Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 12: De verdwijning van Bernard O. De verdwijning van Bernard O., Tijdens het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #2935 |

Tijdens het lezen komen andere punten onder de aandacht, hieronder staan een paar aandachtspunten, die je kunnen helpen.

1. Kom je opmerkelijke citaten tegen, plaats ze op deze plek en vermeldt erbij waarom jij ze opmerkelijk vindt.
    2. Natuurlijk kunnen spellingfouten en een minder goede zinsopbouw ergeren tijdens het lezen en de aandacht afleiden van het verhaal. Kom je ze tegen, plaats ze dan in dit onderdeel.
    3. Voorkom het plaatsen van spoilers. Spoilers zijn stukken tekst over een boek waarin teveel van de verhaallijn wordt weggegeven. Niet doen! Wordt door je collega lezers niet op prijs gesteld!
    Weert
    Bijdrager
    Post count: 81

Ik ben al halverwege in het boek.
    Het leest als een trein en spelfouten ben ik nog niet tegen gekomen.
    Ik vind Bernard nogal naïef, in verband met spoilers ga ik daar verder niet op in.
    Vind het toch moeilijk om commentaar te geven op deze plek i.v.m. spoilers, ik zeg liever te weinig dan te veel, om het leesplezier van anderen niet te bederven.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 40

Het boek leest lekker snel, er zitten meerdere lijnen in. Het contact tussen beide met beide kinderen, het verschil daarin tussen de relatie met de zoon en met de dochter. Hij moeten bekijken of. In huwelijk nog wel toekomst heeft en de onheilsberichten waarvan Bernard niet op de hoogte is. John Brosens heeft een prima stijl van schrijven.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 57

Ik vond dit een erg mooi deel van de zin op blz. 5:
    “…een duister oord, een uitgewoond huis waar hij lang geleden de deur achter zich in het slot had laten vallen.” om te zeggen dat hij er niets meer mee te maken wilde hebben.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager

Op blz. 9 kwam ik deze zin tegen om aan te duiden hoe een gezinsruzie ontstaat, heel erg plastisch beschreven:
    “Het begon met een schijnbaar terloopse opmerking van Carin, onschuldig als een achteloos kabbelende beek waarvan niemand voorziet dat die kan uitgroeien tot een woeste stroom vol rotsblokken met moordzuchtige randen.”

Pierre MG Peeters
    Bijdrager

Misschien wordt dit in Nederland zo geschreven maar in België denk ik dat men op blz 8 laatste woord maatschappij i.p.v. maatschap zou schrijven. Toch een zetfout?

Weert
    Bijdrager

” onschuldig als een achteloos kabbelende beek waarvan niemand voorziet dat die kan uitgroeien tot een woeste stroom vol rotsblokken met moordzuchtige randen.”

Dat vind ik ook een mooie zin, is mij ook opgevallen.
    En erg leuk dat er een stukje over Vlissingen in staat (waar John Brosens geboren is, als ik het goed begrepen heb)
    Ik ken Vlissingen erg goed en kan de gemaakte wandeling dan ook helemaal voor me zien.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager

Vermoedelijk een zetfout op pagina 63:… En daarna ben in Utrecht beland…”. Tussen in en Utrecht ontbreekt ik.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager

Het boek leest prettig weg en geeft veel diepgang over de relatie man/vrouw. Het boek en het verhaal bevallen me volledig.

Pierre MG Peeters
    Bijdrager

Op blz.67 11e lijn, een korte maar mooie beschrijving van het Friese landschap: “…Die rechte lijnen en strakke eenkleurige vlakken, daar hield hij van.” Heel erg mooi beschreven hoe de percelen grond zijn opgebouwd en ook een verwijzing naar het beroep van Bernard. Is tevens een verwijzing naar Mondriaan. Mooi!

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 83

Heb pas 30 bladzijden gelezen, maar ik zit al helemáál in het
    verhaal en vind het erg spannend. Het leest als een trein.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 72

Ik zit er gelijk lekker in.
    Mooie zinnen/uitdrukkingen idd, bijv blz 8 de verse koffie die de scherpe kanten van zijn loomheid verdreef.
    en iid het kabbelende beekje van blz 9 dat veranderd …

Weert
    Bijdrager

Boek is uit.
    Goed verhaal, ik heb het met plezier gelezen. Hoe verzin je het. 😉
    Het is me opgevallen dat er geschreven wordt: ze is kwijt in plaats van ze is onvindbaar.
    Dat vind ik wel een apart gezegde.
    Verder vind ik dat de schrijfstijl doet denken aan young adult boeken, af en toe heb ik wel even moeten glimlachen.
    Verder in na het lezen.

wiets
    Bijdrager
    Post count: 72

Waarvoor staat BPB, heb ik dat gemist?
    blz 34 – Ook in Friesland hebben we postcodes, zelfs in de kleine gehuchten;)
    Fijn dat ook vanuit Carin wordt geschreven. Zo leren we beide goed kennen.

Weert
    Bijdrager

Boek is uit.
    Goed verhaal, ik heb het met plezier gelezen. Hoe verzin je het.
    Het is me opgevallen dat er geschreven wordt: ze is kwijt in plaats van ze is onvindbaar of zoek op blz 197.
    Dat vind ik wel een apart gezegde.
    Verder vind ik dat de schrijfstijl doet denken aan young adult boeken, af en toe heb ik wel even moeten glimlachen.
    Verder in na het lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.