Home Forums Leesclub 51: Dwaalspoor Dwaalspoor, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 697
    #10072 |

Na het lezen #2 

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl vanPjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind jeDwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

Plot
    Ik vind de verhaallijn echt geweldig. En was totaal op het verkeerde been gezet. Top gedaan Pjort. Ik zal geen spoilers weggeven maar laat je verrassen zou ik zeggen. Je hebt overduidelijk studie gemaakt van nucleair materiaal en de zin en onzin ervan. Ook de spoorwegen en de nut en noodzaak ervan bij terrorisme is goed gebruikt. Maar de wending aan het einde echt goed gevonden. Hoewel ik twijfel hoe mee werkend bepaalde regiems zijn die je gebruikt.

Algemeen en dit boek
    Het verhaal was absoluut boeiend. Ik betrapte mezelf erop dat ik opeens van 40% in het boek bij 85% was aan beland en me echt afvroeg hoe dat zo snel gegaan was. De stijl is echt prettig. En heel makkelijk en goed toegankelijk. Wederom net als met Masterplan geen heel moeilijke verhandelingen (had net Dan Brown gelezen – dus dit was een verademing 😊 ). Als in de eerdere leesclub : nee dit is geen Nederlandse roman. Maar wel een prima Nederlandse schrijver. Ik waardeer enorm dat erg geen extreem grof taalgebruik is en over sekse scenes zoals we nog al eens tegen komen bij sommige NL producten. Dit is een schrijver die gewoon met twee benen op Haagse bodem staat en uit zijn hart en een beetje fantasie schrijft. De typering is daarom ook een fantasievolle waarheidsgetrouwe benadering van de werkelijkheid van de voor ons onzichtbare spionage wereld. En ja, natuurlijk zijn er meer van dit type boeken maar Pjort zet het weer eens heerlijk met een stukje Hollandse nuchterheid neer. Advies is dan ook blijf jezelf maar als het echt aan mij ligt werk dan je karakters meer uit zodat ik me er meer mee kan identificeren of ‘verliefd’ op kan worden.

Jara Lee
    Bijdrager
    Post count: 43

De plot:

Het boek doet zijn titel eer aan. Als lezer werd ik constant op het verkeerde been gezet. De wegen leidden steeds naar de verkeerde persoon. Over nucleaire zaken weet ik eigenlijk niets.
    Maar er was constante spanning tussen de regels door. Dat daagde uit om door te lezen om te willen weten hoe het afloopt.
    De uiteindelijke plot was voor mij een complete verrassing. Die zag ik niet aankomen. Goed dus! Daar hoef ik niet lang over na te denken.

Algemeen:
    Dit verhaal was heel boeiend en vroeg ernaar om uit gelezen te worden! Toch moest ik wel geconcentreerd lezen omdat ik helemaal niets wist van nucleaire zaken. Ik moest wel opletten wie van welke partij waarbij betrokken was….hopelijk ben ik nu nog te volgen 🙂
    De schrijfstijl is aangenaam. Niet al te moeilijke taal dus heel toegankelijk. Als ik niet geweten had dat het om een Nederlandse schrijver ging, zou ik denken aan een buitenlandse actie thriller. Dat was voor mij de totale verrassing na het lezen van zowel Masterplan als Dwaalspoor. Ik heb ze achter elkaar, kort na elkaar gelezen voor deze leesclub. Omdat ik dan de personages beter wil kennen, heb ik gelijk het andere deel meegepakt. Ik ben een snelle lezer en doordat er veel actie was, nodigde dat ook uit om snel te WILLEN lezen met grote nieuwsgierigheid naar de afloop.
    Voor mij was dit wel degelijk een geloofwaardig verhaal. Misschien omdat ik zelf weinig kennis van zaken heb. Wel heb ik zelf ook een grote fantasie en zou ik me zomaar voor kunnen stellen dat dit soort dingen stiekem wel gebeuren in de wereld! Dus voor mij was het geloofwaardig.

