkruimels en braderie is toch wel typisch Nederlands.
    Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn? Laagdrempelig en herkenbaar.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het heeft in mijn ogen niet iets specifieks alhoewel het ouijabord wel een leuk onderwerp is om over te schrijven, want je kunt er alle kanten mee opgaan.
    Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom? Ik vind dit echt een boek voor de wat jongere lezer. Ik miste de diepgang. De schrijfstijl was erg makkelijk. Bij een volwassen boek is dit toch net even wat moeilijker.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jennefer Mellink mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Maak een deel 2 op dit boek, want dan ga ik die zeker lezen.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 90

Na het lezen #2

De plot

Wat vind je van het plot? Het plot was wel goed.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De aanloop naar het plot toe is veel te lang met teveel zijwegen.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dit einde had ik niet verwacht en eerlijk gezegd vond ik het ongeloofwaardig.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin vond ik de spanning ontbreken maar de schrijfstijl is wel zo dat je door wilt. Halverwege het boek gaat het wat spannender worden maar niet zo dat ik mijn nagels af wil bijten. Aan het eind merk ik wat tegenstrijdigheden op en vind het verhaal wat minder.
    Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? De schrijfstijl is prima.
    Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja, het speelt zich af in NL.
    Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn? Beetje ongeloofwaardig, vlot geschreven, iets te duidelijk uitgewerkt.
    Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Niet echt specifiek.
    Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom? Nee, omdat het een beetje jeugdig is. En het is geen slecht boek maar ik mis de volwassen spanning.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Jennefer Mellink mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Ik vind ondanks mijn kritiek dat je een leuk boek hebt geschreven. Persoonlijk zou ik je willen adviseren om iets minder alles te beschrijven omdat ik bij het lezen bijna zelf niets meer hoef in te beelden. En ik twijfel aan die hele erge brandwonden die er van de scooter zijn gekomen. Maar nogmaals, ik vind het een leuk boek.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 31

De plot

Ik vind het plot goed, heel interessant en het maakte mij nieuwsgierig naar een tweede deel.

Het had een duidelijke opbouw, het loopt op tot het spektakel.

Nee, ik zag het niet aankomen. Ik had een totaal ander eind verwacht.

Algemeen

Ja, ik vond het verhaal voor jong volwassenen best heftig. Ik vond het wel echt boeiend en heb het in een ruk uitgelezen. Ik was steeds nieuwsgierig over hoe het verder zou gaan. Ik vond alleen dat de nadruk te weinig lag op het overlijden van de moeder in het verhaal.

Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee, totaal niet. Ik vond het een fijne schrijfstijl.

Ik weet niet wat een typisch Nederlands thriller is maar ik vind het een super boek.

Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn? Spannend, hard, thema van dagelijkse dingen.

Dit boek

Apart verhaal met aparte onderwerpen
    Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom? Ik vind het wel wat te makkelijk geschreven voor een volwassen thriller.

Door blijven schrijven, je hebt talent.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 91

Wat vind je van het plot? Interessant. Ben benieuwd naar de rest
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Spannend en goed opgebouwd!
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Helemaal niet
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja de hele tijd
    Vind je de schrijfstijl van Jennefer Mellink prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik kon duidelijk alles verstaan 🙂
    Vind je Gevarenzone een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Niet echt een Nederlandse thriller maar wel een thriller
    Stel….Jennefer Mellink vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, ‘geloofwaardig’ etc. etc. Wat zou je antwoord aan Jennefer zijn? Geloofwaardig en bekend in de wereld
    Dit boek

Leuke schrijfstijl
    Gevarenzone is een YA-boek, vanaf 16 jaar. Kan de inhoud wedijveren met een thriller voor volwassenen? Wat vind jij ervan en waarom? Een thriller is Altijd iets anders dan een YA. Een thriller is nog iets meer spannender
    Doe zo verder jennefer

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 49

De plot

Het verhaal bouwt zich heel langzaam op met schuingedrukte hoofdstukken met flashbacks. Had meer verwacht over het ouijabord en geesten. Einde is nogal abrupt.

Het verhaal bouwt zich heel langzaam op, dit had wel wat sneller gekund. Maar desondanks wel spannend.

Begon op een gegeven moment wel te vermoeden dat Bram er iets mee te maken moest hebben, maar het einde op zich niet verwacht.

