Home Forums VOLLEDIG AFGERONDE LEESCLUBS #1 Leesclub 18: De juiste man De juiste man, Na het lezen #1

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 581
    #4316 |

Na het lezen #1

Het onderdeel Na het lezen is in 2 delen gesplitst die met een tussenpoos van ongeveer 1 week geopend zullen worden. Hier worden de deelnemers over geïnformeerd. Bij de opening van #2 wordt ook het onderdeel Beoordeling geopend.

Hier zie je een aantal vragen waar je een antwoord op zou moeten weten, na het lezen van dit boek. Doe een poging en laat je uitdagen door je collega-lezers van deze leesclub.

De karakters

1. Wat vind je van de advocaat Oscar?
    2. Wat vind je van de overige karakters?
    3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    5. Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

De auteur

1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    4. De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen?
    Anitadegroot
    Bijdrager
    Post count: 49

De karakters
    1.Wat vind je van de advocaat Oscar? Strijdbaar Weloverwogen en redelijk in Balans
    2.Wat vind je van de overige karakters? Jasper is 34 net zo oud als Jelme als die nog zou leven en Alexander springen er voor mij uit
    3.Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? De karakters ontwikkelen zich zeker Alexander en Victor doen dingen die ik nooit had verwacht
    4.Heb je een favoriete personage? Victor de 63 jarige man die zoveel heeft meegemaakt en vooral de Gamer Victor die samen met Jasper gamed, de klik de criminele Jasper die Victor inspireerd om net buiten de lijntjes te gaan werken vond ik heel mooi
    5.Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja de verhaallijnen kloppen en zijn zeer verrassend
    6.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Ja aan Marjet die hoeft voor mij niet Manisch te zijn maar een hardwerkende gescheiden vrouw die als hobby heeft rechercheur zijn bij de politie maar het is niet storend en daardoor snap je wel waarom ze zich helemaal in de moord van Hans Dekker stort.

De auteur
    1.Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Geen zijn amerikaanse tegenhanger John Grisham lees ik op zijn tijd en ik dacht ik laat me verrassen.
    2.Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Het verhaal is boven verwachting het leest makkelijk er zit een verrassend verhaal in.
    3.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ik heb me verbaasd over de schrijfstijl omdat de schrijver met heel weinig woorden het verhaal heel duidelijk kon brengen. Ik was best bang dat het heel taai zou worden door de wetten en advocatuur maar dat was gelukkig niet het geval.
    4.De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen? Ja omdat Max heel boeiend schrijft en zijn stijl mij verrast heeft niks saai of taai maar boeiend.

