Home Forums Leesclub 47: Gevarenzone Gevarenzone, Na het lezen #1

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #9176 |

Vragen ThrillZone leesclub Gevarenzone 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Gevarenzone is het derde boek van Jennefer Mellink. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    kareltje
    Bijdrager
    Post count: 119

De karakters
    Het is mooi om te lezen dat de relatie tussen Pip en haar vader zich uiteindelijk ontwikkelt. Haar moeder laat weinig recente ontwikkeling zien. Zij zit vast in zichzelf en later nog verder vast in haar trauma na het ongeluk. Vader is een afwezige figuur en dat blijft hij, totdat hij later wat meer ruimte krijgt voor het contact met Pip. De vriendin Sanne lijkt zich niet te ontwikkelen en de andere vrienden van Pip ook niet. Bij Pip is het meeste zichtbaar, omdat het verhaal vanuit haar is geschreven. Ze groeit op in een verwaarlozende en mishandelende omgeving, vader is te afwezig en moeder is de agressor. Dat schaadt haar en ze loopt regelmatig met blauwe plekken rond, maar heeft ook aan automutilatie gedaan. Na het ongeluk dat ze met haar moeder heeft gehad, is ze verder beschadigd. Niet van buiten, maar van binnen. Ze stopt met haar opleiding en gaat weer thuis wonen, in de omgeving waar ze nog meer last krijgt van haar moeder en vaak ruzie met haar heeft. Pip lijkt vast te zitten. Ze heeft geen inkomen en kan niet uit huis. Als ze een vacature ziet, bij de kledingwinkel Bizar, blijkt dit een oase voor haar te zijn. De kleding past bij haar stijl en de klanten en werkgeefster zijn positief, waardoor ze wat meer ruimte krijgt om zichzelf weer te vinden. Het feit dat ze nu inkomen heeft, helpt haar om huisvesting te kunnen betalen en ze betrekt een huurhuis. Ook dat huis geeft haar in eerste instantie de ruimte om weer blij te kunnen zijn en zichzelf te vinden. Na de housewarmingparty met haar vrienden, waarbij ze een bordspel spelen gebeuren er rare dingen en begint Pip weer aan zichzelf te twijfelen. Pip is mijn favoriete personage. Ze heeft geleden, worstelt nog, maar probeert haar kracht te ontwikkelen en te genieten van het leven. Ik vind Sanne een trouwe vriendin, die er voor Pip is, maar soms was ze zo positief dat ik daar argwanend van werd. Daar had nog wel een smetje op mogen zitten.

De auteur
    De schrijfstijl is passend bij dit verhaal en helpt bij het opbouwen van de spanning. Het verhaal van Pip wisselt af met cursieve tekstdelen, die vragen oproepen en bijdragen aan de spanning. Bij de cursieve delen vraag je je af vanuit wie het geschreven is en of het iets is wat al gebeurd is of dat het een flashforward is en er nog iets ergs te gebeuren staat. Daarnaast worden er beelden vanuit Pip en gebeurtenissen beschreven die de spanning ook verder opvoeren. De vragen blijven door je hoofd spelen: wat gebeurt er, waar komt de dreiging vandaan en je bent bang voor wat Pip nog tegenkomt.
    Ik vind dit boek goed en intrigerend en ben benieuwd naar de andere boeken van Jennefer Mellink.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 111

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?

Karakters evalueren altijd natuurlijk omdat er van alles met hun gebeurt. De vraag is alleen in welke mate. Ik denk dat het in dit verhaal op een goede manier gebeurt. Het karakter van pip en de jongen uit de kringloop vind ik het sterkst evalueren. En uiteindelijk draait de ontknoping natuurlijk ook min of meer om hun. Wel vind ik de vader van pip ook bijzonder evalueren, van afzijdige vader naar betrokken papa.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ja pip. Maar dat is voornamelijk omdat je haar het beste leert kennen in het verhaal.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Misschien iets meer diepgang en achtergrond maar voor de rest vind ik dat het prima duidelijk is om welke personages het echt gaat.

De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?

ja ik vind dit een typisch young adult verhaal. vrij eenvoudig opgezet met taalgebruik en raakvlakken voor de jeugd.

Gevarenzone is het derde boek van Jennefer Mellink. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?

Ja misschien wel. Ik vond het prettig lezen ook al is het natuurlijk niet echt voor mijn doelgroep geschreven.

