Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 12: De verdwijning van Bernard O. De verdwijning van Bernard O., Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 657
    #2942 |

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van architect Bernard Overgauw?
    2. En van zijn vrouw Carin Renaldia
    3. Wat vind je van de overige karakters?
    4. Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    5. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    6. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    7. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. De verdwijning van Bernard O. is niet het eerste boek van John Brosens. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    5. John Brosens heeft ook veel jeugdboeken geschreven. Heb je daar ooit iets van gelezen en weet je nog wat je dar van vond?
    6. De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je De verdwijning vn Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    7. Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    3. Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    4. Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    5. Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    6. Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan John Brosens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Weert
    Bijdrager
    Post count: 81

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Vind je De verdwijning vn Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn?

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het onderwerp vind ik heel origineel in ieder geval
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Dat denk ik niet, er zijn altijd zoveel boeken die gelezen willen worden.
    Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    De titel vind ik prima gevonden
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Nee hoor, prima zo, ik houd niet zo van veel gruwel, maar wel van psycholoische thrillers/cq diepgang.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Nee, eerlijk gezegd niet, omdat de cover me niet zo aanspreekt. En John Brosens kende ik niet.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan John Brosens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Lekker zo doorgaan.

Weert
    Bijdrager

De karakters

Wat vind je van architect Bernard Overgauw?
    Heel goed weergegeven, een niet onaardige, maar wel een wat naieve man.
    En van zijn vrouw Carin Renaldia
    Goed neergezet door John Brosens, een aardige vrouw wel.
    Wat vind je van de overige karakters?
    Goed beschreven , met name zoon Wout en in mindere mate Hein en dochter Monique.
    Vind je dat de karakters zich ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Het personage van Bernard ontwikkelt zich in de loop van het verhaal. Hij groeit en gaat nadenken over met name zijn relatie met Karin en ook over zijn relatie met Wout. Een zeer positieve ontwikkeling, waarin hij inzicht in zichzelf en zijn motieven krijgt.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Dat is Bernard, vanwege de groei die hij doormaakt.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ja, prima gedaan.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Nee, niets veranderen.

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Na het lezen van de recensies van Cees en Anna had ik de verwachting een goed verhaal te gaan lezen.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Ja, het verhaal voldoet aan mijn verwachtingen en is prettig geschreven in een tamelijk eenvoudige, rechttoe rechtaan schrijfstijl.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Ja, helemaal goed. Niet teveel zijwegen.
    De verdwijning van Bernard O. is niet het eerste boek van John Brosens. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Ja, zeker ga ik nog eens iets van hem lezen.
    John Brosens heeft ook veel jeugdboeken geschreven. Heb je daar ooit iets van gelezen en weet je nog wat je dar van vond?
    Nee, nooit gelezen.
    De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Ja, weinig tot geen fouten, mensen uit het onderwijs letten daar doorgaans erg op, is mijn ervaring. Dat doen ze tenslotte bij hun leerlingen ook.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja, heel goed gedaan.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Nogmaals, heel goed gedaan.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja prima, de relatie tussen Bernard en Carin en het criminele verloop van het verhaal gaan goed samen.
    Ja hoor, tenslotte kan (bijna) alles wel een keer gebeuren. Alleen het wegmaken in Moerum van slachtoffers op de beschreven manier, , daar had ik nog nooit van gehoord, maar zal best wel eens gebeurd zijn.
    Het einde kwam niet geheel onverwacht, alhoewel ik toch wel even moest slikken naar aanleiding van de dood van Carin, dat vond ik eerst jammer, maar mede daardoor zijn Bernard en zijn kinderen wel dichter naar elkaar toegegroeid.

Algemeen

Het verhaal vond ik boeiend en had steeds mijn volle aandacht.
    Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Een plezierige, gemakkelijke schrijfstijl , erg rechttoe rechtaan, die me doet denken aan de schrijfstijl bij young adult boeken. Erg leuk zo nu en dan. Zal vast komen doordat John Brosens ook kinderboeken en jeugd boeken schrijft.
    Ik ben tevreden.
    Ja zeker als dat zo uitkomt.
    Vind je De verdwijning van Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja, alleen al vanwege het feit dat het verhaal zich grotendeels in Friesland afspeelt.
    De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe.
    Heel geloofwaardig en toch geen woord teveel.
    Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn?
    Over dit boek: Geloofwaardig met een goede mix van beschreven menselijke relaties en criminaliteit en zeker niet te hard.

Weert
    Bijdrager

Ik hoop dat mijn antwoorden duidelijk zijn, want bij het plaatsen is het niet helemaal goed gegaan. Maan ik heb alle vragen met plezier beantwoord.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

De karakters
    De personages zijn goed uitgewerkt naar hun functie in het verhaal. Ze maken het verhaal boeiend, spannend, … Je leeft echt mee. Top! Ik zou er niets aan veranderen. Er is echt over nagedacht. Je merkt de hand van een doorwinterde schrijver.
    Het meeste voeling had ik natuurlijk met Bernard. Nogal een naïeve slungel, die denkt dat hij het ideale plan heeft uitgedokterd, maar toch ontdekt dat dat niet helemaal zo is en dat zijn familie belangrijk(er) is. Door die evolutie, die mooi tot uiting komt op papier, is hij mijn favoriet.