Dit boek:
    Het boek was uniek omdat ik het totaal niet verwacht had een dergelijke actie thriller van Nederlandse bodem. Mijn advies aan Pjotr is absoluut doorgaan! Ik kan niet wachten op de volgende, als die er komt.
    Ik heb niets negatiefs kunnen ontdekken eigenlijk en over fouten heb ik heen gelezen. Bij een goed verhaal vind ik dat niet zo belangrijk. Ik heb genoten! 🙂

Wilma
    Bijdrager
    Post count: 74

De plot

Wat vind je van het plot? Het is lastig wat over het plot te zeggen zonder teveel te verklappen. Ik zou zeggen laat je overrompelen. Door de wisselingen wordt je meegenomen in waanzinnige achtbaan.
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het knap gedaan. Door twee sporen te volgen, Alex en het spoor van de trein met nucleair materiaal en dit heel knap te verweven werd je steeds weer op het verkeerde been gezet en wilde je verder lezen. Heel knap gedaan. Een beetje zoals buitenlandse actie-thrillers.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee dit einde zag ik niet aankomen. Hoewel ik aan het einde wel dacht zou ze wel te vertrouwen zijn, klopt dit wel. In die zin vermoedde ik wel wat, maar dit einde, nee.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Absoluut boeiend, het boek moest gewoon uitgelezen worden maar tegelijk wilde je niet dat het afgelopen was.
    Vind je de schrijfstijl vanPjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is prettig en begrijpelijk geschreven, korte hoofdstukken, niet teveel beschrijvingen, prima voor een actiethriller.

Vind je Dwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee het is geen typische Nederlandse roman. Ik denk dat het door de stijl komt en ook omdat het niet echt in Nederland speelt. Sommige dingen zijn wel erg toevallig en voor mijn gevoel niet echt realistisch maar dat is zeker niet storend.
    Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn? Actie-thriller.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Het is wat mij betreft voor Nederland, vrij uniek. Ken weinig Nederlandse schrijvers die zo goed actiethrillers kunnen schrijven.
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Mijn advies is, ga vooral zo door met schrijven! Ik vind het ook knap dat je het commentaar op je eerste roman ter harte hebt genomen en daarmee dit boek aangepast (tenminste dat heb ik gelezen). Dat vind ik knap, niet arrogant denken ik doe toch wat ik zelf leuk vind.

roodkapje
    Bijdrager
    Post count: 58

De plot
    1. Wat vind je van het plot? Goed uitgewerkt plot, die je zoals de titel al aangeeft zelf ook op een dwaalspoor zet. Ik voelde me soms net in een achtbaan zitten met de vele ontwikkelingen. Jammer, dat de rol van Lynn en Judas niet verder toegelicht werden.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? De spanning was continue aanwezig. De 2 verschillende sporen kwamen uiteindelijk mooi samen. Door de korte hoofdstukken en de plaats/land aanduiding erbij kon je goed volgen waar het verhaal zich afspeelde.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het einde niet verwacht, door de ontdekking in de badkamer had ik al wel iets aan zien komen, alleen het einde was toch wel onverwacht. En ergens verwacht ik een vervolg.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal had steeds mijn volle aandacht en ik vond het lastig om weg te leggen, omdat ik wilde weten hoe het verder ging. De scenes deden reëel aan.

4. Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?

De schrijfstijl is goed toegankelijk en nodigt uit om door te lezen.

5. Vind je Dwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik weet niet of ik het echt een typisch Nederlandse roman zou willen noemen. Het had ook door iemand van niet nederlandse oorsprong geschreven kunnen zijn.

6. Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Dit boek is geloofwaardig, typische actiethriler.
    8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Meerdere schrijven gebruiken korte hoofdstukken met scenes die zich op verschillende locaties afspelen.

9. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ga zo door. Ik heb genoten en wil wel het vervolg lezen.

yv87
    Bijdrager
    Post count: 43

De plot
    – Wat vind je van het plot?
    Erg verrassend en goed. Had geen idee waar het heen zou gaan, wat de spanning echt goed deed.

– Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Prima. Zou niet weten hoe ik dit anders kan verwoorden.

– Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had het echt niet aan zien komen. Er waren wel gedachtes, maar ik was ondertussen al zo vaak op het verkeerde spoor gezet, dat ik mijn eigen mening niet meer vertrouwde.

