Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 12: De verdwijning van Bernard O. De verdwijning van Bernard O., Na het lezen

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 108

De karakters
    Bernard, geloofwaardig en zelfs sympathiek, ook al gaat hij er stiekem in de nacht vandoor. Hij doet het in zijn onschuld met de beste bedoeling. Carin, twijfelt of dit het nou wel is (haar huwelijk/leven) en wie heeft dat nou niet? Maar ik ben wel van eerlijk praten en dat doet ze niet, met alle gevolgen van dien. (Al denk ik als nuchtere Fries: ‘Als ze nou gewoon na het vertrek van Bernard ook zelf was vertrokken, was er niks aan de hand geweest. Hadden ze haar niet hoeven laten verdwijnen, want dit roept natuurlijk wel heel veel vragen op). Van alle gezinsleden wordt hun eigen kant belicht, wat ik heel fijn vind. Meeste sympathie voor Wout die, ondanks zijn slechte relatie, gelijk thuiskomt en alles doet wat mogelijk is. Monique zegt mij het minst, maar die wordt ook niet echt heel erg uitgewerkt.

De auteur
    Auteur was nog niet bekend, dus afwachten. Het feit dat het hier in het Noorden speelt was de trigger, anders had ik het boek waarschijnlijk niet gelezen. Dat het verhaal zich hier afspeelt (ik woon in Dokkum) vond ik heel leuk. Je ziet ze dan hier over de wegen gaan. Bernard onderweg z’n nummerbord omruilen. Grappig. Wel wat negatieve reclame over Friesland, maar hopen dat iedereen daar doorheen prikt. (Een taxi die pas na 4 uur komt voor een acute blindedarmontsteking? – eigenlijk ongeloofwaardig – wegomleiding die eindigt op een doodlopend straatje – geen postcode?)
    Ik vond het lekker weglezen. Leuk verhaal, misschien ietsje te duister om reëel te zijn, maar vooruit ’t kan. Wat ik ergerlijk vond en wat ook al vaker door anderen is genoemd zijn de vele fouten, tekstueel maar ook soms inhoudelijk. Voorbeeld: Minske Fretter, werd ook Minsken Fretter, Minsken Frette en Minske Fretten (met alle verschillende betekenissen). De kinderen noemen hun ouders mam(a) en pap(a); als ze dan iets denken staat er ineens de voornaam van ma en/of pa. Blz 210 – DNA is gelijk bekend – kan dat zo snel? ( in 2 uur – alles vergeleken en ‘n match gevonden) Blz 218 – Kinderen bij de politie voor ’n gesprek. Dan noem je hun vader toch niet Bernard O.? En als de politie de zaak al in de gaten hield en er een informant hebben, dan kan die toch een betere manier vinden om Bernard en Carin daar weg te krijgen? En waarom belt Carin niet gewoon om een taxi met haar eigen telefoon (als Hein zo vreemd doet en zegt dat de telefoon defect is)? Blz 278 – DNA-match met voet uit visnet – was gelijk al bekend (210). Blz 268 ev – geen geheimen meer, eerlijk – een paar maand later in een parkje ipv ruim een jaar later, dode zwerver in Parijs?. Blz 274 waarom stug als de stem vertrouwen inboezemde?

De Plot
    Het verhaal loopt via meerdere punten wel naar een ontknoping. Niet bekend wat er precies speelt tot het eind. Vond het lekker lezen, maar net wat teveel fouten.

Algemeen
    Het boek had mijn aandacht en ik wilde ook verder lezen. Het leest prettig. Maar op grond van alle fouten weet ik niet of ik wel snel weer een boek van John Brosens pak. Het huwelijk van Bernard en Carin wordt mooi omschreven en van beide kanten toegelicht in hun gedachten. Mooi en fijn. Heel geloofwaardig. Aangezien ik maar één boek van John B. heb gelezen kan ik niet alle boeken typeren, dit boek valt wat mij betreft gewoon onder de thrillers (wel met aandacht voor het persoonlijke verhaal).