De auteur
    Zoals in het begin gezegd, kende ik Brosens niet. Ik had geen echte verwachtingen daardoor, maar tegelijkertijd ook weer wel.
    Na het lezen kan ik zeggen dat ik het een aangename ervaring vond. Je merkt echt dat de auteur niet aan zijn proefstuk toe is. Mooie zinnen, geen kromme. Echt goed en vlot geschreven. De man heeft ervaring met taal en plot.
    Jammer van de, weinige!!, typo’s en inhoudelijke foutjes. Dat had de corrector/uitgeverij echt moeten zien. Het is dus geen vingerwijzing naar de auteur.

De plot
    De verhaallijn klopt helemaal volgens mij, op één ding na. Carin stuurde het adres al naar haar dochter via de app en dan staat er wat verder dat ze het nog moet sturen. Eerst dacht ik nog dat kan, ze had waarschijnlijk geen internetverbinding, maar haar dochter had het adres wel … Zeer verwarrend én dus een fout.
    Daarnaast mocht oa. BPB (dat vaak ook verkeerd stond) vroeger worden uitgelegd in plaats van zo tussendoor … .
    Anders geen op- of aanmerkingen, de auteur deed duidelijk research en dat maakt het geloofwaardig.

Algemeen
    Algemeen heb ik heel erg genoten van het boek. Het las vlot, hier en daar wat spanning. Echt aangenaam om lezen.
    Wat me ook opviel is dat de kinderen hun ouders ook benoemden met de voornaam. Heel erg raar, zelfs als de relatie stroef loopt.

Dit boek
    Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is wat ik vind van het boek. Een goeie tussendoor, geen harde thriller. Een aanrader voor wie liever geen al te gore details wil, maar wel een boek dat boeit.
    Ik ga zeker nog eens een boek lezen van Brosens, dus blijven schrijven aub. Al raad ik aan het volgende keer nog eens (extra) te laten nalezen voor de puntjes op de i!

Dini57
    Bijdrager
    Post count: 134

De karakters

Een vrij rustige man die in een onbewaakt moment iets doet dat tegen zijn natuur indruist.
    En van zijn vrouw Carin Renaldia?
    Een normale vrouw die op het punt komt om een beslissing te nemen omtrent haar huwelijk.
    Die vind ik ook wel goed en geloofwaardig neergezet
    Met name Bernard ontwikkelt zich, omdat hij eindelijk begrijpt wat belangrijk is, namelijk zijn
    kinderen.
    Wouter omdat ik zelf ook een studeerde zoon heb en die moeder-zoon realtie ook begijp.

Ondanks zijn verdriet vond ik hem daadkrachtig handelen.
    Dat vind ik wel.
    Nee ik vond ze allemaal zeer geloofwaardig neergezet.

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?Ja. Ik had een goed verhaal verwacht.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja totaal.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?Ja
    De verdwijning van Bernard O. is niet het eerste boek van John Brosens. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?Door dit boek zal ik zeker eerder weer een boek van hem gaan lezen.
    John Brosens heeft ook veel jeugdboeken geschreven. Heb je daar ooit iets van gelezen en weet je nog wat je dar van vond? Ik dacht het niet. Ik heb wel andere boeken van hem eerder gelezen.
    De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe. Ik vond het in correct Nederlands geschreven dus denk dat het wel invloed had.

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?Ja, het boek was moeilijk weg te leggen.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Ik vond het precies juist gedoceerd.
    Zeer tevreden.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Erg geloofwaardig met name ook de familieverhoudingen.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het min of meer wel verwacht. Ik had alleen tot het laatst gehoopt dat Carin toch zou leven.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?Het boek was moeilijk weg te leggen. dus dat zegt voldoende.
    Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Erg mooie en vlotte stijl.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Zeer tevreden.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Zeer zeker.
    Vind je De verdwijning vn Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik denk het wel door de gebeurtenissen in Friesland.
    De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d. Licht je antwoord toe. Ik vind het erg geloofwaardig. denk dat een hoop huwelijken hiermee te maken krijgt. Kinderen die de deur uit zijn en zelf op een leeftijd en langs elkaar heen levend.
    Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn? Pff moeilijk. Waar zijn boek mij wel aan deed denken aan de reeks van boeken van Jan en Sanne Terlouw. Hoewel ik John Brosens iets volwassener vindt schrijven nog.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Gewoon een goed boek.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Waarschijnlijk wel.
    Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Goede keuze.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Precies goed.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?Ik pak de meeste thrillers op dus deze zeker.
    Zou je tenslotte, als gedreven thrillerlezer, nog een goede raad aan John Brosens mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Gewoon doorgaan.
    Een inhoudelijk foutje zag ik. Carin stuurde een app naar haar dochter. Dat kan niet als je geen internetverbinding hebt. Een sms’je wel. Ze had haar later aan de telefoon dus vond ik het vreemd dat ze niet zei ‘Heb je het adres ontvangen?’ Waarom ze dan naderhand het appje ging zoeken om het nog eens te versturen?

