Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 49: Een nieuw begin Een nieuw begin, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697
    #9527 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 43

1. Het plot is origineel en spannnend.
    2. Structuur van het plot is opbouwend.
    3. Op twee derde – drie vierde van het boek had ik het plot redelijk in de gaten, niet dat het toen zo klaar als een klontje was, want er waren toen nog een aantal opties.
    4. Het boek ik heb op vakantie in drie leessessies uitgelezen. Kon het moeilijk wegleggen, dat heb ik wel vaker bij een spannend boek.
    5. Schrijfstijl is niet moeilijk, het is begrijpelijk en prettig geschreven. Persoonlijk hoeft het van mij geen intellectueel hoogstandje te zijn. De spanning en een origineel plot is voor mij het belangrijkste.
    6. Ja, het is typisch Nederlands; Nederlandse hoofdpersonen, Nederlandse stad en Nederlandse schrijfster. Ik ben persoonlijk zeer benieuwd wat een Amerikaan of een Zweed zou vinden van een boek (thriller) met een Nederlandse setting en hoofdpersonen. Persoonlijk vindt in het prettig om te wisselen van diverse schrijvers; Amerikaans, Engels, Scandinavisch, Nederland of Vlaams.
    7. Confronterend, gedetailleerd en geloofwaardig,
    8. Het verhaal zelf is naar mijn weten een origineel verhaal (het begint het een getraumatiseerd hoofdpersoon), heeft een eigenzinnig plot en heeft een lekker setting (Rotterdam is hip, stoer en rauw).
    9. Een nieuw begin, lijkt mij een heerlijk begin voor een thriller reeks (politiethrillers) en misschien in de toekomst wel een miniserie zoals de het Deens-Zweedse The Bridge (Bron).
    Wat ik eigenlijk wil zeggen blijf a.u.b. schrijven. Er is genoeg inspiratie te vinden in de Nederlandse misdaad-wereld.
    Zelf zou ik ooit een wel boek (thrillers) willen schrijven vanuit mijn eigen ervaringen als medewerker in de GGZ (geloof me zat bizarre verhalen).

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 68

1.Wat vind je van het plot? Terwijl ik langzaam er achter kwam hoe alles in elkaar zat en wat er nu precies met Jennifer was gebeurt kwam het plot voor mij nog als een verrassing.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De opbouw vond ik ijzersterk. De opbouw is geweldig. Lange tijd weet de auteur je in onzekerheid te houden en pas bij het plot, dat enorm als verrassing kwam, wordt alles pas duidelijk
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Het was voor mij toch echt wel verrassend

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Vanaf het begin heeft het boek me te pakken. Sterke verhaallijn en de personages ook goed neergezet
    5.Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vind dat ze een vlotte manier van schrijven heeft. De hoofdstukken zijn van een goede lengte zodat je het makkelijk blijft lezen
    6.Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Niet echt al heeft ze het verhaal in Rotterdam goed neergezet. Toch had dit verhaal zich overal kunnen afspelen
    7.Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn? Ijzersterk

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Door de gruwelheden die ik las maakt het voor mij toch wel een unieke thriller, Niet iedereen beschrijft dit zo. Dit maakte voor mij het boek extra spannend
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Heel snel een nieuw boek gaan schrijven. Mijn complimenten

Mama-jellie
    Bijdrager
    Post count: 15

De Plot

Zal de 3 vragen in 1 keer beantwoorden.
    Het plot was super. Totaal niet verwacht en zag ik ook dus niet aankomen. Was erg verrast en toch vond ik het een mooi einde. Dat er toch voor gekozen heeft om het te houden. Om van iets negatiefs iets positiefs te maken. Ooit heeft ze echt van hem gehouden. Ooit was het de liefde van haar leven.

Algemeen.

Het was zeker weten een boeiend verhaal. Kon het op een gegeven moment niet meer wegleggen. Moest kiezen tussen doorlezen of eten koken. Had eerst gekozen voor doorlezen, maar dat kon ik mijn kinderen niet aan doen. Dan tussen het koken door maar gelezen. Zegt genoeg denk ik.

Haar schrijfstijl is erg prettig en goed te volgen. Het neemt je mee en laat je niet los.