Elsa Bakker
    Bijdrager
    Post count: 39

Ik vind dat Pip zeker wel evolueert. Door alles wat zij mee maakt wordt ze naar mijn idee meer zichzelf, ze leert veel over haarzelf en daarnaast verbeterd de band met haar vader. Ook merkte ik als lezer zijnde dat zij zekerder wordt in haar werk, van heel onzeker en nerveus naar goed in wat zij doet.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriete personages zijn deels Pip en deels haar vriendin Sanne. In beide meiden herken ik mijn eigen jeugd en gevoel toentertijd. Ik vind het altijd leuk, als ik mij tijdens het lezen kan verbinden en inleven in de karakters.

Nee, zeker niet.

De schrijfstijl past zeker goed bij het verhaal, heerlijk creepy en spannend. Het boek deed mij echt terug denken aan de boeken van R.L. Stine, die ik vroeger al griezelend verslond. Altijd al een voorliefde gehad voor horror, thriller en fantasy 😉

Gevarenzone is het derde boek van Jennefer Mellink. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Door dit boek ben ik zeker wel nieuwsgierig geworden naar haar andere boeken. Vooral ook benieuwd of er een vervolg komt op ‘Gevarenzone’ vanwege de “losse eindjes” in dit verhaal. Nu nog de tijd vinden met al het enorm toffe leesvoer overal om mij heen!

MarianneIL
    Bijdrager
    Post count: 66

De karakters

Pip maakt duidelijk een ontwikkeling door, aan het eind van het boek is ze een stuk volwassener dan aan het begin. Ook de relatie tussen Pip en haar vader maakt een positieve ontwikkeling door en het is mooi om te zien hoe ze dichter bij elkaar komen.

Mijn favoriete personage is Sanne, die Pip in alles bijstaat en helpt. Een vriendin die iedereen zich wenst.

Nee, de personages zijn goed neergezet.

De auteur

Ja, het is een passende schrijfstijl. Het is een YA boek en de schrijfstijl is vrij eenvoudig. Daarnaast worden de belevenissen goed beschreven, net voldoende spanning om het boek leuk te houden.

Als ik ze een keer tegenkom waarschijnlijk wel.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 52

– Pip evolueert het meest vind ik, ze wordt volwassener. Sanne, die toch wel veel voorkomt blijft zowat hetzelfde, de altijd aanwezige vriendin. De band met haar vader verandert wel heel plots, maar wel in de goede zin.
    – Sanne is echt wel een hele lieve, goede vriendin.
    Neen, ze zijn allemaal goed uitgewerkt, Pip’s vader kon misschien iets meer aanwezig zijn.

De auteur

– Een aangename, vlot leesbare schrijfstijl. niets op aan te merken.
    – Misschien wel, eerst even opzoeken over wat de andere boeken gaan.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 17

De karakters

Pip evolueert mooi tot een meer volwassen vrouw en alles wat hierbij hoort: meer zelfstandigheid, een betere band tussen haar vader en haar, een volwassener kijk op dingen, meer verantwoordelijkheid in het leven. De andere die echt een duidelijke voortgang (of nouja, meer verandering of openbaring) maakt is natuurlijk de jongen uit de Kringloopwinkel. Van lieve, hulpvaardige en eigenlijk wat zielige man verandert hij in een freak.

Mijn favoriete personage was Sanne. Gewoon lekker haarzelf zijn, zonder teveel uit de toon te vallen en een vriendin door dik en dun.

Nee, de personages maken het verhaal tot wat het nu is geworden en dat is prima zo.

De auteur

Zeker wel. Het is gemakkelijk leesbaar, toegankelijk en vlot geschreven. Hier en daar heb ik wat spanning meegekregen, al was dat wel minimaal. Maar een YA thriller moet natuurlijk ook niet te eng zijn, omdat het over het algemeen voor iets jonger publiek geschreven is. Het deed me wel wat denken aan die kleine thriller pocketboekjes van vroeger, zoals De Babysitter enzo. Die heb ik vroeger verslonden en recentelijk heb ik er toevallig weer eentje opnieuw gelezen en had een beetje hetzelfde gevoel als bij Gevarenzone. Lekkere tussendoortjes!
    Edit: Haha, net als Elsa dus!

