Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 22: Eindspel Eindspel, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 917
    #4975 |

Na het lezen #2

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn?

Nu kun je ook je beoordeling geven over deze leesclub.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 76

De plot

1) Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ik vind dat het verhaal wel naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit.
    2)Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Niet het wordt niet te vroeg bekend gemaakt.
    3)Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja daar ben ik wel tevreden over.
    4) Vind je het verhaal geloofwaardig? Het is eigenlijk zo walgelijk dat het niet echt geloofwaardig is, maar aan de andere kant er bestaan erg zieke geesten.
    %) Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had wel een idee dat het zo zou kunnen aflopen……………….dat van die silo had niet gehoeven van mij.

Algemeen

1) Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, ik vond het een boeiend en spannend verhaal.
    2) Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is begrijpelijk geschreven, maar ik moest wel even aan de schrijfstijl wennen.
    3) Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben tevreden, hoewel ik het wel een ongelooflijk verhaal vond, aangezien het op waarheid is gebaseerd, zegt dat wel iets over zieke geesten in de samenleving.
    4) Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja maar wel dat ze eerst de andere delen moeten lezen, met andere woorden de serie Noordzeemoorden raad ik dan aan.
    5)Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Typisch Nederlands weet ik niet, misschien alleen door de kaft en de naam van de reeks.
    6)Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn?
    Ik lees ook boeken van Zweedse collega’s van Isa, die vind ik echt vreselijk goed en spannend…………….dit boek zou ik omschrijven als spannend en huiveringswekkend.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 125

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Dat idee had ik wel, maar af en toe werd ik op het verkeerde been gezet en volgde er geen ontknoping maar een andere verwikkeling. Haha

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee hoor, ze zaten bijzonder goed verstopt.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Jazeker ben ik hier tevreden over.

Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Zéker. Als je de media hoort, gebeuren deze verwikkelingen best vaak. Té vaak. Denk aan die kinderen in Oostenrijk en Marc Dutroux. Deze mensen zijn er en zullen er altijd blijven bestaan. Het is vreselijk, maar ja dat maakt dit verhaal zéker geloofwaardig. Er zit niets in dat niét zou kunnen gebeuren.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee dít einde had ik niet verwacht. Had gehoopt dat de zus van Kyra nog zou leven. Ook niet dat Carla zou overlijden.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Jazéker vond ik het een boeiend verhaal. Kon niet wachten om er aan te beginnen. Was een heerlijke dikke pil. Maar ondanks dat, tóch te snel er doorheen.

Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Aangezien ik haar schrijfstijl uit de andere boeken al onder controle had, kon ik wél geconcentreerd, maar ook ontspannen lezen.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Haha je wilt altijd meer, maar nee hoor ik ben er tevreden mee en ze mag van mij meteen doorgaan met n andere serie.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Is al gebeurd.

Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Tja de Noordzee ligt nou eenmaal aan Nederland, maar ik denk dat er ook in andere landen véél zieke en lugubere mensen ronddwalen dus vind ik het niet typisch Nederlands maar kan overal gebeuren. Ik weet niet of de politiekorpsen in andere landen óók zo doordenkend en doortastend zijn, zo niet, ja dan is het typisch Nederlands.

Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn?
    Zéker geloofwaardig, met afgrijselijk, ijzingwekkend, lugubere en onheilspellende taferelen, die maken dat het voor ons lezers een geweldig thriller is geworden.

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 149

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja ik vind de verhaallijn met enorm veel spanning naar het einde toe werken.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? De ontwikkelingen zijn hier en daar goed verstopt al zaten er ook ontwikkelingen in die ik al aan zag komen. Dat de dochter van de rechercheur ( roos ) ontvoerd zou worden bijvoorbeeld.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja ik heb enorm genoten van dit boek en vond het enorm spannend.

Vind je het verhaal geloofwaardig? nee hier en daar is het een tikkeltje ongeloofwaardig met name het deel waarin de jonge studente als hulp rechercheur meegenomen word in het verhaal terwijl ze ook nog naaste familie is, dat zou in het echt nooit gebeuren. Ook het gedeelte waarin de dader door zijn vader meegenomen word in de helikopter en bijna de dans ontspringt is in het echt niet denkbaar. Maar zoals ik al vaker heb gezegd ongeloofwaardig wil niet zeggen dat het boek minder goed is .

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Een beetje wel, uiteindelijk weet je de slechteriken worden gepakt. De schrijver heeft alleen de manier waarop nog even heel boeiend en spannend verpakt.