Ja en nee. Ja omdat het zich in Nederland afspeelt, maar aan de andere kant als je de plaatsnamen zou veranderen zou het zo totaal ergens anders af kunnen spelen. Onderwerp is niet typisch Nederlands. De nuchterheid wel weer.

Meeslepend verhaal dat je niet loslaat en een einde die je niet verwacht.

Dit boek

Nee dit is niet een boek waarvan er meerderen zijn. Heeft te maken met haar schrijfstijl. Hoe ze de karakters neerzet en hoe je met ze meegaan in het verhaal. Heb nog niet eerder een debuut van iemand gelezen die mij zo boeide dat ik het niet meer kon wegleggen.

Zoals Berry Stevens zou zeggen: Vooral doorgaan.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 138

De plot
    Ik vind de verhaallijn heel goed opgebouwd. De dreiging is er vanaf het begin, de argwaan die Jennifer steeds meer begint te ervaren krijg je als lezer goed mee. De structuur van het plot is heel goed. Alle gebeurtenissen bouwen mee naar meer argwaan. Zo keek ik inmiddels net zo argwanend als Jennifer naar de buurman en collega. Ook de afwisseling met cursieve delen en de hoofdstukken vanuit de onbekende man hielpen mee aan de opbouw van de spanning. En alles bouwt mee aan het verhaal en aan de uiteindelijke eindontknoping, die volledig onverwachts was. Knap gedaan!

Algemeen
    Ik was van het begin tot het einde geboeid door het verhaal. De dreiging bleef zo aanwezig dat ik door moest lezen. Ik vond de schrijfstijl prettig, goed leesbaar, niet te simpel en niet te makkelijk. Qua schrijfstijl las het ontspannen. Misschien helpt het dat de schrijfster gebruik maakt van relatief korte alinea’s en hoofdstukken, waardoor het tempo van de gebeurtenissen hoger lijkt. Ik vind dit een nederlandse thriller van niveau. Angelique noemt zelf een paar nederlandse schrijfsters die ze graag leest; ze mag naadloos in dat rijtje! Het verhaal zou zich wel in een ander land kunnen afspelen, maar speelde zich nu duidelijk in Nederland af, m.n. in Rotterdam was dat herkenbaar.
    Typering: Angelique heeft met Een nieuw begin een zinderende thriller gelezen, die boeit van begin tot eind.

Dit boek
    Ik vind het knap om zo’n goede thriller te schrijven, zeker als het je eerste is. (Soms zie je dat nieuwe schrijvers bij volgende delen groeien richting bv meer diepgang of betere opbouw.) Wat ik daarnaast ook leuk vind aan dit boek is dat het niet alleen om de dreiging en de moorden gaat, maar dat Jennifer zich ontwikkelt, meer band krijgt met haar zus en zich leert verhouden tot haar eigen jeugd.
    Mijn advies aan Angelique: Ik hoop dat het bij jou ook smaakt naar meer! Je hebt met deze thriller zelfs de mogelijkheid gecreëerd om een nieuwe serie neer te gaan zetten………… met Jennifer of andere collega-personages in de hoofdrol.

sanhan
    Bijdrager
    Post count: 74

De plot

Wat vind je van het plot?
    Ik had op voorhand al een idee wie de dader was en ik had het juist, toch kwam dat als een verrassing want ik had stiekem gehoopt dat ik het mis had. Het was wel zo opgebouwd dat ik toch elke keer twijfelde aan mijn theorie. Het heeft me het hele boek wel bezig gehouden wie en vooral waarom.

Algemeen

Ik heb van heel het boek enorm genoten, door de fijne schrijfstijl en de onderhuidse spanning. Op de duur weet je niet meer wie te vertrouwen is en wie niet. Het verveelde nooit, werd nooit langdradig. Ik wou altijd maar verder lezen en toen het uit was vond ik het spijtig dat het gedaan was.

Typisch Nederlands zou ik het niet noemen, eerder een thriller met internationale allures.
    Het boek typeren: spannend, intrigerend, goed leesbaar

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het gegeven van gekwetste politievrouw (of man) met een zwaar verleden is niet erg origineel, maar wat Angelique er van maakte was wél origineel. Top!

