Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #2 Leesclub 51: Dwaalspoor Dwaalspoor, Na het lezen #2

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 79

Wauw lezer,

Ik heb uw reactie met een glimlach gelezen. Ik ben als een aap zo trots.
    Even over voetnoten. In Masterplan werkte ik er in het manuscript wel mee. Vooral voor afkortingen ed. In overleg met mijn uitgever hebben we ze er toen uit gehaald en eigenlijk zijm ze niet meer teruggekeerd. Ik moet even nadenken over uw feedback vwb de vertalingen.

Nogmaals bedabkt voor uw enthousiaste deelname. Ik word er blij van.

Fijne avond.

Gr

Pjotr

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 72

Het plot:
    Het was een goed opgezet verhaal. Aan het begin van het verhaal wordt je op het verkeerde been gezet. Pas na een hele poos begin je steeds meer door te krijgen wat er nou precies aan de hand is. De verschillende verhaal lijnen, die uiteindelijk bijelkaar komen maken dat het boek toch een verrassende wending neemt. Één wending zag ik niet aankomen, al had ik wel een vermoeden.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, al moet je je aandacht door het steeds wisselen van personages er wel echt bij houden
    Vind je de schrijfstijl vanPjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Pjotr Vreeswijk heeft een erg prettige schrijfstijl!
    Vind jeDwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, het speelt zich af in Rusland, Amerika en Iran waardoor het zeker niet Nederlands aanvoelt.
    Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Een spannende actie thriller.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit is een ander soort actie thriller, een verhaal wat nog niet eerder verzonnen is. Een keer geen bomaanslagen door terroristen maar een ander soort aanslag, weer eens wat anders!
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Bij volgende boeken niet nog meer personages gebruiken. (Bij dit boek was het precies genoeg) Het gespring tussen teveel personages geeft verwarring waardoor je een boek sneller weglegt omdat het te ingewikkeld word. Als je het boek dan weer oppakt moet je terug bladeren om het verhaal weer te kunnen begrijpen en dit is nooit een positief teken!
    Bedankt voor dit spannende boek, ik vond het erg goed!

Those who don't believe in magic will never find it.

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 85

De plot
    Wat vind je van het plot, structuur en het einde?
    In het begin dacht ik meteen al te weten dat die hele Natalia niet deugde en dat Alex wel heel goed van vertrouwen was. Dan wordt het plot vervolgens een bepaalde richting uitgestuurd en net wanneer je denkt te snappen waar het om gaat wendt het plot zich radicaal en blijken de loshangende draadjes van groot belang te zijn.
    De plot was dus uiteindelijk zeer verrassend en ook het einde zag ik niet aankomen. Behalve die Natalia dan. De ontwikkelingen in het plot verliepen tegen het einde zeer snel. Toen we van het verkeerde been waren afgeholpen 😉 vlogen we in sneltreinvaart over spoor dat Pjotr voor ons had uitgezet.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Over het algemeen vond ik het een spannend verhaal. Het had echter niet steeds mijn volle aandacht. De vele perspectiefwisselingen voelden niet altijd even natuurlijk aan en zorgen door een gevoel van chaos of zoals iemand anders hierboven opmerkte voor enige verwarring. Ik sluit me ook aan bij degene die opmerkte dat het niet duidelijk is waarom die machinisten nu omgebracht moesten worden. Ze wisten niet wat ze vervoerden en ze wisten niet wie hun opdrachtgever was. Ze werden gechanteerd om mee te werken. Het is me ook nog altijd niet duidelijk wie deze ingewikkelde afleidingsmanoeuvre in werking heeft gezet. Was dat Clay of Natalia? En hoe krijgen ze dat voor elkaar zonder geld? Of was het die Assadi? Toen ik snapte dat het een afleiding was moest ik toch even mijn wenkbrauwen fronsen. Dat superman-acties op het randje van geloofwaardigheid zitten vind ik geen probleem maar hier blijk ik toch wat meer moeite mee te hebben.

5. Vind je de schrijfstijl vanPjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het was heel makkelijk te lezen.

6. Vind jeDwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee , ik zie niet iets typisch Nederlands in het verhaal. Behalve misschien het calivinistische schuldgevoel van Alex. Het speelt zich ook niet in Nederland af.

7. Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Ik zou het een snelle, rechttoe rechtaan actiethriller noemen
    Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik kan niet direct iets unieks hieraan ontdekken.