Algemeen

Het verhaal was boeiend, alleen doordat het nogal lang duurde voordat het ouijabord voorkwam begon mijn aandacht iets te verslappen.

De schrijfstijl is nergens moeilijk en heel begrijpelijk geschreven, waardoor het boek makkelijk leest.

Nee het boek is geen Nederlandse thriller, omdat de spanning wel erg lang op zich liet wachten. Wel een goed young adult boek.

Spannend, maar af en toe ongeloofwaardig

Dit boek

Het boek is niet uniek

Het boek kan niet wedijveren met een thriller voor volwassenen, daarvoor duurt de opbouw van de spanning te lang. Bovendien is de schrijfstijl gericht op young adults.

Bij een volgend boek misschien de inleiding iets minder lang maken en de spanning meer opbouwen.
    Maar vooral door blijven schrijven voor de doelgroep

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 54

Na het lezen #2

De plot

-De plot in de zin van verloop van het verhaal en verwikkelingen vind ik heel mooi. De spanning wordt langzaam opgebouwd.
    -De structuur van de plot is helder. De spanningsopbouw is stap-voor-stap. Langzaam maar zeker komt de spanning er goed in, en valt alles op zijn plaats.
    -Het einde vind ik wel passen, alleen lijkt het nu een open einde. Vraag is, was dat de bedoeling? Of is het toch een gesloten einde. Dat werd niet duidelijk.

Algemeen

-Het verhaal was leuk en vermakelijk. Geen dikke thriller. Het was leuk om te lezen. De cover liet een andere indruk achter.

-De schrijfstijl van de auteur is goed en prettig. Het is geen moeilijke taal en leest vlot weg.

-Lastige vraag, ja, ik vind het geen echte typische Nederlandse thriller, want die hebben meer spanning.

Dit boek is leuk en prettig om te lezen. Niet al te spannend dus voor een groot publiek.

-Het boek heeft iets eigens, door de bijzondere hoofdpersoon. Daar zouden meerdere delen van kunnen volgen. Ik zou er naar uitkijken.

Het boek is typisch voor zijn doelgroep, met de dingen die de youngsters allemaal doen. Maar ook leuk te lezen voor volwassenen. In thrillerland heb je diverse levels, dit boek is een lichtere thriller. Meer een spannende roman. En is leuk om te lezen.

-Geef je personages iets meer diepgang en de spanning mag iets eerder op gang komen. En laat het cover goed passen bij het verhaal. Dit gaf toch een andere indruk.

Ant
    Bijdrager
    Post count: 22

De plot

Deze is vrij goed opgebouwd al hadden wij allebei wel wat meer diepgang verwacht op het spirituele gebied. De vriendschap van Pip en Sanne is wel mooi verweven in het verhaal. Dit spreekt oudere tieners zeker aan.

Te weinig diepgang en enigzins chaotisch.Dit komt mede omdat opeens veel mensen elkaar kennen en op het feest komen terwijl wij dit niet zagen aankomen.

Nee. We hadden de rol en de reden waarom hij verbrandt was niet zien aankomen. Ook niet dat hij Pip kende.

Algemeen

Nee, het had niet onze volle aandacht. Mijn dochter leest veel en is nog geen 16 maar zei gaf aan dat het verhaal middelmatig was. De thema`s waren wel goed. Jongeren verdringen vaak belangrijke items terwijl dit wel je leven kan tekenen.

Voor de leeftijdscategorie is het wel wat makkelijk geschreven soms.Voor veellezers maakt dat dit boek dan minder leuk is. Daarentegen, lees je weinig dan is dit boek zeker fijn om te lezen. (bijv. voor school)

Nee. Dit boek kan overal hebben afgespeeld. Het thema is ook algemeen. Mijn dochter vond hem juist wat minder spannend vergeleken met andere Nederlandse auteurs.

Dit boek is een typisch tienerboek met onderwerpen die voor tieners belangrijk kunnen zijn. Het is een thematisch boek.

Het is een standaard boek voor tieners. Hij zou zelfs gelezen kunnen worden vanaf 12 jaar, vinden wij.

Nee, zeker niet. Zie de vorige reactie van ons. Het is meer een boek voor de jongere categorie. Dit heeft mede te maken met de schrijfstijl

Wij zouden de leeftijdscategorie verlagen. Wil je het boek echt scharen voor de 16+ dan zouden wij de schrijfstijl harder en volwassener maken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.