Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 18: De juiste man De juiste man, Na het lezen #2

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #4318 |

Na het lezen #2

De plot

De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.

1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4. Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5. Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen

1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    2. Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    5. Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    6. Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn?

Nu kun je ook je beoordeling geven over deze leesclub.

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

De plot

Het einde zag ik niet aankomen en was zeer verrassend. Er is niets vroegtijdig bekend gemaakt. Als je leest denk je eigenlijk dat er iets anders gebeurt. Ik vind het verhaal geloofwaardig zeker mbt de advocaat.

Algemeen

het boek boeide vanaf het begin, op een gegeven moment is het wel doorlezen, want dat wordt er veel informatie gegeven en lijkt het verhaal even te stokken. Maar dan met snelheid komt de spanning terug en is het einde bijzonder.

Van Olden heeft een gemakkelijke schrijfstijl, met veel aandacht voor de rechtsspraak en jurisprudentie. Dat hij advocaat is maakt deze wereld voor hem gemakkelijk en leert hij ons lezers erover. Ik ben erg tevreden, en ik weet niet of De juiste man een Nederlandse thriller is, het zou in een andere taal prima vertaald kunnen worden en dan blijft het verhaal overeind. Zijn boek is een spannende roman en met veel aandacht voor advocatuur en rechtsspraak.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

De plot
    De verwikkelingen zitten goed verstopt en worden niet te snel bekend gemaakt. De flashbacks komen goed op tijd en helpen mee in het begrijpen van het leven van Oscar in het heden. De verhaallijn die je bij een thriller verwacht ligt minder op de voorgrond. Je verwacht bij een thriller een whodunit, of bij een psychologische thriller een whydunit, terwijl hier op de voorgrond ligt of gerechtigheid gaat geschieden en de hoofdpersoon het who en why vanaf het begin al denkt te weten. Als lezer vraag je je overigens weleens af of zijn idee klopt, maar je gaat wel mee in zijn gedrevenheid. Ik vind dat Oscar om zijn doel te bereiken wel met rare ideeën komt. Ik vind het wat vergezocht om de postroute naar Canada te gebruiken en omslachtig wat hij doet om de handtekening te bemachtigen en na te maken. Maar als de hoofdlijn is of Oscar voldoende gerechtigheid gaat bereiken, dan werken alle ontwikkelingen daar zeer goed naar toe. Het grappige is dat ik het verhaal niet geloofwaardig vind, maar dat ik zelf wel de neiging had om net zo gedreven met Oscar mee te denken en te hopen dat zijn plan (welke dan ook) goed voor hem af zou lopen, en dat terwijl ik er normaal gesproken heel overtuigd van ben dat niemand ervoor kan zorgen dat ik mijn normen/grenzen overschrijdt. Dus dat is wel sterk van het boek. Ik had het einde niet verwacht omdat deze manier niet leek te passen bij het doel van Oscar, maar ben tevreden met dit einde.

Algemeen
    Ik had wat moeite om in het verhaal te komen. Pas toen Loes met het verhaal over de declaraties kwam, had het boek mijn volle aandacht. Ik denk dat dat ook het moment was waarop Oscar (in het boek dan) “wakker” werd. Qua schrijfstijl was het boek goed te lezen, maar in het begin gebeurde er weinig en was het vooral inleidend (bedoeld, denk ik). Het boek was niet wat ik had verwacht, maar dat is zeker niet negatief want ik ben zeer tevreden. Ik ga dit boek zeker aanraden, maar zou het niet als thriller aanraden. Bij een thriller verwacht ik moord, bloed en gruwelijke scenes. De moorden spelen wel een rol, maar gebeuren op afstand en staan niet centraal. Ik vind het boek ook niet heel spannend. Ik vind het een psychologische roman, waarin Oscar strijdt met zichzelf, met zijn verlies, met de rechtsgang en steeds de verliezer is, maar niet opgeeft. De titel “De Juiste Man” kan daarmee op Oscar slaan, is hij de juiste man om iets van gerechtigheid voor elkaar te krijgen? Aan de andere kant is het tot aan het einde van het boek niet zeker of Alexander wel de dader (juiste man) is, maar dat lijkt toch minder centraal te staan. Ik zou dit boek typeren als een psychologische roman over de strijd met verlies en rechtsgang.

