Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 15: De stad van spiegels De stad van spiegels, Na het lezen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580
    #4006 |

Vragen voor deelnemers leesclub De stad van spiegels van Justin Cronin

Hier zie je een aantal vragen waar je op de meeste een antwoord zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub

De karakters

1. Wat vind je van De Nul en hoe zou je dit personage willen typeren?
    2. En wat van Amy, de redder der mensheid?
    3. En van de overige personages?
    4. Zou je aan personages iets willen veranderen? Zo ja, aan wie en wat dan?
    5. Zijn de overige personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    6. Vind je de relatie tussen de verschillende personages goed uitgewerkt?
    7. Met welk personage voel je je als lezer het meest verwant?
    8. Vind je de hoeveelheid aan personages goed? Waarom wel? Waarom niet?

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke en vind je die terug in dit verhaal?
    2. Justin Cronin is docent Engelse literatuur. Merk je daar in dit verhaal iets van?

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Werd je regelmatig op het verkeerde been gezet, en was de uiteindelijke ontknoping verrassend?
    5. Had je bij het lezen van de korte inhoud ook dit verhaalverloop in gedachten of helemaal niet?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    3. Heb je De oversteek en De twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De stad van spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu de andere twee delen ook nog lezen?
    4. Vind je De stad van spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?
    5. Ga je dit boek aanraden aan vrienden en familie?
    6. Vind je de cover passen bij dit verhaal?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    3. Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meest aan?
    4. Vind je de titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel je in gedachten hebt?
    5. Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten
    6. Is er tot slot nog iets dat je graag tegen de auteur Justin Cronin wilt zeggen?
    Batserelli
    Bijdrager
    Post count: 9

Daar zal ik eens goed voor gaan zitten. Het zijn nogal wat vragen.

Batserelli
    Bijdrager

De karakters

Zelfs na de enorm lange levensgeschiedenis van De Nul weet ik nog steeds niet goed wat ik van hem moet vinden. Hij was een goede, gedreven, ambitieuze man die verliefd was op een onbereikbaar meisje. Toen hij haar eindelijk had liet ze hem in de steek, althans in zijn ogen. Dit gevoel neemt hij mee in zijn nieuwe hoedanigheid als De Nul; hij wacht op haar. Maar waarom wil hij Amy zo graag vernietigen? Heel even lijkt hij in Amy zijn verloren liefde te zien… maar waarom wil hij haar dan dood hebben? Dat Amy hém moet komen opzoeken in het station en dat hij niet naar haar op zoek gaat is natuurlijk wel symbolisch. Dat hij nadat hij verslagen is eindelijk samen is met zijn grote liefde maakt nogmaals duidelijk dat alles in het zijn van De Nul om haar draaide. Maar toch krijg ik niet goed hoogte van De Nul.

2. En wat van Amy, de redder van de mensheid?

Voor de redder van de mensheid vind ik haar in dit boek erg passief. Ze wacht rustig haar tijd af in plaats van op zoek te gaan naar De Nul. De Nul zit al decennia in voormalig New York rustig op haar te wachten dus waarom gaat ze niet eerder de confrontatie aan? Dit gezegd hebbend vind ik haar wel enorm sympathiek en onbaatzuchtig. Ze is bereidt te sterven om de mensheid te verlossen, te redden.

Het mooie aan deze trilogie vind ik de uiteenlopende karakters. Het zijn uitersten, het zijn tegenpolen maar samen zijn ze één. Uiteindelijk zijn ze allemaal bereid hun leven te geven om de ander(en) te redden. Sommige karakters lijken soms onsympathiek en egoïstisch maar uiteindelijk zijn ze niet veel veranderd ten opzichte van hoe ze waren toen ze de kolonie verlieten, alleen hun positie in het leven is veranderd en daarom de keuzes die ze (moeten) maken.

4. Zou je aan personages iets willen veranderen? Zo ja , aan wie en wat dan?

Nee want ik ben enorm tevreden met de personages die Justin Cronin heeft weten neer te zetten.

5. Zijn de overige personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?

Ik vind van wel. Alle personages hebben een uitgebreide achtergrond en levensverhaal die hun handelen, emoties en gedachten bepalen.

Over het algemeen wel. Alleen vind ik de band tussen De Nul en Amy nog steeds raar.

7. Met welk personages voel je je als lezer het meest verwant?

Met Michael voel ik mij het meest verwant want hij is een einzelgänger die zijn eigen weg gaat. Hij schenkt zijn schip aan anderen en is bereidt zijn eigen leven te geven. Het mooiste vind ik dat hij vanuit de stad van spiegels niet naar het beloofde eiland gaat maar dat hij weer zijn eigen weg volgt en op ontdekkingsreis gaat.

Het zijn er veel maar niet te veel. Ik vind de hoeveelheid personages goed omdat ze elkaar zo goed aanvullen, ze zijn allemaal belangrijke radertjes in het geheel.

Batserelli
    Bijdrager

De auteur

1. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke en vind je die terug in dit verhaal?