Pierre MG Peeters
    Bijdrager
    Post count: 57

De karakters
    Bernard Overgauw is een man vol met complexen en die zijn huwelijk tracht te redden, al gaat hij er van uit dat dit toch niet meer zal lukken.
    En van zijn vrouw Carin Renaldia:
    Carin Renaldia weet niet wat ze moet denken over haar man en haar huwelijk. Wil ze dit wel verderzetten? Ze is een vrouw met vele vraagtekens en soms wat naïef en besluiteloos.
    Wat vind je van de overige karakters? Heel erg goed weergegeven en getypeert.
    De meeste aandacht in het boek gaat uit naar Bernard O., het is dus logisch dat zijn karakter het meest naar voren komt. Je ziet hoe hij in het begin zijn bestaan en zijn huwelijk in vraag stelt, later evolueert dit naar zijn verdwijning toe geholpen door het tasje dat hij heeft gevonden, om daarna zijn leven toch opnieuw op de rails te krijgen na de verdwijning/moord van zijn echtgenote en opnieuw met zijn zoon Wout contact krijgt en ze naar elkaar toegroeien.
    Wout daarentegen blijft doorheen het eerste deel van het boek op de achtergrond, maar eens de schokkende gebeurtenissen in gang zijn gezet trekt hij een pertinente rol naar zich toe en leren we hem kennen als een goede i.p.v. verloren zoon.
    Uiteraard is dit Bernard O. De man die eerst wil verdwijnen van de aardbol, dit plan uitvoert en dan toch zijn menselijke kant laat zien en zich verenigt met zijn kinderen in de zoektocht naar zijn verdwenen echtgenote.
    Alle personages zijn voldoende uitgewerkt tot de rol die ze in het verhaal krijgen.
    Ik zou zeker niets veranderen aan een personage. Het is de auteur die immers bepaalt hoe hij zijn personages ziet en hoe hij ze wil neerzetten.
    De auteur
    Ik kende de auteur vooral van zijn historische romans voor de jeugd. Dit is de tweede thriller die ik van hem lees. Ik verwachtte een spannend verhaal met diepgang en daar werd ruimschoots aan voldaan.
    Het verhaal heeft ruimschoots aan mijn verwachtingen voldaan. Het was spannend, had diepgang en pakte me in van begin tot eind.
    De schrijfstijl past volledig bij dit verhaal. De auteur bewandelt geen zijwegen, alles concentreert zich op het hoofdpersonage.
    De verdwijning van Bernard O. is niet het eerste boek van John Brosens. Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?
    Ik ken de boeken van John al en zal hem zeker blijven volgen en wil graag meer van hem lezen.
    John Brosens heeft ook veel jeugdboeken geschreven. Heb je daar ooit iets van gelezen en weet je nog wat je dar van vond?
    Ik vond zijn jeugdboeken prachtig en inspirerend. Als je goed leest vind je telkens wel een boodschap tussen de lijnen.
    De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe.
    Mogelijks zijn recht toe recht aan schrijven, zonder teveel franjes. Eenvoudige begrijpbare schrijfstijl.
    De plot
    De verhaallijn groeit zeker naar een ontknoping van de verschillende verwikkelingen.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Alle verwikkelingen komen op het gepaste ogenblik; nooit te vroeg en nooit te laat.
    Ja, hij heeft dit op een sublieme wijze gedaan. Een man die wil verdwijnen, toevallig in contact komt met een criminele organisatie, daarna door stom toeval in hun armen loopt en vervolgens met zichzelf in het reine moet komen.
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja.
    Het einde was voor mij pakkend en verrassend.
    Algemeen
    Het verhaal had van begin tot einde mijn volledige aandacht.
    De auteur heeft een mooie vlotte begrijpende en beschrijvende schrijfstijl.
    Ik ben erg tevreden over dit boek en zijn inhoud.
    Het boek zal zeker worden aangeraden bij familie, vrienden en kennissen.
    Vind je De verdwijning vn Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Als typisch Nederlandse thriller wil zeggen dat hij zich volledig in Nederland en specifiek in het mooie Friesland afspeelt, is dit een typisch Nederlandse thriller, maar verander de locatie naar pakweg USA of Duitsland, dan zal het een typische USA-thriller of Duitse thriller zijn. Dit verhaal kan overal worden neergepoot.
    Ik vind dat de auteur de relationele problemen heel geloofwaardig neerzet. Je voelt de spanning tussen de Bernard en Carin. Je voelt hun vragen, hun emoties heel erg goed.
    Dit boek is een geloofwaardige thriller met een realistische en geloofwaardig verhaal.
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek heeft iets specifieks, nl. de combinatie relatieproblemen gekoppeld aan een criminele organisatie en als onderliggend verhaal: de verdwijning.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Ja, omdat de cover mij aantrekt en het verhaal op de achterflap veelbelovend is.
    Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden?
    De titel dekt de lading en past volkomen bij dit boek.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed?
    Er zijn genoeg harde expliciete scenes in dit boek, die je focussen op het verhaal en die ook hun plaats hebben binnen het verhaal.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?
    De cover trekt mij aan, dus ik zou zeker dit boek in de boekhandel hebben opgepakt.
    Ik kan alleen maar hopen dat je verder schrijft zoals je bezig bent.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 183

Ik bedoelde dat ik hier nog niets ga lezen, na zelf ervaren he haak ik aan.

mariskavv
    Bijdrager
    Post count: 19

De karakters

Ik vind Bernard Overgauw een man die veel bagage vanuit het verleden met zich meedraagt en daar nog steeds last van heeft. Hij is geen druktemaker, maar eerder een rustige, bedachtzame man.
    Zijn vrouw Carin Renaldia weet niet precies wat er in zijn verleden is gebeurt en snapt hem niet altijd. De overige karakters worden voldoende uitgewerkt voor het verhaal, Bernard leer je het beste kennen en ook Carin wel wat beter, dat is ook nodig voor het verhaal, om te begrijpen waarom ze op een bepaalde manier reageren.
    Mijn favoriete personage is Bernard, ik leef met hem mee en voel me het meest verbonden met hem.