kareltje
    Bijdrager
    Post count: 118

De karakters
    Advocaat Oscar vond ik eerst een stoffige oudere man, een man in verval. Zijn lijf is achteruit gegaan, hij rookt teveel en de glans van zijn leven is verdwenen, nu hij zelf een eenvoudige advocatenpraktijk voert en het liefst gemakkelijk werk doet. Hij leeft geïsoleerd. Verslavingsgevoelig past wel bij hem, maar een online gameverslaving is dan weer verrassend (origineel!). Maar ook daarbij; dat wat hij doet slaagt steeds niet helemaal. Als dan blijkt dat hij een enorm verlies en verdriet met zich meedraagt, past dit wel in het beeld. Naarmate het boek vordert blijkt Oscar toch een gedreven man, alleen heeft hij maar 1 drijfveer en loopt hij daar in vast. Prachtig hoe hij dit uiteindelijk kan omzetten. Ik heb medelijden met deze man, sympathie wil ik het niet noemen, maar het gekke is dat ik met zijn strijd mee wil doen en bijna hoop dat het gaat lukken.
    Buurvrouw Astrid is een heerlijke, down-to-earth vrouw, die geniet van koken, wroeten in de aarde en die wel open staat voor mensen om haar heen. Ze neemt Oscar a.h.w. een beetje onder de arm. Ze blijft niet lang hangen bij dingen, een positieve vrouw. Zij is mijn meest favoriete personage. Lijkt me heerlijk om zo’n buurvrouw te hebben.
    Advocaat Alexander is een man die leeft voor de buitenkant, een snelle babbel, een snelle auto, een man met een glansje, zeg maar. Er is weinig oprechts bij hem te zien, ook zonder dat je door de ogen van Oscar naar hem kijkt. Wat een prachtige beschrijving, hoe hij er uit ziet als ze het uiteindelijk samen over het dodelijke ongeluk kunnen hebben. De schellen vallen a.h.w. van hem af. Mooi, maar dat maakt nog niet dat ik hem mag.
    De accurate secretaresse van Oscar, Marjet, is een vlijtige vrouw, gestructureerd en daarmee een onmisbare steun voor het werk van Oscar. Haar gedrevenheid bij haar onverwachte hobby, waarin ze eigenlijk enorm doorschiet en toch wat realiteitszin mist, was onverwacht. Ik vond haar wel sympathiek.
    Aan Emmy de schoonmaakster stoorde ik me. Ik vond haar wat onafgestemd en babbelziek, al bleek dat uiteindelijk wel helpend.
    Jasper, de gamevriend van Oscar en sjacheraar eerste klas, was het type lozer. Iemand die steeds positief aan iets begint, maar het niet afmaakt of steeds niet slaagt. Zielig figuur.
    Karin en Jelte zijn minder uitgebreid beschreven en spelen geen actuele rol.
    Loes is ook wat minder uitgewerkt. Zij komt als cliënt, lijkt eerst slachtoffer, maar blijkt dan toch strijdlustig een dossier te hebben aangelegd over Alexander, waar ze zeer volledig in is geweest.
    De figuren zijn voldoende uitgewerkt voor hun rol.

De auteur
    Ik had iets van verwachting bij deze auteur. Ik kende hem niet, maar was benieuwd naar de linken met rechtspraktijken. Daarbij hoefde het niet perse over strafbare feiten (daar denk je bij thriller eerst aan) te gaan. Lijkt me juist ook leuk om spanning te creëren rondom andere rechtsgebieden. Dit boek gaat niet zozeer over een rechtszaak of de rechtsgang of over het advocatenleven. De hoofdpersoon is toevallig advocaat en het gaat er meer over dat de rechtsgang faalt. In die zin was het wel een ander boek dan ik verwachtte. De schrijfstijl past bij het boek. Er zaten soms wat moeilijke woorden in, die waarschijnlijk wel in het wereldje van rechtsgeleerden past. Verder was het boek makkelijk te lezen. Ik wilde het eerste boek al lezen en die wens blijft na het lezen van dit boek zeker overeind!

Charlotte
    Bijdrager
    Post count: 172

De karakters

Wat vind je van de advocaat Oscar?
    Wat vind je van de overige karakters?
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?

Oscar is advocaat. Hij heeft zijn zoon verloren door een auto ongeluk en dit verdriet is hij nooit te beoven gekomen. Vanaf de dood van zijn zoon ging het bergafwaarts met hem, alles was hij verloren. Hij is weer opgekrabbeld, heeft zijn werk weer opgepakt, maar de dood van zijn zoon blijft hem achtervolgen, mede omdat hij weet wie het gedaan heeft. Maar er zijn geen bewijzen dat deze collega van hem het heeft gedaan. De zaak is geseponeerd, en inmiddels komt de verjaringstermijn steeds dichterbij. En dan ontwikkelt Oscar een plan. Jasper is iemand die verkeerde dingen heeft gedaan, en zijn leven wil beteren. Oscar heeft hem als het ware onder zijn hoede genomen en door hem werd gamen zijn overwinning van drank. Jasper heeft een rare deal gesloten en betrekt Oscar daarbij. Over Jasper kom je niet heel veel te weten, ook niet over zijn vriendin die op het einde wel een rol speelt. Eigenlijk draait alles om Oscar, zijn buurvrouw Astrid speelt een bijrol, hij eet met haar en leert haar beter kennen. Net als zijn secretaresse Marjet, zij spelen bijrollen, essentieel voor het verhaal maar worden niet echt uitgewerkt.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen?