Ik heb eind vorig jaar de eerste twee boeken uit De Oversteek trilogie gelezen dus ik was bekend met het werk en de schrijfstijl van Cronin. De Stad van Spiegels gaat in dezelfde stijl verder als waarin de eerdere boeken geschreven zijn zoals ook wel te verwachten was. Alleen het deel over De Nul is totaal anders als de rest.
    Zoals ik verwachtte weet Cronin zijn verhaal goed op te bouwen en steeds van verschillende kanten te belichten door regelmatig op een ander hoofdpersonage te richten en zijn of haar kant van het verhaal te vertellen.

2. Justin Cronin is docent Engelse literatuur. Merk je daar in dit verhaal iets van?

Ik zou zeggen dat sommige delen van zijn boeken in literair oogpunt beter zijn geschreven dan de gemiddelde Amerikaanse thriller (zonder afbreuk te doen aan andere thriller auteurs). Cronin wisselt in De Stad van Spiegels regelmatig van schrijfstijl, van simpel tot ingewikkeld.

De plot

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende ontwikkelingen groeit?

Natuurlijk vind ik dat want al vanaf boek groeit alles toe naar de strijd tussen Amy en De Nul. Ook wordt er in dit boek naar de ontsnapping met het schip toe gewerkt. Maar is dit niet een anticlimax als De Nul vernietigd is?

2. Vind je de ontwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?

De lezer weet natuurlijk dat er een uiteindelijke, ultieme strijd komt tussen goed, Amy, en kwaad, De Nul. Maar het hoe en waarom wordt pas tegen het einde duidelijk. Dat de anderen met het schip uiteindelijk weten te ontsnappen is al duidelijk aangezien in het eerste deel van de trilogie transcripties van het dagboek Sara worden geciteerd tijdens de Derde Wereldwijde Conferentie over de Noord-Amerikaanse Quarantaineperiode. Oke het dagboek had natuurlijk ook in Texas gevonden kunnen worden maar het was aannemelijker dat er de ontsnappingspoging om het eiland te bereiken succesvol zou zijn.

3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(en)?

Ja. De verschillende onderwerpen zoals strijd, goed en kwaad, liefde, vriendschap, haat komen steeds weer op verschillende momenten terug. Ook bij verschillende personages.

4. Werd je regelmatig op het verkeerde been gezet, en was de uiteindelijke ontknoping verrassend?

De ontknoping was alles behalve verrassend. Doordat Cronin steeds kleine en subtiele hints geeft over wat gaat komen werd ik niet op het verkeerde been gezet.

5. Had je bij het lezen van de korte inhoud ook dit verhaalverloop in gedachten of helemaal niet?

Ik had verwacht van een lange epische strijd tussen De Nul en Amy te kunnen genieten, maar die bleef helaas uit. De alles beslissende strijd veel mij tegen en duurde alleen enigszins lang omdat de auteur steeds verwisselde van personages om diens kant van de strijd te belichten.

Alice1812
    Bijdrager
    Post count: 43

De karakters

Wat vind je van De Nul en hoe zou je dit personage willen typeren?
    De Nul blijft na het lezen van dit boek toch een beetje een vraagteken, wat wilde hij uiteindelijk nou eigenlijk precies? Misschien had ik dit beter begrepen als ik de eerste twee delen ook had gelezen.
    En wat van Amy, de redder der mensheid?
    Amy is in mijn ogen een echte held, ze wil echt sterven voor de mensheid en is tot alles bereid.
    En van de overige personages?
    Alle personages vind ik heel goed geschreven, doordat je ook steeds meer van hen te weten komt voelt het alsof ik ze persoonlijk ken.
    Zou je aan personages iets willen veranderen? Zo ja, aan wie en wat dan?
    Ik vond ieder personage even uniek en prachtig passend in het verhaal, dus ik zou aan niemand wat veranderen.
    Zijn de overige personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Zeker weten!
    Vind je de relatie tussen de verschillende personages goed uitgewerkt?
    Ook dat vind ik goed uitgewerkt (maar ook hiervoor zou ik deel een en twee nog lezen om sommige personages beter te begrijpen)
    Met welk personage voel je je als lezer het meest verwant?
    Ik voel me niet perse met een personage verwant, ik vind ieder personage even uniek en bijzonder en heb met allemaal meegeleefd!
    Vind je de hoeveelheid aan personages goed? Waarom wel? Waarom niet?
    Prima, meer hadden het er niet moeten zijn, dit was precies genoeg om alles als een puzzel in elkaar te laten passen!

De auteur

Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke en vind je die terug in dit verhaal?
    Justin Cronin is docent Engelse literatuur. Merk je daar in dit verhaal iets van?

Ik had geen verwachtingen van deze auteur omdat ik hem nog niet kende. Het taalgebruik is duidelijk, wat misschien duid op zijn beroep, voor de rest is me dat niet echt opgevallen.