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Enige opmerking naar Angelique toe: Je hebt een top boek geschreven, ik kijk uit naar je volgend boek’

jennifervogels
    Bijdrager
    Post count: 11

De plot
    Ik vind het plot spannend

opbouwend, het wordt steeds spannender.

Ik had het wel zo’n soort einde verwacht, maar toch kwam dit als een verrassing.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, het had zeker mijn volle aandacht. Sterk begin, daardoor wilde je verder lezen.

5. Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettig, ik las er zo doorheen, geen moeilijke woorden gebruikt, niet al te lange hoofdstukken. Haar schrijfstijl was echt fijn.

6. Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja door de Nederlandse hoofdpersonen, Nederlandse plaatsten, Nederlandse cultuur.

7. Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc.
    Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?
    Meeslepend, boeiend, spannend verhaal

Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Nee het is niet zoals veel andere boeken. Hoe ze de karakters beschrijft, en hoe je ze ook meemaakt, is net zoals in het echte leven. Ik vind dat dat het heel uniek maakt.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Het was een top boek! Ik kijk nu al uit naar je volgende boek!

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 107

De plot

Een spannende en goed opgebouwde plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Geweldige structuur. Van begin tot eind wordt het steeds spannender
    en wordt je telkens op het verkeerde been gezet. Ik dacht zéker
    te weten wie de dader was, maar nee hoor, zat er dik naast.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee dus. Ik had het helemaal niet verwacht zoals het nu gebeurde.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Een boeiend verhaal is te zacht uitgedrukt. Ik vond het een fantastisch verhaal.
    Een thriller van de bovenste plank. Geweldig.

Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het lezen ging vanzelf. Er zaten geen moeilijke stukken in die niet te snappen waren,
    het las als een trein van begin tot eind. Ik bleef ook geconcentreerd zonder zwaar te hoeven nadenken.

Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja toch wel denk ik. In ieder geval west Europees. Maar door alle gebeurtenissen, Nederlandse plaatsen zoals Rotterdam etc.. is het een echte Nederlandse thriller geworden.

Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?
    Een zéér boeiend, intrigerend en super spannend verhaal waar ik ontzettend van heb genoten. Het kwam zeker geloofwaardig over.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zoals het geschreven is en uitgewerkt, maakt het boek zeker uniek. Een afloop die bijna niemand had kunnen inschatten. Ook dat Jennifer weer de moed had om opnieuw te beginnen en er niet de brui aan gaf terwijl het gevaar zeker niet geweken was, is geweldig om te lezen.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Dat kan maar een ding zijn. Als je nog niet begonnen bent Angelique, snel aan de gang wij zitten met smart op een vervolg te wachten.
    Je boek is uniek, maar jij als schrijfster ook.
    .

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic Beoordeling

Jacobaan
    Bijdrager
    Post count: 43

De plot

Het plot sprak me aan en de ontknoping is huiveringwekkend. Goed uitgewerkt en je wordt als lezer diverse keren op het verkeerde been gezet door de verschillende wendingen in het verhaal.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Opbouwend en van voorspelbaar naar ongeloof. Gedachten vliegen alle kanten op en als ik dan eindelijk de plot heb bereikt ben ik totaal verrast met daar bovenop nog een extra verrassing die ik zeker niet aan had zien komen. Het boek is een aaneenschakeling van bijzondere voorvallen en je wordt van hot naar her gesleurd bij het bedenken van wie nu eigenlijk de dader is.

Algemeen

Boeiend? gewoon een waanzinnig boeiend verhaal die vanaf het begin mijn volle aandacht had.

Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zeer prettige schrijfstijl met toegankelijk en begrijpelijk taalgebruik, vlot en beeldend en géén ingewikkelde en moeilijke woorden of zinnen.

Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Niet specifiek alhoewel de gebeurtenissen wel in Nederland plaatsvinden en de hoofdpersonages komen ook uit Nederland.

Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?
    Meeslepend, boeiend, fascinerend.

Dit boek

De sterke karakters en de gebeurtenissen maken het boek specifiek doordat het zo beeldend geschreven is.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Jazeker, blijf alsjeblieft schrijven dan maak je mij als thriller-fan héél erg blij.