Ik verwachtte een spannend boek. Dat is deels uitgekomen, het verhaal van Oscar die treurt om de dood van zijn zoon is goed uitgewerkt. Er wordt heel veel spanning opgebouwd, op twee derde van het boek treedt er wat saaiheid op, veel feiten worden er dan gegeven met zijwegen en dan ineens gaat het snel. Dat vond ik wel jammer, de spanning die werd opgevoerd werd niet geheel doorgevoerd. Het verhaal van De juiste man is anders dan ik had verwacht. Het plot is anders en verrassend. Van Olden heeft kennis van zaken van de advocatuur en rechtsspraak. Dat past bij het beroep van Oscar. En ja ik wil graag Lieve Edelachtbare lezen, dat wilde ik al dus at blijft.

XKellllllyyyyyy
    Bijdrager
    Post count: 72

De karakters

1Wat vind je van de advocaat Oscar? Een man die alles aandoet om alles terug inorde te krijgen​. Ondanks te dood van Jelte
    2Wat vind je van de overige karakters? Jasper. Hij is normaal de zelfde leeftijd als jelte
    3Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Alex en Oscar
    4Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?oscar. Ondanks alle miserie toch nog een gelukkig leven. En vooral Marjet. Ze doet veel om hem te helpen
    5Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Dat gaat
    6Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? /

De auteur

7Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Dat hij in dit gerne blijft schrijven
    8Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja hoor, ik zocht een vlotte literaire thriller. Het is iets beter fzn ik had verwacht
    9Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Vind van wel. Vlotte schrijfstijl
    10De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen? Tuurlijk indien ze beschikbaar zijn wil ik ze kopen

tesdro
    Bijdrager
    Post count: 53

Wat vind je van de advocaat Oscar? Oscar heeft het erg zwaar met het overlijden van zijn zoontje en dat hij weet wie de dader is. Zijn karakter wordt goed omschreven omdat je kan voelen wat hij voelt.
    Wat vind je van de overige karakters? Alexander is een vervelende man die liegt en bedriegt. Aan het eind van het verhaal laat hij wel zijn ware karakter zien en dat hij toch niet iets menselijks heeft.
    Astrid is een lieve vrouw maar wel bemoeizuchtig aangaande Oscar.
    Marjet is iemand die zich vastbijt in iets en alles eruit haalt wat er in zit. Ze zit overigens wel op een compleet verkeerd spoor met de dood van Hans Dekker terwijl zij denkt dat dit de waarheid is.
    Jasper is iemand die een rotzooi maakt van zijn leven maar op een gegeven moment ziet hij het licht maar dan loopt het toch verkeerd af voor hem.
    Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. Ja, want het wordt steeds duidelijker hoe de personages in elkaar steken en je krijgt steeds neer gevoel bij Oscar dat hij het er niet bij laat zitten.
    Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Oscar is voor mij het beste personage. Je weet wat hij voelt. Ik zou er ook alles aan willen doen om de dader te straffen al gaat hij soms wel erg ver.
    Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen? Ja, meer zou ik niet hoeven weten wat nodig is voor het verhaal.
    Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik vind de personages goed uitgewerkt.

De auteur

Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Nee. Ik ken de schrijver niet maar omdat hij zelf advocaat is weet je wel hoe het allemaal in elkaar zit wat het boek erg geloofwaardig maakt.
    Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Ja, beter zelfs, want ik had ingewikkelde taal verwacht maar dat was totaal niet aan de orde.
    Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? Ja, want de moeilijke woorden uit de advocatuur zijn achterwege gelaten wat ik erg prettig vind.
    De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen? Ja, dit boek maakt mij wel nieuwsgierig naar de andere boeken van Max van Olden.

Stefanie_R1985
    Bijdrager
    Post count: 252

De karakters
    Ik vind alle personages goed uitgewerkt naar de rol die ze spelen. Al moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat Marjet afgeschilderd werd als gek/manisch. Dat had voor mij anders gekund of gemogen.
    Oscar zelf dan vind ik ook soms raar uit de hoek komen voor een advocaat. Hij heeft verdriet en zoekt gerechtigheid, maar toch … Lijkt me soms naief nogal voor 63 jaar te zijn.
    Ieder ander personage speelt zijn of haar rol eigenlijk zeer goed. Goed neergezet en niets verder op aan te merken.