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Ja zeker, al weet je al vanaf bladzijde 1 dat je uiteindelijk naar een confrontatie tussen Amy en de Nul toegroeit.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Je weet vanaf het begin waar we naartoe gaan, maar dit is zeker niet vervelend, te vroeg of teveel.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ja, zeer tevreden.
    Werd je regelmatig op het verkeerde been gezet, en was de uiteindelijke ontknoping verrassend?
    Had je bij het lezen van de korte inhoud ook dit verhaalverloop in gedachten of helemaal niet?
    Je wordt niet echt op het verkeerde been gezet en ook de ontknoping is niet echt verrassend omdat je al weet wat er aan zit te komen. Ook had ik dit al wel een beetje in mijn hoofd.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het zeker een boeiend verhaal, af en toe heb ik het boek even weggelegd zodat ik het niet té snel uit las!
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben zeer tevreden, ik vind dit echt een aanrader
    Heb je De oversteek en De twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De stad van spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu de andere twee delen ook nog lezen?
    Ik heb de andere delen (nog) niet gelezen en denk wel dat ik dat alsnog ga doen. Ik denk dat je alle personages dan nog beter gaat kennen en ook nog meer ziet hoe alles samenvalt!
    Vind je De stad van spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?
    Ik weet niet zo goed waarom dit een typische Amerikaanse thriller zou moeten zijn, kan niet echt zeggen dat dat het is.
    Ga je dit boek aanraden aan vrienden en familie?
    Ik ga dit boek zeker aanraden, maar ga er wel adviezeren om eerst deel een en twee te lezen!
    Vind je de cover passen bij dit verhaal?
    De cover vind ik niet heel goed ofzo, het zal Amy zijn? Ik had zelf voor iets meer fantasie achtigs gekozen denk ik…

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het boek is niet zoals er veel zijn en heeft wel echt een nieuwe inslag op fantasie. Toch heeft het ook wel ‘gewoon’ de verhalen en levens van verschillende personages waar je heerlijk mee mee kan voelende leven.
    Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ik denk niet dat ik het boek zelf gekocht zou hebben
    Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meest aan?
    Dat Amy voorbestemd was om de mensheid te redden, en dat ze dit ook wil doen ongeacht alles.
    Vind je de titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel je in gedachten hebt?
    Ik vind de titel heel goed passen en zou zelf geen andere (betere) titel kunnen verzinnen!
    Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten
    Nogmaals de totale bereidheid van Amy om te sterven voor de mensheid, dat vind ik toch het mooist!
    Is er tot slot nog iets dat je graag tegen de auteur Justin Cronin wilt zeggen?
    Bedankt voor dit fantastische boek, ik ga gauw deel een en twee ook lezen!

Those who don't believe in magic will never find it.

Batserelli
    Bijdrager

Algemeen

Ik vond het een boeiend verhaal, maar het haalt het in mijn ogen niet bij het eerste deel. Ik kon mijn aandacht makkelijk er bij houden en had het boek dan ook snel uit. Zowel de schrijfstijl als het verhaal zorgden er voor dat het boek moeilijk kon weg leggen.

Al met al ben ik tevreden alleen had ik zoals ik al eerder gemeld heb meer verwacht van de eindstrijd tussen goed en kwaad.

3. Heb je De Oversteek en De Twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De Stad van Spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu d andere twee delen ook nog lezen?

Het sluit perfect aan. Dezelfde schrijfstijl. Dezelfde personages, alleen wat ouder en een eigen en andere kijk op de wereld dan in de eerdere boeken. De Stad van Spiegels gaat verder waar De Twaalf op hield.

4. Vind je De Stad van Spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?

Moeilijke vraag. Een typisch Amerikaanse thriller speelt zich gewoonlijk in Amerika af dus het zou kunnen.

Heb ik al gedaan.

6. Vind je de cover passen bij het verhaal?

Ik vind de cover passen bij de andere twee boeken. Er van uitgaand dat Amy op de cover staat vind ik het niet zo goed passen bij dit boek omdat de rol van Amy niet erg groot is, wel belangrijk maar niet groot.

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?

Ik het een unieke variant op het klassieke vampierverhaal.

2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook hebben gelezen?

Ja

3. Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meeste aan?

De sterke uiteenlopende karakters sprak mij het meeste aan.

4. Vind je de titel passen bij dit boek of zou je zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen wij ook weten welke titel je in gedachten had?

De Stad van Spiegels is natuurlijk waar de eindstrijd zich afspeelt maar verder speelt het maar een kleine rol in het geheel.

5. Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten.

Dat het boek zo dik is is voor mij absoluut een pluspunt. Het mooiste is denk ik de constante veranderingen die plaats vinden in de karakters van de hoofdpersonages omdat zo het boek een extra dimensie krijgt. Het minste vond ik de passieve rol van Amy en het in mijn ogen de veel te lange voorgeschiedenis van De Nul.

6. Is er tot slot nog iets dat je graag tegen de auteur Justin Cronin wilt zeggen?

Ga zo door.

