Home Forums Leesclub 51: Dwaalspoor Dwaalspoor, Na het lezen #1

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Volgens mij krijgen ze daar niet de kans voor. Er zit zoveel actie en spanning in het boek. Het is ook niet nodig. Het leuke aan een serie is vaak wel dat als je een volgend boek uit de serie leest dat de personages geëvolueerd zijn.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Suzanne denk ik. Een echt regelneef, dingen uitzoeken, controleren, nakijken, uitpuzzelen. Dat zijn eigenschappen die ik zelf herken bij mezelf en daarom kan je je er dan mee identificeren.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik kan niet bedenken, wat mij betreft is het erg evenwichtig opgebouwd.

De auteurs

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Korte hoofdstukken, makkelijke stijl houden de actie erin. Geen lange verhalen en uitleg dat zou de snelheid uit het verhaal halen.
    Dwaalspoor is het tweede boek van Pjotr Vreeswijk. Ga je de vorige en volgende boeken van hun ook lezen?
    Zeker weten ben nu wel heel benieuwd naar Masterplan!
    Dwaalspoor is het tweede avontuur met Alex De Klerck in de hoofdrol. Vind je dat Pjotr de serie moet voortzetten? Wat mij betreft wel, maar ik snap dat dat afhangt van de inspiratie van de schrijver. Naar mijn mening zitten er nog voldoende stof in.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 134

De karakters
    Ik vind persoonlijk dat ik Alex niet echt beter heb leren kennen. Hij is een en al actie maar wat hem persoonlijk drijft komt niet naar voren. Een beetje info over zijn relaties met de dames in het boek maar dat was als grotendeels bekend uit Masterplan. Alex evolueert dus niet en dat vind ik wel jammer eigenlijk. Lynn is nieuw een prachtige mysterieuze dame die vrijwel alles kan. De droom van elke James Bond want hiermee wint hij nog makkelijker elke strijd. Suzanne de computernerd is allemaal maar wijzer geworden en heeft een andere baan. Ook de bazen blijven redelijk op de achtergrond. Van Henry leren we iets over zijn opkomst maar dat is ook wel alles. Ik mis toch wel de persoonlijke noot in het geheel, de herkenbaarheid en wordt niet echt aangetrokken om me in een van de personages in te leven. Ik heb hierdoor geen echte favoriet hoewel ik natuurlijk best wel eens Alex en Lynn zou willen ontmoeten. De verhalen blijven natuurlijk geweldig van hun belevenissen, daar komen we een paar avondjes in de kroeg wel mee door. Qua veranderen kan ik daarom alleen maar opmerken dat Alex en Lynn en natuurlijk Suzanne best gewoon wat meer van zichzelf mogen gaan laten zien.

De auteur
    Pjort je schrijft een heerlijke snelle actiethriller vol van spionage en militaire actie. Ik vind je schrijfstijl erg toegankelijk en het boek las best wel lekker weg. Deel drie of een andere opvolger van je is iets waar ik zeker naar uit kijk gewoonweg omdat het boeken zijn waar je niet heel erg veel bij hoeft te denken. Ik ben zeker voorstander van Alex – deel drie. Ik denk dat Alex echt naar de USA moet. En met Suzanne de strijdt moet aangaan met hackende russen die een presidentskandidaat willen vermoorden of een kerncentrale overnemen of zo iets…. Waarbij Lynn vanuit het Kremlin met de computer van een of andere generaal aldaar de russen ontmaskerd. Maar ja, ik ben geen schrijver dus ik laat me verrassen en ben benieuwd.

Ans Stier
    Bijdrager
    Post count: 56

De karaters zijn goed uitgewerkt. Het eerste boek van Pjotr had ik niet gelezen maar dit was geen belemmering om in het verhaal te komen en de personages te leren kennen. Je hebt al snel in de gaten dat Alex en Suzanne fanatiek zijn om het probleem op te lossen. Natalia lijkt ook goed te willen helpen maar blijkt later toch haar eigen belangen te hebben. Deze ontwikkeld zich dus in een andere persoonlijkheid met slechte bedoelingen.

Mijn favoriete personage is Alex. Een man die zijn doel nastreeft en berijd is tot het uiterste te gaan om de problemen die zich voordoen aan te pakken en het kwaad te bestrijden.

De personages zijn prima uitgewerkt ik zou niet weten wat daar aan veranderd zou kunnen worden. Wat mij betreft is het goed zo.

De schrijfstijl past zeker goed bij het verhaal. Twee verhaallijnen zijn mooi uitgerwerkt. Vanuit de terrorist wordt het duidelijk wat er speelt en ook aan de kant van Alex, Suzanne en Natalia. Lynn speelt ook een grote rol in de verhaallijn en aan het eind van het boek komt dit mooi bij elkaar.

