Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #Z-1 Leesclub 22: Eindspel Eindspel, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 732
    #4973 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van rechercheur Maud Mertens?
    2. En van Kyra Slagter?
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen?
    sillyruns
    Bijdrager
    Post count: 93

Wat vind je van rechercheur Maud Mertens? Maud is zoekende, onzeker over haar lichaam, haar relatie. Carla geeft haar iets van haar sprank terug. Op het moment dat ze het gevoel dat ze Roos kwijt is, merkt ze pas wat er echt toe doet. Ik heb sympathie voor haar. Een liefhebbende, hardwerkende moeder die misschien iets meer aandacht aan zichzelf (en dus aan haar relatie) zou moeten schenken.
    En van Kyra Slagter? Een ambitieuze meid. Worstelend met het gemis/verlies van haar zus en de emoties van haar familie die dat gemis/verlies hebben meegebracht. Kyra is doortastend. Soms ondoordacht, maar altijd recht op haar doel af.
    Wat vind je van de overige karakters?
    * Niels lijkt me een leuke collega. Betrokken. (Houdt van een ijsje…). Als romanticus hoop ik dat het goed komt met zijn relatie.
    * Tom speelt een kleine rol. Als steun en toeverlaat voor Kyra. Zijn rol bevestigt het volwassen worden van Kyra.
    * Sarah is voor mij de verpersoonlijking van Sarina. Zij heeft ervaren wat Sarina heeft ervaren. Ik vind haar een enorm sterke vrouw die onvoorstelbare verschrikkingen heeft overleefd.
    * De karakters van Vincent en Ed zijn monsterlijk. Nog grotere monsters zijn hun ouders. De vader van Ed komt nauwelijks aan bod, maar hij is één van de wortels van het kwaad.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen?
    * Kyra maakt zich steeds meer los van haar familie, van haar kind-zijn. Wordt een volwassen vrouw. Ze redt zich zelfstandig in Londen. Het besef dat haar zus er niet mee zal zijn wordt steeds dieper.
    * Ook Maud maakt een behoorlijke ontwikkeling door, van onzekere partner/vrouw naar het besef dat ze alles bezit wat ze nodig heeft.
    * Beide daders (Ed en Vincent) maken ook een behoorlijke ontwikkeling door. Ed wordt steeds gewelddadiger. Komt los van Vincent nu deze gevangen zit en merkt dat hij volledig zijn eigen plan kan trekken. Vincent daarentegen wordt geconfronteerd met het verlies van zijn zus. Vertoont daardoor zelfs wat kwetsbaarheid.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Voor de hand liggend zou zijn om Kyra te zeggen. Zij spreekt mij zeker aan. Zij is echter niet mijn favoriete personage. Dat is Carla (met Maud als goede tweede). Carla vind ik een enorm sterke vrouw. Zij is, in ieder geval fysiek, de ellende ontvlucht en zodra zij de keuze kon maken heeft zij deze gemaakt. Als klein meisje heeft zij ook getracht voor haar broer(tje) te zorgen. Heel sterk.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Zeker. Misschien speelt hier ook een rol dat ik de meeste personages vanuit eerdere boeken ken en dus ook de ontwikkeling die zij hebben doorgemaakt heb meegekregen.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? ik zou Carla hebben laten leven 🙂

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Omdat ik al eerdere boeken heb gelezen, verwacht ik een spannend plot in een fijne schrijfstijl.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Volledig. De spanning zat nog volop in het verhaal. De uitwerking van het plot was zeer passend.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Fijne schrijfstijl. Al in het begin vielen mij een paar mooie zinnen op. De wisseling van perspectief houdt het verhaal levendig. Korte hoofdstukken, cursief gedrukt als Sarah aan het woord is maken het heel overzichtelijk.
    Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Twee van de drie voorgaande delen heb ik gelezen. Dit was voor mij voldoende om een goed beeld te kunnen vormen van het totale verhaal. Het eind was bevredigend. Niet te mooi, wel opgelost. Met nog een los draadje….

helderinge
    Bijdrager
    Post count: 129

De karakters
    Wat vind je van rechercheur Maud Mertens? Een goede deskundige rechercheur die alleen af en toe wel wat meer mag openstaan voor haar omgeving en dan bedoel ik dat er meerdere keren aanwijzingen langs komen die ze eigenlijk langs zich laat liggen.