Cees van Rhienen
    Sleutelbeheerder
    Post count: 580

De karakters
    Ik vind het personage De Nul in het begin een niet te identificeren en geheimzinnig personage, onbetrouwbaar en onvoorspelbaar.
    Van Amy kan ik niet zo goed hoogte krijgen, lief en naïef en pas later treedt er een zelfbewustzijn op.
    De overige personages zijn en blijven wat onvoorspelbaar, zoals Lucius Greer, Alicia Donado als viraal etc.
    In dit verhaal niet hoewel de moordzucht en vernietigingsdrang wat minder mag. Maar het past in het verhaal.
    Ja hoor.
    In het begin niet omdat dan dingen niet helemaal duidelijk zijn die dat later in het verhaal wel worden.
    Ik denk toch wel Peter Jaxon als president van Texas. Hij tracht dan nog te behouden wat mogelijk is.
    Er lopen een aantal schimmige en onduidelijke personages door het verhgaal waarvan de rol en de toegevoegde waarde niet helemaal duidelijk zijn. Dit euvel treedt ook op bij de uitgebreide levensbeschouwing van Timothy Fanning. De reden van dat lange verhaal is mij niet helemaal duidelijk.

De auteur
    9. Had je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke en vind je die terug in dit verhaal?
    Ik had een wat strakkere verhaallijn verwacht en dat is niet helemaal uitgekomen. Veel, naar mijn oordeel, overbodige afdwalingen met niets toevoegende verhalen.
    10. Justin Cronin is docent Engelse literatuur. Merk je daar in dit verhaal iets van?
    Eigenlijk niet zoveel.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde
    11. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Het groeit wel naar een ontknoping toe maar wel een die voorspelbaar is geweest voor mij.
    12. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Er was weinig te verstoppen en Cronin gaf zelf de verklaring in het verhaal tussendoor wel mee.
    13. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Niet helemaal, ik had een strakkere verhaallijn verwacht en dat is niet helemaal uitgekomen.
    14. Werd je regelmatig op het verkeerde been gezet, en was de uiteindelijke ontknoping verrassend?
    Nauwelijks.
    15. Had je bij het lezen van de korte inhoud ook dit verhaalverloop in gedachten of helemaal niet?
    Deels wel maar niet volledig.

Algemeen
    16. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Nee, te veel onverklaarbare en niet realistische dingen.
    17. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Niet helemaal tevreden.
    18. Heb je De oversteek en De twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De stad van spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu de andere twee delen ook nog lezen?
    Wel gelezen en sluiten wel aan maar ik vind dat het derde deel ook goed los gelezen kan worden.
    19. Vind je De stad van spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?
    Er komen Amerikaanse steden in voor, dus in die zin wel maar het verhaal had all of the world gepeeld kunnen worden.
    20. Ga je dit boek aanraden aan vrienden en familie?
    Nee
    21. Vind je de cover passen bij dit verhaal?
    De cover past bij de andere twee delen en met wat fantasie ook wel bij het verhaal

Dit boek
    22. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Dit soort fantasy is wel meer te lezen
    23. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Nee
    24. Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meest aan?
    Niet een dat er specifiek boven uit stak. Vond er ondanks hetgeen er gebeurde, ook weinig emotie in zat.
    25. Vind je de titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel je in gedachten hebt?
    Titel past wel
    26. Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten
    Eigenlijk het op zichzelfstaand levensverhaal van Timothy en het leven van de kinderen op het einde.
    27. Is er tot slot nog iets dat je graag tegen de auteur Justin Cronin wilt zeggen?
    Volgende keer strakker bij je onderwerp blijven maar schrijven gaat je goed af.

penningf
    Bijdrager
    Post count: 14

De karakters:
    1. Nu de Nul zijn verhaal heeft kunnen doen in dit boek heeft hij wel “een ziel” gekregen.
    Het is nu veel beter voor te stellen waarom De Nul tot zijn keuzes gekomen is. Ik vind dit deel van het boek cruciaal voor het verhaal. Een mooie wending in het boek dat De Nul ook aan bos is gekomen.

2. Amy is uiteindelijk letterlijk de redder van de mensheid geworden. Ze heeft er persoonlijk voor gezorgd dat De Nul vernietigd wordt in een persoonlijk tweegevecht. Ik had eerlijk gezegd een wat meer alternatieve reddingsactie verwacht, maar het verhaal klopt nog steeds volledig.
    Uiteindelijk blijft Amy ook over om de “herboren mensheid” te laten zien dat er weer leven mogelijk is in Noord Amerika en wijst ze de nieuwe populatie weer de weg. Tevens is het natuurlijk mooi dat ze er uiteindelijk voor kan zorgen dat alle hoofdpersonen in het verhaal hun terechte rol in de historie van het herstel van de mensheid krijgen.

3. Ik vond de personages goed uitgewerkt en uitgebalanceerd aan bod komen in het verhaal.

4. Voor mij had dit derde deel weer de kwaliteit van het eerste deel en waren de personages prima uitgewerkt. Voor mij was het verhaal af en gaf het veel voldoening.