De auteur

Ik verwachte en hoopte, een spannend verhaal te gaan lezen. Omdat ik nog niet eerder van John Brosens had gelezen wist ik niet wat ik kon verwachten. Het verhaal overtreft mijn verwachtingen, in het begin dacht ik, nou ik weet niet wanneer de spanning komt, echter na bladzijde 90 wou ik alleen maar verder lezen. De opbouw aan het begin is zeker nodig en ook goed.
    De schrijfstijl is vlot en niet te moeilijk. De spanning is vanaf bladzijde 90 zeker aanwezig in volle getale.
    Daarna las het boek als een trein! Dit boek is zeker een aanleiding om meer boeken van John te gaan lezen, er staan er een aantal hier in de kast, tot mijn schaamte nog ongelezen. Ik heb nog geen jeugdboeken gelezen van John Brosens, ik weet niet of ik dat ga doen, ik zie ze vaak voorbij komen op facebook, de covers zijn mooi, maar ik denk dat ik nog genoeg andere boeken heb liggen waar ik al niet aan toe kom. Maar wie weet…ik sluit niks uit! Of ik merk aan de schrijfstijl dat John in het onderwijs heeft gezeten? Ik zou niet weten waaraan. Nee dus.

De plot

De verhaallijn zit heel goed in elkaar, de verschillende gebeurtenissen ontwikkelen zich tot uiteindelijk de ontknoping komt. Er wordt niks te vroeg bekend gemaakt, ik vind het supergoed gedaan dat je eerst Bernard en Carin leert kennen. De opbouw van het verhaal zit heel mooi in elkaar, daar ben ik echt door verrast en daar wil ik John zeker de complimenten voor geven. In het begin had ik niet zo’n geraffineerd verhaal verwacht. Het lijkt eerst niet heel spannend te worden, maar het is een dijk van een thriller! Ik vind het verhaal wel geloofwaardig, de personages worden heel goed neergezet, de sfeer en de gebeurtenissen kunnen zo zijn gebeurt. Ik had dit einde niet verwacht aan het begin. En ook niet verder in het boek, ik dacht dat de verdwijning van Bernard het hoofdonderwerp zou zijn, maar er gebeurt ook iets met Carin en dat had ik niet aan zien komen. Soms werd er maar een heel kleine gebeurtenis beschreven welke grote gevolgen had voor het verhaal, dat vond ik goed gedaan, zonder opsmuk en grote verhaallijnen iets neerzetten, heel knap!

Algemeen

Ik vond het een heel boeiend verhaal en het had mijn volle aandacht, in het begin dacht ik nog: oh dit is een spannende roman, maar het tegendeel bleek waar, het is een suuperspannende thriller! Zoals al eerder gezegd: het boek leest vlot weg en John kan door iets kleins weg te geven de spanning nog meer op te bouwen. Ik ben verrast door dit boek en zal het zeker aan leesvrienden aanbevelen!
    Is dit boek een typisch Nederlandse thriller? Tja, dat vind ik altijd zo’n lastige vraag, ja het speelt in Nederland, maar ook een klein stukje in Frankrijk. Ik vind het gewoon een supergoed boek!
    Hoe ik vind dat de auteur omgaat met de emoties van het huwelijk tussen Bernard en Carin? Geloofwaardig gedaan, ik vond het heel natuurlijk, het gebeurt vaak dat mensen uit elkaar groeien.
    Als John Brosens mij zou vragen het boek te typeren? Dan zou ik zeggen een geloofwaardige thriller.

Dit boek

Ik vind dit boek zeker specifiek omdat John in dit boek een heel knap in elkaar stekend verhaal neerzet, zonder opsmuk en zonder overbodige woorden. Hij kan met een kleine opmerking/gebeurtenis de spanning nog meer opvoeren. Dat zie je niet zo vaak vind ik. Als ik heel eerlijk ben zou ik dit boek zonder de leesclub niet hebben gelezen, waarom niet? De cover trekt me niet aan, ik zou het misschien opgepakt hebben omdat ik John “ken” en de achterflap lezen. Echter dan zou ik hem niet gelijk gekocht hebben. De titel de verdwijning van Bernard O vind ik zeker passen.
    Dit boek heeft geen gedetailleerde scnenes betreffende gruwel, maar de wetenschap wat er is gebeurt en het te weten is gruwelijk genoeg. Bloederige details hadden hier zelfs afbreuk aan gedaan denk ik. Een advies aan John? Ga zo door! Ik vind dat je een knap in elkaar stekende thriller hebt neergezet, geen dikke pil, wat ik goed vind, maar met een dijk van een verhaal wat je verteld in orecies genoeg bewoordingen! Heel goed gedaan, mijn complimenten!

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

Eerst en vooral… wat een goed boek zeg!

De karakters

In eerste instantie vind ik hem maar een droogstoppel, gaandeweg begint hij zijn verstand te gebruiken.
    En van zijn vrouw Carin Renaldia
    Blijkbaar heeft zij het normaal voor het zeggen in deze relatie, denkt ze.
    Monique en Wout, de twee kinderen, hebben een leuke prominente rol gekregen gaandeweg. De ‘bewoners’ van Moerum vond ik super beschreven. Deden me een beetje aan een stel hillbillies denken uit een foute horrorfilm.
    Zeer zeker. Elk personage ontwikkeld zich van bijna onopvallend tot prominent karakter.
    Wout, vind ik een schitterende kerel. De ‘nerd’ die bijna de held wordt.
    Voldoende uitgewerkt zonder in overdrive te gaan. Iedereen blijft menselijke karaktertrekken te houden.
    Misschien van Jan van Egeraath. Een beetje meer sinister maken dan hij nu al is.