Algemeen
    – Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ja, absoluut! Was erg benieuwd of de verschillende verhaallijnen bij elkaar zouden komen and if so, hoe!

– Vind je de schrijfstijl van Pjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Op het begin van het boek las ik uiterst geconcentreerd, maar ik merkte dat het automatisch meedenken van mezelf in de clinch lag met het boek. Daarom heb ik het boek gelezen alsof er een film voor me afspeelde en dat was een goed advies van mezelf. De schrijfstijl vond ik fijn, al had er wel af en toe een tikkeltje rust in gemogen. Gewoon om jezelf als lezer even iets adem te kunnen laten halen.

– Vind je Dwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Een roman zou ik het sowieso niet noemen. Typisch Nederlands? Weet ik eigenlijk niet, denk dat ik te weinig ervaring met Nederlandse auteurs heb om hier echt een goede mening over te vormen. (al ben ik goed onderweg hoor, haha!)

– Stel… Pjotr Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Actie, snelheid.

Dit boek
    – Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik lees niet veel actieboeken, dus voor mij was dit zeker iets nieuws. Vaart in verhalen ken ik wel, maar in zo’n sneltrein zoals in Dwaalspoor kende ik nog niet.

– Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Pjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Mijn eerste advies: blijf asjeblieft schrijven!! Ten tweede zou ik het niet zozeer een standalone noemen maar echt onderdeel van een reeks. Ik heb echt het gevoel dat ik iets heb gemist en dat was voornamelijk in de relatie van Suzanne en Alex. Niet zozeer tijdens het lezen, maar wel door het nawoord. En dat vind ik toch bij het boek horen. Ik heb ontzettend genoten van dit boek, maar heb het idee dat ik dat nóg meer had gedaan als ik eerst Masterplan had gelezen.

Oh, en nog een dingetje: Pjotr, blijf ook absoluut zo lekker betrokken bij je boeken en leesclubs! Van elk antwoord zit ik ontzettend te genieten en heb hierdoor echt het gevoel gekregen dat je boeken je kinderen zijn. En dat is zó fijn! Ik heb je misschien zelfs heel stiekem tegen een vriendin “heerlijke eerlijke vent” genoemd, hahahahaha. Echt, ik geniet zo van de antwoorden die je geeft in deze leesclub!

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager
    Post count: 79

Hoi Yv,

Zoals jij van mijn betrokkenheid in de leesclub heb genoten, zo blij was ik met jullie enthousiaste reacties en feedback.

Ik neem van al die opmerkingen zeker wat nee naar mijn volgende boek. Ook wat jij noemt, die kleine adempauze’s. Daar ga ik wel wat mee doen.

Uiteraard kom ik helemaal aan het einde nog even bij jullie allemaal terug over mijn ervaring met deze leesclub.

Voor nu, bedankt voor je reactie weer. Top

Groetjes Pjotr

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 45

De plot
    1. Wat vind je van de plot ?

Ik vind wel dat het boek een goed opgebouwde plot heeft. heel spannend verteld ook. Er waren wel verschillende personages door mijn gedachten gegaan, maar toch bleek het verhaal uiteindelijk nog een verassend einde te kennen.

2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot ?

Het plot is goed opgebouwd, verrassend uitgewerkt. Wel is het zo dat door het snel afwisselend veranderen van locaties en personen ik er eigenlijk niet achter ben gekomen waarom de machinist vermoord is en door wie en waar. Ging me eigenlijk allemaal wat te snel.

3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Ik was heel erg opgelucht dat Alex uiteindelijk toch niet dood was. Gelukkig was er dus redding nabij op ‘t laatste nippertje. neen ik had dit einde niet zien aankomen. Zonder spoilers te vermelden was ik heel verbaasd zelfs , en dat is altijd heel erg leuk aan een boek.

Algemeen
    4. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht ?

Het boek leest vlot weg. Er zijn een aantal hoofdstukken die heel erg vlot lezen. Soms had ik wel moeite met volgen omdat gebeurtenissen elkaar in sneltempo opvolgen, het altijd verspringen naar personen in andere plaatsen, maakte het verhaal soms nogal verwarrend .

5. Vind je de schrijfstijl prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moet je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen ?