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 53

De plot
    De plot is de verhaallijn van een boek. De lijn die loopt van het begin van het werk via diverse verwikkelingen naar het einde.
    1 Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Doordat Marjet zich gaat storten op de moord van Hans Dekker is de vraag of dat de plannen van Oscar niet in de war gaat schoppen. Uiteindelijk doet Oscar niet wat hij wil doen waardoor dat wel een spannend punt is in het boek.
    2 Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Het verhaal heeft weinig spanning en is wat mij betreft iets te voorspellend. Je weet eigenlijk al dat Alexander de dader is alleen is de vraag wanneer hij gaat bekennen.
    3 Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja, door de dood van Hans Dekker kon Oscar weer iets met Alexander doen om die toch schuldig te laten zijn voor iets. Marjet en Astrid zijn goede aanvullingen in het verhaal.
    4 Vind je het verhaal geloofwaardig? Ja, dit verhaal zou in het echt gebeurd kunnen zijn. Ik heb geen momenten gehad dat het niet geloofwaardig overkwam.
    5 Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Ik had het einde wel zo bedacht.
    Algemeen
    1 Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik vond het boek erg interessant en prettig leesbaar. Qua spanning had er iets meer in mogen zitten.
    2 Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Ik vond de schrijfstijl erg goed en begrijpelijk. Hopelijk zijn de andere boeken van Max van Olden ook op deze manier geschreven.
    3 Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben redelijk tevreden. Er had wat meer spanning in mogen zitten.
    4 Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ik zou dit boek zeker aanraden, want het is een interessant onderwerp en leuk dat een advocaat zelf de schrijver is.
    5 Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja en nee. Het verhaal speelt zich in Nederland af en met de tuinvereniging en dijk doet het heel Nederlands aan. Maar dit verhaal kan ook in het buitenland afspelen.
    Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn? Prettig leesbaar, geloofwaardig, interessant en goede verhaallijn.

leentje
    Bijdrager
    Post count: 40

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Het verhalenlijn is heel goed. Eerst lijf je met de vraag zitten wat hij van zin is. dan komt de vraag of hij echt gaat doen wat hij van zin is en of iemand hem kan tegen houden.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    het zit heel goed het loopt echt door naar het einde van het verhaal.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja heel erg tevreden het is prachtig
    Vind je het verhaal geloofwaardig? heel geloofwaardig ik had echt het gevoel dat er eindelijk iemand was die mijn begreep en heb het boek ook meteen ter spraken gebracht bij mijn therapeute.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? nee, ik had het niet zien aan komen heb op het einde wel wat tranen gelaten zou willen dat er nog daders waren die een keer echt gemeen sorry zouden zeggen

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? heel zeker
    Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Vond het heel prettig om te lezen
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? ben tevreden had het einde anders verwacht maar het is goed zo.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ik ga het zeker aan raden aan mijn kinderen
    Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ik heb nog niet echt een verschil gemerkt tussen en nederlander belg noor of wat dan ook
    Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn? het is zeker geloof waardig ik begrijp,zijn wraak gevoelens helemaal al gaat het bij mijn niet om aanrijding met vlug misdrijf. Maar ook een persoon die nooit gestraft is voor zijn daden en geloof mijn die wraak,gevoelens daar blij je mee lopen hoe lang het al geleden is. Alleen bij mijn zal er nooit geen gemende sorry meer komen.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit? Ja hoor. Het begint met een plan te bedenken en achteraf uit te voeren
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt? Nee. Ik vind van niet. Hij zet je soms op jet verkeerde spoor
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)? Ja hoor
    Vind je het verhaal geloofwaardig? Jz, want in de realiteit gebeurd dat ook
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen? Eigenlijk niey. Nooit verwacht wie effectief de dader is
    Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ja, het is echt een gerne voor mij
    Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Niet moeilijk gewoon als een gewoon verhaal
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Tevreden
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ja, mensen die dit gerne graag lezen raad ik dat aan
    Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Ja hoor, het speelt af in een grote stad en zo kan je inbeelden hoe het soms aan toe gaat
    Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn? Vlotte​ schrijftaal, geloofwaardig

Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 49

1.Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    2.Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    3.Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    4.Vind je het verhaal geloofwaardig?
    5.Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?