De auteur

Zelf had ik nog niets gelezen van John Brosens maar wist wel dat hij enkele zeer goede romans had geschreven, dus verwachtte me wel aan een goed verhaal.
    Neen. Ik had dit verhaal totaal niet verwacht. Wat begon als een koppel dat een relatiecrisis doormaakt, mondt uit in een griezelverhaal.
    Zeer zeker. Stillistisch opgebouwd, goed overdacht en op het juiste moment van toon veranderend.
    Ja. Ik heb enorm genoten van dit boek en ga zeker de tijd nemen andere boeken van John Brosens te lezen.

Ik weet dat er een aantal jeugdboeken zijn verschenen, die steeds heel goed zijn ontvangen maar dat de auteur in het onderwijs heeft gezeten, wist ik niet. Hij schrijft wel zeer geordend, springt hoegenaamd niet van de hak op de tak, dus misschien heeft het onderwijs hier toch wel een beetje de hand in gehad.

De plot

Ja, we krijgen eerst allerlei losse onderdeeltjes aangeboden, die uiteindelijk één groot geheel vormen in een fantastisch complot.
    Er wordt niets te vroeg bekendgemaakt, zodat je zelf gebeurtenissen aan elkaar moet beginnen linken.
    Zeer tevreden.
    Ik vind het een geloofwaardig verhaal. Hier en daar zullen er zeker louche organisaties zijn die zich met zulke dingen bezighouden én waarbij een oogje door hooggeplaatsten wordt dichtgeknepen, wel of niet onder de vorm van chantage.
    Ik dacht niet dat het één met het ander verband hield, dus had ik misschien een ander einde verwacht. Maar niettemin wel een goed einde.

Algemeen

Een zeer boeiend verhaal dat steeds mijn volle aandacht had.
    John Brosens heeft een zeer prettige, vlotte schrijfstijl waarbij je zeker niets moet herlezen en met één ruk het boek kan doorspitten.
    Ik ben een zeer tevreden lezer niettegenstaande dat ik een totaal ander verhaal had verwacht. De beschrijving met het ‘mondriaanse’ had me een beetje uit balans gebracht. Achteraf bekeken vond ik het wel een goede woordkeuze.
    Ik raad dit boek zeker aan.
    Typisch Nederlands niet echt. Bernard O. gaat ook de grenzen over, dus het kan eender waar gebeurd zijn, zolang er maar bossen in de buurt zijn 😉
    Ik vind de emoties in de relatiecrisis geloofwaardig omschreven. Ik denk dat er heel wat koppels zijn in dezelfde situatie die met een uitje antwoorden proberen te vinden.
    Een geloofwaardige psychologische thriller
    Advies: meer van dit John 😉

Dit boek

Ik vond het een vrij uniek verhaal, misschien hier of daar uit een film iets opgepikt maar zeker goed verwerkt in dit boek om opmerkelijk genoemd te worden.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Neen. Het is op aanraden van Cees dat ik met deze leesclub heb meegedaan omdat de achterflaptekst me niet overtuigde. Dankjewel Cees, dit was zeer zeker de moeite waard om te proberen.
    Achteraf bekeken is het een heel goede keuze geweest. Ook het lichtjes verdwijnen van de titel op de cover vind ik goed gevonden.
    Juist gedoseerde scènes die niemand zullen afschrikken maar toch genoeg effect hebben.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken
    Nee, zoals ik eerder zei, ik had geen affiniteit met de achterflaptekst maar ook niet met de cover.
    Ik zou zeggen, waag je gerust voor mij aan een andere thriller want ik vond deze uitermate goed.

kessel45
    Bijdrager
    Post count: 103

DE KARAKTERS

Met het idee zich met zijn vrouw terug te gaan trekken denkt hij óf alle problemen op te lossen, of zijn huwelijk is naar de knoppen. Hij gelooft er in dat dit de oplossing is. Beetje simpel maar menselijke reactie.
    En van zijn vrouw Carin Renaldia?
    Ze weet ook allemaal niet meer wat het beste is. Hoopt dat haar man haar over de streep zal trekken en niet van haar weg zal gaan.
    Goed uitgewerkt en probleemloos te volgen.
    Ja de karakters ontwikkelen zich wel. Bernard komt van besluitloze man tot een persoon die stukje bij beetje tot de conclusie komt dat verdwijning het beste voor hem is.

Heb je een favoriete personage? Jaaaa natuurlijk de hoofdpersoon Bernhard O. Van daaruit krijg je inzicht in diverse personages.
    Zéker voldoende uitgewerkt.
    Nee ik zou niets veranderen. De auteur heeft ze allemaal heel erg goed weergegeven en vond ze heel goed te volgen.

DE AUTEUR

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik had nog geen boek van de auteur gelezen, maar heb de laatste tijd van het schrijven van het boek contact gehad via Facebook met John Brosens, dus wat “mens” betreft had ik hem al wel wat leren kennen en had toch wel een hoge verwachting van zijn werk.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja totaal. Ik vond het een héél spannend verhaal dat zéker mijn verwachtingen overtroffen heeft.

Is dit boek aanleiding voor je om de vorige en eventueel volgende boeken van hem ook te gaan lezen?Door dit boek zal ik zeker nog meer boeken van hem gaan lezen. De schrijfstijl is zodanig dat je niet afgeleid wordt.