Dit boek
    Zonder leesclub had ik dit boek niet gelezen; ten eerste was ik niet gelijk op de omslag afgelopen en ook op grond van de beschrijving op de achterkant was ik niet gelijk om. Het verhaal speelt zich echter af in mijn directe omgeving, wat toch wel iets extra’s geeft. De titel past bij het verhaal, zou zo geen andere kunnen bedenken. Mijn advies aan John B. zou zijn, laat zeer kritische personen/lezers (zoals ik bijv.;) je boek lezen voordat het wordt geprint, ter voorkoming van zoveel fouten. Ik vind dat nl echt jammer. Als er een paar foutjes in zitten lees ik er wel overheen. Zijn er teveel fouten dan ga ik er extra op letten, wat niet goed is voor het leesplezier.

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 108

Nog even voor de Belgische lezers. In een aantal gezinnen spreken de kinderen hun ouders inderdaad aan met hun voornaam. Ik vind dat ook niets. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar tegenwoordig worden schoonouders ook bij hun voornamen aangesproken. Ik heb het zelf nooit gedaan maar ja was een andere tijd. Maar ook wij worden nu bij onze voornaam aangesproken. Ik heb hier minder moeite mee dan dat mijn eigen kinderen het doen.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 56

De karakters

1- Wat vind je van architect Bernard Overgauw?
    Deze meneer vind ik niet echt sympathiek. Hij verdwijnt met als reden o.a. ter bescherming voor zijn gezin. Volgens mij weegt egoïsme toch meer.
    2- En van zijn vrouw Carin Renaldia? Naar mijn idee een aardige mevrouw, maar ook zij heeft net als haar man twijfels over hun relatie.
    3- Wat vind je van de overige karakters? De personage’s in het gezin Overgauw zijn elk met een heel ander karakter. Dit maakt het menselijk en leuk om het verhaal te lezen. De karakters zijn niet vaag, maar duidelijk.
    4- Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Bernard komt wel is waar na het noodlottige situatie tot inkeer dat z’n verdwijning geen goed plan was. Dat het een egoïstisch handeling was. Dat hij ook voor zijn zoon moet zijn.
    5- Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Ik heb geen favoriete personage die me het meet aanspreekt. Ik vermoed dat Monique, Wout en Lisa personen zijn met wie ik wel goed zou kunnen vinden.
    6- Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Naar mijn inzien wel. De personages hebben allen duidelijk rol in het verhaal. Er zijn geen losse eindjes waardoor je als lezer met vragen achter blijft.
    7- Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee.

De auteur

1- Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Voor mij was dit de eerste lees kennismaking van John Brosens. Ten opzichte van zijn eerdere uitgaven had ik geen verwachting.
    2- Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Betreft de genre thriller voldoet dit wel aan mijn verwachting. Het heeft de elementen moord, misdaad en geheimzinnigheid dat ik bij een thriller verwacht.
    3- Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Het is heel toegankelijk geschreven. Niet zwaar beladen,geen expliciete scenes waardoor het ook geschikt is voor jongeren vanaf ca.15 jaar(Young- adult), maar voor ouderen ook fijn om te lezen.
    4- De verdwijning van Bernard O. is niet het eerste boek van John Brosens. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen? Wellicht als er in de bibliotheek te huren is.
    5- John Brosens heeft ook veel jeugdboeken geschreven. Heb je daar ooit iets van gelezen en weet je nog wat je dar van vond? Nee, zoals gezegd was dit het eerste boek dat ik van deze auteur heb gelezen.
    6- De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe. Nee. Is dit wel het geval dan zou het kunnen dat ik het wellicht niet herken.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1- Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Het verhaal heeft zogezegd een kop, lijf en staart. Het start met de vondst, de verwikkelingen van de situatie en ontwikkeld uiteindelijk naar de plot (staart) waarin alles wordt geëindigd.
    2- Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Zeker niet te vroeg. De timing was prima gedaan. Als lezer bleef ik nieuwsgierig naar het raadsel rondom de herberg om het boek verder te willen lezen.
    3- Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? JA.
    4- Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja.
    5- Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee dit had ik niet verwacht en ben dan ook verrast. Het lot van verwachte ik zeker Carin niet.

