Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 15: De stad van spiegels De stad van spiegels, Na het lezen

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8

Dit boek
    1. Boek specifiek?
    Is een fantasy verhaal. Niet het enige in zijn soort.
    2. Ook zonder leesclub?
    Ja hou wel van dit soort boeken. Ben blij ze alle drie gelezen te hebben.
    3. Wat sprak meest aan?
    Heb uitgekeken naar de voor mij ‘ultieme strijd’ tussen Amy en Nul.
    Was niet wat ik ervan verwacht had maar sprak mij het meest aan. Daar hebben de boeken naar toegewerkt.
    4. Titel?
    Passend ja, beste? Misschien ‘De strijd’.
    5. Mooist en minst?
    Minst mooie de onnodige en langdradige uitweidingen soms.
    Mooist het geloof in de overwinning, elkaar. De intermenselijke relaties in moeilijke tijden. Hoop!
    6. Nog iets zeggen?
    Heb er van genoten, van alle drie.

Hetty
    Bijdrager
    Post count: 74

De karakters
    1. Wat vind je van De Nul en hoe zou je dit personage willen typeren?
    De Nul was voor mij een vrij abstract personage die ”Het Grote Kwaad” vertegenwoordigde. Door De Nul te ver personaliseren in de man Tim Fanning krijgt De Nul vele menselijke eigenschappen en wordt het een personage van vlees en bloed. Door alles wat Tim Fanning heeft meegemaakt in zijn leven voor de besmetting met het virus en dus de verandering in De Nul, maakt het dat ik toch een vorm van sympathie ben gaan ontwikkelen. Ik vond het deel van over Tim Fanning dan ook een mooi en een waardevolle aanvulling in het boek.
    2. En wat van Amy, de redder der mensheid?
    Amy is voor mij een lieve, gevoelige, sympathieke maar vooral mysterieuze vrouw. Ook al is haar rol in dit laatste deel wat onderbelicht, zij blijft de spil waar het hele verhaal om draait.
    3. En van de overige personages?
    De overige personages worden allemaal sterk en karaktervol neer gezet. Een aantal personages zijn er al vanaf deel 1 erbij en volg je door de jaren heen. Ook gaan er geliefde personages dood en komen er nieuwe bij. Justin Cronin is er goed in geslaagd om elk personage een herkenbaar eigen karakter mee te geven zodat alle personen in het boek gaan leven.
    4. Zou je aan personages iets willen veranderen? Zo ja, aan wie en wat dan?
    Nee ik zou niets willen veranderen, alle personages zijn aan de geest van Justin Cronin ontsproten en hij is er zeer goed in geslaagd om een aantal sterke en karaktervolle personages neer te zetten.
    5. Zijn de overige personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ja alle personages zijn prima uitgewerkt t.o.v. de rol die zij in het verhaal vertegenwoordigen.
    6. Vind je de relatie tussen de verschillende personages goed uitgewerkt?
    Ja ook de onderlinge relaties zijn prima uitgewerkt.
    7. Met welk personage voel je je als lezer het meest verwant?
    Er zijn veel personages waar je gedurende het hele verhaal (vanaf het eerste boek) een band mee opbouwt en je mee verwant gaat voelen, maar de sterkste band voel ik toch met Amy.
    8. Vind je de hoeveelheid aan personages goed? Waarom wel? Waarom niet?
    De hoeveelheid personages vind ik prima ook al zijn het er nogal wat. Zeker ook omdat je in eik boek een overzicht hebt van wat er in het voorafgaande boek gebeurt is en achter in elk boek staat in lijst met namen van alle personen.