De auteur heeft voor zijn schrijverscarrière o.a. in het onderwijs gezeten. Merk je daar iets van in zijn schrijfstijl? Licht eventueel toe. Ik geloof niet dat de tijd in het onderwijs iets heeft toegevoegd aan zijn schrijfstijl. Ik denk dat John Brosens het gewoon “in” zich heeft om een fijne schrijfstijl te hebben, zonder onnodige passages die moeilijk te begrijpen zijn.

DE PLOT

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit. Het boek leest als een trein van begin tot einde heel goed opgebouwd zonder stukken die er niet toe doen. Je begint te lezen, komt in het verhaal en gaat zó door tot het eind.

Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Ze zitten erg goed verstopt, en er wordt niets te vroeg bekend gemaakt.
    Jazéker, héél erg tevreden..
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Erg geloofwaardig en zeker zoals het in vele gezinnen voor komt als familie relaties. En je kunt onverwacht altijd in een criminele situatie belanden.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Tja n beetje had ik het wel verwacht, alleen stond ik er versteld van dat Carin vermoord was.

ALGEMEEN

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja ik vond het een heel boeiend verhaal, wat veel te snel uit was.

Vind je de schrijfstijl van John Brosens prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Een fijne, vlotte en snel begrijpende schrijfstijl.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Nee had het zelfs minder spannend verwacht, vind het een geweldig mooi boek.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Natuurlijk zeer zeker.
    Vind je De verdwijning van Bernard O. een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Tja misschien wel omdat ze in een gehucht in Friesland zaten, maar het had ook net zo goed misschien een gehuchtje in Frankrijk kunnen zijn.

De basis van het verhaal is het huwelijk van Bernard en Carin. Hoe vind je dat de auteur met deze emoties omgaat in het verhaal? Bijvoorbeeld geloofwaardig of juist niet o.i.d.Licht je antwoord toe. Ik vind het erg geloofwaardig. Overal komen deze situaties voor en ook met kinderen naar ouders toe en omgekeerd en kinderen naar elkander. Het is een menselijke basis. Stel…. John Brosens vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je advies aan John zijn? Heel geloofwaardig en heb géén advies aan John nou ja, wél eigenlijk, ik adviseer hem om snel weer aan een nieuw boek te beginnen als hij nog niet bezig is.
    Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Moeilijk te zeggen, gewoon een geweldig boek dat prachtig is geschreven. Ook apart zijn de vele verschillende items zoals slecht huwelijk, willen verdwijnen, et..
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben? Waarschijnlijk wel. Tenminste als ik het in handen zou krijgen. In de boekhandel had ik het niet opgenomen omdat ik de cover niet echt tot mijn verbeelding vind spreken.
    Vind je De verdwijning van Bernard O. als titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel dat zou worden? Nee hoor de titel is goed gekozen.
    Vind je dat dit boek naar jouw smaak te weinig expliciete scènes telt (gedetailleerde beschrijvingen van gruwel, enz…) of net teveel? En waarom vind je dit goed of niet goed? Helemaal goed hoor.
    Zou dit boek je in een boekenwinkel zo nieuwsgierig maken dat je het op zou pakken?Ik denk het niet.
    Snel beginnen, laat ons niet te lang wachten.

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 75

De karakters

Bernard Overgauw is een rationele man die met gevoelens en emoties geen raad weet, stopt die het liefste zo diep mogelijk weg want dan hoeft hij er niets mee. Zijn vrouw Carin Renaldia is een geëmancipeerde en zelfstandige vrouw die haar leven op orde heeft maar niet geheel tevreden is met het resultaat. De overige personages in het verhaal worden kort en karaktervol neer gezet, zijn herkenbare, wat stereotype personen. Met name Bernard Overgauw en later ook zoon Wout maken de meeste ontwikkeling door en laten meer van hun emoties en achterliggende gedachtes zien. Deze twee personages zijn dan ok mijn favorieten. De personages zijn voldoende uitgewerkt voor wat betreft de rol die zij in het verhaal vertolken. Ik zou daarom niets willen veranderen.

De auteur

Ik had nog niet eerder iets van John Brosens gelezen, maar wel begrepen dat het een goede en ervaren schrijver is. Ik verwachte dus wel een goed boek. Deze verwachting is ook uitgekomen. Het boek met plezier gelezen. Prettige schrijfstijl, leest vlot en goed opgebouwde zinnen zonder al te moeilijke woorden zodat je geconcentreerd met het verhaal bezig kunt zijn. Een schrijfstijl die zeker past bij het verhaal. Ik ben zeker van plan om meer boeken van John Brosens te gaan lezen. Van zijn jeugdboeken heb ik nog niets gelezen en kan daar dan ook geen mening over vormen. Ik kan zo geen koppeling met zijn vroegere carrière in het onderwijs en zijn schrijfstijl vinden.

De plot

De verhaallijn wordt goed opgebouwd de ene verwikkeling heeft consequenties voor de volgende verwikkeling, alles wordt goed gedoseerd aan de lezer prijs gegeven. Er is continu een spanning aanwezig die maakt dat je door blijft lezen om te weten te komen hoe het verhaal verder gaat. Het verhaal is niet echt geloofwaardig omdat er wel erg veel gebeurt met de hoofdpersonages, maar dit is voor het leesplezier geen probleem. Het gedeelte met de orgaan handel was voor mij onverwachts, de hereniging van Bernard met zijn kinderen had ik wel verwacht.