Algemeen
    1.Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht? Ik was bang dat het taai kon worden door de adcocatuur en boeken van John Grisham maar dat was gelukkig niet het geval, ik vond het een boeiend verhaal.
    2.Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen? Heel prettig en ook heel knap dat hij met zo weinig woorden zijn verhaal kon vertellen
    3.Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht? Ik ben tevreden het einde had ik anders verwacht en daar heb ik meerdere keren over nagedacht
    4.Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie? Ik ga dit boek zeker aanraden
    5.Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten? Nee niet typisch Nederlands, dit kan overal gebeuren maar het eind vond ik wel heel nederlands
    6.Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn? Zijn boek is zeker geen thriller, voor mij was het een psychologische Roman. Het verhaal staat als een huis, geloofwaardig niet altijd maar doordat de karakters zo goed zijn uitgewerkt is het niet storend, sterker nog het is de kracht van het verhaal.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De plot
    Het verhaal zit zeer goed in elkaar met de nodige flashbacks. Ik kan niet meteen zeggen dat er ergens gaten in te prikken zijn en het komt daardoor geloofwaardig over.
    Ik ga wel eerlijk zijn en zeggen dat ik het persoonlijk soms niet mijn ding vond. Marjet verandert plots in een mannisch gek iemand, de kuisvrouw wordt er plots bij betrokken, … Ook het einde doet het niet voor mij.
    Het is allemaal goed gevonden, daar heb ik niets op te zeggen, maar het is niet mijn ding volledig. Het is een gewoon vlot lezend tussendoorboek. Maar respect aan Max. Ik zou het niet kunnen!

Algemeen
    Ik vind het dus geen thriller meer een roman vanwege de gevoelens. Sterk wel, maar het had voor mij wat meer gemogen. Ik mis zo het echte woordenvechten tss advocaten. Het verpissen,…
    Het boek raad ik aan voor wie het genre graag leest en een goed vlot geschreven boek wil. Eerlijk is eerlijk schrijven kan Max!

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

De plot
    Duidelijk is er nagedacht over hoe het verhaal zou gaan verlopen en dit is goed te merken aan het plot. Duidelijk een begin en dat zich door verschillende wendingen ontwikkelt met een ontknoping die mij heeft verrast.
    Het verhaal laat niets te vroeg los en je wordt als lezer scherp gehouden door de wendingen die aan het verhaal worden toegevoegd. Juiste dosering op het juiste moment.
    Het verhaal is absoluut geloofwaardig en laat zien ook al vertegenwoordig je de wet je bent en blijft een mens die als er iets vreselijks in je leven gebeurt ook de uiterste grens opzoekt en misschien zelfs die grens een beetje overschrijdt.

Algemeen
    Het verhaal vond ik steeds boeiender worden en heeft mijn volledige aandacht behouden .
    Ik ben meer dan tevreden hoe het totaal.
    De schrijfstijl is zeer toegangkelijk met mooie karakters waarvan de emoties en frustratie goed in beeld werd gebracht.
    Dit boek ga ik zeer zeker aanbevelen.
    Doordat het zich in Nederland afspeelt heeft het ook een aantal Nederlandse kenmerking in zich . In dat geval kan je wel spreken over een Nederlandse thriller. Het verhaal zou zich echter in ieder land kunnen afspelen.

Advocaatuur met een hoge geloofwaardigheid en een flinke dosis spanning er in verwerkt

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 35

De plot
    De ontknoping van het verhaal was onverwacht. Ik had iets anders verwacht denk ik Dat geeft al aan dat alle verwikkelingen dus heel goed verstopt zitten Er wordt wel duidelijk naar de ontknoping toegewerkt .Alle gebeurtenissen zijn goed gekozen en spelen hun eigen rol in de ontwikkeling van het verhaal. Het verhaal is grotendeels heel geloofwaardig, Ik kan me voorstellen dat iemand zo door verdriet verteerd wordt en alles doet om wraak te nemen.