5. Aan Michael zijn rol in het verhaal kon je al aanvoelen dat hij nog een grote inbreng zou krijgen in het verhaal. Dat kwam ook zo uit. De karakters en het gevoel rond de karakters klopte.

6. Het verhaal was veel minder verwarrend dan in deel twee. Dat komt met name door de goed uitgewerkte karakters en de goed aangehaalde relaties die de karakters met elkaar hebben in het verhaal.

7. Peter is wel een karakter waar je makkelijk in mee gaat. Hetzelfde geldt voor zijn zoon Caleb.

8. Zo’n dik boek verdient wel een behoorlijk aantal hoofdpersonages. Niks mis mee. Ging in dit boek zeker niet ten koste van de duidelijkheid en het goede verhaal.

penningf
    Bijdrager
    Post count: 14

De auteur:
    1. Na het lezen van de vorige twee delen had ik wel de verwachting en hoop dat het derde deel weer de kwaliteit zou halen van het eerste deel. Ik moet zeggen dat “De Stad van spiegels” weer dicht bij de kwaliteit zat van het eerste deel. In het eerste deel zijn alle personages en verwikkelingen natuurlijk nieuw, waardoor dit eerste boek toch wel het beste beviel, maar deel drie was zeker ook goed geschreven. De passage met “De Nul” verraste mij en ook het einde van het boek was mooi bedacht.

2. De verwijzingen naar werk van Shakespeare onderbouwen het feit dat de auteur docent Engelse literatuur is wel.

De plot:
    1. De verhaallijn loopt zeker bewust naar de ontknoping van verschillende verwikkelingen, zoals de rol van Amy, Michael/Lore en Fanning. Michael/Lore: via een denkbeeld dat Michael krijgt bij het betreden van een gestrande boot, werkt hij naar een ontsnappingsmogelijkheid voor de mensheid toe, die vervolgens overgenomen wordt door Lore.
    Fanning: via de uitleg van zijn verlies van zijn grote liefde, waarna hij zijn gruweldaden uitvoert totdat hij toch weer rust vindt in zijn verleden.
    Amy: voorbestemd om de wereld te redden pakt ze deze rol ook letterlijk door De Nul te verslaan en vervolgens de boodschap van “hoe het fout kan gaan” door te geven aan de nieuwe wereldbevolking.

2. De rol van Michael kwam halverwege het boek wel naar voren.
    Het einde van Fanning (het moment van weer rust krijgen) had ik niet verwacht.
    De verhaallijnen van Amy was wel te verwachten en ook mooi uitgewerkt. Die van andere hoofdpersonen, zoals Alicia, Sara/Hollis, Peter en Lucius pakken niet als een verrassing uit, maar lopen redelijk volgens verwachting. Deze zijn echter wel dusdanig goed verteld dat ze toch veel voldoening geven.

3. Met als hoofdonderwerp “de vernietiging van kwaad en de herrijzenis van het menselijk ras”, zitten de verhaallijnen prima in elkaar.

4. De uiteindelijke ontknoping met Amy en ook wel van Fanning was wel verrassend. De ontknoping van de andere verhaallijnen waren minder verrassend en had ik wel min of meer zo verwacht.

5. Ik had de uitgebreid beschreven rol van “De Nul” niet verwacht, maar deze was zeker van toegevoegde waarde. Voor de rest was het verhaal wel zoals je het kon verwachten aan de hand van de korte inhoud.

Algemeen:
    1. Het verhaal was zeker boeiend en goed geschreven. Ik kon het moeilijk weg leggen en had het dan ook redelijk snel gelezen. Een goed teken.

2. Het boek was weer helemaal in de stijl van “De oversteek”. Dat is precies wat ik hoopte te krijgen.

3. Ik heb alle drie de boeken gelezen en dat is ook echt nodig om het verhaal naar waarde te kunnen schatten. Alleen deel drie lezen zou waarschijnlijk weinig voldoening geven, omdat je dan veel minder binding hebt met de hoofdpersonen.

4. Het verhaal speelt zich af in Amerika, maar daardoor vind ik het nog niet een typisch Amerikaanse thriller. Het had net zo goed een typisch Britse thriller kunnen zijn. Ik zie de typische kenmerken dus niet.

5. Ik ga deze serie van drie boeken zeker aanraden, maar alleen deel drie lezen zou ik dus afraden.

6. Ik vind dat het boek een mooie cover heeft. Bij “De oversteek” was de cover voor mij een reden om de achterkant van het boek eens te lezen. Die cover trok dus mijn aandacht. Bij deel drie verschilt de cover niet veel van het eerste deel. Goed gekozen dus.

Dit boek:
    1. Dit boek is zeker geen dertien in een dozijn. De combinatie van vooral horror en thriller, maar ook fantasie, romantiek en humor maken het een apart boek.

2. Ik vond deel twee wat tegenvallend v.w.b. de matige struktuur van het soms verwarrende boek. Dit had er toe kunnen leiden dat ik deel drie niet meer gelezen zou kunnen hebben, echter via de leesclub was het wel een buitenkansje. Ik ben blij dat ik het boek toch gelezen heb.