Algemeen
    Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Vanaf het moment dat ik begon met lezen zat ik geboeid in het verhaal. Ik kon me moeilijk meer los maken van het boek.

Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Nee het was heerlijk leesbaar en ik heb geen moment moeten denken wat word hiermee bedoeld.

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik heb er enorm van genoten en het overtrof mijn verwachting.

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? ja waarschijnlijk wel, Ik kwam er wel achter dat dit een reeks is en dat had ik nog niet helemaal door. Ik denk dat ik eerst zelf de reeks ga beginnen vanaf deel 1.

Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee niet echt typisch Nederlands nee, eerder brits .

Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn? heerlijke spannende thriller om echt in weg te zakken.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 113

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ik vond het spannend naar het einde toe

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee. Het word pas veel bekend gemaakt op het ei de

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja hoor het was aangenaam

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Niet echt zien aankomen. Enkel een beetje

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja hoor met momenten wat minder

Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel vlot leesbaar

Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Nog een beetje verwacht

Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja hoor

Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ha hoor. Speelt af in Nederland

Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn?

Geloofwaardig!!

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 77

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Het boek bleef spannend tot het eind. Je weet wel dat er duidelijkheid over Sarina gaat komen maar dat het zo zou eindigen had ik niet verwacht.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Er spelen diverse verhaallijnen door het boek. Het verhaal over het vermoorde bejaarde echtpaar, Sarah, Vincent, Kyra en Ed. Ook gaat er nog een deel over Carla die een belangrijke rol speelt in het verhaal. Ik ben tevreden over deze onderwerpen en ze sluiten goed op elkaar aan.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja, de gebeurtenissen in het boek zouden echt gebeurd kunnen zijn.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had dit niet zo verwacht. Ik had wel verwacht dat er duidelijkheid zou zijn over Sarina maar dat het zo zou eindigen had ik niet verwacht.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vind het een ontzettend boeiend verhaal. Erg spannend en afwisselend geschreven.
    Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het leest prettig en makkelijk. Ook de cursief gedrukte tekst van Sarah maakt het makkelijker leesbaar.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben tevreden.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja, want het is een spannend boek en staat op zich los van de andere boeken al zou ik die ook aanraden zodat je echt een reeks leest.
    Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja vanwege de Noordzee en de plaatsen rondom Amsterdam die er in voorkomen.
    Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn? Geloofwaardig en erg spannend. Ze kan de dingen goed beschrijven wat je meesleurt in het verhaal.

Weert
    Bijdrager
    Post count: 101

De plot

Ja, dat vind ik goed gedaan.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Heel goed gedaan, er wordt niets te vroeg verklapt.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, heel tevreden, heel goed gedaan.
    Ja, zeker in deze tijd. Bovendien, je kan het zo gek niet bedenken of het is gebeurd, helaas.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde had ik min of meer verwacht, maar vond ik toch wel verrassend ook.

Algemeen

Het verhaal had mij volle aandacht.
    Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Makkelijke schrijfstijl, hoewel zo nu en dan nogal veel werd uitgemeten.
    Ik ben tevreden
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ja, dat ga ik zeker doen
    Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja, alleen al vanwege de plaatsen die in het boek voor komen: Amsterdam en de Noordzee
    Spannend en geloofwaardig.

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 107

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ik vind wel degelijk dat de verhaallijn naar de ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit. Langzaam, stukje bij beetje begin je te begrijpen hoe het allemaal in elkaar steekt. Knap gedaan!
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? De dosering is precies goed in mijn ogen. Het is aldoor wel zo dat ik denk; en verder? Maar ja, dat is om de spanning erin te houden. Ik krijg dan al snel de neiging om de andere hoofdstukken op te zoeken waar de antwoorden komen. Bijvoorbeeld over wat er is gebeurd met de gegijzelde meisjes. Gelukkig kon ik me inhouden en heb me eerst netjes door de andere hoofdstukken heen gelezen.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ik denk dat het niet anders hoeft.Ik was in ieder geval zeer tevreden.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Absoluut! Dit is hoe het in het echt ook zou kunnen zijn. Mede bevestigd in het nawoord waar spijtig genoeg ook staat dat dit in het echt ook plaats heeft gevonden en wellicht nog steeds plaatsvind.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ja, een einde als deze was te verwachten.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? In het begin vond ik het wat stoer. Dat kwam niet echt van de schrijfstijl maar meer omdat ik voorgaande delen niet had gelezen.
    Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ze heeft een heerlijke schrijfstijl. Je wordt helemaal in het verhaal gezogen en ik hoef niet bladzijdes terug te lezen om het in 1 keer te begrijpen.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben meer dan tevreden. Ik stond zelfs nog wat sceptisch tegenover deze auteur. Maar echt ik ga alles van haar lezen!
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Mijn familie leest niet, maar ik ga het bij mijn kennissen aanbevelen, zondemeer!
    Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Niet echt! Hoewel ik niet veel van Nederlandse auteurs lees vond ik het wel een verrekt goed boek. Niet typisch Nederlands als je het mij vraagt. Ze zou zich kunnen aansluiten bij haar Scandinavische collega’s.
    Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn? Spannend, indrukwekkend, onderhoudend en geloofwaardig!