Dit boek van Pjotr is mij prima bevallen. Een fijne schrijfstijl, diepgaand en spannend. Zijn vorige boek zou ik ook graag lezen en zijn komende boeken ook. (Pjotr mocht je nog een recensent zoeken voor je boeken dan wil ik ze met plezier lezen en recenseren 😉

Deze serie mag wat mij betreft zeker voortgezet worden!

lezer
    Bijdrager
    Post count: 30

De karakters evolueren niet echt, maar wel de perceptie die we er van krijgen.
    Natalia natuurlijk van goed naar slecht.
    Fred van (schijnbaar) slecht naar minder slecht (eigenlijk eerder zwak maar hij is nadien wel de zondebok).
    Bij Alex zie ik voor en na de moordpoging wel een echte evolutie, hij wordt introverter, denkt meer na. Al is dat misschien maar tijdelijk. En de gelegendeheid om anderen ook even op de voorgrond te laten treden. Ik heb toch de indruk dat hij er innerlijk door geraakt wordt. Een tweede trauma dat hij moet verwerken en verder meedragen (eerste is Suzanne).

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Uiteraard zijn er de helden waar je mee meeleeft, en dan vind ik het moeilijk kiezen tussen Alex, Joubert en Lynn. Maar de persoon die mij het meest raakte – omdat hij zo tragisch menselijk getekend werd – is de machinist Michail. Een gewone man die een klein risico wil nemen om zijn bestaan iets te verbeteren en dan onafwendbaar op zijn noodlot afstevent. Met als dieptepunt (los van zijn zinloze dood door paniek) wanneer op zijn kop wordt geplast en dat zijn geluk betekent.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee. En er is gelukkig nog ruimte om ze in volgende verhalen verder uit te werken.

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja. Past perfect tussen de grote schrijvers van spionagethrillers. Debuut is hier absoluut niet meer van toepassing. Ik vraag me wel af wat het effekt zou zijn als de hoofdstukken langer waren – 40 ipv 80 perspectiefwisselingen. Maar misschien vermindert dan de snelheid te veel en dat zou jammer zijn.
    Ik ga zeker Masterplan en alle volgende boeken van Pjotr Vreeswijk ook lezen.
    Dwaalspoor is het tweede avontuur met Alex De Klerck in de hoofdrol. Vind je dat Pjotr de serie moet voortzetten?
    Absoluut. Judas moet nog uit de verf komen!

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager
    Post count: 79

Hai Lezer.

Ik had nog niet kunnen reageren. Bedankt voor je feedback. Je was de enige die de machinist noemt. Dat vind ik opvallend. Leuk dat juist die personage, eigen in het sub verhaal, je aandacht trok.

Ik ga er niet veel over zeggen maar Judas komt in de toekomst zeer zeker uit de verf. Daar Kun je op rekenen.

Veel dank voor je bijdrage.

Groeten

Pjotr

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 48

De karakters
    1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Nee, de karakters zijn vrij statisch. Misschien dat ik dat anders zou beleven als ik ook het eerste boek zou hebben gelezen. Hier hebben we te maken met Alex, een man die gebukt gaat onder schuldgevoelens. En dat verandert niet. Ook de andere karakter smaken weinig ontwikkeling door. Alleen lijkt dat soms zo zoals in het geval van Natalia. Ons beeld klopt niet omdat we niet alle info hebben. De enige die dit wel wist was Pjotr maar die hield het zo lang mogelijk voor ons geheim.

2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Ik ga ook helemaal voor Suzanne. Ik ben te oud om me te identificeren met Lynn. Ik moet het niet meer hebben van mijn supergetrainde ( haha!) lijf en mijn killersvaardigheden. Maar mijn verstand werkt nog en over de nieuwe supercomputer heb ik pas nog een boek gelezen. ( tip Pjotr: de quantumcomputer, die berekent in 1 week net zoveel als een gewone computer in 13 miljard jaar zie het boekje van George van Hal: Titel De quantumcomputer. Ook voor leken)

3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik hoop dat Alex uit zijn dip komt want zijn schuldgevoelens maken hem een beetje sloom. Hij komt ook niet altijd even snugger over. In zo’n dip kan hij beter een tijdje gaan vissen in het Amazone gebied.

De auteurs
    4. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja dit is een actie thriller. Plotwendingen en wisseling van vertelperspectief horen daar bij. Je kunt natuurlijk wel nog kiezen voor meer achtergrondinfo ( wat Pjotr niet doet) maar de helden blijven altijd een beetje een soort superman. Zelfs 3 Seconden van Roslund en Hellstrom kennen een actie held die zo is. Maar dat dikke boek kent veel maatschappijkritiek en achtergrondinfo waardoor het een wat complexer boek wordt. En de personages worden psychologisch meer uitgediept. Dit is een eenvoudige en snelle actiethriller waar je als een speer doorheen gaat ( al deed ik er wat langer over maar dat lag niet aan het boek)

5.Dwaalspoor is het tweede boek van Pjotr Vreeswijk. Ga je de vorige en volgende boeken van hun ook lezen? Jawel, als ik er de tijd voor vind.