Algemeen

1-Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja het had zeker mijn volle aandacht. Vooral ook de vraag waar de café bezoekers vandaan kwamen. Daar was ik nieuwsgierig naar. Het deed me denken aan een film van Stephen King, waardoor ik dacht ‘zijn het misschien vampiers’?
    2-Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het is heel toegankelijk geschreven in een chronologisch volgorde zonder verwarrende flashbacks. Ook qua lettertype en grootte was het prettig lezen.
    3-Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben tevreden, want ik heb het met plezier gelezen.
    4-Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Waarschijnlijk aan mijn nichtjes.
    5-Vind je De verdwijning vn Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik denk dat het wel typisch Nederlands is. Al kan ik niet aanduiden waar het aan ligt als je de plaatsen niet meerekent.
    6-De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe. Het is naar mijn menig realistisch. Ze zitten met de dilemma of ze samen verder willen gaan. De auteur beschrijft emoties die herkenbaar en menselijk zijn.
    7-Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn?
    Het is een realistisch verhaal. Hard zou ik niet noemen daar er geen gruwelijke expliciete gebeurtenissen in zijn verwerkt.

Dit boek

1 -Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Geen enkel boek is hetzelfde, maar het heeft ook niet iets specifieks dat het er uit springt.
    2-Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? In de winkel zou ik het waarschijnlijk niet hebben opgepakt. Dit heeft te maken met de omslag. Het is niet het soort omslag dat mij zou toe verleiden om het op te pakken. Overigens het viel me gisteren pas iets op. Dat de letters in de titel ‘verdwijnen’. Dit vind ik goed bedacht.
    3-Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Het past absoluut goed bij dit boek. De verdwijning van Bernard is een belangrijk lijn in het verhaal dat tot veel gevolgen leidt. Een ander titel dat eventueel zou kunnen passen is Meskret fretter (het wordt diverse malen in het boek geroepen. Ik heb het boek momenteel niet bij de hand zo dat ik het kan opzoeken. Hoe schrijf je het ook al weer?
    4-Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Het is geen thriller met expliciete scènes, waardoor je dit ook onder de noemer ‘thriller – Young Adult’ zou kunnen plaatsen. Ondanks dat het dit miste heb ik het toch met veel plezier gelezen. Dit kwam door de goed uitgewerkte personages, vlotte gebeurtenissen en niet te vroeg bekend maken van het gebeuren rond om de herberg bleef ik geboeid om het verhaal te lezen.
    5-Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken? Zie antwoord vraag 2.
    6-Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan John Brosens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Het is een prima in elkaar gestoken verhaal. Daarom behoeft het geen advies. Hoewel, als het u plezier doet om verhalen te schrijven ga er dan voor.

Elly
    Bijdrager
    Post count: 40

De karakters
    Bernard is een sympathieke man, die twijfelt over zijn huwelijk. Moeten ze bij elkaar blijven of kunnen ze beter scheiden Zijn werk boeit hem niet echt meer. Eigenlijk is het een wat saaie man die netjes op de paden blijft.
    Carin Renaldua vindt dat ze een saai leven leiden en twijfelt nog meer over haar huwelijk. Ze ziet het eigenlijk niet meer zitten.
    De zoon is tijdens het grootste deel van het verhaal de zoon op afstand, zijn deel is klein in het verhaal. De dochter komt samen met een vriendin de moeder te hulp, al is het dan al te laat. De meeste karakters zijn wat vlak. De politie reageert in eerste instantie niet op de oproep van de dochter.
    Mijn favoriete personage is Bernard, een saaie man die probeert te ontsnappen uit zijn huwelijk en daardoor in keven blijft en dan een plan miet bedenken als hij weet, wat er gebeurd is nadat hij vertrokken is.
    Ik zou de moeder willen veranderen, meer inhoud geven.

De auteur
    Ik had een verwachting omdat ik al eerder een boek van Brosens gelezen heb.
    Het boek voldoet aan mijn verwachtingen ondat er zeker spanning inzit. De schrijfstijl van Brisens past heel goed bij een spannend boek.
    Ik ga zeker meer boeken van John lezen.
    Jeugdboeken van hem ken ik niet, maar ga er zeker één lezen.
    Ik kom zelf ook uit het onderwijs en ik merk toch wel dat het zo is ondat zijn taalgebruik prima voldoet

De plot
    De verhaallijn gaat naar een ontknoping. Ik vond het feit dat de man wegloopt uit de B &B en zijn vrouw achterlaat een verrassende wending.
    De ontwikkelingen zitten gied verstopt in het boek. Zo is Bernard een tijdje niet op de hoogte van de verdwijning van zijn vrouw.
    Het niek lijkt geloofwaardig maar toch vind ik er teveel toevalligheden inzitten.
    Ik had een ander einde verwacht dus ja ik ben verrast.