Algemeen
    Het verhaal heeft van het begin tot het einde mijn volledige aandacht gehad. Ik heb het boek in zeer korte tijd uitgelezen. Het leest prettig en is uitnodigend geschreven. Het is heel begrijpelijk geschreven en dus toegankelijk voor een groot publiek.
    Ik ben wel heel positief verrast door dit boek. Het is heel boeiend. En zal het zeker aanbevelen bij anderen
    Voor mij is het geen typisch Nederlandse thriller. De hele setting is wel in Nederland, maar het verhaal is on-Nederlands.
    Het boek is te typeren als een psychologisch verhaal, boeiend, Veel gevoelsaspecten, rouwverwerking vriendschap wraak.

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

De plot
    1. Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    De verhaallijnen worden goed uitgewerkt en groeien op een mooie manier naar het einde toe.

2. Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Tijdens het lezen gaan je gedachten natuurlijk alle kanten op en denk je soms te weten hoe e.e.a. zal gaan uitpakken, maar de verwikkelingen zitten heel goed verstopt in het verhaal en er zijn interessante en onverwachte plotwendingen. Je blijft bij de les tijdens het lezen. Niets te snel of te langzaam en zeker geen dode stukken in het verhaal.

3. Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    De combi van plot en onderwerp is goed gekozen en interessant genoeg om te genieten van het verhaal.

Ook al zou je kunnen denken dat advocatuur en justitie nooit corrupt kunnen zijn, wordt ons in het nieuws vaak voorgeschoteld dat elke beroepsgroep zo zijn uitwassen heeft, zo ook de instanties waar wij burgers op moeten vertrouwen. Het verhaal is zeker geloofwaardig te noemen.

De plotwending aan het einde heb ik niet zien aankomen en was voor mij een verrassing. Mooi gevonden en goed uitgewerkt.
    Algemeen

6. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Ik houd heel erg van dit soort onderwerpen en verhalen die uitgewerkt zijn, zonder dat alleen bloed en geweld de spanning leveren. Ik heb elke bladzijde met veel aandacht gelezen.

7. Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Schrijfstijl is volt, duidelijk uitgewerkt, psychologische aspecten en heerlijk te lezen. Zeker niet te moeilijk.

8. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Ik ben erg tevreden en heb enorm genoten van dit verhaal.

9. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Absoluut!!!

10. Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Doordat het overduidelijk is dat het verhaal zich in Nederland afspeelt, er geschreven is over volkstuinen, een weg over de dijk waar het ongeluk plaatsvindt ed, is het voor mij een typisch Nederlandse thriller.

11. Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn?
    Een psychologische thriller, geloofwaardig, spannend, soms met wat suspense en met gepaste vaart te lezen.

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

De plot

Vind je dat de verhaallijn wel of niet naar een ontknoping van verschillende verwikkelingen groeit?
    Zeer goede verhaallijn die meegroeit naar de ontknoping.
    Vind je de verwikkelingen goed verstopt zitten in de verhaallijn of wordt er te vroeg, teveel bekend gemaakt?
    Goed verstopte ontwikkelingen in het verhaal die niets te vroeg bekend gemaakt worden. Soms misschien vergezocht, maar niettemin origineel.
    Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Ik ben een zeer tevreden lezer.
    Vind je het verhaal geloofwaardig?
    Ik vind het verhaal geloofwaardig. Mensen kunnen inventief zijn als het over gerechtigdheid gaat.
    Had je dit einde verwacht of had je het niet zien aankomen?
    Ik had een ander einde verwacht maar niettemin toch oké voor mij.