En van Kyra Slagter? Een bijdehand eigenwijze jonge intelligente vrouw. Soms nog wat vrijmoedig in haar doen en laten door overal zomaar op af te gaan zonder te letten op haar eigen veiligheid.

Wat vind je van de overige karakters? Die Engelsen vind ik bijzonder irritant en arrogant. Vincent een verknipt persoon .

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja naarmate het verhaal vordert ontwikkelen de personages zich steeds meer , vooral Kyra vind ik bijzonder. Anne jan is de stabiele achterban en zijn relatie met Kyra word me niet helemaal duidelijk. Ik gok op een gepensioneerde rechercheur die nu leermeester is.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ja uiteraard Kyra, vrijgevochten jong en vol doorzettingsvermogen en lef.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja alhoewel ik al zei dat ik wel meer van Jan anne had willen zien.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Jan anne misschien wat duidelijker aanwezig maar voor de rest niet.

De auteur
    Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee ik heb nog nooit iets van haar gelezen dus eigenlijk niet. gebaseerd op de titel en cover wel natuurlijk. Een hele spannende thriller.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja het verhaal is echt spannend en heel goed, ik zag dat het een deel is en dit het vierde? Ik vond het prima te lezen op zich maar zijn de eerdere delen verhaallijnen voor deze.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het verhaal leest heerlijk en laat je continue in spanning. Ook de gruwelijke details ontbreken niet. 🙂

Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Nee ik vermelde daarnet al ik heb nog geen eerder delen gelezen alhoewel ik dus pas na de helft erachter kwam dat het een reeks betreft. Ik denk dat ik de andere delen nog wel ga opzoeken.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 84

De karakters
    Omdat ik ook de eerste drie boeken uit de serie heb gelezen kende ik de hoofdpersonen al een beetje. In dit vierde boek ‘Eindspel’ ontwikkelen ze zich door. Kyra wordt wat volwassener. Maud heeft de nodige tegenslagen in haar persoonlijke leven. Ook Niels leer je beter kennen. Dat is het leuke aan een serie; de hoofdpersonen worden een soort goede bekenden. Ik denk dat ik het meest aangesproken wordt door Maud omdat ik veel van haar herken en persoonlijke omstandigheden overeenkomen. Dit is Isa haar verhaal, met haar personages, daar zal ik helemaal niks aan veranderen.
    De auteur
    Ik had hoge verwachtingen, na het lezen van deel 1, 2 en 3. En deze verwachtingen zijn uitgekomen. Het was een heerlijke spannende aaneenschakeling van gebeurtenissen. Elke keer verspringend van de ene naar de andere verteller en van de ene naar de andere locatie en van het ene onderwerp naar het andere. Soms wel even 2 keer lezen om weer te weten waar je bent en wie aan het woord is. (En dan soms ook nog in het verleden)
    Schokkend ontknoping (in de silo), maar wel passend bij het verhaal. Het zat er natuurlijk wel aan te komen. Ook schokkend om te horen dat er zoveel waargebeurde feiten in verwerkt zitten. Bijna niet te geloven! En aan het einde toch nog iets hoopvols. Een beetje open einde voor wat betreft de baby van Sarina. Bij de vragen aan Isa heb ik me afgevraagd wat er van Jerry Hasting is geworden. Ik heb dat gemist of heb er overheen gelezen.

Jet spanjersberg
    Bijdrager
    Post count: 57

!)Wat vind je van rechercheur Maud Mertens?
    Ik denk dat Maud een goede rechercheur is, maar soms gaat ze niet in op aanwijzinkjes van Kyra, misschien iets te veel op zichzelf gericht?
    2)En van Kyra Slagter?
    Leuke, misschien te impuls werkende aankomende jonge rechercheur. Doordat ze overal met een onervaren blik naar kijkt en het soms te lang vind duren, komt Kyra wel in gevaarlijke situatie. Aan de andere kat juist die jonge blik en het willen weten en oplossing is ook een drive!
    3)Wat vind je van de overige karakters? Vincent en Ed duidelijke gevallen van psycopaat, Tom lieverd die heel slim is en Kyra graag wil helpen. Niels toffe colega.
    4)Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ik weet niet of je dat ontwikkelen moet noemen, maar ik vind het wel tof dat als je nog geen eerder deel gelezen hebt van de Noordzee moorden, dat je sowieso gedurende het verhaal meer te weten komt en waarom ze soms dingen doen van de personages.
    5)Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Kyra, geweldig haar doorzettings vermogen en sterke persoonlijkheid.
    6)Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ik vind van wel.
    7)Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, dat is voor de schrijfster.