Axelle
    Bijdrager
    Post count: 161

De plot

Ik vond het super. Ik werd het hele verhaal door op het verkeerde been gezet en toen ik dacht dat ik het wist, kwam er nog een twist.

Het was heel goed opgebouwd. De auteur houdt heel lang de dader geheim en zet je op het verkeerde been op een hele leuke manier.

Ja en nee. Een deeltje ervan wel maar de uiteindelijke beslissing van Jennifer liet me bijna van mijn stoel vallen.

Algemeen

Ik vond het een super goed en spannend boek. Het had steeds mijn volle aandacht en ik wou het snel uitlezen, maar tegelijkertijd wou ik het ook rekken.

Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Prettig, begrijpelijk, meeslepend.

Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het taalgebruik, natuurlijk, maar verder kan het zich eender waar ter wereld afspelen.

Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?

Ik vond het, op een paar kleine dingetjes na, geloofwaardig. Verder was het spannend, beklemmend en gewoon super goed.
    Dit boek

Uniek is het door het gebruik van de mythologie erin. Wat het voor mij ook uniek maakt, is de manier waarop de auteur je aandacht gevangen kan houden en je het boek in kan sleuren. De emoties in het verhaal waren niet gewoon woorden, maar ik voelde ze gewoon en dan heb je in mijn ogen een topboek neergezet.

Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Mijn advies : zeker verder schrijven! Ik ben alvast fan en ik denk dat dit boek je naar het begin van een mooie carrière heeft gebracht.

CharlottevV
    Bijdrager
    Post count: 20

De plot

Spannend. Op een gegeven moment kreeg ik in de gaten wie er achter de moorden zat en kon ik me helemaal inleven in het plot.

Spannend en meeslepend. Het bouwt zich op tot een mooie apotheose. Ik beoordeel het plot met een 8.5

In het begin niet verwacht maar naar mate het verhaal vorderde kreeg ik een idee van wie het zou zijn. In het begin van het boek had ik het alles behalve aan zien komen.

Algemeen

4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?

Ja, continue. Ik vond het jammer als ik het boek weg moest leggen. Had hem het liefst in een keer uitgelezen.

5. Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

Ik vind de schrijfstijl van Angelique prettig en begrijpelijk geschreven. Ik ben geen moeilijke, ingewikkelde zinsopbouwen tegengekomen en heb nooit het idee gehad dat ik iets niet begreep.

6. Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?

Ja ik vind het wel een typische Nederlandse thriller omdat het verhaal zich afspeelt in Rotterdam. Ik heb zelf een jaar in Rotterdam gewoond omdat ik daar stage liep. Daardoor kwamen bepaalde omschrijvingen van plekken in Rotterdam me bekend voor, wat erg leuk was! Hierdoor kun je je beter en nog realistischer inleven in het verhaal.

7. Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?

Meeslepend, uitnodigend en samenhangend.

Dit boek

8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Ik vind het wel iets specifieks hebben. Vooral dat het verhaal zich in Rotterdam afspeelt en het feit dat de moordenaar op een bepaalde manier en met een bepaalde betekenis zijn slachtoffers vermoord.

9. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Ga zo door! Ik lees graag nog meer boeken van je.

vangrol
    Bijdrager
    Post count: 32

Spannend, goed opgebouwd en verrassend.

Goede opbouw met verrassende wendingen.

Dit einde had ik in het begin zeker niet verwacht, later kreeg ik wel mijn twijfels. Maar heel erg boeiend om te lezen.

Algemeen

Heel erg boeiend, mijn aandacht verslapte geen moment.

De schrijfstijl is erg prettig, ik bleef geconcentreerd lezen zonder me daarvoor in te hoeven spannen.

Qua thematiek vind ik Een nieuw begin niet typisch Nederlands. Het verhaal zou zich zo ergens anders af kunnen spelen. Wel zijn de locaties typisch Nederlands.

Een spannend, boeiend, origineel verhaal. Kortom, een thriller die alles in zich heeft.

Dit boek

Het verhaal zelf is origineel en de verwijzing naar de Griekse mythologie maakt het voor mij uniek.

Ga zeker door met schrijven. Een serie rond de hoofdpersoon Jennifer zou heel goed mogelijk en wenselijk zijn. Ik ben fan!