Algemeen
    Het boek had mijn volledige aandacht, boeiend genoeg.
    John schrijft begrijpelijke boeken in een goede stijl die plezierig leest.
    Mijn vrienden lezen geen boeken maar mijn boekenvrienden on-line vertel ik wel over dit boek.
    Ik vind het wel een Nederlandse setting, de omgeving, de nuchterheid van de mensen.
    John beschrijft de emoties van het vastgelopen huwelijk zeker vanuit Bernard erg goed.
    Ik vind het biek absoluut niet hard maar de vondst van lichaamsdelen van Carin is wel als rauw te omschrijven.

Dut boek
    Het boek heeft wel iets specifieks vooral omdat Bernard om een andere reden de B & B al verlaten heeft en hij hierdoor zaken die zich afspelen, mist.
    Ik denk niet dat ik het boek zonder leesclub gelezen zou hebben, er verschijnen zoveel boeken die ik wil lezen.
    De titel heeft iets spannends alsof Bernard een misdadiger is. Misdadigers worden ook vaak in de krant genoemd met de eerste letter van hun achternaam.
    Boek is goed zoals het is.
    Nee de simpele cover zou me niet nieuwsgierig naken, de omschrijving juist weer wel.
    Blijf lekker doorschrijven, wij lezen wel.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

Nog nooit heb ik zo snel een boek gelezen en beoordeeld. Dat is toch wel weer een heerlijk moment, alleen lezen en niet zo heel veel inhoudelijk er over schrijven. Nou is voor mij dit boek ook wel een boek waar je niet zo over kunt discussiëren, er wordt veel uitgelegd, het boek leest erg gemakkelijk, chapeau voor meneer Brosens. Ik heb het wel kort gehouden, wellicht de komende dagen nog een aanvulling.

De karakters

Bernard Overgauw is een man die altijd het goede heeft gedaan. Maar dan is zijn relatie met Carin niet zoals hij zou moeten zijn. Hij beleeft onrustige tijden zoals Brosens schrijft. En dan doet deze naïeve man iets wat hij nooit had gedacht te doen en dat gaat niet zoals verwacht. Carin is een vrouw die van haar man houdt, maar niet weet wat er mis gaat. Bernard is de hoofdpersoon en zijn rol komt het meest in het boek voor, hij verandert en over die verandering lees je.

De andere mensen die er in voorkomen zijn wie ze zijn, goed weergegeven. En de kinderen van Bernard en Carin gaan een rol spelen naarmate je steeds verder in het boek leest. Het is allemaal goed uitgewerkt. Ik heb geen favoriet personage, voelde mee met Bernard en Carin en zeker met de kinderen die niets wisten over hun ouders.

De auteur

Ik heb jeugdboeken van John Brosens gelezen en die zijn erg goed. Ik verwachtte een spannend boek, heel erg spannend eigenlijk, en dat laatste is helemaal uitgekomen. Het boek is spannend, maar hier en daar ook humoristisch. De verdwijning van Bernard O. is wel meer een YA dan een boek voor volwassenen. Maar dat maakt niets uit, ik heb een aantal zeer prettige leesuren gehad. Het boek leest zo gemakkelijk dat je in een korte tijd een eind gevorderd bent in het boek. Dat Brosens onderwijzer is geweest merk je, hij legt veel uit.
    Brosens heeft een gemakkelijke, veel uitleg gevende schrijfstijl. Voor een lezer is het fijn om alles als het ware als hapklare brokjes voorgeschoteld te krijgen. Om nog meer spanning te creëren mag de uitleg wel wat minder, maar het past bij Brosens. In zijn jeugdboeken die ik ook met plezier heb gelezen doet hij dat al. Dus de uitleg lag in de verwachting.

De plot

Stukje voor stukje ontrafel je een aantal verschillende mysteries. Wat begint met een relatiecrisis mondt uit in spoiler. De verhaallijnen worden uitgezet en komen goed samen. Er wordt niets weg gegeven. Maar het einde en plot is dan toch verrassend en erg goed gevonden, weer een nieuwe dimensie in thrillers. Maar ik heb wel een kritiekpuntje, het is een YA thriller. Daar is niets mis mee hoor.