1)Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee, ik had nog niets van Isa gelezen.
    2)Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Vond het een spannend boek, nadat ik de achterflap had gelezen en andere resensies, heeft het wel aan mijn verwachting voldaan.
    3)Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Dat weet ik niet zo goed…………….het is toch gewoon de schrijfster die daar over gaat en de lezer die het een goed boek vind of niet, misschien wel even moet wennen aan schrijfstijl.
    4)Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Ik heb de andere delen niet gelezen, maar dat ga ik wel doen. Doordat ik nog niets gelezen had, kostte het misschien iets meer moeite om in het boek te komen!

Lies Oosterhoff
    Bijdrager
    Post count: 100

De karakters

Wat vind je van rechercheur Maud Mertens? Ik vind Maud een leuk persoon maar ik schrok wel van haar plotselinge vreemdgaan en dan ook nog met een vrouw!
    En van Kyra Slagter? Kyra is mijn lieveling in dit verhaal. Haar gedrevenheid en doorzettingsvermogen. Misschien wel om haar zus te vinden maar ook zeker om rechercheur te worden. Een pitbull die niet los gaat laten als ze vast heeft. Ze heeft ook wel iets van een ongeleid projectiel maar dat zal de leeftijd dan zijn. Maar een pittige tante die wel wil.
    Wat vind je van de overige karakters? Eigenlijk vind ik in dit verhaal elk karakter wel iets hebben. Ja, zelf die van de bad guy’s. Isa heeft ze echt fantastisch beschreven en ik kon zelfs de pijn bij Vincent voelen. Hij is immers zelf een product van zijn opvoeding? Eigenlijk een zwaar beschadigd en getraumatiseerd groot klein kind.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Je komt wel steeds meer aan de weet waarom iedereen zich zo gedraagt zoals die zich gedraagt, dus in die zin wel.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Dan ga ik toch voor Kyra omdat ze zoals ik al eerder schreef zich door niets en niemand laat tegenhouden. Maar stiekem wil ik ook een favoriete bad guy hebben. En dat is zonder twijfel Vincent. Aanvankelijk een krachtig persoon die als het net zich sluit steeds meer de controle kwijt raakt waardoor zijn geestelijke beschadigingen zichtbaar worden. Hij is op het laatst eigenlijk een zielig hoopje mens.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ik zou zeggen niets meer aan doen!
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Misschien dat Ed wat slimmer afgeschilderd had kunnen worden. Hij is nu een beetje het domme hulpje van Vincent terwijl ik denk dat hij best als gelijkwaardig kan worden beschouwd.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee, eigenlijk helemaal niet. Om eerlijk te zijn heb ik al eerder met een boek van haar in mijn handen gestaan maar zoals ik eerder schreef, je moet keuzes maken. Ik ben niet zo’n verschrikkelijke fan van Nederlandse schrijfsters… Sorry, maar dat is gewoon zo. Toch wilde ik het dan eens proberen en ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Niet! Omdat ik eigenlijk blanco ben begonnen. En omdat ik aan een eerdere leesclub mee had gedaan die me slecht was bevallen. Dan begin je bij na te lezen met een niet zo goed gevoel. Toen ik in het begin dit boek las was het eerst ook nog moeilijk omdat ik de voorgaande delen niet had gelezen. Maar ik ben blij dat ik even door de zure appel heen heb gebeten.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Absoluut! Ze houdt ons als lezers echt in spanning door de verhaallijnen te wisselen. Maar ook af en toe dat kijkje in het verleden van het slachtoffer. Heerlijk. Je hebt dan de neiging om alleen de hoofdstukken op te zoeken met het cursief geschreven te lezen. Ik word daar behoorlijk nieuwsgierig van.
    Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Daar kan ik geen oordeel over geven want dit is mijn eerste boek uit de reeks. Ik ben wel van plan om ze vanaf het begin te lezen en dan ook deze er weer achteraan.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 62