3. Het stuk dat over Fanning ging vond ik in dit deel erg sterk.

4. De titel is te plaatsen in het verhaal, maar ik zou deze titel niet gekozen hebben. Ik zou gegaan zijn voor “De Nul”, een titel die meer in lijn ligt met de vorige twee delen.

5. Het mooist aan het boek vond ik het deel dat over Fanning gaat. Dit deel had ik niet verwacht en vond ik juist daardoor erg boeiend. Het minst mooie van het boek vond ik de eerste 100 pagina’s, waarin het verhaal wat te traag op gang kwam.

6. Tegen de auteur zou ik willen zeggen: “probeer dit verhaal te overtreffen”. Mocht hem dat lukken dat hebben we er weer een topboek bij.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

@Alice, ik weet nog steeds niet wat De Nul is, wil en ik heb de eerste delen gelezen…

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

de karakters
    Tja De Nul, is hij een karakter en persoonlijkheid? Hij speelt vele karakters en weet wel op welke manier er iemand aangesproken moet worden. Hij zou een man zijn, maar is hij dat ook? Dat blijft voor mij de vraag. Je kan hem niet in je tentakels nemen en er de vinger op leggen. Amy blijft vind ik onderbelicht, haar rol is veel te klein geworden helaas. De andere personages zijn wie ze zijn en spelen hun rol met verve zoals Peter, Sara en Hollis. Ik vind Sara en Peter de aansprekende personen in dit deel, zij doen het goede, ook al is het niet altijd wat ze willen doen.
    Ik begreep lang niet altijd wat personen in de verhaallijnen deden, ze kwamen op als zijstroompjes en verlieten het verhaal dan, voor mij geen toegevoegde waarde, weer die uitweidingen die ik niet zo prettig vond voor het verhaal an sich. Als op zich zelf staand verhaal prima, maar niet in combi met de hoofdthema’s en hoofdpersonen (die zijn er al genoeg en hebben genoeg aan zichzelf).

De auteur
    Dat Cronin professor is in de Engelse literatuur merk je door het gebruik van oa Shaekespeare, en zijn breedsprakigheid en mooi uitgewerkte schrijfstijl. Hij is een uitgebreid verteller en heeft oog voor literaire prachtige beschrijvingen. Daarnaast wil hij veel uitleggen.

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via verschillende verwikkelingen naar het einde.

Er zijn veel plots in dit boek vond ik, en nu ik het uit heb bleef ik toch achter met een onbestemd gevoel, het einde van de menselijkheid dat toch weer opbloeit. Waar het virus, de virussen kunnen genereren blijkt dat de mens toch altijd opveert. En dat het opbouwen van een dorp, overal waar mensen bij elkaar zijn er problemen ontstaan. Er er zijn altijd mensen nodig die het goede doen.

Er wordt niet te vroeg iets weg gegeven, integendeel, tussen de verhaallijnen lees je over zijsporen. En dat vond ik wel jammer, ik las graag door als ik in een verhaallijn was en dan toch weer over een andere persoon die niet terzake doende was.

Algemeen
    De stad van spiegels boeide voor driekwart, het verhaal over Fanning vond ik niet zo interessant, tenminste ik zag er het interessante niet van. Dan moest ik het boek toch oppakken en doorlezen, en overslaan doe ik nooit, anders zou ik wellicht zaken missen.

Ik heb nu de gehele trilogie gelezen waar ik De oversteek briljant vond, De twaalf flink doorlezen en De stad van spiegels toch een eigen deel is. De twaalf is toch een totaal ander verhaal en De stad van spiegels sluit aan op De oversteek. Toch is een deel lezen zonder de anderen minder aan te raden hoor, maar het kan wel. Maar ik had genoeg aan De oversteek, zelfs dat boek alleen al vond ik meer dan genoeg. Het einde door de andere twee delen te lezen vind ik onbevredigender dan dat ik had gedacht.

Dit boek
    Zonder de leesclub had ik al De oversteek gelezen, dat vond ik een literair meesterwerk en ik heb de auteur mogen ontmoeten afgelopen jaar. Door deze ontmoeting merkte ik dat ik toch wel heel graag zijn volgende delen wilde lezen. En de challenge werd een ware uitdaging. De oversteek heb ik voor deze ontmoeting weer gelezen, gevolgd door De twaalf en kort geleden De stad van spiegels. De uitweidingen en de uitgebreide beschrijvingen zorgden voor herkenning en ik had wel de neiging om dat over te slaan maar dat is dan toch weer een gemis.

Wat ik erg mooi vond aan deze trilogie is de achterliggende gedachte, de liefde voor de mensheid en dat de mens altijd weer opveert wat er ook gebeurt. Dat een mens heel veel aan kan en niet zonder liefde kan. Dingen die in de Trilogie voorkomen spelen zich af nu ook in de realiteit en dat is herkenning. Cronin kan absoluut schrijven. Veel succes met uw nieuwe project.

De trilogie heeft haar weg gevonden naar nieuwe lezers.