Algemeen

Het verhaal is boeiend geschreven en had voortdurend mijn aandacht. Prettige schrijfstijl, met mooie sfeer beschrijvingen. Geen te lange zinnen of moeilijke woorden wel een ruime woordkeus. Ik ben tevreden over het boeken heb het met plezier gelezen. Ik zal het boek dan ook aanraden bij familie en leesvrienden. Het verhaal speelt zich duidelijk in Nederland af, regelmatig worden er plaatnamen en wegaanduidingen genoemd. Het huwelijk van Bernard en Carin wordt geloofwaardig neer gezet. Beide zijn ze niet tevreden zoals het huwelijk in het slob is geraakt, en vinden dat het anders zou moeten. Beide weten ze niet goed op wat voor een manier er verandering zou moeten komen. Ze kunnen hier beide niet goed over praten met elkaar en gaan gedachtes en gevoelens van de ander zelf invullen. Dit alles wordt op een herkenbare en geloofwaardige manier beschreven. Ik zou het boek willen typeren als een psychologische thriller.

Dit boek

Het is een goed geschreven verhaal maar stijgt niet uit boven andere goede boeken die ik gelezen heb. Ik denk niet dat ik het boek zonder leesclub gelezen zou hebben omdat de cover mij in eerste instantie niet zo aanspreekt. Ik ben blij dat ik het boe nu wel gelezen heb en zal nu eerder een boek van John Brosens gaan lezen. De titel van het boek is prima, past goed bij het verhaal. De beschrijving van de scènes is voldoende en prikkeld de fantasie van de lezer. In de boekenwinkel zou ik het boek niet zo snel oppakken omdat de cover mij niet zo aanspreekt. Ik zou tegen John Brosens willen zeggen: Ga vooral door met schrijven en ik benieuwd naar je volgende boek.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 179

De karakters:

Bernard Overgauw is een kalme,rustige man die niet uit de ban springt maar die alles overzichtelijk en onder controle wilt hebben. Tevreden man met zij strak georganiseerde leven.
    Zijn vrouw Carin Renaldia is daar en tegen niet helemaal tevreden mee en vind dat haar man zo voorspelbaar dat ze het getrouwde leven een sleur vindt. Ze heeft in haar hoofd heel duidelijk van wat ze wilt maar durft niet het voortouw te nemen.
    Ze komt zelfverzekerd over maar dat is niet helemaal wat betreft om de juiste beslissing te nemen voor de volgende stap in haar leven.
    Niet alle karakters ontwikkelen zich in het verhaal maar dit is ook niet echt nodig maar ze zijn wel belangrijk voor het hele verhaal.
    Een favoriete personage heb ik niet echt maar Bernard is de hoofdpersoon en hij maakt voor mij de grootste groei door in zijn rol en gevoelens.
    De personages staan prima in verhouding en zou ook niet zo weten wat er veranderd zou moeten worden aan hun rol.

De auteur:
    Verwachtingen had ik niet bepaald wel dat het een schrijver is met veel schrijfuren en dat het zou uitstralen in een vlotte vloeiend lezend verhaal. Dit is hem goed gelukt
    De schrijfstijl past bij een gezin die zo allemaal hun eigen ding hebben te doen en daar hun draai in hebben gevonden, maar dan gebeurt er iets en dan komt toch de bloedband goed opzetten.
    Ik heb zijn jeugdboeken niet gelezen en zal dit ook niet zo snel doen.( ben niet de doelgroep voor deze boeken).
    Zodra zijn boeken mijn pad kruisen zal ik zijn nieuwe boeken lezen.

De plot:
    Aandacht is er zeker geweest voor het plot en je merkt duidelijk dat je naar een ontknoping gaat met onderweg een hobbel die het verhaal meer pit geeft.
    De ontwikkelingen die zich voordoen tijdens het lezen zijn aangenaam en het verhaal krijgt ineens een ziel.
    Er zijn genoeg mensen die een soort van “vast geroest” zitten en een beslissing nemen die men niet heeft zien aankomen en dit maakt het verhaal wel geloofwaardig en sommige situaties moet men eenmaal iets aandikken om het interesant te houden.
    Het is een einde die mij compleet heeft verrast.

Algemeen:
    Het verhaal heeft me continu geboeid en heb niet een moment gehad dat mijn aandacht verslapte.
    John heeft een makkelijke toegankelijke manier van schrijven die ik als prettig heb ervaren.
    Het boek zal zeker een aanbeveling krijgen als een lekker vlot lezend boek van eigen bodem.
    Doordat het zich in Nederland zich afspeelt heeft het ook een bepaalde hollandse nuchterheid over zich waardoor het voor mij wel een typisch Nederlandse thriller is.
    De sleur van het het huwelijk en het uitstellen van beslissinngen worden goeden uitgelicht en daarbij komen emoties kijken en die worden goed in beeld gebracht.

