Home Forums Leesclub 81: De oorkonde De oorkonde, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 983
    #15056 |

Vragen ThrillZone leesclub De oorkonde 

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van # 2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

De karakters

1. Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    2. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    3. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    2. Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van  Hélène Wagener vergelijkbaar?
    nini_ingrid
    Bijdrager
    Post count: 196

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Blanche evolueert wel want ze doet er alles aan om haar geliefden te beschermen en uiteindelijk lukt het om de psychopaat te doen stoppen
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Dat is dan Blanche toch die in deze situatie zit waar ze in is geraakt en niet weet hoe het op te lossen en toch haar geliefden wilt beschermen
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee ik vind ze goed zoals ze zijn

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja het is geen lang verhaal en het is een vlot te lezen thriller
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Hélène Wagener vergelijkbaar? Een beetje vergelijkbaar met Anja Feliers

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 138

De karakters
    1. Ik vind niet dat de karakters veel evolueren.Misschien een klein beetje Blanche die beseft dat haar vriendinnen en partner in gevaar verkeren en hen wil beschermen.
    2.Ik heb geen voorkeur voor een bepaald personage.
    3.Ik vind dat ze allemaal meer uitgediept moesten zijn.
    De auteur.
    1.Zeer kort verhaal, korte zinnen, kon meer uitgediept zijn.
    2.Kan de auteur met niemand vergelijken.

ingebrunn
    Bijdrager
    Post count: 110

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe? Voor mij niet echt . Als heg dan toch iemand moet zijn dan Blanche
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Blanche omdat ik het mooi vind hoe ze vecht voor haar geliefden en er alles aan foet om ze te beschermen
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ik zou niets of iemand veranderen
    De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Lastig. Doordat het boek korte hoofdstukken had en het ook nietvte dik was , las ik het zo uit. Vooor zo’n spannend boek mag het van mij wel dikker
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Hélène Wagener vergelijkbaar? Met geen auteur

Sander83
    Bijdrager
    Post count: 20

De karakters
    Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Niet echt eigenlijk. Dat komt natuurlijk mede doordat het verhaal zich binnen twee weken afspeelt.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Uit dit boek is Blanche toch wel de favoriet. Ze vecht voor haar vrienden en geliefden en heeft een sterk karakter.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik zou het ietwat kinderlijke taalgebruik met dinnetje anders doen. Ik zou verder Boudewijn iets dreigender laten zijn waardoor het stalken/ het gevaar het wat krachtiger maken.
    De auteur
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het had wat langer mogen zijn, maar de opzet met de aftellende dagen en de gebeurtenissen passen wel bij elkaar. Het was prettig te lezen.
    Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Hélène Wagener vergelijkbaar?
    Ik ben deze schrijfstijl nog niet eerder tegengekomen.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 190

De karakters

Ik vind dat de karakters niet evolueren. Daarvoor krijg je als lezer te weinig zicht op de personages. Het meeste lees je vanuit Blanche, haar gedachten en beleving. Ze lijkt graag alles naar haar hand te zetten, als je kijkt naar haar relatie met Tom. Ze heeft het zakelijk goed op de rij, is succesvol, heeft vriendinnen, mist haar moeder en is gevlucht naar Zeeland. De angst en twijfel speelt wel een rol en die wordt op een gegeven moment groter. Zij blijft daarin wel hetzelfde, behalve dat ze banger wordt. Haar vriendinnen worden wel beschreven, maar daar krijg je als lezer te weinig van mee om ontwikkeling in te zien. Leuke types, dat wel, daar had meer in gezeten. Datzelfde geldt voor haar echtgenoot, de stoere bouwvakker, Tom. Omdat ik de personages erg oppervlakkig beschreven vindt en ze soms ook wat oppervlakkig aan vindt doen, heb ik geen favoriete personage. Ik had graag meer ontwikkeling en diepgang gezien bij deze personages.

De auteur

Het boek is goed leesbaar en leest snel. Het taalgebruik is eenvoudig, de zinnen zijn relatief kort en starten steeds alsof het een nieuwe alinea is, waardoor het lijkt alsof er losse zinnen staan en minder samenhang zichtbaar is. In de zinnen worden komma’s en punten soms niet juist gebruikt, waardoor er ook een taalkundige versnippering ontstaat. Bij het citeren van berichtjes en gesprekken zijn die losse zinnen wel helpend. Het past op zich prima bij het soort verhaal. Ik zou de schrijfstijl van Helene Wagener niet met andere auteur willen vergelijken. Ik had iets meer verwacht vanuit haar ervaring als verpleegster met meer zicht op menselijke processen en vanuit haar ervaring als journalist met meer niveau in schrijfstijl en zinsopbouw. BV citaat p.11 uit een berichtje: “wat zou ik dat gevoel graag me je willen delen mmmmmmmm. Je nieuwste speeltje is mmmmmmmm” – zegt me echt niets, dat had echt beter gekund.

Zohra
    Bijdrager
    Post count: 138

Ik kan me volledig vinden in wat Kareltje hier geschreven heeft.
    ben het volledig met je eens .

astridheijnen
    Bijdrager
    Post count: 7

De karakters evolueren m.i. niet of in ieder geval niet voldoende. Ik heb geen favoriete personage, de personage rond Blanche blijven helaas erg oppervlakkig.
    Het is een kort verhaal en het leest heel gemakkelijke, perfect voor een zwoele avond om te lezen.
    Zoals al meerdere lezers zeiden, ook ik stoor me aan woorden zoals dinnekes. Ik vind het o ontzettend kinderachtig en hoort niet thuis in een boek voor volwassenen. Jammer.
    Een boek in deze schrijfstijl heb ik nog nooit gelezen.