Amarins
    Bijdrager
    Post count: 28

De karakters
    Ik vind De Nul een wazig type waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee aan moet!
    Amy is een super meid met durf. Ze is tot alles bereid!
    Er zitten hele fijne personages bij, maar ook personages die vaag blijven. Dit komt ook doordat er naar mijn idee te veel personages zijn waardoor een aantal maar heel summier worden beschreven.
    Zie ook vraag 3 en 5.
    Persoonlijk zou ik ze meer uitdiepen, er zijn nu een aantal die bijna niet uitgewerkt worden. Dit komt ook doordat er zo vreselijk veel namen/personen worden genoemd. Had wel iets minder gekund wat mij betreft.
    6. Vind je de relatie tussen de verschillende personages goed uitgewerkt? De uitwerking is passend binnen het verhaal denk ik.
    Niet met iemand specifiek.
    8. Vind je de hoeveelheid aan personages goed? Waarom wel? Waarom niet? Ik vind het aantal personages heel erg veel. Hierdoor is het soms verwarrend om dit boek te lezen. Ik heb regelmatig terug moeten bladeren om alles te begrijpen en helder te krijgen.

De auteur
    Deel 1 en 2 had ik al gelezen dus wist wat ik ongeveer van deze auteur kon verwachten.
    Ik merk weinig van de engelse literatuur in dit boek.

De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    De verhaallijn werkt heel langzaam aan naar een ontknoping. Toch krijg je hier en daar al wel hints die je een idee geven hoe het gaat eindigen.
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Ze zitten goed verstopt in het verhaal, langzaam krijg je door waar de schrijver uiteindelijk naar toe wil.
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Wat mij betreft is dit prima verwerkt.
    Niet echt op het verkeerde been, langzaam aan begon je te vermoeden hoe de ontknoping zou zijn.
    Ergens in mijn achterhoofd had ik dit vermoeden wel, maar dat het dan ook wordt bevestigd is dan des te leuker.

Algemeen
    Ik vond het na het lezen van deel 1 en 2 eigenlijk een langdradig boek. Een hele dikke pil met af en toe een hoofdstuk wat me echt te lang duurde. Vooral het verhaal van De Nul vond ik zo verschrikkelijk lang. Ik heb af en toe het boek weggelegd omdat ik de aandacht er niet meer bij kon houden. Heb af en toe wat anders tussendoor gelezen.
    Het voldoet denk ik aan het beeld wat ik er van had. Ik wilde weten hoe het afliep maar na twee delen was ik er eigenlijk een beetje klaar mee.
    3. Heb je De oversteek en De twaalf ook gelezen? Zo ja, sluit De stad van spiegels hier mooi op aan? Zo nee, denk je dat je iets hebt gemist en ga je nu de andere twee delen ook nog lezen?
    Ik denk dat je deel 3 eigenlijk niet goed kan lezen zonder dat je deel 1 en 2 hebt gelezen. Overigens ben ik wel benieuwd hoe mensen het ervaren om deel 3 te lezen zonder de eerdere delen te hebben gelezen. Maar daar vind ik misschien wel reacties op in het forum.
    4. Vind je De stad van spiegels een typisch Amerikaanse thriller? Zo ja of nee, waarom dan?
    Het speelt daar toevallig maar het kon ook in een andere stad spelen. Dus niet echt typisch een Amerikaanse thriller.
    Jazeker, ik heb alle drie de delen doorgeschoven naar mijn man. Ik ben heel benieuwd hoe hij het zal ervaren. Hij is meer een thriller lezer dan ik, dus ben heel benieuwd hoe hij deze schrijfstijl gaat vinden
    6. Vind je de cover passen bij dit verhaal?
    Ik denk dat het in de reeks past en dus past.

Dit boek
    Wat mij betreft heeft het wel een speciale schrijfstijl. Het past ook in de ‘fantasy’categorie.
    2. Zou je dit boek zonder de leesclub ook gelezen hebben?
    Ja, ik had deel 1 en 2 ook net gelezen dus de nieuwsgierigheid naar deel 3 had ik ook dan gehad.
    3. Welk onderdeel van het verhaal sprak jou het meest aan?
    Eigenlijk niet specifiek een onderdeel uit het boek.
    4. Vind je de titel passen bij dit boek of zou je het zelf een andere titel hebben gegeven? Mogen we ook weten welke titel je in gedachten hebt?
    Ik vind hem passend. Zou zo ook niet weten wat ik er dan bij zou bedenken.
    5. Wat vond je het mooist aan het boek? En wat het minst?? Graag je antwoord toelichten
    Het gebruik van verschillende stijlen zoals horror, fantasy, thriller, romantiek enz. Allerlei stijlen zitten verwerkt in het boek en dat vind ik toch wel speciaal. Dit zie je niet vaak naar mijn idee.
    Ik zou heel graag willen dat er volgende keer gebruik wordt gemaakt van minder personages. Hierdoor kunnen ze wellicht meer uitgediept worden en wordt het verhaal op sommige punten minder ingewikkeld/onduidelijk.