Dit boek
    Het onderwerp is goed uitgekomen in het boek maar is niet uniek . Het is een heerlijk, makkelijk,toegangkelijk, vlot leesbaar boek geworden dat je aandacht weet vast te houden.
    De titel van dit boek is goed gekozen en past helemaal bij het verhaal.
    Doordat ik John Brosens weleens ben tegengekomen zou ik het hebben opgepakt maar als het voor mij een onkende auteur zou zijn geweest dan denk ik van niet.
    Blijft moeilijk raad geven aan een ervaren schrijver. Denk dat je gewoon achter je product moet staan en vertrouwen hebben in je kunnen en dat vertaald zich dan ook weer terug in een nieuw boek . Zo blijf je groeien en af en toe even uit de comfortzone stappen voor nieuwe ideeën.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 260

Een inhoudelijk foutje zag ik. Carin stuurde een app naar haar dochter. Dat kan niet als je geen internetverbinding hebt. Een sms’je wel. Ze had haar later aan de telefoon dus vond ik het vreemd dat ze niet zei ‘Heb je het adres ontvangen?’ Waarom ze dan naderhand het appje ging zoeken om het nog eens te versturen?

Blij dat ik het niet alleen ben. Dacht eerst dat ik verkeerd gelezen had …

wiets
    Bijdrager
    Post count: 80

De karakters
    Bernard, geloofwaardig en zelfs sympathiek, ook al gaat hij er stiekem in de nacht vandoor. Hij doet het in zijn onschuld met de beste bedoeling. Carin, twijfelt of dit het nou wel is (haar huwelijk/leven) en wie heeft dat nou niet? Maar ik ben wel van eerlijk praten en dat doet ze niet, met alle gevolgen van dien. (Al denk ik als nuchtere Fries: ‘Als ze nou gewoon na het vertrek van Bernard ook zelf was vertrokken, was er niks aan de hand geweest. Hadden ze haar niet hoeven laten verdwijnen, want dit roept natuurlijk wel heel veel vragen op). Van alle gezinsleden wordt hun eigen kant belicht, wat ik heel fijn vind. Meeste sympathie voor Wout die, ondanks zijn slechte relatie, gelijk thuiskomt en alles doet wat mogelijk is. Monique zegt mij het minst, maar die wordt ook niet echt heel erg uitgewerkt.

De auteur
    Auteur was nog niet bekend, dus afwachten. Het feit dat het hier in het Noorden speelt was de trigger, anders had ik het boek waarschijnlijk niet gelezen. Dat het verhaal zich hier afspeelt (ik woon in Dokkum) vond ik heel leuk. Je ziet ze dan hier over de wegen gaan. Bernard onderweg z’n nummerbord omruilen. Grappig. Wel wat negatieve reclame over Friesland, maar hopen dat iedereen daar doorheen prikt. (Een taxi die pas na 4 uur komt voor een acute blindedarmontsteking? – eigenlijk ongeloofwaardig – wegomleiding die eindigt op een doodlopend straatje – geen postcode?)
    Ik vond het lekker weglezen. Leuk verhaal, misschien ietsje te duister om reëel te zijn, maar vooruit ’t kan. Wat ik ergerlijk vond en wat ook al vaker door anderen is genoemd zijn de vele fouten, tekstueel maar ook soms inhoudelijk. Voorbeeld: Minske Fretter, werd ook Minsken Fretter, Minsken Frette en Minske Fretten (met alle verschillende betekenissen). De kinderen noemen hun ouders mam(a) en pap(a); als ze dan iets denken staat er ineens de voornaam van ma en/of pa. Blz 210 – DNA is gelijk bekend – kan dat zo snel? ( in 2 uur – alles vergeleken en ‘n match gevonden) Blz 218 – Kinderen bij de politie voor ’n gesprek. Dan noem je hun vader toch niet Bernard O.? En als de politie de zaak al in de gaten hield en er een informant hebben, dan kan die toch een betere manier vinden om Bernard en Carin daar weg te krijgen? En waarom belt Carin niet gewoon om een taxi met haar eigen telefoon (als Hein zo vreemd doet en zegt dat de telefoon defect is)? Blz 278 – DNA-match met voet uit visnet – was gelijk al bekend (210). Blz 268 ev – geen geheimen meer, eerlijk – een paar maand later in een parkje ipv ruim een jaar later, dode zwerver in Parijs?. Blz 274 waarom stug als de stem vertrouwen inboezemde?

De Plot
    Het verhaal loopt via meerdere punten wel naar een ontknoping. Niet bekend wat er precies speelt tot het eind. Vond het lekker lezen, maar net wat teveel fouten.

Algemeen
    Het boek had mijn aandacht en ik wilde ook verder lezen. Het leest prettig. Maar op grond van alle fouten weet ik niet of ik wel snel weer een boek van John Brosens pak. Het huwelijk van Bernard en Carin wordt mooi omschreven en van beide kanten toegelicht in hun gedachten. Mooi en fijn. Heel geloofwaardig. Aangezien ik maar één boek van John B. heb gelezen kan ik niet alle boeken typeren, dit boek valt wat mij betreft gewoon onder de thrillers (wel met aandacht voor het persoonlijke verhaal).

Dit boek
    Zonder leesclub had ik dit boek niet gelezen; ten eerste was ik niet gelijk op de omslag afgelopen en ook op grond van de beschrijving op de achterkant was ik niet gelijk om. Het verhaal speelt zich echter af in mijn directe omgeving, wat toch wel iets extra’s geeft. De titel past bij het verhaal, zou zo geen andere kunnen bedenken. Mijn advies aan John B. zou zijn, laat zeer kritische personen/lezers (zoals ik bijv.;) je boek lezen voordat het wordt geprint, ter voorkoming van zoveel fouten. Ik vind dat nl echt jammer. Als er een paar foutjes in zitten lees ik er wel overheen. Zijn er teveel fouten dan ga ik er extra op letten, wat niet goed is voor het leesplezier.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.