Jacqueline1960
    Bijdrager
    Post count: 1

Het verhaal is origineel en zou spannend kunnen zijn als er dieper op de personages was ingegaan.
    Het is jammer dat het vrij simpel (grammaticaal) is geschreven, maar het verhaal is heel intrigerend.
    Ik kom er niet achter wat dinnekes betekent; ik neem aan vriendinnen, maar het woord bestaat niet.
    Het is zo zonde, want het had een heel spannend plot kunnen zijn in een lekker dik boek.
    Al met al vond ik het redelijk.
    Ik weet niet of dit boek een debuut is, maar mocht dit een debuut zijn dan vind ik het een ruim voldoende.
    Voor mij nog een vraagteken; ik begrijp de titel niet echt.
    Ik kan deze schrijfster met niemand vergelijken.

Kaatje
    Bijdrager
    Post count: 92

De karakters

Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Waarschijnlijk door het korte tijdsbestek waarin het verhaal zich afspeelt, is er weinig tijd om de karakters te laten evolueren.

Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Niet echt maar omdat het verhaal wordt verteld vanuit Blanche, zou ik haar kiezen.

Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Zoals meerdere lezers al hebben aangegeven: meer diepgang in de personages.

De auteur

Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De zinnen zijn erg kort en eenvoudig geschreven. Leuk is het aftellen van de dagen. Het leest vlot.

Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Hélène Wagener vergelijkbaar?
    Geen idee. Ik kan zo even niemand bedenken…

Omaatjuh
    Bijdrager
    Post count: 35

Ik vind dat het karakter van Blanche evalueert. Ondanks dat ze teleurgesteld en boos is op haar man, kan ze het opbrengen om haar vriendinnen en haar man te beschermen.
    Mijn favoriet is de man van Blanche omdat hij inziet dat hij te ver is gegaan.
    Ik vind dat je aan een persoon, die een rol heeft in een verhaal, niets moet veranderen. Dan zou het verhaal een andere wending krijgen.

Ik vond het boek lekker vlot geschreven.
    Geen idee met wie ik Hélène kan vergelijken.

nathalieb
    Bijdrager
    Post count: 26

De karakters
    1: de karakters evolueren niet omdat het in verhaal zich in een kort tijdsbestek afspeelt.
    2: mijn favoriete personage is Blanche omdat je over haar het meest te weten komt.
    3: ik zou niet een personage willen veranderen.

De auteur
    1: ik vind de schrijfstijl goed passen bij het verhaal en het is lekker vlot geschreven.
    2: ik zou niet weten met wie ik de schrijfster zou kunnen vergelijken.

Dafna34
    Bijdrager
    Post count: 13

Vind het altijd een lastig iets het evolueren van karakters omdat goed te omschrijven. Schrijvers vergelijken vind ik zo mogelijk nog lastiger omdat iedereen zijn/haar eigen stijl heeft

maryam
    Bijdrager
    Post count: 175

De karakters

1 voor mij wordt er te weinig duidelijk in het verhaal, hoe de diverse personages echt zijn. Ik vind het lastig om te beoordelen of er iemand evolueert. Dit heeft ook te maken met korte tijdsbestek waarin verhaal zich afspeelt en de voor mij soms verwarrende informatie uit het verleden
    2 omdat ik de personages niet echt heb leren kennen, is er ook geen favoriet.
    3 vind ik lastig te beantwoorden, ik zou ze juist beter willen leren kennen.

De auteur
    1 de schrijfstijl en dan zeker het “kijkje” in het hoofd van de dader, is zeker passend. Voor mij mag een thriller wel wat dikker zijn en wat ik jammer vond was dat vooral de eerste drie kwart van het boek vrij traag ging met veel informatie (niet altijd relevant) en een wat “snel” einde met weer heel veel informatie, maar nu die nodig was om plot te kunnen begrijpen.
    2 Hélène Wagener doet me niet denken aan een andere mij bekende auteur.

Marjo Jacobs
    Bijdrager
    Post count: 171

De karakters
    1.Heb je het gevoel dat de karakters evolueren. Zo ja, hoe?
    Ik ben van mening dat het karakter van Blanche zich ontwikkeld heeft. Ze is uit Amsterdam gevlucht voor haar stalker. Ook in haar nieuwe woonplaats in Zeeland voelt ze zich niet op haar gemak, ze leeft continue met angstgevoelens. Ondanks alle tegenslagen weet Blanche zich staande te houden
    2.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Blanche, zij beschermt Tom en haar vriendinnen. Tenminste ze doet al het mogelijke hiervoor. Blanche heeft weten te voorkomen dat Rolf vermoord werd.
    3.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik vind dat de auteur de personages goed beschreven heeft, er is ook nog ruimte voor mijn eigen fantasie over gelaten.

De auteur
    1.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Het verhaal leest heerlijk weg. Leuk gevonden de hoofdstukken 10 dagen geleden, 9 dagen geleden en zo verder af te tellen.
    2.Met welke voor jou bekende auteur is de schrijfstijl van Hélène Wagener vergelijkbaar?
    Ik vind dat Helene een geheel eigen schrijfstijl heeft die ik met geen andere auteur kan vergelijken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.