De karakters

Wat vind je van rechercheur Maud Mertens? Maud is een vasthoudende dame die haar gezin wel eens vergeet tot dat haar dochter vermist wordt en ze inziet dat haar gezin haar alles is. Ze wil er alles aan doen om de zaak met de twee bejaarde mensen op te lossen maar ook dat Kyra eindelijk duidelijkheid heeft over haar zus.
    En van Kyra Slagter? Kyra doet het erg goed in dit verhaal. Je ziet dat ze vooruitgang heeft geboekt ten opzichte van de andere boeken. Ze durft meer, misschien wel iets teveel, en ze laat ook haar kwetsbare kant zien.
    Wat vind je van de overige karakters? Niels is op de achtergrond aanwezig en ondersteunt Maud goed. Het is een lieverd. Een betere collega kan Maud zich niet wensen.
    Vincent is een arrogant figuur die een loopje neemt met Kyra.
    Ed Killroy is een verschrikkelijk mens die geen gevoel heeft. Ik vind sommige passages in het boek wel heel letterlijk verwoord waardoor je het voor je goed zien.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja, vooral Kyra ontwikkelt zich erg goed.
    Sarah heeft heel wat meegemaakt en probeert er alles aan te doen om te ontsnappen.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Mijn favoriete personage is Kyra. Ze laat lef zien maar ze stelt zich ook kwetsbaar op.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, al zou ik van Niels wel meer willen weten. Hij staat in dit boek wat op de achtergrond.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik vind de personages goed zo.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik verwachtte een spannend boek en dat is dit zeker. Het verhaal zit goed in elkaar en de verschillende verhaallijnen volgen elkaar goed op.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, want het is een vervolg op de andere boeken waarbij diverse dingen terugkomen maar als je de andere boeken niet gelezen hebt is dat geen probleem.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, de schrijfstijl is prettig en het is fijn dat de tekst van Sarah cursief staat weergegeven zodat direct duidelijk is dat dat bij haar hoort.
    Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Ik heb twee van de drie andere boeken gelezen. Ik had gehoopt dat Sarina levend teruggevonden zou worden. Wat ik nog wel mis is hoe het verder gaat met Sarah want dat is nu een beetje een open einde.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 110

Karakters

Wat vind je van rechercheur Maud Mertens?
    Ze is voor haar werk een super deskundige rechercheur. Ik vind haar wél een beetje “hard”, maar dat zal haar beroep meebrengen. Ze is óók niet echt “in” om ideeën die anderen aandragen op te volgen.

En van Kyra Slagter?
    Héél erg gedreven en doortastend. Ze is dag- en nacht bezig met het opsporen van haar zus en daar doet ze alles voor. Ze is vanaf het begin van boek één al bezig met opsporen van vermiste kinderen en heeft er alles voor over om het vak in te gaan.

De karakters zijn erg goed uitgewerkt. Ook psychologisch gezien.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Jaaa de karakters ontwikkelen zich zéker. Vooral Kyra wordt een volwassen vrouw en ook komt Maud tot het besef op een gegeven moment dat er méér is dan werk. Maar ze krijgt wél steeds meer vertrouwen in Kyra en gaat haar meer bij het werk betrekken.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Kyra is al vanaf het eerste boek mijn favoriete persoon. Zóó doortastend. Mijn complimenten.

Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Voor mij zijn alle personages op een goede en volledige manier uitgewerkt.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee ik vind ze zo goed. Dacht eerst aan de zus van Kyra om die levend en wel terug te laten vinden, maar dan is het al zó voorspelbaar. Nee het is goed zo.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Jazeker had ik een verwachting van Isa Maron. Na de eerste drie delen gelezen te hebben verwacht je een spannend slotboek.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Jazeker. Ook in dit deel van de Noordzeemoorden hebben we gekregen waar we op zaten te wachten. Véél spanning en eindelijk een ontknoping. Goed opgebouwd plot.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Jazeker. Geen moeilijke stukken maar heerlijk lezende opgebouwde spanning van het begin tot eind. Ook fijne korte hoofdstukken met cursief gedrukte stukken er tussen maken het lezen tot een plezier.

Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen?
    Jazéker heb ik de andere drie boeken gelezen. Daarom ben ik zo blij dat ik ook het vierde deel mocht lezen. Ja ik ben bést tevreden met alle eindoplossingen. Het hoeft niet altijd goed te eindigen op bepaalde punten. Ik vond het geweldig.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 100

Wat vind je van rechercheur Maud Mertens? Rechtvaardig
    En van Kyra Slagter? Ze geeft nooit op
    Wat vind je van de overige karakters? Goed uitgewerkt en goed overgeschreven
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja hoor. Je leert ze beter kennen door het haal heen
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Maud. Ze doet alles aan om de meisjes terug te vinden
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Je hoor. Ze zijn goed beschreven

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Helemaal niks

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee. Ik was benieuwd naar haar schrijfstijl
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, soms een beetje eentonig
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, het is spannend en soms ook niet
    Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Nee. Ik heb enkel het laatste deel gelezen en ik ben bereid om de andere boeken ook te kopen

Weert
    Bijdrager
    Post count: 89

De karakters

Maud Mertens vind ik een goede rechercheur, ze doet haar werk goed en eerlijk

En van Kyra Slagter?
    Een eigenzinnige en ambitieuze jonge vrouw die goed weet wat ze wil

De overige karakters zijn goed weergegeven, vind ik, met name ook de twee slechteriken, Vincent en Ed

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Kyra ontwikkelt zich langzamerhand tot een volwassen vrouw. En Maud krijgt meer oog voor haar persoonlijke leven en waardering voor Kyra. Tijdens het lezen krijg je als lezer een goed inzicht in de karakters en beweegredenen van de personages.

Dat is toch Kyra, om de manier waarop ze zich ontwikkelt en om gaat met het verlies van haar zus.

De personages zijn voldoende uitgewerkt, ik zou niets aan ze willen veranderen.

De auteur

Aangezien ik eerdere delen van Isa Maron heb gelezen verwachtte ik een spannend boek met terugkerende personages.

Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja hoor, het verhaal is goed geschreven en de gebeurtenissen zijn goed afgerond.

De vlotte schrijfstijl past goed bij het verhaal, niet moeilijk, waardoor je niet wordt afgeleid.

Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen?
    Twee eerdere delen heb ik gelezen, maar dat is alweer een tijd geleden.
    Maar ik kan me goed vinden in het einde en in de gekozen oplossingen.

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 162

De karakters

Wat vind je van rechercheur Maud Mertens? Ik heb de eerste delen niet gelezen maar ik begreep dat Maud een getrouwde vrouw was met kinderen en dat ze dan vreemd ging met een vrouw begrijp ik niet goed. Ik vind het ook een vrouw die onzeker is over zichzelf
    En van Kyra Slagter? Een meisje/vrouw die zich door niets of niemand laat tegenhouden, ze staat sterk in haar schoenen en heeft een goede relatie met Tom
    Wat vind je van de overige karakters? Vincent speelt echt met de gevoelens van Kyra, Ed is daarentegen iemand die echt wreed is, nog erger dan Vincent die wel wat gevoelens heeft.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja je ziet eerst Kyra die met Jan Anne leert hoe ze Vincent moet ondervragen en eerst is ze wat onzeker maar daar groeit ze in
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Kyra omdat ze zich niet laat doen en doorgaat om haar doel te bereiken
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja dat vind ik wel
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik vind het goed zoals het is
    De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ja ik had al veel goeds over haar gelezen en daarom wou ik echt eens een boek van haar lezen
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja absoluut, het is zelf beter dan verwacht
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja want je word niet afgeleid door onnodige details en het boek is zeer vlot te lezen
    Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Ik heb de vorige boeken nog niet gelezen maar deel 1 heb ik net gekocht en ga ik ook lezen dus ik kan geen oordeel vellen

Britt1989
    Bijdrager
    Post count: 38

Interresant karakter, veel diepgang, streng maar rechtvaardig. Hart voor haar werk

En van Kyra Slagter?
    Wat een durf en moed, doel voor ogen en daar voor gaan. Lief en liefde voor het vak.

De rechercheurs op de zaak zijn allemaal gepassioneerd in hun werk. Dat lees je duidelijk terug. Vincent en Ed ga je in het boek een beetje esn hekel krijgen omdat je zelf ook wilt dat ze meer vertellen.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja, ze groeien en worden sterker naarmate het verhaal vordert.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Kyra, tof wijf, durf moed en interresante missie

Edwin zou ik wel meer over willen weten, hij toont weinig interesse in mauds werk en komt saai over.

Nee, misschien dat Niels zijn misbruik zelf verteld..