Algemeen

Vanaf het begin boeit ‘De verdwijning van Bernard O.’, ik heb het boek wel erg snel gelezen mede omdat ik het boek pas later ontving. Het is fijn dat je concentratie alleen naar lezen gaat, niet naar allerlei verschillende lijnen, veel personages en ontwikkelingen. Dit boek is gemakkelijk leesbaar. Iedereen mag het boek lenen. Voor mij persoonlijk was het leuk dat het boek zich afspeelt in Friesland, waar ik geboren en getogen ben, Moering is een fictief dorp, maar is zo passend. Het huwelijk van Bernard en Carin is zeer geloofwaardig weergegeven. Maar hoe een en ander zich ontvouwt dat is goed gedaan.

Brosens schrijft toegankelijke boeken.
    Dit boek

Ik heb dit boek gelezen, omdat men mij er om vroeg. Daar heb ik geen spijt van, want ik zou het toch wel hebben gelezen alleen op een later tijdstip. Ik heb het boek met plezier gelezen, de stijl herkent uit Brosens’ verschenen jeugdboeken. De titel is zeer passend, ik zou niets anders kunnen bedenken. Heel veel succes meneer Brosens met een volgend boek.

Thrillreader
    Bijdrager
    Post count: 56

OP de vraag 3 categorie ‘dit boek’terug te komen over de vraag hoe eventueel een ander titel zou kunnen zijn is ‘Minske Fretten’? Ik heb naar de vertaling op gezocht, maar exact heb ik het niet kunnen vinden. Minske kan zijn: mens, vrouw,wijf. Fretten heb ik niet duidelijk kunnen vinden. Er stond bij een vertaling van frette: blikken, vreten, eten. Of dit correct is weet ik niet.

Charlotte
    Bijdrager

Mensen vreten zou de vertaling zijn, klopt hoor. Maar fretten kan je ook zien als dieren. Mensen zijn fretten….

Charlotte
    Bijdrager

Maar verwarrend is het.

Thrill1981
    Bijdrager
    Post count: 34

De karakters
    Bernard is een rationele man die moeilijk zijn gevoelens kan uitten, ondanks een succes volle carrière, vrouw en kinderen, is hij ongelukkig. Zijn vrouw Carin krijgt niet de aandacht en liefde waar zijn naar verlangt en is ook ongelukkig in hun relatie. De overige karakters zijn zo neergezet, dat er in de eerste instantie niet aan ge hand lijkt te zijn, maar iedereen draagt on uitgesproken emoties, verdriet, geheimen met zich mee. De karakter ontwikkelen zich op een laag tempo, het verhaal begint op een moment dat zowel Carin en Bernard, zover zijn dat ze de overweging maken om uit elkaar te gaan. In de personages van de familie van Bernard, zijn veel herkenbare elementen, die je als lezer herkent, zoals vast geroeste patronen binnen families. Persoonlijk heb geen favoriete karakter, ik kon sympathie op brengen voor hun allemaal. De personage in en rondom het hotel waren vanaf het begin al mysterieus en onpeilbaar. De personages zijn naar mijn idee voldoende uitgewerkt, er waren geen vraagtekens tijdens het lezen. Misschien zou je al lezer iets meer willen weten van de achtergrond van de criminele organisatie, dit blijft nog enigszins mysterieus.
    De auteur
    Persoonlijk had ik geen verwachtingen bij de auteur, had nog niets van hem gelezen. Het verhaal voldoet boven mijn verwachtingen, had er in eerste instantie weinig zin om het boek te gaan lezen, aangezien de kaft en de beschrijving op de achterkant van het boek mij niet aansprak. De schrijfstijl is past bij het verhaal, het leest vlot en gemakkelijk. Ik zou nog wel een boek van John Brosens willen lezen, echter heb ik hem nog niet in de boekenwinkels zien liggen. Geen jeugdboeken van John Brosens gelezen. Persoonlijk heb niet kunnen merken aan zijn schrijfstijl dat hij in het onderwijs heeft gewerkt.
    De plot
    Er is absoluut sprake van een ontknoping, voor mij is dat het moment dat Carin de vergiftige warme chocomel krijgt en onwel raakt, vanaf dit moment verloopt alles anders dat je had verwacht. Dat Bernard weg zou gaan dat had je als lezer kunnen verwachten, echter de rest van de ontknoping was voor mij een complete verrassing. Het verhaal zit goed in elkaar en is in zekere zin geloofwaardig. Had eigenlijk geen “happy end” verwacht, mijn fantasie sloeg wel een beetje op hol.
    Algemeen
    Ik vond het een boeiend verhaal toen ik eenmaal aan het lezen was, kon het moeilijk van mij afleggen. De schrijfstijl van John Brosens is prettig, geen moeilijke woorden of lastige zinnen. Ik ben na het lezen zeer tevreden over het boek. Ik zal het boek aanraden aan vrienden en familie. Ja, De verdwijning van Bernard O is een typisch Nederlandse thriller, maar is wel geschikt voor een bredere markt. Het heeft een universele thematiek die ook niet Nederlanders zullen aanspreken. Het huwelijk van Bernard en Carin, is naar mijn idee herkenbaar voor veel getrouwde paren, de sleur na 30 jaar huwelijk, de twijfel om wel of niet bij elkaar te blijven, etc. Zeer geloofwaardig. Typeringen: De huwelijksthriller? Ga nooit naar Friesland? Relatietherapie of ga gewoon lekker uit elkaar!
    Dit boek
    De herkenbaarheid is wel iets zeer unieks, persoonlijk herkende ik wel personen uit mijn eigen omgeving, die ongelukkig zijn, in hun huwelijk, in hun werk, etc. Ik zou dit boek niet snel gepakt hebben in de boekwinkel, de kaft is niet uitnodigend en opvallend. Don’t judge the book by its cover! De titel past goed bij het verhaal, verklapt niets over het verdere verloop van het verhaal. De schrijver laat de lezer zelf de expliciete scene inrichten, we kunnen allemaal wel iets bedenken bij het verwijderen van organen en het aan stukjes hakken van lichamen. Persoonlijk miste ik de expliciete scenes niet! Mijn advies aan John Brosens en zijn uitgever is, maakt het boek aan de buiten kant meer aantrekkelijk. Zoals ik al eerder had omschreven, maakt de kaft een saaie indruk iets wat zakelijke indruk, moest denken aan een publicaties van een onderzoek of aan een lesboek wiskunde niet aan een spannende literaire thriller.