De auteur
    Ik had geen verwachtingen en tegelijkertijd wel. Zoals reeds gezegd vind ik het top dat hij zo toegankelijk schrijft en dat het niet te advocaatsgewijs saai en onverstaanbaar was. Ik snap het enthousiasme van de lezers en daarmee ook de verkregen prijs met het vorige boek. Ik ga het eens lenen in de bib.

coenraad
    Bijdrager
    Post count: 167

De karakters
    Oscar is een gelukkig en tevreden man . Hij zit lekker in zijn vel en is erg tevreden met het “buiten”wonen. Dan gebeurt het vreselijke ongeluk en zijn leven stort als een kaartenhuis ineen.
    Hij verandert in een man die gedreven wordt om de dader te vinden en dit is nog eigenlijk het enige wat hem doet overleven.
    Jasper is ook een karakter dat een redelijke belangrijke rol gaat spelen namate het verhaal vordert en samen met Oscar groeien ze in het verhaal.
    De secretaresse haar rol wordt ook groter en laat de vlam bij Oscar feller doen branden om de dader te pakken.
    De buurvrouw is een leuke bijrol en staat goed in verhouding met haar verhaallijn.

Alle karakters zijn goed uitgewerkt voor het verhaal maar Jasper daar had ik eigenlijk nog wel wat meer van mogen zien.

De auteur
    “Lieve edelachtbare” heb ik gelezen en ik was meteen weg van het boek. Eeen stevig debuut Dus ja ik ik heb wel een bepaalde verwachting.
    Het verhaal ontpop zich met een ander soort spanning dan in zijn debuut. Een aangename verrassing.
    De schrijfstijl is zeer aangenaam en nodigt uit om door te willen lezen en past helemaal in het verhaal.
    Absoluut ga ik zijn nog uit te komen boeken lezen.

Erpi
    Bijdrager
    Post count: 35

De karakters
    Oscar is advocaat. Hij is na de tragische dood van zijn zoon volledig ingestort. Hij is alle kwijt geraakt: zijn vrouw, zijn carrière, zijn huis …alles. Hij wordt verteerd door wraak en wil zijn ex-collega Alexander voor de dood van zijn zoon laten boeten. Hij is uiteindelijk een beetje opgekrabbeld uit het diepe dal en zijn leven een beetje op de rails gekregen. Hij is 63, maar brengt zijn avonden door met gamen met Jasper, 34 jaar en net zo oud als zijn zoon Jelte nu ook geweest zou zijn. Zijn bovenbuurvrouw Astrid ontfermt zich een beetje over Oscar, samen eten borrelen en praten.
    In de loop van het verhaal wordt Oscar sterker, hij gaat weer fietsen en hij helpt Jasper en zijn vriendin. Hij blijft wel bezig met zijn wraak op Alexander.
    De karakters zijn precies goed voor de rol zie ze in het boek spelen.
    Oscar is voor mij favoriet. Zijn verdriet is voelbaar. Je voelt met hem mee.

De auteur
    Ik was erg nieuwsgierig naar de manier waarop de schrijver, met zijn juridische achtergrond, de juridische aspecten in het boek zou verwerken. Waarschijnlijk had ik meer hiervan verwacht maar in dit boek zijn alle gebeurtenissen op de manier gemixt.
    Het boek leest heel prettig en uitnodigend, geen ingewikkelde zinsneden, maar wel een heel doordacht verhaal. Ik ben zeker benieuwd naar het eerste en de eventuele volgende boeken van deze schrijver.

Marjon
    Bijdrager
    Post count: 166

De juiste man Na het lezen # 1

• De karakters
    Oscar is een verdrietig man, heeft het erg zwaar, treurt om de dood van zijn zoon Jelte en is ontgoocheld, omdat de dader niet is gestraft en zijn huwelijk is gestrand. Hij maakt er een levenswerk van om de dader te vinden en schuwt het niet om zich op en zelfs óver het randje van de wet te begeven.

