Home Forums Leesclub 81: De oorkonde De oorkonde, Na het lezen #2

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 983
    #15059 |

Na het lezen #2

De plot

1. Wat vind je van het plot?
    2. Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    3. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Hélène Wagener prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Vind je De oorkonde  een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    4. Stel….Hélène Wagener  vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?

Dit boek

1. Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    2. De oorkonde is de debuutthriller van deze auteur. Ga je naar aanleiding van De oorkonde, de eventuele volgende boeken van  Hélène Wagener ook lezen?
    3. Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Hélène Wagener  mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?

Nu kun je ook je waardering aan het boek geven in het topic  Beoordeling

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 26

De plot

1. Ik vond het plot goed geschreven.
    2. Ik vond het plot spannend geschreven en de structuur was goed.
    3. Ik had het einde niet verwacht.

Algemeen
    4. Ik vond het een boeiend verhaal en het kon mijn aandacht vasthouden.
    5. Ik vond de schrijfstijl erg prettig en begrijpelijk geschreven.
    6. Ik vind het niet een typisch Nederlandse thriller. Het boek had net zo goed in een ander land kunnen afspelen.
    7. Ik vond het geloofwaardig en aangrijpend.

Dit boek
    8. Het boek heeft niet iets specifieks.
    9. Ik zou nog een boek lezen van de auteur na aanleiding van dit boek.
    10. Een advies voor deze auteur van mij zou zijn om de personages nog meer uit te werken.

Dafna34
    Bijdrager
    Post count: 13

1. Goed beschreven plot.

2. Spannend plot met een voor mij onverwachte wending.

3. Zoals beschreven hier boven had ik het plot niet zien aankomen.

4. Boek leest vlot weg mijn aandacht verslapte geen moment.

5. Inderdaad een zeer vlotte schrijfstijl erg prettig om te lezen.

6. Ik weet niet of er echt typisch Nederlandse thrillers bestaan dus voor mij had het bijvoorbeeld ook in België zich af kunnen spelen.

7. Het boek grijpt je van de 1e bladzijde bij de strot dus aangrijpend is een goede typering in dit geval.

8. Het boek is niet een dertien in dozijn boek maar ook niet typerend gewoon goed.

9. Ik ga zeker het volgende boek van Hélene lezen.

10. Ga vooral door in deze schrijfstijl.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 92

De plot

Wat vind je van het plot?
    Het is een leuk bedacht plot.

Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    In eenvoudige bewoordingen werd het verhaal verteld, toewenkend naar de plot. Aan het einde was er nog een leuke twist.

Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Het einde voelde ik wel aankomen.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal boeide maar was naar mijn gevoel erg kort.

Vind je de schrijfstijl van Hélène Wagener prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Het was eenvoudig en snel te lezen door de makkelijke schrijfstijl van Hélène Wagener.

Vind je De oorkonde een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Het is geen typische Nederlandse thriller. Het kan in ieder willekeurig land afspelen.

Stel….Hélène Wagener vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Een vlotte thriller, eenvoudig en snel te lezen.

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Het is geen uniek verhaal. Er is vaak over dit onderwerp geschreven.

De oorkonde is de debuutthriller van deze auteur. Ga je naar aanleiding van De oorkonde, de eventuele volgende boeken van Hélène Wagener ook lezen?
    Uiteraard. Ik ben benieuwd naar haar groei.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Hélène Wagener mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Als ik een advies mag geven, de personages verder uitwerken.

astridheijnen
    Bijdrager
    Post count: 7

1. Het plot is origineel en goed
    2. Goed naar het plot toe gewerkt
    3. Ik heb het einde niet zien aankomen
    4. Het boek is in een vlotte stijl geschreven, daardoor leest het makkelijk
    5. De schrijfstijl vond ik op momenten een beetje kinderlijk maar dat ligt aan mij, ik heb een hekel aan het verkleinen van woorden zoals dinneke
    6. Niet echt n Nederlandse thriller
    7. Makkelijk te lezen, niet echt super spannend, maar wel dusdanig dat ik het in 1 ruk uit heb gelezen
    8. Het is niet echt een uniek boek
    9. Ik ga zeer zeker nog eens n boek van deze schrijfster lezen
    10. Geen verkleinwoordjes meer gebruiken

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 35

Ik vond het een plot met een goed afgerond verhaal.
    Het plot is goed bedacht.
    Ik had al een gevoel wie de dader zou zijn en naderhand had ik twijfels. Op het laatst bleek toch degene die ik in gedachte had de dader te zijn.