Zonder slijmen; EEN FANTASTISCH BOEK!

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 173

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja want je hoopt heel het verhaal dat Vincent wat meer vertelt maar het is dan ook door Ed te volgen dat je steeds meer te weten komt en ook door het verhaal van Sarah
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Het is echt goed opgebouwd want pas op het einde word alles duidelijk
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja zeker en vast; Ik vind het tof dat je ook leest doorheen het verhaal hoe het met Sarah gaat
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja helaas wel, zoiets gebeurd echt ook
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Dat sarah nog levend vrij zou geraken had ik niet verwacht maar de rest wel
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik moest eventjes in het verhaal komen omdat ik de drie vorige delen niet gelezen heb maar eens ik goed wist wie de personages waren kon ik het boek moeilijk weg leggen
    Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel gemakkelijk te volgen en begrijpelijk, het leest echt prettig
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben heel tevreden want het bleef echt spannend tot het einde
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja echt wel
    Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee het is echt een internationaal boek, ik zou het ook meer bij de scandinavische boeken zetten en vooral de zweedse
    Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn? Spannend, luguber en hartverscheurend

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 46

Ja, in het begin lijkt het nergens naar toe te leiden.. tot alles bij elkaar komt

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Nee, er komen steeds meer verassingen boven. Ze zitten zeker goed verstopt. Dit einde had ik niet bedacht.

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, een heftig onderwerp met ook voor de hoofdpersonen bekende onderwerpen.

Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja, al denk ik dat sommige dingen misschien in het echte leven al eerder ontdekt waren.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee, totaal niet. Wel dat ze het huis zouden vinden maar hoe en wat daar gebeurt niet.

Algemeen

In het begin niet, daarna wel.

Nee, niet hoeven nadenken. Alleen soms bij de dubbelzinnige dingen die Vincent zegt

Nee tevreden
    Ja, er is al een wachtrij om hem te lezen.

Nee, het kan ook van een niet nederlander zijn. Alleen de namen zijn echt Nederlands.

Hard, actueel onderwerp, spannend, eye opener.

Nu kun je ook je beoordeling geven

wiets
    Bijdrager
    Post count: 89

De plot
    Door alle 4 boeken heen loopt één grote verhaallijn en per boek is er daarnaast nog een verhaal. In dit boek vond ik het verhaal naast de grote lijn iets ondergesneeuwd raken. Misschien had dit verhaal beter achterwege kunnen blijven. Doordat er zoveel van het ene stukje naar het andere werd gesprongen vond ik het soms irritant worden, omdat je soms ook wel even wilt doorlezen over iets of iemand. De spanning bleef bijna tot het einde toe wel aanwezig ook al zag je het wel een beetje aankomen. Dat sommige delen op waarheid berusten vind ik een meerwaarde geven, al hoe gruwelijk het ook is. Toen de baby van Sarina één maal ter sprake kwam was het einde eigenlijk bekend. Tot die tijd hoopte ik nog steeds.
    Algemeen
    Omdat je nu toch wel wilt weten hoe het zit blijf je doorlezen. Door de korte hoofdstukjes leest het in principe gemakkelijk, maar omdat er op een gegeven moment wel heel veel lijntjes liepen vond ik het soms teveel worden. Ook al houd ik van ‘happy ends’ in dit geval kon het bijna niet anders lopen dan zoals het nu ging. De baby was toch nog een beetje ‘happy’ na de ontdekking dat Sarina het toch niet had gered. De serie ‘Noordzeemoorden’ is een serie die je aan liefhebbers van thrillers wel kunt aanraden. Of het nou typisch Nederlands is….? Ik weet het niet. Het voelde wel alsof het hier zou kunnen gebeuren, maar wellicht in meer landen ook. Een bepaalde typering voor deze serie zou wat mij betreft ‘gruwelijk en geloofwaardig’ kunnen zijn.

sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 104

Na het lezen #2

De plot

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Zeker! Al vanaf boek 1 wordt naar dit plot toegewerkt. Er loopt door de 4 boeken een rode draad naast wat losse draadjes.

3. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    4. De moord op het oudere stel vind ik slechts zijdelings belicht. Dit wordt af en toe genoemd. Wordt wel opgelost, maar heeft geen prioriteit in het verhaal. De clues voor de oplossing van deze moord waren dan ook niet echt verstopt. Dat gold wel voor de aanwijzingen in het grote verhaal. Deze vond ik mooi verwerkt. AF en toe een tipje van de sluier waardoor je ook een voorsprong kon nemen (maar niet een te grote) op de gebeurtenissen

5. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    6. Dit Dit past perfect in de verwachtingen die de vorige 3 delen hebben gewekt.

7. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    8. Door echte gebeurtenissen te combineren met de verhaallijn komt dit heel geloofwaardig over (al moest ik even slikken toen ik doorkreeg dat dit sommige feiten ook daadwerkelijk zijn voorgekomen)

9. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    10. De baby zag ik niet aankomen. Verder is dit een eind dat een mooie afronding is van de serie. Natuurlijk hield ik hoop dat de zus van Kyra nog zou leven, maar dat had wel een te rooskleurig eind geweest.

Algemeen

2. Heel boeiend. Ik kon het boek moeilijk wegleggen. De hoofdlijn maakte dat ik het verhaal van de moord op het oudere stel snel doorlas om weer tot de kern te komen.

3. Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    4. De schrijfstijl is niet zo oppervlakkig dat het verveelt en niet doorspekt met woorden die opgezocht moeten worden. Een heel mooie balans waardoor je aandacht volledig bij het verhaal kan blijven.

5. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    6. Zoals hierboven vermeld: een mooi, zij het droevig, eind met toch een sprankje hoop voor de toekomst in de persoon van de baby.

7. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    8. Heb ik al gedaan. Maar dan wel de gehele serie.

9. Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    10. Ik weet niet precies wat de kenmerken zijn van een Nederlandse thriller. Ik vind dit boek vergelijkbaar met de Scandinavische thrillers. Hierin wordt vaak met veel detail de omgeving beschreven. Vaak is er een uitstapje naar een ander land waar een misdaad wordt gepleegd. Dat komt hierin redelijk overeen.

11. Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn?
    12. Reële, spannende politiethriller.

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

De plot

Verschillende verhaallijnen zowel vanuit de vorige boeken en uit dit boek, worden beschreven vanuit verschillende perspectieven en personages. Veel puzzelstukjes en vragen die uiteindelijk mooi en op een sublieme wijze bijeenkomen in een spannende ontknoping.
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Alle wordt goed gedoseerd weer gegeven. Tot het einde toe blijven er vragen bestaan die uiteindelijk allemaal worden beantwoord.
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de)
    hoofdonderwerp(-en)?
    Isa Maron is er perfect in geslaagd om diverse verhaallijnen met elkaar te combineren waaruit uiteindelijk een spetterend slot is ontstaan.
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ik vind het verhaal bijna niet te bevatten, maar helaas blijkt ook hier de werkelijkheid nog ergen dan de fantasie
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde kon nog heel lang alle kanten op, maar hoe bizar dan ook het is een perfect einde van een spannende serie.

Algemeen

Het verhaal had continu mijn volledige aandacht, is boeiend geschreven en door de vele Cliff-hangers na ieder hoofdstuk maakte het boek een ware page turner.
    2. Vind je de schrijfstijl van Isa Maron prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettige schrijfstijl, beeldend geschreven. Korte zinnen en geen moeilijke teksten.
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben dik tevreden over deze afsluiter van de “Noordzee moorden” reeks.
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ik heb en ga dit boek zeker aanbevelen bij leesvrienden, familie en collega’s.
    5. Vind je Eindspel een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het is geen typische Nederlandse thriller. Ik vind “Eindspel” een boek met ster allure, wat zich kan meten met de boeken van b.v. Karen Slaughter of Nicci Frence. Een boek wat, met een vertaling, over de hele wereld gelezen zal worden.
    6. Stel…. Isa Maron vraagt aan jou om hun boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Isa zijn?
    Een spannende realistische thriller die niet geschikt is voor lezers met een zwakke maag of tere zieltjes.