Severine
    Bijdrager
    Post count: 62

De plot

Ik vind het plot erg sterk en goed opgebouwd. Pas op het einde kom je te weten wie de stalker/aanvaller is van Jennifer. En dat einde is alleszins heel spannend!

Goed opgebouwd, oog voor detail.

Ik twijfelde tussen 2 mogelijke daders, en de auteur deed goed haar best om ons op het verkeerde spoor te zetten. Maar mijn eerste gedacht was wel het juiste. Niettemin deed het niets aan de spanning af.

Algemeen

Absoluut. Een van de betere thrillers die ik reeds las dit jaar.

Heel vlotte schrijfstijl, het leest erg prettig.

Eerder niet, het had even goed een buitenlands boek kunnen zijn als je het plot bekijkt.

Meeslepend, spannend, page-turner

Dit boek

Ik vind het voor een NL boek wel uniek. Het mythologische aspect vond ik erg goed, al heb ik dit onlangs ook gelezen in een Vlaamse thriller. Maar beide zijn niet met elkaar te vergelijken.

Graag geen vermoorde katten meer :-). En verder gewoon blijven schrijven!

roboos
    Bijdrager
    Post count: 55

De plot
    Prachtige plot waarbij de echte dader lang verborgen blijft. Angelique Haak wist mij een aantal keer toch op het verkeerde spoor te zetten. Tot op het eind blijft het spannend en ik had de uiteindelijke afloop dan ook niet echt zien aankomen.

Algemeen
    Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en vond het moeilijk weg te leggen, een echte pageturner dus. Angelique Haak heeft een schrijfstijl met niet al te lange hoofdstukken, die ervoor zorgt dat het boek makkelijk leest. Goede wisselingen naar het perspectief van de dader.
    Doordat het boek zich in Rotterdam afspeelt wordt het natuurlijk een Nederlandse thriller. Maar of er nou dingen zijn die het typisch Nederlands maken, vraag ik me af.
    En onder welke noemer zou je dit boek nu moeten scharen, psychologische politiethriller? Ik weet het eigenlijk niet, misschien is “goede, lezenswaardige thriller” een betere aanduiding.

Dit boek
    Dit boek heeft wel iets specifieks door de verwijzing naar de mythologie, wat ik in andere Nederlandse thrillers nog niet ben tegengekomen. In België heeft Jo Claes ook enkele boeken daarmee geschreven, zoals “De Mythe van Methusalem”. De verwijzingen naar plekken in Rotterdam maakte het boek voor mij, als Rotterdammer, extra leuk.
    Dit debuut van Angelique Haak heeft een meer dan geslaagde thriller opgeleverd, waar er hopelijk nog meer van gaan volgen.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 122

1.Wat vind je van het plot?
    Bijzonder knap bedacht en heel spannend.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Prima opgebouwd, van het begin af aan heel spannend. Ik had een totaal andere potentiële dader voor ogen.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had verwacht dat Jennifer en Mike een leuk stelletje zouden vormen, huisje boompje, beestje. Dit einde had ik absoluut niet verwacht.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond dit boek van begin tot en met het eind bijzonder boeiend en had continue mijn aandacht en liet me niet meer los.
    5.Vind je de schrijfstijl van Angelique Haak prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind haar schrijfstijl bijzonder aangenaam. Leest vlot en gemakkelijk.
    6.Vind je Een nieuw begin een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ik vind Een nieuw begin een typische Nederlandse thriller met daarin bekende plaatsen, Het Kraalingse bos in Rotterdam, het platte Rotterdamse taaltje.
    7.Stel….Angelique Haak vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Angelique zijn?
    Dit boek is voor mij: mysterieus (vanwege de mythologie), indrukwekkend, boeiend, spannend.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    De Griekse mythologie, wraak op overspelige vrouwen, de wijze waarop de slachtoffers tentoongesteld worden.
    9.Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan Angelique Haak mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou het fijn vinden als er nog een vervolg op Een nieuw begin zou komen. Ik ben benieuwd hoe het nu verder met Jennifer gaat.

Ik heb ontzettend genoten van Een nieuw begin. Bedankt!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.