Het verhaal heeft zeker steeds mijn volle aandacht gehad. Waarschijnlijk omdat het een kort verhaal was.
    De oorkonde vond ik goed geschreven in begrijpende taal.
    Het verhaal speelt zich af in Nederland dus ja ik vind het een Nederlandse thriller?
    Als je iemand hebt die zo gefixeerd is op een ander persoon dan kan je daar een spannend verhaal over schrijven. Ja ik vind het verhaal wel geloofwaardig.

Ik vind het geen uniek boek. Er zijn wel meer verhalen die gebaseerd zijn op stalkers.
    Hélène heeft boeken geschreven onder een andere naam. Die zou ik ook willen lezen dus ik ga snuffelen in de bieb.
    Ga gewoon door met schrijven maar dan toch een langer verhaal.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 190

De plot

Ik snap het plot niet als het om “de oorkonde” gaat. Wel als het gaat om de stalker en om wat er in haar jonge jaren is gebeurd. Dat is goed opgebouwd. De cursieve delen vanuit de stalker bouwen mee aan de spanning, samen met het aftellen qua dagen. Dat was ook goed. Het einde is dan wat onverwachts, vanwege de twist, aangezien je als lezer lang onwetend wordt gehouden als het gaat om wat er toch gebeurd is. Daarmee was de ontknoping onverwacht. Pas bij de dagboekfragmenten wordt helder wat er gebeurd is. Maar ik snap nog steeds niet wat de betekenis van de oorkonde is en vind dat geen passende titel. Daarnaast vind ik dat deze stalker irreëel ver gaat (bv de verkrachting in de zee, terwijl de moord mislukt) en dat de gevolgen daarvan te kort aan bod komen (dat je ene vriendin verkracht is en je andere vriendin vermoord bv dat zou dieper door moeten werken op de hoofdpersoon en/of in het verhaal).

Algemeen

Ik vond het een makkelijk leesbaar boek en had het snel uit. Ik kon me prima concentreren maar vond het wat oppervlakkig en daarmee ongeloofwaardig en dat irriteerde me. Een mooie spreuk van Descartes: Twijfel is het begin van wijsheid. Ondanks dat de zin een paar keer in het verhaal terugkomt, wordt ook die oppervlakkig gebruikt.
    De Oorkonde is een typisch Nederlandse thriller omdat het zich in bepaalde delen van Nederland afspeelt. Het zou zich best in een ander land kunnen afspelen maar qua niveau zou het daar niet aanslaan. Ik zou De Oorkonde typeren als een oppervlakkig tussendoortje.

Dit boek

Helene heeft onder een andere naam ook boeken gepubliceerd. Ik dacht dat daar wel een thriller bij zit. Maar ok, onder deze naam is het haar debuut. Ik ga haar andere boeken niet lezen. Ik vind De Oorkonde te oppervlakkig en mis ontwikkeling en diepgang bij de personages. Het is een makkelijk te lezen boek en misschien een aanrader voor mensen die graag een eenvoudige thriller willen lezen. Ik weet niet wat ik Helene kan adviseren omdat ik niet weet hoe je meer diepgang en ontwikkeling in boeken kunt bereiken. Meer leeservaring opdoen? Meer onderzoek doen?

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 20

De plot
    1. Het plot is op zich prima. Het stalken is iets wat veel plaats vind en ook tot extreme problemen kan leiden. De Oorkonde blijft hier een beetje tussenin hangen.
    2. Het is duidelijk dat er iemand is die het op Blanche voorzien heeft, maar de aanvallen zijn niet direct op haar gericht omdat eerst mensen om haar heen slachtoffer zijn. Echter de opbouw naar de twist aan het slot is prima. De diepgang had wat mij betreft wel meer gezocht mogen worden.
    3.Bij dit boek had ik wel verwacht dat er duidelijkheid zou komen.

Algemeen
    4. Door weinig diepgang is wel een kans gemist om een echt spannende thriller neer te leggen. Het verhaal is zeker goed te lezen maar geen topper omdat het kort en wat vlak is.

5. De schrijfstijl is vlot en leest lekker weg. Heel begrijpelijk geschreven met als minpunt het taalgebruik met het woord dinnetjes. Totaal misplaatst en maakt het lezen minder aangenaam. Zoals eerder al benoemd had het wat diepgaander en spannender mogen zijn.
    6. Het speelt zich dan wel in Nederland af, maar het verhaal had zich overal kunnen afspelen. Dus echt een Nederlandse thriller wil ik het niet noemen.
    7. Enigszins geloofwaardig en wat vlak en vlot te lezen. Wel leuk om te lezen, maar er had meer in gezeten. Ik denk bij stalkers niet direct aan anderen vermoorden als ze gefixeerd zijn op een bepaald persoon. Het had sterker geweest als er meer druk naar Blanche was gebruikt.