6.Dwaalspoor is het tweede avontuur met Alex De Klerck in de hoofdrol. Vind je dat Pjotr de serie moet voortzetten?
    Jawel maar Alex mag of met pensioen en we gaan vrolijk verder met Lynn Croft en haar Judas organisatie of Alex wordt leidinggevende bij Operations. Er is tenslotte een gat gevallen. Maar ik begrijp dat hij eerst een jaartje gaat herstellen. Dat vissen is misschien toch nog niet zo’n slecht idee.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Hoi Saskia,

Ik denk dat Alex inderdaad een tijdje gaat vissen. Lijkt mij heerlijk in ieder geval.

Bedankt voor je bijdrage. Ik kan uit je opmerkingen niet helemaal opmaken of je het een fijn boek vindt.

Ik hoop het in ieder geval wel.

Groetjes

Pjotr

Saskia
    Bijdrager
    Post count: 48

Hoi Pjotr,
    Ik vond het prettig om te lezen maar ben ik helemaal ondersteboven en flabbergasted. Het was voor alsof ik naar een James Bond film keek ( in boekvorm) en dat vind ik altijd een aangename verpozing. Dus je hebt me goed vermaakt en me naar een spannend einde toegeleid. De grootste voldoening beleefde ik toen die zak van een Clay loon naar werken kreeg.

Pjotr Vreeswijk
    Bijdrager

Dat is fijn om te horen. Blij dat je je vermaakt hebt. Dat is voor het voornaamste.

Bedankt voor je reactie.

Groetjes

Pjotr

MissyP
    Bijdrager
    Post count: 77

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren? Uiteindelijk speelt het verhaal zich natuurlijk in een kort tijdsbestek af, waarin heeeeel veel gebeurt. De hoofdrolspelers leer je daardoor niet ineens veel beter kennen, maar dat verwacht ik in zo’n rollercoaster ook niet echt. Doordat Alex en Suzanne elkaar in dit verhaal niet eens in levende lijve hebben gezien en gesproken blijft het voor een eventueel vervolg alvast lekker spannend, wat mij betreft. Lynn Diaz blijft super geheimzinnig met de Judaslijst. Ook weer een mooie opening naar nieuwe boeken!
    Mijn favoriet? Tja, toch eigenlijk wel Alex, met hem beleef je het grootste deel van het verhaal, je leest het meest zijn gedachten. Maar ik vind het zeker leuk dat er nog een vrouwelijke held bij gekomen is in dit boek! Zou in de toekomst graag meer van Lynn te weten komen. Maar aan geen van de personages zou ik iets veranderen, ik ben niet de auteur, slechts de lezer.

De auteur
    Ik vind het heerlijk zoals Pjotr schrijft. Het is een rollercoaster, maar door boven de stukjes duidelijk aan te geven waar het zich afspeelt en bv “twee jaar eerder” is het allemaal goed te volgen. Past ook perfect bij een actietriller.
    Het vorige boek van Pjotr had ik ook al met veel plezier gelezen (vandaar dat ik zo graag aan deze leesclub mee wilde doen) en ik zal zeker volgende boeken van hem gaan lezen! Graag zou ik daarin ook weer Alex de Klerck tegenkomen, want ik ben nog lang niet op hem uitgekeken! En ook Suzanne en Lynn zou ik graag weer terug zien komen in volgende boeken.

M_Vermeulen89
    Bijdrager
    Post count: 26

De karakters

1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Enigszins, je krijgt steeds meer te weten van wat er tussen Alex en Suzanne gebeurd is en waarom hun relatie wat stroef verloopt. Ik mis alleen wat iets van persoonlijke ontwikkeling, voornamelijk bij Alex. Ik zou graag iets meer te weten over hem willen komen. Uiteraard de ontwikkeling van Natalia van goed naar kwaad was interessant en vooral het waarom. Lynn, Joubert en Henry blijven wat oppervlakkig dus daarin kan ik geen duidelijke evolutie ontdekken. (Hoeft ook niet voor het verhaal)

2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Dit is dan toch Alex, omdat je voornamelijk vanuit hem meekijk ontwikkel je een soort van empathie en herkenning. Hij heeft al veel voor zijn kiezen gehad maar wil toch maar blijven doorgaan ookal brengt hij daarmee zijn eigen leven in gevaar.

3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Alex, hij is verzwakt en gehavend en ik hoop dat hij er bovenop komt voor eventuele volgende delen. Hij is een sterke persoonlijkheid en een echte doorzetter dus het zou moeten kunnen.

De auteurs

4.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is ontzettend vlot en makkelijk. Ben zo’n snelle thriller als deze i dat dan ook een absoluut pluspunt.

5.Dwaalspoor is het tweede boek van Pjotr Vreeswijk. Ga je de vorige en volgende boeken van hun ook lezen?
    De vorige heb ik al gelezen en de volgende komen zeker op mijn lijst met boeken die ik wil lezen!

6.Dwaalspoor is het tweede avontuur met Alex De Klerck in de hoofdrol. Vind je dat Pjotr de serie moet voortzetten?
    Ja! Er zit nog voldoende ontwikkeling in de personages, je kunt nog verschillende kanten op qua verhaallijnen en er zijn schijnbaar nog genoeg ideeën bij Pjotr voor volgende delen dus kom maar op!

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.