9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik zou zelf graag ietsjes meer achtergrond of verdieping in personages zien. Dat houdt het wel boeiend en kan dat rustpuntje geven waar jullie het hierboven eerder over hadden.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 68

Het plot:
    1: Het plot is goed opgebouwd. Mooie verhaallijnen die aan het eind samenkomen. De spanning wordt goed opgebouwd en heeft een verrassend einde.

2: De structuur van het plot is prima. In het begin moet je even in komen omdat je meteen met meerdere verhaallijnen in aanraking komt maar naar mate je verder bent in het boek loopt het mooi en vloeiend in elkaar over. Je beleeft het verhaal zo van meerdere kanten.

3: Het einde had ik niet zo zien aankomen. Er worden mooie dwaalsporen uit gezet.

Algemeen:
    4: ik vond het zeker een boeiend verhaal en het had zeker mijn volle aandacht. Een actueel onderwerp mooi uitgewerkt en spannend. Moeilijk weg te leggen dus.

5: De schrijfstijl vind ik prettig. Het is goed te volgen. Ik moest wel even aan het begin in komen door de verschillende verhaallijnen.

6: Of Dwaalspoor een typisch Nederlandse roman is vind ik moeilijk te beoordelen. Wat maakt een roman typisch Nederlands? Het maakt mij ook niet zoveel uit. Als het maar lekker leest en spannend is en die elementen zijn in dit boek zeker aanwezig.

7: Dit boek vind ik actueel en realistisch. Het is goed te merken dat Pjotr weet waar hij het over heeft. Het is dus ook zeker wel geloofwaardig. Een lekkere actie thriller.

Dit boek:
    8: Ik vind dit boek zeker uniek omdat het over terrorisme en spionage gaat. Een zeer actueel thema wat je niet zo vaak tegen komt.

9: Mijn advies aan Pjotr. Ga zo door. Je schrijft heerlijk boeiend.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Dank je Ans. Kort en bondig. Mooi

Helma
    Bijdrager
    Post count: 17

De plot

Wat vind je van het plot?
    Heel verrassend! Die had ik eerlijk gezegd niet zien aankomen, daar heeft hij me steeds mee op het verkeerde been gezet.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De verschillende lijnen die hij beschrijft komen uiteindelijk mooi bij elkaar in een plot dat zoals ik hierboven al zei, niet verwacht had. Met toch nog een klein open einde voor wat betreft de persoon Lynn Diaz. En ik dacht nog even dat we met de introductie van deze nieuwe heldin definitief afscheid van Alex gingen nemen!

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, totaal niet! Het was een zeer verrassende twist op het eind!

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Vanaf pagina 1 zat ik er helemaal in en ik heb het in 2 dagen uitgelezen. Dus ja, ik vond het boeiend en geen moment van verslapte aandacht gehad!

Vind je de schrijfstijl vanPjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het las erg makkelijk weg! Geen ingewikkelde zinsconstructies of moeilijke woorden. Gewoon een heerlijke actiethriller.

Vind je Dwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Eigenlijk helemaal niet typisch Nederlands. Ik vond het eerder in de lijn van James Bond, Mission Impossible en Lara Croft (zoals Pjotr zelf ook aangeef voor wat betreft Lynn) liggen. Ik zag het al helemaal als film voor me.

Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Een mooie mix van spionage, avontuur en actie. Niet helemaal geloofwaardig, want de helden overleven steeds op miraculeuze wijze kogelregens en andere aanvallen, maar als je in het verhaal zit stoort dat totaal niet en komt het eigenlijk helemaal logisch over. Ik was dus ook bijna in shock toen Alex opeens helemaal niet onsterfelijk bleek te zijn.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is niet echt uniek, want er zijn natuurlijk veel meer actiethrillers. Maar het is zeker geen 13 in een dozijn. Er zit vaart in, het zijn interessante personen en onderwerpen en de plottwist vond ik erg goed bedacht. Eigenlijk erg beangstigend en hopelijk niet mogelijk in het echte leven.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Het enige advies dat ik zou willen geven is: ga asjeblieft door met schrijven, Pjotr. Omdat je zowel in je eerste als je tweede boek nog een klein beetje een open einde houdt wil je gewoon weten hoe het verder gaat met Alex, Suzanne, Lynn en natuurlijk Joubert. En hopelijk verras je me dan opnieuw met een mooi plottwist.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Zo Helma, hier word ik weer blij van. Je weet Dwaalspoor in ieder geval op zijn waarde in te schatten. Zoals jij het las, heb ik het ook bedoeld. Lekker leesvoer zonder moeilijke toestanden.