Dit boek
    8. Uniek is het zeker niet. Er wordt genoeg geschreven waarbij de onderwerpen terugkomen.
    9. Het zou zeker kunnen dat ik nog een boek van Helene lees. Het is vlot geschreven en met wat meer aandacht aan de spanning had De Oorkonde een heel goede thriller kunnen zijn.
    10. Probeer woorden als dinnekes weg te laten. In spraak is het al een irritant woord en het wordt er bij het lezen niet beter op. Daarnaast wat meer diepgang om de spanning te vergroten. Ook mag het boek best een stuk dikker zijn.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 138

De Plot:
    De plot is wel goed bedacht maar ik zie ergens niet goed het verband met de titel van het boek “De oorkonde”.
    Dit blijft voor mij een raadsel en dat vind ik jammer.
    Het cursieve gedeelte vind ik goed in het boek en het einde is een verrassing voor me.
    Algemeen:
    4.Het is niet boeiend genoeg voor mij. Het verhaal is veel te kort en te kinderlijk geschreven.Het had niet steeds mijn volle aandacht om meerder redenen o.a. de woordkeuze en de zinsbouw.
    5.Schrijfstijl was voor mij niet prettig door de té korte zinnen en bepaalde woorden.
    6.Er bestaat voor niet zoiets als een typisch Nederlandse thriller.je gebruikt hier Nederlandse plaats- en persoonsnamen maar dat is het dan ook.
    7.Mag ik eerlijk zijn? Ik vond dit boek “ongeloofwaardig, belabberd” Ik had er meer van verwacht. Zo van ik wil wel, maar ik kan niet.
    8.Geen uniek boek, 13 in een dozijn.
    Dit boek:
    9.Misschien, maar dan zal ze moeten groeien want dit boek was voor mij teleurstellend.
    10.Advies: De karakters uitdiepen, langere volzinnen maken en een betere zinsbouw..

nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 196

De plot

Wat vind je van het plot? Goed gevonden en verrassend
    Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot? Ik vond het tof dat je telkens een deel van het verleden te lezen kreeg en zo telkens wat meer te weten kwam
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Nee ik had het niet zien aankomen

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja ik was er helemaal in mee
    Vind je de schrijfstijl van Hélène Wagener prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Het was heel gemakkelijk te lezen
    Vind je De oorkonde een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee niet speciaal
    Stel….Hélène Wagener vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn? spannend en aangrijpend

Dit boek

Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek? Uniek is het niet
    De oorkonde is de debuutthriller van deze auteur. Ga je naar aanleiding van De oorkonde, de eventuele volgende boeken van Hélène Wagener ook lezen? Ja want ik vond het prettig om te lezen en wel spannend
    Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Hélène Wagener mee willen geven? Hoe zou je advies luiden? Misschien de personages meer uitdiepen, de titel aanpassen want oorkonde vond ik niet meteen passend, het kwam er maar eventjes bij kijken.

maryam
    Bijdrager
    Post count: 175

De plot

Het idee van een gebeurtenis in je jeugd, en een stalker die jaren later wraak neemt, kan op zich een heel spannend boek worden. Zeker als zoals Helene gedaan heeft, de dader/stalker zijn verhaal vertelt.
    Wat de titel “oorkonde” met het verhaal te maken heeft, is mij nog steeds niet duidelijk

Ik vond het verhaal tot bijna het einde van het boek, wat traag en erg gedetailleerd geschreven, veel verhaallijnen die voor mij geen toegevoegde waarde hebben voor het verhaal. Het einde was dan weer erg chaotisch en er gebeurde heel veel; moord op vriendin, poging tot verdrinking. En dat alles werd alleen maar “vertelt” zonder dat ik enige emotie gemerkt heb bij Blanche.

De twist heb ik niet aan zien komen, had graag gedurende het verhaal wat verwijzingen of gedachtes van Blanche gehad om het verhaal en deze twist ook geloofwaardiger te maken.

Algemeen

Het verhaal leest makkelijk en ik had het boek snel uit. Geen verhaal wat echt blijft hangen. Voor mij door de manier waarop het geschreven is, niet altijd geloofwaardig.