Algemeen

Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Het verhaal was zeer zeker boeiend en had steeds mijn volle aandacht.
    Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    Zeer toegankelijke schrijfstijl die begrijpelijk en vlot leest.
    Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Als ik een auteur begin te volgen, wil dit zeggen dat ik een tevreden lezer ben.
    Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Dit boek is zeker een aanrader voor liefhebbers van spannende romans.
    Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Typisch Nederlands vind ik niet echt. Zet de setting in het buitenland en je hebt een buitenlandse thriller.
    Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn?
    Geloofwaardige juridische thriller zonder teveel advocatuur.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

De plot
    Ja, zeker doet dit verhaal dat. Alleen vind ik de verschillende verwikkelingen zo heel bewust zich richten op de confrontatie. Het lijkt wel of er geen enkel losse link of ‘getuige’ mag overblijven. Op een rare manier is het bijna een serie moordenaars verhaal geworden zonder serie moordenaar dan natuurlijk. De confrontatie is logisch en te beredeneren maar geeft niet helemaal het goede gevoel van genoegdoening waar het hele boek bijna over gaat.
    Die zitten er op zichzelf goed in echter ik vind het jammer dat de caravan stel vermoord wordt en verder geen rol speelt. Dat de drugslink niet verder uitgewerkt raakt. Het voelt erg on-af voor mij.
    Op zich als het hoofdonderwerp rouwverwerking, genoegdoening en wraak zou zijn wel. Maar ik las dat vooral de confrontatie tussen twee advocaten een belangrijk thema was voor Max en dan mis ik gewoon te veel het juridische aspect van de strijdt te veel in het boek, maar misschien heb ik het niet goed begrepen.
    Grotendeels wel. Het einde vind ik moeilijk te plaatsen maar wel begrijpelijk / niet wereldvreemd om maar zo te zeggen.
    Nee niet helemaal verwacht en daarom misschien ook een deel teleurstelling.

Algemeen
    1. Vond je het een boeiend verhaal en had het steeds je volle aandacht?
    Zeker dat is het en dat had het.
    2. Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De stijl vind ik het prima, lekker makkelijk, niet moeilijk in taal gebruik.
    3. Ben je tevreden of had je meer of iets anders verwacht?
    Zie eerder ik had meer verwacht gelet op eerste boek
    4. Ga je dit boek aanraden bij vrienden of familie?
    Ik denk dat ik met eerste boek begin aan te raden. Of misschien laat ik ze eerst dit boek lezen en dan het eerste om best-for-last te bewaren zeg maar.
    5. Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Deze vraag heb ik altijd veel moeite mee want: wat is de definitie van Nederlands? En wat van thiller? Qua Nederlands – is een nette verwoording – geen grofheid enz. Qua thiller – nee dat vind ik het niet, hooguit spannend.
    6. Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn?
    Geloofwaardig verhaal van een vader in zijn zoektocht naar genoegdoening voor het noodlottig ongeval waarbij zijn zoon overlijdt

barnem
    Bijdrager
    Post count: 9

De plot

Ja, absoluut. Vanaf het begin is al duidelijk waar het heengaat maar hoe het af gaat lopen blijft tot op de laatste pagina onduidelijk. Zal Oscar zijn plannen werkelijkheid kunnen laten worden en zo ja zullen ze het gewenste resultaat opleveren voor hem? Alles om maar het enige te bereiken wat hij wil en dat is een bekentenis en sorry.

De verwikkelingen zitten niet echt verstopt want ze zijn duidelijk zichtbaar. Ze zijn alleen dusdanig goed uitgewerkt dat je als lezer helemaal in de persoon Oscar en diens emoties wordt getrokken. Alles is op een juiste manier gedoseerd wat betreft de manier waarop gegevens duidelijk worden. Gezien het redelijk zware onderwerp in dit verhaal, had het wat mij betreft niet misstaan als er af een toe even een luchtig of grappig uitstapje werd gemaakt. Dit ter onderbreking van de serieuze en soms sombere sfeer die ontstaat,

Ben je tevreden over de keuze van de auteur hoe de verhaallijn is gecombineerd met het (de) hoofdonderwerp(-en)?
    Zoals hierboven gemeld denk ik dat het verhaal over het algemeen wel iets nodig heeft waardoor je positieve gevoel even naar boven wordt gehaald. Al is het alleen maar ter onderbreking bij het lange soms droevige verhaal.