De karakters zijn goed beschreven en psychologisch uitgediept. Alexander gedraagt zich als de snelle en gladde man, maar het is mooi om te ervaren hoe het karakter zich aan het einde van het boek evolueert. Astrid is de gezellige en hulpvaardige buurvrouw die Oscar onder haar vleugels neemt. Jasper beweegt zich ook buiten de regels van de wet, maar zijn menselijke kant wordt uitvoerig beschreven.

3. Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    De karakters zijn niet statisch en met de informatie die de lezer gedurende het verhaal krijgt, evolueren ook de karakters en krijgt de lezer meer inzicht en begrip voor hun handelen.

4. Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom?
    Oscar is mijn favoriete personage. Hij heeft vergeldingsdrang, maar laat zich leiden door zijn liefde en rechtvaardigheidsgevoel. De lezer krijgt sympathie voor de man.

Het is de auteur goed gelukt om de personages op psychologisch gebied goed neer te zetten en uit te diepen.

6. Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn?
    Ik heb geen drang om iets te veranderen aan welk personage dan ook.

De auteur
    7. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Na het lezen van het debuut “Lieve edelachtbare” had ik zeker de verwachting om een gedegen thriller te lezen. Met “De juiste man” zijn echter mijn verwachting overtroffen. Het boek was nog beter.

8. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Zie hiervoor het antwoord op vraag 7

9. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    De schrijfstijl is prettig te lezen en er is voldoende uitleg in de tekst om alles te begrijpen

10. De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen?
    Het debuut heb ik gelezen en ik houd de auteur zeker in de gaten voor volgende boeken die uitkomen. Ik ben de eerste die hem gaat lezen. 😉

barnem
    Bijdrager
    Post count: 9

Ik vind Oscar een mooi figuur. Het hardnekkige en koppige herken ik wel in mijn eigen persoon. Zolang je niet overtuigd bent van het tegendeel wil je de onderste steen boven hebben. Dit heeft Oscar ook in zich. Hij gaat daarbij wel heel erg ver maar zijn opgezette plan is weldoordacht opgezet. Ik hou daar wel van. Tot de grens gaan en soms er over om je gelijk te halen.

Eigenlijk zijn er niet veel karakters die echt meedoen in dit verhaal. Alles draait eigenlijk om Oscar. De karakters die zijdelings verschijnen hebben het karakter dat je verwacht van de rol die ze spelen in het verhaal.

Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe.
    Ja Oscar ontwikkelt zich heel erg. Aan de ene kant komt dat omdat hij in het begin van het jaar nog jong is en verscheurd van emotie. Hierdoor maakt hij wellicht irrationele beslissingen. Het verhaal springt in de tijd waarbij Oscar zijn wraakgevoel niet kwijt is geraakt, maar wel 20 jaar ouder en wijzer is geworden. Het verlies van zijn zoon heeft duidelijk sporen achtergelaten in zijn leven. Hij kan er nu wel iets meer van een afstandje naar kijken. Dat neemt niet weg dat hij de dader sorry wil hebben horen zeggen zodat hij dit voor goed en voor altijd af kan sluiten.

Ja Oscar is mijn favoriet en zoals ik al meldde herken ik mezelf wel een beetje in hem. Hierdoor is het niet zo moeilijk om me in hem te verplaatsen. Voor alle zekerheid wil ik er nog wel even bij meldden dat ik nooit zo ver zou gaan als Oscar om mijn gelijk te bewijzen.

Ja zeker. Oscar is de hoofd figuur in dit verhaal en die is helemaal uitgekleed wat omschrijving betreft. Hopelijk herkent niemand de situatie waar hij in geraakt is maar Van Olden heeft knap weten over te brengen hoe erg het ongeveer moet zijn en wat een verdriet en wraakgevoel dit met zich mee brengt. Verder komen er wel een paar andere karakters langs, maar die spelen eigenlijk allemaal een bijrol. Ze zijn nodig voor het stuk in het verhaal en dienen min of meer als aangever voor de acties van Oscar. Ik had ze ook niet meer uitgewerkt willen zien worden dan gebeurd is.