Vind je de schrijfstijl van Hélène Wagener prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De cursief geschreven stukken vanuit de dader geven het boek voor mij tenminste iets van spanning. Het woord “dinnetjes” kan echt niet in een boek voor volwassenen.

Vind je De oorkonde een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Veel Nederlandse thrillers missen voor mij echte spanning en diepgang, wat dat betreft is “oorkonde” een typisch Nederlandse thriller.

Stel….Hélène Wagener vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Dit boek is een gemiste kans, niet spannend en door twist ongeloofwaardig.

Dit boek
    Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Geen uniek boek.

De oorkonde is de debuutthriller van deze auteur. Ga je naar aanleiding van De oorkonde, de eventuele volgende boeken van Hélène Wagener ook lezen?
    Dan zou ik eerst recensies afwachten, maar naar aanleiding van dit boek, zou ik een volgend boek laten liggen.

Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Hélène Wagener mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Als je een plot bedenkt, maak een tijdlijn en verdeel de gebeurtenissen over het verhaal. Zo voorkom je dat er in de laatste hoofdstukken nog van alles voorbij moet komen om je plot af te ronden. En Less is More, niet alles hoeft uitgebreid vertelt te worden. bv van de buurvrouw weet ik als lezer heel veel, terwijl ze geen hoofdpersonage is voor het verhaal.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 171

De plot
    1.Wat vind je van het plot?
    Ik vind dat de auteur het plot goed opgebouwd heeft.
    2.Hoe beschrijf en beoordeel je de structuur van het plot?
    Het verleden en heden met elkaar verweven vind ik prima beschreven. Het voortdurend angstgevoel en schuldgevoel van Blanche loopt als een rode draad door het verhaal.
    3.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had een andere verwachting van het einde. Ik ben toch wel op een dwaalspoor gezet.

Algemeen
    4.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik vond het een interessant verhaal dat steeds mijn aandacht had.
    5.Vind je de schrijfstijl van Hélène Wagener prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Ik vind het een relaxte schrijfstijl, een prima boek voor een warme zomerdag. Het verhaal leest zeer vlot.
    6.Vind je De oorkonde een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Hoe de vriendinnen met elkaar omgaan vind ik typisch Nederlands en een verhaal van een geslaagde zakenvrouw vind ik ook wel Hollands aandoen.
    7.Stel….Hélène Wagener vraagt aan jou om haar boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig, aangrijpend etc. etc. Wat zou je antwoord aan haar zijn?
    Psychologische thriller.

Dit boek
    8.Vind je dit een boek zoals er zoveel zijn of heeft het iets specifieks, zo ja, wat maakt dit boek zo uniek?
    Wat ik wel bijzonder aan dit boek vind ik dat Blanche een valse getuigenverklaring aflegt en er ook nog mee weg komt en zich vervolgens als een succesvolle zakenvrouw ontwikkelt.
    9.De oorkonde is de debuutthriller van deze auteur. Ga je naar aanleiding van De oorkonde, de eventuele volgende boeken van Hélène Wagener ook lezen?
    Ik zou het fijn vinden als de auteur haar schrijverstalent verder zal ontwikkelen en nog een heleboel boeken zal schrijven.
    10.Zou je tenslotte, als gedreven lezer, nog een goede raad aan Hélène Wagener mee willen geven? Hoe zou je advies luiden?
    Een goed debuut. Graag het schrijverschap voortzetten!

Sabrina
    Bijdrager
    Post count: 17

De plot
    Het was een goed geschreven plot.

Spannend, structuur,…

Ik had dit einde niet verwacht.

Algemeen
    Ik heb het boek in 3 keer gelezen (door tijdsgebrek), maar ik wou eigenlijk steeds doorlezen.

Het is een vlotte schrijfstijl en heel goed te begrijpen. Mocht misschien wat “moeilijker” geschreven zijn.

Ik weet niet wat een typische Nederlandse thriller is, want ik ben een Belg. Maar het boek had evengoed in België zijn oorsprong kunnen hebben.

Een moeilijke vraag, ik kies voor geloofwaardig en aangrijpend.

Dit boek
    Ik vind wel dat het boek iets uniek heeft (het is niet uniek uniek), het boek was kort… had wel langer mogen zijn. En we hebben lang moeten wachten op de uitleg van de titel.

Zie ik wel zitten om de volgende boeken te lezen. Misschien dan wel meer diepgang.

Personages meer uitwerken… Schrijfstijl behouden, maar misschien wel letten op de zinsbouw en misschien een betere titel kiezen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.