De auteur
    1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke en vind je die terug in dit verhaal?
    Ik had vreselijk genoten van de eerst twee delen van “De Oversteek” trilogie en lang uitgekeken naar het derde deel. Ik had dan ook hoge verwachtingen en hoopte dat Justin Cronin er weer in zou slagen om een top boek te schrijven. Aan deze verwachtingen heeft hij zeker voldaan en ik heb dan ook deze keer weer genoten van zijn boek
    2. Justin Cronin is docent Engelse literatuur. Merk je daar in dit verhaal iets van?
    Justin Cronin is een zeer goede auteur die er in geslaagd is om een boeiend en meeslepend epos te schrijven van zo’n 2500 bladzijden. Ik denk dat je wel een grote passie voor Engelse literatuur moet hebben om dat voor elkaar te krijgen, dus ik denk dat het docentschap en schrijverschap nauw met elkaar verbonden is.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Het verhaal gaat verder waar het eerder gestopt is. Ook worden er zijsprongen in het verleden gemaakt wat het gehele verhaal inzichtelijker maakt. Verschillende verhaallijnen lopen naast en door elkaar heen wat uiteindelijk tot een sidderende ontknoping leidt. Maar dan is het verhaal nog lang niet afgelopen. Er wordt nog uitgebreid verteld hoe het met alle personages afloopt zodat alle vragen beantwoord worden.
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Ook deze keer wordt het verhaal goed opgebouwd, ook al weet je vanaf het begin dat er een confrontatie zal gaan plaatsvinden tussen “Het Goede en Het Kwaad”. De verwikkelingen naar de confrontatie toe, zijn verrassend en boeiend om te lezen. Bestaande vriendschappen worden verbroken en onverwachte bondgenootschappen ontstaan. Het gedeelte na de confrontatie maakt het verhaal goed af, zodat er geen onbeantwoorde vragen meer overblijven en het boek met een tevreden gevoel gesloten kan worden.
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik ben hier zeker tevreden over alles zit mooi in elkaar verweven.
    4. Werd je regelmatig op het verkeerde been gezet, en was de uiteindelijke ontknoping verrassend?
    Ik werd tijdens het lezen regelmatig verrast over de ontwikkelingen. Bondgenootschappen die ontstaan en vriendschappen die op de proef worden gesteld. Ook al is het een lijvig boek het bleef boeiend van het begin tot het eind.
    5. Had je bij het lezen van de korte inhoud ook dit verhaalverloop in gedachten of helemaal niet?
    Ja, in grote lijnen wel, maar nog niet de details.

Algemeen
    1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik heb genoten van dit boek. Van het begin tot het eind heeft het verhaal me weten de boeien en had mijn volledige aandacht.
    2. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben zeker tevreden over het boek, een mooie afsluiting van dit geweldige epos.
    3. Heb je De oversteek en De twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De stad van spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu de andere twee delen ook nog lezen?
    Ik had de vorige twee delen al eerder gelezen en “De stad van spiegels” sluit hier mooi bij aan en is een goede afsluiter. Tussen de eerste twee boeken en dit derde deel heeft wel enige tijd tussen gezeten zodat ik me heb voorgenomen om over een tijdje alle drie de delen nog eens te herlezen, maar dan direct achter elkaar.
    4. Vind je De stad van spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?
    Ja ik vind het een typische Amerikaanse thriller. Het hele verhaal speelt zich voornamelijk in Amerika af.
    5. Ga je dit boek aanraden aan vrienden en familie?
    Dat heb ik al gedaan en zal ik ook zeker nog vaker doen.
    6. Vind je de cover passen bij dit verhaal?
    De cover past mooi bij dit derde deel van de trilogie. Het laat de volwassen geworden Amy zien die belangrijkste spil is in het verhaal.

Dit boek
    1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Ik vind het een uniek boek en vind het dan ook met niets anders te vergelijken. Het heeft allerlei elementen in zich zoal sciencefiction, thrillers, fantasie, horror, romans die samen zijn gebracht in een geweldig epos,
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ik zou het boek ook zonder leesclub gelezen hebben, maar het lezen samen met anderen maakt het nog leuker.
    3. Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meest aan?
    Het hele verhaal sprak me aan en alles maakt deel van het grote geheel, ik kan zo niet aangeven welk stuk mij het meeste aansprak. Ik genoot wel van de delen die zich in de paralelwereld afspeelden waar zowel Amy, Peter en Carter gelukkig konden zijn.
    4. Vind je de titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel je in gedachten hebt?
    Ik vind het een mooie titel voor dit boek en past ook goed bij het verhaal.
    5. Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten
    Ik vond het een mooi boek en een goede afsluiting van de trilogie. Ik had een dubbel gevoel bij het dichtslaan van de laatste bladzijde. Enerzijds was het zo goed en genoeg, en moest het verhaal niet meer verder doorgaan omdat dan de kans groot is dat het meer van hetzelfde zou worden. Anderzijds voelde het voor mij als een definitief afscheid van Amy en alle andere personages en vind het jammer dat er geen vervolg meer komt.
    6. Is er tot slot nog iets dat je graag tegen de auteur Justin Cronin wilt zeggen?
    Ik ben heel benieuwd of er nog een keer zo’n geweldige serie boeken van jou hand verschijnt. Een ding is dan zeker, die ga ik beslist lezen. Bedankt voor de vele uurtjes leesplezier die ik mocht vertoeven in deze bizarre wereld met geweldige peronages.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 104