Auteur
    Van Van Olden had ik zijn debuutthriller verslonden. Een heerlijk verhaal als uit het leven gegrepen. Hierin wist hij humor en spanning goed te combineren. Ik had eenzelfde stijl verwacht in dit boek en dat is gedeeltelijk uitgekomen. Ik miste een beetje de humor van het eerste boek. Het zat er hier ook wel in en de vraag is of het gepast was geweest gezien dit loei zware onderwerp. Maar ik hou erg van deze manier van schrijven. Een boek dat makkelijk weg leest en toch tot op de laatste pagina spannend blijft. Je wilt weten hoe het nou af loopt. Is de man die verdacht wordt echt de juiste man of steekt het heel anders in elkaar?

Ingridje
    Bijdrager
    Post count: 51

De karakters

Een gedreven man als het aankomt zijn gerechtigdheid te halen, voor de rest een beetje gezapig.
    Zeer goed uitgewerkte karakters.
    Karakters ontwikkelen zich gedurende het verhaal, met name de verhaallijn van Jasper.
    Jasper omwille van zijn verkeerd lopende leefstijl en Marjet met haar complottheorieën.
    Allemaal goed uitgewerkt buiten de ex-vrouw van Oscar. Maar misschien deed deze verhaallijn er niet echt toe.
    Ik had van Marjet een kleurrijk typetje gemaakt ipv een grijze muis.

De auteur

Aangezien Max van Olden de Schaduwprijs heeft gewonnen heb ik toch wel wat verwachtingen bij dit boek.
    Het verhaal heeft aan mijn verwachtingen voldaan. Ik had een beetje schrik van teveel baliewerk of rechtszaalgesprekken, maar dit heeft de auteur mooi er uit gelaten.
    Schrijfstijl past perfect bij dit soort verhaal. Vlot, toegankelijk maar met heel veel emoties. De vrouwelijke lezer gaat dit boek misschien meer smaken dan de mannelijke.
    De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen?
    Ik ga zeker Lieve Edelachtbare inplannen om een keertje te lezen.

Fgoestoh
    Bijdrager
    Post count: 118

De karakters
    Bijna een echt mens met zijn emoties en verwarring. Zijn innerlijke roep om wraak en vergelding. Maar is moeilijk te beoordelen omdat wat hij meemaakt niet echt een alledaagse combinatie van factoren is.
    Vooral de buurvrouw vind ik mooi. Kan me haar zo voorstellen in de buurt. Alexander blijf ik onsympathiek vinden ondanks het slot. De overige karakters zijn duidelijk minder relevant en minder uitgewerkt.
    Beperkt omdat alles zich binnen tijds bestek van maanden afspeelt behalve het ongeval dan. Je leert ze een beetje kennen dat is zeker. Het onverwachtse plot en ommezwaai vind ik minder hoewel het wel het diepere karakter achter het verhaal laat zien.
    In dit verhaal geen favoriet of het moet de buurvrouw zijn, gewoon omdat ze echt is voor mij.
    Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Meer was ook echt niet nodig.
    Geen veranderingen in d personages wat mij betreft.

De auteur
    1. Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke?
    Ja zeker zijn eerste boek vond ik een heel goede mix van verhalen met veel potentie. Daarom best verwachtingsvol over dit boek.
    2. Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet?
    Eerlijk gezegd minder. Het had van mij gerust een vervolg op het eerste boek mogen zijn. En de mix van verhalen vond ik afwezig. Alles leidde uiteindelijk tot de confrontatie en andere verhaallijnen werden te abrupt afgebroken met bijv moord.
    3. Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom?
    Moeilijk te zeggen, doet bijna aan als een roman. Dan is het passend.
    4. De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen?
    Eerste boek al gelezen, volgende boeken op zich wel om zijn soepele manier van schrijven maar ik mis wel de spanning in dit boek dus hoop dat hij dat weer kan oppakken.