Ik vond het fijn je reactie te lezen.

Dank je

Pjotr

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 105

De plot
    Weer een super spannende actiethriller. Met verschillende verhaallijnen op verschillende plaatsen die uiteindelijk mooi bij elkaar komen. Niet alleen Alex en Suzanne zijn op een Dwaalspoor gezet, maar ook de lezer. Vooral ook einde, je verwacht dat Ales en Suzanne elkaar gaan zien en nog wat gaan uitpraten? Maar nee, Suzanne heeft het te druk. En Lynn Diaz is er ook al weer snel vandoor, haar taken zitten er nog niet op…! Heerlijk spannend van Epiloog tot en met Proloog. Maar ook het Nawoord van Pjotr vind ik superleuk om te lezen: de overwegingen van de auteur en hoe het verhaal en de personages zijn ontstaan. Dat lees je niet vaak.

Algemeen
    Het boek had steeds mijn volle aandacht en heeft mij zeker van begin tot eind kunnen boeien! Zoals al aangegeven vond ik het verhaal niet lastig om te volgen doordat duidelijk wordt aangegeven waar het zich afspeelt. Heerlijk zo’n rollercoaster van gebeurtenissen! Ik vind Dwaalspoor geen typisch Nederlandse thriller, het speelt zich niet eens in Nederland af, maar over de hele wereld! Met ook hoofdpersonages van verschillende nationaliteiten. Tja, ik merk dat ik het woord al vaak gebruikt heb, maar dat hoort voor mij dan blijkbaar bij de typering: een rollercoaster van gebeurtenissen, een echte actiethriller!

Dit boek
    Voor mij heeft dit boek wel iets specifieks, ken zo verder geen actiethrillers zoals deze, maar dat kan aan mij liggen. Zie veel meer politiethrillers of advocatenthrillers.
    Dus Pjotr: ga aub door met schrijven en laat ons binnenkort weer nieuwe avonturen beleven met Alex, Suzanne en Lynn!

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 37

De plot

1.Wat vind je van het plot?
    Letterlijk en figuurlijk een dwaalspoor. Vanwege deze titel wist ik wel dat het een heel stuk anders in elkaar zou zitten dan dat het leek! Dat het deze kant op zou gaan had ik dan weer niet verwacht en vooral het tempo en de spanning deden het plot zeer ten goede.

2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Spannend, misleidend en met een sneltreinvaart geschreven.

3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, ik had nog wel wat konijnen uit de hoge hoed verwacht en die kwamen ook zeker! Maar de omslag van Natalia en de misleidingen wat betreft de treinen met nucleair materiaal waren dingen die ik niet had aan zien komen!

Algemeen

4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, het onderwerp is interessant en ook bangelijk realistisch. Het toont toch aan dat er een hoge mate van kwetsbaarheid zit in de wereldwijde automatisering en dit beangstigd mij af en toe wel. Vooral het 2de deel van het boek had mijn volle aandacht, ben hier dan ook als een bezetene doorheen gegaan!

5.Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Vlotte, makkelijke schrijfstijl. Minpunt waren toch wel de vele schrijffouten/drukfouten, dan raak ik af en toe een beetje in de knoop.

6.Vind jeDwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Nee, integendeel. Qua onderwerp vind ik het alles behalve een Nederlandse thriller. Het lijkt hier juist een onderwerp waarover men hier moeilijk durft te schrijven en Pjotr springt hier goed op in. Qua schrijfstijl en vaart heeft het veel weg van een Amerikaanse, Engelse thriller. Ook het feit dat het verhaal zich erg internationaal afspeelt doet niet direct denken aan een Nederlandse thriller.

7.Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Spannend, realistisch, boeiende thematieken en een tikkeltje beangstigend.

Dit boek

8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Zoals veel actiethrillers gaat het over een (anti)-held die de wereld moet redden en hierbij op allerlei problemen stuit met achtervolgingen, schietpartijen, gevechten etc. als gevolg, dus wat dat betreft niks unieks. Het onderwerp (een allesbeheersende computer waar een hack van terroristen op dreigt) en het dwaalspoor met de treinen met nucleair materiaal maken het echter weer wel tot een unieke thriller voor mij.

9.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga zo door en laat Alex vredig en goed herstellen! 😉

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.