1.Wat vind je van De Nul en hoe zou je dit personage willen typeren?
    Ik vind De Nul een nogal duistere persoonlijkheid. Hij kampt met onverwerkt verdriet. Hij is ook een doorzetter, hij wil voor 200% voor zijn doel gaan.
    2.En wat van Amy, de redder der mensheid?
    Amy is een klasse persoon met heel veel lef. Ze gaat voor niets en niemand aan de kant. Amy, de reddende engel.
    3.En van de overige personages?
    Het verschil tussen goed en kwaad in personages is groot.
    4.Zou je aan personages iets willen veranderen? Zo ja, aan wie en wat dan?
    Nee, dat is aan de schrijver. Ik lees het boek zoals de auteur het bedoeld heeft.
    5.Zijn de overige personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Ja, ik ben van mening dat de overige personages voldoende uitgewerkt zijn.
    6.Vind je de relatie tussen de verschillende personages goed uitgewerkt?
    7.Met welk personage voel je je als lezer het meest verwant?
    Ik voel me met Amy het allermeest verwant.
    8.Vind je de hoeveelheid aan personages goed? Waarom wel? Waarom niet?
    Ik vind de hoeveelheid aan personages zo ingedeeld dat ik nog net door de bomen het bos zie.

De auteur
    1.Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke en vind je die terug in dit verhaal?
    Ja, ik had een bijzonder hoge verwachting van deze auteur. Ik vind het een heel bijzonder boek dat ik nog zeker ga herlezen.
    2.Justin Cronin is docent Engelse literatuur. Merk je daar in dit verhaal iets van?
    Nee, ik ga helemaal in het verhaal op, is me niet expliciet opgevallen dat Justin Cronin leraar Engelse literatuur is.

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde
    1.Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    De verhaallijn groeit in mijn beleving naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen.
    2.Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    De verwikkelingen zijn in mijn ogen op het juiste ogenblik bekend gemaakt.
    3.Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik ben zeer tevreden over de keuze van de schrijver over de combinatie verhaallijn met hoofdonderwerpen.
    4.Werd je regelmatig op het verkeerde been gezet, en was de uiteindelijke ontknoping verrassend?
    Aan het begin van het boek had ik wel een idee hoe het verhaal zich verder zou ontwikkelingen en dat bleek ook zo te zijn.
    5.Had je bij het lezen van de korte inhoud ook dit verhaalverloop in gedachten of helemaal niet?
    Nog niet bij het lezen van de korte inhoud, wel aan het begin van het boek.

Algemeen
    1.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het verhaal zeer boeiend en had continue mijn volle aandacht.
    2.Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben meer dan tevreden.
    3.Heb je De oversteek en De twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De stad van spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu de andere twee delen ook nog lezen?
    Ik ga deel 1 en deel 2 alsnog lezen.
    4.Vind je De stad van spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?
    Nee, dit boek vind ik geen typische Amerikaanse thriller. Over het algemeen genomen vind ik Amerikaanse thrillers overdreven, een beetje grootspraak. Deze thriller vind ik geloofwaardig.
    5.Ga je dit boek aanraden aan vrienden en familie?
    Dat heb ik reeds gedaan.
    6.Vind je de cover passen bij dit verhaal?
    Ja, de ogen van het meisje op de voorkant beelden het karakter van Amy goed uit.