De schrijfstijl is prettig, beeldend geschreven, duidelijke taal. Enkel de sneltreinvaart en de verschillende plaatsen maakten het verhaal soms nogal gecompliceerd.

6. Vind je dwaalspoor een typisch Nederland roman ?

Het betreft hier een zeer actueel onderwerp, maar komt mij niet echt over als typisch Nederlands. Er worden zowel anekdotes verteld die plaats vinden in Nederland, dan wel in België, dus neen, niet echt heel typisch Nederlands.

7. Stel Pjotr vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, wat zou je antwoord zijn ?

Een echte actiethriller, voor de liefhebber dus.

Dit boek

8. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek uniek?

Het is een goed verhaal, wordt beeldend omschreven, klinkt heel vaak heel erg spannend, je kan het moeilijk wegleggen, is zeer snel uit, is gebaseerd op een heel sterk actueel onderwerp, dus ja, is wel een uniek boek in dat opzicht.

9. Zou je tenslotte nog een goede raad aan Pjotr mee willen geven ? Hoe zou je advies luiden ?

Misschien toch wel de karakters iets meer uitdiepen. Maar ook bedankt voor het leesplezier en de snelle reacties op dit forum!

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

En ik reageer wel snel. Komt vooral door jullie enthousiaste inzet. Werd er blij van.

Bedankt ook voor je feedback. Ik zal zeker nadenken over de adempauzes in mijn derde boek.

Gr

Pjotr

Annemie S
    Bijdrager
    Post count: 45

En ik reageer wel snel. Komt vooral door jullie enthousiaste inzet. Werd er blij van.

Bedankt ook voor je feedback. Ik zal zeker nadenken over de adempauzes in mijn derde boek.

Gr

Pjotr

Super de superleuk dat er al over een derde boek nagedacht wordt! Ga ik heel zeker lezen…..

Severine
    Bijdrager
    Post count: 62

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het plot is heel goed, het zit mooi in elkaar. Ook het thema sluit mooi aan bij hedendaagse problematieken.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    De structuur is zeer goed. Pas op het einde weet je hoe het in elkaar zit. Het boek wisselt ook na enkele hoofdstukken van personage. Je leest over Lynn, daarna Alex, en zo is er een mooie wisselwerking die zorgt dat de spanning goed in het verhaal blijft. Het begin van het boek kun je ook pas goed begrijpen eenmaal je het boek uit hebt.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    De spion had ik wel door, maar de rest had ik zeker niet zien aankomen.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Absoluut, ik wilde steeds verder lezen, mijn aandacht was volledig op het boek gefocust.

Vind je de schrijfstijl vanPjotr Vreeswijk prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Pjotr heeft een aangename en vlotte schrijfstijl. Het las heel vlot en ik zag de beelden zo voor mij.

Vind jeDwaalspoor een typisch Nederlandse roman? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Niet echt, niet veel NL auteurs schrijven zo’n actiethriller. En aangezien het zich grotendeels in België, Spanje, Iran,… afspeelt, kan het zo een boek zijn van een internationale bestseller auteur. Dit boek is even goed (en zelfs nog beter) dan actiethrillers van o.a. Brad Thor, Tom Clancy, etc.

Stel….Pjoter Vreeswijk vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Pjotr zijn?
    Super spannende actiethriller!

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het concept best uniek, er zijn vrij veel actiethrillers, maar het gebruik van de trein als afleidingsmanoeuvre vind ik erg goed gevonden.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aanPjotr Vreeswijk mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Zeker verder blijven schrijven aan deze serie!!

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 186

De plot
    Het plot was bijzonder, ik had et wel in de gaten, mede omdat ik veel misdaad lees, en Pjotr in Masterplan ook een bijzonder plot had. Dit plot vond ik nog veel beter en heel goed uitgewerkt. Ik had lang niet alles verwacht en ben blij verrast geweest en nee ik kan ook niet vertellen waarom want dan geef ik spoilers weg.