Claudje744
    Bijdrager
    Post count: 20

De karakters
    1.Wat vind je van de advocaat Oscar? Ik vond Oscar een beetje een sufferd. Zijn plannetjes lijken heel erg sluw maar uiteindelijk…veel gaten in de uitvoering. Er gaan veel dingen mis , veel simpele dingen.
    2.Wat vind je van de overige karakters? De overige karakters zijn erg goed gekozen.
    3.Vind je dat de karakters zich, lopende het verhaal, ontwikkelen? Licht je antwoord toe. De karakters ontwikkelen zich lopende het verhaal. Marjet bijvoorbeeld begint in het verhaal als een brave secretaresse maar ontpopt zich als een ware detective.
    4.Heb je een favoriete personage? Zo ja, wie spreekt je het meest aan en waarom? Oscar is toch wel mijn favoriet. Hij maakt kwa emoties zoveel mee. Hij raakte me, ik leefde met hem mee.
    5.Zijn de personages voldoende uitgewerkt in relatie tot de rol die ze spelen?Ja, ik vind dat ze voldoende zijn uitgewerkt.
    6.Zou jij aan een bepaald personage iets willen veranderen en wat zou dat zijn? Nee, ik zou niets willen veranderen.

De auteur
    1.Heb je een verwachting bij deze auteur? Zo ja, welke? Ik kende de auteur niet dus ik had niet echt een verwachting van hem. Op de achterkant van het boek had ik gelezen dat Max van Olden zelf ook een advocaat is dus ik verwachtte moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen, maar dat viel heel erg mee.
    2.Voldoet dit verhaal aan je verwachting? Waarom wel of niet? Het verhaal voldeed aan de verwachting die de tekst op de achterkant van het boek schetste. Het was erg spannend, met een verrassende wending op het eind.
    3.Vind je dat de schrijfstijl bij het soort verhaal past, zo ja of nee, waarom? De schrijfstijl past goed bij het verhaal, het leest echt heerlijk vlot weg.
    4.De juiste man is het tweede boek van Max van Olden. Ga je eerdere en volgende boeken van hem ook lezen? Ja ik vond De juiste man een erg goed boek dus ik wil zijn eerste boek zeer zeker ook gaan lezen en eventuele volgende boeken ook.

maria burger
    Bijdrager
    Post count: 96

Iemand die het verlies van zijn zoon nog niet geaccepteerd heeft en zijn leven eigenlijk laat vergallen door het feit dat de dader vrij rondloopt, hij zijn zoon kwijt is,zijn carierre anders is gelopen,zijn huwelijk gestrand is door het overlijden van hun zoontje waarbij hij de dader veroordeelt wilt krijgen een beetje koste wat kost.Hij hikt daarbij aan tegen de fatale termijn en ziet door een zaak van een client toch weer een kans. Het denken aan al die jaren kost ontzettend veel energie en geeft negatieve energie.Je voelt de frustratie die heel begrijpelijk is.

Alexander is achterbaks en zet zelfs een ongeluk op touw om een alibi te hebben.Onfris persoon.
    Astid is een sympathieke bovenbuurbrouw die met Oscar meevoelt
    Japer die dezelfde leeftijd ongeveer als zijn zoon zou hebben is iemand die altijd in de problemen geraakt.

Oscar wordt volhardender, maar gaat op een gegeven moment twijfelen en accepteert uiteindelijk de excuses en de waarheid en kan dan pas tot acceptatie en verwerking overgaan.
    Alexander geeft uiteindelijk toe en dat waardeer ik wel, zeker de beschrijving hoe hij er uiteindelijk uitziet als hij alles op biecht, maar hij heeft wel het leven van een kantoorgenoot verpest.

Oscar omdat ik het zo begrijpelijk vind dat iemand er zo gemakkelijk mee weg komt als jou iets is aangedaan wat je niet “verdient” hebt en je dat niet lukt in eerste instantie en daarna ook niet doordat de termijn verlopen is etc.

Ik hoef niet meer te weten. Misschien nog iets meer over de vader van Elvira.Zeker omdat op blz 233 en 261 voor mij een bepaalde link zat.

Nee

De auteur

Kende de auteur niet dus had ook nog geen verwachting

Ik vond het geen thriller omdat ik de spanning miste. Ik vond het meer een psychologisch verhaal.Ik had meer oplossingen, bedenkingen van Marjet verwacht waardoor Oscar zich meer in het nauw gedreven zou voelen.

Ja, prettig lezend en duidelijk

Indien ik ze zie zal ik ze zeker oppakken en lezen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.