1.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit boek heeft echt iets speciaals, de uitdieping van goed en kwaad. De wilskracht om van niets, iets te maken.
    2.Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Wellicht niet.
    3.Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meest aan?
    Het hele boek sprak me aan. Ik kan niet zeggen welk onderdeel me het meest aansprak.
    4.Vind je de titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel je in gedachten hebt?
    Ik vind de titel passend bij het boek.
    5.Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten
    Dit boek is voor alle lezers geschikt: thrillerfans, liefhebbers van horror, romantiek. Voor elk wat wils.
    6.Is er tot slot nog iets dat je graag tegen de auteur Justin Cronin wilt zeggen?
    Beste Justin Cronin, ik heb enorm genoten van De Stad van Spiegels, hartelijk bedankt hiervoor!

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 169

De karakters:

Nul is voor mij een figuur die ik niet heb kunnen plaatsen. Er is wel een heel groot stuk aan heb besteed waar hij zich zelf probeert te profileren over zijn hoe en waarom. Dit is voor een aantal daden gelukt maar toch is hij voor mij grotendeels onbereikbaar gebleven.
    Amy is een persoon met verschillende persoonlijkheden. Het ene moment is ze lief en onschuldig die probeert zoveel mogelijk goeds te doen en op een ander moment is ze een gevaarlijk wezen die niet voor zichzelf instaat.
    Peter een goedaardige man die er alles voor over heeft om een vreedzame wereld te creëren . DIt geld ook voor een aantal andere karakters zoals Sara en Hollis
    Alicia Donado ook bij haar een dubbel gevoel vooral als ze als viraal wordt neergezet.
    En er zijn nog zoveel andere peronages die even voorbij kwamen en bij sommige kan je een vraagteken zetten of ze wel nodig zijn voor het verhaal.
    Personages komen allemaal goed aan bod in het verhaal en worden goed uitgewerkt. Hoewel niet alle info voor mij relevant was om te lezen. Voor mij persoonlijk had de lijst met personages wel wat minder gemogen waardoor het minder chaotisch zou zijn.
    Peter en Sara zijn de personages die het prettigst lezen hoewel Amy mij ook zeer bleef boeien.

De auteur
    Ik had totaal geen verwachting van deze auteur omdat ik nog nooit van hem gehoord had. In deze trilogie heb ik er niets van gemerkt dat hij docent Engelse literatuur is behalve de verwijzingen aan het begin van een nieuw deel in het boek

De plot
    Er wordt wel degelijk naar een plot toegewerkt met veel zijwegen waarbij ik me heb afgevraagd is het wel zo nodig om zo uitgebreid over iets uit te wijden. Voorspelbaar zijn er bepaalde aflopen van een nieuwe ontwikkeling en ook zijn er ontwikkelingen die ik zeer prettig vond en het verhaal nodig had.
    Interessant is de combinatie en het verloop ervan maar door de langdradigheid heeft hij het niet geheel waar kunnen maken.
    Deels van het verloop van het verhaal is uitgekomen.

Algemeen

Het boek heeft niet geheel mijn volledige aandacht gehad. Dit is te danken aan dat hij regelmatig te langdradig was waardoor ik me niet goed kon blijven concentreren.
    De eerste twee delen heb ik ook gelezen en “De stad van spiegels” heeft niet geheel aan mijn verwachtingen gedaan.
    Door de proloog is dit deel ook goed te lezen zonder de andere twee delen gelezen te hebben.
    Ik vind het zo wie zo geen thriller maar eerder fantasie . Amerikaans wel.
    De cover past goed bij de eerder covers maar niet echt bij het verhaal.

Dit boek
    Het is niet iets specifieks het komt wel vaker in fantasyboeken over een groep mensen die overleven en een nieuwe wereld maken.
    Door het enthousiasme van Charlotte over het eerste deel “De oversteek” ben ik deze challenge aangegaan om deze drie delen te lezen. Zonder deze leesclub zou ik het niet gelezen hebben omdat dit het laatste deel is van een trilogie.
    Titel past prima.
    Het verhaal van De Nul vond ik het minst om te lezen . Wat ik wel goed vond is hoe ze allemaal hun eigen leven op de rails te zien houden en wat ze ervoor moeten doen.
    Voor de auteur zou ik willen zeggen prima dikke pillen schrijven maar minder personages en strakker geschreven waardoor je als lezer geboeid blijft.

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.