Grotendeels wel. Erg knap hoe Van Olden de haast niet te beschrijven emotie van Oscar weergeeft. Het verlies van een kind en de emotie die ermee gepaard gaat wens je niemand toe. In dit verhaal weet hij toch een mooi geheel neer te zetten met een duidelijk begin en eind. Ik vind het er soms wel erg bloederig aan toe gaan, maar wellicht gaat het wel echt zo in het criminele circuit. Het leest in ieder geval makkelijk weg.

Het einde had ik niet verwacht en vond ik eigenlijk een minpunt van het mooi opgebouwde verhaal. Ik had liever een andere afloop gezien. Nu bleef ik toch een beetje zitten met een onvoldaan gevoel.

Algemeen

Ja het was zeker een boeiend verhaal. Het had alleen niet de hele tijd mijn volle aandacht. Dit kwam doordat het regelmatig herhalingen bevatte van al bekende informatie. Maar ook omdat het soms wel erg lang een beetje een sombere sfeer over zich had.

Vind je de schrijfstijl van Max van Olden prettig, moeilijk, is het begrijpelijk geschreven of moest je juist goed nadenken en uiterst geconcentreerd lezen?
    De schrijfstijl van Van Olden vind ik fantastisch. Geen moeilijke zinnen of ingewikkelde woorden. Gewoon spreektaal waardoor ik me er als lezer goed in kon vinden. Het verhaal was goed te volgen, ook als je een klein stukje gemist had. Je hoefde dan niet terug om het stuk opnieuw te lezen.

Heel eerlijk had ik iets meer gehoopt. Het verhaal zit gewoon goed in elkaar daar lag het niet aan. Ook de schrijfstijl was prima. Wat ik miste was een vrolijke noot in het verhaal en een wat spectaculairder eindstuk. Wat dat betreft vond ik zijn eerste thriller beter in elkaar zitten.

Mmm ik weet het niet. Het is een lastig onderwerp en voor sommigen in mijn vriendengroep erg confronterend. nee ik denk bij nader inzien niet dat ik deze echt aan zal raden. Ik zal hem ook niet afraden overigens.

Vind je De juiste man een typisch Nederlandse thriller? Kun je je antwoord ook toelichten?
    Ja dat vind ik wel. Buitenlandse thrillers hebben toch iets waardoor het vaak een beetje ver van mijn bed show wordt terwijl dat hierbij niet zo is. Ik weet niet waar dat aan ligt, maar het verhaal kwam erg dichtbij qua emotie. Ook voor wat betreft de setting was het erg herkenbaar. Iets wat ik ook bij bijvoorbeeld de boeken van Linda Jansma vaak heb.

Stel…. Max van Olden vraagt aan jou om zijn boeken te typeren, dus onder een noemer te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘hard’, geloofwaardig etc. etc. Wat zou je antwoord aan Max zijn?
    ‘gerechtigheid’

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Er was voor mij geen echte ontknoping omdat de dader dus toch dezelfde bleek te zijn als in het begin.

Als de plot anders zou zijn geweest had ik deze vraag zeker met ja beantwoord

ja

Ja, omdat het heel herkenbaar is. Het blijft sluimeren in je achterhoofd en dan is die fatale termijn voorbij die je als advocaat voor een cliënt nooit zou laten passeren maar als het jezelf betreft (merk ik ) kom je veel moeilijker voor je eigen belang op en laat je het versloffen en dan krijg je toch nog een kans waarbij je in dit verhaal alsnog te werk gaat om de dader te kunnen straffen.Het is ook verschrikkelijk om je kind te verliezen.

Het was niet echt verrassend, maar vond de beschrijving van het gelaat van Alexander wel mooi om zo te weten dat het gemeend was van wat hij zei.

Algemeen

Het verhaal had wel mijn aandacht, vooral het psychologische aspect, het verdriet, het gevoel van onrecht.

Prettig en makkelijk te lezen.

Graag een andere dader en had het ook wel prettig gevonden als Alexander op een of andere manier toch meer op de blaren had gezeten en had ook nog wat verwacht over de moord in de caravan

ja, vanwege de psychologie.

Nee geen thriller, mis de spanning, actie etc maar meer een psychologische roman. Nederlands omdat het zich in Nederland afspeelt?

Een geloofwaardige psychologische roman

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.