Algemeen
    Vanaf het eerste hoofdstuk was ik geboeid door de verhaallijnen, de korte hoofdstukken smaakte naar meer en soms vond ik het jammer dat ik weer moest overschakelen. Vreeswijks stijl is gemakkelijk leesbaar, hij legt veel uit, dat hoeft niet altijd maar het is prettig, je denkt niet zoveel na, dat wil je ook niet, want de avonturen van de hoofdpersonen zijn veel te belangrijk. Dwaalspoor is een waardige opvolger van Masterplan maar niet Nederlands hoor, een Amerikaan had het ook kunnen schrijven, want zijn actiethrillers zijn spannend met heel veel actie en reactie. Dwaalspoor is zoals ook al in het verhaal voortkomt voor een lezer een trein die op snelheid komt en doordendert en er voor zorgt dat je niet uit de trein wil stappen voor je bij het eindstation bent.

Dit boek
    Nee hoor, het zijn de boeken van Pjotr Vreeswijk en enkel in zijn soort. Het unieke is de actie en de spanning. En ik ben heel benieuwd naar zijn derde boek.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Bedankt voor mooie reactie en goede score. Zeker omdat je ook Masterplan hebt gelezen. Was voor mij behoorlijk spannend hoe Dwaalspoor in vergelijking met dat boek zou worden gelezen.

Helemaal top. Bedankt voor je deelname alvast.
    Pjotr

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hoi Severinne,

Wou wat een enthousiasme zeg. Brad Thor en Tom Clancy? Wauw Thanks. Wat een compliment. Zo krijg ik ze niet vaak. Maar ga er niet van naast m’n schoenen lopen hoor. Het geeft me eerder moed om verder te schijven en nog meer vrijheid te ervaren.

Dank

Pjotr

lezer
    Bijdrager
    Post count: 30

Dat de held nog maar x aantal dagen heeft om het einde van de wereld te voorkomen is niet echt origineel, ik beschouw het eerder als een basiskenmerk van dit soort superspannende spionagethrillers. Dat er meerdere treinen met nucleair afval voor zouden gebruikt worden is wel uniek en de uitwerking ervan al helemaal. Toch zag ik al snel een aantal bezwaren om dit plan te laten lukken. Ik was dan ook erg benieuwd hoe de schrijver dat zou oplossen.
    Maar plots bleek dit allemaal slechts afleiding en zaten we in de wereld van computers, elektronisch bankieren en de EUSSR als big brother. Een onverwachte wending en veel te realistisch voor mijn gemoedsrust. Dat had ik totaal niet zien aankomen en los van de plotwending werd het ritme zo mogelijk ook nog eens opgevoerd – je hoort de klok tikken.

Een erg boeiend verhaal dat steeds mijn volle aandacht had. Kon ik het in het begin nog wel wegleggen, dan lukte dat in het tweede deel niet meer.
    Ik werd zodanig meegesleept door het verhaal dat ik nergens anders op gelet heb. Ik moest zelfs terugbladeren en een aantal fragmenten opnieuw lezen om iets over de stijl te kunnen zeggen.
    Een prettig en makkelijk leesbaar boek, begrijpelijk zodat je er niet te veel bij moet nadenken en de spanning garandeert de concentratie.
    Ik vind Dwaalspoor absoluut geen typisch Nederlandse roman, eerder een Amerikaanse thriller uit de jaren 70 maar dan in een modern kleedje en met meer feitenkennis. Een razend spannende spionage thriller.

Abstract bekeken volgt dit boek goed de krijtlijnen van een spionagethriller met einde-van-de wereld thema. Het eigenlijke plot (x2) en de superieure schrijfstijl, waarmee het boek met kop en schouders boven andere thrillers uit het genre uitsteekt (en zeker niet alleen nederlandstalige), maakt het uniek.
    Mijn advies aan Pjotr:
    Tijdens het lezen leek het wel of er een film meeliep in mijn hoofd. Ik zou zeggen: probeer de filmrechten aan Hollywood te verkopen.
    Een fijn detail vond ik de woorden in de plaatselijke taal die hier en daar voorkomen. Maar de vertaling er vlak na is een afknapper. Waarom geen voetnoten voor de vertaling? Het Russisch – dat ik niet machtig ben – werd dan weer niet vertaald en heb ik door Google moeten halen…
    Conclusie: Doe zo verder. Lynn, Suzanne, Alex en Joubert verdienen het. Uw lezers hopen het.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.