Nick Evrard
    Bijdrager
    Post count: 8

1. De Nul
    De Nul was en blijft een raadselachtig figuur.
    Wat zijn zijn motieven?? Kent vele persoonlijkheden waardoor je er moeilijk een naam kan op plakken. Is mij nog steeds niet volledig duidelijk.
    2. Amy
    Amy toch het hoofdpersonage voor mij. Bereid haar leven te geven. Mocht wel wat meer aan bod komen en de actie ontbreekt hier toch een beetje. Als de mensheid moet gered worden mag er wat meer vaart achter zitten toch!!
    3.Overige personages
    Ieder personage heeft zijn eigen karakter en persoonlijkheid. Sommige komen en gaan maar de belangrijkste zijn goed uitgewerkt. Ieder met zijn eigen taak en gedraagt zich daar ook naar. Passend voor het verhaal.
    4. Personages veranderen?
    Nee zeker niet. De schrijver heeft deze met een reden gecreëerd. Sommige zijn interessanter dan andere maar elk heeft zijn rol. Net zoals in het echte leven.
    5. Voldoende uitgewerkt.
    Ja, om de reden hierboven.
    6. Onderlinge relaties goed uitgewerkt?
    Ja ze zijn goed begrijpbaar. Soms is er enige onduidelijkheid maar dat wordt dan meestal later in het boek uitgeklaard.
    7. Welk personage meest verwant?
    Peter, Sara en Hollis, trachten te redden wat er te redden valt en proberen de dingen steeds op een goede, correcte manier op te lossen.
    8. Hoeveelheid personages?
    Een hoop maar nog bij te houden. De ene zijn rol al groter dan de andere. Allemaal met hun eigen deel, verweven met de groep. Op elkaar afgestemd.

Nick Evrard
    Bijdrager

De auteur
    1. Verwachting
    Ik had ook al de twee vorige delen van Cronin gelezen dus kende zijn schrijfstijl al. Dit boek gaat in dezelfde trend verder. De stroom aan details was ook gekend maar nu zijn er nog meer. Soms te veel en onnodig maar ook gekend. Hou nochthans van zijn schrijfstijl. Het bizarre thema blijft me fascineren.
    2. Docent Engelse literatuur?
    Het zal zeker een voordeel zijn voor de auteur. De verteltrant, de stijl…maar is mij eigenlijk niet erg opgevallen.

De plot
    1. Ontknoping verschillende ontwikkelingen?
    Natuurlijk. Het redden van de mensheid, het vernietigen van Nul. Alles werkt daar naar toe, is het ultieme doel. Ieder met zijn eigen missie hierin.
    2. Ontwikkelingen goed verstopt?
    Het is duidelijk wat er gaat gebeuren maar waarom en hoe en wat….worden stilaan uitgewerkt en duidelijk. Alles wordt op zijn tijd onder de aandacht van de lezer gebracht zodat het spannend blijft tot het eind.
    3. Verhaallijn/hoofdonderwerpen
    Alles kent zijn tijd en plaats, worden gecombineerd en de belangrijkste onderwerpen komen op hun tijd terug. De intermenselijke relaties doen de onderwerpen steeds terugkeren en worden niet uit het oog verloren.
    4. Op het verkeerde been gezet.
    Neen toch niet. Het eind is al van in het begin duidelijk. Maar we werken er stilaan naar toe. Alles wordt beetje per beetje vrijgegeven.
    5. Verhaalverloop korte inhoud
    Ja maar er had meer aandacht naar het gevecht tussen Amy en de Nul gemogen. Aangezien dit toch het laatste deel is had ik daar nog meer de nadruk op verwacht.

Nick Evrard
    Bijdrager

Algemeen
    1. Boeiend verhaal/volle aandacht
    Ja net zoals bij de 2 vorige delen kon het verhaal me zeker boeien. Soms ergerde ik me wel aan de vele details en uitweidingen maar die kende ik al uit de vorige delen. Ik kon er zeker mijn aandacht bijhouden.
    2. Tevreden?
    Ja weer een mooi verhaal met de ontknoping waar we op zaten te wachten. De strijd tussen Amy en de Nul mocht meer aandacht krijgen aangezien dat dat toch hetgeen is waar naartoe is gewerkt. Anders mooi geschreven fantasy verhaal waarvan ik heb genoten.
    3. Vorige delen
    Ik ben blij dat ik ze alle drie aansluitend heb kunnen lezen. Ik denk toch wel dat dat een voordeel was. Er zijn zoveel dingen gebeurd, zoveel personages gepasseerd die allemaal hun deel hadden/hebben in het verhaal. De stad van spiegels sluit af en is het logische vervolg.
    4. Amerikaanse thriller?
    Ja en nee. De setting, schrijfstijl…moeilijk te zeggen.
    Fantasy verhaal met thriller elementen.
    5. Aanraden?
    Ja absoluut. Mooi verhaal van een kundig schrijver. Zeker de moeite waard.
    6. Cover?
    Past bij de andere 2. De evolutie van Amy. Progressie van het verhaal.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.