Ondanks dat Gevarenzone me toch iets is tegengevallen, ben ik wel nog steeds ontzettend nieuwsgierig naar Gebroken. Dus ja, die ga ik zeker nog wel lezen. Ook het nieuwe boek Wonderland klinkt heel kerst-erig, al weet ik nog niet zeker of ik ‘m ga lezen omdat korte verhaaltjes nooit zo heel erg mijn ding zijn. Maar gebroken staat hier absoluut op de TBR! Als het net zo lekker vlot geschreven is als Gevarenzone, ga ik er zeker leesplezier aan beleven.

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 29

De karakters

Ja, pip groeit door het op zich zelf wonen, maar door de verdere gebeurtenissen is ze weer even een klein meisje. Ik vind het mooi dat haar relatie veranderd met haar vader. Maar het overlijden van moeder wordt kort behandeld, het lijkt voor pip niet belangrijk.

De jongen uit de kringloop gaat van onschuldig, onzeker persoon naar schuldig en heel eg zeker van zijn zaak.

Ik vind Sanne het opvallendst, gewoon door het hele boek blijft zij wie ze is.

Nee, niet dat hij zo kan bedenken.

De auteur

Ik vind de schrijfstijl wel verschillen tussen jongeren of volwasssenen. Ik vind dit echt een boek voor jeugd vanaf 16 jaar. Alles is goed en duidelijk opgeschreven en past bij het verhaal. Veel diepgang en details.

Ja, altijd het proberen waard 🙂

Annette Overvoorde
    Bijdrager
    Post count: 52

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    In het begin nog niet, maar naarmate het verhaal vordert, en Pip op zichzelf gaat wonen, bemerk ik een ontwikkeling. Ze is dan zonder haar moeder, die haar “stopt” op alle fronten. Maar ze gaat haar weg, zoekt een baan en huis en maakt vrienden. Ze hoeft dan niet meer steeds de discussie aan te gaan met dr moeder. Ze neemt eigen stappen en keuzes, alleen of dat nu slim is?

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    De vriendin vind ik een erg leuke personage. Ze is zo totaal anders. Maar Pip is toch de favoriet. Je leest haar verhaal en leeft helemaal met haar mee. Als het bijna fout loopt, wil je haar snel toespreken. Je gaat van haar houden.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Niet zo zeer aan de personages zou ik iets willen veranderen. Het verhaal mocht wat meer diepgang krijgen. Sommige zaken en dingen bleven wat oppervlakkig.

De auteur

1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl in “ik”-vorm, daar heb ik soms wat moeite mee. Gezien er soms veel zinnen met “ik” beginnen. Dit hoeft niet zo te zijn, maar vele verhalen neigen wel hiermee..is mijn ervaring. Dus het is niet mijn favoriete schrijfstijl. Neemt niet weg dat ik het een fijne verhaal vind, vlot geschreven en na een tijdje werd ik meegenomen in het verhaal. En dat is knap.

2.Gevarenzone is het derde boek van Jennefer Mellink. Ga je de vorige en de volgende boeken van haar ook lezen?
    Het boek heeft mij zeer positief verrast. De cover deed wel enger aan, dan het verhaal eigenlijk was. Ook dat is leuk. Dus voor mij zeker een auteur om te onthouden. Pip heeft wel een mogelijkheid open gelaten voor een vervolg. Dan zou ik het gaan kopen.

Marjon van Oostenrijk
    Bijdrager
    Post count: 37

De karakters

Het karakter van Pip evolueert van een meisje dat geremd wordt door haar moeder tot een meisje wat zich probeert los te maken van haar moeder door zelfstandig te gaan wonen en haar eigen geld te gaan verdienen. Ze krijgt daarbij wel veel steun van haar vriendin Sanne.
    Haar vader evolueert zich van een man die veel weg is voor zijn werk en in zichzelf gekeerd tot een man met gevoelens en meer contact met zijn dochter.
    Het evolueren van de karakters blijft beperkt, omdat het een relatief kort verhaal is.

Mijn favoriete personage is eigenlijk wel Sanne,een vriendin voor het leven,zij pakt alles zo lekker spontaan aan en is doortastend.

Zou niets aan de personages willen veranderen, maar af en toe zou ik wel de vader van Pip eens stevig willen toespreken….

De auteur

De schrijfstijl past prima bij het verhaal. Zeker gezien dat het een young adult verhaal is.
    Als ik een boek zou tegenkomen van Jennefer Mellink zou ik het zeker gaan lezen, maar zou niet speciaal een boek van haar gaan kopen. Behalve als er een vervolg zou komen op Gevarenzone, want ik vond het nogal abrupt eindigen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.