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

De plot

Er lopen verschillende verhaallijnen naar het eind van het boek toe. Denk hierbij aan de zoektocht van Kyra naar haar zusje in combinatie met de aangespoelde meisjes. Het misbruik van kinderen door machtige mensen in verschillende landen, waar Niels onderzoek naar doet. Deze twee zaken staan met elkaar in verband, maar zijn ook al een verhaal op zich. De overval op het oudere echtpaar, wat hen fataal wordt, kan ik minder goed plaatsen in het verhaal.
    In het begin dacht ik enkele keren, huh waar hebben ze het over. Bijvoorbeeld Kyra die over ene Sarah aan het praten is, maar in het begin werd dit in het volgende stuk over dit onderwerp meteen verteld. Dus was ik in het begin bang dat het allemaal wat kort door de bocht zou zijn, maar die bleek helemaal niet het geval. Sommige informatie krijg je snel, andere krijg je trager. Hierdoor wordt je helemaal in het verhaal gesleept!
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Voor mij was het hoofdonderwerp toch wel het seksuele kindermisbruik. Dit komt in het verhaal veelvuldig terug in verschillende verhaallijnen met een onwijs spannend slot waarbij de minderjarige dochter het slachtoffer wordt.
    Ja, helaas zou het inderdaad zomaar voor kunnen komen en het blijkt ook nog op waarheden berust te zijn. Echt akelig om te lezen. Ja, ik geniet van een goede moord in een boek, maar in de realiteit wil ik hier niks van weten! Ook vond ik het e
    Deels. Dat Roos ten prooi zou vallen, bleek op den duur wel en je gaat er vanuit dat ze wel bevrijd zal worden. Het einde wat betreft Sarina viel wat zwaarder. De hoop dat ze nog leefde, had je na een tijdje niet meer, maar zo’n gruwelijke dood had ik niet aan zien komen!

Algemeen

Ja, het was enorm spannend, gaaf, goed bedacht! Wat een geweldig boek. Ik keek echt uit naar de momenten om het boek er weer bij te kunnen pakken.
    De schrijfstijl is prettig om te lezen. Wel moest ik even wennen aan de zeer korte stukjes voor er weer naar een ander persoon werd geswitcht, maar dit vond ik eigenlijk zeer fijn lezen. Zo blijf je in gedachten bezig met alle personages.
    Nee, dit is goed zo. Een boek die tot mijn favorieten zal horen.
    JA
    Nee. Het is een geweldige thriller die overal ter wereld uitgebracht kan worden. Maar verder houd ik me ook niet zozeer bezig met uit welk land een boek komt.
    Een geweldige thriller die het op internationaal gebied goed zou doen.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 156

ja , en zelfs best wel goed gedaan

Nee is goed verstopt, telkens kreeg je weer wat informatie waardoor iets wat al eerder gelezen was duidelijk werd.

ja

Een aantal zaken niet zoals het niet opvallen van een politie van een modern hek met muur om een oud gebouw. Dat is niet logisch, of die boten die in een haven achterblijven en niet gemeld worden terwijl er opsporingsberichten over verdwenen meisjes zijn die aanspoelen en hoe zwak Sarah van gestel moet zijn en toch een silo op kan klimmen etc. Maar dat er misstanden zijn dat geloof ik zeker maar ook van dien aard die beschreven zijn?? Je hoopt altijd van niet maar soms komt er weer wat in het nieuws..
    Niet over nagedacht, maar hoopte ook wel op een happy end. Dat Roos toen ze in Zeeland erbij betrokken zou raken verwachtte je wel, maar dat ze zo gemakkelijk voor Ed te vinden zou zijn..
    Algemeen

Steeds de volle aandacht en vooral op het laatst

prettig te lezen, maar was wel even opnieuw begonnen omdat je doordat je de andere delen niet gelezen hebt toch in moet komen.

prima

ja, al vind ik bepaalde beschreven scenes nou niet erg geschikt om tegen iemand te zeggen van dat boek moet je lezen. Sowieso zou ik zeggen eerst de andere delen.

omdat het zich in Nederland (en Engeland, Schotland) afspeelt?

Hun boeken? schrijft ze samen met iemand? Spannend maar wel een beetje gruwelijk

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.