Alexandra
    Bijdrager
    Post count: 23

De karakters
    1. Wat vind je van architect Bernard Overgauw?
    Ik vind Bernard een wat vreemde man, die snel iets doet zonder goed na te denken.
    2. En van zijn vrouw Carin Renaldia
    Iemand die niet goed weet wat ze moet.
    3. Wat vind je van de overige karakters? Goed weergegeven.
    4. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ik vind dat de karakters zich goed ontwikkelen, gaande weg het boek leer je ze beter kennen.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Nee, niet echt.
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ja, vind ik wel.
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee.

De auteur
    1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ik had geen verwachting, kende deze auteur niet.
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ik had een spannend boek verwacht, dat was het ook wel, maar had wel spannender gemogen.
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is makkelijk en leest daardoor ook goed. Ik weet niet of een spannend boek een bepaalde schrijfstijl heeft.
    4. De verdwijning van Bernard O. is niet het eerste boek van John Brosens. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Misschien wel.
    5. John Brosens heeft ook veel jeugdboeken geschreven. Heb je daar ooit iets van gelezen en weet je nog wat je dar van vond?
    Deze auteur is mij volledig onbekend.
    6. De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Volgens mij niet.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja vind ik wel
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    De verwikkelingen zaten goed verstopt. Pas op het einde wordt alles duidelijk.
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja. Verrassend
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ja
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Nee, totaal niet.

Algemeen
    1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik had moeite met het begin, maar heb doorgezet en ben daar wel blij om.
    2. Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl is prettig en ook de bladspiegel doet prettig aan.
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben tevreden.
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Denk het wel
    5. Vind je De verdwijning van Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Wat is typisch Nederlands….
    6. De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Ik vind de emoties wel geloofwaardig, ik denk dat er mensen zijn die net zo zouden handelen.
    7. Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn?
    Denk dan toch Young Adult

Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het dat boek toch wel iets specifieks heeft door het verhaal waar het over gaat.
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Er misschien wel in zijn begonnen, maar ik weet niet of ik het dan had uitgelezen.
    3. Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    Ik vind de titel wel bij het boek passen.
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Ik vind het wel genoeg. Voor mij hoeven gruweldaden niet tot in detail worden uitgeschreven.
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Weet ik niet.
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan John Brosens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Ik heb geen goede raad.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.