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

De karakters

1. Wat vind je van rechercheur Maud Mertens?
    Maud is een ervaren en gedreven rechercheur met echt hard voor de zaak. Als moeder en partner is ze wat onzeker en steunt op de relatie met haar dochter Roos. Ook heeft ze soms last van een zaak uit het verleden. “Zoveel blauwe plekken had ze nou ook weer niet.” Dit alles maakt haar een menselijk en herkenbaar karakter.
    2. En van Kyra Slagter?
    Kyra is een gemotiveerde en enthousiaste jonge vrouwelijke studente criminologie. Gedreven door de zoektocht naar haar verdwenen zusje, bijt zij zich vast in het onderzoek naar de verdwenen meisjes rondom de Noordzee en de gevonden schedels in een tuin. Een eigenwijze slimme jonge vrouw met een koppig karakter die zich soms meer laat leiden door impulsiviteit dan met verstand.
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    De overige personages worden goed en herkenbaar neergezet met ieder zijn eigen karakteristieke eigenschappen.
    4. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Alle karakters maken een duidelijke ontwikkeling door. Zeker door dat er meerdere delen zijn maak je als lezer een hele groei mee van de personages en leer je ze goed kennen.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Mijn favoriet is toch wel Kyra. Zelf heb ik ook een dochter met dezelfde naam en veel de zelfde karakter eigenschappen als Kyra in het boek. Alleen hoop ik dat alle ellende die Kyra Slagter mee heeft gemaakt mijn dochter Kyra bespaart blijven.
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ik vind dat alle personages goed uitgewerkt zijn in relatie tot de rol die zij vervullen in het verhaal.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee want dan zou ik op de stoel van de schrijfster gaan zitten en Isa Maron heeft duidelijk bewezen dat zij dat héél goed kan, dus ik zou niet durven. 

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Na het lezen van de vorige drie delen van de “Noordzee moorden” had ik zeker hoge verwachtingen. Isa Maron heeft zeker aan deze verwachtingen voldoen en er zeer in geslaagd om een dijk van een thriller neer te zetten.
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Het voldoet zeker aan mijn verwachten. Alle delen komen perfect samen in een goed uitgewerkt plot. Alle vragen worden beantwoord.
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is niet geschikt voor lezers met een zwakke maag of tere ziel, maar dat zijn de onderwerpen in het verhaal ook niet. Ik vond het boek prettig lezen, vlot lopende zinnen en geen moeilijke woorden.
    4. Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen?
    Ik heb de vorige drie delen ook gelezen en ik vind dat alles op een sublieme wijze samen komt in het laatste deel . Zeker met de wetenschap dat alles is gebaseerd op ware gebeurtenissen.
    I

alegna
    Bijdrager
    Post count: 62

De karakters

Een vrouw die zichzelf ietwat is kwijtgeraakt door haar werk. Ze is zo gedreven en ervaren in haar werk dat ze er helemaal in duikt, maar soms het oog op haar gezin verliest. Tot ze door de verdwijning van Roos tot inkeer komt, dat juist dat hetgeen is wat ze lief heeft en waar ze niet zonder kan.
    En van Kyra Slagter?
    Kyra is een soort stoere puppy. Ze gooit zich zo in het gevaar zonder eerst goed te kijken of na te denken. Hierdoor kan ze zomaar in de problemen raken, wat natuurlijk ook gebeurd. Wel merk je dat ze door de verdwijning van haar zusje al erg vroeg volwassen is geworden en niet meer van het leven durft en wil genieten. Ze is onwijs sterk en bijzonder trouw aan haar zusje.
    Voor mij springen er dan 4 overige karakters echt uit. Niels, de rechterhand van Maud, een betrouwbaar en lief persoon. Vincent, een rare man gevormd door het verleden en de vreemde gedachten van zijn ouders. Aan hem heb ik echt een hekel gekregen. Ook door de informatie achter te houden, die voor anderen zo belangrijk is. Ed, een zieke vreemde geest. Een vieze man. Die vrouwen enkel als slaven ziet. De agressie die hij oproept bij de vrouwen, zou ik ook zo voelen. Sarah, haar gedachten lees je waardoor je duidelijk ziet hoe sterk ze is. Ze heeft zoveel meegemaakt en moeten doorstaan. Veel mensen zouden mentaal helemaal kapot zijn en gewoon bezwijken. Zij blijft (zover het kan) helder van geest.
    Je ziet enige ontwikkeling. Maud komt langzaamaan tot het besef dat haar familie enorm belangrijk is in haar leven. Ze verandert stiekem van workaholic naar weer een echte moeder met een belangrijke baan. Kyra blijft voor mij een wispelturig meisje met onzekerheden, maar klaar om te strijden. Wel groeit ze op professioneel vlak. Ze leert via Jan-Anne om betere interviews met gevangen te doen. Ze bijt zich ook zo vast in het probleem met de aangespoelde lichamen, dat ze daadwerkelijk iets bereikt, dus ze ontwikkelt in dit opzicht toch wel.
    Roos. Ook al heb je haar maar heel kort leren kennen. Ze is ondanks haar bangheid voor Ed enorm dapper en slim. Ook met het afbinden van het been van haar moeder.
    Ja, je komt gaandeweg steeds meer te weten over hun persoonlijkheid en redenen waarom ze bepaalde keuzes maken.
    nee, ik denk dat het verhaal zo in perfecte harmonie is. Elk gekozen persoon past goed in het verhaal. De rustige timide Erwin, waardoor Maud onzeker raakt. Niels die gedreven is door zijn verleden op het gebied van kindermisbruik. Vincent, die door toedoen van zijn ouders is ontspoord. Zelfs de mix tussen de nieuwe meisjes van Ed is leuk bedacht. De één is zo bang dat ze bevriest, de ander is zo boos dat ze meteen vecht als een leeuwin.

De auteur

Ik had voorheen nog niks van isa Maron gelezen, een zeer aangename kennismaking was het wel! Wel had ik veel goeds over haar gelezen in andere recensies en beoordelingen. Ik had dus wel verwacht dat ze een goede schrijfster zou zijn en dit is ook achteraf zo gebleken!
    Vooraf hoopte ik op een zeer spannend boek dat echt in mijn straatje past. Ik geniet enorm van lugubere moorden (in boeken) en het kat en muisspel dat daardoor ontstaat. Dit boek is echt een geweldig boek in dat opzicht. Met nog eens het aspect dat de muis (Vincent) niet wil praten, waardoor de nachtmerrie langer doorgaat tot de andere dader ook gepakt kan worden.
    Ja, de schrijfstijl was onwijs fijn, omdat het duidelijk was wie er aan het woord was. Je sprong steeds van plek naar plek, van persoon naar persoon enzovoort. Wat ook hoort bij zo’n verhaal, maar wat dus ook zeer duidelijk terug kwam.
    Ik heb de voorgaande boeken niet gelezen, dus dit kan ik helaas niet beantwoorden. Wel komen de boeken op mij ‘nog te lezen-lijstje’.

Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages..

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 130

een prettig toch wel menselijk persoon, de problemen met haar vriend en de zorgen om haar dochter Roos.Heeft veel aandacht en passie voor haar werk waardoor het gezin totdat ze Roos bijna kwijtraakt op de achtergrond stond.Ineens een uitspatting richting Carla?

En van Kyra Slagter?
    Beetje erg jong als 20 jarige rechercheur en een beetje ondoordacht te werk gaan, wel gedreven om haar zus te vinden en het is natuurlijk ook niet niks als je die verliest al blijft ze hoop houden.

Vincent is gewoon net als Ed een verknipt persoon, maar beiden zijn wel een soort gek op hun zusjes waardoor het verlies van Carla bij Vincent wel binnen komt.
    Edwin wordt weer de krachtige persoon waar Maud verliefd op was
    Niels is een lieve en bezorgde collega waarbij op het eind van het verhaal meer duidelijk wordt over zijn motivatie om het op te lossen en het misschien met zijn vrouw nog goed komt.

Kyra denkt door Tom iets meer na maar blijft toch impulsief.
    Maud gaat denk ik meer voor haar gezin kiezen nu ze beseft hoe belangrijk Roos voor haar is en zij nu ook ervaart wat het is om aan de “andere”kant te staan.

Sarah de doorzetter

ja

nee

De auteur

nog nooit wat van gelezen.
    ja het was spannend en zat goed in elkaar
    ja prettig lezend
    Eindspel is het laatste deel van ‘De Noordzeemoorden’. Heb je de andere drie delen ook gelezen en kun je je vinden in dit slotdeel met alle eindoplossingen? Helaas had ik de andere delen niet gelezen, maar de personages kunnen in nieuwe boeken zich verder ontwikkelen. Vond het wel schokkend dat zoveel ook op waarheid berust.Jammer dat Sarina niet meer in leven is want had dat Kyra en Sarah gegund.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.